Reglement burgerlijke stand Haarlemmermeer 2022

Geldend van 12-10-2022 t/m heden

Intitulé

Reglement burgerlijke stand Haarlemmermeer 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

gelet op het bepaalde in artikel 16 en 16c, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit burgerlijke stand 1994 en raadsbesluit 2021.0001192,

besluiten vast te stellen:

het reglement houdende bepalingen ten aanzien van de ambtenaren van de burgerlijke stand, de buitengewone ambtenaren van de burgerlijke stand, de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand en het aanwijzen van een huis der gemeente (Reglement burgerlijke stand Haarlemmermeer 2022).

Artikel 1 . Definities

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • -

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar als bedoeld in artikel 1:16 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • -

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • -

    huis der gemeente: het gemeentehuis en alle huizen die als zodanig door het college als huis der gemeente zijn aangewezen.

Artikel 2. Aanwijzen ambtenaar van de burgerlijke stand en buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

  • 1. Het college wijst slechts ambtenaren in dienst van de gemeente aan als ambtenaar van de burgerlijke stand. Deze ambtenaren moeten werkzaam zijn bij team Burgerzaken.

  • 2. Het minimum aantal ambtenaren van de burgerlijke stand is vijf.

  • 3. Het college kan personen aanwijzen tot bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 4. Het college kan (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente aanwijzen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

  • 5. Het college kan personen, niet zijnde (buitengewoon) ambtenaren van de burgerlijke stand van een andere gemeente, aanwijzen tot onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag.

Artikel 3 Periode aanwijzing

  • 1. Een aanwijzing van een ambtenaar van de burgerlijke stand eindigt van rechtswege met ingang van de datum waarop de uitoefening van de functie van ambtenaar van de burgerlijke stand eindigt.

  • 2. Een bezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt aangewezen voor een periode van maximaal vijf jaar. Hij kan daarna opnieuw aangewezen worden voor een periode van maximaal vijf jaar.

  • 3. Een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag wordt uitsluitend aangewezen voor de eenmalige voltrekking van een huwelijk op een bepaalde dag.

Artikel 4. Verzoek aanwijzing onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

  • 1. Het college kan op verzoek van de aanstaande echtgenoten een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag aanwijzen.

  • 2. Voor het verzoek tot aanwijzing van de onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld formulier.

  • 3. Wanneer het verzoek tot aanwijzing een persoon betreft als bedoeld in artikel 2 lid 4 bevat het verzoek tevens de volgende documenten:

    • a.

      een kopie van een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een kopie van een geldig aanwijzingsbesluit van de gemeente waar de persoon werkzaam is als (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • c.

      een kopie van een proces-verbaal van de beëdiging;

    • d.

      een verklaring van de gemeente die niet ouder is dan één maand dat deze persoon daar werkzaam is.

  • 4. Wanneer het verzoek tot aanwijzing een persoon betreft als bedoeld in artikel 2 lid 5 bevat het verzoek tevens de volgende documenten:

    • a.

      een kopie van een geldig identiteitsbewijs;

    • b.

      een Verklaring Omtrent het Gedrag die niet ouder is dan zes maanden.

  • 5. Het verzoek en de documenten worden uiterlijk twee maanden voor het huwelijk plaats gaat vinden ingediend als het gaat om een persoon als bedoeld in artikel 2 lid 4.

  • 6. Het verzoek en de documenten worden uiterlijk vier maanden voor het huwelijk plaats gaat vinden ingediend als het gaat om een persoon als bedoeld in artikel 2 lid 5.

Artikel 5. Voorwaarden voor aanwijzing onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

Voor de aanwijzing van een onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag gelden de volgende voorwaarden:

  • a.

    de persoon als bedoeld in artikel 2 lid 4 heeft een geldige aanwijzing tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente;

  • b.

    deze persoon is beëdigd tot (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand bij de rechtbank;

  • c.

    tegen de aanwijzing van deze persoon bestaan geen overwegende bezwaren;

  • d.

    als deze persoon al eerder huwelijken in de gemeente Haarlemmermeer heeft voltrokken, moet hij voldaan hebben aan het bepaalde in artikel 6.

Artikel 6. Voorschriften aanwijzen (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand

Aan het besluit tot het aanwijzen van een (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is verantwoordelijk voor het correcte verloop van de huwelijksvoltrekking;

  • b.

    de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is verantwoordelijk voor de correcte afhandeling van de huwelijksdocumenten;

  • c.

    de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is verplicht bij de voltrekking van het huwelijk de toga van de gemeente Haarlemmermeer te dragen;

  • d.

    de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand is verplicht de toga en de huwelijksdocumenten op te halen en in te leveren op aanwijzing van het bureau van de burgerlijke stand;

  • e.

    de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag als bedoeld in artikel 2 lid 5 volgt bij het bureau van de burgerlijke stand een instructie over de procedurele aspecten en wettelijke voorschriften over de huwelijksvoltrekking voor deze plaatsvindt.

Artikel 7. Aanwijzen huis der gemeente

  • 1. Het college kan op verzoek van de aanstaande echtgenoten een locatie eenmalig aanwijzen als huis der gemeente.

  • 2. Het college kan op verzoek van de eigenaar of de exploitant van een locatie deze locatie voor een periode van maximaal vijf jaar aanwijzen als huis der gemeente.

Artikel 8. Verzoek aanwijzing huis der gemeente

  • 1. Voor het verzoek tot aanwijzing van een locatie als huis der gemeente wordt gebruik gemaakt van een door het college vastgesteld formulier.

  • 2. Het verzoek om een locatie eenmalig aan te wijzen als huis der gemeente bevat tevens een akkoordverklaring van de eigenaar of de exploitant van de locatie.

  • 3. Het verzoek om een locatie voor een periode van vijf jaar aan te wijzen als huis der gemeente bevat tevens een uittreksel van de Kamer van Koophandel van de eigenaar of de exploitant van de locatie.

  • 4. Het verzoek en de documenten worden uiterlijk zes weken voor het huwelijk plaats gaat vinden ingediend.

Artikel 9. Voorwaarden voor aanwijzing huis der gemeente

Voor de aanwijzing van een huis der gemeente gelden de volgende voorwaarden:

  • a.

    het reguliere gebruik van de locatie is in overeenstemming met de geldende bestemming, dan wel een daarvoor verleende omgevingsvergunning;

  • b.

    voor het reguliere gebruik van de locatie zijn de vereiste meldingen gedaan en de vereiste vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen verleend en de locatie voldoet aan de daarin gestelde voorwaarden;

  • c.

    de locatie is veilig bereikbaar;

  • d.

    de locatie is toegankelijk voor mindervaliden;

  • e.

    de locatie heeft voldoende parkeergelegenheid;

  • f.

    de locatie heeft een ruimte ingericht tot representatieve trouwzaal;

  • g.

    de locatie heeft kleedruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand;

  • h.

    de locatie is niet in strijd met de openbare orde of de goede zeden;

  • i.

    bij een locatie in de openlucht moet een mogelijkheid zijn om uit te wijken naar een aan de locatie gekoppeld gebouw;

  • j.

    de brandweer heeft geen bezwaren tegen de locatie.

Artikel 10. Voorschriften aanwijzen huis der gemeente

Aan het besluit tot het aanwijzen van een huis der gemeente worden in ieder geval de volgende voorschriften verbonden:

  • a.

    de locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen openbaar en gratis toegankelijk;

  • b.

    de locatie zorgt voor de aanwezigheid van een persoon die verantwoordelijk is voor de ontvangst en begeleiding van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en het bruidsgezelschap;

  • c.

    de locatie dient gedurende de aanwijzing te blijven beschikken over de vereiste vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen als bedoeld in artikel 9 onder b.

Artikel 11. Vervallen aanwijzing huis der gemeente

Een aanwijzing tot huis der gemeente vervalt van rechtswege wanneer gedurende de aanwijzing niet wordt voldaan aan één van de voorwaarden van artikel 9 of één van de voorschriften van artikel 10 binnen drie maanden na aanschrijving van de overtreding.

Artikel 12. Vormen van huwelijksvoltrekking

De volgende vormen voor een huwelijksvoltrekking worden onderscheiden:

  • 1.

    Een ceremonieel huwelijk:

    • a.

      wordt voltrokken in een huis der gemeente;

    • b.

      wordt voltrokken door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Een basishuwelijk:

    • a.

      wordt voltrokken in de trouwkamer van het gemeentehuis;

    • b.

      wordt uitsluitend voltrokken op maandag tot en met donderdag van 9.00 uur tot en met 12.00 uur met aanvang op het hele uur;

    • c.

      duurt maximaal 10 minuten;

    • d.

      vindt uitsluitend plaats in aanwezigheid van de aanstaande echtgenoten, de ambtenaar van de burgerlijke stand en maximaal tien personen waarvan ten minste twee getuigen;

    • e.

      wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • f.

      er is geen voorgesprek met de aanstaande echtgenoten;

    • g.

      er is geen toespraak.

  • 3.

    Een gratis huwelijk:

    • a.

      wordt voltrokken aan de balie in het gemeentehuis;

    • b.

      wordt uitsluitend voltrokken op dinsdag en woensdag om 9.00 uur;

    • c.

      duurt maximaal 10 minuten;

    • d.

      vindt uitsluitend plaats in aanwezigheid van de aanstaande echtgenoten, de ambtenaar van de burgerlijke stand en twee getuigen;

    • e.

      wordt voltrokken door een ambtenaar van de burgerlijke stand;

    • f.

      er is geen voorgesprek met de aanstaande echtgenoten;

    • g.

      er is geen toespraak.

Artikel 13. Openstelling

  • 1. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor huwelijksvoltrekkingen:

    • a.

      in het gemeentehuis op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot en met 16.00 uur met aanvang van een huwelijksvoltrekking op het hele uur;

    • b.

      in een aangewezen huis der gemeente van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 24.00 uur;

    • c.

      in een aangewezen huis der gemeente op zondagen en algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet van 9.00 uur tot 24.00 uur.

  • 2. Het bureau van de burgerlijke stand is geopend voor overige werkzaamheden op maandag tot en met vrijdag op de uren zoals vermeld op de gemeentelijke website.

  • 3. Het bureau van de burgerlijke stand als bedoeld in lid 1 sub a en lid 2 is gesloten als de openstelling samenvalt met algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdagen in de zin van artikel 3 van de Algemene termijnenwet of op andere door het college aangewezen dagen.

  • 4. Het bureau van de burgerlijke stand kan op zaterdag, zondag en andere dagen dat het bureau regulier gesloten is, voor het publiek beperkt geopend zijn op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren.

  • 5. Het bureau van de burgerlijke stand kan op verzoek van een belanghebbende, gedaan aan het college, worden geopend op zaterdag, zondag en de andere dagen dat het bureau gesloten is, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van het bureau.

  • 6. In bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste en tweede lid aangegeven uren.

Artikel 14. Leiding

De teammanager van team Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 15. Schakelbepaling

Ter zake van de partnerschapsregistratie is dit reglement van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16. Slotbepalingen

  • 1. Alle huizen der gemeente waarmee voor inwerkingtreding van dit reglement een “overeenkomst inzake het voltrekken van huwelijken” is gesloten, worden ambtshalve aangewezen als huis der gemeente tot 1 januari 2023.

  • 2. Het Reglement burgerlijke stand van de gemeente Haarlemmermeer (2019.0026886) wordt ingetrokken.

  • 3. De Beleidsregel inzake de benoeming tot buitengewoon ambtenaar (babs) voor één dag (2016.0060614), geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Haarlemmermeer (2018.0081715), wordt ingetrokken

  • 4. De nota Trouwen in de gemeente Haarlemmermeer (2008/112519), geldend verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Haarlemmermeer (2018.0081715), wordt ingetrokken.

  • 5. Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2022.

  • 6. Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement burgerlijke stand Haarlemmermeer 2022.

Ondertekening