Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681687
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681687/1
Regeling vervallen per 01-07-2023
Beleidsregel Loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Peel en Maas
Geldend van 29-09-2022 t/m 30-06-2023
Intitulé
Beleidsregel Loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Peel en MaasBurgemeester en wethouders van Peel en Maas;
Gelet op het bepaalde in artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op het bepaalde in:
- –
gelet op het bepaalde in artikel 10c en 10d van de Participatiewet;
Overwegende dat:
- –
het college het wenselijk vindt om te duiden in welke situaties en onder welke nadere voorwaarden een loonkostensubsidie wordt verstrekt.
- –
het daarom wenselijk is voor dit doel een aanvullende beleidsregel vast te stellen.
BESLUITEN:
Vast te stellen:
Beleidsregel Loonkostensubsidie Participatiewet gemeente Peel en Maas
Artikel 1 Begripsomschrijving
-
a. Doelgroep loonkostensubsidie: een groep personen met verminderde loonwaarde die tijdelijke of structurele ondersteuning nodig hebben om aan het werk te komen en te blijven.
-
b. Loonwaarde: arbeidsproductiviteit van de medewerker in vergelijking tot werknemers zonder loonkostensubsidie in dezelfde functie.
-
c. Loonwaardemeting: een meting die precies aangeeft wat het verschil in arbeidsproductiviteit is tussen een werknemer met een arbeidsbeperking en een reguliere collega. Vanaf 1 juli 2021 geeft het Besluit loonkostensubsidie Participatiewet 2021 een wettelijke basis aan de uniforme methode voor deze loonwaardemeting.
-
d. Loonkostensubsidie: compensatie van de werkgever voor het verlies aan arbeidsproductiviteit van een werknemer.
-
e. Doelgroepenregister: een landelijk register met gegevens van de werknemer die vallen onder de doelgroep van de banenafspraak. Dit zijn personen met verminderde arbeidsproductiviteit die op grond van ziekte of gebrek niet in staat zijn zelfstandig tenminste het wettelijk minimum loon kunnen verdienen.
Artikel 2 Doelstelling loonkostensubsidie
Wanneer mensen niet in staat zijn om ten minste het wettelijk minimumloon (WML) te verdienen, moeten werkgevers gecompenseerd kunnen worden voor het deel dat mensen niet productief kunnen zijn. Op die manier kunnen mensen die bijvoorbeeld door een arbeidshandicap een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben zoveel mogelijk worden ingeschakeld.
Artikel 3 Voorwaarden
-
1. Alle mensen voor wie de gemeente re- integratieverantwoordelijkheid heeft en die niet in staat zijn het Wettelijk Minimumloon te verdienen behoren tot de doelgroep loonkostensubsidie.
-
2. De definitieve vaststelling of iemand tot de doelgroep loonkostensubsidie behoort en of een werkgever gebruik kan maken van de loonkostensubsidie, is ter beoordeling aan de gemeente.
-
3. Indien een werkgever een dienstbetrekking aan wilt gaan met een persoon die behoort tot de doelgroep loonkostensubsidie, stelt de gemeente de loonwaarde van die persoon vast.
-
4. Wanneer een persoon voorafgaande aan het gesubsidieerde dienstverband bij betreffende werkgever ten minste een maand onbeloonde werkzaamheden heeft verricht, wordt bij een dienstbetrekking geen proeftijd gehanteerd.
-
5. Op advies van de loonwaarde deskundigen vindt er herwaardering plaats van de vastgestelde loonwaarde. De hoogte van de loonkostensubsidie kan wisselen ten gevolge van de ontwikkeling van de medewerker.
-
6. In principe komt iedere kandidaat, waarbij verminderde loonwaarde is vastgesteld door invoering van de praktijkroute, voor het doelgroepenregister in aanmerking. Dit kan met terugwerkende kracht tot 6 maanden na aanvang dienstverband worden toegepast.
Artikel 4 Afwegingskader
Bij het vaststellen van de loonkostensubsidie kunnen de volgende vragen van belang zijn:
- •
Is vastgesteld dat er géén sprake is van verdringing van arbeid?
- •
Is getoetst of de ontwikkelruimte voor de cliënt optimaal benut wordt?
- •
Is zeker gesteld, dat de persoon bij de werkgever een ‘natuurlijke’ begeleider krijgt toegewezen?
- •
Wijzigt op korte termijn de vestigingsplaats van de werkgever of de woonplaats van de persoon in kwestie?
- •
Is vastgesteld, dat de subsidie niet wordt aangewend om de exploitatie van werkgever sluitend te krijgen?
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. De beleidsregel loonkostensubsidie Participatiewet, vastgesteld op 24 juli 2017, wordt ingetrokken per inwerkingtreding van deze beleidsregel;
-
2. Deze beleidsregel treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.
Ondertekening
Panningen, 19 september 2022
Burgemeester en wethouders van de gemeente Peel en Maas,
de gemeentesecretaris/directeur,
L.P.H. Breukers
de burgemeester,
W.J.G. Delissen-van Tongerlo
Toelichting
De loonkostensubsidie is onder andere gebaseerd op het verschil tussen het wettelijk minimumloon en de loonwaarde, vermeerderd met een vergoeding voor de werkgeverslasten. Als het cao loon hoger is dan het wettelijk minimumloon zijn die meerkosten voor rekening van de werkgever. De loonkostensubsidie kan nooit meer zijn dan 70% van het wettelijk minimumloon.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl