Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681456
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681456/3
Nadere regels subsidie innovatiefonds sociaal domein 2022
Geldend van 06-08-2024 t/m heden
Intitulé
Nadere regels subsidie innovatiefonds sociaal domein 2022Nijverdal, 29 maart 2022 en 13 september 2022 nrs. 2021-031161 en 2022-019220
Burgemeester en wethouders van Hellendoorn;
Gelet op het bepaalde in de artikelen 2, 4, 7, 13, 14 en 15, tweede lid van de Algemene subsidieverordening samenleving gemeente Hellendoorn 2021;
Overwegende dat innovatie nodig is om zorg en ondersteuning goed, toegankelijk en betaalbaar te houden en een innovatiefonds kansen biedt voor meer burgerparticipatie;
B e s l u i t e n:
vast te stellen de Nadere regels subsidie innovatiefonds sociaal domein 2022
Artikel 1 Definities
- 1.
Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven, hebben dezelfde betekenis als in de Algemene subsidieverordening samenleving gemeente Hellendoorn 2021.
- 2.
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
algemene voorzieningen: aanbod van diensten of activiteiten, dat toegankelijk is zonder voorafgaand diepgaand onderzoek naar de behoeften en persoonskenmerken van de aanvrager;
- b.
ASV: Algemene subsidieverordening samenleving gemeente Hellendoorn 2021;
- c.
innovatieve activiteit: een initiatief dat niet eerder, of niet op deze wijze in de gemeente Hellendoorn is uitgevoerd. Een initiatief dat wordt uitgevoerd door een nieuw samenwerkingsverband wordt niet aangemerkt als innovatieve activiteit;
- d.
kwetsbare inwoners: inwoners van alle leeftijden met lichamelijke, verstandelijke en/of psychische beperkingen, kinderen en jongeren in de knel en/of inwoners met financiële problemen;
- e.
sociaal domein: alle beleidstaken van de gemeente op het gebied van jeugd (waaronder passend onderwijs), maatschappelijke ondersteuning (Wmo), participatie (werk en inkomen), schuldhulpverlening, minimabeleid, gezondheid, preventie en welzijn. Daarnaast het beleid op het gebied van sport, cultuur, onderwijs, bibliotheek en inburgering voor zover gericht op het bevorderen van participatie en sociale samenhang.
- a.
Artikel 2 Toepassingsbereik
Deze nadere regels zijn van toepassing op de verstrekking van subsidie door het college voor de in artikel 3 bedoelde activiteiten verricht door samenwerkingsverbanden bestaande uit minimaal twee partijen. De partijen kunnen maatschappelijke organisaties (inclusief verenigingen) en bedrijven zijn. Daarnaast wordt een groep inwoners van de gemeente Hellendoorn gezien als een partij. Ten minste een van de partijen is:
- a.
een rechtspersoon; en
- b.
gevestigd of woonachtig in de gemeente Hellendoorn.
Artikel 3 Voorwaarden
De voorgenomen activiteiten moeten ten goede komen aan kwetsbare inwoners van de gemeente Hellendoorn en gericht zijn op innovatie van het sociaal domein in de gemeente Hellendoorn. Het college verstrekt uitsluitend subsidie voor activiteiten in het sociaal domein die:
- a.
bijdragen aan één of meerdere van de volgende doelen:
- 1.
preventie: de activiteiten dragen bij aan het vroegtijdig(er) signaleren en voorkomen, verminderen of uitstellen van de inzet van zwaardere vormen van zorg;
- 2.
samenredzaamheid: de activiteiten dragen bij aan de zelfredzaamheid van inwoners met behulp van hun sociale netwerk en georganiseerde vrijwillige hulp en ondersteuning;
- 3.
inclusie: kwetsbare inwoners sluiten, zo nodig met aanpassingen, aan bij reguliere activiteiten en voelen zich daar geaccepteerd en welkom;
- 4.
kwaliteit: er wordt beter aangesloten bij de behoeften, wensen en eigen oplossingen van kwetsbare inwoners en/of hun mantelzorgers;
- 5.
right to challenge: het initiatief kan een wettelijke taak van de gemeente tegen gelijke of lagere kosten overnemen en de kwaliteit en continuïteit van deze taak waarborgen.
- 1.
- b.
op de korte en/of langere termijn een financiële besparing opleveren in het sociaal domein;
- c.
georganiseerd worden door een samenwerking van minimaal twee partijen;
- d.
vraaggericht zijn: in samenwerking met de doelgroep is vastgesteld dat er behoefte aan is;
- e.
innovatief zijn;
- f.
gefinancierd worden door cofinanciering voor minimaal 25% van de kosten (in geld of in natura (tijdsuren, materiaal, ruimte)).
Artikel 4 Aanvraag
- 1.
In afwijking van het bepaalde in artikel 7, tweede lid van de ASV moet de subsidie worden aangevraagd in de periode van 1 oktober 2024 tot en met 31 oktober 2024.
- 2.
De aanvrager maakt gebruik van het aanvraagformulier ‘Innovatiefonds sociaal domein Hellendoorn’. Dit formulier kan schriftelijk of digitaal met DigiD of e-herkenning worden ingediend.
- 3.
Op basis van artikel 5 van de ASV legt de aanvrager bij de aanvraag de volgende gegevens over:
- a.
het aanvraagformulier ‘Innovatiefonds sociaal domein Hellendoorn’;
- b.
de begroting van de kosten van het project, inclusief bijdragen van derden, eigen investering en het aangevraagde subsidiebedrag;
- c.
de projectplanning, met daarin de verwachte start- en einddatum.
- a.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
- 1.
Het college verstrekt subsidie voor de gemaakte kosten die direct verbonden zijn met de uitvoering van een activiteit, tot maximaal 75% van deze kosten met inachtneming van het bepaalde in artikel 6.
- 2.
Het college verstrekt geen subsidie voor kosten die zijn gemaakt vóór de indiening van de aanvraag.
Artikel 6 Subsidieplafond en wijze van verdeling
- 1.
Er geldt een subsidieplafond van € 75.000,-.
- 2.
Het maximaal te verlenen subsidiebedrag per aanvrager bedraagt € 18.750,-.
- 3.
Indien het subsidieplafond wordt bereikt, vindt verstrekking van de subsidie plaats in volgorde van ontvangst van de complete aanvragen en de aangebrachte rangschikking op grond van het vierde en vijfde lid van deze complete aanvragen, tot het vastgestelde subsidieplafond is bereikt.
- 4.
De volledige aanvragen die voldoen aan alle voorwaarden worden gerangschikt op basis van de volgende wegingsfactoren en deze ranking telt voor 60% mee in de totaal score:
Wegingsfactor en beschrijving
Score
1. Maatschappelijke bijdrage
Het initiatief is niet gericht op één van de doelen, zoals in de subsidieregeling gesteld
0
Het initiatief is gericht op één, twee of drie doel(en), zoals in de subsidieregeling gesteld
3
Het initiatief is gericht op vier of vijf doelen, zoals in de subsidieregeling gesteld
5
2. Waardevolle toevoeging aanbod
Er bestaan meerdere vormen van aanbod binnen de gemeente om dit probleem te ondervangen, het initiatief is geen waardevolle toevoeging
0
Er is beperkt aanbod beschikbaar binnen de gemeente om het probleem te ondervangen, maar het initiatief is een waardevolle toevoeging
3
Er is nog geen aanbod beschikbaar binnen de gemeente om het probleem te ondervangen en het initiatief is een waardevolle toevoeging
5
3. Betrokkenheid doelgroep
Het initiatief is bedacht voor de doelgroep, zonder betrokkenheid van de doelgroep van het initiatief
0
Het initiatief is bedacht in samenwerking met de doelgroep van het initiatief
3
Het initiatief is geïnitieerd door de doelgroep van het initiatief
5
4. Behoefte doelgroep
De organisaties hebben een initiatief bedacht, maar vanuit de doelgroep bestaat er geen behoefte of is onduidelijk of er behoefte is voor het initiatief
0
De organisaties hebben het initiatief bedacht en er is grote behoefte vanuit de doelgroep
5
5. Subsidie relatie (dubbele punten)
Het initiatief is geïnitieerd door twee partijen die al subsidie ontvangen van de gemeente Hellendoorn
0
Het initiatief is geïnitieerd door twee partijen waarvan één partij al subsidie ontvangt van de gemeente Hellendoorn
6
Het initiatief is geïnitieerd door twee partijen die beiden geen subsidie ontvangen van de gemeente Hellendoorn
10
6. Haalbaarheid na subsidie
Uit de ingeleverde informatie blijkt dat het initiatief niet wordt doorgezet of onduidelijk is of het initiatief wordt doorgezet na de subsidieperiode
0
Uit de ingeleverde informatie blijkt dat het de bedoeling is om het initiatief door te zetten na de subsidieperiode maar niet op welke manier
3
Uit de ingeleverde informatie blijkt dat het initiatief zonder twijfel doorgezet kan worden na de subsidieperiode, en is beschreven op welke manier
5
7. Waarde van resultaat
Het initiatief is wenselijk voor de doelgroep, mocht het initiatief er niet komen is er geen problematiek
0
Het initiatief is belangrijk voor de doelgroep, en helpt bij het oplossen van problematiek
3
Het initiatief is nodig of urgent voor de doelgroep, zonder het initiatief ontstaat er grotere problematiek
5
8. Mate van innovatie
Denk aan: sociale duurzaamheid, technologische ontwikkeling, op besparing van kosten, op preventie)
Het initiatief is niet innovatief
0
Het initiatief heeft bepaalde innovatieve factoren
3
Het initiatief is zeer innovatief en vernieuwend
5
9. Financiële besparing
Het initiatief levert geen financiële besparing voor de gemeente op, op korte of lange termijn
0
Het initiatief levert op korte termijn (binnen twee jaar) een financiële besparing voor de gemeente op
3
Het initiatief levert ook op lange termijn (na twee jaar) nog een besparing voor de gemeente op
5
TOTAAL AANTAL PUNTEN (max 50)
- 5.
Inwoners kunnen van 11 november 2024 tot en met 24 november 2024 digitaal hun stem uitbrengen op de volledige aanvragen die voldoen aan alle voorwaarden en naar hun idee het leukste en beste ingezonden initiatief zijn. De ranking die hieruit volgt, telt voor 40% mee in de totaal score.
- 6.
Bij eenzelfde score wordt de aanvraag die de grootste doelgroep bereikt hoger op de rangordelijst geplaatst.
Artikel 7 Weigeringsgronden
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 10 van de ASV kan het college de subsidie ook weigeren als:
- a.
de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd al afgerond zijn;
- b.
voor de activiteiten al eerder een overheidsbijdrage is ontvangen;
- c.
er een onevenredige verhouding is tussen de totale kosten en beoogde resultaten;
- d.
een organisatie al twee andere aanvragen heeft ingediend, ongeacht of dat is in de rol van hoofdinschrijver of samenwerkingspartner.
Artikel 8 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 12, 13 en 14 van de ASV, gelden de volgende verplichtingen voor de subsidie ontvanger:
- a.
het project gaat uiterlijk 6 maanden na het verlenen van de subsidie van start;
- b.
de aanvrager legt tussentijds verantwoording af over de voortgang het project;
- c.
de aanvrager werkt mee aan een evaluatie van het initiatief binnen zes maanden na het aflopen van het initiatief. Deze evaluatie vindt plaats aan de hand van een door hem in te leveren inhoudelijk- en financieel verslag.
Artikel 9 Hardheidsclausule
Het college kan van de bepalingen in deze regeling afwijken indien toepassing hiervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 10 Slotbepalingen
- 1.
Deze regeling treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
- 2.
De regeling wordt aangehaald als: Nadere regels subsidie innovatiefonds sociaal domein 2022.
Ondertekening
de secretaris, de burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl