Regeling vervallen per 01-01-2024

Ondermandaatbesluit FUMO 2022 – gemeente Tytsjerksteradiel

Geldend van 06-10-2022 t/m 31-12-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2022

Intitulé

Ondermandaatbesluit FUMO 2022 – gemeente Tytsjerksteradiel

Het dagelijks bestuur en de voorzitter van het openbaar lichaam gemeenschappelijke regeling Fryske Utfieringstsjinst Miljeu en Omjouwing (FUMO),

ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;

overwegende dat het uit het oogpunt van doelmatig bestuur wenselijk is om de bevoegdheid tot het nemen van bepaalde besluiten onder te mandateren alsmede ondermachtiging te verstrekken voor het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling;

gelet op de Gemeenschappelijke regeling FUMO - 2022, de Algemene wet bestuursrecht en het Burgerlijk Wetboek;

gelet op het Besluit mandaatregeling FUMO 2022 gemeente Tytsjerksteradiel;

BESLUITEN

ondermandaat en ondermachtiging te verlenen overeenkomstig het navolgende:

Artikel 1 Algemeen

  • 1. Aan de secretaris/ directeur en de medewerker aangesteld in de functie van afdelingshoofd worden voor de taken en bevoegdheden genoemd in de bijlagen bij dit besluit, met inbegrip van de ondertekening van stukken, ondermandaat en ondermachtiging verleend.

  • 2. Tevens wordt aan de medewerker aangesteld in de functie van teamleider ondermandaat en ondermachtiging verleend voor de taken en bevoegdheden genoemd in bijlage II onder 2.6.2 en 2.6.3 en bijlage IV onder 4.4.1, 4.4.2 en 4.4.3 bij dit besluit, met inbegrip van de ondertekening van stukken.

  • 3. Aan de medewerker aangesteld in de functie van (senior) toezichthouder (A, B en C) wordt ondermandaat en ondermachtiging verleend voor de taken en bevoegdheden genoemd in bijlage II onder 2.6.2 en bijlage IV onder 4.4.1 en 4.4.3 bij dit besluit, met inbegrip van de ondertekening van stukken.

  • 4. Onverminderd het bepaalde in artikel 2 worden onder de opgedragen taken en bevoegdheden tevens begrepen de daarmee samenhangende taken en bevoegdheden van procedurele en/of administratieve aard.

  • 4. Waar dit besluit betrekking heeft op het verrichten van handelingen niet zijnde een besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling wordt voor ondermandaat gelezen: ondermachtiging.

Artikel 2 Clausulering

  • 1. Bij de uitoefening van de krachtens dit besluit opgedragen taken en bevoegdheden wordt in elk geval in acht genomen:

    • a.

      het daaromtrent gestelde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift, beleidsregel, richtlijn en specifieke instructies;

    • b.

      de door het bevoegde bestuursorgaan aangegeven beperkingen en instructies;

    • c.

      het door het bevoegde bestuursorgaan vastgestelde beleid en

    • d.

      het door het bevoegde bestuursorgaan beschikbaar gestelde budget.

  • 2. Dit besluit vindt geen toepassing in het geval de ondergemandateerde direct of indirect enig persoonlijk belang heeft.

Artikel 3 Slotbepalingen

  • 1. Dit besluit wordt bekendgemaakt in het publicatieblad van de FUMO.

  • 2. Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 oktober 2022.

  • 3. Met de inwerkingtreding van dit besluit vervallen eerder genomen Ondermandaatbesluiten FUMO betreffende gemeente Tytsjerksteradiel, met dien verstande, dat het rechtsgevolg van de onder die mandaten genomen besluiten onverkort van kracht blijft, tenzij expliciet anders besloten.

  • 4. Dit besluit wordt aangehaald als “Ondermandaatbesluit FUMO 2022 – gemeente Tytsjerksteradiel”.

Ondertekening

Bijlagen

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de taakuitvoering door FUMO

BIJLAGE I

Algemeen

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking ondermandaat

Toelichting

Functionaris

1.1.1

Op grond van artikel 1 van het Ondermandaatbesluit omvatten de bij of krachtens dit Ondermandaatbesluit verleende ondermandaten, ondervolmachten en ondermachtigingen tevens alle feitelijke handelingen en rechtshandelingen ter voorbereiding en uitvoering van de taken en bevoegdheden opgenomen in deze Ondermandaatlijst

 

Indien voor een taak of bevoegdheid ondermandaat of ondermachtiging is verleend omvat dit - voor zover relevant - onder meer:

  • behandelen van en voeren van correspondentie/ gesprekken van uitvoerende en/of informatieve aard;

  • het vragen van aanvullende gegevens op grond van artikel 4:5 van de Awb;

  • de voorbereiding van besluiten met gebruikmaking van titel 4.1 van de Awb (reguliere procedure) en/of afdeling 3.4 van de Awb (uitgebreide procedure);

  • het opvragen van informatie bij (overheids)instanties in het kader van de voorbereiding van besluitvorming;

  • opschorten beslistermijn op grond van paragraaf 4.1.3.1. van de Awb;

  • het verlengen van de beslistermijnen, 4.14 Awb;

  • bekendmaking en mededeling besluiten conform afdeling 3.6 van de Awb;

  • een aanvraag buiten behandeling laten op grond van artikel 4:5 van de Awb;

  • vereenvoudigde afdoening op grond van artikel 4:6 van de Awb;

  • het horen op grond van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Awb en

  • alle overige procedurestappen en -besluiten.

Publicatie van stukken wordt door het bevoegd gezag zelf verzorgd.

Dit ondermandaat geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere Wabo activiteiten die door de gemeente worden uitgevoerd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

1.1.2

Door- of terugzenden van stukken als bedoeld in artikel 2:3 van de Awb.

 

Als een ander bestuursorgaan bevoegd is, worden de stukken doorgezonden of teruggezonden.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

1.1.3

Beslissen inzake het geheel of gedeeltelijk (ambtshalve of op verzoek) intrekken, wijzigen of verlengen van de onder deze Ondermandaatlijst vallende besluiten, toestemmingen, ontheffingen of verklaringen.

 

Omvat het intrekken, wijzigen of verlengen van een besluit, toestemming, ontheffing of verklaring zoals in deze Ondermandaatlijst is opgenoemd op grond van de geldende regelgeving.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

1.1.4

Aanwijzen van toezichthouders in de zin van artikel 5.11 van de Awb en het ondertekenen van de legitimatiebewijzen, voor zover de FUMO belast is met de uitvoering van een wettelijke regeling op grond waarvan toezichthouders kunnen worden aangewezen.

 

Het aanwijzen van toezichthouders betekent dat deze medewerkers gebruik mogen maken van de bevoegdheden voor toezichthouders als bedoeld in titel 5.2 van de Awb Het geldt onder meer voor artikel 5.10, derde lid, van de Wabo.

Aanwijzingsbesluiten die zijn afgegeven voor het van kracht worden van dit ondermandaatbesluit en -bijlage, blijven onverkort van kracht tenzij expliciet anders wordt besloten. De toezichthouder moet nog steeds ambtenaar zijn volgens de Wabo (art 5.10 Wabo). Dus inhuur etc. dient wel minimaal als onbezoldigd ambtenaar te worden aangewezen.

Secretaris/ directeur

BIJLAGE II

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering van de (basis)taken door FUMO, inclusief besluitvorming

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking ondermandaat

Toelichting

Functionaris

2.1

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo)

2.1.1

Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.1 lid 1 onder e, 2.1 lid 1 onder i van de Wabo.

 

Het gaat om een aanvraag omgevingsvergunning voor het aspect milieu en/of OBM . Dit ondermandaat geldt niet indien (verplicht) meer Wabo activiteiten aangevraagd (dienen te) worden. In dat geval levert de FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.2

Beslissen op aanvragen om een beschikken met betrekking tot de eerste of tweede fase als bedoeld in artikel 2.5 van de Wabo .

 

Op verzoek van de aanvrager kan een omgevingsvergunning in twee fasen worden verleend. Er wordt dan eerst een beschikking voor de eerste fase en daarna voor de tweede fase verleend. De aanvrager moet wel bij de eerste fase al aangeven waar de tweede fase betrekking op heeft. Indien sprake is van een meervoudige omgevingsvergunning levert FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente. Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.3

Wijzigen, ambtshalve of op verzoek, van (de voorschriften van) een eerder verleende omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.31 en 2.31a van de Wabo.

 

Betreft het wijzigen van het onderdeel milieu/OBM van omgevingsvergunningen. Dit kan ook het onderdeel milieu/OBM zijn van een meervoudige vergunning, zolang het enkel de wijziging van het milieu/OBM deel van deze meervoudige vergunning betreft.

Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo.

Dit ondermandaat geldt niet indien voor meer Wabo activiteiten de vergunning wordt gewijzigd. In dat geval levert de FUMO het milieudeel (in advies) aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.4

Beslissen op verzoeken om goedkeuring/instemming die benodigd is op grond van een vergunningvoorschrift.

