Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682245
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682245/2
Verordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022
Geldend van 03-10-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022De raad van de gemeente Geertruidenberg;
gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;
gelet op de Gedragscode voor de leden van de gemeenteraad 2012;
besluit
vast te stellen de volgende verordening:
Verordening commissie integriteit gemeente Geertruidenberg 2022
Artikel 1 Algemene bepalingen
- 1.
De gemeente Geertruidenberg heeft een commissie integriteit.
- 2.
De raad benoemt zo spoedig mogelijk na aanvang van een zittingsperiode drie leden van de commissie. De benoeming geldt tot het einde van de zittingsperiode van de raad. De raad voorziet zo spoedig mogelijk in tussentijdse vacatures.
- 3.
De commissie wijst uit haar midden een voorzitter aan.
- 4.
De commissie wordt ondersteund door de griffier of diens plaatsvervanger en kan zich indien gewenst bij laten staan door derden.
- 5.
De burgemeester is bij de commissievergadering aanwezig, maar is geen lid van de commissie.
- 6.
De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar.
- 7.
De commissie vergadert zo vaak de leden van de commissie dit noodzakelijk achten, maar minimaal 2 keer per jaar.
- 8.
Alle raadsleden, wethouders en de burgemeester kunnen zich tot de commissie wenden met een integriteitskwestie. De commissie beoordeeld binnen 14 dagen of zij dit verzoek gaat behandelen.
- 9.
Indien de commissie daartoe aanleiding ziet, heeft zij conform artikel 87 van de Gemeentewet de bevoegdheid om geheimhouding te leggen op de informatie die bij de commissie berust.
Artikel 2 Doel
Het doel van de commissie integriteit is het bevorderen van integer gedrag door gevraagd en ongevraagd advies aan de raad te geven over integriteitskwesties ten aanzien van de raad en het college.
Artikel 3 Samenstelling
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.
- 2.
De voorzitter en de leden van de commissie worden door de gemeenteraad (her)benoemd, geschorst en ontslagen.
- 3.
De voorzitter en de leden maken geen deel uit en werken niet onder verantwoordelijkheid van de bestuursorganen.
- 4.
De gemeenteraad benoemt een plaatsvervangend lid.
- 5.
De leden bepalen onderling wie van hen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter is.
Artikel 4 Taken
De taken voor de commissie zijn:
- •
Het adviseren van de burgemeester ten aanzien van integriteitskwesties.
- •
Het periodiek bespreekbaar maken van integriteitsthema’s en het evalueren van het gevoerde integriteitsbeleid voor politieke ambtsdragers;
- •
Gevraagd en ongevraagd advies aan de raad geven over integriteitskwesties en thema’s ten aanzien van de raad en het college.
Artikel 5 Slotbepaling
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking conform artikel 139 Gemeentewet.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 29 september 2022,
De griffier, De voorzitter,
Drs. K.M.C. Millenaar-Rammelaere M. Witte
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl