Afwegingskader Vrijetijdseconomie

Geldend van 30-09-2022 t/m heden

Intitulé

Afwegingskader Vrijetijdseconomie

De raad van de gemeente Horst aan de Maas;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 19 juli 2022,

gemeentebladnummer 2022.110;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;

b e s l u i t :

  • 1.

    Het “Afwegingskader Vrijetijdseconomie Horst aan de Maas” vast te stellen.

  • 2.

    De Visie (verblijfs)-recreatie en horeca Horst aan de Maas d.d. 9 april 2013 in te trekken.

1. Inleiding

1.1 Aanleiding

Recreatie en Toerisme zijn belangrijke pijlers in Horst aan de Maas. Gedurende het jaar en zeker in het hoogseizoen trekken we vele bezoekers naar onze mooie gemeente. Tegelijkertijd zien we een verzadiging in de markt. We zien meer van het zelfde ontstaan terwijl we willen inzetten op een divers en kwalitatief hoogwaardig aanbod voor de juiste doelgroep. Om toerisme voor iedereen - ondernemer, inwoner en toerist - waardevol te laten zijn willen we graag een goede afweging maken bij nieuwe initiatieven.

1.2 Ambitie

De gemeente Horst aan de Maas wil de belangrijke positie die ze inneemt op het gebied van toerisme en recreatie versterken en de vrijetijdseconomie duurzaam en toekomstbestendig door-ontwikkelen. Daarbij willen we de balans bewaren tussen een goede leefomgeving én het benutten van het economisch potentieel. Het afwegingskader vrijetijdseconomie helpt daarbij.

1.3 Wat houdt het afwegingskader vrijetijdseconomie in?

Dit afwegingskader helpt om een goede afweging te maken of een initiatief van toegevoegde waarde is voor de vrijetijdssector in Horst aan de Maas. Daarnaast is het een hulpmiddel voor initiatiefnemers om snel te zien welke ontwikkelingen mogelijk en gewenst zijn.

1.4 Voordelen:

  • Het laat aan de voorkant zien of een initiatief kansrijk is en voorkomt teleurstelling.

  • Het bevordert kwaliteit en onderscheidenheid. Dit is goed voor de hele sector.

  • Het helpt bij het behouden van een goede leefomgeving voor onze gemeente.

2. Principes van het afwegingskader

We vinden het belangrijk dat nieuwe initiatieven bijdragen aan het realiseren van de regionale visie vrijetijdseconomie 2025 en de beleidsuitgangspunten van de structuurvisie Horst aan de Maas.

We volgen de principes van het regionale ontwikkelkader maar vertalen deze naar het lokale niveau zodat ze ook van toepassing zijn op dagrecreatie en horeca. Voor verblijfsrecreatie is daarnaast ook regionale afstemming nodig.

De kern van de regionale visie is dat Noord-Limburg in 2025 het belangrijkste en meest aantrekkelijke verblijfsrecreatiegebied van Limburg is voor de ‘short break’ vakantiemarkt met een sterk en vitaal fijnmazig netwerk van kleine-en grootschalige dag-recreatieve voorzieningen in een straal van 60 autominuten.

Vanuit de structuurvisie is het borgen en versterken van het landschap en de omgevingskwaliteit belangrijk.

Componenten waaraan nieuwe initiatieven worden getoetst

  • 1.

    Ruimtelijke inpassing: het initiatief ligt in een uitstekende verblijfsomgeving (zie kaart en matrix vrijetijdseconomie in de structuurvisie pagina 78) en versterkt de ruimtelijke kwaliteit van de directe omgeving. Denk hierbij ook landschappelijk of historisch onderscheidend door ligging in of bij erfgoed;

  • 2.

    Hergebruik: We dagen uit om de bestaande verblijfsrecreatievoorraad te hergebruiken of te ontwikkelen binnen bestaande bebouwing of eventueel vervangende nieuwbouw. Daarbij is circulair gebruik van grondstoffen sterk aan te bevelen;

  • 3.

    Toegevoegde waarde. We nodigen uit om te excelleren. We willen niet meer van hetzelfde, maar zoeken aanbod dat gevarieerd en complementair is aan hetgeen we al hebben. We willen goede toekomstbestendige bedrijven of activiteiten;

  • 4.

    Marktfocus: Het concept richt zich op doelgroepen waar marktruimte voor is en passen bij de identiteit van de gemeente Horst aan de Maas. Denk daarbij ook aan doelgroepen die buiten het hoogseizoen komen. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een concurrentieanalyse of onderzoek;

  • 5.

    Goed ondernemerschap: uit het projectplan blijkt dat het initiatief economisch haalbaar is en heeft een langjarige focus op toeristisch- recreatieve exploitatie. Denk hierbij ook aan ondernemerservaring en kennis van de vrijetijdseconomie;

  • 6.

    Sociaal-maatschappelijke toegevoegde waarde: het initiatief beschikt over een open houding naar de omgeving en zoekt samenwerking op met organisaties en ondernemers in de buurt. Een initiatief dat ervoor zorgt dat andere voorzieningen in de omgeving mee profiteren wordt gewaardeerd. Ze sluiten ook aan bij belangrijke thema’s voor Horst aan de Maas zoals: duurzaamheid, Gezondste Regio, paardensport of agrotoerisme.

  • 7.

    Horeca: Bij horeca in het buitengebied stellen we extra voorwaarde aan de sluitingstijd omdat daar in de nacht rust gewenst is. In tabel 1 is per type horeca omschreven welke sluitingstijden en definitie wordt gehanteerd bij nieuwe initiatieven.

Tabel 1 : Type horeca bestemmingsplan buitengebied

De onderstreepte tijden zijn nog niet opgenomen in het bestemmingsplan

Horeca I

Een bedrijf of instelling waar bedrijfsmatig dranken en/of etenswaren voor gebruik ter plaatse worden verstrekt en/of bedrijfsmatig logies wordt verstrekt, niet zijnde horeca II.

2.00 uur

Horeca II

Elke voor het publiek, al dan niet tegen betaling toegankelijke lokaliteit, die (nagenoeg) geheel is ingericht of wordt gebruikt voor het dansen, zoals discotheken en dancings, waarin al dan niet dranken voor gebruik ter plaatse worden verstrekt. Daarnaast een inrichting waarin een kans- of behendigheidsspel wordt uitgeoefend

Geen vastgestelde eindtijd

Horeca bij verblijfsrecreatie

Horeca als nevenactiviteit uitsluitend voor eigen gasten die er verblijven

0:00 uur

Horeca bij dagrecreatie

Horeca als nevenactiviteit uitsluitend voor dagrecreatie

Tussen 7.00en 21.00 uur

Kleinschalige Horeca

inrichting ten behoeve van het bedrijfsmatig verstrekken van etenswaren en drank. 30% van de aanwezige bebouwing, met een maximum van 100 m2, deze maat is inclusief terras en alle publiek toegankelijke ruimten (toilet en zitruimte telt mee, keuken telt niet mee).

tussen 7.00 en 19.00 uur

3. Het indienen van een initiatief

Dit afwegingskader is enkel gericht om gewenste ontwikkelingen van het toeristische en recreatieve aanbod te stimuleren. Voor een integrale afweging op alle beleidsvelden dient een initiatief naar administratievergunningen@horstaandemaas.nl gestuurd te worden.

1. Projectplan

Om een goede afweging te maken voor verblijfsrecreatie, dagrecreatie en horeca vragen we om bij het indienen van het initiatief de volgende informatie te verstrekken:

  • 1.

    Type voorziening en omvang (bestaande bebouwing of nieuwbouw, aantal, type eenheden, materiaalgebruik, etc.);

  • 2.

    Locatie waar is het initiatief gelegen (adres, kadastrale gegevens);

  • 3.

    Bedrijfsplan (toelichting op concept, concurrentieanalyse, financiële haalbaarheid, prijsstelling, verwachte omzet, investeringen, kosten etc.);

  • 4.

    Nadere informatie en onderbouwing van de componenten waar aan getoetst wordt.

Alle initiatieven voor verblijfsrecreatie worden ook in de ambtelijke werkgroep vrijetijdseconomie van regio Noord Limburg besproken (zie tabel 2 en 3). Voor grote initiatieven of uitbreidingen op het gebied van verblijfsrecreatie verwijzen we naar de handleiding ontwikkelkader verblijfsrecreatie van de regio Noord-Limburg (bijlage 1) omdat dan regionale afstemming of instemming nodig is en soms meer informatie aangeleverd dient te worden.

Tabel 2. Regionale afstemming Noord-Limburg inzake kampeerplaatsen (terreinen zonder vaste opstallen)

Informeren

Nieuwe vestiging

* Tot en met 25 eenheden.

Uitbreiding:

* Bij minder dan 25% uitbreiding.

Afstemmen

Nieuwe vestiging

* Bij meer dan 25 eenheden.

Uitbreiding:

* Bij meer dan 25% uitbreiding

Instemmen

Nieuwe vestiging

* Indien afgeweken wordt van salderingsafspraak.

Uitbreiding:

* Indien afgeweken wordt van salderingsafspraak.

Tabel 3. Regionale afstemming inzake bungalows, chalets, stacaravans, vakantiewoningen en appartementen (terreinen met vaste opstallen)

Informeren

Nieuwe vestiging

* Tot en met 5 eenheden.

Uitbreiding:

* Bij minder dan 10% (met een minimum van 5).

Afstemmen

Nieuwe vestiging

* Bij meer dan 5 eenheden.

Uitbreiding:

* Bij meer dan 10% uitbreiding (met een minimum van 5).

Instemmen

Nieuwe vestiging

* Vanaf 25 eenheden.

* Indien afgeweken wordt van salderingsafspraak.

Uitbreiding:

* Vanaf 25 eenheden.

* Indien afgeweken wordt van salderingsafspraak.

Maatwerk

Indien de aard en/of omvang van het initiatief daartoe volgens het college aanleiding toe geven, kan mits goed onderbouwd in het licht van de hiervoor genoemde uitgangspunten, worden afgeweken van dit afwegingskader.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 20 september 2022.

De raad voornoemd,

De voorzitter,

drs. R.F.I. Palmen

De griffier,

mr. R.J.M. Poels