Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681595
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681595/1
Preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs 2017 – 2020
Geldend van 13-12-2017 t/m heden
Intitulé
Preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs 2017 – 2020De raad van de gemeente Berkelland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 mei 2017;
b e s l u i t :
het preventie- en handhavingsplan alcohol en drugs 2017 – 2020 vast te stellen.
Voorwoord
Tijdens de voorbereiding van dit plan heeft de burgemeester mede op aanraden van de externe partners (IrisZorg en GGD Noord- en Oost-Gelderland) ervoor gekozen om te komen tot een plan dat is gericht op integrale verslavingszorg zonder een leeftijdsmaximum. In de dagelijkse praktijk gaat preventie en voorlichting voor jongeren tot 18 jaar en aan jongvolwassenen tot ongeveer 25 jaar, samen. Daarnaast wordt verslavingszorg integraal benaderd. Preventie- en voorlichting inzake drugsverslaving, alcoholverslaving, rookverslaving en verslaving inzake gaming en sociale media lopen door elkaar heen. In dit plan ligt het accent op preventie, voorlichting en gemeentelijke handhaving op het gebied alcohol.
Voor Berkelland vormt IrisZorg een belangrijke externe ketenpartner op het gebied van verslavingszorg. Gemeenten, zorgverzekeraars en justitie financieren IrisZorg. IrisZorg heeft als taken: verslavingspreventie, verslavingsbehandeling, verslavingsreclassering en maatschappelijke opvang. IRIS in de Buurt, onderdeel van IrisZorg ontplooit veel activiteiten en interventiesop het gebied van preventie, training en voorlichting inzake het voorkomen van verdere problemen en / of verslaving dooralcoholgebruik in opdracht van de gemeente Berkelland.
Een andere belangrijke externe partner van de gemeente Berkelland op het gebied van preventie is de GGD Noord- en Oost-Gelderland (Gemeentelijke Gezondheidsdienst). De GGD Noord- en Oost-Gelderland is een gezondheidsdienst op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen de 22 gemeenten van Noord- en Oost-Gelderland. De GGD Noord- en Oost-Gelderland voert onder meer wettelijk taken uit in het kader van de Wet publieke gezondheid en daarnaast is maatwerk per gemeente mogelijk. De 22 samenwerkende gemeenten hebben uitvoerende en adviserende taken ondergebracht bij deze GGD.
1 Inleiding
Sinds 1 januari 2013 is de gemeente, in deze de burgemeester, verantwoordelijk voor de uitvoering van de Drank en Horeca Wet (DHW). Het toezicht op de naleving hiervan is destijds overgegaan van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) naar de gemeente.
Per 1 januari 2014 is de Drank en Horeca Wet opnieuw gewijzigd. De leeftijdsgrens voor alcohol-houdende drank is van 16 jaar naar 18 jaar verhoogd. Er mag geen alcohol aan jongeren onder de 18 jaar verkocht worden en jongeren onder 18 jaar mogen geen alcohol in hun bezit hebben op voor het publiek toegankelijke plaatsen. Reden hiervoor is dat jongeren beter beschermd moeten worden tegen de schadelijke gevolgen van alcohol. Daarnaast is per 1 januari 2014 in de DHW (artikel 43a) een nieuwe verplichting voor gemeenten opgenomen. Gemeenten moeten voortaan een Preventie- en Handhavingsplan alcohol opstellen.
In dit plan vindt afstemming plaats met andere preventieprogramma’s die betrekking hebben op het lokale gezondheidsbeleid. In het Preventie- en Handhavingsplan moeten de hoofdzaken uit het beleid met betrekking tot preventie van alcoholgebruik onder vooral jongeren worden beschreven en de handhaving van de wet.
De Drank en Horecawet schrijft voor wat minimaal aangegeven moet worden in het plan, namelijk:
- •
wat de doelstellingen zijn van het preventie- en handhavingsbeleid alcohol;
- •
welke acties worden ondernomen om alcoholgebruik, met name onder jongeren, te voorkomen, al dan niet in samenhang met andere preventieprogramma’s als bedoeld in artikel 2, 2de lid onderdeel d, van de Wet Publieke Gezondheid (WPG);
- •
de wijze waarop het handhavingsbeleid wordt uitgevoerd en welke handhavingsacties in de door het plan bestreken periode worden ondernomen;
- •
welke resultaten in de door het plan bestreken periode minimaal behaald dienen te worden.
Looptijd
Het preventie- en handhavingsplan heeft een looptijd van 2017 tot en met 2020. En is afgestemd met andere preventieprogramma’s zoals het lokale gezondheidsbeleid. De kaders van het lokale gezondheidsbeleid worden in 2017 geactualiseerd. Het streven is dat er in het voorjaar van 2017 een regionaal actieprogramma ligt. Dit actieprogramma wordt afgestemd met de rest van het sociale domein. De doelstellingen in het sociale domein zoals participatie, zelfregie en zelfredzaamheid vinden hun vertaling in het gezondheidsbeleid. Het preventie- en handhavingsplan alcohol heeft een looptijd van vier jaar zoals bepaald in de Drank- en Horecawet.
2 Waar staan we nu?
Voor jongeren is alcohol (extra) schadelijk. Het belemmert de ontwikkeling van de hersenen en andere organen die in de groei zijn, dit kan leiden tot problemen met alcoholgebruik op latere leeftijd (verslaving), daarnaast krijgen jongeren sneller een alcoholvergiftiging. Bovendien speelt alcohol een grote rol bij probleemgedrag, zoals crimineel en agressief gedrag, angst en depressieve klachten, lage zelfcontrole, een slechte relatie met de ouders en veel spijbelen. Net als voor volwassenen is het ook voor jongeren beter om helemaal geen alcohol te drinken. Sinds 1 januari 2014 is het per wet verboden aan jongeren onder de 18 jaar alcohol te verkopen en zijn jongeren onder de 18 jaar strafbaar als ze alcohol bij zich hebben op voor publiek toegankelijke plaatsen. De opvattingen van ouders over alcoholgebruik door hun kinderen en andere jongeren is van (grote) invloed op het drinkgedrag van hun kind en andere jongeren.
Alcoholgebruik in de gemeente Berkelland
In 2015 heeft in de gemeente Berkelland 36% van de middelbare scholieren recent (in de vier weken vóór het onderzoek) alcohol gedronken (een glas of meer). Veel alcohol op één avond is extra schadelijk. 27% van de middelbare scholieren heeft recent bij minstens één gelegenheid vijf of meer glazen alcohol gedronken (bingedrinken). Van de middelbare scholieren die alcohol gebruiken, drinkt de meerderheid dus veel alcohol.
Het alcoholgebruik in de gemeente Berkelland is hoger dan in Noord- en Oost-Gelderland en in Nederland.
In de gemeente Berkelland zijn er relatief meer ouders die instemmen met het alcoholgebruik van hun kind dan in Noord- en Oost-Gelderland. Daarnaast drinken middelbare scholieren in de gemeente Berkelland vooral alcohol thuis met anderen (17%) of bij anderen thuis (16%).
Landelijk is het percentage middelbare scholieren dat recent alcohol heeft gedronken en het percentage recente bingedrinkers tussen 2003 en 2013 gedaald. Ook in de gemeente Berkelland is het percentage alcoholgebruikers en het percentage bingedrinkers onder scholieren sinds 2003 flink gedaald. Het percentage alcoholgebruikers en bingedrinkers onder vierdeklassers is tussen 2011 en 2015 is gedaald. Onder tweedeklassers is echter geen afname waargenomen. Dit is in lijn met de ontwikkelingen in de Achterhoek (http://www.kvnog.nl/onderwerpen/leefstijl-berkelland/alcoholgebruik).
Aanwezig risico op verkoop aan jongeren
De prijs van alcohol is in de detailhandel met afstand het laagst, tot zo’n 10 maal lager dan in de horeca. De detailhandel herbergt hierdoor het risico dat er voor hetzelfde bedrag tot 10 keer meer alcohol door jongeren wordt gekocht en ingenomen.
Het complete, voor jeugd aantrekkelijke assortiment is er (voor de laagste prijzen) beschikbaar. De detailhandel is voor consumenten die alcohol willen kopen zeer aantrekkelijk. Dit blijkt uit het feit dat zo’n 80% van alle in Nederland geconsumeerde alcohol daar wordt verkocht. Hiervan komt ca. 90% voor rekening van supermarkten en 10% voor rekening van slijterijen, waarvan ongeveer de helft in bezit is van supermarktorganisaties. De horeca is verantwoordelijk voor de verkoop van slechts 20% van alle alcohol, waarvan een deel plaatsvindt in restaurants.
De conclusie die hieruit kan worden getrokken is dat de supermarktbranche de alcoholverkoop domineert. Om die reden waren supermarkten in het vorige beleidsplan als hotspot aangemerkt. De aandacht lag daarom op het uitsluiten van verkoop in de detailhandel aan jongeren onder 18 jaar. Deze aanpak heeft resultaat gehad. Supermarkten heb ieder op hun eigen manier een controle systeem opgezet om alcoholverkoop aan minderjarigen te voorkomen. In het meest recente mysterieshop onderzoek werd deze conclusie bevestigd en kwam het nog maar een enkele keer voor. Voor de komende periode licht de prioriteit op evenementen, evenementen zijn ongrijpbaarder dan de reguliere verkooppunten. De massaliteit tijdens een evenement en het eenvoudig alcoholische dranken halen voor een groep mensen maakt dat toezichthouden als erg lastig / moeilijk wordt ervaren .
Regelgeving
Alcohol
In de Algemene plaatselijke verordening van de gemeente Berkelland 2016 (hierna Apv) heeft de gemeenteraad regels opgenomen om overmatig alcoholgebruik onder jongeren tegen te gaan. Er zijn regels waarmee paracommercie wordt vermeden. Het is verboden om in een paracommerciële inrichting alcohol te schenken tijdens activiteiten die gericht zijn op jongeren onder de 18 jaar. In de periode tot 18:00 uur op door-de-weekse dagen is het in paracommerciële inrichtingen ook verboden om alcoholhoudende dranken te schenken. Er staat ook een artikel in de Apv waarin het aan de reguliere horeca verboden is om prijsacties te houden waarbij voor een korte periode alcoholhoudende dranken worden verkocht voor minder dan 60 % van de prijs (de zogenaamde happy hours).
Door het vergunningenbestand van de horecabedrijven in de gemeente voortdurend actueel te houden en daarop te controleren, is inzichtelijk welke personen bevoegd zijn om alcohol te verstrekken en wie daarvoor verantwoordelijk is.
3 Waar willen wij heen?
Dit plan is gebaseerd op een integrale beleidsvisie. Er is immers sprake van een preventie én handhavingsplan. Dat houdt in dat meerdere teams binnen de gemeente - en dus ook meerdere type maatregelen – worden ingezet bij de aanpak van de alcoholproblematiek. Als uitgangspunt voor integraal alcoholbeleid hanteren we het preventiemodel van Reynolds (2003) (zie figuur 2). Dit preventiemodel vormt ook de basis voor de Handreiking Gezonde Gemeenten van het RIVM. Het preventiemodel kent 3 beleidspijlers, te weten: educatie, regelgeving en handhaving. De pijlers staan deels op zichzelf maar overlappen elkaar ook. Juist in de overlap zien we het integrale preventiebeleid terug.
Het preventiemodel van Reynolds is gebaseerd op de systeemtheorie van Holder (1998) die duidelijk maakt dat alcoholgebruik altijd een resultaat is van een combinatie van factoren. De persoon, zijn sociale omgeving, het aanbod van drank en het overheidsbeleid vormen samen een systeem dat uiteindelijk de keuze van de gebruiker bepaalt. Holder laat daarmee zien dat alcoholpreventie nooit alleen op het individu gericht kan zijn. Het meest succesvol zijn strategieën die vooral de omgeving van de drinker beïnvloeden.
En in die omgeving van de jonge drinker spelen alcoholverstrekkers, scholen en ouders een belangrijke rol. In dit P en H-plan staat daarom de omgeving van de jonge drinker centraal.
Doelgroep en beoogd resultaat
Einddoelgroep van dit P en H-plan zijn jongeren en jongvolwassenen tot 24 jaar. Het accent ligt nadrukkelijk op de groep onder de 18 jaar. Het is bekend dat de gezondheidsschade van alcoholgebruik het grootst is onder de 18 jaar. Jongeren onder de 18 jaar zijn fysiek nog niet geheel volwassen en met name de hersenen zijn nog volop in ontwikkeling. Alcohol kan deze ontwikkeling schaden. Met dit gegeven in het achterhoofd heeft de centrale overheid de leeftijdsgrens voor verkoop én bezit van alcohol verhoogd naar 18 jaar. Het toezicht op de naleving van deze leeftijdsgrens beschouwen wij als een belangrijke prioriteit binnen het gemeentelijk preventie- en handhavingsbeleid.
Voor 18-24 jarigen gaat het vooral om het voorkomen van overmatig alcoholgebruik. De uitgaansavonden zijn hierbij een belangrijk risicomoment. Gezien de ontwikkeling van de hersenen tot ongeveer 25 jaar, de oververtegenwoordiging van de leeftijdsklasse tot 24 jaar in het uitgaansleven én de relatie van alcohol met het uitgaansleven (met de daarbij behorende risico’s op dronkenschap, soms uitmondend in een alcoholvergiftiging) ligt de nadruk van dit plan voor deze leeftijdsgroep in het bijzonder op de uitgaanssetting.
Daarbij is uitgaan een breed begrip: het gaat daarbij ook om het bezoeken van evenementen en feestjes thuis. Naast gezondheidsproblematiek is veiligheidsproblematiek een belangrijke motivatie om aandacht te besteden aan deze leeftijdsgroep.
Doelstelling
De focus ligt op alcoholpreventie voor de jaren 2017 – 2020, voor het beleid inzake roken, gaming en gebruik internet (sociale media) verwijzen wij u naar het regionale beleidskader volksgezondheid.
Alcohol:
- 1.
De ambitie is dat jongeren op een zo gezond en veilig mogelijke wijze kunnen opgroeien, zodat hun talenten zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling kunnen komen.
- 2.
Wij streven na dat jongeren onder de achttien jaar geen alcohol drinken en jongeren van achttien tot drieëntwintig jaar hun alcoholgebruik matigen.
- 3.
Afname alcoholgebruik en daarmee de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik onder jongeren.
- 4.
Afname dronkenschap (met name tijdens uitgaansavonden in het publieke domein).
Bereiken doelstellingen
Om bovenstaande doelen te bereiken richt de gemeente Berkelland zich voornamelijk op preventie en voorlichting, regulering en op toezicht en handhaving. De samenwerking met en ondersteuning van de ketenpartners is hierbij van groot belang.
Er is ook een grote taak op dit gebied voor de politie. Daarom zijn deze prioriteiten ook de basis van het (politie)Jaarplan Basisteam Achterhoek Oost. Ook zijn deze prioriteiten het uitgangspunt voor de Veiligheidsstrategie 2015-2018 en voor het Meerjarenbeleidsplan Politie Eenheid Oost Nederland 2015-2018.
De ambitie van dit beleidsplan is dat jongeren op een zo gezond en veilig mogelijke wijze kunnen opgroeien, zodat hun talenten zo optimaal mogelijk tot ontwikkeling kunnen komen. Wij streven er naar dat jongeren onder de achttien jaar geen alcohol drinken en jongeren van achttien tot vierentwintig jaar matigen in het alcoholgebruik.
Wij onderscheiden de volgende hoofddoelstellingen:
- •
Afname alcoholgebruik en daarmee de schadelijke gevolgen van alcoholgebruik van jongeren onder 18 jaar.
- •
Afname dronkenschap (met name tijdens uitgaansavonden in het publieke domein).
Om de doelstellingen te concretiseren is gekozen voor een aantal speerpunten. Deze speerpunten zijn met name gericht op de omstandigheden waarin jongeren alcohol verkrijgen en alcohol drinken. Daarnaast zijn de speerpunten gericht op de jongeren zelf.
Deze speerpunten zijn:
- •
Het creëren van draagvlak in onze samenleving: om bewustwording van de risico’s van het gebruik van alcohol te verbeteren;
- •
Communiceren en informeren over de regelgeving: Door betrokken partijen duidelijk te maken wat wel- of niet is toegestaan (o.a. onderwijs, commerciële- en paracommerciële horeca, supermarkten en slijterijen).
- •
Efficiënt handhaven: Het doelmatig inzetten van de toezichts- en handhavingscapaciteit gericht op naleving van alcohol gerelateerde wet- en regelgeving, o.a. DHW en de Apv.
Beoogd resultaat in 2017 en volgende jaren:
In 2017 en de volgende jaren streven wij naar een verdere afname van het lcoholgebruik onder jongeren. Er wordt naast handhaving vooral ingezet op preventie en voorlichting. Om dit te monitoren zal tot 2019 naar landelijke cijfers worden gekeken. In 2019 zijn nieuwe cijfers bekend over Berkellandse 16-minners. GGD houdt eens in de vier jaar het EMOVO-onderzoek. Uit de in dit jaarplan opgenomen cijfers van het EMOVO van de GGD blijkt er een daling te zijn van het alcoholgebruik onder jongeren tot 16 jaar ten opzicht van eerdere onderzoeken. Voor de studenten van MBO, HBO en WO zijn onvoldoende cijfers beschikbaar om een vergelijking te kunnen maken over meerdere jaren. Maar cijfers uit 2013 tonen een grote toename van het gebruik van alcohol boven de 16 jaar. Uit deze cijfers mag geconcludeerd worden dat er aanleiding bestaat voor de gemeente om zich bij preventie- en voorlichtingsprogramma’s ook actief op deze leeftijdscategorieën te richten. Ook aandacht moet uitgaan naar de leerlingen van het voortgezet speciaal onderwijs. Waarbij door de extra aandacht voor deze groepen de 16-minners uiteraard niet vergeten mogen worden. Want daarvan drinkt in 2015 nog steeds 29% en bij 20% is er sprake van binge drinken, dus grote hoeveelheden per gelegenheid.
4 Hoe bereiken wij onze doelstellingen?
In dit hoofdstuk komt aan de orde op welke wijze de doelstellingen van het P en H-plan behaald moeten worden. Daarbij is weergegeven:
- •
welke acties worden ondernomen om alcoholgebruik met name onder jongeren, te voorkomen;
- •
op welke wijze het handhavingsbeleid wordt uitgevoerd;
Acties om alcoholgebruik te voorkomen
Om de doelen van de gewijzigde DHW te realiseren is het van belang om onze jeugd, maar ook de ouders en (para)commerciële instellingen goed te informeren.
In ons beleid leggen wij een sterk accent op preventie-activiteiten. Met een positieve benadering van de omgeving van de jongere, zoals ouders en aanbieders, denken we onze handhavingsinzet tot een minimum te kunnen beperken.
Overige preventieve acties;
Verantwoord schenken bij evenementen
Bij evenementen wordt vaak alcohol geschonken. Doorgaans gebeurt dit op basis van een door de burgemeester verleende ontheffing ex. 35 van de DHW. De drankverstrekker (vergunninghouder) heeft een eigen verantwoordelijkheid op de naleving van die regelgeving en het toezicht. Het is belangrijk dat de vergunninghouder zich bewust is van deze verantwoordelijkheid. Tijdens het proces van de vergunningverlening heeft de gemeente hierover overleg met de organisator van het evenement. Om het belang van alcoholmatiging tijdens het evenement te onderstrepen hebben de burgemeesters van de Achterhoekse gemeenten in de Driehoek afgesproken dat bij het verlenen van een ontheffing ex artikel 35 DHW aan te laten vragen.
Horecaconvenant
In het Horecaconvenant zijn aanvullend op de regelgeving afspraken vastgelegd gericht op het beperken van het alcoholgebruik. Zoals bijvoorbeeld afspraken over het vermijden van alcohol bevorderende verkoopacties en het maken van reclame daarvoor. De afspraken in het horecaconvenant raken de kern van het preventiemodel van Reynolds, zoals geschetst in paragraaf 2.1, en is een belangrijk instrument waarmee aan dit beleidsplan uitvoering wordt gegeven. Het Horecaconvenant is op de website van de gemeente te lezen.
Toezicht & Handhaving
Met de wijziging van de DHW, is toezicht en handhaving op de naleving van de DHW verschoven van de NVWA naar de gemeente. Naast de reguliere horeca controleren wij ook de supermarkten en paracommerciële instellingen. Tijdens deze controles worden voorlichtings- en bewustwordings-instrumenten over het schenken van alcohol aan jongeren ingezet. Daarbij zal natuurlijk aandacht zijn voor de naleving van de leeftijdsgrens. Bij grote evenementen vindt ook een controle plaats gelet op de hoge prioritering in het gemeentelijke handhavingsbeleid. Voor de uitvoering van deze taak wordt samengewerkt met andere partijen zoals GGD, IrisZorg en de politie.
Supermarkten
Uit onderzoek is komen vast te staan dat de supermarkt een belangrijke plek is waar jongeren onder de leeftijdsgrens toch alcohol kunnen kopen. In 2011 zijn er zogenaamde mystery-shoppers ingezet om meer inzicht te krijgen in de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 jaar. Uit dit mysteryshoponderzoek is gebleken dat in de gemeente Berkelland geen enkele bezochte locatie de wet consequent uitvoert.
De supermarktbranche heeft landelijk aangegeven dat zij streeft naar verbetering door zelfregulering. Medio 2018 zal er opnieuw een mysteryshoponderzoek uitgevoerd worden en gekeken worden hoe groot de verbeteringen zijn en naar aanleiding daarvan zullen er gesprekken gevoerd worden over mogelijke verbeteringen.
Sportverenigingen
We willen samen met de Sport Federatie Berkelland en het NOC NSF de verenigingen uitdagen om een gezondere levensstijl, met minder alcohol voor jongeren te promoten. Tevens zijn jongeren op de sportclub bereikbaar voor voorlichtingsactiviteiten. Ook de sportbonden stimuleren verantwoord alcoholgebruik in de sportkantine. Eén van de mogelijkheden die een sportvereniging heeft is het opstellen van huis- en gedragsregels. Het modelbestuursreglement van NOC*NSF heeft voorbeelden van deze regels. Verder heeft NOC*NSF het keurmerk Gezonde Sportvereniging opgezet om verenigingen te stimuleren en te helpen om te komen tot een structureel gezondheidsbeleid.
Toezichtstrategie
In de gemeente Berkelland zijn momenteel (per 1 juni 2016) 195 alcoholverstrekkers
Hiernaast worden er op jaarbasis circa 150 ontheffingen verleend voor het tijdelijk schenken van alcohol bij evenementen.
|
Horeca-inrichtingen |
Para commerciële instellingen |
Tijdelijk schenken |
Supermarkten |
Snackbar |
Aantallen |
111 |
51 |
150 |
14 |
16 |
Het toezicht op de APV en Bijzondere Wetten is grotendeels vraag gestuurd. Dat wil zeggen dat de inzet van de capaciteit voor handhaving grotendeels afhankelijk is van klachten en/of meldingen. De volgende controlevormen worden onderscheiden:
Basis- of integrale controle:
Bij een integrale controle, wordt het object of activiteit aan de hand van het totale pakket aan voorschriften van de vergunning of ontheffing, dan wel algemeen geldende regels, gecontroleerd. Dit betekent dat objecten of activiteiten altijd aan een volledige visuele en administratieve controle worden onderworpen. Indien er sprake is van een afwijking zal volgens de sanctiestrategie worden opgetreden.
Leeftijdsgrenscontrole:
Voor bepaalde objecten/activiteiten is het niet altijd zinvol om het gehele pakket aan voorschriften te controleren. Bijvoorbeeld bij evenementen of supermarkten. Bij deze objecten/activiteiten kan er dan ook voor gekozen worden om een kleine controle op het gebied van leeftijd uit te voeren. Indien er sprake is van een afwijking zal volgens de sanctiestrategie worden opgetreden.
Vrije veldtoezicht
Naast het aanbod gestuurde toezicht vindt 'Vrije veldtoezicht' plaats op activiteiten die mogelijk plaatsvinden zonder vergunning. Soms is dat naar aanleiding van klachten maar ook via signalen die de toezichthouders krijgen van elkaar of van de politie.
Gebruik risiso-analyse bij prioriteitstelling Leeftijdsgrenscontrole
We willen beter zicht krijgen op de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 18 jaar. Hierdoor kunnen we zorgvuldiger omgaan met de beschikbare middelen. We starten geen uitgebreide handhavingsacties, maar zetten onze handhavingscapaciteit gericht in op vooraf bepaalde hotpots. Voorbeelden van hotspot-locaties zijn: supermarkten, avondwinkels en slijterijen, (jongeren)cafés, muziekevenementen, sporttoernooien en –evenementen en schoolfeesten. Maar dat kunnen ook drankketen, ontmoetings- en indrinkplekken zijn. Het bepalen van deze hotspots kan al naar gelang de noodzaak worden aangepast.
Op basis van de risicoanalyse zijn de volgende hotspots vastgesteld:
- •
supermarkten
- •
café
- •
evenement
- •
sportkantine
- •
ontmoetingsplek
- •
Evenementen
Voor 2017 en 2018 zijn evenementen als aandachtsgebieden aangewezen en in 2019 en 2020 wordt afhankelijk van het mysterieshop onderzoek andere aandachtsgebieden aangewezen.
Per bovengenoemde hotspot worden jaarlijks verschillende locaties ten minste vier keer bezocht voor een handhavingscontrole. In de uitvoering van de drank- en horecawet is inzet van handhaving opgenomen. Voor het exact bepalen bij welke inrichtingen en welk evenement wordt gecontroleerd, vindt integraal overleg plaats tussen betrokken diensten (politie en toezichthouders drank- en horeca). De uitkomsten van de hotspot-analyse en eerdere controles dienen mede als input voor het bepalen van de te bezoeken inrichtingen en het evenement.
Sanctiestrategie
De sanctiestrategie is van toepassing bij het constateren van één of meerdere overtredingen.
Bij overtredingen op grond van de Drank- en Horecawet en de Apv kunnen verschillende sancties worden opgelegd. Hierop zijn wel enkele beperkingen van toepassing. Voor alcoholverstrekkers is het belangrijk dat zij duidelijkheid hebben in de op te leggen sancties bij overtredingen. Als uitvloeisel van dit plan is voor overtredingen van de DHW een handhavingsprotocol vastgesteld door de burgemeester. Afstemming van dit protocol met de regiogemeenten vindt plaats in de driehoek.
In het handhavingsprotocol wordt per overtreding door alcoholverstrekkers of alcoholgebruikers uiteengezet welke sanctie wordt opgelegd. Bij een overtreding kan bijvoorbeeld een last onder dwangsom worden opgelegd, maar ook kan de Drank- en Horecavergunning worden ingetrokken. In het handhavingsprotocol is ook aangegeven welke stappen er worden toegepast. De onderdelen van de handhavings- strategie worden daarbij betrokken.
Bestuurlijke boete
Voor bepaalde overtreding van de DHW kan een bestuurlijk boete worden opgelegd. Welke overtredingen dit zijn, staat in het ‘Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet’. Daarin staat ook wat de hoogte van die boete per geval is. In het sanctiebeleid wordt vastgelegd wanneer de bestuurlijke boete wordt toegepast. Het repressief inzetten van dit instrument moet op termijn een preventieve uitwerking hebben op het naleven van de regelgeving.
Jongeren die bij HALT komen, worden wanneer ze (problematisch) gebruiken doorverwezen naar IrisZorg. Dit geldt zowel voor alcohol als drugsgebruik.
Regionale samenwerking
Alle gemeenten in de Regio Achterhoek hebben, in onderling overleg, en in overleg met de betrokken organisaties, de verordening paracommercie in 2013 opgesteld. Bij de meeste gemeenten is binnen de organisatie formatie vrijgemaakt voor de handhaving van de DHW. Deels is dit ingevuld binnen de bestaande formatie Door bij de handhaving te kiezen voor gerichte efficiënte inzet en onderlinge samenwerking, kan een maximaal resultaat worden bereikt. Er zijn plannen om een pool van BOA’s op te stellen om binnen de regio gebruik te maken van elkaars kennis en kunde.
De leeftijdsgrenscontroles worden uitgevoerd door gekwalificeerde toezichthouders (BOA’s) die bij de gemeente werkzaam zijn. Waar dit mogelijk is wordt de samenwerking gezocht met andere gemeenten in de regio. Deze samenwerking vindt plaats op basis van onderlinge afspraken. De planning en coördinatie van de leeftijdsgrenscontroles wordt volgens de regionaal gemaakte afspraken opgepakt. Waar noodzakelijk worden de toezichthouders DHW opgeleid en worden overeenkomsten gesloten om de bevoegdheden van de BOA’s te waarborgen.
In de gemeente Berkelland hebben we de voorkeur te gaan werken zoals in Frisvalley. Waarbij er een pool is van medewerkers waarbij met gesloten beurzen de medewerkers uitgeruild worden. Onderlinge samenwerking heeft een aantal voordelen:
- •
delen van kennis en ervaring van boa’s onderling;
- •
minder kwetsbaar door gezamenlijk optreden;
- •
inzet van “vreemde” boa’s voorkomt vroegtijdige herkenbaarheid;
- •
het voorkomen van verplaatsingseffect door het in beeld houden van probleemjongeren.
De Achterhoekse gemeenten hebben zich in principe uitgesproken voor regionale samenwerking door onderlinge uitwisseling van toezichthouders en structureel regionaal overleg. Om een optimaal resultaat te bereiken is het zeer belangrijk dat de partijen (o.a. gemeente – politie – jongerentoezicht – Halt) de informatie met elkaar delen. Deze informatie bestaat uit wat we op het gebied van preventie en handhaving doen en wat de bereikte effecten zijn.
5 Financiën
Preventie
Met Iriszorg zijn regionaal afspraken gemaakt. Dit betreft het regionale budget OGGz en Maatschappelijke Opvang. Naast deze regionale afspraken willen wij lokale afspraken maken met Iriszorg voor activiteiten in het kader van alcoholpreventie.
In de productenbegroting GGD Noord- en Oost-Gelderland 2017 is een overzicht opgenomen van alle producten van deze gezondheidsdienst. De activiteiten die in dit preventie- en handhavingsplan worden genoemd zijn hier een onderdeel van. De totale kosten van de taken die zijn ondergebracht bij de GGD worden aan de 22 gemeenten doorberekend via een gemeentelijke bijdrage per inwoner.
De preventieve alcoholmatigingsactiviteiten worden door de verschillende partners uitgevoerd binnen beschikbare budgetten.
Evaluatie
Nalevingsonderzoek wordt uitgevoerd met behulp van MysteryKids die, zonder dat de ondernemer hiervan op de hoogte is, een leeftijdsgebonden product proberen te kopen. Om deze reden wordt dit type onderzoek ook mysteryshop onderzoek genoemd. De uitkomsten van deze aankooppogingen bieden inzicht in mate waarin ondernemers de wet naleven en in de directe beschikbaarheid van producten voor minderjarige jongeren.
Deze onderzoeksmethode heeft zich in de afgelopen jaren bewezen als een valide methode om de naleving van de wet te meten. Het legt op een getrouwe wijze de hiaten bloot, die middels andere, meer indirecte meetinstrumenten vaak verborgen blijven.
6 Evaluatie en inbedding
In deze paragraaf worden activiteiten van de gemeente Berkelland opgesomd die plaats vinden in het kader van preventie en voorlichting op het gebied van alcoholgebruik. Deze activiteiten gebeuren meestal of in regionaal verband dan wel zijn regionaal afgestemd.
Verantwoord schenken bij evenementen
Om het belang van alcoholmatiging tijdens evenementen te onderstrepen hebben de burgemeesters van de Achterhoekse gemeenten in de Driehoek afgesproken dat bij het verlenen van een ontheffing ex artikel 35 DHW een flyer wordt meegezonden. In deze flyer worden de aandachtspunten van het beleid en de regelgeving benadrukt. In de flyer is aandacht voor NIX18. Geen alcohol in het verkeer en niet onder de 18. Daarnaast is het uitgangspunt dat er geen alcohol wordt verstrekt tijdens sportactiviteiten en tijdens kinderactiviteiten.
Met organisatoren van schoolfeesten en evenementen waarbij veel jongeren aanwezig zijn, worden afspraken gemaakt over de te treffen maatregelen om ongeoorloofd alcoholgebruik te voorkomen. Deze afspraken worden neergelegd in vergunningsvoorschriften. Daarbij wordt het toezicht afgestemd en worden de verschillende verantwoordelijkheden van de betrokken partijen benadrukt.
Horecaconvenant
In het Horecaconvenant zijn aanvullend op de regelgeving, afspraken vastgelegd gericht op het beperken van het alcoholgebruik. Zoals bijvoorbeeld afspraken over het vermijden van alcohol bevorderende verkoopacties en het maken van reclame daarvoor.
Mystery shoponderzoek (alcohol)
Medio 2018 en 2020 zal er een Mystery shoponderzoek uitgevoerd worden. Naar aanleiding van de uitkomsten zal er een evaluatiegesprek plaats vinden met de betrokkenen. Onderzoek zorgt voor harde data over het nalevingsgedrag van jongeren en ondernemers.
Verdovende middelen
Als het aantreffen of gebruik van een verdovend middel een incidenteel en/of experimenteel karakter heeft en de jongere tussen de 12 en 18 jaar is, gaat de politie in het geval er toch zorgen over dit middelengebruik zijn, met de jongere èn de ouders/verzorgers in gesprek. Blijkt dat de jongere en/of de ouders zich onvoldoende bewust zijn van de gevaren van het middelengebruik, dan verwijst de politie de jongere en de ouders naar IrisZorg. Deze verwijzing heeft een vrijwillig kader.
In het geval er door de jongere en/of de ouders niet of onvoldoende wordt meegewerkt aan de genoemde verwijzing, kan de politie bij een volgende constatering, de jongere verwijzen naar Halt Oost Nederland.
Indien er sprake is van een zorgelijk middelengebruik al of niet in combinatie met een strafbaar Haltfeit door de jongere tussen de 12 en 18 jaar, wordt deze jongere aangemeld bij Halt Oost Nederland.
Verder blijft het belangrijk te investeren op preventie en voorlichting over alcohol vooral met partners als Irizorg en de GGD. Ook moet handhaving blijven investeren op de naleving van de drank- en horecawet.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van
20 juni 2017
de griffier,
de voorzitter,
Bijlage I Bepalen van Hotspots
Bepalen hotspots door risicoanalyse
Het is van belang om te bepalen wat de “hotspots” binnen de gemeente zijn. Dit zijn locaties waar veel jongeren komen en proberen alcohol te kopen. Voorbeelden van hotspotlocaties zijn:
supermarkten en slijterijen, (jongeren) cafés, muziekevenementen, sporttoernooien en -evenementen, schoolfeesten, ontmoetingsplekken.
Voor het bepalen van de hotspots is een risicoanalyse uitgevoerd. Van de locaties waar alcohol verkocht wordt, is allereerst een inschatting gemaakt hoe groot de kans is dat een jongere onder de 18 alcohol kan kopen. Die kans is beoordeeld van:
- •
zeer klein (1)
- •
klein (2)
- •
gemiddeld (3)
- •
hoog (4)
- •
zeer hoog (5).
Vervolgens is gekeken naar de negatieve effecten van het schenken van alcohol aan jongeren:
- •
Aantasting leefbaarheid/hinder (1)
- •
Verstoring openbare orde (1)
- •
Gezondheidsrisico’s door toename alcoholgebruik (1)
De eventueel aanwezige negatieve effecten worden bij elkaar opgeteld, met een score van maximaal 3.
Tot slot is de score van de kans dat jongeren alcohol kunnen kopen (K) en de score van de negatieve effecten die mogelijk kunnen ontstaan (NE) met elkaar vermenigvuldigd. Hierdoor ontstaat een risicoscore (R). Dit heeft geleid tot het volgende overzicht van locaties/type inrichtingen waar alcohol wordt verkocht met de daarbij behorende score van de risico-analyse:
Soorten horeca / Alcohol schenken |
Kans |
Negatieve Effecten |
Risico |
|
Commerciele vergunning |
café |
5 |
3 |
15 |
|
café/restaurant |
4 |
2 |
8 |
|
restaurants |
2 |
1 |
2 |
Paracommerciele vergunning |
sportkantines |
5 |
2 |
10 |
|
buurthuizen |
2 |
1 |
2 |
|
jeugdcentrum |
4 |
2 |
8 |
Ontheffing artikel 35 DHW |
evenementen |
5 |
3 |
15 |
Alcoholverkoop voor gebruik elders |
|
|
|
|
Commerciële vergunning |
slijterijen |
2 |
1 |
2 |
Zonder vergunning |
snackbar |
3 |
1 |
3 |
|
supermarkten |
4 |
2 |
8 |
|
ontmoetingsplekken |
5 |
3 |
15 |
Van bovengenoemde soorten horeca scoren het café, het evenement, de sportkantine, het cafe-restaurant, de supermarkt, het jeugdcentrum en ontmoetingsplekken, het hoogste.
Binnen onze gemeente zijn meerdere locaties waar veel jeugd komt, dat zijn voornamelijk de jongerencafés, sportkantines, evenementen en ontmoetingsplekken.
We willen op deze locaties vooral investeren in preventie en communicatie en merken deze aan als hotspot voor regulier toezicht en handhaving.
Onze hotspots (voor deze termijn) zijn: het evenement, de ontmoetingsplek en de supermarkt.
Bijlage II Borgingsafspraken project ‘Alcoholmatiging Jeugd in de Achterhoek’
IrisZorg:
|
Halt Gelderland:
|
Politie:
|
GGD NOG:
|
Gemeente Berkelland De gemeente geeft uitvoering aan haar sturende taak:
ander alcoholgebruik stimulerende acties.
De gemeente geeft vorm aan haar uitvoerende rol:
|
Voor alle samenwerkingspartners geldt:
|
Bijlage III Flyer met aandachtspunten over alcoholverkoop bij evenementen
Bijlage IV Handhavingsprotocol
Handhavingsprotocol Toezicht Drank- en Horecawet
Op 1 januari 2013 is de nieuwe Drank- en Horecawet in werking getreden. In deze wet is het toezicht opgedragen aan de door de burgemeester aangewezen ambtenaren.
M.a.w. gemeenten zijn voortaan verantwoordelijk het toezicht op de naleving van de Drank- en Horecawet.
Ter uitvoering van het toezicht is het van belang om een handhavingsprotocol vast te stellen dat ten doel heeft:
- -
de verschillende handhavingsinstrumenten uniform en op consequente wijze toe te passen;
- -
ervoor te zorgen dat de te nemen maatregel(en) qua zwaarte en effectiviteit passend bij de ernst van de overtreding zijn en voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit;
- -
duidelijkheid te scheppen naar de overtreder zodat deze weet welke maatregel(en) hij na het maken van de overtreding kan verwachten;
- -
de toezichthouders een duidelijke handleiding bij de uitoefening van hun taken te geven.
- -
de motivering van een opgelegde maatregel in een juridische procedure te versterken.
Instrumenten
Doel van de inzet van bestuurlijke handhavingsinstrumenten is het opheffen van de geconstateerde overtredingen en het voorkomen van nieuwe overtredingen.
Bij bestuurlijke handhaving kunnen de volgende instrumenten ingezet worden:
- -
mondelinge waarschuwing,
- -
schriftelijke waarschuwing,
- -
bestuurlijke boete (art. 44 a DHW)
- -
bestuursdwang (art. 125 Gemw),
- -
dwangsom (art. 5:32 Awb),
- -
intrekken van de vergunning (art. 31 DHW),
- -
schorsen van vergunning (art. 32 DHW)
- -
tijdelijk verkoopverbod detailhandel en cafetaria’s (art. 19a DHW)
- -
sluiting horecagelegenheid (art. 174 Gemw)
- -
proces-verbaal bezit alcoholhoudende drank door personen onder 16 jaar (art. 45 DHW)
Daarnaast kan tegen de overtreding van een aantal artikelen op grond van de Wet economische delicten strafrechtelijk worden opgetreden. Ook kan op grond van artikel 45 DHW strafrechtelijk worden opgetreden tegen jongeren onder de 16 jaar die op voor het publiek toegankelijke plaatsen in het bezit van alcoholhoudende drank zijn.
Uitgangspunten
Uitgangspunt van bestuurlijk optreden is dat bij de constatering van een overtreding eerst een waarschuwing wordt gegeven en de overtreder in de gelegenheid wordt gesteld de overtreding binnen een bepaalde termijn ongedaan te maken.
Gaat het om minder ernstige overtredingen, dan kan de toezichthouder volstaan met een (mondelinge) waarschuwing dat bij een volgende overtreding een bestuurlijke boete zal worden opgelegd. Wordt in dat geval een volgende overtreding geconstateerd, dan wordt een bestuurlijke boete opgelegd en krijgt de overtreder een schriftelijke waarschuwing dat bij een volgende overtreding een bestuurlijke maatregel in de vorm van een last onder dwangsom volgt.
Gaat het om zwaardere overtredingen, dan is de aard van de overtreding bepalend voor de vraag welk handhavingsinstrument het meest passend en effectief is.
Daar waar een last onder dwangsom wordt opgelegd is in de meeste gevallen uitgegaan van een dwangsom van € 250,- met een maximum van € 1.000,-. Het betreft hier overtredingen die niet direct tot een financieel voordeel leiden maar waarbij de dwangsom toch voldoende financiële prikkel moet geven om de overtreding te beëindigen. Een bedrag van € 250,- als uitgangspunt lijkt in die gevallen redelijk en proportioneel.
Bij minder ernstige overtredingen is uitgegaan van een dwangsom van € 100,- met een maximum van € 400,-.
De maximale dwangsom is vastgesteld op het viervoudige van het dwangsombedrag zodat na 4 geconstateerde overtredingen zonodig een ander bestuurlijk instrument ingezet kan worden om een einde aan de overtreding te maken.
Bij ernstige overtredingen (zie hieronder) zal direct een einde aan de overtreding moeten worden gemaakt en zullen daartoe veelal zwaardere middelen ingezet (moeten) worden. Van een ernstige overtreding is sprake indien:
- -
er een ernstig risico bestaat voor de gezondheid of veiligheid van mens en/of dier,
en/of
- -
er sprake is van grove misleiding van de consument, en/of
- -
er een ernstig risico voor het milieu bestaat.
In het schema op de volgende pagina’s zijn de belangrijkste artikelen van de Drank- en Horecawet met vermelding van de te nemen maatregelen d.w.z. toe te passen instrumenten bij overtreding van deze artikelen opgenomen.
concept-besluit
Handhavingsprotocol
De burgemeester van …………………..
overwegende dat het met het oog op de uitvoering van de Drank- en Horecawet van belang is beleidsregels ter handhaving van deze wet vast te stellen;
gelet op de artikelen 19a, 31, 32, 36 en 44a van de Drank- en Horecawet, artikelen 125 en 174 van de Gemeentewet en afdeling 5.3.1 van de Algemene wet bestuursrecht
B E S L U I T
Handhavingsprotocol Drank- en Horecawet
Artikel |
Beschrijving |
Omschrijving overtreding |
Maatregel(en) toezichthouder |
Maatregel(en) bestuur |
Artikel 3 |
Verbod zonder vergunning van de burgemeester uitoefenen van een horecabedrijf of slijtersbedrijf |
Het zonder vergunning exploiteren van een horecabedrijf of slijtersbedrijf |
Situatie 1: geen vergunning aangevraagd 1ste constatering: à mededeling dat de verstrekking van alcoholhoudende drank onmiddellijk moet worden gestaakt en de vereiste vergunning moet worden aangevraagd + waarschuwing bestuurlijke boete bij voortzetting alc. drankverstrekking zonder vergunnning) + rapportage van constateringen 2de constatering: à indien nog steeds geen vergunning is aangevraagd à bestuurlijke boete opleggen + schriftelijke rapportage van constateringen Situatie 2: wel vergunning aangevraagd 1ste constatering: facultatief: óf 1. mededeling dat de à verstrekking moet worden gestaakt met waarschuwing bestuurlijke boete óf 2. drankverstrekking in afwachting van à vergunning gedogen 2de constatering: 1. bestuurlijke boete óf à 2. gedogen g |
Aanschrijven dat: a. de verstrekking van alcoholhoudende drank onmiddellijk moet worden gestaakt, en b. verstrekking van alcoholische drank alleen is toegestaan met ene rechtsgeldige vergunning en c. bij voortzetting van de exploitatie (d.w.z. verstrekking alc. drank) bestuurlijk wordt opgetreden; Besluit oplegging last onder bestuursdwang (sluiting van inrichting) o.g.v.art. 125 Gemeentewet (met inachtneming van art. 4: 8 Awb) Aanschrijven dat: - drankverstrekking onmiddellijk worden gestaakt en - bij voortzetting hiervan bestuurlijk wordt opgetreden niets doen Besluit oplegging last onder bestuursdwang (sluiting van inrichting) o.g.v.art. 125 Gemeentewet (met inachtneming van art. 4: 8 Awb) |
Artikel 4 |
Overtreding voorschriften uit drank- en horecaverordening betreffende paracommerciële inrichtingen |
Het overtreden van voorschriften die in de gemeentelijke verordening met betrekking tot de exploitatie van paracommerciële inrichtingen zijn opgenomen betreffende: - schenktijden - bijeenkomsten van persoonlijke aard - verbod verstrekken van sterke drank |
1ste constatering: à wijzen op overtreding en mededeling dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijving dat: voorschriften moeten worden nageleefd en waarschuwing dat bij volgende constatering bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 500,- per geconstateerde overtreding met max. € 2.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 8 juncto artikel 31, lid 1b en c |
Eisen leidinggevende(n) |
Het optreden van leidinggevende(n) die niet op het aanhangsel bij de vergunning staat bijgeschreven |
1ste constatering: à indien leidinggevende over VSH beschikt erop wijzen dat deze persoon z.s.m. in aanhangsel bij vergunning moet worden bijgeschreven + rapportage constateringen 2de constatering à opnieuw rapportage constateringen (bestuurlijke boete kan niet !) let op art. 24 à aanwezigheidsplicht leidinggevende |
Aanschrijving dat: - binnen 2 weken een aanvraag tot bijschrijving van de betreffende leidinggevende (conform het bepaalde in artikel 30a DHW) moet worden ingediend, of - indien leidinggevende niet aan de wettelijke eisen voldoet à meedelen dat deze persoon niet meer als leidinggevende kan optreden Indien geen aanvraag tot aanpassing van het aanhangsel is ingediend procedure tot intrekking vergunning starten (let vooral op art. 31 lid 4) (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 10 |
Inrichtingseisen |
De inrichting voldoet niet (meer) aan de inrichtingseisen ingevolge het Besluit eisen inrichtingen Drank- en Horecawet |
1ste constatering: à mededeling dat de - de inrichting moet worden aangepast en/of - een verzoek om aanpassing van de vergunning moet worden ingediend + rapportage constateringen 2de constatering à (dat geen gehoor aan aanschrijving is gegeven) rapportage constateringen (bestuurlijke boete niet mogelijk) |
Aanschrijven dat binnen bepaalde termijn aan de inrichtingseisen voldaan moet worden en/of – indien van toepassing – de vergunning moet worden aangepast met waarschuwing dat anders vergunning wordt ingetrokken Procedure tot intrekking vergunning o.g.v. artikel 31 lid 1 sub b DHW starten (afhankelijk van situatie) (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 12, lid 1 |
Verbod verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse anders dan in (de vergunning vermelde) horecalokaliteit of op terras |
Het verstrekken van alcoholhoudende drank (voor gebruik ter plaatse) in een andere ruimte of op een andere plaats dan bij vergunning is toegestaan |
1ste constatering: A. indien niet gelegaliseerd kan worden: à mededeling dat het verstrekken moet worden gestaakt en waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen B. indien wel gelegaliseerd kan worden: à mededeling dat vergunning z.s.m. aangepast moet worden + rapportage bevindingen 2de constatering: à A. geen legalisatie mogelijk: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen B. legalisatie mogelijk maar niet aangevraagd: bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verstrekking alcoholhoudende drank in betreffende ruimte moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Aanschrijven dat binnen 2 weken aan aanvraag tot aanpassing van de vergunning moet worden ingediend Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 12, lid 2 |
Verbod verstrekking sterke drank voor gebruik elders dan ter plaatse anders dan in (de vergunning vermelde) slijtlokaliteit |
Het verstrekken van sterke drank (voor gebruik ter plaatse) in een andere ruimte dan bij vergunning voor een slijterij is toegestaan |
1ste constatering: à mededeling dat het verstrekken moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verstrekking sterke drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden. Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 13, lid 1 |
Verbod verstrekken van alcoholhoudende drank in horecalokaliteit voor gebruik elders dan ter plaatse |
Verkoop alcoholhoudende drank vanuit horecabedrijf voor gebruik elders dan ter plaatse |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van alcoholhoudende drank voor gebruik elders dan ter plaatse moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 14, lid 1 |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijterij |
De verkoop van andere producten dan drank en bij AmvB aangewezen producten in een slijterij |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van de betreffende producten moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 14, lid 2 |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras |
Het uitoefenen van de kleinhandel of andere bedrijfsactiviteiten (dan horeca) in een horecalokaliteit of op een terras |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van de betreffende producten moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 15, lid 1 |
Verbod kleinhandel in lokaliteit behorende tot een horeca-inrichting tenzij publiek de betreffende ruimte ook kan bereiken zonder eerst de horecalokaliteit te betreden (m.u.v. supermarkten) |
Het uitoefenen van kleinhandel in een ruimte welke deel uitmaakt van een inrichting waarin ook het horecabedrijf wordt uitgeoefend, tenzij deze ruimte niet (alleen) via de horecalokaliteit bereikbaar is. |
1ste constatering: à mededeling dat kleinhandel moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat kleinhandel moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Artikel 15, lid 2 |
Verbod verbinding tussen slijtlokaliteit en ruimte waar andere bedrijfsactiviteiten worden uitgeoefend (tenzij wordt voldaan aan bij AmvB gestelde voorschriften) |
Situatie waarin slijterij in verbinding met andere verkoopruimte(n) staat (tenzij voldaan wordt aan voorschriften AmvB) |
1ste constatering: à mededeling dat óf de slijtersactiviteiten óf de andere verkoopactiviteiten* in de inrichting moeten worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen * hang af van de omstandigheden 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat óf de slijtersactiviteiten óf de andere verkoopactiviteiten in de inrichting*moeten worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden * afhankelijk van de situatie moet het één of het ander gebeuren à als verkoopactiviteiten door een ander worden uitgeoefend, dan moeten de slijtersactiviteiten worden stopgezet Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per week dat overtreding voortduurt met max. € 1000,-); na 4 weken volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Artikel 16 |
Verbod op verstrekking alcoholhoudende drank via automaten (m.u.v. automaten op hotelkamers) |
Alcoholverstrekking via automaten |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop van alcoholhoudende drank via automaat moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van alcoholhoudende drank via automaat niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 17 |
Verbod verkoop alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in een gesloten verpakking |
Verkoop/verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik elders die niet (gesloten) verpakt is |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop van alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking niet is toegestaan en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van alcoholhoudende drank anders dan in gesloten verpakking niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding bestuurlijk (last onder dwangsom) wordt opgetreden Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Artikel 18, lid 1 |
Verbod bedrijfsmatige verkoop van zwakalcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse m.u.v. - supermarkten (in samenhang met verkoop van alcoholvrije drank), - winkels waar levensmiddelen en tabaksartikelen worden verkocht, - cafetaria’s en andere eetgelegenheden. |
Bedrijfsmatige verkoop van zwak- alcoholhoudende drank aan particulieren voor gebruik elders dan ter plaatse (behalve vanuit supermarkten, tabakswinkels en cafetaria’s e.d.) |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Artikel 19, lid 1 |
Verbod om gelegenheid te geven sterke drank te bestellen of op bestelling sterke drank af te leveren anders dan in de uitoefening van het slijtersbedrijf of cateringbedrijf |
Het gelegenheid bieden om sterke drank te bestellen (bijv. via internet) en/of het afleveren van sterke drank op bestelling (tenzij deze bestelling is gedaan bij een slijtersbedrijf of cateringbedrijf) |
1ste constatering: à mededeling dat het op bestelling verkopen en/of afleveren van sterke drank gestaakt moet worden en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat het op bestelling verkopen en/of afleveren van sterke drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 20, lid 1 en 2 |
Verbod op verstrekking alcoholhoudende drank aan personen onder 16 jaar en sterke drank aan personen onder de 18 jaar |
Het niet naleven van de leeftijdsgrenzen |
1ste constatering: à mededeling dat leeftijdsgrenzen nageleefd moeten worden en schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage constateringen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop aan personen onder de 16 resp. 18 jaar niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 20, lid 3 |
Verbod op aanwezigheid persoon onder de 16 jaar in slijterij |
Het niet naleven van de leeftijdsgrenzen in slijterijen |
1ste constatering: à mededeling dat leeftijdsgrenzen nageleefd moeten worden en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat de aanwezigheid van personen onder de 16 jaar (zonder toezicht van persoon van 21 of ouder) niet is toegestaan met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 20, lid 5 |
Verplichte aanduiding leeftijdsgrens voor verkoop van alcoholhoudende drank |
Het ontbreken van een aanduiding (bij de ingang) van de leeftijdsgrenzen voor alcoholverstrekking |
1ste constatering: mededeling overtreding + waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen 3de constatering: à mededeling dat last onder dwangsom wordt opgelegd + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat bij de toegang tot de horeca- of slijtlokaliteit de leeftijdsgrenzen voor alcoholvertrekking duidelijk vermeld moeten worden met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-) (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 20, lid 6 |
Verbod op het toelaten van dronken of onder invloed van drugs verkerende personen in een horeca-lokaliteit, slijtlokaliteit of op een terras |
De aanwezigheid van een dronken of onder invloed van drugs verkerend persoon in een horeca-lokaliteit, slijterij of op het terras van een horecalokaliteit |
1ste constatering: à mededeling overtreding + waarschuwing bestuurlijke boete bij volgende overtreding + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen 3de constatering: à mededeling dat last onder dwangsom wordt opgelegd + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat het niet toegestaan is om dronken of onder invloed van drugs verkerende personen tot de lokaliteit of op het terras toe te laten met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 100,- per geconstateerde overtreding met max. € 400,-); na 4 keer volgt een andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 20, lid 7 |
Verbod om in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van psychotrope stoffen in een horeca- of slijtlokaliteit dienst te doen |
Het werken in een horeca- of slijtlokaliteit in kennelijke staat van dronkenschap of invloed van drugs |
1ste constatering: à mededeling overtreding + waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage constateringen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage constateringen |
Aanschrijven dat het niet toegestaan is om dronken of onder invloed van drugs in een slijt- of horecalokaliteit te werken c.q. dienst te doen met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 keer zal bestuursdwang worden toegepast (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 21 |
Verbod op verstrekken alcoholhoudende drank indien dit tot verstoring van openbare orde, veiligheid of zedelijkheid zal leiden |
Het in strijd met een opgelegd verbod verstrekken van alcoholhoudende drank |
1ste constatering: à bevel dat verstrekking alcoholhoudende drank onmiddellijk gestaakt moet worden + rapportage bevindingen 2de constatering: à toepassing bestuursdwang door inbeslagname van alcoholhoudende drank |
Besluit tot last onder bestuursdwang (inbeslagname van alcoholhoudende drank) bij voortzetting van verstrekking Eventueel besluit tot sluiting inrichting o.g.v. artikel 174 Gemeentewet |
Artikel 22, lid 1 |
Verbod op verstrekken van alcoholhoudende drank door benzinestations en in winkels behorende tot benzinestations en in winkels behorende tot een horecabedrijf langs een auto(snel)weg |
Verkoop van alcoholhoudende drank in (winkels behorende tot) bezinestations en winkels behorende tot een horecaloklaiteit langs auto(snel)wegen |
1ste constatering: à mededeling dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt en dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage bevindingen 2de constatering: à opstellen boeterapport + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat verkoop van (zwak-) alcoholhoudende drank moet worden gestaakt met waarschuwing dat bij een volgende overtreding een last onder dwangsom zal worden opgelegd Besluit oplegging last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb |
Artikel 22, lid 3 |
Bij AmvB opgelegd verbod op verstrekken van alcoholhoudende drank in stadions betaald voetbal en gebouwen van gezondheids- en onderwijs-instellingen en in zwembaden |
Geen AmvB vastgesteld, dus geen verbod van kracht |
N.v.t. |
N.v.t. |
Artikel 24, lid 1 |
Aanwezigheid leidinggevende |
Geen (op het aanhangsel van een vergunning vermelde) leidinggevende of barvrijwilliger (art. 4 inrichtingen) aanwezig |
1ste constatering: mededeling dat leidinggevende (op vergunning) aanwezig moet zijn + waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + mededeling dat schriftelijke waarschuwing volgt + rapportage van constateringen 3de constatering: à rapportage van constateringen (boeterapport kan niet !) |
Aanschrijving met waarschuwing dat bij volgende constatering afwezigheid leidinggevende de vergunning zal worden ingetrokken Besluit tot intrekking vergunning (o.g.v. art. 31 lid 1c of lid 2b DHW) starten (met inachtneming art. 4:8 Awb) |
Artikel 24, lid 3 |
Verbod personeel jonger dan 16 jaar |
Personeel in een horecalokaliteit werkzaam jonger dan 16 jaar |
1ste constatering: à mededeling overtreding + waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2de constatering: à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing dat bij voortzetting overtreding een last onder dwangsom wordt opgelegd Besluit oplegging van last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1.000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 25, lid 1 |
Verbod op aanwezigheid van alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte of andere ruimte anders dan in een slijters- of horecabedrijf, cafetaria of supermarkt |
Illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank in voor publiek toegankelijke ruimte |
1ste constatering à bevel om alcoholhoudende drank onmiddellijk verwijderd moet worden met waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2de constatering à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing dat bij voortzetting overtreding een last onder dwangsom wordt opgelegd Besluit oplegging van last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 25, lid 2 |
Verbod op het toelaten van het nuttigen van alcoholhoudende drank in een voor het publiek toegankelijke ruimte anders dan in de rechtmatige uitoefening van het horecabedrijf |
Het nuttigen van alcoholhoudende drank in een voor publiek toegankelijke ruimte waarvoor geen vergunning is verleend |
1ste constatering à bevel aan eigenaar/gerechtigde van het gebouw om het gebruik van alcoholhoudende drank in zijn ruimte onmiddellijk te doen staken en ervoor te zorgen dat er geen alcoholhoudende drank in het pand meer aanwezig is + waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2de constatering à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven met waarschuwing dat bij voortzetting overtreding een last onder dwangsom wordt opgelegd Besluit oplegging van last onder dwangsom (€ 250,- per geconstateerde overtreding met max. € 1000,-); na 4 overtredingen volgt andere en zwaardere bestuurlijke maatregel (met inachtneming van art. 4:8 Awb) |
Artikel 25, lid 3 |
Verbod aanwezigheid alcoholhoudende drank in vervoermiddel dat wordt gebruikt voor uitoefening van kleinhandel (m.u.v. levering op bestelling en verkoop van levensmiddelen en/of kruidenierswaren) |
Aanwezigheid van alcoholhoudende drank in verkoopwagen |
1ste constatering à bevel aan rechthebbende om de alcoholhoudende drank onmiddellijk te verwijderen + waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2de constatering à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen 3de constatering bestuurlijke boete + inbeslagname alcoholhoudende drank + rapportage |
Aanschrijving dat de verkoop en aanwezigheid van alcoholhoudende drank in/vanuit de verkoopwagen niet is toegestaan en de drank daarom direct verwijderd moet worden met waarschuwing last onder bestuursdwang Besluit last onder dwangsom inhoudende dat de alcoholhoudende drank direct verwijderd moet worden en anders in beslag wordt genomen |
Artikel 30 |
Verplichting melding van wijzigingen in omschrijving vergunningsgegevens |
Geen melding gedaan van wijzigingen in vergunningsgegevens |
1ste constatering mededeling dat gegevens aangepast moeten worden + waarschuwing bestuurlijke boete + rapportage bevindingen 2de constatering à bestuurlijke boete opleggen + rapportage bevindingen |
Aanschrijven dat gegevens vergunning aangepast moeten worden met waarschuwing dat anderes vergunning ingetrokken wordt Procedure tot intrekking vergunning starten |
Artikel 3 juncto artikel 35 |
Verbod verstrekken van zwak-alcoholhoudende bij festiviteiten/evenementen |
Het zonder art. 35 ontheffing of in strijd met de onthefifngsvoorschriften verstrekken van alcoholhoudende drank bij festiviteiten/evenementen |
1ste constatering: à opstellen van boeterapport + rapportage constateringen 2de constatering: à opnieuw boeterapport + rapportage constateringen |
Aanschrijven dat evt. volgende keer ontheffing moet worden aangevraagd c.q. de voorschriften correct moeten worden nageleefd Waarschuwing dat volgende keer evt. preventieve last onder dwangsom zal worden opgelegd |
Bijlage V Begrippenlijst
Apv : Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Berkelland
Boa : Buitengewoon opsporingsambtenaar
DHW : Drank- en Horecawet
HUP : Handhavingsuitvoeringsprogramma
Nota LGB: De nota Lokaal Gezondheidsbeleid “voorkomen is beter dan genezen”2013-2016”
NVWA : Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
E-MOVO: Elektronische Monitor en voorlichting (dit is een landelijk vragenlijstonderzoek onder scholieren die de GGD uitvoert)
RIVM: Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu
Frisvalley: FrisValley is het alcoholmatigingsproject in Regio FoodValley. Onder het motto "Geen 18? Geen alcohol!" wijst FrisValley jongeren op de gevaren van te vroeg, te veel en te vaak alcoholgebruik
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl