Regeling vervallen per 01-01-2023

Verlenging aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen (2022)

Geldend van 01-09-2022 t/m 31-12-2022

Intitulé

Verlenging aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen (2022)

DE BURGEMEESTER VAN THOLEN,

gelet op artikel 151c van de Gemeentewet, artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen en de Wet Politiegegevens;

na overleg met de lokale driehoek;

overwegende:

  • dat de burgemeester overeenkomstig artikel 151c van de Gemeentewet en artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen kan besluiten tot de aanwijzing van een gebied waarin camera's voor een bepaalde duur ten behoeve van het toezicht op een openbare plaats in het kader van de handhaving van de openbare orde kunnen worden geplaatst;

  • dat de burgemeester op grond van vorenstaande bevoegdheid op 24 november 2021 door middel van het ‘Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen’ (Gmb. 2021, 431676; Bijlage 1), gewijzigd vastgesteld op 17 december 2021 (Gmb. 2021, 467912), als gebied heeft aangewezen waar camera’s kunnen worden geplaatst, de openbare delen van het woonwagenterrein aan de Oudelandsedijk te Tholen, op de gronden die in de overwegingen van laatstgenoemd besluit zijn opgenomen onder ‘overwegende’ en welke gronden als hierbij herhaald en ingelast moeten worden beschouwd;

  • dat in artikel 2 van het aanwijzingsbesluit (voornoemd) is bepaald dat het aanwijzingsbesluit gedurende negen (9) maanden vanaf de dag van bekendmaking geldt en dat als verlenging van de periode van cameratoezicht noodzakelijk is, de burgemeester opnieuw een aanwijzingsbesluit kan nemen;

  • dat het aanwijzingsbesluit (voornoemd) op 1 december 2021 in werking is getreden en daarmee op 1 september 2022 eindigt;

  • dat de burgemeester van de politie nadere informatie heeft ontvangen in de vorm van een op ambtseed opgemaakt proces-verbaal op grond waarvan zowel op zichzelf als in combinatie met andere informatie moet worden vastgesteld dat er een noodzaak is om de periode van cameratoezicht in het aangewezen gebied te verlengen;

  • dat concreet blijkt uit vorenstaande informatie dat in het aangewezen gebied (nog steeds) sprake is van een onder druk staand leefklimaat, althans van een situatie die moet worden gekwalificeerd als risicovol voor de leefbaarheid en openbare orde ter plaatse. Dit houdt onder andere verband met personen en (vermoedelijke) activiteiten in het aangewezen gebied die in relatie staan of waarvan aannemelijk is dat die in relatie staan tot, of potentieel doelwit kunnen zijn van, strafbare feiten die negatieve invloed hebben op de orde en rust in de gemeentelijke samenleving;

  • dat de verkregen informatie van de politie uitwijst dat eerdere strafrechtelijke interventies nog altijd niet hebben geleid tot een significante verbetering van de leefbaarheid ter plaatse en dat door de nader gebleken informatie ter plaatse nog steeds de bestuurlijke integriteit wordt aangetast, mede omdat ambtenaren op deze locatie niet of niet naar behoren, hun publieke taak kunnen uitvoeren zonder in de uitoefening ervan te worden gehinderd of bedreigd. Hierdoor wordt overheidsoptreden bemoeilijkt;

  • dat gezien het vorenstaande andere, minder ingrijpende instrumenten in dit geval niet geschikt zijn (gebleken) omdat pogingen hiertoe eerder niet het gewenste effect hebben gehad;

  • dat een mediationtraject tussen bewoners/gebruikers van het woonwagenterrein en de gemeente is mislukt. Het mislukte mediationtraject heeft niet geleid tot zodanige verbeteringen in verband met de openbare orde en leefbaarheid dat cameratoezicht achterwege kan blijven;

  • dat van gemeentewege weer een aanvang is genomen met werkzaamheden in het kader van het plan ‘Herinrichting woonwagenlocatie Oudelandsedijk Tholen’, dat vanwege het mediationtraject ‘on hold’ was gezet. In essentie wordt met laatstgenoemd plan beoogd het woonwagenterrein schoon, heel en veilig te maken, waaronder door het in overeenstemming brengen van het terrein met geldende wet- en regelgeving en het verbeteren van het openbaar gebied op het terrein. Een ander onderdeel van het plan van aanpak is de verbetering van de relatie en communicatie tussen overheid en bewoners. Deze doelstellingen zijn nog (ruimschoots) niet bereikt;

  • dat het cameratoezicht past in een breder pakket van maatregelen tot normalisatie van de situatie ter plaatse, waaronder in het bijzonder het vorenbedoelde (mislukte) mediationtraject en het plan “Herinrichting woonwagenlocatie Oudelandsedijk Tholen”;

  • dat het cameratoezicht tevens moet worden gezien in samenhang met andere bestuurlijke en strafrechtelijke maatregelen in het kader van de handhaving van de openbare orde en de veiligheid, waaronder surveillance, die zijn en nog zullen worden getroffen;

  • dat de aanwijzing van het woonwagenterrein als een gebied met cameratoezicht in samenhang met de andere maatregelen (voornoemd) positief bijdraagt en zal blijven bijdragen aan het verhogen van de veiligheid en het verbeteren van de leefbaarheid en de veiligheidsbeleving ter plaatse;

  • dat waarborgen zijn ingebouwd om de privacybelangen van bewoners en gebruikers van het aangewezen gebied te garanderen, door het verrichten van een Data Protection Impact Assessment (DPIA), door het inwinnen van advies bij (en het verkrijgen van een positief advies door) een onafhankelijke privacyfunctionaris, alsook door het plaatsen van camera’s op hoogte en door het instellen van ‘privacy mask’ waardoor geen beelden in woonruimten die in het aangewezen gebied gelegen zijn kunnen worden verwerkt;

  • dat de omvang van het aangewezen gebied voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet daaraan stelt en proportioneel is in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • dat ook de verlengde duur van de aanwijzing voldoet aan de eisen die artikel 151c van de Gemeentewet daaraan stelt en proportioneel is in relatie tot het beoogde legitieme doel;

  • dat gezien de vorenstaande overwegingen en waarborgen de belangen van openbare orde en veiligheid, het voorkomen van wanordelijkheden en van strafbare feiten, het voorkomen van overlast, het waarborgen van de veiligheid van de bewoners en bezoekers van het woonwagenterrein en het ter plaatse ongehinderd kunnen uitoefenen van publieke taken door ambtenaren, in het onderhavige geval zwaarder wegen dan het individuele belang van de bewoners en gebruikers van het aangewezen gebied bij bescherming van de persoonlijke levenssfeer van betrokkenen.

BESLUIT VAST TE STELLEN:

HET VERLENGDE AANWIJZINGSBESLUIT CAMERATOEZICHT OUDELANDSEDIJK TE THOLEN 2022

Artikel 1

  • 1. Het volgende gebied in de gemeente Tholen is aangewezen als gebied waar cameratoezicht plaatsvindt als bedoeld in artikel 2:77 van de Algemene plaatselijke verordening gemeente Tholen: dat deel van de Oudelandsedijk en van de Oudelandseweg, zoals weergegeven op de kaart die als bijlage 2 is gevoegd bij dit aanwijzingsbesluit en welke kaart onderdeel uitmaakt van dit aanwijzingsbesluit.

  • 2. In het aangewezen gebied worden camera’s uitsluitend geplaatst op een hoogte van minimaal 4 meter en zijn deze voorzien van een zodanig afgesteld ‘privacy schild’ dat geen beelden gemaakt kunnen worden in de verblijfseenheden;

  • 3. De uitvoering van het cameratoezicht is opgedragen aan de politie eenheid Zeeland-West-Brabant.

  • 4. De politie eenheid Zeeland-West-Brabant bekijkt de beelden in elk geval rechtstreeks indien er incidenten zijn of hebben plaatsgevonden of er aanwijzingen zijn dat deze zouden kunnen plaatsvinden, er schade wordt aangericht of dreigt te worden aangericht, er klachten of meldingen worden gedaan van overlast of verstoringen van de openbare orde, of indien er aangifte wordt gedaan van een strafbaar feit, in het aangewezen gebied.

  • 5. De opgenomen camerabeelden worden ten hoogste achtentwintig (28) dagen bewaard. Als er een concreet vermoeden is dat de beelden noodzakelijk zijn voor de opsporing van een strafbaar feit of voor het treffen van een bestuursrechtelijke maatregel, dan mogen de opgenomen camerabeelden worden bewaard tot het moment dat de beelden niet meer bruikbaar zijn voor dat doel.

Artikel 2

  • 1. Dit besluit treedt in werking op 1 september 2022 en geldt in beginsel gedurende vier (4) maanden vanaf de dag van bekendmaking.

  • 2. Als verdere verlenging van de periode van cameratoezicht noodzakelijk is, kan de burgemeester opnieuw een aanwijzingsbesluit nemen.

  • 3. De burgemeester trekt dit besluit vóór de in het eerste lid genoemde termijn in zodra naar haar oordeel de inzet van camera’s niet langer noodzakelijk is in het belang van de handhaving van de openbare orde.

Artikel 3

Dit besluit wordt aangehaald als: “Verlenging aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen 2022”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door de burgemeester op 24 augustus 2022.

De burgemeester van Tholen

w.g. M.L.P. Sijbers

Bijlage 1: Aanwijzingsbesluit cameratoezicht Oudelandsedijk te Tholen d.d. 24 november 2021

Bijlage 2: Aangewezen gebied (binnen de rode kaders, het rode vlak valt buiten het aangewezen gebied).

afbeelding binnen de regeling

Bezwaar

Tegen dit besluit kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking van het besluit bezwaar maken bij de burgemeester van Tholen, Postbus 51 4690 AB Tholen. Hiervoor kan een bezwaarschrift worden ingediend. In het bezwaarschrift dient de naam en het adres worden vermeld, de dagtekening, het kenmerk of de omschrijving van het besluit en de gronden van het bezwaar. Een kopie van het besluit waartegen het bezwaar zich richt moet worden meegezonden. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Na indiening van een bezwaarschrift bestaat de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Zeeland-West-Brabant te Breda. De uitspraak van de voorzieningenrechter kan inhouden dat de werking van dit besluit wordt geschorst.