 

In een vergunningvoorschrift kan een bepaald onderzoek, plan, melding of rapportage (energieverbruik, VOS uitstoot, bodemonderzoek, vervoersplan, afvalpreventieplan etc.) zijn voorgeschreven. Vervolgens moet worden beslist of het ingediende stuk aan de gestelde normen in de vergunning voldoet.

Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.5

Beslissen over het melden om de omgevingsvergunning over te dragen als bedoeld in artikel 2.25 derde lid onder b van de Wabo.

 

Het gaat om het overdragen op naam van een omgevingsvergunning van de ene vergunninghouder naar de andere.

Dit ondermandaat geldt niet indien de vergunning ook betrekking heeft op andere Wabo activiteiten. In dat geval geeft de FUMO advies of de vergunning voor wat betreft het milieudeel overgedragen zou kunnen worden.

Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.6

Intrekken, ambtshalve of op verzoek, van omgevingsvergunningen als bedoeld in artikel 2.33 of 2.23 van de Wabo.

 

Het bevoegd gezag is verplicht om de omgevingsvergunning in te trekken in de in artikel 2.33, eerste lid, van de Wabo genoemde gevallen. In de gevallen genoemd in het tweede lid van dat artikel (onder andere: intrekking op verzoek van de vergunninghouder en intrekking indien geen gebruik wordt gemaakt van een omgevingsvergunning) is het een bevoegdheid.

Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo

Dit ondermandaat geldt niet wanneer de activiteit milieu/OBM is verleend als onderdeel van een omgevingsvergunning waarin ook ander Wabo activiteiten zijn vergund. In dat geval levert de FUMO advies over het intrekken van het milieu/OBM deel.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.7

Achterwege laten, op grond van Wabo artikel 3.10, van het toepassen van Wabo artikel 3.1 of Awb afdeling 3.4 bij de voorbereiding van een beschikking op een aanvraag (van wijziging van de voorschriften van een) omgevingsvergunning.

 

Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo

Dit ondermandaat geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere Wabo activiteiten.

Dit gaat om een spoed aanpassing vergunning die eigenlijk via uitgebreide procedure zou moeten (ivm ongewone omstandigheid.)

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.1.8

Afwijzen, op grond van Awb artikel 4:6, van een aanvraag om (wijziging van de voorschriften van een) omgevingsvergunning.

 

Het ondermandaat is verder beperkt tot een activiteit milieu bedoeld in artikel 2.1 lid 1 onder e of artikel 2.1 lid 1 onder i van de Wabo

Dit ondermandaat geldt niet indien de aanvraag (verplicht) ook betrekking heeft op andere Wabo activiteiten.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.2

Bouwbesluit 2012 (asbestmeldingen)

2.2.1

Behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit en het opleggen van nadere voorwaarden als bedoeld in artikel 1.29 en 1.30 Bouwbesluit.

Toezicht op het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden valt onder de basistaak als bedoeld in Bor artikel 7.1 lid 1 aanhef en onder c onder 3°. Indien op grond van het Bouwbesluit een melding is vereist voor het verwijderen van asbest, kan na deze melding nadere voorwaarden opleggen aan het slopen c.q. verwijderen van asbest (art 1.29 en 1.30 Bouwbesluit). De gegevens die met betrekking tot asbest bij de melding worden ingediend worden voor het toezicht (= basistaak) doorgestuurd naar de FUMO. Het opleggen van eventuele nadere voorwaarden met betrekking tot de asbestverwijdering wordt eveneens tot deze basistaak gerekend.

Dit ondermandaat geldt niet als het opleggen van nadere voorwaarden asbestverwijdering samenloopt met het opleggen van andere nadere voorwaarden n.a.v. de sloopmelding. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het asbestdeel aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.3

Besluit bodemkwaliteit

2.3.1

Behandelen van meldingen als bedoeld in Besluit bodemkwaliteit (Bbk).

In het kader van het Besluit bodemkwaliteit voor het toepassen van bouwstoffen, grond en baggerspecie:

  • 1.

    Het beoordelen van meldingen

  • 2.

    Het reageren op meldingen richting melder

  • 3.

    Het toezicht op meldingen

  • 4.

    Het verzenden van brieven naar aanleiding van toezicht

  • 5.

    Het verzenden van een voorgenomen handhavingsbesluit naar aanleiding van toezicht

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.4

Mobiele puinbreker

2.4.1

Kennisgeving mobiele puinbreker

Beoordeling en afhandeling kennisgeving mobiel breken

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5

Wet milieubeheer (Wm)

2.5.1

Het beoordelen en afhandelen van meldingen als bedoeld in artikel 8.41, eerste lid, van de Wet milieubeheer ten aanzien van activiteiten die zijn aangewezen in categorie 6 van bijlage IV Bor.

Betreft meldingen op grond van een "milieu- Amvb" (zoals het Activiteitenbesluit) voor aangewezen activiteiten binnen Activiteitenbesluit type C en type B inrichtingen.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.2

Beschikkingen als bedoeld in artikel 8.40a, eerste lid en 8.42, eerste lid van de Wet milieubeheer ten aanzien van activiteiten die zijn aangewezen in categorie 6 van bijlage IV Bor.

Betreft beschikkingen voor maatwerkvoorschriften en gelijkwaardige maatregelen m.b.t. aangewezen activiteiten binnen Activiteitenbesluit type C en type B inrichtingen.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.3

Beslissen op grond van artikel 1.11, lid 4, 5, 6 of 11 Activiteitenbesluit dat een rapport van een akoestisch onderzoek is al dan niet is vereist bij een melding.

Bij meldingen Activiteitenbesluit voor aangewezen activiteiten binnen Activiteitenbesluit type B en type C inrichtingen is soms het indienen van een akoestisch onderzoek vereist maar niet noodzakelijk. In andere gevallen is het indienen van een onderzoek niet verplicht maar wel noodzakelijk. In deze gevallen kan een besluit worden genomen dat het indienen van een onderzoek niet/wel is vereist. Dit ondermandaat (4.2) is bedoeld om ondermandaat 4.1 (meldingen voor basistaakinrichtingen) effectief uit te kunnen voeren.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.4

Verstrekken van gegevens over externe veiligheid op grond van artikel 12.13 van de Wm ten behoeve van het openbare register als bedoeld in artikel 12.12 van de Wm.

Het gaat hierbij om gegevens van inrichtingen zoals aangegeven Registratiebesluit Externe Veiligheid.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.5.5

Uitoefenen van bevoegdheden en het uitvoeren van taken op grond van bij of krachtens hoofdstuk 7 van de Wm gestelde regels, voorzover het betreft mer-beoordelingsbesluiten ten behoeve van vergunningen milieu.

Indien een aanvraag om omgevingsvergunning milieu of OBM betrekking heeft op een activiteit waarvoor een milieueffectrapport wordt danwel moet worden gemaakt, gelden met betrekking tot de totstandkoming van dat milieueffectrapport bepalingen, waaronder uitbrengen advies over reikwijdte en detailniveau, kennisgeving etc.

Indien een aanvraag om omgevingsvergunning milieu of OBM betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in kolom 1 al dan niet in combinatie met kolom 2 van onderdeel D van de bijlage bij het Besluit milieueffectrapportage, dan moet eerst worden beslist of ten behoeve van de afhandeling van de aanvraag omgevingsvergunning al dan niet een milieueffectrapport moet worden gemaakt.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6

Toezicht en handhaving

2.6.1

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht.

Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een opleveringscontrole, een controle n.a.v. klachten/ incidenten, reguliere controle en een themacontrole waarbij wordt gecontroleerd op naleving van de geldende (milieu)wet- en regelgeving.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6.2

Spoedeisende last onder bestuursdwang en het mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (rauwelijkse bestuursdwang) artikel 5.31 Awb, jo. Artikel 5.32 Awb.

Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. Vooraf aan de toepassing dient er contact opgenomen te worden met bevoegd gezag. In het geval van een last ex Artikel 5.31 lid 2 Awb bestaat de mogelijkheid tot overleg met bevoegd gezag niet. In deze gevallen wordt bevoegd gezag zo spoedig mogelijk na het toezichtsbezoek telefonisch of per e-mail geïnformeerd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider, (senior) toezichthouder (A,B en C)

2.6.3

Doen uitgaan van vooraankondigingen tot handhaving op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 Awb (last onder bestuursdwang) of 5.3.2 (last onder dwangsom) Awb wegens overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld in artikel 7.1 lid 1 onderdelen a tot en met c van het Besluit omgevingsrecht.

Mochten er overtredingen geconstateerd worden van “niet-milieuactiviteiten”” op grond van de Wabo, dan overlegt de FUMO met bevoegd gezag. Deze kan besluiten dat er integrale afhandeling nodig is en de FUMO instrueren geen gebruik te maken van het verstrekte ondermandaat en slechts advies geven over het “milieudeel” van de geconstateerde overtreding.

Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang of dwangsom wordt geen gebruik gemaakt anders dan na afstemming met het bevoegd gezag.

Het opleggen van een vooraankondiging last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van onder meer de volgende wetten: het Activiteitenbesluit, Besluit bodemkwaliteit, Wabo (milieu), Wet milieubeheer, Wet bodembescherming en de Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels en de daarop gebaseerde regelgeving voor zover de FUMO belast is met de uitvoering hiervan. Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concepthandhavingsbesluiten, het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit. en de intrekking van handhavingsbesluiten wanneer de overtredingen zijn beëindigd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider

2.6.4

Beslissen op grond van artikel 5:31a Awb op verzoeken om handhaving indien en voor zover handhaving wordt verzocht van naleving van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, die gelden op grond van de regelgeving en besluiten als bedoeld in artikel 7.1 lid 1 onderdelen a tot en met c van het Besluit omgevingsrecht.

Dit ondermandaat geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft andere ('niet-milieu') activiteiten van de Wabo. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6.5

Beslissen op een verzoek om al dan niet af te zien van handhavend optreden indien en voor zover sprake is van overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld in artikel 7.1 lid 1 onderdelen a tot en met c van het Besluit omgevingsrecht.

Het gaat om het beslissen over een gedoogverzoek.

Dit ondermandaat geldt niet indien het verzoek tevens betrekking heeft andere ('niet-milieu') activiteiten van de Wabo. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6.6

Het opleggen van een last onder bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 van de Awb, of het opleggen van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Awb, wegens overtreding van een verbod of plicht gesteld bij of krachtens de in de voorgaande van toepassing zijnde hoofdstukken genoemde (onderdelen van) wet- en regelgeving waarvoor bevoegdheden zijn gemandateerd.

Dit ondermandaat geldt niet als er samenloop is met overtredingen op "niet-milieu" activiteiten van de Wabo. In dat geval is integrale afhandeling nodig en geeft de FUMO advies over het milieudeel aan bij de betreffende gemeente.

Van de bevoegdheid last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt dan na afstemming en instemming met het bevoegd gezag.

Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van onder meer de volgende wetten: Wabo (milieu), Wet milieubeheer, Wet bodembescherming, Wet aanvullende regels veiligheid wegtunnels en de daarop gebaseerde regelgeving voor zover de FUMO belast is met de uitvoering hiervan. Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concepthandhavingsbesluiten, het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit. en de intrekking van handhavingsbesluiten wanneer de overtredingen zijn beëindigd.

Hoogte bedragen moet worden uitgegaan van de bedragen zoals opgenomen in het beleid van het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6.7

Intrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 5.19 van de Wabo.

Het gaat hier om het intrekken van (een deel van) de omgevingsvergunning als sanctie. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6.8

Opleggen of wijzigen, op grond van Bouwbesluit artikel 1.29 en 1.30, van nadere voorwaarden met betrekking tot het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

2.6.9

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van paragraaf 5.4 van de Wabo.

Het betreft de specifieke toezichts- en handhavingsbevoegdheden die in de Wabo zijn opgenomen, waaronder: bestuursdwang bij niet meewerken aan toezicht, verruiming reikwijdte bestuursdwang, zakelijke werking sanctiebesluiten en intrekking van een verleende vergunning of ontheffing als sanctie. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

BIJLAGE III

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering door FUMO van de overige taken

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking

Ondermandaat

Toelichting

 

3.1

Openbaar maken gegevens

 

Openbaar maken van milieugegevens op verzoek als opgenomen in H19 Wm.

 
 

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.1.1

Beslissen omtrent verzoeken om informatie alsmede het actief openbaar maken van informatie op grond van de Wob.

 

Het gaat om het beslissen op een verzoek om informatie of het actief openbaar maken van informatie op grond van de Wob, met betrekking tot informatie die de FUMO onder zich heeft in het kader van de uitoefening van een gemandateerde taak/bevoegdheid

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.2

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

3.2.1

Nemen van een toepassingsbeschikking als bedoeld in artikel 5:31a van de Awb.

Het gaat hier om een beslissing van het bestuursorgaan om al dan niet tot toepassing van de reeds aangezegde bestuursdwang over te gaan. Een dergelijke beschikking kan slechts op verzoek worden gegeven.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.3

Coördinatie besluitvorming Waterwet - Wabo

3.3.1

Uitbrengen of vragen van advies aan de waterkwaliteitsbeheerder ten behoeve van de samenhang tussen de omgevingsvergunning en de Waterwetvergunning.

Het betreft het uitbrengen van advies namens het bevoegd gezag (Wabo) aan de waterkwaliteitsbeheerder die de Waterwet vergunning afgeeft

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.4

Wet bodembescherming

3.4.1

Alle besluiten in het kader van de Wet bodembescherming en bij of krachtens deze wet bepaalde alsmede toezicht(brieven) en handhaving(sbesluiten) daarvan.

Dit is alleen van toepassing voor gemeenten die zijn aangewezen in het Besluit aanwijzing bevoegd gezag gemeenten Wet bodembescherming. Hieronder is tevens de behandeling van meldingen Besluit uniforme saneringen (BUS-meldingen) begrepen.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.5

Besluit lozen buiten inrichtingen

3.5.1

Uitoefenen bevoegdheden en uitvoeren taken bij of krachtens Besluit lozen buiten inrichtingen.

Het besluit lozen buiten inrichtingen is gebaseerd op zowel de Wm als de Wbb. Het gaat hier om het lozen van grondwater vanuit een proefbronnering in het kader van een saneringsonderzoek of vanuit een bodemsanering voor zover dat plaatsvindt buiten een inrichting. Daarnaast gaat het ook nog om het installeren en in werking hebben van een gesloten bodemenergiesysteem en de overige indirecte lozingen genoemd in het Blbi waarvoor een gemeente bevoegd is.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.5.2

Uitoefenen bevoegdheden en uitvoeren taken bij of krachtens Besluit lozen buiten inrichtingen.

Het besluit lozen buiten inrichtingen is gebaseerd op zowel de Wm als de Wbb. Het gaat hier om het lozen van grondwater vanuit een proefbronnering in het kader van een saneringsonderzoek of vanuit een bodemsanering voor zover dat plaatsvindt buiten een inrichting. Daarnaast gaat het ook nog om het installeren en in werking hebben van een gesloten bodemenergiesysteem en de overige indirecte lozingen genoemd in het Blbi waarvoor een gemeente bevoegd is.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6

Toezicht en handhaving

3.6.1

Toezicht brandveiligheid op grond van het Bouwbesluit 2012.

In het kader van toezicht bij inrichtingen wordt gecontroleerd op brandveilig gebruik op grond van het Bouwbesluit 2012. Bij milieucontroles wordt gecontroleerd op brandveiligheid. Met dit artikel kan ook worden gehandhaafd op grond van het Bouwbesluit 2012 naast de Wet milieubeheer.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6.2

Toezicht en handhaving op grond van artikel 27 lid 2 Wbb (door het bevoegd gezag Wbb) gegeven aanwijzingen voor de aanpak van een nieuw geval van bodemverontreiniging binnen een inrichting ten aanzien waarvan de FUMO namens opdrachtgever milieutoezicht en handhaving uitvoert.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6.3

Feitelijk effectueren van bestuursdwang.

Het gaat hier om de feitelijke uitvoering van bestuursdwang na het opleggen van een last onder bestuursdwang. Het daadwerkelijke financiële traject (aanmaning, invordering bij dwangbevel van de gemaakte kosten) wordt door de betreffende gemeente uitgevoerd. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.6.4

Nemen van een toepassingsbeschikking als bedoeld in artikel 5:31a van de Awb.

Het gaat hier om een beslissing van het bestuursorgaan om al dan niet tot toepassing van de reeds aangezegde bestuursdwang over te gaan. Een dergelijke beschikking kan slechts op verzoek worden gegeven.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.7

Overige handelingen

3.7.1

Beheren geluidboekhouding gezoneerd

Industrieterrein.

Incl. verstrekken informatie aan derden

Op verzoek e.d.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.7.2

Hogere waarde Wet geluidhinder.

Niet inhoudelijk (vragen uitstel,

Toezenden stukken, etc.)

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.7.3

Proceshandelingen bezwaar Rb/RvS.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

3.7.4

Uitgeven machtiging vertegenwoordiging ter zitting.

Zowel voor medewerkers FUMO als evt. in te schakelen derden (deskundigen).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

BIJLAGE IV

Ondermandaatlijst die betrekking heeft op de uitvoering van de BRIKS taken door FUMO

Nummer

Verleend ondermandaat

Beperking

Ondermandaat

Toelichting

 

4.1

BAG

 
 
 

4.1.1

Aanbieden van op grond van artikel 10, eerste lid Wet Bag aangewezen brondocumenten ter inschrijving op in het adressenregister dan wel gebouwenregister en voor zover het besluiten betreft waarvoor aan de Fumo mandaat is verleend.

Het opmaken van proces-verbaal van constatering.

 

Verleende omgevingsvergunningen bouw, startmeldingen en gereedmeldingen van bouwwerken worden gemeld aan de gemeente, die zorg draagt voor de inschrijving. Voor bouwplannen met als bevoegd gezag provincie geldt dat het wordt aangeboden aan de gemeente waar het bouwwerk is gelegen.

Het opmaken van een schriftelijke verklaring dat een wijziging in de feitelijke situatie waargenomen is. Deze wijziging is van invloed op gegevens die opgenomen zijn in de gebouwenregistratie. De wijziging vloeit niet voort uit een krachtens de BAG aangewezen brondocument.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2

Wabo

 
 
 

4.2.1

Beslissen op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.1, 2.2 van de Wabo anders dan milieu.

 

Het gaat om een omgevingsvergunning voor de verschillende aspecten. Met uitzondering van milieu gaat het om alle andere besluiten op aanvragen om een omgevingsvergunning als bedoeld 5.1 in de artikelen 2.1, 2.2 van de aspecten genoemd in deze artikelen, te weten bouw, Wabo. aanleg, gebruik, brandveilig gebruik, sloop, aanleg weg, uitweg, alarminstallatie, kap, reclame, opslag, monumenten.

Bij de omgevingsvergunning voor het aspect gebruik gaat het om het afwijken van het geldende bestemmingsplan of inpassingsplan.. De voorbereiding en onderbouwing wordt aangeleverd door de opdrachtgever en de OD neemt het besluit onderdeel op in de omgevingsvergunning voor afwijken van het bestemmingsplan of inpassingsplan. Indien nodig worden voorwaarden omtrent het kostenverhaal in de omgevingsvergunning opgenomen. Het verhalen van de kosten ligt bij de opdrachtgever.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.2

Beslissen op aanvragen om een beschikking met betrekking tot de eerste of tweede fase als bedoeld in artikel 2.5 Wabo.

 

Op verzoek van de aanvrager kan de omgevingsvergunning in twee fasen worden verleend. Er wordt dan er eerst een beschikking voor de eerste fase en daarna voor de tweede fase verleend. De aanvrager moet wel bij de eerste fase al aangegeven waar de tweede fase betrekking op heeft.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.3

Wijzigen, ambtshalve of op verzoek, van (de voorschriften van) een eerder verleende omgevingsvergunning als bedoeld in de artikelen 2.31 en 2.31a van de Wabo.

 
 

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.4

Beslissen op later ingediende gegevens en bescheiden met betrekking tot bouwactiviteiten.

 

Ingevolge artikel 2.7 van de Regeling omgevingsrecht kan in een vergunning voor een bouwactiviteit worden bepaald dat bepaalde gegevens en bescheiden later kunnen worden ingediend, indien de aanvrager hierom heeft verzocht. Indien dit het geval is wordt vervolgens beslist over de later ingediende gegevens.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.5

Behandelen van een melding om de omgevingsvergunning over te dragen als bedoeld in artikel 2.25 van de Wabo.

 

Het gaat om het overdragen op naam van een omgevingsvergunning van de ene vergunninghouder naar de ander.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.2.6

Intrekken, ambtshalve of op verzoek, van omgevingsvergunningen als bedoeld in artikel 2.33 van de Wabo.

 

In de gevallen genoemd in het tweede lid van dat artikel (onder andere: intrekking op verzoek van de vergunninghouder en intrekking indien geen gebruik wordt gemaakt van een omgevingsvergunning) is het een bevoegdheid.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.3

Bouwbesluit 2012 (sloopmeldingen)

4.3.1

Behandelen van meldingen als bedoeld in artikel 1.26 Bouwbesluit en het opleggen van nadere voorwaarden als bedoeld in artikel 1.29 en 1.30 Bouwbesluit.

 

Toezicht op het bedrijfsmatig verwijderen van asbest bij sloopwerkzaamheden valt onder de basistaak als bedoeld in Bor artikel 7.1 lid 1 aanhef en onder c onder 3°. Indien op grond van het Bouwbesluit een melding is vereist, kan het bevoegd gezag na deze melding nadere voorwaarden opleggen aan het slopen c.q. verwijderen van asbest (art 1.29 en 1.30 Bouwbesluit).

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4

Toezicht en handhaving

4.4.1

Spoedeisende last onder bestuursdwang en het mondeling geven van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd (rauwelijkse bestuursdwang) artikel 5.31 Awb, jo. Artikel 5.32 Awb.

 

Enkel toe te passen in spoedeisende situaties. Vooraf aan de toepassing dient er contact opgenomen te worden met bevoegd gezag. In het geval van een last ex Artikel 5.31 lid 2 Awb bestaat de mogelijkheid tot overleg met de bevoegd gezag niet. In deze gevallen wordt bevoegd gezag zo spoedig mogelijk na het toezichtsbezoek telefonisch of per e-mail geïnformeerd.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider, (senior) toezichthouder (A,B en C)

4.4.2

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht

En het doenuitgaan van vooraankondigingen tot handhaving op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 Awb (last onder bestuursdwang) of 5.3.2 (last onder dwangsom) Awb wegens overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld in artikel 7.1 lid 1 onderdelen a tot en met c van het Besluit omgevingsrecht.

 

Van de bevoegdheid vooraankondiging last onder bestuursdwang wordt geen gebruik gemaakt dan na afstemming en instemming met het bevoegd gezag.

Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een opleveringscontrole, een controle n.a.v. klachten/incidenten, ambtshalve controle, themacontrole. Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van de volgende wetten: Wabo (met uitzondering van deel milieu), Wet ruimtelijke ordening, Woningwet,

Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concept-handhavingsbesluiten en het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider

4.4.3

Stilleggen van werkzaamheden bij het ontbreken van een daartoe vereiste omgevingsvergunning art. 5:31 van de Awb of 5.17 van de Wabo.

 
 

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd, teamleider, (senior) toezichthouder (A,B en C)

4.4.4

Bestuursrechtelijke handhaving van het bij of krachtens de Wabo bepaalde (Wabo art 5.2 e.v.).

 
 

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.5

Het ambtshalve of naar aanleiding van een verzoek uitvoeren van toezicht en het opleggen van een last onder bestuursdwang op grond van artikel 125 Gemeentewet jo afdeling 5.3.1 van de Awb, of het opleggen van een last onder dwangsom op grond van afdeling 5.3.2 van de Awb, wegens overtreding van een verbod of plicht gesteld bij of krachtens de in de voorgaande van toepassing zijnde hoofdstukken genoemde (onderdelen van) wet- en regelgeving waarvoor bevoegdheden zijn gemandateerd.

 

Het uitvoeren van toezicht betreft onder meer het uitvoeren van een opleveringscontrole, een controle n.a.v. klachten/incidenten, ambtshalve controle, themacontrole. Het opleggen van een last onder bestuursdwang en dwangsom vanwege niet naleving van de volgende wetten: Wabo (met uitzondering van deel milieu), Wet ruimtelijke ordening, Woningwet.

Het ondermandaat omvat daarnaast onder meer waarschuwingsbrieven, brieven waarin wordt bevestigd dat de overtredingen ongedaan zijn gemaakt, concept-handhavingsbesluiten en het horen voorafgaand aan het opleggen van een handhavingsbesluit.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.6

Intrekken van een vergunning als bedoeld in artikel 5.19 van de Wabo.

 

Het gaat hier om het intrekken van (een deel van) de omgevingsvergunning als sanctie. Met uitzondering van het intrekken van (een deel van) een omgevingsvergunning indien sprake is van ernstig gevaar als bedoeld in artikel 3 van de Wet Bibob. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.7

Beslissen op een verzoek om al dan niet af te zien van handhavend optreden indien en voor zover sprake is van overtreding van de voorschriften en omgevingsvergunningen en de daarin opgenomen voorschriften, alsmede van de verboden, bedoeld in artikel 7.1 lid 1 onderdelen a tot en met c van het Besluit omgevingsrecht.

 

Het gaat om het beslissen over een gedoogverzoek. Voor hiertoe wordt overgegaan wordt er contact opgenomen met het bevoegd gezag.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd

4.4.8

Uitoefenen van bevoegdheden op grond van paragraaf 5.4 van de Wabo.

 

Het betreft de specifieke toezichts- en handhavingsbevoegdheden die in de Wabo zijn opgenomen, waaronder: bestuursdwang bij niet meewerken aan toezicht, verruiming reikwijdte bestuursdwang, zakelijke werking sanctiebesluiten en intrekking van een verleende vergunning of ontheffing als sanctie.

Secretaris/ directeur, afdelingshoofd