Alcoholverordening Oldenzaal 2022

Geldend van 13-10-2022 t/m heden

Intitulé

Alcoholverordening Oldenzaal 2022

De raad van de gemeente Oldenzaal;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders 27 juni 2022. Nr. 24/4, reg.nr. INTB-22-05417;

gelet op gelet op de Wet van 16 december 2020 tot het wijzigen van de Drank- en Horecawet door het Nationaal Preventieakkoord en evaluatie van de wet (Stb. 2021, 26);

besluit vast te stellen de

Alcoholverordening Oldenzaal 2022

Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    alcoholhoudende drank,

  • b.

    horecabedrijf,

  • c.

    horecalokaliteit,

  • d.

    inrichting,

  • e.

    para commerciële rechtspersoon,

  • f.

    sterke drank,

  • g.

    slijtersbedrijf en

  • h.

    zwak alcoholhoudende drank,

dat wat daaronder wordt verstaan in de Alcoholwet.

Artikel 2. Reguleren para commerciële rechtspersonen

  • 1. Para commercieel rechtspersonen, die zich richten op activiteiten van recreatieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard mogen geopend zijn op:

    • a.

      maandagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • b.

      dinsdagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • c.

      woensdagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • d.

      donderdagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • e.

      vrijdagen tussen 10.00 uur en 01.00 uur;

    • f.

      zaterdagen tussen 10.00 uur en 01.00 uur en;

    • g.

      zondagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur.

  • 2. Para commercieel rechtspersonen, die zich richten op activiteiten van sportieve aard, mogen geopend zijn op;

    • a.

      maandagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • b.

      dinsdagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • c.

      woensdagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • d.

      donderdagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • e.

      vrijdagen tussen 16.00 uur en 23.00 uur;

    • f.

      zaterdagen tussen 08.00 uur en 22.00 uur en

    • g.

      zondagen tussen 08.00 uur en 20.00 uur.

  • 3. Terrassen behorende bij een para commercieel rechtspersonen, die zich richten op activiteiten van recreatieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard mogen geopend zijn op:

    • a.

      maandagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • b.

      dinsdagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • c.

      woensdagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • d.

      donderdagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur;

    • e.

      vrijdagen tussen 10.00 uur en 01.00 uur;

    • f.

      zaterdagen tussen 10.00 uur en 01.00 uur en

    • g.

      zondagen tussen 10.00 uur en 00.00 uur.

  • 4 Terrassen behorende bij een para commercieel rechtspersonen, die zich richten op activiteiten van sportieve aard, mogen geopend zijn op;

    • a.

      maandagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • b.

      dinsdagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • c.

      woensdagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • d.

      donderdagen tussen 19.00 uur en 23.00 uur;

    • e.

      vrijdagen tussen 16.00 uur en 23.00 uur;

    • f.

      zaterdagen tussen 08.00 uur en 22.00 uur en

    • g.

      zondagen tussen 08.00 uur en 20.00 uur.

  • 5. Het is verboden alcoholhoudende dranken te verstrekken tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, als dit zou leiden tot oneerlijke mededinging.

  • 6. De burgemeester kan ontheffing verlenen van de sluitingstijd.

Artikel 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven

Gereserveerd

Artikel 4 Koppelen toegang aan leeftijden

Gereserveerd

Artikel 5 Beperkingen voor andere detailhandel dan slijtersbedrijven

Gereserveerd

Artikel 6 Verbod happy hours

Het is verboden in een horecalokaliteit of op een terras bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die daar gewoonlijk wordt gevraagd.

Artikel 7 Intrekken vorige verordening

De Drank- en Horecaverordening Oldenzaal 2020 wordt ingetrokken.

Artikel 8 Overgangsbepaling

Besluiten, genomen volgens de verordening bedoeld in artikel 7, die golden op het moment van het inwerkingtreden van deze verordening en waarvoor deze verordening volgens besluiten kent, gelden als besluiten genomen volgens deze verordening.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die waarop zij is bekend gemaakt.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als Alcoholverordening Oldenzaal 2022.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 19 september 2022

de griffier,

J.H. Brokers

de voorzitter,

P.G. Welman

Toelichting

Algemeen

Inleiding

Deze verordening bevat medebewindbepalingen die zijn gebaseerd op de artikelen 4, 25a, 25b, 25c en 25d van de Alcoholwet.

Oneerlijke mededinging

De op basis van artikel 4 van de Alcoholwet door gemeente te stellen regels over de para commerciële horecabedrijven moeten oneerlijke mededinging (concurrentie), voorkomen. In de memorie van toelichting. Kamerstukken II 2008/09, nummer 3, blz. 10, staat dat de regering er van uitgaat dat de gemeenten de belangrijke maatschappelijke functie van de verschillende para commerciële instellingen in acht nemen en geen onnodige beperkingen opleggen daar waar de mededinging niet in het geding is en er geen sprake is van onverantwoord verstrekken van alcoholhoudende dranken, met name aan jongeren onder de 18 jaar. Het is niet mogelijk om beperkingen op te leggen die iedere mededinging met de reguliere horeca tegengaan. De gemeenteraad treedt dan buiten de bevoegdheidsgrondslag van de Alcoholwet.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Definities

De begripsbepalingen uit de Alcoholwet werken door in de op de Alcoholwet gebaseerde regelgeving. Zie artikel 1 van de Alcoholwet.

Artikel 2 Reguleren para commerciële rechtspersonen

Op basis van artikel 4, eerste lid en derde lid, onder a, van de Alcoholwet moet geregeld worden tijdens welke tijden in de horeca inrichting alcoholhoudende drank mag worden verstrekt. Met andere woorden: de schenktijden voor alcoholhoudende dranken moeten geregeld worden.

Op basis van artikel 4, eerste lid en derde lid, onder b en c, van de Alcoholwet moeten regels gesteld worden over door para commerciële rechtspersonen in de inrichting te houden bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn. Uiteraard alleen voor zover er tijdens deze bijeenkomsten alcoholhoudende drank wordt verstrekt door de para commerciële rechtspersoon.

Op basis van artikel 4, vierde lid, van de Alcoholwet heeft de burgemeester de bevoegdheid om voor ten hoogste twaalf aaneengesloten dagen ontheffing te verlenen van de hier door de gemeenteraad gestelde regels voor schenktijden en voor de verschillende soorten bijeenkomsten. Het gaat om bijzondere gelegenheden van zeer tijdelijke aard. Uit deze bewoordingen van de wet blijkt dat hier zeer terughoudend mee moet worden omgegaan. Te denken valt aan elftalfeestjes, activiteiten supportersvereniging en onvoorziene gebeurtenissen, maar het kan ook gaan om feestelijkheden die wel te voorzien zijn, zoals postcodeloterij en carnaval, receptie Stadsprins Oldenzaal. Omdat de burgemeester deze bevoegdheid rechtstreeks aan de wet ontleent, kan de gemeenteraad hier geen beperkingen aan stellen. De burgemeester kan hiervoor zelf wel beleidsregels opstellen. Op basis van artikel 4:81 van de Awb.

Artikel 3 Beperkingen voor horecabedrijven en slijtersbedrijven

Van de verordenende bevoegdheden uit het artikel 25a Alcoholwet wordt voorgesteld om hier geen gebruik van te maken in de gemeente Oldenzaal. Het gaat over het verbieden of beperken van de verkoop van alcoholhoudende drank, in horecabedrijven tijdens bepaalde feestelijkheden en evenementen. Het beperken of verbieden kan naar aard, gebiedsdelen of tijdsruimte. Het opnemen van dit artikel is afhankelijk van de plaatselijke situatie. Het artikel heeft een “stedelijk karakter”. Er zijn in de gemeente Oldenzaal geen specifiek gebied- of evenement gebonden alcohol gerelateerde problemen. Dit artikel is gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Er is op dit moment geen aanleiding voor stellen van nadere regels voor dit onderwerp. Het artikel is gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Artikel 4 Koppeling toegang aan leeftijden

Deze bepaling is gebaseerd op artikel 25b van de Alcoholwet. Op basis van dat artikel kan bij verordening de toegang van jongeren tot horecalokaliteiten en terrassen gereguleerd worden. Volgens artikel 25b, eerste lid, van de Alcoholwet is het aan gemeenten om te bepalen waar de leeftijdsgrens wordt gelegd. De leeftijd mag niet hoger zijn dan 21 jaar. Op dit moment bestaat er geen noodzaak om dit artikel in de verordening op te nemen. Dit artikel is gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Er is op dit moment geen aanleiding voor stellen van nadere regels voor dit onderwerp. Het artikel is gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Artikel 5 Beperkingen voor andere detailhandel dan slijtersbedrijven

Van de verordende bevoegdheden uit het artikel 25c van de Alcoholwet, wordt voorgesteld om hier geen gebruik van te maken in de gemeente Oldenzaal. Het gaat over het verbieden of beperken van de verkoop van alcoholhoudende drank in slijterijen, bedrijven en winkels zoals supermarkten en snackbars tijdens bepaalde feestelijkheden en evenementen. Het beperken of verbieden kan naar aard, gebiedsdelen of tijdsruimte. Het opnemen van dit artikel is afhankelijk van de plaatselijke situatie. Het artikel heeft een “stedelijk karakter”. Er zijn in de gemeente Oldenzaal geen specifiek gebied- of evenement gebonden alcohol gerelateerde problemen. Dit artikel is gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Er is op dit moment geen aanleiding voor stellen van nadere regels voor dit onderwerp. Het artikel is gereserveerd voor het geval er in de toekomst wel behoefte aan is.

Artikel 6 Verbod happy hours

Artikel 25d van de Alcoholwet biedt gemeenten de mogelijkheid prijsacties, zoals happy hours, gedeeltelijk te beperken. Happy hours zijn doorgaans afgebakende tijden, enkele uren, één dag in de week, waarop alcohol tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden. In veel gemeenten zijn er uitgaansgelegenheden waar happy hours worden georganiseerd. De maatregel kan, zo bepaalt de Alcoholwet, alleen betrekking hebben op het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd. Met dit artikel kan de gemeente bijvoorbeeld ook prijsacties als ‘2 drankjes voor de prijs van 1’ verbieden. Ook kan men er bepaalde arrangementen mee tegengaan, zoals één avond onbeperkt drinken voor € 15, althans als het onbeperkt drinken gedurende één avond normaal gesproken voor meer dan € 25 wordt aangeboden en er in het kader van een actie tijdelijk een prijs van € 15 wordt gevraagd. De zogenaamde ladies nights, avonden waarop vrouwen gratis mogen drinken, worden met dit artikel ook verboden.

Artikel 7 Intrekken vorige verordening

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 8 Inwerkingtreding

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 9

Artikel spreekt voor zich.

Artikel 10

Artikel spreekt voor zich.