Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682451
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682451/1
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Groningen
Geldend van 18-10-2022 t/m heden
Intitulé
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente GroningenDe raad van de gemeente Groningen;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 12 juli 2022;
gelet op artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Groningen
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De beschikking tot schuldhulpverlening of de afwijzing ervan, bedoeld in artikel 4a, eerste lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, wordt genomen binnen een termijn van acht weken na de dag waarop het eerste gesprek, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van die wet, heeft plaatsgevonden.
Artikel 2. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.
-
2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening beslistermijn schuldhulpverlening gemeente Groningen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 september 2022.
De voorzitter,
Koen Schuiling
De griffier,
Josine Spier
Toelichting
Algemeen
De Verordening beslistermijn schuldhulpverlening geeft uitvoering aan artikel 4a, derde lid, van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (hierna: wet), zoals deze met ingang van 1 januari 2021 geldt. Artikel 4a van de wet is ingevoerd bij Wet van 24 juni 2020 tot wijziging van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening ten behoeve van de uitwisseling van persoonsgegevens (Stb. 239).
Artikelsgewijs (voor zover nodig)
Artikel 1. Beslistermijn schuldhulpverlening
De wet regelt dat inwoners met problematische schulden bij gemeenten terecht kunnen voor onder meer advies, schuldbemiddeling of een saneringskrediet. Het uitgangspunt is dat schuldhulpverlening breed toegankelijk is. Daarbij is van belang dat het voor de inwoner duidelijk is binnen welke termijn na het eerste gesprek over de hulpvraag wordt besloten of diegene voor schuldhulpverlening in aanmerking komt.
Om deze reden is bij de genoemde wetswijziging in navolging van het advies van de Nationale Ombudsman besloten een wettelijke termijn op te nemen waarbinnen de gemeente na het eerste gesprek over de hulpvraag moet besluiten of iemand voor schuldhulpverlening in aanmerking komt. Niet alleen burgers dienen zich aan wettelijke termijnen te houden. Ook van een dienende overheid mag verwacht worden dat zij op een verzoek van een burger binnen een redelijke, door de raad in een gemeentelijke verordening vastgestelde, termijn reageert.
Deze termijn mag volgens artikel 4a, derde lid, van de wet niet langer zijn dan acht weken. Dit is gelijk aan de maximale redelijke termijn die in artikel 4:13, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht wordt gesteld. De beslistermijn is bepaald op acht weken gelet op de bestaande praktijk en de uitvoerbaarheid.
In de meeste gevallen zal echter binnen enkele weken een besluit zijn genomen. Slechts in complexe schuldsituaties kan het voorkomen dat het college de toegestane acht weken nodig heeft om te komen tot een besluit. Daarbij komt dat in de regel op de dag van de aanmelding voor schuldhulpverlening op locatie Harm Buiterplein al een gesprek met de inwoner plaatsvindt.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl