Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682349
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682349/1
Beleidsregels Studietoeslag gemeente Heumen
Geldend van 14-10-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2022
Intitulé
Beleidsregels Studietoeslag gemeente HeumenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;
gelet op:
- -
de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
- -
artikel 36b van de Participatiewet;
overwegende dat het college het nodig acht om beleidsregels studietoeslag vast te stellen vanwege de wijziging van artikel 36b van de Participatiewet;
besluit vast te stellen de volgende Beleidsregels Studietoeslag gemeente Heumen:
Artikel 1 Begrippen
- 1.
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.
- 2.
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
- a.
Aanvraag: schriftelijk verzoek om studietoeslag als bedoeld in artikel 36b lid 1 Pw;
- b.
Aanvrager: belanghebbende die een verzoek om de studietoeslag doet of de wettelijk vertegenwoordiger die namens een (minderjarige) belanghebbende een verzoek om de studietoeslag doet;
- c.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- d.
Pw: Participatiewet;
- e.
Structurele beperking: fysieke of psychische beperking die voortkomt uit een in de persoon gelegen ziekte of medisch gebrek waarbij er binnen een periode van 12 maanden na de aanvraag geen herstel of verbetering is te verwachten;
- f.
Wajong: Wet arbeidsongeschiktheidsvoorziening jonggehandicapten;
- g.
Wsf: Wet studiefinanciering 2000;
- h.
Wtos: Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten;
- i.
AMvB: Algemene Maatregel van Bestuur Besluit loonkostensubsidie en minimumbedragen studietoeslag Participatiewet 2021.
- a.
Artikel 2 Voorwaarden
Aan de belanghebbende wordt op diens verzoek studietoeslag verleend als hij voldoet aan de voorwaarden zoals opgenomen in artikel 36b van de Pw en in deze beleidsregels.
Artikel 3 Aanvraag
- 1.
De aanvraag voor een studietoeslag wordt ingediend met het aanvraagformulier studietoeslag.
- 2.
De belanghebbende verstrekt bij de aanvraag in ieder geval de volgende stukken:
- a.
een bewijs van het ontvangen van studiefinanciering op grond van de Wsf of een tegemoetkoming op grond van de Wtos;
- b.
bij stage: een bewijs van het ontvangen van de stagevergoeding.
- a.
- 3.
De belanghebbende kan een geneeskundig advies van een deskundige verstrekken, waarin staat waarom hij als rechtstreeks gevolg van een ziekte of gebrek structureel niet in staat is om naast de studie inkomsten te verwerven.
Artikel 4 Toekennen en uitbetalen
- 1.
Als is vastgesteld dat recht op studietoeslag bestaat, dan wordt de studietoeslag toegekend vanaf de dag waarop dit recht is ontstaan.
- 2.
De studietoeslag kan met terugwerkende kracht worden toegekend over een periode die is gelegen vóór de dag waarop de aanvraag is ingediend als:
- a.
de belanghebbende daarom verzoekt; en
- b.
de belanghebbende over deze periode voldoet aan de voorwaarden voor het recht op studietoeslag.
- a.
- 3.
In afwijking van lid 2 wordt studietoeslag niet met terugwerkende kracht toegekend over een periode die is gelegen:
- a.
vóór 1 april 2022;
- b.
5 jaar voorafgaand aan de dag waarop de aanvraag om studietoeslag is ingediend.
- a.
- 4.
De studietoeslag wordt maandelijks aan het eind van de lopende maand uitbetaald na ontvangst van het rechtmatigheidsonderzoeksformulier als bedoeld in artikel 7 lid 2.
- 5.
De studietoeslag die met terugwerkende kracht wordt toegekend, wordt na toekenning als één bedrag ineens uitbetaald.
Artikel 5 Hoogte studietoeslag
- 1.
De hoogte van de studietoeslag is gelijk aan de bedragen genoemd in artikel 7a van de AMvB.
- 2.
De hoogte van de studietoeslag wordt aangepast naar de leeftijd van de belanghebbende op de dag waarop hij deze leeftijd bereikt.
Artikel 6 Onafhankelijk geneeskundig advies
- 1.
Wanneer niet kan worden vastgesteld of de belanghebbende voldoet aan de voorwaarden, wordt er een geneeskundig advies opgevraagd bij een door de gemeente gecontracteerde onafhankelijke deskundige.
- 2.
In afwijking van lid 1 kan een advies achterwege worden gelaten in de volgende, niet limitatief opgesomde, gevallen:
- a.
De belanghebbende voldoet niet aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 2;
- b.
De belanghebbende werkt naast zijn studie, niet zijnde een stage;
- c.
De belanghebbende heeft een Wlz-indicatie;
- d.
De belanghebbende kan een verklaring overleggen van een deskundige of onderwijsinstelling, waaruit blijkt dat de belanghebbende voldoet aan de voorwaarden in artikel 2;
- e.
De belanghebbende is opgenomen in het doelgroepregister banenafspraak;
- f.
De belanghebbende volgt praktijkonderwijs, clusteronderwijs of onderwijs voor zeer moeilijk lerende kinderen.
- a.
- 3.
Het college kan besluiten dat binnen een bepaalde periode een nieuw advies zal worden gevraagd om te beoordelen of de belanghebbende nog steeds niet in staat is om naast de studie inkomsten te ververwerven.
Artikel 7 Inlichtingenplicht en heronderzoek
- 1.
Voor de studietoeslag is sprake van een inlichtingenplicht als bepaald in artikel 36b lid 4 Pw.
- 2.
De belanghebbende levert daartoe maandelijks het volledig en naar waarheid ingevuld rechtmatigheidsonderzoeksformulier in.
- 3.
Indien de door de belanghebbende verstrekte informatie daartoe aanleiding geeft, kan de belanghebbende gevraagd worden om mee te werken aan een heronderzoek.
Artikel 8 Hardheidsclausule
Het college kan wegens dringende redenen in het voordeel van de belanghebbende afwijken van deze beleidsregels.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking met ingang van de dag na publicatie in het Gemeenteblad dat is te vinden via Officiële publicaties op de website van Overheid.nl en werken terug tot en met 1 april 2022.
Artikel 10 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels Studietoeslag gemeente Heumen.
Aldus vastgesteld op 11 oktober 2022,
de gemeentesecretaris, Garmt Kolhorn |
|
de burgemeester, Joerie Minses |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl