Regeling vervallen per 01-07-2023

Beschut Werk Peel en Maas

Geldend van 29-09-2022 t/m 30-06-2023

Intitulé

Beschut Werk Peel en Maas

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN PEEL EN MAAS;

Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;

Gelet op het bepaalde in artikel 10b van de Participatiewet

Overwegende dat het wenselijk is beleidsregels vast te stellen voor Beschut Werk.

BESLUITEN:

Vast te stellen de volgende beleidsregel:

Beschut Werk Peel en Maas

Artikel 1 Begripsomschrijving

In deze beleidsregel wordt verstaan onder:

  • a.

    De wet: de Participatiewet, de Ioaw en Ioaz;

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas;

  • c.

    Belanghebbende: de persoon die mogelijk behoort tot de doelgroep ‘ Beschut Werk’ zoals bedoeld in artikel 2;

  • d.

    De geïndiceerde: de persoon met een indicatie ‘Beschut Werk’;

  • e.

    De dienstbetrekking: een dienstverband in het kader van Beschut Werk;

  • f.

    Beschut Werk: het werken in een beschutte werkomgeving binnen de kaders van artikel 10b eerste lid van de Participatiewet.

Artikel 2 Doelgroep Beschut Werk

Personen die door een lichamelijke, verstandelijke en/ of psychische beperking een intensieve begeleiding op de werkplek nodig hebben; en waarbij wellicht ook aanpassingen van die werkplek noodzakelijk zijn.

Artikel 3 Advisering door UWV

  • 1. Op grond van artikel 10b. eerste en derde lid van de wet moet belanghebbende of het college een verzoek indienen voor een advies ‘Beschut Werk’ bij het UWV.

  • 2. Het UWV adviseert op grond van het Besluit advisering ‘Beschut Werk’ of belanghebbende behoort tot de doelgroep ‘Beschut Werk’.

Artikel 4 Besluit indicatie Beschut Werk

  • 1. Het college besluit binnen 8 weken na ontvangst van het advies zoals bedoeld in artikel 3, tweede lid, of belanghebbende tot de doelgroep ‘Beschut Werk’ behoort.

  • 2. Als er sprake is van een ondeugdelijk tot stand gekomen advies van het UWV, als zodanig beoordeeld door het college, kan het college besluiten het advies niet te volgen.

    Deze beoordeling kan ook voortvloeien uit de evaluatie van het ontwikkeltraject genoemd in artikel 5.

  • 2. Bij onvoldoende argumentatie in het advies van het UWV, kan het college aanvullende informatie opvragen. In afwachting van de aanvullende informatie wordt het besluit zoals genoemd in het eerste lid opgeschort.

Artikel 5 Ontwikkeltraject Beschut Werk

  • 1. Voor geïndiceerde kan een ontwikkeltraject worden ingezet van maximaal één jaar met als doel het arbeidspotentieel en de loonwaarde goed in beeld te brengen.

  • 2. Het ontwikkeltraject vindt plaats met behoud van uitkering, indien van toepassing.

  • 3. De loonwaarde wordt vastgesteld conform de in de arbeidsmarkt regio Noord-Limburg van toepassing zijnde loonwaardemetings methodiek.

  • 4. In afwijking van het eerste lid, kan direct een dienstbetrekking in het kader van Beschut Werk worden ingezet op grond van artikel 6 van deze beleidsregel, met in achtneming van de artikelen 7 en 8 indien van toepassing.

  • 5. Als gedurende het ontwikkeltraject blijkt dat geïndiceerde niet kan voldoen aan de in artikel 6 gestelde voorwaarden zal het college een nieuw besluit nemen of belanghebbende wel/niet nog tot de doelgroep Beschut Werk behoort.

  • 6. Als sprake is van een situatie zoals bedoeld in het vorige lid, kan het college bezien welke andere mogelijkheden voor participatie er zijn.

Artikel 6 Dienstbetrekking Beschut Werk

  • 1. Het college neemt een besluit tot toelating/realisatie van een dienstbetrekking Beschut Werk als:

    • a.

      Geïndiceerde het ontwikkeltraject (indien van toepassing) met goed gevolg heeft doorlopen;

    • b.

      De loonwaarde minimaal 30% is;

    • c.

      Belanghebbende minimaal 4 uur per werkdag belastbaar is en minimaal 1 uur aaneengesloten kan werken.

    • d.

      Er een geschikte werkplek is gevonden bij een formele werkgever;

    • e.

      Het streven is een dienstverband zodanig, dat geïndiceerde – indien van toepassing – niet langer uitkeringsafhankelijk is ;

  • 2. Nadat de dienstbetrekking Beschut Werk is ingegaan, zal het college jaarlijks toetsen of er sprake is van ontwikkelingen van invloed op de loonwaarde. Als deze er zijn, zal er een nieuwe loonwaarde meting worden uitgevoerd.

  • 3. Als ontwikkelingen van belanghebbenden gedurende de dienstbetrekking van dien aard zijn, dat het werken in beschut werk niet meer relevant c.q. noodzakelijk is, zal het college het indicatiebesluit Beschut Werk voor belanghebbende intrekken waarmee ook de Beschut Werk plek voor belanghebbende vervalt. Het college kan hiervoor een nieuw advies bij het UWV vragen.

  • 4. Naast de op de vastgestelde loonwaarde gebaseerde loonkostensubsidie ontvangt de werkgever ook een jaarlijkse tegemoetkoming voor de begeleiding. De hoogte van deze tegemoetkoming kan fluctueren en is afhankelijk van het bedrag zoals deze door de minister in de rijksbijdrage naar gemeenten wordt vastgesteld.

  • 5. Als geïndiceerde gedurende het dienstverband ziek wordt, is de no risk polis van het UWV van toepassing. De formele werkgever waarmee de geïndiceerde een arbeidsovereenkomst heeft gesloten is verantwoordelijk voor de re-integratie conform de Wet verbetering poortwachter.

Artikel 7 Aantal dienstbetrekkingen Beschut Werk

Als het college heeft voldaan aan het aantal ten minste te realiseren dienstbetrekkingen ‘Beschut Werk’ zoals vastgelegd in de ministeriele regeling tot vaststelling van de aantallen Beschut Werk, zal voor nieuwe indicaties ‘Beschut Werk’ een wachtlijst gelden.

Artikel 8 Wachtlijstbepalingen

  • 1. De datum besluit conform artikel 6 is bepalend voor de volgorde van de wachtlijst.

  • 2. Als bovenstaand lid van toepassing is zullen leerlingen vanuit het Praktijk Onderwijs en het Voortgezet Speciaal Onderwijs voorrang krijgen op de wachtlijst ten aanzien van andere doelgroepen op de wachtlijst.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, als toepassing daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.

Artikel 10 Citeertitel, inwerkingtreding en intrekking oude beleidsregel

  • 1. Deze beleidsregel wordt aangehaald als beleidsregel Beschut Werk Peel en Maas;

  • 2. De beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking;

  • 3. De beleidsregel Beschut werken gemeente Peel en Maas d.d. 24 juli 2017 wordt ingetrokken met ingang van de onder lid 2 genoemde datum.

Ondertekening

Panningen, 22 maart 2020

Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas,

de gemeentesecretaris/directeur,

L.P.H. Breukers

de burgemeester,

W.J.G. Delissen-van Tongerlo

Toelichting

Algemene Toelichting

Met de inwerkingtreding van de Participatiewet is per 1 januari 2015 de toegang tot de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) afgesloten voor nieuwe instroom. Beschut werk is expliciet als instrument in de Participatiewet opgenomen vanuit het oogpunt dat er altijd een groep mensen is die wel kan werken, maar uitsluitend in een beschutte omgeving. Het gaat hierbij om mensen die een dusdanige mate van begeleiding en/of aanpassing(en) van het werk nodig hebben, dat dit niet van een werkgever kan worden verwacht. Beschut werken is opgenomen in artikel 10b van de Participatiewet. Daarnaast zijn het Besluit advisering beschut werk en de ministeriele Regeling tot vaststelling van de aantallen beschut werk van toepassing.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel heeft geen toelichting nodig.

Artikel 2 Doelgroep Beschut Werk

Zie Algemene toelichting.

Artikel 3 Advisering door UWV

Bij de beoordeling door het UWV speelt met name het begrip arbeidsvermogen een belangrijke rol.

Er is sprake van arbeidsvermogen, als:

  • Iemand een taak kan uitvoeren in een arbeidsorganisatie die onderdeel uitmaakt van een baan;

  • Iemand beschikt over basale werknemersvaardigheden;

  • Iemand tenminste 1 uur aangesloten kan werken zonder intensieve begeleiding;.

  • Iemand ten minste 4 uur belastbaar is.

Het UWV behoeft geen onderzoek te verrichten als een onderzoek niet in het belang is van het UWV en belanghebbende. Dit is het geval bij:

  • Personen met een Wsw –indicatie

  • Personen die zich binnen 12 maanden na de laatste beoordeling Beschut Werk melden bij het UWV, tenzij de persoonlijke situatie dusdanig is veranderd dat het van belang is voor het advies.

Artikel 4 Besluit indicatie Beschut Werk

Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.

Artikel 5 Ontwikkeltraject Beschut Werk

Een dienstbetrekking in het kader van beschut Werk kan in sommige gevallen meteen worden geïnitieerd als belanghebbende een vergelijkbaar traject als het ontwikkeltraject hebben doorlopen. Dit is ter beoordeling aan het college. Uiteraard blijven artikelen 7 en 8 van toepassing.

Voor lid 6 moet participatie breder te worden gezien dan alleen vanuit de Participatiewet.

Artikel 6 Dienstbetrekking Beschut Werk

Lid 1 b. Op basis van de vastgestelde loonwaarde verstrekt het college een loonkostensubsidie aan de werkgever die een beschut werk dienstbetrekking met belanghebbende aangaat.

Lid 1 e. Het uitgangspunt bij het verstrekken van een Beschut Werkplek is dat deze uitkering beëindigend moet zijn. (indien van toepassing). Als de beperkingen van dien aard zijn dat het hiervoor vereiste uren aantal dienstverband niet kan worden geboden, zal van dit uitgangspunt worden afgeweken. De beoordeling hiervan is aan het college.

Lid 2. Om de ontwikkeling van belanghebbende te volgen en de hieruit voortvloeiende mogelijke aanpassing van de loonwaarde door te voeren, voert het college jaarlijks - en als omstandigheden dit vereisen, zelfs eerder - een evaluatie gesprek met belanghebbende en werkgever..

Lid 3. Met het aanbieden van een beschut werk plek wil het college de ontwikkeling van belanghebbende bevorderen. Het college acht het niet uitgesloten dat de ontwikkeling van dien aard is dat het indicatiebesluit conform artikel 4 wordt ingetrokken. Met het intrekken vervalt voor belanghebbende de Beschut Werk voorziening.

Lid 4. Om werkgevers te compenseren voor het beschikbaar stellen van een beschut werk plek, wordt op basis van de loonwaarde een loonkostensubsidie vastgesteld. Daarnaast ontvangen werkgevers een jaarlijks bedrag voor begeleiding. De hoogte hiervan is afhankelijk van het bedrag zoals de minister dit in de rijksbijdrage naar gemeenten vaststelt.

Artikel 7 Aantal dienstbetrekkingen Beschut Werk

Het Rijk kan jaarlijks bij ministeriele regeling het aantal ten minste te realiseren dienstbetrekkingen ’Beschut Werk’ per gemeente bepalen. Er is uitgegaan van een dienstverband van 31 uur per week. Dat wil zeggen dat de gemeente evenredig meer plekken moet realiseren bij dienstverbanden van minder dan 31 uur per week en evenredig minder werkplekken bij dienstverbanden van meer dan 31 uur.

Artikel 8 Wachtlijstbepalingen

Iedereen met een positief besluit indicatie beschut werk door het college van Peel en Maas komt op de wachtlijst Beschut Werk van de gemeente Peel en Maas.

Datum besluit college tot toelating/realisatie van een dienstbetrekking Beschut Werk is bepalend voor de uiteindelijke volgorde, met uitzondering van leerlingen afkomstig uit het praktijk onderwijs en voortgezet speciaal onderwijs.

Artikel 9 Hardheidsclausule

Dit artikel heeft geen toelichting nodig.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel heeft geen toelichting nodig.