Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681574
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681574/1
Preventie- en handhavingsplan alcohol
Geldend van 19-11-2020 t/m heden
Intitulé
Preventie- en handhavingsplan alcohol1. Inleiding
Iedereen weet het, (overmatig) alcohol gebruik is schadelijk voor de gezondheid. Voor de ontwikkeling van minderjarigen zijn de negatieve gevolgen van alcoholgebruik zeer schadelijk. Overmatig alcoholgebruik heeft invloed op de hersenen, die tot het 25ᵉ levensjaar nog volop in ontwikkeling zijn. In de puberjaren zorgt alcoholgebruik voor aantasting van de prefrontale cortex wat leer- en concentratie problemen veroorzaakt. Sinds 2014 is het voor minderjarigen verboden om alcohol te kopen of dit bij zich te hebben in de openbare ruimte. Ook is het verboden om alcohol te verkopen aan minderjarigen, dit geldt voor alle mogelijke verkooppunten van alcohol1.
Alcohol heeft niet alleen schadelijke gevolgen voor de gezondheid van de persoon zelf. Zowel voor minderjaren als voor volwassenen zorgt problematisch alcoholgebruik2 voor negatieve gevolgen voor de omgeving. Denk hierbij aan productiviteitsverlies op het werk of op school, verkeersongevallen, ziekte en verslaving (en daarmee dus ook zorgkosten).
Gemeenten zijn op grond van artikel 43a van de Drank- en Horecawet (hierna: DHW) verplicht om een Preventie- en handhavingsplan alcohol vast te stellen. In dit plan moet worden beschreven hoe invulling wordt gegeven aan preventie en de toezichts- en handhavingstaak in het kader van de DHW, door het benoemen van doelstellingen, preventieve acties, handhavingsacties en te behalen resultaten. Dit plan is expliciet gericht op het terugdringen van alcoholgebruik door minderjarigen.
De evaluatie van het vorige Preventie- en handhavingsplan toonde aan dat er nog niet voldoende resultaat is bereikt in het terugdringen van het alcoholgebruik onder minderjarigen. Dit doel bleek tevens moeilijk meetbaar door gebrek aan cijfers. De acties uit het huidige plan zijn daarom zo opgesteld dat na uitvoering te onderbouwen is of de bijbehorende doelstellingen wel of niet behaald zijn. Tevens is de keuze gemaakt dat huidig plan zich richt op acties die zorgen voor:
- 1)
gezamenlijk draagvlak en verantwoordelijkheid in de samenleving en
- 2)
het werken aan een structurele daling van het alcoholgebruik onder minderjarigen.
Samenwerking op de gebieden preventie, handhaving en communicatie zijn van belang en vormen daarom de basis van dit plan.
Een gezonde leefstijl is in essentie een verantwoordelijkheid van onze inwoners zelf. De sociale omgangsnormen bepalen vaak of jongeren alcohol drinken voor hun 18ᵉ verjaardag. Inzet op preventie bij de ouders, scholen en (sport)verenigingen is daarom van belang, zodat zij mee werken aan het veranderen van de sociale omgangsnormen. Zij dienen er al het mogelijke aan te doen om er voor te zorgen dat kinderen vóór hun 18e geen alcohol drinken. Ook niet een beetje en ook niet thuis onder het motto: dan kunnen we het in de gaten houden.
De boodschap aan jongeren en hun ouders/opvoeders is:
‘Alcohol drinken voor de 18 jarige leeftijd is gewoon slecht, waar en hoe weinig dan ook’. |
2. Kaders
Bij de inzet op preventie en handhaving van het alcoholgebruik heeft de gemeente zich te houden aan een aantal wettelijke kaders. Daarnaast is het belangrijk om het beleid af te stemmen op andere beleidsterreinen die hieraan raken, zoals gezondheidsbeleid, onderwijsbeleid en sportbeleid.
2.1 Wettelijke kaders
Drank- en Horecawet
Per 1 januari 2013 is het toezicht op de DHW van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) overgedragen aan de gemeente. Op 1 januari 2014 is de leeftijd waarop alcohol mag worden gekocht verhoogd van 16 jaar naar 18 jaar. De DHW richt zich op drie zaken:
- 1)
het effectief tegengaan van schadelijk alcoholgebruik onder jongeren,
- 2)
het terugdringen van alcohol gerelateerde verstoring van de openbare orde en
- 3)
het terugdringen van de administratieve lasten.
Toezicht en handhaving door de gemeente is noodzakelijk om deze doelstellingen te behalen. Preventie, toezicht en handhaving zijn hierbij onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Alcoholwet
Naar aanleiding van een evaluatie van de DHW zijn voorstellen gedaan voor een wijziging van de DHW in een nieuwe Alcoholwet. Het is niet duidelijk hoe de Alcoholwet er precies uit gaat zien en wanneer deze in werking zal treden, omdat de wet nog moet worden aangeboden aan de Tweede Kamer en behandeling in het parlement dus nog plaats moet vinden. Indien er zich wijzigingen voordoen in de wettelijk eisen is aanpassing van dit plan mogelijk. Een gewijzigde versie zal dan aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Nationaal Preventieakkoord
Het Nationaal Preventieakkoord3 dateert van uit najaar van 2018 en is een initiatief van de regering. Het akkoord richt zich op roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. Het beschrijft een aantal ambities en doelstellingen die in 2040 behaald moeten zijn. Voor dit Preventie- en handhavingsplan zijn de volgende opgenomen doelstellingen relevant:
- -
Het aantal scholieren (12-16 jaar) dat ooit alcohol heeft gedronken daalt van 45% naar maximaal 25%.
- -
de bewustwording over drinkgedrag en het effect op de gezondheid van alcoholgebruik is sterk vergroot. In 2040 kent 80% van de Nederlanders (12+) de mogelijke gezondheidseffecten zoals leverschade, hersenschade en verschillende vormen van kanker.
- -
In 2040 biedt minimaal 80% van de sportverenigingen met de eigen kantine/accommodatie een gezonde sportomgeving, in 2025 is dit minimaal 50%. Deze kantines hebben een expliciet alcoholbeleid.
- -
Vanaf 2020 zijn er langs sportvelden van amateurclubs geen reclameborden voor alcoholhoudende dranken meer toegestaan.
De beschreven acties in dit plan sluiten aan op deze genoemde doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord. Hiervoor is uiteraard een goed overleg en samenwerking nodig met diverse partners die ook een rol en verantwoordelijkheid hebben om deze doelstellingen te behalen, met name de scholen en (sport)verenigingen met een kantine.
2.2 Gemeentelijke kaders
Focus op jeugd en hun ouders/verzorgers
Als gemeente verkiezen we stimuleren en motiveren boven de inzet van handhaving. De (opvoedings)rol van ouders is daarom van cruciaal belang. Scholen hebben dagelijks contact met de doelgroep en een directe toegang tot hun ouders. Hierdoor kan voor een deel van de voorlichting aan jongeren en hun ouders gebruik gemaakt worden van de infrastructuur van de scholen. De middelbare scholen in de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe vallen gedeeltelijk onder dezelfde overkoepelende organisaties. Daarbij bezoeken leerlingen uit de ene gemeente regelmatig een school in de andere gemeente. Samenwerking tussen de middelbare scholen tussen beide gemeenten is daarom zeer gewenst.
Focus op sport(verenigingen) met kantine
Een van de plaatsen waarvan landelijk bekend is dat minderjarigen er gemakkelijker alcohol kunnen kopen en volwassenen overmatig consumeren, zijn sportkantines. In het lokaal sportakkoord is er aandacht voor de doelstellingen uit het Nationaal Preventieakkoord, het hebben van een gezonde sportkantine en het zorgen voor een rookvrije generatie. Een gezonde sportkantine richt zich naast het aanbod van eten ook op verantwoorde verkoop4 van alcohol. Sportaanbieders werken hiervoor samen met maatschappelijke partners. Het lokale sportakkoord en de doelstellingen uit voorliggend plan, zijn met elkaar in overeenstemming. Dit plan richt zich in eerste instantie op sportkantines omdat dit een directe toegang geeft tot een groot deel van de doelgroep. Vervolgens is de wens om ook andere verenigingen met kantines (zoals muziekverenigingen) en plekken zoals sociaal culturele centra mee te nemen in de doelstellingen rondom de verkoop en het gebruik van alcohol en drugs. Naast het preventieve beleid is het noodzakelijk om verkooppunten van alcohol te controleren op naleving van de wet. Hierbij valt te denken aan verkooppunten zoals supermarkten, slijterijen en verenigingen met kantines. Nergens mag alcohol verkocht worden aan minderjarigen.
GGD
De GGD Midden-Gelderland doet jaarlijks onderzoek naar diverse onderwerpen die met gezondheid te maken hebben en bevragen daarvoor ook jongeren. Naar het alcoholgebruik van jongeren wordt daarbij ook gevraagd. De resultaten van deze onderzoeken zullen worden gebruikt om een beeld te krijgen van het alcoholgebruik onder minderjarigen en daarmee te beoordelen of de acties uit dit plan het gewenste effect hebben.
Relatie beleidsplan Sociaal Domein
Voorliggend plan richt zich vanuit het wettelijke kader op preventie en handhaving aan jongeren. Naast de focus op jongeren blijft het preventiebeleid alcohol ook van belang voor de gezondheid van volwassenen en bestaat er een relatie met het thema drugs. Deze aandachtsvelden worden opgenomen in het beleidsplan Sociaal Domein binnen het publieke gezondheidsbeleid. Echter zullen enkele acties op deze thema’s, met name gelegen in de voorlichtingssfeer, al vanuit voorliggend plan worden uitgevoerd door acties vanuit een breder perspectief op te pakken.
Proactieve communicatie
In de inleiding is benoemd dat preventie, handhaving en communicatie de basis van voorliggend plan vormen. Er dient proactief en middels diverse vormen gecommuniceerd te worden om het onderwerp op het netvlies te houden, bewustwording te creëren en kennis te vergroten.
Samenwerking Overbetuwe
De gemeenten Lingewaard en Overbetuwe hebben intensief samengewerkt in de opstelling van hun Preventie- en handhavingsplan alcohol. Beide gemeenten hebben een eigen Preventie- en handhavingsplan alcohol maar deze is qua opzet vergelijkbaar en ook de doelstellingen zijn gelijkluidend geformuleerd. Op uitvoeringsniveau verschillen de plannen licht van elkaar. Dit heeft te maken met andere accenten en beschikbare middelen.
Waar wenselijk en mogelijk worden door de gemeenten samen met partners gesproken en eventueel diensten ingekocht. Tevens zullen we elkaar periodiek op de hoogte houden van de uitvoering, delen we kennis en leren we van elkaars ervaringen.
3. Handhaving
Het maken van plannen en afspraken betreft met name het deel preventie van het Preventie- en handhavingsplan. Handhaving is een belangrijk middel om controle uit te oefenen op die plannen en afspraken en bij te kunnen sturen waar nodig.
Gemeenten stellen jaarlijks een Handhavingsuitvoeringsprogramma (hierna: HUP) op.
Hierin wordt beschreven hoeveel tijd beschikbaar is voor welke handhavingstaak, gebaseerd op een inschatting van de risico’s die aan de handhavingstaken zijn verbonden. Controle op alcoholgebruik door en alcoholverkoop aan minderjarigen krijgt hierin een hoge prioriteit. Waarbij de focus ligt op de zogenaamde hotspots5:
Hotspots Lingewaard |
Evenementen |
Cafés |
Supermarkten |
Snackbars |
Dorpshuizen |
Sportkantines |
De gemeente Lingewaard heeft 0,6 fte beschikbaar voor het uitvoeren van de DHW-controles. De intentie bestaat om alle Buitengewoon opsporingsambtenaren, Domein I (hierna: boa’s) integraal op te leiden.
Het streven is om de hotspots in Lingewaard jaarlijks te controleren.
De controles worden onaangekondigd uitgevoerd en kunnen worden onderverdeeld in:
Basiscontroles De boa’s controleren bij de verkooppunten of de vergunning en het aanhangsel actueel is, of deze aanwezig is, of de leidinggevende aanwezig is, of de leeftijdsgrensaanduiding bij de entree zichtbaar is aangebracht en of wordt voldaan aan de inrichtingseisen. Ook wordt gecontroleerd op de Drank- en Horecaverordening.
Leeftijdgrenscontroles Een leeftijdsgrenscontrole gaat over de verkoop van alcohol aan minderjarigen. De boa kijkt of de verkoper de leeftijd controleert van de persoon die alcohol wil kopen en weigert te verkopen als het een minderjarige betreft. De controles vinden plaats bij alle verkooppunten van alcohol en bij evenementen.
Naast deze reguliere controle bestaan er zogenaamde confrontatieaudits.
Bij de invoering van de verhoogde leeftijdsgrens hebben een aantal alcoholverstrekkers de gemeente om hulp gevraagd om met de nieuwe regel om te kunnen gaan en zijn de confrontatieaudits in het leven geroepen. Tijdens de confrontatieaudits wordt met jongeren gecontroleerd of de ondernemer zich houdt aan de geldende leeftijdsgrenzen. Direct na de controle wordt de ondernemer met de uitkomst geconfronteerd. Bij naleving van de regel, ontvangt de ondernemer een compliment. Indien de regel niet wordt nageleefd, wordt hulp geboden om herhaling in de toekomst te voorkomen. Mocht blijken dat er na de confrontatieaudits geen verbetering optreedt, dan zal er handhavend worden opgetreden.
Controles bij evenementen Op basis van de jaarkalender wordt bepaald welke evenementen, die een ontheffing hebben om alcohol te mogen schenken, worden gecontroleerd. De controle ziet op het schenken aan personen jonger dan 18 jaar en het doorschenken aan dronken personen. Er wordt ook uitleg gegeven over hoe om te gaan met de leeftijdgrens (preventie) en organisatoren kunnen kosteloos gebruikmaken van ID-scanners en adem analyse apparaten.
Controles niet- vergunningplichtige bedrijven Deze controles vinden plaats bij o.a. supermarkten, cafetaria’s, warenhuizen en kaaswinkels. Op grond van de DHW mogen deze bedrijven alleen zwak- alcoholische dranken verkopen. Ook hier wordt uitleg gegeven over hoe om te gaan met de leeftijdsgrens.
Controles verboden drankgebruik (artikel 2:48 APV en artikel 45 DHW)
Deze (reguliere) controles vinden plaats in alle voor publiek toegankelijke ruimten. Hierbij kan o.a. worden gedacht aan de openbare weg, cafés, evenementen en portieken. Tijdens deze controles wordt er gecontroleerd op het indrinken op hangplekken door jongeren boven de 18 jaar en het aanwezig of gereed voor consumptie hebben van alcohol. Wanneer de boa’s constateren dat jongeren onder de 18 jaar alcoholhoudende drank bij zich hebben, worden zij hierop aangesproken en voor de keuze gesteld voor het ontvangen van een geldboete of doorgestuurd te worden naar Halt voor een leerstraf. De nadruk ligt hierbij op de overlastgevende locaties in de aangewezen gebieden (bebouwde kom) en waar overlast bekend is. In het jeugdgroepenoverleg wordt besproken op welke wijze toezichtstaken structureel kunnen worden ingezet op de aandachtslocaties.
Handhaving
Ter uitvoering van de handhavingstaken hebben de gemeenten Lingewaard en Overbetuwe het ‘Interventiebeleid Drank- en Horecawet’ (bijlage 1) en het ‘Stappenplan overtredingen Drank- en Horecawet’ (bijlage 2) vastgesteld. Het uitgangspunt van dit beleid is gericht op het opheffen van overtredingen en om herhaling hiervan te voorkomen. Stapsgewijs wordt de werkwijze van de toezichthouder weergegeven.
In het stappenplan overtredingen Drank- en Horecawet zijn de interventiegrenzen uitgewerkt. In de tabel wordt per geconstateerde overtreding benoemd welke sanctie hieraan gekoppeld is. In de beoordeling wordt gekeken naar de aard en ernst van de overtreding. Dit houdt in dat bij ernstige overtredingen een boeterapport/proces-verbaal wordt opgemaakt. Bij overtredingen wordt een waarschuwing gegeven en mogelijkheid tot herstel geboden.
De volgende stap in het stappenplan wordt toegepast op het moment dat binnen twee jaar na een geconstateerde overtreding, de overtreding opnieuw wordt begaan. Indien binnen twee jaar na de eerste constatering geen nieuwe overtreding plaatsvindt, dan begint de horecaondernemer met een schone lei.
De hoogte van de boetebedragen is vastgelegd in de bijlage behorend bij het Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet. Het opleggen van sancties is geen doel op zich. In beginsel zijn de sancties bedoeld als een pressiemiddel om overtredingen ongedaan te maken en te voorkomen.
Rol van de politie
Het toezicht op de DHW ligt primair bij de gemeente. De politie heeft een signalerende rol en richt zich met name op misbruik of verstoring van de openbare orde. Tijdens reguliere controles/surveillances in de openbare ruimte houdt de politie een vinger aan de pols bij evenementen en controleert op het in bezit hebben van alcoholhoudende drank door jongeren. Er zal altijd afstemming plaatsvinden met de gemeente als er sprake is van misstanden ten aanzien van jongeren en alcoholhoudende drank. De aandachtslocaties worden integraal besproken en gezamenlijk wordt bepaald in het jeugdgroepenoverleg waar de volgende drie afdelingen en instanties aan deelnemen: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH), Sociaal Domein en Politie. Multidisciplinair overleg vindt plaats om te voorkomen dat jongeren tussen wal en schip vallen.
4. Doelstellingen en bijbehorende activiteiten
4.1 Doelstellingen
We hebben de ambitie om minimaal de landelijke doelstellingen uit het Nationale Preventieakkoord te behalen. Er wordt hiermee ingezet op preventieve activiteiten met een structurele impact, het maken van korte klappen die mogelijk geen blijvend effect veroorzaken wordt voorkomen.
Preventie kan gericht worden op de omgevingsfactoren van kinderen die een effect hebben op alcohol- en drugsgebruik. Deze omgevingsfactoren kunnen opgedeeld worden in vier domeinen; gezin, vrienden en leeftijdsgenoten, school en vrije tijd6. De opgestelde doelen zijn gekoppeld aan deze domeinen.
Bewustwording en kennisvergroting
Alcoholgebruik van ouders/verzorgers in het bijzijn van hun kinderen heeft invloed op het alcohol gebruik van deze kinderen in de toekomst7. Kinderen die hun ouders/verzorgers zien drinken ontwikkelen een positievere verwachting over alcoholgebruik dan kinderen die hun ouders/verzorgers niet zien drinken. De positievere verwachting geeft een hogere kans op drinken op jongere leeftijd en bingedrinken bij jongeren. Voorbeeldgedrag van ouders/verzorgers heeft dus effect op kinderen, zelfs al op kinderen van een jonge leeftijd (ca. 2 jaar). Uiteraard vinden we het belangrijk dat ouders het goede voorbeeld geven en hun opvoedingsrol binnen dit thema oppakken. Het is daarom belangrijk om preventie te richten op ouders/verzorgers door ze te informeren en bewust te maken van hun voorbeeldrol.
|
Deze bewustwording moet worden opgebouwd. Pas als ouders/verzorgers ervan overtuigd zijn dat alcohol en drugs slecht zijn voor minderjarigen, zullen zij actief gaan meewerken aan het behalen van de verdere doelstellingen uit dit plan. Door de voorlichting aan zowel minderjarigen zelf, als de volwassenen om hen heen te blijven herhalen, zal de bewustwording zich langzaam maar zeker verspreiden. Hiervoor is een lange adem nodig maar zo zal op den duur het gewenste doel bereikt worden.
|
Zorgen voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid in samenleving o.a. bij scholen en (sport)verenigingen
Naast ouders/verzorgers heeft ook de omgeving van jongeren een grote invloed op hun houding en gedrag. Scholen en (sport)verenigingen en sociaal culturele centra zijn hierin belangrijke spelers. Zij hebben te maken met de jongeren doelgroep en hebben een voorbeeld- en signaalfunctie waardoor ze een grote rol kunnen vervullen op het thema middelengebruik.
Vrienden en leeftijdsgenoten
Jongeren die hun vrienden en leeftijdsgenoten zien drinken hebben een grotere kans om zelf eerder alcohol te gaan drinken en later meer alcohol te gaan drinken. Als er binnen een groep wordt gebruikt komt iedereen in aanraking met alcohol worden de jongeren door elkaar beïnvloed.
School
Alcoholpreventie voor jongeren in de schoolomgeving komt het meest voor. Uit internationaal onderzoek is gebleken dat alcoholinterventies in de schoolsetting effectief kunnen zijn bij het voorkomen of verminderen van alcoholgebruik bij jongeren8. Het is daarom belangrijk om samen met partners als het jongerenwerk, Halt, Iriszorg en scholen afspraken te maken over interventies.
|
Vrije tijd
Veel jongeren en volwassenen sporten graag in hun vrije tijd. Een gezonde sportomgeving is een van de vijf thema’s in het nationale preventieakkoord. Sportverenigingen zijn, vanwege de sociale cohesie en het raakvlak dat sport heeft met het thema gezondheid, een goede setting om gezond gedrag te stimuleren. De gezonde sportomgeving moet een gezonde leefstijl van sporters stimuleren, waaronder alcoholgebruik. Het opnemen van beleid omtrent het schenken van alcohol, handhaving en regels door lokale sportverenigingen kan hierbij zeer helpend zijn.
|
Cijfers in beeld brengen
Om daadwerkelijk te zien of acties hun doel hebben bereikt is het belangrijk om cijfers ter onderbouwing beschikbaar te hebben. De Integrale Jeugdrapportage van de VGGM levert hierover interessante informatie aan, waarbij een splitsing wordt gemaakt tussen minderjarigen en meerderjarigen.
|
Naleving Drank- en horecawet
De gemeente ziet toe op de naleving van de DHW. Dit houdt in dat in het openbaar door zowel minderjarigen als volwassenen geen alcohol wordt gedronken en er überhaupt geen alcohol wordt verkocht aan minderjarigen. Hierop wordt toezicht gehouden door de boa’s van de gemeente en waar nodig handhavend opgetreden.
Dit is overigens geen garantie dat minderjarigen geen alcohol meer drinken. Hun ouders of andere volwassenen kunnen de alcohol nog steeds aan hen geven.
|
4.2 Activiteiten
Om de zes genoemde doelstellingen te behalen zijn acties nodig. Alleen aandacht besteden aan preventie en voorlichting zonder te handhaven is niet effectief. Juist de combinatie blijkt effectief9. Ook is samenwerking met andere betrokken partijen zoals Halt, Iriszorg, de scholen en het jongerenwerk hierbij noodzakelijk en meegenomen in de activiteiten.
Bewustwording en kennisvergroting creëren
- -
Ouders van leerlingen in het voortgezet onderwijs ontvangen jaarlijks een uitnodiging voor een voorlichtingsbijeenkomst over alcohol- en drugsgebruik en jongeren. Deze voorlichting kan zowel op school, op het gemeentehuis als bij een club of vereniging plaatsvinden.
- -
Tijdens één evenement wordt, na vooraf gecommuniceerd te hebben, de Haltinterventie confrontatie middelengebruik10 ingezet.
- -
Gemeente zorgt bij zowel minderjarigen als volwassenen voor bewustwording en kennisvergroting van de (lange termijn) gevolgen van alcoholgebruik door:
- a.
proactiever te communiceren over het thema alcohol en drugs en hierbij gebruik te maken van verschillende communicatievormen;
- b.
aandacht te schenken aan landelijke campagnes (zoals de Nix18, Ik pas en 40 dagen geen druppel);
- c.
verenigingen, sociaal culturele centra en maatschappelijke organisaties te stimuleren om aandacht te schenken aan deze campagnes.
- a.
Zorgen voor een gezamenlijke verantwoordelijkheid in samenleving o.a. bij scholen en (sport)verenigingen
- -
Op bijna alle scholen wordt aan de leerlingen voorlichting gegeven over de schadelijke effecten van alcohol- en drugsgebruik. Hierbij wordt samenwerking gezocht met o.a. het jongerenwerk, Iriszorg en Halt.
- -
Gemeente sluit vanuit Preventie- en handhavingsplan aan bij de werkgroep Sterke en vitale sport- en beweegaanbieders en stimuleert en ondersteunt hen om met het thema alcohol & drugs aan de slag te gaan.
- -
De gemeente faciliteert indien gewenst uitwisseling tussen (sport)verenigingen over het opstellen en/of omgaan met beleid/huisregels. Ervaring leert dat de praktijk anders is dan de theorie.
- -
De gemeente faciliteert naar behoefte professionele kennisdeling aan kantinebeheerders en/of kantinecommisies11.
- -
De gemeente brengt scholing van barvrijwilligers onder de aandacht en stimuleert verenigingen om meer barvrijwilligers te scholen. Deze cursussen worden verzorgt door Iriszorg en zijn kosteloos voor de verenigingen. Tevens heeft NOCNSF een gratis online cursus beschikbaar gesteld.12
- -
De gemeente faciliteert naar behoefte uitwisseling van kennis en ervaringen tussen supermarkten over het omgaan met alcoholverkoop aan jongeren onder de 25. Indien gewenst zijn vervolg acties mogelijk.
Cijfers in beeld brengen
Als gevolg van de preventieve activiteiten bij de doelen 1 en 2 is de verwachting dat er in de Integrale Jeugdrapportage van de GGD (is) een daling te zien van jongeren tussen de 12 en 17 jaar dat ooit alcohol heeft gedronken.
Naleving Drank- en horecawet
- -
Er vinden 40 basiscontroles plaats, waarvan bij de eerste controle 20 lokaliteiten in orde zijn en bij de hercontrole 100% in orde zijn.
- -
Er vinden 40 leeftijdsgrenscontroles plaats, waarvan bij de eerste controle 30 lokaliteiten in orde zijn en bij de hercontrole 100% in orde zijn.
- -
Er vinden 20 controles niet-vergunningplichtige bedrijven plaats, waarvan bij de 1e controle 15 lokaliteiten in orde zijn en bij de hercontrole 100% in orde zijn.
- -
33% van de evenementen wordt gecontroleerd en zijn bij de eerste controle in orde.
- -
Bij alle evenementen waarvoor een vergunning wordt gevraagd, wordt met de aanvrager ook gesproken over de maatregelen om verkoop van alcohol aan minderjarige te voorkomen.
- -
Alle boa’s worden getraind13 in het herkennen van gedrag dat hoort bij alcohol- en drugsgebruik.
5. Financiën
Veel partijen die betrokken zijn bij de preventieve activiteiten, genoemd in dit plan, worden bekostigd via reguliere subsidie. De activiteiten uit dit plan, worden reeds vanuit die subsidies gedekt. Aanvullende kosten die gemaakt moeten worden zijn de volgende:
Thema-avonden voor ouders en leerlingen op middelbare scholen14: |
€ 12.000 |
Deelnemen aan landelijke campagnes: |
€ 1.000 |
Organiseren van bijeenkomsten met sportverenigingen: |
€ 1.000 |
Totaal |
€ 14.000 |
5. Financiën
Veel partijen die betrokken zijn bij de preventieve activiteiten, genoemd in dit plan, worden bekostigd via reguliere subsidie. De activiteiten uit dit plan, worden reeds vanuit die subsidies gedekt. Aanvullende kosten die gemaakt moeten worden zijn de volgende:
Thema-avonden voor ouders en leerlingen op middelbare scholen14: |
€ 12.000 |
Deelnemen aan landelijke campagnes: |
€ 1.000 |
Organiseren van bijeenkomsten met sportverenigingen: |
€ 1.000 |
Totaal |
€ 14.000 |
6. Planning
2021 - 1ᵉ halfjaar
- -
Overleg met scholen over voorlichting en thema-avonden
- -
Aansluiten bij werkgroep Sterke en vitale sport- en beweegaanbieders
- -
Scholing barvrijwilligers onder aandacht brengen
- -
Controles verkooppunten op vergunning en verkoop aan minderjarigen
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
2021 - 2ᵉ halfjaar
- -
Uitvoering voorlichting en thema-avonden op scholen
- -
Bijeenkomst voor sportverenigingen faciliteren om kennis en ervaringen uit te wisselen
- -
Inzet van de Haltinterventie confrontatie middelengebruik
- -
Herhalende controles verkooppunten op verkoop aan minderjarigen
- -
Voorbereiding op deelname landelijke campagnes in 2022
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
2022 - 1ᵉ halfjaar
- -
Overleg met scholen over voorlichting en thema-avonden
- -
Bijeenkomst naar behoefte faciliteren over professionele kennisdeling aan kantinebeheerders en/of kantinecommisies
- -
Scholing barvrijwilligers onder aandacht brengen
- -
Deelname gemeente aan landelijke campagnes
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
- -
Controles verkooppunten op vergunning en verkoop aan minderjarigen
2022 - 2ᵉ halfjaar
- -
Uitvoering voorlichting en thema-avonden op scholen
- -
Inzet van de Haltinterventie confrontatie middelengebruik (indien succeservaring vorig jaar)
- -
Tussenevaluatie opstellen en verbeterpunten voorstellen, waarbij ook de cijfers over alcoholgebruik door minderjarigen van de VGGM worden meegenomen.
- -
Bijeenkomst voor sportverenigingen faciliteren om kennis en ervaringen uit te wisselen
- -
Herhalende controles verkooppunten op verkoop aan minderjarigen
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
2023 - 1ᵉ halfjaar
- -
Overleg met scholen over voorlichting en thema-avonden
- -
Scholing barvrijwilligers onder aandacht brengen
- -
Bijeenkomst voor supermarkten faciliteren om kennis en ervaringen uit te wisselen
- -
Controles verkooppunten op vergunning en verkoop aan minderjarigen
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
2023 - 2ᵉ halfjaar
- -
Uitvoering voorlichting en thema-avonden op scholen
- -
Inzet van de Haltinterventie confrontatie middelengebruik
- -
Bijeenkomst voor verenigingen met kantine/sociaal culturele centra faciliteren om kennis en ervaringen uit te wisselen
- -
Voorbereiding op deelname landelijke campagne in 2024
- -
Herhalende controles verkooppunten op verkoop aan minderjarigen
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
2024 - 1ᵉ halfjaar
- -
Overleg met scholen over voorlichting en thema-avonden
- -
Scholing barvrijwilligers onder aandacht brengen
- -
Deelname gemeente aan landelijke campagnes
- -
Controles verkooppunten op vergunning en verkoop aan minderjarigen
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
2024 - 2ᵉ halfjaar
- -
Uitvoering voorlichting en thema-avonden op scholen
- -
Inzet van de Haltinterventie confrontatie middelengebruik
- -
Bijeenkomst voor verenigingen met kantine/sociaal culturele centra faciliteren om kennis en ervaringen uit te wisselen
- -
Herhalende controles verkooppunten op verkoop aan minderjarigen
- -
Controles bij evenementen op verkoop aan minderjarigen
7. Bijlagen
- 1.
Interventiebeleid Drank- en Horecawet
- 2.
Stappenplan overtredingen Drank- en Horecawet
Ondertekening
Bijlage 1. Interventiebeleid Drank- en Horecawet
Interventiebeleid Drank- en Horecawet Gemeente Lingewaard
1. Wettelijk kader
1.1 Doel
Het Interventiebeleid beschrijft de wijze waarop de gemeente handelt om overtredingen van de Drank- en Horecawet op te heffen en herhaling ervan te voorkomen. Het beleid regelt de werkwijze van de inspecteur bij de uiteindelijk toe te passen interventie. Rekening wordt daarbij gehouden met de ernst van de overtredingen en de risico’s die aan de overtredingen verbonden zijn. Per constatering wordt de voorgestelde interventie beschreven.
1.2 Definities
Naar de ernst van overtredingen vindt onderverdeling plaats in de volgende twee categorieën: ernstige overtreding en overtreding. Daarnaast kan sprake zijn van een herhaalde overtreding.
Ernstige overtreding
Een ernstige overtreding is een handeling of gedraging in strijd met de daarop van toepassing zijnde wettelijke voorschriften en normen met een zodanig karakter, dat er:
- •
Een ernstig risico bestaat voor de gezondheid of veiligheid van de mens, en/of;
- •
Een ernstig risico is, dat snel ingrijpen van de overheid vereist, met inbegrip van risico’s waarvan de gevolgen zich niet onmiddellijk voordoen, waardoor direct of op lange termijn ernstig letsel / ernstige gezondheidsschade wordt veroorzaakt.
Overtreding
Een overtreding is een handeling of gedraging in strijd met de daarop van toepassing zijnde wettelijke voorschriften en normen met een zodanig karakter, dat er weliswaar geen sprake is van een ernstige overtreding, maar dat de handeling of gedraging dusdanig ongewenst is dat herhaling van de overtreding moet worden voorkomen, mede ter voorkoming van het ontstaan van een ernstige overtreding.
Herhaalde overtreding
Het tijdens een (her)inspectie opnieuw vaststellen van een zelfde of soortgelijke overtreding, waarvoor tegen de ondernemer in de daaraan voorafgaande periode van twee jaar, reeds een interventie werd toegepast.
1.3 Begrippen
Boeterapport (BR)
Het rapport waarin overtredingen worden vastgelegd. Overtredingen van de Drank- en Horecawet worden over het algemeen niet strafrechtelijk, maar bestuursrechtelijk afgehandeld. De (daartoe bevoegde) toezichthoudende ambtenaren kunnen een boeterapport opmaken, indien de betreffende regelgeving daarin voorziet.
Handhaven
Het toezicht houden op de naleving van wettelijke voorschriften en het opsporen van overtredingen van wettelijke voorschriften, met inbegrip van het trachten te voorkomen van overtredingen.
Herinspectie
Een herinspectie is een inspectie die volgt op een officiële eerdere inspectie waarbij een overtreding is geconstateerd en naar aanleiding waarvan het noodzakelijk wordt geacht om binnen een na de eerste inspectie aangegeven termijn middels een volgende inspectie na te gaan of afdoende corrigerende maatregelen zijn genomen of om de omvang van een probleem vast te stellen.
Inbeslagname
Het door de opsporingsambtenaar onder zich nemen of gaan houden van daarvoor vatbare voorwerpen ten behoeve van de strafvordering.
Inspecteur
Medewerker die inspecties uitvoert/toezicht uitoefent.
Inspectie
Het beoordelen van (bedrijfs)processen en/of zaken om vast te stellen of deze voldoen aan de gestelde wettelijke voorschriften.
Inspectieresultaten
De bevindingen van een uitgevoerde inspectie.
Interventie
Elk instrument dat de gemeente gebruikt om naleving van wettelijke voorschriften te bevorderen.
Interventiebeleid
Het beleid dat de gemeente toepast om geconstateerde overtredingen te doen opheffen en in de toekomst te voorkomen, rekening houdend met de ernst van de overtreding, houding en gedrag van de ondernemer en de risico’s die verbonden zijn met het proces en het product waarmee de desbetreffende ondernemer zich bezighoudt.
Interventiegrens
De interventiegrens is de grens waarop een overtreding is ingedeeld naar ernst van de overtreding.
Mededeling
Een mededeling (mondeling of per brief) aan een ondernemer met daarin een door de gemeente geconstateerde tekortkoming waarvoor geen interventie wordt gestart. Gemaakte afspraken worden bij voorkeur schriftelijk bevestigd.
Melding/klacht
Informatie die voor de gemeente relevant kan zijn in relatie tot het toezicht.
Nalevingshulp
Het verstrekken van informatie en geven van ondersteuning aan de ondernemer om deze te helpen met het begrijpen en naleven van de regels. Het geven van uitleg over wettelijke voorschriften waarvan de handhaving aan de gemeente is opgedragen.
Informatieverstrekking is gericht op de bevordering van de naleving van de wettelijke voorschriften.
Ondernemer
De natuurlijke- of rechtspersoon die een onderneming exploiteert of beheert.
Proces-verbaal (PV)
Een proces-verbaal is een door de Buitengewoon Opsporingsambtenaar (BOA) ondertekend verslag van een handeling, bevinding of proces. Uitsluitend door de minister van Justitie aangewezen Buitengewoon Opsporingsambtenaren zijn bevoegd om overtredingen strafrechtelijk op te sporen (artikel 142, Wetboek van Strafvordering en artikel 17, Wet op de economische delicten) en de daaraan verbonden maatregel, het opmaken van proces- verbaal, te nemen.
Recidive
Er is sprake van recidive wanneer er reeds wegens een soortgelijk feit een onherroepelijke boete of straf is opgelegd.
Sanctionerende interventie
Een interventie die beoogt bestraffend en afschrikwekkend te werken. Mogelijke sanctionerende interventies zijn:
- •
Bestuurlijke boete (bestuursrecht);
- •
Straf opgelegd door de strafrechter; dit wordt gestart door middel van een proces- verbaal, dat bij het Openbaar Ministerie (OM) wordt ingediend.
Schriftelijke waarschuwing (SW)
Een brief aan de ondernemer van een geconstateerde overtreding. Een waarschuwing is geen besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
In de brief wordt in ieder geval vermeld: de overtreding en het overtreden wetsartikel, nalevingshulp, de eventuele termijn van opheffen van de overtreding en de verplichte schriftelijke melding door de ondernemer van het opheffen van de overtreding.
Toezicht
Een activiteit als omschreven in Hoofdstuk 5, Afdeling 5.2 Toezicht op naleving van de Algemene wet bestuursrecht.
Toezicht bestaat uit het verzamelen van informatie, het nemen en onderzoeken van monsters en het beoordelen van de verzamelde informatie en de resultaten van monsteronderzoek, en op grond daarvan vaststellen of er sprake is van een overtreding van een wettelijk voorschrift en eventueel naar aanleiding daarvan interveniëren. Toezicht wordt uitgevoerd op die plaatsen waar en waarvoor de aan de toezichthouder DHW opgedragen wettelijke voorschriften van toepassing zijn. Toezicht wordt uitgevoerd door toezichthouders die daartoe door de gemeente zijn aangewezen.
Algemene wet bestuursrecht (Awb)
De begrippen uit de Awb zijn van overeenkomstige toepassing.
1.4 Wettelijke basis
De wettelijke basis voor het interventiebeleid is de Drank- en Horecawet.
2 Werkwijze
2.1 Uitgangspunten
- •
Het interventiebeleid is er op gericht overtredingen op te heffen en herhaling te voorkomen. Daarbij wordt corrigerend opgetreden en eventueel ook sanctionerend. Het interventiebeleid is er tevens op gericht risicovolle situaties op te heffen;
- •
Bij het beoordelen van een overtreding en het bepalen van de juiste interventie wordt rekening gehouden met:
- a)
De mogelijke gevolgen van die overtreding, en;
- b)
De omstandigheden waaronder die overtreding is begaan, en;
- c)
Het gedrag van de overtreder. Het gaat hier om gedragingen die nagelaten worden of worden gedaan om naleving van het wettelijk voorschrift mogelijk te maken, en;
- d)
De voorgeschiedenis, en;
- e)
Het subsidiariteit- en proportionaliteitsbeginsel. De interventie dient te worden toegepast die het minst ingrijpend en het best passend is om het gestelde doel te bereiken. Dit betekent dat bij een overtreding niet standaard één bepaalde interventie mogelijk is. Bepaald dient te worden welke interventie in de specifieke situatie de beste is;
- a)
- •
De inspecteur gaat uit van vertrouwen in zijn contacten met de ondernemer;
- •
In principe wordt het bestuursrecht toegepast, tenzij wettelijke bepalingen aangeven dat het strafrecht moet worden toegepast of bestuursrechtelijke handhaving niet mogelijk is. Indien dit het geval is, wordt, voor zover mogelijk, het strafrecht toegepast.
- •
Indien evident is dat het te verkrijgen economisch voordeel (beduidend) hoger is dan de bestuurlijke boete, wordt overgegaan tot het strafrecht. Uitlatingen van de ondernemer/organisator kunnen bij die afweging een rol spelen.
2.2 Werkwijze inspecteur
De inspecteur heeft de taak om bij (een) geconstateerde overtreding(en) de ernst van de overtreding(en) te beoordelen in het licht van de totale bedrijfsvoering in de gecontroleerde onderneming. Deze beoordeling doet de inspecteur op basis van zijn technisch inhoudelijke kennis, de van toepassing zijnde wettelijke voorschriften en het interventiebeleid.
Stap 1
Tijdens de inspectie bepaalt de inspecteur de relevante wettelijke voorschriften.
Stap 2
De inspecteur verzamelt relevante feiten en omstandigheden en onderscheidt daarbij de feiten en omstandigheden van elkaar.
Feiten zijn: daden, handelingen en dergelijke, die werkelijk plaatsgevonden hebben. Omstandigheden zijn: bijzonderheden die verband houden met de vastgestelde feiten.
Stap 3
De inspecteur beoordeelt de tekortkomingen en bepaalt of er wel of geen overtreding is van de wettelijke voorschriften. Indien het geen overtreding is, dan zijn de verzamelde feiten niet in strijd met de wettelijke voorschriften. Indien het wel een overtreding is, beoordeelt de inspecteur of de feiten te sanctioneren zijn.
Stap 4
Als er een overtreding is van de wettelijke voorschriften, bepaalt de inspecteur de ‘status’ van de overtreding op basis van de ernst van deze overtreding; hij maakt op basis van het interventiebeleid de afweging of het een overtreding of een ernstige overtreding betreft. Hij maakt daarbij gebruik van de definities van overtredingen uit dit interventiebeleid.
Stap 5
De inspecteur hanteert het interventiebeleid en stelt vast welke corrigerende en/of sanctionerende interventie(s) de geschiktste is op basis van zijn oordeel over: de status van de overtreding, de verwijtbaarheid, recidive, onwil, economisch voordeel en de voorgeschiedenis.
De inspecteur past die interventie(s) toe die nodig is (zijn) en maakt afspraken over de termijn van opheffen van de overtreding.
Stap 6
De inspecteur bepaalt de overige stappen, die kunnen bestaan uit: het bieden van nalevingshulp om de betreffende overtreding te doen opheffen of om herhaling van de overtreding te voorkomen en eventueel het afspreken van een termijn voor herinspectie.
Stap 7
De inspecteur registreert de inspectie.
Stap 8
De inspecteur bewaakt de termijn en neemt de noodzakelijke vervolgstappen, zoals in het gehanteerde interventiebeleid is beschreven.
2.3 Interventiebeleid
De uitwerking van de interventiegrenzen zijn per artikel van de Drank- en Horecawet of de daarop gebaseerde regelgeving opgenomen in de tabel in bijlage 1 ‘Stappenplan overtredingen Drank- en Horecawet’.
Voor de keuze van interventies op basis van de ernst van de overtredingen gelden de volgende uitgangspunten:
Bij ernstige overtreding:
Er wordt een boeterapport/proces-verbaal opgemaakt en zo nodig een bestuursrechtelijk traject gestart.
Er wordt passende nalevingshulp geboden. Er wordt een herinspectie uitgevoerd.
Bij overtreding:
Er wordt een schriftelijke waarschuwing gegeven en de mogelijkheid tot herstel geboden.
Het stappenplan heeft als doel dat op een eenduidige wijze gehandhaafd wordt bij overtredingen van de Drank- en Horecawet. Hierbij zijn onder meer de volgende aandachtspunten van belang:
- •
Stappen worden toegepast per natuurlijke- of rechtspersoon.
- •
Maatwerk:
Indien de individuele situatie daarom vraagt, kan de burgemeester gemotiveerd afwijken van het voor de overtreding geldende stappenplan.
- •
Wanneer binnen twee jaar na een geconstateerde overtreding, de overtreding opnieuw wordt begaan, dan zal de volgende stap uit het stappenplan worden toegepast. Vinden er binnen twee jaar na een overtreding geen nieuwe overtredingen plaats, dan begint de horecaondernemer met een schone lei.
- •
Overtredingen die begaan zijn vóór de vaststelling van dit interventiebeleid en waarvoor een schriftelijke waarschuwing is opgelegd of een boeterapport is opgemaakt, worden behandeld conform het in dit interventiebeleid vastgelegde stappenplan. Er geldt dus geen overgangssituatie.
- •
Algemene wet bestuursrecht: het opleggen van sancties zijn besluiten in de zin van Awb. De Awb is van toepassing op deze besluiten en op de voorbereiding daarvan.
- •
Als een inrichting is geopend en een op grond van de Drank- en Horecawet benodigde vergunning nog niet is verleend, maar een aanvraag daarvoor al wel is ingediend, zal per geval een afweging worden gemaakt of de openstelling, zolang de vergunningprocedure loopt, zal worden gedoogd.
Bijlage 2. Stappenplan overtredingen Drank- en Horecawet
Stappenplan overtredingen Drank- en horecawet |
|||||||||||
|
Overtreding van artikel |
Korte omschrijving |
Categorie indeling |
Actie na 1e constatering |
Actie na 2e constatering |
Actie na 3e constatering |
Actie na 4e constatering |
Actie na 5e constatering |
Actie na 6e constatering |
Actie na 7e constatering |
Opmerking |
|
Artikel 3 eerste lid |
Zonder vergunning het horeca / slijtersbedrijf uitoefenen |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid om een ontvankelijke aanvraag in te dienen |
Bestuurlijke boete en voornemen opleggen last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve beslissing bestuurs-dwang |
Toepassen bestuurs-dwang (sluiten) |
|
|
Dit artikel wordt vaak gebruikt in combinatie met artikel 25 van de DHW. Een aanschrijving bestuursdwang / dwangsom kan niet de verplichting hebben een DHW-vergunning aan te vragen teneinde de dwangsom niet te verbeuren. |
Indien een handhavings-verzoek is ingediend |
Artikel 3 eerste lid |
Zonder vergunning het horeca / slijtersbedrijf uitoefenen |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en toesturen aanvraagformulier en/of Waarschuwing last onder dwangsom |
voornemen opleggen last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve beslissing bestuurs-dwang |
Toepassen bestuurs-dwang (sluiten) |
|
|
Dit artikel wordt vaak gebruikt in combinatie met artikel 25 van de DHW. Een aanschrijving bestuursdwang / dwangsom kan niet de verplichting hebben een DHW-vergunning aan te vragen teneinde de dwangsom niet te verbeuren. |
|
Artikel 3 eerste lid |
Het horeca / slijtersbedrijf uitoefenen terwijl vergunning is geweigerd, geschorst, ingetrokken of buiten behandeling gesteld. |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en voornemen toepassen bestuursdwang. Na zienswijzetermijn: Definitieve beslissing bestuursdwang |
Toepassen bestuursdwang (sluiten) |
|
|
|
|
|
|
|
Artikel 4, eerste lid |
Niet voldoen aan regels gesteld in de paracommerciële verordening |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning intrekken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
|
Artikel 4, vijfde lid |
Afschrift ontheffing is niet aanwezig in de inrichting |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 8 |
Niet voldoen aan eisen aan leidinggevenden als bedoeld in of krachtens dit artikel |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
Bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub b. |
|
Artikel 9, derde lid |
Registratie barvrijwilligers niet bijgehouden of niet aanwezig |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging opleggen last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Bij een 8e en 9e constatering: Definitieve aanschrijving vergunning intrekken en de vergunning intrekken |
|
Artikel 9, vierde lid |
Bestuursreglement, of afschrift daarvan, niet in inrichting aanwezig |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging opleggen last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Bij een 8e en 9e constatering: Definitieve aanschrijving vergunning intrekken de vergunning intrekken |
|
Artikel 10 |
Niet voldoen aan bij AMvB gestelde eisen van sociale hygiëne |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
Bevoegdheid tot intrekken is neergelegd in artikel 31, eerste lid, sub b |
|
Artikel 12, eerste lid |
Verbod verstrekking alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse elders dan in de vergunning aangegeven lokaliteit of terras. |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 12, tweede lid |
Verbod verstrekking sterke drank elders dan in de vergunning vermelde slijtlokaliteit |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 13, eerste lid |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank in een horecalokaliteit of op een terras voor gebruik elders dan ter plaatse |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
Artikel 13, tweede lid |
Verbod verstrekken alcoholhoudende drank voor gebruik ter plaatse in een slijtersbedrijf zonder verzoek klant om te proeven |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
Artikel 14, eerste lid |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in slijterij |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
Zie Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf |
|
Artikel 14, tweede lid |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in horecalokaliteit of op terras |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijze: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
Zie Besluit aanvulling omschrijving slijtersbedrijf |
|
Artikel 15, eerste lid |
Verbod andere bedrijfsactiviteiten in lokaliteit behorende bij een inrichting waarbij alleen toegang mogelijk is via de horecalokaliteit |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 15, tweede lid |
Rechtstreeks verbinding tussen slijterij en andere neringsruimte |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 16 |
Automatenverkoop alcoholhoudende drank |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na ziens-wijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
|
|
Niet vergunning-plichtige bedrijven |
Artikel 16 |
Automatenverkoop alcoholhoudende drank |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Dwangsom verbeuren |
Dwangsom verbeuren |
Dwangsom verbeuren |
|
|
|
|
|
Artikel 17 |
Verstrekken alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 17 |
Verstrekken alcoholhoudende drank (voor gebruik elders dan ter plaatse) anders dan in gesloten verpakking |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Dwangsom verbeuren |
Dwangsom verbeuren |
Dwangsom verbeuren |
|
|
|
|
Artikel 18, eerste lid |
Verkoopverbod zwak-alcoholhoudende drank anders dan in de in lid 2 genoemde locaties |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
|
Artikel 18, derde lid |
Onderscheid tussen alcoholhoudende en niet alcoholhoudende drank ontbreekt |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
|
Artikel 19, eerste lid |
Verbod illegale bestelservice sterke drank |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
|
Artikel 19, tweede lid |
Verbod illegale bestelservice zwak-alcoholhoudende drank |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
Niet vergunning-plichtig |
Artikel 20, eerste lid |
Verstrekken alcoholhoudende dranken aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en mededeling dat bij een derde overtreding binnen 12 maanden de bevoegdheid om zwak-alcoholhoudende drank te verkopen voor 12 weken wordt ontzegt. Tegelijk mededeling kan bestuursdwang aanzeggen als niet aan houdt |
Derde overtreding binnen 12 maanden? Dan vooraankondiging dat op basis van artikel 19a de bevoegdheid om zwakalcohol-houdende drank te verkopen voor 12 weken wordt ontzegt. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving bevoegdheid voor 12 weken ontzeggen |
|
|
|
|
Een locatie als bedoeld in artikel 18, tweede lid, of artikel 19, tweede lid, onder a (niet vergunningplichtig) welke in een periode van 12 maanden 3 maal artikel 12, eerste lid, heeft overtreden kan de bevoegdheid worden ontzegd zwak-alcoholhoudende drank te verkopen. (artikel 19a) |
Vergunning-plichtig |
Artikel 20, eerste lid |
Verstrekken alcoholhoudende dranken aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 6 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 6 weken |
Vergunning schorsen voor 6 weken en Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
|
|
Evenementen e.a. |
Artikel 20, eerste lid |
Verstrekken alcoholhoudende dranken aan personen van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar hebben bereikt |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of bestuursrechtelijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete en vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
|
|
|
Artikel 20, tweede lid |
Aanwezigheid bezoekers <18 jaar in een slijtlokaliteit zonder toezicht persoon > 21 jaar |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of bestuursrechtelijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken en Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
Artikel 20, vierde lid |
Geen aanduiding leeftijdsgrenzen bij de toegang of aanduiding niet goed leesbaar |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Na nog meer constateringen: Definitieve aanschrijving vergunning intrekken en de vergunning intrekken |
Niet vergunning-plichtige bedrijven |
Artikel 20, vierde lid |
Geen aanduiding leeftijdsgrenzen bij de toegang of aanduiding niet goed leesbaar |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve aanschrijving nieuwe, hogere, dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Definitieve aanschrijving last onder bestuursdwang |
Bestuursdwang ten uitvoer leggen |
|
|
Artikel 20, vijfde lid |
Toelaten personen in kennelijke staat van dronkenschap of onder invloed van andere psychotrope stoffen |
Ernstige overtreding |
Proces verbaal en/of vooraankondiging vergunning intrekken. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Proces verbaal en/of vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
Bestuurlijke boete kan niet worden opgemaakt, enkel een proces verbaal |
|
Artikel 20, zesde lid |
Verbod dienst te doen onder invloed |
Ernstige overtreding |
Proces verbaal en/of vooraankondiging vergunning intrekken. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Proces verbaal en/of vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
Bestuurlijke boete kan niet worden opgemaakt, enkel een proces verbaal . |
|
Artikel 21 |
Verstrekken van alcoholhoudende drank, met het vermoeden van verstoring openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Ernstige overtreding |
Proces verbaal en/of vooraankondiging vergunning intrekken. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Proces verbaal en/of vergunning intrekken |
|
|
|
|
|
Artikel 31, eerste lid onder c (imperatieve intrekkingsgrond van de DHW-vergunning) Bestuurlijke boete kan niet worden opgemaakt, enkel een proces verbaal |
|
Artikel 22, eerste lid |
Alcoholverbod bij tankstations, winkels bij wegrestaurants en andere ruimten langs de autosnelweg die geen horecabedrijf zijn |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
|
|
Artikel 22, tweede lid |
Alcoholverbod in a) stadions b) gebouwen gezondheidszorg, onderwijs en zwembaden |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of proces verbaal |
Bestuurlijke boete en/of proces verbaal |
Bestuurlijke boete en/of proces verbaal |
|
|
|
|
Er is (nog) geen algemene maatregel van bestuur maar dit artikel is al wel opgenomen in Besluit bestuurlijke boete |
|
Artikel 24, eerste lid |
Leidinggevende op vergunning/aanhangsel vermeld is niet aanwezig |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 24, tweede lid |
Geen leidinggevende die vermeld is op vergunning of aanhangsel of barvrijwilliger aanwezig |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 24, derde lid |
Personen <16 jaar slijten of tappen. |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid en arbeidsinspectie in kennis stellen |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
Sterke drank |
Artikel 25, eerste lid |
Verbod op illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank |
Ernstige overtreding |
Bestuurlijke boete en/of bestuursrechtelijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
Zwak alcohol-houdende drank |
Artikel 25, eerste lid |
Verbod op illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
Artikel 35 ontheffing maar sterke drank aanwezig |
Artikel 25, eerste lid |
Verbod op illegale aanwezigheid van alcoholhoudende drank |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
Artikel 25, tweede lid |
Toelaten dat alcoholhoudende drank in voor publiek geopende ruimte wordt genuttigd |
Overtreding |
Schriftelijke waarschuwing en bestuursrechtelijke waarschuwing |
Bestuurlijke boete en/of vooraankondiging last onder dwangsom. Na zienswijzetermijn: definitieve aanschrijving last onder dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
Verbeuren dwangsom |
|
|
|
Artikel 29, derde lid |
Niet aanwezig hebben van de vergunning in de inrichting |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete en vooraankondiging vergunning schorsen voor 2 weken. Na zienswijzetermijn: Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 2 weken |
Vergunning schorsen voor 2 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning schorsen voor 12 weken |
Vergunning schorsen voor 12 weken |
Definitieve aanschrijving vergunning intrekken |
Vergunning intrekken |
|
|
Artikel 30 |
Geen (tijdige) melding van verandering van de inrichting indien deze niet meer voldoet aan omschrijving in vergunning |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
Bij tijdige melding kan een gewijzigde vergunning worden verleend, indien aan de inrichtingseisen wordt voldaan. Grondslag ligt in artikel 31, eerste lid, sub d. |
|
Artikel 30a, eerste lid |
Geen melding van een nieuwe leidinggevende of geen melding dat de aantekening dat een leidinggevende geen bemoeienis heeft met de bedrijfsvoering of exploitatie doorgehaald moet worden |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
Grondslag ligt in artikel 31, eerste lid, sub d |
Melding geweigerd |
Artikel 30a, vijfde lid |
Het bijschrijven van een nieuwe leidinggevende is binnen twee jaar drie keer geweigerd op basis van artikel 8 DHW of artikel 3 Wet Bibob |
Overtreding |
Na tweede weigering binnen twee jaar: waarschuwing, bij een volgende keer (dus de derde weigering binnen 2 jaar) wordt de vergunning ingetrokken |
Derde weigering binnen twee jaar? Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
De burgemeester kan de vergunning intrekken op basis van artikel 31, derde lid sub b |
|
Artikel 31, eerste lid, sub c |
De vergunning levert gevaar op voor de openbare orde, veiligheid of zedelijkheid |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
De imperatieve bevoegdheid tot intrekken is gelegen in artikel 31, eerste lid, sub c |
|
Artikel 31, derde lid, sub a |
Er is sprake van het geval en onder de voorwaarden, bedoeld in artikel 3 van de Wet bevordering integriteits-beoordelingen door het openbaar bestuur |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
De bevoegdheid om de vergunning in te trekken is gelegen in artikel 31, derde lid, sub a. Alvorens de vergunning daadwerkelijk in te trekken kan om een Bibob advies gevraagd worden. |
|
Artikel 35, tweede lid |
Overtreding van voorschriften gesteld aan ontheffing |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing/ herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bij een tweede bestuurlijke boete binnen 12 maanden mag de boete met 50% verhoogde worden, bij een derde of volgende overtreding mag de boete met 100% verhoogd worden (artikel 3, derde en vierde lid, Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet) |
|
Artikel 35, vierde lid |
Ontheffing/afschrift dient aanwezig te zijn |
Overtreding |
Schriftelijke Waarschuwing / herstelmogelijkheid |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bestuurlijke boete |
Bij een tweede bestuurlijke boete binnen 12 maanden mag de boete met 50% verhoogde worden, bij een derde of volgende overtreding mag de boete met 100% verhoogd worden (artikel 3, derde en vierde lid, Besluit bestuurlijke boete Drank- en Horecawet) |
|
Artikel 38 |
Onjuiste gegevens verstrekken bij aanvraag |
Ernstige overtreding |
Vooraankondiging vergunning wordt ingetrokken. Na zienswijzetermijn: vergunning intrekken. |
|
|
|
|
|
|
Artikel 31, eerste lid onder a imperatieve intrekkingsgrond |
Tenzij anders vermeld kan zowel een Bestuurlijke boete als een proces verbaal worden opgemaakt. Dit dient in overleg met de OvJ te gebeuren.
Sanctie |
Grondslag |
Toepassen mogelijk bij overtreding van artikel |
Intrekken vergunning/ ontheffing en/of schorsing |
Artikel 31 geeft imperatieve en facultatieve intrekkingsgronden. Artikel 32 schorsing. |
Alles behalve 3, 9 vijfde lid,17, 18, 19, 22, 25 en 45 |
Bestuurlijke boete |
O.b.v. artikel 44a, eerste lid Drank- en Horecawet. |
De burgemeester kan een bestuurlijke boete opleggen ter zake van overtreding binnen zijn gemeente van het bij of krachtens de artikelen 3, 4, 9, derde, vierde en vijfde lid, 12 tot en met 19, 20, eerste tot en met vierde lid, 22, eerste en tweede lid, 24, 25, behoudens het derde lid, 25a tot en met 25d, 29, derde lid, 35, tweede en vierde lid, of 38 gestelde. (artikel 44a lid 1) |
Dwangsom/bestuursdwang |
O.b.v. artikel 125, derde lid Gemeentewet. Artikel 5:32 Awb. Artikel 19a, 36 en 44 Drank- en Horecawet. |
Alles behalve 9 vijfde lid, 20 vijfde en zesde lid, 21, 22 tweede lid en 45 |
Strafrecht |
Wet economische delicten en Richtlijn strafvordering. Voor art 45 commune strafrecht. |
Alles behalve 9 vijfde lid en 29 |
Three strikes out |
O.b.v. artikel 19a Drank- en Horecawet. |
artikel 20 eerste lid |
Noot
4Met verantwoorde verkoop wordt bedoelt: geen verkoop aan minderjarigen en het niet doorschenken aan volwassenen.
Noot
5Hotspots zijn lokaliteiten waar minderjarigen alcohol kunnen verkrijgen of signalen komen vanuit jongeren, politie, ouders en anonieme meldingen.
Noot
7Smit, K., Monshouwer, K. & van Leeuwen, L., “Factsheet: Zien drinken, doet drinken”, Trimbos instituut 2018
Noot
8Onrust, S.A., Otten, R., Lammers, J. & Smit, F. (2016). School-based programmes to reduce and prevent substance use in different age groups: What works for whom? Systematic review and meta-regression analysis. Clinical Psychology Review, 44(3), p. 45-59.
Noot
10In deze interventie worden jongeren die onder invloed van alcohol of drugs zijn opgenomen d.m.v. bodycams door undercover boa’s. Vervolgens worden zij ter plekke (liefst samen met ouders) geconfronteerd met deze beelden door een Halt-medewerker en zorgt deze voor een passend Halttraject.
Noot
11Voorkeur gaat naar bijeenkomsten waarin meerdere thema’s aan bod komen. Hierbij is te denken aan alcohol & drugs, horecaregels corona, veilig sportklimaat, aandacht LHBT, meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling, vertrouwenspersoon voor trainers/coaches.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl