Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681801
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681801/1
Stookkosten
Geldend van 01-10-2022 t/m heden
Intitulé
StookkostenHet college van burgemeester en wethouders van Almere,
Besluit:
vast te stellen de navolgende beleidsregel ‘Stookkosten’ onder intrekking van de op 25 juli 2011 vastgestelde beleidsregel ‘Stookkosten’.
Er bestaat mogelijk recht op bijstand voor stookkosten als bijzondere omstandigheden in het individuele geval leiden tot extra kosten.
Zonder uitputtend te zijn volgen hier enige voorbeelden van bijzonder omstandigheden in het individuele geval:
- •
Als er een medische noodzaak is voor het maken van deze extra kosten;
- •
Bij zeer beperkte verstandelijke vermogens waardoor in redelijkheid niet verwacht mag worden dat men op een verantwoorde manier met energieverbruik om kan gaan;
- •
Wanneer sprake is van een noodzakelijke hogere temperatuur dan gebruikelijk bij bijvoorbeeld (hoog)bejaarden;
- •
Als er noodzaak is om meer dan het gebruikelijke aantal vertrekken in de woning te verwarmen.
Bovenstaande moet blijken uit een indicatie of verklaring van professionele hulpverlening.
Een extra lange of koude winterperiode vormt geen aanleiding om aan te merken als bijzondere omstandigheid in het individuele geval.
Voor de extra energiekosten voor het opladen van een rolstoelaccu is bijzondere bijstand mogelijk.
Bij niet-medische noodzakelijke kosten is niet altijd een reden om blijvend bijstand te verlenen. De eigen verantwoordelijkheid dient voorop te staan.
De extra stookkosten worden berekend door het feitelijke verbruik van belanghebbende te vergelijken met het gemiddelde verbruik van een vergelijkbaar huishouden in een vergelijkbaar woningtype. Daarbij wordt uitgegaan van de gemiddelden zoals die door het NIBUD zijn vastgesteld.
Deze beleidsregel treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Ondertekening
Aldus vastgesteld, Almere, 13 september 2022
Burgemeester en wethouders van Almere,
namens hen,
de afdelingsmanager Werk en Inkomen
M. L. de Wilde
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl