Verordening Rekenkamer Huizen 2022

Geldend van 01-10-2022 t/m heden

Intitulé

Verordening Rekenkamer Huizen 2022

De raad van de gemeente Huizen;

in vergadering bijeen op 22 september 2022,

gelezen het voorstel van de raadsgriffier d.d. 2 augustus 2022;

gelet op artikel 147 jo artikel 81a Gemeentewet

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende Verordening Rekenkamer Huizen 2022

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    raad: de gemeenteraad van de gemeente Huizen;

  • b.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Huizen als bedoeld in artikel 81a Gemeentewet;

  • c.

    voorzitter: de voorzitter van de rekenkamer van de gemeente Huizen;

  • d.

    lid of leden: lid of leden van de rekenkamer van de gemeente Huizen.

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1. Er is een rekenkamer die door de raad is ingesteld.

  • 2. De rekenkamer bestaat uit drie leden waaronder de voorzitter.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1. De leden kunnen één keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd door de raad.

  • 2. De leden mogen:

    • a.

      binnen een periode van vijf jaar voorafgaand aan hun benoeming niet werkzaam zijn geweest bij de gemeente Huizen of voor deze gemeente werkzaamheden hebben verricht;

    • b.

      binnen een periode van vijf jaar voorafgaand aan hun benoeming geen kandidaat zijn geweest voor de raad van Huizen.

Artikel 4 Vergoeding voor werkzaamheden van leden van de rekenkamer

  • 1. De leden ontvangen een vaste maandvergoeding voor het bijwonen van vergaderingen t.b.v. de werkzaamheden van de rekenkamer. Voor de voorzitter bedraagt de vergoeding 33% van het bedrag dat op basis van het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden jaarlijks door de minister wordt vastgesteld als maximum te verstrekken vergoeding aan raadsleden in de gemeente Huizen. Voor de overige leden bedraagt de vergoeding 25% van dat bedrag.

  • 2. Tevens ontvangen de leden een wettelijk bepaalde reiskostenvergoeding (2022 is dat 19 cent per kilometer), indien de woonplaats tenminste 10 kilometer ligt van het gemeentehuis.

  • 3. De vergoedingen, genoemd in het eerste en tweede lid, komen ten laste van het budget van de rekenkamer.

  • 4. Indien de leden van de rekenkamer onderzoekswerkzaamheden uitvoeren, kunnen zij hiervoor in uitzonderlijke gevallen een extra vergoeding van € 70,00 per uur (exclusief BTW) ontvangen.

Artikel 5 Ambtelijk secretaris

  • 1. De ambtelijk secretaris van de rekenkamer is organisatorisch ondergebracht bij de griffie en valt rechtspositioneel onder de griffier.

  • 2. De ambtelijk secretaris wordt functioneel aangestuurd door de voorzitter van de rekenkamer.

  • 3. De ambtelijk secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde.

Artikel 6 Budget

De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad. Deze verantwoording wordt afgelegd bij gelegenheid van de gemeentelijke jaarrekening.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 oktober 2022.

Artikel 8 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer Huizen.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 22 september 2022.

de griffier,

J. Veenstra

de voorzitter,

N. Meijer