Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681261
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR681261/1
Uitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 2022
Geldend van 15-09-2022 t/m heden
Intitulé
Uitvoeringsplan Veiligheid Prioriteiten 20221. Inleiding
Dit uitvoeringsplan is onderdeel van het Veiligheidsplan 2019-2022 van de gemeente Delft en is een vervolg op het uitvoeringsplan 2019-2020. Het uitvoeringsplan dient als leidraad voor team Openbare Orde en Veiligheid (OOV), als ondersteuning voor de samenwerking met, met name de afdelingen Samenleving, Toezicht & Handhaving (T&H), Communicatie en externe partners. Daarnaast geeft het uitvoeringsplan het college een handvat om voortgang van de uitvoering van het beleid te monitoren.
Bij het vaststellen van het veiligheidsplan 2019-2022 door de gemeenteraad is de toezegging gedaan om deze te informeren over het hieruit voortvloeiende uitvoeringsplan. Bij de terugblik op het uitvoeringsplan 2019-2020 is het jaar 2021 ook meegenomen. Dit uitvoeringsplan focust zich in de vooruitblik vervolgens primair op de geplande inzet en prioritering voor 2022.
Leeswijzer
Net zoals het uitvoeringsplan 2019-2020, gaat ook dit uitvoeringsplan nader in op de vijf prioriteiten uit het veiligheidsplan: High Impact Crimes (HIC) en fietsendiefstal, Overlast, Veiligheidsbeleving, Ondermijning, Radicalisering en polarisatie. Hierbij wordt de inzet op Burgerparticipatie en weerbaarheid als rode draad beschouwd die bij alle prioriteiten een rol speelt.
Iedere prioriteit is als volgt opgebouwd:
- •
de introductie (doelen, voortgang van de hoofdlijnen en betrokken partners) gevolgd door een overzicht van de aankomende acties voor 2022
- •
de resultaten: cijfers per indicator t/m 2021
Aan het begin is aandacht voor de impact die Covid-19 heeft gehad op de inzet met betrekking tot de vijf prioriteiten. Bij het onderdeel Burgerparticipatie en weerbaarheid is een extra tabel toegevoegd waarin dit thema wordt verbonden met de vijf prioriteiten.
Terugblik 2019-2021
In het uitvoeringsplan 2019-2020 hebben we met name geïnvesteerd in: het verkrijgen van meer inzicht op de aard en omvang van de geprioriteerde thema’s, het uitbreiden van het bestuurlijk instrumentarium en het versterken van de samenwerkingen (intern en extern). In de eerste helft van de beleidsperiode hebben we de problematiek met name stabiel kunnen houden en zien wij op specifieke delictsvormen een daling. De verwachting is dat onze acties met name effect hebben op het laatste deel van de beleidstermijn. Daarnaast zien we dat de inzet op veiligheid steeds meer vraagt om een verbinding tussen bestrijden en het voorkomen van criminaliteit en overlast.
Vooruitblik 2022
In de afgelopen drie jaar hebben we onze (strategische en tactische) netwerken per prioriteit versterkt of opgebouwd. Het komende jaar willen we als vervolg daarop vooral inzetten op het creëren van meer verbinding tussen de prioriteiten onderling. Reden hiervoor is dat wij bij meerdere prioriteiten dezelfde doelgroepen, partners, voedingsbodems, kansen en risico’s voorbij zien komen. Door de opgaven binnen OOV sterker aan elkaar te verbinden, verwachten we een efficiëntieslag te maken en zo de impact op de prioriteiten vanuit OOV te vergroten. Daarnaast zien we een toenemend belang om de verbinding tussen Zorg en Veiligheid het komende jaar sterker te borgen. Voor de verbinding zien wij de samenwerking met Samenleving en T&H als essentieel en deze zullen wij waar nodig versterken. Tot slot blijven we doorlopend peilen welke landelijke trends lokaal zichtbaar zijn en hoe wij hierop inspelen.
Financiën 2021-2022
De kosten voor de uitvoering van dit uitvoeringsplan vallen binnen de huidige begroting zoals vastgesteld in het Veiligheidsplan 2019-2022. Door personele krapte, het inspringen op actualiteiten en vraagstukken die meer aandacht, tijd en menskracht vragen dan vooraf was voorzien was het soms nodig om te prioriteren.
Volledig overzicht van taken Openbare Orde en Veiligheid 2019-2022
Naast de vastgestelde prioriteiten wordt vanuit Openbare Orde en Veiligheid (OOV) op meer veiligheidsthema’s ingezet. Zie hieronder voor het volledige overzicht:
2. Impact covid-19 op inzet OOV
Covid-19 heeft de afgelopen jaren veel impact gehad op de werkzaamheden op het gebied van OOV. Naast het personele aspect (uitval door ziekte / persoonlijk welzijn), heeft Covid-19 invloed gehad op de verschillende indicatoren die gebruikt worden om de impact van het beleid te toetsen en daarnaast veel capaciteit gevraagd van OOV. Capaciteit die niet ingezet kon worden ten behoeve van de reguliere prioriteiten uit het veiligheidsbeleid.
Impact op indicatoren
We merken dat de Coronapandemie op ons allen impact heeft. We zitten meer thuis, zijn niet in staat om al onze behoeften te realiseren en zijn meer aangewezen op onszelf en onze naasten. Dit laatste kan veel goeds brengen, maar het kan ook uitdagend zijn en een beroep doen op onze veerkracht. Bijvoorbeeld als er al veel spanningen thuis zijn, het minder goed gaat met iemands onderneming of de geluiden van de buren ineens als overlastgevend worden ervaren.
Dit heeft ook zijn weerslag op de cijfers, het is dan ook goed om dit mee te nemen wanneer de cijfers over 2020 en 2021 worden vergeleken met voorafgaande jaren. Deze vertekening is met name goed te zien bij de prioriteit overlast. Het aantal registraties van jeugdoverlast, geluidsoverlast en woonoverlast is fors toegenomen. Mensen zijn meer thuis, maken daardoor meer geluid en hebben daardoor sneller last van hun omgeving. Het aantal overlastmeldingen met betrekking tot horeca is afgenomen als logisch gevolg van het feit dat de horeca meerdere langere periodes gesloten is geweest.
Inzet capaciteit
Covid-19 heeft ook veel gevraagd van de beschikbare capaciteit binnen OOV. Er is deelgenomen aan verschillende regionale en interne werkgroepen en overlegstructuren om informatie op te halen, informatie uit te wisselen en te adviseren op uiteenlopende vraagstukken.
Er is ondersteuning geboden bij het faciliteren van de testlocaties in Delft en daarnaast was er veel aandacht voor, vaak praktische en juridische, vragen uit de samenleving en handhavingsvraagstukken. Er is (juridisch) geadviseerd en gecoördineerd op verschillende initiatieven vanuit de gemeente Delft met als doel ondernemers en maatschappelijke organisaties te ondersteunen. Voorbeelden hiervan zijn de polsbandjes als ondersteuning van de handhaving op het Corona Toegangsbewijs (CTB), de financiële tegemoetkoming voor handhaving op het CTB, realiseren van extra studieruimtes bij de studentenverenigingen en het faciliteren van tijdelijke extra (winter)terrassen.
Daarnaast heeft de pandemie ook impact gehad op een aantal van de reguliere werkzaamheden. Er was de afgelopen jaren een forse toename in het aantal demonstraties/betogingen en er was meer overleg nodig over de kaders waarin deze mogelijk waren. Hetzelfde geldt voor de advisering op evenementen. Er is veel capaciteit ingezet op het adviseren op extra coronamaatregelen voor evenementen die uiteindelijk helaas geen doorgang vonden.
3. Prioriteiten uitvoeringsplan
Prioriteit 1: High Impact Crimesen fietsendiefstal |
De meest voorkomende vormen van criminaliteit in Delft zijn fietsendiefstal, (woning)inbraak, overvallen en straatroof. Met uitzondering van fietsendiefstal, worden deze delicten ook wel high impact crimes (HIC) genoemd gezien de negatieve impact die deze delicten kunnen hebben op het slachtoffer, diensomgeving en de samenleving. Denk aan de aantasting van het veiligheidsgevoel en de aantasting in de persoonlijke sfeer. De dalingin het aantal geregistreerde fietsendiefstallen en HIC-feiten continueert. Conform de CCV-preventiewijzer baseren wij onze aanpakop de volgende driepijlers: dadergericht, slachtoffergericht en situatiegericht. |
Doelstelling Het aantal HIC-feiten en diefstallen blijven dalen doordat dadersgeen gelegenheid zienen inwoners weerbaar zijn |
Voortgang van de inzet op dehoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.11) zijn we redelijk op weg. We hebben een aantal goede stappen gezet. De geregistreerde woninginbraken zijn gedaald. Daarnaast zet de trend van een verschuiving richting digitale criminaliteit steeds verder door. Dit proces is versneld omdatmensen door de lockdown(s) meerthuis waren. Voor geweld zien we een lichtestijging. Deze lichtestijging zien we vooralsnog niet als zorgelijk, juist omdat de stijging een verwacht resultaat is van intensieve samenwerking op uitgaansgeweld (Veilig Uitgaan). Daardoor weten mensen beter waar en hoe ze moetenmelden. |
Strategische partners Extern: politie | slachtofferhulp | Openbaar Ministerie | woningcoöperaties | woningcorporaties | buurtpreventieteams | Delft support Intern: Toezicht &Handhaving (openbare ruimteén gebouw/beheer) | Samenleving (zorg, wonen en participatie) | Ruimte (veilig ontwerp en beheer) |
||||
Aanpak |
Doel |
Wat hebben we tot nu toe gedaan? |
Wat gaan we doenin 2022? |
Wie hebben we daarvoor nodig? |
HIC: algemeen |
De daling van het aantal HIC voortzetten |
HIC-aanpak geformuleerd |
De geformuleerde HIC aanpak wordt doorgezet. Binnen deze aanpak wordt ingezet op dader-, slachtoffer- en situatie-aspecten. Met samenwerkingspartners wordt verkend waar de samenwerking kan worden versterkt, onder andere op het gebied van inwoners laagdrempeliger adviseren. |
Extern: politie, Openbaar Ministerie, woningcorporaties, Delft Support, ProRail, NS Intern: ZVKD, Samenleving, T&H, Communicatie |
|
Huiselijk geweldtegen gaan |
Uitvoering procedure huisverbod. Geadviseerd op de totstandkomingregiovisie Huiselijk Geweld (vastgesteld 2019). |
De verbinding tussen veiligheid en samenleving wordt versterkt in relatie tot de regiovisie, het uitvoeringsplan huiselijk geweld en de uitvoering. De regie ligt bij Samenleving. Waarnodig worden procesafspraken gemaakt. |
Extern: Partners van de ZVKD, Delft Support Politie, Veiligthuis, GGD Intern: Samenleving, ZVKD, Communicatie |
HIC: Dadergericht |
Persoonsgerichte aanpak |
Inrichten van de samenwerking met de Zorg- en Veiligheidskamer Delft (ZVKD) voor 0-100 en PAD voorspecifiek jongeren. |
Samen met ZVKD en de politie verkennen waar de samenwerking op het gebied van HIC en Huiselijk Geweld kan worden versterkt op het gebied van aanmelden, registreren en focus. Waar nodig worden procesafspraken gemaakt. Patronen en trends uit PGA monitoren en die in samenwerking met samenleving vertalen naar preventieve interventies. |
Extern: Convenantpartners van de ZVKD Intern: sociaal domein, ZVKD, Samenleving |
Tegengaan fietsdiefstal |
Fietsenstallingen zijnuitgebreid. Advisering Sociaal Veilig Ontwerp fietsenstallingen stations aan Ruimte en partners LVA (NS en ProRail) De lokfiets is periodiek ingezet. |
Continueren advisering Sociaal Veilig Ontwerp ten behoeve van fietsenstallingen stations. |
Extern: Politie Intern: Communicatie, T&H |
|
Tegengaan heling |
Realisatie digitaal opkopersregister (DOR) Inrichting digitaal opkopersloket (DOL) en aanschrijven van ondernemers over de aankomende verplichting. Werkproces helingsaanpak formuleren. |
Monitoren werkproces heling |
Extern: Politie Intern: T&H |
|
Nazorg (ex)-gedetineerden |
Adviseren op coördinatie nazorg Werkproces coördinatie nazorg Werkproces bestuurlijk akkoord |
Samen met Samenleving wordt een nazorgbeleid, uitvoeringsplan en procesafspraken geformuleerd op basis van het landelijk bestuursakkoord. |
Extern: Delft Support, DJI/Penitentiaire inrichting, Delft voor Elkaar, Reclassering en convenantpartners ZVKD Intern: ZVKD, Samenleving |
|
HIC: Slachtoffergericht (voorkomen van slachtofferschap) |
Toename burgerparticipatie, vergroten heterdaadkracht |
Inzet Burgernet Faciliteren buurtpreventieteams. |
Zie Burgerparticipatie en Weerbaarheid (p 30) |
Extern: Burgernet, politie, buurtpreventieteams Intern: Samenleving, T&H |
Stimuleren preventiegedrag en weerbaarheid inwoners |
Informeren over preventieve maatregelen en stimuleren tot het uitvoeren vandeze maatregelen. |
Continueren van het stimuleren tot preventieve maatregelen ten aanzien van wonen en fietsstalling. |
Extern: Ontwikkelaars Woningcorporaties, preventiegroepen, Slachtofferhulp NL |
|
Sociaal Veilig Ontwerp/ Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) Subsidiëren van Slachtofferhulp Nederland (herstel en voorkomen nieuw slachtofferschap/vergroten weerbaardheid). |
Met T&H en politie wordt verkend hoe er meer laagdrempelig advies aan bewoners in de buurt van hotspots kan worden gegeven Borgen Sociaal Veilig Ontwerp in lokale bouwplannen en beleid. |
Intern: T&H, Ruimte |
||
HIC: Situatiegericht |
Aanpak hotspots |
Gericht toezicht en voorlichting |
Voortzetten en borgen vande inzet Verkennen hoe de gelegenheid bijhotspots kan worden doorbroken doormiddel van Sociaal VeiligOntwerp |
T&H, politie |
Aanpak hottimes |
Voorlichting tijdens donkere-dagen- offensief (DDO)en vakantieperiode |
Voortzetten en borgen van hottimes gerichte voorlichting. Verkennen hoe de gelegenheid bijhottimes kan worden doorbroken doormiddel van Sociaal VeiligOntwerp. |
T&H, politie |
beoogd resultaat 2022:
- •
Het aantal woninginbraken is gedaald van 8 (2017) naar 7 op de 1.000 woningen
- •
Afname van geweldscriminaliteit met 5% ten opzichte van 2017 (2017=100)
- •
Toename burgerparticipatie aan veiligheid met 25% ten opzichte van 2017 (2017=100)
- •
Aantal fietsdiefstallen blijft gelijk of daalt ten opzichte van 2017 (2017=100)
- •
Huiselijk geweld: wordt nader bepaald o.b.v. uitwerking Regiovisie Aanpak huiselijk geweld Haaglanden 2019-2022
Indicatoren: Vormen van HIC (bron: politie data)
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Woninginbraak |
376 |
395 |
227 |
173 |
105 |
Overvallen |
6 |
5 |
6 |
8 |
3 |
Straatroof |
22 |
9 |
11 |
23 |
7 |
Geweld (incl bedreiging en mishandeling) |
416 |
458 |
470 |
459 |
420 |
Huiselijk Geweld |
- |
103 |
120 |
117 |
91 |
Totaal |
820 |
970 |
834 |
780 |
626 |
|
|
|
|
|
|
Tijdelijk huisverbod: aantal casussen en daadwerkelijkopgelegd |
26 en 23 |
27 en 20 |
29 en 25 |
34 en 29 |
28 en 24 |
Diefstal brom-, snor,fietsen |
1 682 |
1 223 |
1 151 |
868 |
777 |
- •
% Burgernetleden: zie weerbaarheid en burgerparticipatie (p.29)
- •
% inwoners lid van preventieteam/online veiligheidsplatform: zie weerbaarheid en burgerparticipatie (p.29)
- •
Preventiegedrag (% inwoners dat preventieve maatregelen neemt): zie weerbaarheid en burgerparticipatie (p.29)
Prioriteit 2: Overlast |
In Delft zijn de meldingen van overlast bij de politie de afgelopen jaren licht gestegen. Uit de overlastanalyse van 2020 is gekomen dat met name de volgende vormen van overlast worden ervaren: rommel op straat, verkeersoverlast, overlast door personen met verward gedrag, jeugdoverlast, (woon)overlast door studenten en overlast door drugshandel. Het voorkomen en bestrijden van deze vormen van overlast draagt naar verwachting bij aan het vergroten van veiligheidsbeleving. Met name sindsde coronacrisis zien we een toename in overlastmeldingen. Een mogelijke verklaring voor deze toename is onder andere dat mensenmeer thuis en daardoor meerworden geconfronteerd met hun omgeving wat kan zorgen voorirritaties en spanningen. Dit zorgt voor meerwaarnemingen en meldingen van situaties. |
Doelstelling In Delft werkenverschillende partners samenom ernstige overlast te verminderen en kleine ergernissen in de openbare ruimte weg te nemen. |
Voortgang van de inzetop de hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
|
Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.15) zijn we redelijk op weg. De registraties van overlast zijn in 2019 stadsbreed ongeveer gelijk gebleven t.o.v. de voorafgaande jaren en de veiligheidsbeleving is licht toegenomen. Echter, in 2020 en 2021 zien we verschuiving en nemen de verschillende overlastregistraties toe. Hier zijn meerdere verklaringen voor. Hoogstwaarschijnlijk is de belangrijkste verklaring hiervoor de coronacrisis wat ookwordt onderschreven doorde landelijke trends. Daarnaast is de politie incidenten met betrekking tot overlast door verwarde personen anders gaan registreren wat voor een toename in deze cijfers heeft gezorgd. |
Strategische partners Extern: politie | Openbaar Ministerie | inwoners | vervoerders | GGZ | maatschappelijke partners Intern: T&H | Delft Support | Samenleving (zorg, wonenen participatie) | Ruimte (veiligontwerp en beheer |
|||||
Aanpak |
Doel |
Wat hebben we tot nu toe gedaan? |
Wat gaan we doenin 2022? |
Wie hebben we daarvoor nodig? |
|
In kaart brengen problematiek |
Inzicht in (de toename van) overlastmeldingen (objectief) en overlastbeleving (subjectief) |
Gestart met het ontwikkelen en inrichten van het meldpunt (horeca)overlast Inzet op meldingen, hotspots, Problematiek, locatie, frequentie, aard en beleving in kaart gebracht (Overlast Analyse 2020) |
Vervolgonderzoek om meer inzicht te verkrijgen in overlastvormen, type melders, acceptatie/tolerantiegrenzen (conform: procesplan van Aanpak Overlast 2021) |
Extern: politie, vervoerders (o.a. NS, HTM, EBS),GGZ, DvE en andere maatschappelijke partners Intern: T&H, Samenleving |
|
Plan van aanpak Overlast formuleren inclusief (samenwerkings) afspraken |
Handelingsperspectief formuleren op basis vanverkregen inzicht uit de Analyse Overlast 2020 |
Procesplan van Aanpakformuleren Werkwijze voor op-en afschaling bij jeugdoverlast opgesteld. |
Samenwerkingsafspraken vooraanpak van hotspots en (dominante) overlastvormen formuleren. Opstellen werkwijzen voor op- en afschaling bijnog drie vormenvan sociale overlast; overlast drugshandel, woonoverlast studenten en overlast personen met verward gedrag. Evalueren werkwijze jeugdoverleg |
Extern: politie, corporaties, vervoerders (NS, HTM, EBS), GGZ, Delft voor Elkaar, maatschappelijke partners Intern: T&H, Samenleving, Ruimte |
|
Persoonsgerichte aanpak(PGA) |
Bestrijden van ernstige overlast door personen en voorkomen van recidive |
Complexe Casuïstiek (op snijvlak zorg en veiligheid) in ZVKD en ZVHH. Met Samenleving werkprocessen Wet verplichte GGZ opgesteld. Adviseren over de ketensamenwerking aan regiegroep Opvang Verwarde Personen (OVP) GGZ Delfland. |
Voortzetten en uitbreiden van de PGA waarbij oog is voorhet versterken met de verbinding tussen sociaal domein en veiligheid. Voortzetten samenwerking ZVKD en regionale aanpak personen met verward en risicovol gedrag (opgeschaalde complexe casuïstiek). |
Extern: politie, OM, Delft Support, GGZ, partners ZVKD, Zorg- en Veiligheidshuis, Haaglanden Intern: ZVKD, T&H, Samenleving |
|
Aanpak woonoverlast |
Woonoverlast voorkomen en bestrijden |
Aanpakken casuïstiek en verkennen rollen, taken verantwoordelijkheden, mogelijkheden. Verkennen (bestuurlijk) instrumentarium beleidsregel opgesteld. Bestuurlijke en ambtelijke aanpak studentenwoonoverlast sterkgeïntensiveerd. |
Voortzetten adviseren op casuïstiek, onder regie van Samenleving. Advisering op- en borging van de inrichting van het ketenproces en regievoering op Woonoverlast onder regie van Samenleving. Continueren advisering ter ondersteuning van Taskforce Studentenwoonoverlast. |
Extern: politie, OM, Delft Support, GGZ, Zorg- en woningcorporaties, TU Delft, studentenverenigingen Intern: Samenleving, T&H |
|
Eigenaarschap en eigen regie van inwoners vergroten, als individu en als wijk (weerbaarheid versterken) |
Afhankelijkheid van inzet door politie of T&H bij inwoners zoveel mogelijk doorbreken |
- |
Op verschillende vormen van overlast inzichtelijk krijgen wat inwoners nodig hebben om overlastgevers hier in eerste instantie zelf op aan te spreken en waar eventuele barrières liggen. Verkennen waar er mogelijkheden liggen om die barrières te doorbreken. |
Extern: Politie, Delft Support, Delftvoor Elkaar Intern: T&H, Samenleving, Communicatie |
|
Jeugd |
Afglijden voorkomen door tijdig te interveniëren |
Versterken van de verbindingtussen politie en zorg. Opzetten van gebiedsgerichte aanpak waar jongeren overlast veroorzaken. |
Doorlopend inventariseren van preventie- aanbod. Binnen de (gebiedsgerichte) aanpak zorg dragen voor een goede integrale aanpak (samenwerking tussen politie en zorg). |
Extern: partners ZVKD, Delft voor Elkaar, Delft Support (Jongerenacademie), JGZ, verenigingen, Onderwijs Intern: ZVKD, Samenleving |
Beoogd resultaat 2022:
- •
Afname van overlastincidenten met 5% ten opzichte van 2017
- •
78% bewoners is tevreden over beheer openbare ruimte
Indicatoren Overlast
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Het totaalaantal registraties van overlastincidenten (bron:politie/CBS/Analyse Overlast) |
2.776 |
2.594 |
2.683 |
3.616 |
4.196 |
Waarvan het aantal incidenten overlast door personen met verward gedrag |
833 |
770 |
804 |
737 |
1.138** |
Waarvan het aantal incidentenregistraties jeugdoverlast |
428 |
308 |
344 |
712 |
524 |
Meldingen gemeentelijk registratiepunt Woonoverlast |
- |
365 |
261 |
463 |
669 |
Aantal meldingen horecaoverlast Politie en ODH (bronEvaluatie Horeca) |
165 |
157 |
124 |
67 |
60 |
Totaal ervarenoverlast (Veiligheidsmonitor) |
- |
n.v.t |
- |
n.v.t. |
41,4%* |
Waarvan ervarenoverlast in de fysiekeruimte |
20,7% |
n.v.t |
15,5% |
n.v.t. |
18,8% |
Waarvan ervaren sociale overlast |
13,5% |
n.v.t |
13,2% |
n.v.t. |
13,1% |
Wegen, paden en pleintjes goed onderhouden: (helemaal) mee eens |
- |
n.v.t |
- |
n.v.t. |
62,6%* |
Perken, plantsoenen en parken goed onderhouden: (helemaal) mee eens |
- |
n.v.t |
- |
n.v.t. |
69,2%* |
Tevredenheid fysiekevoorzieningen: Schaalscore (0 t/m 10) |
6,5 |
n.v.t |
6,7 |
n.v.t. |
6,7 |
*De veiligheidsmonitor heeft de methodiek in 2021 aangepast, voor de variabelen met een asterisk is geen omrekenfactor beschikbaar, waardoor er voor 2017 en 2019 geen vergelijkbare gegevens meer zijn, 2021 is dan ook het begin van een nieuwe cyclus.
**Een gedeelte van de stijging in het aantal meldingen is te verklaren doordat het Regionaal Service Centrum (0900-8844) van de politie in 2021 is gestart met een nieuw werkproces - ter ontlasting van de basisteams - door meldingen waar mogelijk al zelf af te handelen en te registreren. Hierdoor zijn meer telefonische meldingen van personen met verward gedrag geregistreerd dan voorheen.
Prioriteit 3: Veiligheidsbeleving |
Veiligheidsbeleving worden door verschillende persoonlijke, situationele en algemeen sociaal maatschappelijke en economische factoren beïnvloed. Het gaat dus niet om de daadwerkelijke veiligheidscijfers, maar om de ervaren overlast afhankelijk van hoe iemand op dat moment in het leven staat. De objectieve veiligheid (criminaliteitscijfers) verbetert al jaren, we zien dat de veiligheidsbeleving hier niet gelijk in optrekt. Delftenaren voelen zich gemiddeld genomen veilig in hunstad en buurt. Er zijnbuurten waar de veiligheidsbeleving zeer hoog is, maar er zijn ook buurten waar de veiligheidsbeleving van bewoners achterblijft op het stedelijk gemiddelde. |
Doelstelling Met inwoners, (sociale en ruimtelijke) partners en partners in het veiligheidsdomein werken we duurzaam samen aan de instandhouding en waar nodig en mogelijk (beïnvloedingsmogelijkheden) aan verbetering van de veiligheidsbeleving. In het bijzonder gaat er extra aandacht en inzet naar buurten in wijken waar veiligheidsbeleving achterblijft. |
Voortgang van de inzetop de hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
|
Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.18) zijn we goed op weg en hebben we de meeste van de beoogde resultaten voor 2022 al behaald. Het Omnibuscijfer “% Voelt zich veilig in Delft” is in 2019 gelijk gebleven ten opzichte van 2017 (86%).Op wijkniveau zienwe dat de veiligheidsbeleving ietsuiteenloopt, maar in de meeste wijken/buurten is de veiligheidsbeleving hoog. |
Strategische partners Extern: politie | inwoners | corporaties | Delft voor Elkaar | vervoerders | Maatschappelijke partners Intern: Ruimte | Samenleving | Communicatie |
||||
Aanpak |
Doel |
Wat hebben we tot nu toe gedaan? |
Wat gaanwe doen in 2022? |
Wie hebben we daarvoornodig? |
Tafel van 12 |
Methodisch werken aan veiligheidsbeleving |
Opgenomen in uitvoerings- programma kansen voor Buitenhof. Indicator Veiligheidsbeleving 2022 Buitenhof Noordwest is in 2020 behaald. |
Voortzetten van de activiteiten in de pijlers uitvoeringsprogramma Buitenhof Toewerken naar toepassing van Tafel van 12 bij gebiedsgerichte aanpak voor Voorhof/Poptahof en waar nodig in anderebuurten met een wijkversterkingsopgave en waar de veiligheidsbeleving onderdruk staat. |
Extern: maatschappelijke partners Intern: T&H, Samenleving, Ruimte, Economie en Communicatie |
Inzet op aandacht- en focusbuurten |
Voorkomen en aanpakken van risico’s op maatschappelijke onrust, afglijden, overlast en ergernissen |
Reguliere samenwerking toezichten handhaving openbare ruimte Lokaal Veiligheid ArrangementStationsgebieden Delft (LVA) Opzetten gebiedsgerichte aanpak voor wijkversterkingsopgaven en deelname in Programma Kansen voor Buitenhof en extra inzet aanpak overlast Voorhof/Poptahof Aanpak beheergebied dagopvang Surinamestraat Lokaal veiligheidsarrangementstationsgebieden (LVA) |
Schoon, heelen veilig Voortzetten en uitbreiden gebiedsgerichte aanpak voor wijkversterkingsopgaven met focus op de aandachtsbuurten. Waar nodig wordt een aanpak vanuit OOV en T&H ingericht. Hiervoor stellen we en een werkwijze op. Preventief volgen en inzetten op focuswijken/buurten Voortzetten LVA Stationsgebieden en beheerplan dagopvang Surinamestraat |
Extern: Politie, Perspectief vervoerders (o.a. NS, HTM, EBS), Intern: T&H, Samenleving, Ruimte en Economie, Communicatie |
Aanpak op prioriteiten HICen Overlast |
Werken in samenhang vanuitde veiligheidsketen |
Zie prioriteiten HIC en Overlast |
Zie prioriteiten HIC en Overlast |
Zie prioriteiten HIC en Overlast |
Sociaal Veilig Ontwerpen |
Voorkomen van criminaliteit, overlast en ervaren onveiligheid door effectief inrichten van de gebouwde omgeving |
Deskundigheidsbevordering over Sociaal Veilig Ontwerpen en SVOB (Sociaal Veilig Ontwerp en Beheer). Adviseren op fysieke inrichting van openbare ruimte Adviseren op Sociaal Veilig Ontwerpen van de gebouwde en openbare ruimte op basis van de handreikingen van CPTED/SVOB en PKVW. |
Continueren adviseren (incl. uitbreiden ongevraagd advies)over (voorwaarden bij aanbesteding, ontwikkeling en ontwerp) inrichting van gebouwde en openbare ruimte op basis van principes van CPTED/SVOB en bij voorkeur PKVW. Toewerken naar samenwerkingsafspraken metruimte. |
Extern: woningcorporaties, ontwikkelaars Intern: Samenleving, T&H, Ruimte en Economie |
Beoogd resultaat in 2022:
- •
88% van de bewoners voelt zich veilig in de eigen buurt
- •
65% van de bewoners voelt zich veilig in Buitenhof Noordwest (Uitvoeringsprogramma 2018-2022 ‘Kansen voor Buitenhof’)
- •
In de buurten en wijken waar de veiligheidsbeleving al boven de 88% ligt, is in 2022 minimaal gelijk gebleven
Indicatoren Omnibusenquête
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
% bewoners voelt zich veilig in de eigen buurt |
86% |
n.v.t |
86% |
n.v.t. |
89% |
% bewoners voelt zich veiligin Delft (stadsbreed) |
91% |
n.v.t |
90% |
n.v.t. |
92% |
% bewoners voelt zich veiligin Buitenhof Noordwest |
61% |
n.v.t |
65% |
n.v.t. |
80% |
Indicatoren Veiligheidsmonitor
|
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
% bewoners voeltzich ‘wel eens’onveilig in de buurt |
19,7% |
n.v.t |
14,1% |
n.v.t. |
14,2% |
% bewoners voelt zich ‘vaak’onveilig in de buurt |
4,3% |
n.v.t |
2,9% |
n.v.t. |
1,8% |
% bewoners voelt zich ‘wel eens’ onveilig in het algemeen |
37,8% |
n.v.t |
34,7% |
n.v.t. |
39% |
% bewoners voelt zich ‘vaak’onveilig in het algemeen |
3,7% |
n.v.t. |
3,0% |
n.v.t. |
1% |
Prioriteit 4. Ondermijning |
Als gemeente willen we criminelen binnen het georganiseerde circuit geen kans geven om zich in de legale wereld te vestigen en van diensten uit de legale wereld gebruik te kunnen maken.Delft moet een onaantrekkelijke stad zijn voor degeorganiseerde misdaad die onze samenleving ondermijnt. |
Doelstelling Minder georganiseerde misdaad, door een betere informatiepositie en sterkere samenwerkingsverbanden. |
Voortgang van de inzet op dehoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
|
Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p. 23) zijn we goed op weg. Externe oorzaken zoals corona en instemming vanjustitie over gegevensdeling bij lokaal onderzoek (Jonge aanwas) hebben invloed op het proces en zorgen mogelijk voor vertraging bij het behalen van de resultaten. |
Strategische partners Politie | Openbaar Ministerie | RIEC| VNG | RIEC-convenantpartners zoalsIszw, FIOD en Belastingdienst | RSIV | NCTV | CCV | |
||||
Aanpak |
Doel |
Wat hebben we tot nu toe gedaan? |
Wat gaan we doenin 2021/2022? |
Wie hebben we daarvoor nodig? |
Informatiepositie verbeteren en systeem neerzetten |
Informatie ontsluiten ten behoeve van een integrale aanpak |
Inventarisatie, aanbesteding van systemen is afgerond. Inrichting en het houden van een privacy impact analyse is werk in uitvoering. Testen van de systemen zal het sluitstuk van dezeimplementatie activiteit zijn a.d.h.v. reeds opgeleverd Analyseprotocol is opgeleverd met kaders om te toetsen. |
Aanschaffen en implementeren iBase en Analyst Notebook (netwerk-analysetool). Oplossingsrichtingen geo-/dachboardanalysetooling uitwerken en een besluit nemenwelke oplossingsrichting het best passend is en deze oplossingsrichting implementeren. Het zaak-/workflowmanagementsysteem aanschaffen en implementeren. Verkennen van de mogelijkheden voor het inrichten van een meldpunt op de gemeentewebsite afgronden DPIA-traject. |
Extern: VNG, politie, OM, RIEC, Belastingdienst, woningcorporaties |
Coffeeshopbeleid |
Bijdragen aan de scheiding van de markten voor softdrugs en harddrugs en daarmee de bescherming van de volksgezondheid. |
Beleid is geactualiseerd |
Verschuiving regie controles van politie naar gemeente. |
Extern: politie Intern: T&H |
Bibobbeleid actualiseren |
Voorkomen dat bestuursorganen onbedoeld strafbare activiteiten faciliteren middels besluiten |
Beleid is geactualiseerd |
Voortzetten voorbereiding uitbreiding Bibob-beleid naar WABOvergunningen. |
Extern: RIEC, politie Intern: Ruimte, Juridische Zaken, Samenleving, Economie, WABO |
Instrumentarium uitbreiden |
Gelegenheid frustreren |
Plan van aanpak Weerbaarheidsscan geformuleerd Instrumentarium uitgebreid bijmeeste recente APV-wijziging |
Continue verkennen van uitbreidingsmogelijkheden en waar mogelijk opnemen bij aankomende APV- wijziging. |
Extern: RIEC, politie, VNG Intern: Samenleving |
Interne samenwerking versterken |
Samenwerking met andere teams versterken om bewustwording rondom risico’s van zorgfraude, bankfraude, jonge aanwas, kwetsbaarheid bij dreigende schuld, kamerverhuur te versterken. Waar nodig worden procesafspraken gemaakt. |
Intern: Samenleving, T&H,Communicatie, Inkoop |
||
Mensenhandelbeleid formuleren |
Uitvoering geven aan de landelijk aanpak Samen tegen Mensenhandel |
- |
In samenwerking met Samenleving het beleid formuleren. |
Extern: RIEC, HEIT- prostitutie, HEIT-regulier, Delft Support, politie, CoMensha, VNG,SHOP Intern: Samenleving |
Team Ondermijning vormgeven |
Lange termijn borging organisatie/ samenwerking aanpak |
Formulering van de aanpak lokaal team is neergezet. Basis voor een structurele samenwerking neergezet m.b.t. signaleren en tegengaan ondermijning. |
Samenwerking voor integrale controles versterken Regie opdracht ondermijning borgen (meer focus op preventie, minder aantrekkelijk makenvan gelegenheid) |
Extern: politie, OM, RIEC, HEIT, Belastingdienst |
Informeren en communiceren |
Weerbaarheid en veerkracht van inwoners, organisaties en bedrijven in de stad vergroten. Vergoten bestuurlijke weerbaarheid. |
De aanpak is geformuleerd Voor ondernemers is een webinar over het voorkomen van ondermijning georganiseerd. Verder wordt er regelmatig berichtgeving over het thema ondermijning doorgegeven via de website/huis aan huis en via social media. In 2022 wordt een animatie gelanceerd gericht op bewustwording en meldingsmogelijkheden. Tot slot zijn bewustwordingsbijeenkomstentrai ningen en kennistrainingen gestart en uitgebreid naar een grotere groep collega’s. |
Informatiebijeenkomsten en andere uitingen om inwoners en ondernemers weerbaarder te maken om slachtofferschap ondermijnende praktijken te voorkomen. Quickscan weerbaarheid: signaleringstrainingen uitbreiden voor onze interne collega’s die vaak op straat zijn en/ofcontact hebben met inwoners. Verder zetten we in op het informeren van woningcorporaties over het thema ondermijning en kijken we samen met de corporaties hoe wehun huurders weerbaarder kunnen maken tegen ondermijning. Bewustwordingscampagne n.a.v. start samenwerking tussen gemeente en Meld Misdaad Anoniem (MMA) |
Extern: RSIV,CCV Intern:Communicatie |
Beoogd resultaat in 2022:
- •
De staande aanpak is uitgebreid en deze is via de vier doelstellingen van het ondermijningsproject in uitvoering: 1) versterken maatschappelijke weerbaarheid 2) versterken weerbaarheid/integriteit lokaal bestuur en ambtelijke organisatie, 3) verbeteren informatiepositie en 4) het voorkomen van Jonge aanwas in de drugscriminaliteit
Indicatoren:
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Hennep gerelateerd |
|
|
|
|
Geruimde hennepkwekerijen |
12 |
24 |
11 |
11 |
Interventie op participatiewet uitkeringen |
1 |
4 |
4 |
n.n.b. |
Bestuurlijke sluiting |
- |
3 |
1 |
1 |
Waarschuwing |
- |
- |
1 |
2 |
Last onder dwangsom |
1 |
- |
- |
- |
Ontbinding huur woningcorporatie |
10 |
20 |
7 |
4 |
Drugs overige |
|
|
|
|
Sluiting drugspand |
- |
1 |
- |
2 |
Waarschuwing |
- |
- |
1 |
1 |
Onvergunde prostitutie met risico op mensenhandel |
|
|
|
|
Bezoek HEITi.h.k.v. toezicht op de branche |
20 |
10 |
4* |
4* |
Outlaw Motorcycle Gangs (OMG) |
|
|
|
|
Interventie op (dreigende) vestiging OMG |
1 |
1 |
- |
- |
Malafide bedrijvigheid |
|
|
|
|
Integrale controles malafide bedrijvigheid HEIT |
7 |
- |
2 |
8 |
*Door Covid-19 hebben er in 2020 en 2021 minder controles plaats kunnen vinden.
Prioriteit 5: Radicalisering, extremisme en polarisatie |
De gemeente zet preventief en repressief in op het tegengaan van radicalisering, extremisme en polarisatie. In de districtelijke integrale aanpak wordtaangesloten op de risico’s vanuit het landelijke dreigingsbeeld. In het begin van de aanpak lag de focus op (het tegenhouden van) uitreizigers, momenteel ligt de focus op re-integratie van terugkeerders uit strijdgebied of uit detentie. Daarnaast vragen rechtsextremisme, extreemrechts, accelerationisme en maatschappelijk ongenoegen steeds meer landelijke aandacht. Daarom wordt het komende jaar gekeken in hoeverre deze vormen lokaal spelen en wat nodig is om deze vormen te beperken. Daarnaast zijn we alert op ‘home grown radicalisering’, nieuwe aanwas en combinaties van complexe casuïstiek. De basis voor een integrale lokale aanpak staat in Delft, maar de problematiek is dynamisch en de aandacht en inzet mag nietverslappen. Voor het komende jaarwillen we meeraansluiten bij lessenuit de wetenschap, ontwikkelingen vanuit het dreigingsbeeld terwijlwe ruimte latenvoor actualiteiten. |
Doelstelling In Delft werken verschillende partners nauwsamen aan het voorkomen van en ingrijpen op radicalisering, extremisme en polarisatie. |
Voortgang van de inzetop de hoofdlijnen van de aanpak 2019-2022 Opstellen vanen uitvoering gevenaan de aanpak radicalisering, extremisme en polarisatie met inzet op:
|
Conclusie: Er is het afgelopen jaar het nodige gebeurt wat impact heeft gehad op de aanpak en de relaties. Dit heeft veel aandacht gevraagd van team Radicalisering en Polarisatie. We blijven werken aan het verbeteren van onze aanpak door continue te leren en ontwikkelen. Daarnaast blijven we versterkt inzetten op de relaties met de islamitische gemeenschap. We blijven de aanpak monitoren en regelmatig tussentijds evalueren. Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p. 27) zijn we goed op weg: de basis staat, alle relevante partners zijn betrokken, en de handelingsverlegenheid lijkt verminderd. Daarnaast zijn verschillende trainingstools ontwikkeld en wordt het bereik steeds groter. Tot slot weten partners elkaar beterte vinden en signalen wordensneller herkend en daardoor vroegtijdiger opgepakt. De borging van activiteiten wordt in 2022 verder versterkt. |
Strategische partners Ministerie/J&V NCTV | Ministerie SZW/ expertise unit sociale stabiliteit | politie | Openbaar Ministerie | Veiligheidshuis Haaglanden | Radicalisation Awareness Network | maatschappelijk voorveld zoals verenigingen, buurthuizen, onderwijs, geloofsgemeenschappen | districtsgemeenten |
||||
Aanpak |
Doel |
Wat hebben we tot nu toe gedaan? |
Wat gaan we doenin 2022? |
Wie hebben we daarvoor nodig? |
Spanningen of tegenstellingen te verkleinen investeren we in (herstel van) relaties en verbinding. |
Verminderen maatschappelijke onrust en ongewenste polarisatie. Versterken van sociale stabiliteit. |
Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering. |
Contactcirkels activeren waar nodig. Uitvoering geven aan aanbevelingen uit de quickscans. Versterkt inzetten op relaties met islamitische gemeenschappen. |
Extern: Ministeries J&V en SZW, Politie, in- en externe partners sociaal domein, districtsgemeenten Intern: Samenleving en Communicatie |
Vergroten van de weerbaarheid door tijdigepreventieve inzet |
Meer weerbaarheid, verkleinen voedingsbodem |
Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering. |
Voortzetten inzet en samenwerking op de ondersteuning van informele netwerken/sleutelfiguren, het organiseren van educatieve activiteiten. Ondersteuning aan professionals en ouders/opvoeders, borgen en evalueren van preventieve activiteiten. Quickscans naar aanleiding van actualiteiten en/ of ontwikkelingen uit het dreigingsbeeld. Uitvoering geven aan de aanbevelingen uit de quickscans. |
Extern: Ministeries J&V en SZW, Politie, in- en externe partners sociaal domein, districtsgemeenten Intern: Samenleving en Communicatie |
Bevorderen deskundigheid door voorlichtingen, trainingen en intervisiebijeenkomsten |
Meer deskundigheid en betere samenwerking |
Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering. |
Kennis en vaardigheden t.a.v. radicalisering, extremisme en polarisatie op peil houdenen gezamenlijk uitbouwen. |
Ministeries J&V en SZW, politie, in- en externe partners sociaal domein, districtsgemeenten. |
Persoonsgerichte aanpak (PGA) |
Doorbreken van het radicaliseringsproces door personen afstand te laten nemen van het radicale gedachtegoed en/of om dat gedachtegoed af te zweren. |
Activiteiten uit Aanpak extremisme, polarisatie en radicalisering. |
Voortzetten PGA met specifieke aandacht voor signalen en duiding van het gehele spectrum van radicalisering en extremisme. Daarnaast werken we vanuit Delft mee aan de doorontwikkeling van de landelijke PGA aanpak. |
Extern: Politie, OM, veiligheidshuis Haaglanden, NCTV, Delft Support |
Beoogd resultaat in 2022:
- •
De Delftse samenleving is weerbaar(der) tegen gewelddadig jihadisme of andere vormen van extremisme (zowel links- als rechtsextremisme)
- •
Maatschappelijke spanningen worden in een vroegtijdig stadium herkend en er wordt actie tegen ondernomen, zoveel mogelijk vanuit de samenleving zelf
- •
Op signalen van radicalisering wordt op tijd ingegrepen, doordat signalen worden herkend en erkend
- •
Personen over wie signalen bekend zijn, worden besproken in multidisciplinair casusoverleg
Indicatoren
|
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
Aantal getrainde professionals/organisaties |
90 |
60 |
20 personen extra aangesteld als aandachtsfunctionaris |
122 |
Aantal deelnemers preventieve activiteiten |
27 |
39 |
Wegens corona zijn activiteiten verschoven naar2021 |
34* |
Aantal leerlingen educatieve activiteiten |
- |
540 |
300 |
80* |
Aantal bijeenkomsten vanuit ondersteuning informele netwerken/sleutelfiguren |
3 |
8 |
8 |
6 |
*Door Covid-19 hebben er in 2020 en 2021 minder activiteiten plaats kunnen vinden. Voor 2022 staat er een inhaalslag op de planning.
Rode draad: Burgerparticipatie en weerbaarheid |
Alleen samen houden we Delft veilig. Vanuit dit uitgangspunt werken wij samen met partners zoals de politie en de convenantpartners van onze Zorg- en Veiligheidskamer Delft (ZVKD). Daarnaast investeren wij in onze relaties met het maatschappelijk netwerk zoals de inwoners, verenigingen, ondernemers en bezoekers. De professionele partners handelen vanuit hun wettelijke taken, expertises en bevoegdheden en de maatschappelijke partners dragen bij door te signalen, elkaar aan te spreken, elkaar te helpen en waar nodig hier professionele ondersteuning bij te vragen. In een wereld waarin mensen steeds langer zelfstandig wonen en een groter beroep wordt gedaan op de zelf- en samenredzaamheid verwachten wij dat onze inwoners zich waar nodig lateninformeren en voorbereid zijn om zelf actiete ondernemen waar nodig. Als gemeente willen wij onze inwoners hierin ondersteunen door een netwerk te faciliteren, waarnodig vraaggerichte voorlichting te biedenen een weerbaarheidsaanbod in te richten. |
Doelstelling In Delft dragen bewoners en ondernemers bij aan het vergroten van de veiligheid en weerbaarheid. |
Voortgang van de inzet op dehoofdlijnen van de aanpak 2019-2022
Conclusie: Kijkend naar de beoogde resultaten voor 2022 (p.32) zijn we redelijk op weg. In vergelijking met 2017 zien we dat de participatie van Burgernet en buurtpreventie in 2021 gezamenlijk met bijna 12% is vergroot. Ondanks dat het beoogde resultaat van een stijging van 25% ten opzichte van 2017 (nog) niet is behaald, zijn we toch zeer tevreden want de kwaliteit van de groepen is van een hoog niveau. Het aantal Burgernetleden is redelijk stabiel gebleven ten opzichte van 2017 en de dekkingsgraad van de Appgroepen is met ruim 50% toegenomen. Het komende jaar gaan we primair inzetten op behoud van kwaliteit. Als gevolg van Covid-19 heeft in 2021 een aantal trainingen en bijeenkomsten geen doorgang kunnen vinden. Om te zorgen dat onze weerbaarheids- en wervingsinzet effectiever wordt, wordt in 2022 geïnventariseerd waar we de aanpakWeerbaarheid verder kunnen verbeteren. |
Strategische partners Inwoners en ondernemers | Delft Support | Delft voor Elkaar| maatschappelijke organisaties | kennisinstellingen zoalsCCV en RSIV | politie |
||||
Aanpak |
Doel |
Wat hebben we tot nu toe gedaan? |
Wat gaanwe doen in 2022? |
Wie hebben we daarvoor nodig? |
Burgerparticipatie vergroten |
Meer alertheid en heterdaadkracht |
Inzet van Burgernet en buurtpreventiegroepen |
Visie uitwerken o.b.v inventarisatie van effectiviteit en kansen. Belangrijke aspecten daarbij zijn: rol, definiëring van regieen verantwoordelijkheid, middelen. Continueren van Burgernet en buurtpreventiegroepen en het stimuleren van werving daar waar de dekkingsgraad laag is. Investeren op het weerbaarder maken van onze inwoners op nieuwe trends zoals cybercrime. Verkennen hoewe de kennisen ervaring binnen buurtpreventie voor stadsbrede doelenkunnen benutten. Evaluatie activiteitenkalender weerbaarheid 2022. |
Extern: Inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties, kennisinstellingen, politie, Delft voor Elkaar, Delft Support, woningcorporaties Intern: Samenleving, ZVKD, T&H, Communicatie |
Inzet op weerbaarheid door bewustwording, eigen verantwoordelijkheid en preventie te versterken |
Minder slachtoffers doorvergroten weerbaarheid |
Inzet van Burgernet, buurtpreventiegroepen en Besmettingsbrieven Aanpak Fietsendiefstal 2017 Keurmerk Veilig Ondernemen |
||
|
|
Deelname aan buurtpreventie vergroot door het aantal deelnemers te stimuleren en de ledente behouden |
|
|
|
|
Activiteitenkalender weerbaarheid voor 2022opgesteld |
|
Verbinding met prioriteiten
Burgerparticipatie en weerbaarheid in relatie tot de overige prioriteiten |
HIC en fietsendiefstal: |
Overlast |
Veiligheidsbeleving |
Ondermijning |
Radicalisering en polarisatie |
Burgerbetrokkenheid vergroten |
Tijdens voorlichtingen de mogelijkheid tot deelname aan buurtpreventie aanbieden. |
In de aanpak van overlast wordtgekeken in hoeverre de participatiegroepen een rol kunnen spelen en hoe partners het beste naar deze groepenkunnen verwijzen. |
Burgerbetrokkenheid draagt bij aan het verbeteren van de veiligheidsbeleving (Tafelvan 12) |
Tijdens voorlichtingen de mogelijkheid totdeelname aan buurtpreventie aanbieden. Buurtpreventie bij ondernemers onderde aandacht brengen. |
De diversiteit binnen de participatiegroepen versterken. |
Inzet op weerbaarheid door bewustwording, eigenverantwoordelijkheid en preventie te versterken |
Behoeftegericht voorlichting aanbieden Continueren van inzet op bewustwording rondom meldings- en aangiftebereidheid (o.a. VeiligThuis, politie). Signalen en trend uit aanpak nazorgex- gedetineerden ophalen en waar mogelijk koppelen aan inzetop de algemene weerbaarheid. |
Behoeftegericht voorlichting aanbieden. Voorlichting aanbieden op het weerbaar en vaardig maken van inwoners op het gebied van ervaren overlast (omgaan met eigen beleving en constructief aanspreken van overlastgevers). |
Behoeftegericht voorlichting aanbieden. Verhoogde weerbaarheid draagt positief bij aan de veiligheidsbeleving. |
Behoeftegericht voorlichting aanbieden. Burgerparticipatiegroepen, ondernemers, verenigingen trainen om signalen van ondermijning te herkennen en weerbaarheid te vergroten. |
Behoeftegericht voorlichting aanbieden. Burgerparticipatiegroepen trainen om signalen van polarisatie te herkennen en de vaardigheid te creëren om polarisatie in dialoogte veranderen. |
Beoogd resultaat 2022:
- •
Toename burgerparticipatie aan veiligheid met 25% ten opzichte van 2017 (2017=100)
- •
Weerbaarheid van de groepen vergroten op nieuwe actuele thema’s zoals cybercrime en ondermijning.
Indicatoren: Burgernet en WhatsApp-leden (Bron: burgernet)
- •
Cijfers zijn per januari van het betreffende jaar
|
2017 |
2019 |
2020 |
2021 |
Inwonersaantal 2021 |
Aantal burgernetleden |
10.437 |
10.364 |
10.161 |
10.150 |
103.595 |
Aantal WhatsAppleden |
2.908 |
4.312 |
4.408 |
4.780 |
103.595 |
Totaal |
13.345 |
14.676 |
14.569 |
14.940 |
103.595 |
|
|
|
|
|
|
Dekkingsgraad Burgernet |
10,2% |
10,1% |
9,9% |
9.8% |
103.595 |
Dekkingsgraad WhatsApp |
2,8% |
4,2% |
4,3% |
4.3% |
103.595 |
Totale dekkingsgraad |
13.1% |
14,4% |
14,3% |
14.4% |
103.595 |
Indicatoren: Preventieve maatregelen (bron: Veiligheidsmonitor)
Voorbeeld om de tabel te duiden: 2,9 betekent dat Delftenaren gemiddeld 2,9 van de 6 voorgestelde maatregelen nemen op het gebied van digitale gegevensbescherming.
|
2021* |
||
|
Gemeente Delft |
Regionale EenheidDH |
Nederland |
Preventiegedrag (persoonlijk)** |
1,8 |
2,1 |
2,1 |
Beveiligingsmaatregelen (thuis)*** |
1,2 |
1,5 |
1,7 |
Digitale gegevensbescherming **** |
2,9 |
2,6 |
2,6 |
* Voor preventief gedrag zijn geen omrekenfactoren beschikbaar. 2021 is daarom het startpunt van een nieuwe cyclus.
**Preventiegedrag (maatregelen zoals het licht laten branden bij afwezigheid en waardevolle spullen thuis laten). Somscore (0-4).
***Beveiligingsmaatregelen (maatregelen zoals een alarminstallatie en extra veiligheidssloten). Somscore (0-6).
****Digitale gegevensbescherming (maatregelen zoals het regelmatig veranderen van wachtwoorden en gebruik virusscanner. Somscore (0-6).
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl