Besluit van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP) tot vaststelling van de Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP) 2022

Geldend van 13-09-2022 t/m heden

Intitulé

Besluit van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP) tot vaststelling van de Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP) 2022

Het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP),

in de hoedanigheid van zorgdrager voor de archiefbescheiden op basis van de artikelen 40 en 30 van de Archiefwet 1995;

Gelet op artikelen 31 en 32, derde lid, van de Archiefwet 1995 en artikel 3a van het Archiefbesluit 1995;

besluit:

  • I.

    als archivaris aan te wijzen: de streekarchivaris subsidiair de functionaris belast met de archivaristaken werkzaam bij het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven;

  • II.

    als archiefbewaarplaats voor zowel analoge als digitale archiefbescheiden aan te wijzen: het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven;

  • III.

    een Strategisch informatieoverleg in te stellen waarin zitting hebben: de directeur en de beleidsmedewerker van de gemeenschappelijke regeling, de archivaris, en een of meerdere informatiemedewerkers van de archiefvormende gemeente, en

  • IV.

    dat dit besluit in werking treedt op 22 maart 2022 en wordt aangehaald als: Aanwijzings- en benoemingsbesluiten informatiebeheer Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP) 2022.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark (KBP) op 21 maart 2022

ir. R.P.G. Bosma

Voorzitter

H. Loos

Directeur

Belanghebbenden kunnen tegen dit besluit binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift indienen bij het algemeen bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Kempisch Bedrijvenpark, Postbus 11 Bladel, info@kempischbedrijvenpark.com. Een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet.

Belanghebbenden kunnen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voorwaarde is dat u ook een bezwaarschrift hebt ingediend.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en

  • de reden(en) waarom u het niet eens bent met het besluit.

Toelichting

In artikel 40, eerste en tweede lid, van de Archiefwet 1995 (hierna: Archiefwet) en in artikel 30, eerste lid van de Archiefwet, is de zorgplicht voor de archiefbescheiden van een volgens de Wet gemeenschappelijke regelingen ingesteld openbaar lichaam of gemeenschappelijk orgaan bij het dagelijks bestuur (zorgdrager) gelegd.

Dit besluit betreft een aantal besluiten die het dagelijks bestuur moet nemen om aan hun zorgtaak op grond van de Archiefwet te voldoen.

Onderdeel I betreft de aanwijzing van de archivaris overeenkomstig artikel 32, derde lid, van de Archiefwet. In het eerste lid van artikel 32 van de Archiefwet is bepaald dat de archiefbewaarplaats wordt beheerd door een archivaris, die in het bezit dient te zijn van een diploma archivistiek.

Onderdeel II betreft een uitwerking van de bevoegdheid van het dagelijks bestuur om een archiefbewaarplaats aan te wijzen (artikel 31 van de Archiefwet).

Onderdeel III betreft het instellen van een Strategisch informatieoverleg (hierna: SIO). Het begrip SIO is geïntroduceerd in de toelichting op het in 2012 gewijzigde Archiefbesluit 1995 (hierna: Archiefbesluit). Met het SIO wordt in elk overheidsorgaan een structureel overleg gecreëerd. In dit overleg worden vraagstukken belegd over het functioneren en de kwaliteit van de informatiehuishouding. In het SIO vindt de ketengerichte belangenafweging in de informatiehuishouding plaats. Hierdoor wordt in samenhang het beheer van informatie georganiseerd. Daarnaast heeft een SIO bij besluiten omtrent vervreemding en selectielijsten een wettelijk verplichte functie.

In artikel 2, eerste lid, van het Archiefbesluit wordt voorgeschreven dat de belangen van het bestuur en de burger alsmede historische en culturele belangen bij vervanging, selectielijsten en vervreemding moeten worden afgewogen. De verantwoordelijke voor de informatiehuishouding vertegenwoordigt het belang van het bestuur; de archivaris historie en cultuur. De onafhankelijke deskundige heeft in het bijzonder de positie van de burger als uitgangspunt. Hiertoe dient het SIO een voordracht te doen (artikel 3a, eerste lid, van het Archiefbesluit). Het Archiefbesluit stelt eisen om de deskundigheid en onafhankelijkheid van deze functionaris te borgen (artikel 3a, tweede lid, van het Archiefbesluit).