Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682073
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR682073/1
Handhavingsbeleid horeca Westland
Geldend van 07-10-2022 t/m heden
Intitulé
Handhavingsbeleid horeca WestlandInleiding
In 2013 en 2014 zijn respectievelijk het Handhavingsplan Horeca Westland en het Handhavingsarrangement Horeca Westland in werking getreden. Gebleken is dat deze beleidsdocumenten - inmiddels ruim zeven jaar oud - aan vernieuwing toe zijn. Zo is de Drank- en Horecawet (DHW) sinds 1 juli 2021 vervangen door de Alcoholwet en zijn er nieuwe handhavingsinstrumenten die bijdragen aan een effectieve handhaving van deze wet. Voorbeelden van deze instrumenten zijn de mogelijkheid tot het schorsen of intrekken van een vergunning en het opleggen van een bestuurlijke boete. Daarnaast is door landelijke regelgeving de keuzevrijheid van gemeenten in handhavend optreden beperkt. Om deze instrumenten ook in de gemeente Westland in te kunnen zetten ten behoeve van een effectieve handhaving van de Alcoholwet, zijn deze instrumenten in dit nieuwe beleidsdocument geïmplementeerd. Het nieuwe handhavingsbeleid horeca speelt daarmee in op de actuele ontwikkelingen binnen de wetgeving.
Daarnaast beoogt de gemeente Westland versnippering van beleid tegen te gaan en daarom te komen tot één beleidsdocument ten aanzien van handhaving van de Westlandse horeca. In dit beleid is onder andere een handhavingstabel opgenomen waaruit eenvoudig kan worden afgeleid welke handhavingsactie van toepassing is bij een bepaalde overtreding. Daarnaast wordt beschreven hoe wordt gehandeld bij specifieke situaties zoals samenloop, recidive en bijzondere omstandigheden.
Bij de uitvoering van dit beleid gaat de gemeente Westland in beginsel uit van vertrouwen in de verantwoordelijkheid van de (horeca)ondernemer. Dit betekent dat er bij een eerste overtreding in de meeste gevallen – en waar mogelijk – wordt opgetreden met een bestuurlijke waarschuwing. De overtreder wordt hiermee de mogelijkheid geboden om een situatie te herstellen en/of herhaling te voorkomen.
Bij wijziging van omstandigheden of van wet- en regelgeving zal dit beleid indien nodig worden geactualiseerd.
2. Definities
In dit beleid wordt verstaan onder:
- -
horecabedrijf;
- -
slijtersbedrijf;
- -
horecalokaliteit;
- -
slijtlokaliteit;
- -
inrichting;
- -
leidinggevende;
- -
sterke drank;
- -
alcoholhoudende drank;
- -
zwak-alcoholhoudende drank;
- -
paracommerciële rechtspersoon, en;
- -
bezoeker:
dat wat eronder wordt verstaan in de Alcoholwet.
3. Relevante wet- en regelgeving
3.1 Landelijke wetgeving
3.1.1 Alcoholwet en -besluit
Een van de belangrijkste wetten die ten grondslag ligt aan dit handhavingsbeleid is de op 1 juli 2021 ingevoerde Alcoholwet. Deze wet vervangt de eerdere Drank- en Horecawet en scherpt daarmee de regelgeving omtrent alcoholgebruik en -verkoop aan. Bijbehorend bij deze nieuwe wet is het Alcoholbesluit. In het Alcoholbesluit heeft de landelijke wetgever ervoor gekozen om voor overtreding van bepalingen die speerpunten zijn van het alcoholbeleid een aparte categorie, met bijbehorend hoger boetetarief, te introduceren. De bestuurlijk beboetbare overtredingen zijn daarom ingedeeld in de volgende categorieën:
- (A)
administratieve tekortkomingen,
- (B)
overige geboden en verboden, en
- (C)
speerpunten illegale exploitatie en overtreding leeftijdsgrenzen.
Overtredingen aangeduid als categorie C in het Alcoholbesluit dienen meteen te worden bestraft met een bestuurlijke boete; zonder voorafgaande waarschuwing. In het geval van deze overtredingen is een waarschuwing in verband met de zwaarte van de overtreding niet passend. Voor deze categorie overtredingen wordt dan ook het hoogste boetebedrag opgelegd. Voor categorie A- en B-overtredingen kiezen we ervoor eerst te waarschuwen alvorens over te gaan op een bestuurlijke boete. De Alcoholwet biedt deze vrijheid.
3.1.2 Opiumwet
De Opiumwet beschrijft alle regels met betrekking tot drugs. Er wordt onderscheid gemaakt in lijst I (harddrugs) en lijst II (softdrugs). Uit de Opiumwet is met name artikel 13b, dat ten grondslag ligt aan het lokale Damoclesbeleid, relevant voor dit beleid. Om ook in en om lokale horeca op drugs te kunnen handhaven, wordt gebruikgemaakt van de bevoegdheden die voortvloeien uit het Damoclesbeleid.
3.1.3 Activiteitenbesluit Milieubeheer
Het Activiteitenbesluit milieubeheer behelst algemene regels voor inrichtingen, dus ook voor horeca inrichtingen. Voor dit beleid is de passage over geluid, licht en geur in en om horecalokaliteiten van belang. De regelgeving omtrent geluid in en om horecalokaliteiten kan bij situaties over geluidsoverlast houvast bieden voor handhavend optreden.
3.1.4 Wet Algemene Bepalingen Omgevingsrecht (Wabo)/Omgevingswet
In een bestemmingsplan is geregeld welk gebruik en/of welke functies mogelijk zijn op een bepaalde locatie. In de Wabo is onder andere bepaald onder welke voorwaarden een omgevingsvergunning kan worden verleend. Zo mag een activiteit niet in strijd met het bestemmingsplan zijn. Vestiging van een horeca inrichting moet dus ook in overeenstemming met het bestemmingsplan zijn. Indien een horeca inrichting in strijd met het bestemmingsplan is gevestigd, kan op grond van de Wabo worden gehandhaafd. Bij de inwerkintreding van de Omgevingswet worden alle bestemmingsplan van rechtswege omgezet in een omgevingsplan. Ook de Wabo wordt in zijn geheel opgenomen in de Omgevingswet.
3.2 Lokale regelgeving
3.2.1 Algemene Plaatselijke Verordening Westland
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) beschrijft regels die gaan over de lokale openbare orde en veiligheid. Met betrekking tot horeca zijn er bijvoorbeeld regels vastgelegd over sluitingstijden, gebruik van terrassen en vergunningen. De APV kan jaarlijks gewijzigd worden.
Sluitingstijden en ontheffing
Horecaondernemers die beschikken over een ontheffing sluitingstijden mogen, op grond van artikel 2:29 van de APV, tien keer per kalenderjaar langer open zijn dan de binnen de APV bepaalde sluitingstijden. Voor horecalokaliteiten aan het Noordzeestrand, zoals strandpaviljoens, is dit zes keer per kalenderjaar toegestaan. Om gebruik te kunnen maken van deze mogelijkheid moeten ondernemers steeds een zogenaamd ‘latertje’ inzetten. Hiervoor dienen zij via de gemeentelijke website een formulier in. Op deze manier zijn zowel gemeente als politie op de hoogte wanneer horecalokaliteiten tot later geopend zijn dan 02.00 uur en wordt voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van de regeling. Het latertje vervangt de raamkaartregeling. De ontheffing die gebruik van het latertje toestaat, is vijf jaar geldig. Daarna kan verlenging worden aangevraagd. Voor de uitvoering van dit beleid wordt een separate beleidsregel ‘ontheffing sluitingstijden openbare inrichtingen’ vastgesteld.
De ontheffing sluitingstijden zien we als een tijdelijke regeling. Momenteel wordt de mogelijkheid onderzocht om op termijn over te gaan tot verruiming van de openingstijden binnen de horeca. De sluitingstijden worden dan gewijzigd van 2.00 uur naar 4.00 uur. Zodra deze APV-wijziging is doorgevoerd, komt de ontheffing sluitingstijden te vervallen.
3.2.2 Hokkenbeleid en illegale feesten
(Commerciële) Hokken
Hokken zijn onlosmakelijk verbonden met de Westlandse cultuur. Het gaat hierbij om gebruik van een gelegenheid in de privésituatie. Zodra een hok commercieel gebruikt wordt, handhaven we.
Meldingsplichtige of vergunningsplichtige feesten
Soms worden er illegale feesten georganiseerd, bijvoorbeeld in bedrijfspanden. Voor deze feesten geldt hetzelfde als voor commerciële hokken: bij een gebrek aan verplichte vergunningen en strijdigheid met bestemmingsplannen wordt er gehandhaafd. Dat kan al voorafgaand aan een feest, als dit (vermoeden) bij de gemeente of samenwerkingspartners bekend is, bijvoorbeeld door een preventieve last onder dwangsom. Wanneer door de politie of boa’s ter plekke een illegaal feest geconstateerd wordt, worden maatregelen getroffen. Na afloop kunnen (bestuurlijke) maatregelen volgen.’
Voor besloten feesten hoeft geen vergunning aangevraagd te worden. Wel moet de organisator een melding doen bij de gemeente wanneer het feest georganiseerd wordt in een ruimte die hier niet voor bedoeld is en als er meer dan honderd bezoekers zijn. Een beschrijving van besloten feesten is vastgelegd in de Evenementennota Westland.
3.3 Vergunningen
Alcoholwet- en exploitatievergunning
Sinds januari 2020 is het voor nieuwe horecaondernemers verplicht om over een exploitatievergunning te beschikken. Een Alcoholwetvergunning is alleen verplicht voor ondernemers die alcohol willen schenken. Wanneer een horecaondernemer meermaals een Alcoholwet-overtreding heeft begaan, kan de Alcoholwetvergunning geschorst of helemaal ingetrokken worden. Dit betekent niet automatisch dat de exploitatievergunning ingetrokken wordt, er mag dan alleen geen alcohol meer geschonken worden. Omdat de Alcoholwetvergunning gericht is op volksgezondheid en de exploitatievergunning op openbare orde, is het wel aannemelijk dat bij een derde of vierde overtreding van de Alcoholwet ook de exploitatievergunning wordt geschorst of ingetrokken. Er is dan een dermate grote verstoring van of groot risico op verstoring van de openbare orde, dat intrekken van deze vergunning proportioneel is.
Omdat exploitatievergunningen voor nieuwe horecabedrijven pas sinds 2020 verplicht gesteld zijn, zijn er ook Westlandse horecabedrijven zonder exploitatievergunning. Ondernemers die al voor 2020 in het Westland gevestigd waren, moeten bij het herhaaldelijk begaan van overtredingen1 (zoals opgenomen in onderstaande sanctiematrices) alsnog een exploitatievergunning aanvragen. In de praktijk betekent dit dat we in eerste instantie een waarschuwingsbrief versturen. Als de ondernemer binnen twee jaar opnieuw een APV- of Alcoholwetovertreding begaat, moet de exploitatievergunning alsnog worden aangevraagd. Door de exploitatievergunning kan gereguleerd toezicht worden gehouden op horecazaken.
Wet Bibob
Bij het aanvragen van een exploitatievergunning en/of een Alcoholwetvergunning is de Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur van toepassing. Dit betekent dat er altijd een vragenformulier Bibob ingevuld en meegestuurd dient te worden met de aanvraag. Dit extra controlemoment dient de integriteit van het bestuur en draagt bij in de strijd tegen ondermijnende criminaliteit in horecabedrijven. Paracommerciële inrichtingen hoeven geen exploitatievergunning aan te vragen. Voor deze bedrijven gelden bovengenoemde verplichtingen omtrent de exploitatievergunning dan ook niet.
4. Overige bepalingen
4.1 Recidive
Van recidive is sprake wanneer er meerdere malen eenzelfde overtreding wordt begaan. In dit beleid wordt gebruikgemaakt van een recidivetermijn van 12 maanden voor alle overtredingen. Bij de meeste overtredingen neemt bij recidive de hoogte van de sanctie toe. Op deze wijze wordt rekening gehouden met de handhavingsgeschiedenis over een horecabedrijf. Uit sommige bepalingen volgt automatisch een verhoging van de sanctie, zoals het geval is bij de bestuurlijke boete. De Alcoholwet geeft de burgemeester in voornoemde situaties de bevoegdheid om een bestuurlijke boete op te leggen en om het boetebedrag te verhogen.
Zoals eerder beschreven, wordt voor de verplichte aanvraag exploitatievergunning bij gevestigde ondernemers een recidivetermijn van twee jaar aangehouden. De aanvraag exploitatievergunning is namelijk geen punitieve sanctie en staat los van eventuele sancties die wel bij een overtreding horen.
4.2 Bijzondere omstandigheden
Bij zeer ernstige of frequente overtredingen kan het bevoegd gezag ervoor kiezen af te wijken van het gestelde beleid. Wat verder precies onder bijzondere omstandigheden wordt verstaan, is niet exact te benoemen. Dit wordt per geval beoordeeld, waarbij in ieder geval wordt meegewogen in hoeverre de exploitant of ondernemer maatregelen heeft getroffen om een overtreding te voorkomen. Indien een exploitant er (vrijwel) alles aan heeft gedaan om een overtreding te voorkomen, kan een stap uit de handhavingstabel herhaald worden, worden volstaan met een bestuurlijke waarschuwing of anderszins positief worden afgeweken van het beleid. Als blijkt dat een exploitant of ondernemer nauwelijks of geen maatregelen heeft getroffen om een overtreding te voorkomen, kan een stap uit de handhavingstabel worden overgeslagen en een zwaardere sanctie worden opgelegd. Ook kan rekening worden gehouden met het gedrag van een exploitant of ondernemer. Als bijvoorbeeld blijkt dat een ondernemer calculerend te werk gaat of zich niet bereid toont om maatregelen te treffen om een overtreding in de toekomst te voorkomen, kan een stap uit de handhavingstabel worden overgeslagen.
De hierboven genoemde afwegingsgronden zijn niet uitputtend. Er kunnen andere gronden zijn om af te wijken van de handhavingstabel. Dit hangt af van de concrete omstandigheden van het geval. Omdat de handhavingstabel onder meer tot doel heeft handhaving zo transparant mogelijk te maken voor betrokkenen, zal bij afwijking ervan altijd gemotiveerd worden waarom er sprake is van omstandigheden die zouden moeten leiden tot een lichtere of zwaardere sanctie. Hierbij wordt in ieder geval gemotiveerd waarom de afwijkende sanctie geschikt en noodzakelijk is om het doel te bereiken en niet onredelijk bezwarend is voor de betrokkene(n). Dit laatste geldt met name bij het opleggen van een zwaardere sanctie.
4.3 Samenloop
Eén gebeurtenis kan leiden tot verschillende overtredingen. Te denken valt aan de constatering dat er na sluitingstijd nog alcoholhoudende drank wordt geschonken en dit aan een persoon jonger dan 18 jaar wordt verkocht. In dit geval is het horecabedrijf in overtreding van zowel de APV-voorschriften, als van de Alcoholwet.
In geval van samenloop wordt voor beide overtredingen een sanctie opgelegd, die in principe tegelijkertijd worden uitgevoerd. Dit kan zich bijvoorbeeld voordoen als de sancties bestaan uit het sluiten van de horeca-inrichting gedurende één week en het schorsen van de Alcoholwetvergunning gedurende één maand. Het horecabedrijf moet dan gedurende één week gesloten blijven voor publiek én mag een maand geen alcoholhoudende dranken schenken.
4.4 Spoedsluiting
In het geval van een zeer ernstig incident wordt altijd overgegaan tot een spoedsluiting. Een zeer ernstig incident kan zich onder andere voordoen als er sprake is van ernstig geweld, een schiet- en/of steekincident, het aantreffen van een explosief, het aantreffen van een wapen of een handelshoeveelheid harddrugs, of schijnbeheer (niet limitatief). Bij ernstige incidenten kan ook worden overgegaan tot een spoedsluiting. Onder ernstige incidenten wordt in ieder geval verstaan:
- •
de toepassing van niet legitiem geweld door medewerkers en/of de exploitant van een horecagelegenheid, in of om het pand;
- •
het aantreffen van een vuur- of steekwapen of een explosief in, bij of aan het pand;
- •
incidenten in of bij de horecagelegenheid waarbij de openbare orde, veiligheid en/of gezondheid in het geding is/zijn (waaronder geweld tegen een ambtenaar in functie);
- •
verkoop van drugs aan (een) minderjarige(n);
De spoedsluiting duurt voort met een maximum van twee weken, totdat de burgemeester een definitief besluit heeft genomen. Deze spoedsluiting wordt geëffectueerd door overdracht van de sleutels, verzegeling van het pand en het aanbrengen van een sluitingsbevel op het pand.
5. Toezicht en handhaving
5.1 Betrokken partijen en bevoegdheden
Bij de toezicht en handhaving op horeca zijn verschillende partijen vanuit de gemeente en politie direct betrokken. Tussen deze partijen vindt structureel een horeca handhavingsoverleg plaats. Daarin komen zowel beleidsvraagstukken als casuïstiek aan de orde.
De Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) wordt door de gemeente ingezet als gehandhaafd moet worden op het Activiteitenbesluit Milieubeheer.
Bij veel overtredingen binnen onderstaande wet- en regelgeving kan zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk opgetreden worden. De meest voorkomende wet- en regelgeving voor horecaovertredingen zijn beschreven, maar de opsomming is niet uitputtend. Ook andere wet- en regelgeving kan van toepassing zijn.
5.1.1 Alcoholwet
Voor de Alcoholwet zijn de boa’s primair toezichthouder. Alleen door de burgemeester aangewezen ambtenaren, die hiervoor zijn opgeleid, zijn bevoegd om de Alcoholwet te handhaven. Artikel 45 en 45a vormen hierop een uitzondering, omdat overtredingen van dit artikel strafrechtelijk worden afgehandeld. In het kader van de algemene opsporingsbevoegdheid, kan de politie hierbij ook optreden.
5.1.2 APV
APV-overtredingen zijn strafbaar gesteld en worden door gemeentelijk toezichthouders en de politie gehandhaafd.
5.1.3 Activiteitenbesluit Milieubeheer
Omgevingsdienst Haaglanden (ODH) is door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd om de geluidsnormen te handhaven. Overtredingen van het Activiteitenbesluit gaan hoofdzakelijk over geluids-, licht- en geuroverlast. De ODH kan door de gemeente ingezet worden om metingen te verrichten. Daarnaast kunnen inwoners zelf overlastmeldingen doen bij de ODH.
5.1.4 Bestemmingsplannen/WABO
Het toezicht op en de handhaving van bestemmingsplannen wordt uitgevoerd door gemeentelijk bouwtoezichterhouders: de Ow/Wabo-toezichthouders. Er wordt bestuursrechtelijk gehandhaafd.
5.1.5 Opiumwet
Opiumwet-overtredingen zijn strafbaar gesteld, de politie is daartoe aangewezen als toezichthouder. De gemeente kan bestuurlijk optreden.
5.2 Werkwijze
Horecacontroles en handhaving vinden plaats op basis van drie mogelijke aanleidingen:
Op basis van meldingen die binnenkomen bij de gemeente en/of politie;
Op basis van constateringen van toezichthouders (gemeente of politie);
Op basis van geplande horecacontroles. Elke horecazaak wordt eens per drie jaar gecontroleerd.
Op basis van constateringen van toezichthouders kunnen maatregelen worden getroffen. Er kunnen bestuursrechtelijke sancties opgelegd worden (zie hoofdstuk 6, sanctiematrices), zoals een bestuurlijke boete (zie paragraaf 3.1.1); schorsing van de vergunning of een last onder dwangsom. Bij minder zware overtredingen kan eerst een bestuurlijke waarschuwing gegeven worden. Deze waarschuwing wordt mondeling aangekondigd en schriftelijk bevestigd.
Daarnaast kan de burgemeester een preventieve last onder dwangsom opleggen. Deze maatregel is bijvoorbeeld zinvol als er redelijke vermoedens zijn dat een organisator (opnieuw) een illegaal feest organiseert of zal organiseren.
6. Sanctiematrices
6.1 Alcoholwet
6.1.1 Horecalokaliteiten
Overtreding Alcoholwet |
Overtreding 1 |
Overtreding 2 |
Overtreding 3 |
Overtreding 4 |
Art. 2 lid 2 Alcoholwet Maken van reclame voor alcoholhoudende drank in strijd met de regels |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 3 lid 1 Alcoholwet Uitoefenen horecabedrijf zonder Alcoholwet-vergunning |
Bestuurlijke boete categorie A bij wel aangevraagde vergunning. Bestuurlijke boete categorie C bij niet aangevraagde vergunning of geweigerde vergunningaanvraag. Daarnaast sluiting tot vergunning verleend is. |
|
|
|
Art. 10 Alcoholwet Niet voldoen aan inrichtingseisen |
Last onder dwangsom |
(Verhoogde) Last onder dwangsom |
Sluiting tot de overtreding wordt opgeheven |
Sluiting voor onbepaalde tijd |
Art. 11 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank op andere gedeelten van de openbare weg dan die waar dat door de burgemeester uitdrukkelijk is toegestaan |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 12 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse anders dan in een in de vergunning vermelde horecalokaliteit of anders dan op een in de vergunning vermeld terras |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 13 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse |
Bestuurlijke boete categorie C (op grond van Besluit) |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 14 lid 2 Alcoholwet In gebruik hebben of geven van een horecalokaliteit of terras voor het uitoefenen van de kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of het uitoefenen van een van de in het derde lid genoemde activiteiten (handel, dienstverlening) |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B (op grond van Besluit) |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 15 Alcoholwet Uitoefenen kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of een in artikel 14, derde lid genoemde activiteit in een lokaliteit behorende tot een horecabedrijf indien het publiek uitsluitend toegang heeft tot die lokaliteit door een lokaliteit te betreden waar alcoholhoudende drank aanwezig is |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B (op grond van Besluit) |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 16 Alcoholwet Aanwezig hebben van automaten waaruit zelfstandig alcoholhoudende drank betrokken kan worden |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B (op grond van Besluit) |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 17 Alcoholwet Verstrekken of afleveren van alcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een gesloten verpakking, die niet zonder kenbare beschadiging kan worden geopend |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B (op grond van Besluit) |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 20 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank aan persoon onder de 18 jaar (ook doorverstrekken) |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 2 Alcoholwet Niet op de juiste manier vaststellen van leeftijd |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 3 Alcoholwet Niet voldoen aan aanduiding leeftijdsgrens bij toegang |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 20 lid 4 Alcoholwet Toelaten van persoon onder invloed |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 week |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 5 Alcoholwet Dienstdoen in horecalokaliteit onder invloed |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 21 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit zal leiden tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 22 lid 2 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank in voetbalstadions, zwembaden, instellingen van gezondheidszorg en onderwijs indien dit bij AMvB is verboden |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 24 lid 1 Alcoholwet Niet aanwezig zijn leidinggevende |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 24 lid 3 Alcoholwet Dienst laten doen van persoon jonger dan 16 jaar gedurende de tijd dat dranken worden verstrekt |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 29 lid 3 Alcoholwet Vergunning met aanhangsel/aanvraag en ontvangstbevestiging wijziging leidinggevende niet aanwezig |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
6.1.2 Slijterij en detailhandel
Overtreding Alcoholwet |
Overtreding 1 |
Overtreding 2 |
Overtreding 3 |
Overtreding 4 |
Art. 2 lid 2 Alcoholwet Maken van reclame voor alcoholhoudende drank in strijd met de regels |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 2a lid 1 Alcoholwet Aanbieden of verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse van alcoholhoudende drank tegen een prijs die voor een maand of korter lager is dan 75% van de normale prijs. |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 2a lid 2 Alcoholwet Aanbieden of verstrekken voor gebruik elders dan ter plaatse van alcoholhoudende drank waarbij de indruk wordt gewekt dat de prijs lager is dan 75% van de normale prijs. |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 3 lid 1 Alcoholwet Uitoefenen slijtersbedrijf zonder vergunning |
Bestuurlijke boete categorie A bij wel aangevraagde vergunning. Bestuurlijke boete categorie C bij niet aangevraagde vergunning of geweigerde vergunningaanvraag. Daarnaast sluiting tot vergunning verleend is. |
|
|
|
Art. 10 Alcoholwet Niet voldoen aan inrichtingseisen |
Last onder dwangsom |
(Verhoogde) Last onder dwangsom |
Sluiting tot overtreding is opgeheven |
Sluiting voor onbepaalde tijd |
Art. 12 lid 2 Alcoholwet Verstrekken van sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een slijtlokaliteit die in de vergunning is vermeld |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 13 lid 2 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank in een slijtlokaliteit voor gebruik ter plaatse |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 14 lid 1 Alcoholwet In gebruik hebben of geven van slijtlokaliteit voor het verrichten van andere bedrijfsactiviteiten |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 15 Alcoholwet Slijtlokaliteit staat in verbinding met een ruimte waarin de kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of enige in artikel 14, derde lid genoemde activiteiten wordt uitgeoefend |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 17 Alcoholwet Verstrekken of afleveren van alcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in een gesloten verpakking, die niet zonder kenbare beschadiging kan worden geopend |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 18 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van zwak-alcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse in een ander bedrijf dan het slijtersbedrijf |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 18 lid 3 Alcoholwet Plaatsen van zwak-alcoholhoudende dranken zonder duidelijk onderscheid van alcoholvrije dranken (in supermarkt, warenhuis e.d.) |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 19 lid 1 Alcoholwet Gelegenheid bieden tot het doen van bestellingen voor sterke drank en op bestelling (doen) afleveren van sterke drank aan huizen van particulieren anders dan als slijtersbedrijf of partijen-cateringbedrijf |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 19 lid 2 Alcoholwet Gelegenheid bieden tot het doen van bestellingen voor zwak-alcoholhoudende drank en op bestelling (doen) afleveren van zwak-alcoholhoudende drank aan huizen van particulieren |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 20 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank aan persoon onder de 18 jaar (ook doorverstrekken) |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 2 Alcoholwet Niet op de juiste manier vaststellen van leeftijd |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 3 Alcoholwet Niet voldoen aan aanduiding leeftijdsgrens bij toegang |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 20 lid 4 Alcoholwet Toelaten van persoon onder invloed |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 5 Alcoholwet Dienstdoen in slijtlokaliteit onder invloed |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
|
Art. 21 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit zal leiden tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 22 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank bij benzinestation, langs autoweg of autosnelweg |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholwet) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 24 lid 1 Alcoholwet Niet aanwezig zijn leidinggevende |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 24 lid 3 Alcoholwet Dienst laten doen van persoon jonger dan 16 jaar gedurende de tijd dat dranken worden verstrekt |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 25 lid 1 Alcoholwet Aanwezig en in voorraad hebben van alcoholhoudende drank in voor publiek geopende ruimte |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 25 lid 2 Alcoholwet Laten nuttigen van alcoholhoudende drank in voor publiek geopende ruimte |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 25 lid 3 Alcoholwet Aanwezig hebben van alcoholhoudende drank in, op of aan een vervoermiddel voor het rondtrekkend uitoefenen van de kleinhandel |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 29 lid 3 Alcoholwet Vergunning met aanhangsel/aanvraag en ontvangstbevestiging wijziging leidinggevende niet aanwezig |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
6.1.3 Paracommerciele inrichtingen
Overtreding Alcoholwet |
Overtreding 1 |
Overtreding 2 |
Overtreding 3 |
Overtreding 4 |
Art. 3 lid 1 Alcoholwet Uitoefenen horecabedrijf zonder vergunning |
Bestuurlijke boete categorie A bij wel aangevraagde vergunning. Bestuurlijke boete categorie C bij niet aangevraagde vergunning of geweigerde vergunningaanvraag. Daarnaast sluiting tot vergunning verleend is. |
|
|
|
Art. 4 lid 5 Alcoholwet Ontheffing voor o.a. evenementen zoals toernooien of wedstrijden niet aanwezig in inrichting |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 9 lid 3 Alcoholwet Niet of niet correct bijhouden van registratie van de barvrijwilligers of deze registratie is niet aanwezig |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 9 lid 4 Alcoholwet Reglement verantwoord verstrekken alcoholhoudende drank niet aanwezig |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 9 lid 5 Alcoholwet Niet voldoen aan regels met betrekking tot de inhoud van het reglement |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Art. 10 Alcoholwet Niet voldoen aan inrichtingseisen |
Last onder dwangsom |
(Verhoogde) Last onder dwangsom |
Sluiting tot de overtreding is opgeheven |
Sluiting voor onbepaalde tijd |
Art. 11 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank op andere gedeelten van de openbare weg dan die waar dat door de burgemeester uitdrukkelijk is toegestaan |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 12 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse anders dan in een in de vergunning vermelde horecalokaliteit of anders dan op een in de vergunning vermeld terras |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 13 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse. |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 14 lid 2 Alcoholwet In gebruik hebben of geven van een horecalokaliteit of terras voor het uitoefenen van de kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of het uitoefenen van een van de in het derde lid genoemde activiteiten (handel, dienstverlening) |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 15 Alcoholwet Uitoefenen kleinhandel of zelfbedieningsgroothandel of een in artikel 14, derde lid genoemde activiteit in een lokaliteit behorende tot een horecabedrijf indien het publiek uitsluitend toegang heeft tot die lokaliteit door een lokaliteit te betreden waar alcoholhoudende drank aanwezig is |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 20 lid 1 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank aan persoon onder de 18 jaar (ook doorverstrekken) |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 2 en 20a Alcoholwet Niet op de juiste manier vaststellen van leeftijd |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
|
Art. 20 lid 3 Alcoholwet Niet voldoen aan aanduiding leeftijdsgrens bij toegang |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 20 lid 4 Alcoholwet Toelaten van persoon onder invloed |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20 lid 5 Alcoholwet Dienstdoen in horecalokaliteit onder invloed |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
|
Art. 21 Alcoholwet Verstrekken van alcoholhoudende drank indien redelijkerwijs moet worden vermoed dat dit zal leiden tot verstoring van de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Bestuurlijke waarschuwing |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 2 weken |
Schorsing Alcoholwet-vergunning voor 1 maand |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 24 lid 2 Alcoholwet Geen leidinggevende of barvrijwilliger aanwezig |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 24 lid 3 Alcoholwet Dienst laten doen van persoon jonger dan 16 jaar gedurende de tijd dat dranken worden verstrekt |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie B |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
Art. 29 lid 3 Alcoholwet Vergunning met aanhangsel/aanvraag en ontvangstbevestiging wijziging leidinggevende niet aanwezig |
Bestuurlijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete categorie A |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit) |
6.1.4 Overig
Overtreding Alcoholwet |
Overtreding 1 |
Overtreding 2 |
Overtreding 3 |
Overtreding 4 |
Art. 20a lid 2 Alcoholwet Handelen in strijd met de geborgde werkwijze zoals beschreven in hoofdstuk 5 van het Alcoholbesluit. |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Art. 20a lid 3 Alcoholwet Aanbieden of verstrekken van alcoholhoudende drank op afstand zonder inachtneming van leeftijdsverificatie- en werkwijze-eisen |
Bestuurlijke boete categorie C |
50% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 3 Alcoholbesluit) |
100% verhoging van bestuurlijke boete indien herhaling binnen 12 maanden (op grond van artikel 7.3 lid 4 Alcoholbesluit |
Intrekken Alcoholwet-vergunning |
Na toepassing van de laatstgenoemde sanctie in deze matrix, zal het intrekken van de Alcoholwetvergunning altijd de uiterste maatregel zijn.
6.2 Algemene Plaatselijke Verordening
Bij overtreding van de APV kan een last onder dwangsom worden opgelegd. De hoogte van de last is afhankelijk van de (zwaarte van de) overtreding. Daarnaast geldt ook voor APV-overtredingen dat ondernemers die niet in het bezit zijn van een exploitatievergunning (omdat deze al voor januari 2020 in het Westland gevestigd waren) verplicht zijn deze aan te vragen bij een tweede overtreding, zoals beschreven in hoofdstuk 3.3 van dit beleid.
Overtreding APV |
Overtreding 1 |
Overtreding 2 |
Overtreding 3 |
Overtreding 4 |
Art. 2.10 Overtreding nadere regels terrassen |
Bestuurlijke waarschuwing |
Last onder dwangsom |
Dwangsom |
Sluiting 1 maand |
Art. 2.28 Uitoefenen horeca zonder verplichte exploitatievergunning |
Sluiting |
|
|
|
Art. 2.29 Het toelaten van bezoekers na sluitingstijd of tijdens een opgelegde sluiting |
Bestuurlijke waarschuwing |
Last onder dwangsom |
Dwangsom |
Sluiting 1 maand |
Art. 2.31 Verboden gedragingen2 in een openbare inrichting (met inbegrip van het terras) |
Bestuurlijke waarschuwing |
Last onder dwangsom |
Dwangsom |
Sluiting 1 maand |
Art. 2.40 Toestaan van meer dan het toegestane aantal kansspelautomaten in een hoog- of laagdrempelige inrichting. (Tevens art. 30 Wet op de kansspelen) |
Bestuurlijke waarschuwing |
Last onder dwangsom |
Dwangsom |
Sluiting 1 maand |
Na toepassing van de laatstgenoemde sanctie in deze matrix, zal het intrekken van de exploitatievergunning altijd de uiterste maatregel zijn.
6.3 Opiumwet
Bij drugsgerelateerde overtredingen volgen we de Opiumwet en het Damoclesbeleid gemeente Westland.
6.4 Activiteitenbesluit Milieubeheer
Geluidsoverlast
Meldingen van geluidsoverlast kunnen direct bij de ODH worden ingediend. Meldingen die bij de gemeente binnenkomen, zetten we door naar de ODH. De ODH stelt op basis van een geluidsmeting vast of sprake is van een overschrijding van de geluidsnormen. Als dat het geval is, dan treedt de ODH daartegen op overeenkomstig de Landelijke Handhavingsstrategie.
Verlichting
Voor lichthinder geldt hetzelfde als voor geluidsoverlast. Het Activiteitenbesluit Milieubeheer bevat bepalingen over het beperken van lichthinder. Voor wat betreft verlichting moeten ook horeca-inrichtingen daarom voldoen aan de landelijke Richtlijn Lichthinder. Op basis van licht-metingen kan de ODH vaststellen of er sprake is van overschrijding van de lichtnormen.
Geuroverlast
In het geval van geurhinder onderzoekt de ODH of de inrichting voldoet aan de eisen. Als aan de eisen wordt voldaan en er is nog steeds sprake van overlast, wordt onderzocht of sprake is van en onacceptabel niveau van geurhinder. We spreken van een onacceptabel niveau van geurhinder als er zeven keer in drie maanden bij de melder binnen geurhinder wordt geconstateerd. Er kan dan maatwerk toegepast worden om overlast te voorkomen of beperken.
Afval
Daarnaast is de ODH gemandateerd op te treden waar het gaat om afval. Het gaat dan om de wijze van opslaan, maar ook om zwerfafval. Binnen een straal van 25 meter van de inrichting is de exploitant zelf verantwoordelijk voor het opruimen van het afval, ook als het zwerfafval niet door hem of haar veroorzaakt is.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl