Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR680388
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR680388/1
Ondermandaatbesluit Wet open overheid en Wet hergebruik overheidsinformatie 2022
Geldend van 04-08-2022 t/m heden
Intitulé
Ondermandaatbesluit Wet open overheid en Wet hergebruik overheidsinformatie 2022De gemeentesecretaris/directeur;
Gelet op het mandaatbesluit Wet open overheid en Wet hergebruik overheidsinformatie 2022;
Besluit:
vast te stellen het Ondermandaatbesluit Wet open overheid en Wet hergebruik overheidsinformatie 2022 als volgt;
Artikel 1 Definities
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
ondermandaat: de bevoegdheid van de secretaris/directeur om op basis van haar mandaat, op haar beurt aan medewerkers binnen de gemeente Terschelling mandaat te verlenen om besluiten te nemen op basis van de Wet open overheid en de Wet hergebruik overheidsinformatie.
- b.
de ondermandaatgever: de secretaris/ directeur van de gemeente Terschelling;
- c.
secretaris/directeur: de functionaris die door het college is aangesteld en eindverantwoordelijk is voor de ambtelijke organisatie en die als secretaris functioneert zoals bedoeld in artikel 100 Gemeentewet;
- d.
ondermandaatnemer: de medewerkers juridisch control;
- e.
besluit: een schriftelijke beslissing als bedoeld in artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht;
- f.
Ondermandaatbesluit: Ondermandaatbesluit Wet open overheid en Wet hergebruik overheidsinformatie 2022;
Artikel 2 Ondermandaatnemer
-
1. De uitoefening van de bevoegdheden - genoemd in de bijlage - van de ondermandaatgever wordt opgedragen aan de ondermandaatnemer.
-
2. De ondermandaatgever kan het ondermandaat geheel of gedeeltelijk intrekken als zij voortzetting van het ondermandaat niet wenselijk vindt.
Artikel 3 Machtiging
De ondermandaatnemer is voor de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in artikel 2, lid 1, tevens gemachtigd tot:
- a.
het verrichten van alle benodigde handelingen ter voorbereiding van een besluit;
- b.
het verrichten van alle benodigde handelingen na het nemen van het besluit;
- c.
het voeren van correspondentie rondom het besluit;
- d.
het verstrekken van informatie rondom het besluit.
Artikel 4 Instructies voor de ondermandaatnemer
-
1. De ondermandaatnemer registreert de genomen besluiten in een mandaatregister.
-
2. Halfjaarlijks geeft de ondermandaatnemer aan ondermandaatgever een overzicht van de genomen besluiten.
-
3. Van ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt, indien de ondermandaatgever te kennen heeft gegeven de bevoegdheid zelf te willen uitoefenen.
-
4. Van een ondermandaat wordt geen gebruik gemaakt dan na voorafgaand overleg met, en verzoek om nadere instructie aan de ondermandaatgever, indien het te nemen besluit:
- a.
(aanmerkelijke) politieke of bestuurlijke gevolgen heeft;
- b.
leidt tot afwijking van vastgesteld beleid of van een bestendige bestuurlijke praktijk;
- c.
tot ingrijpende financiële gevolgen leidt, bijvoorbeeld in de vorm van meerjarenverplichtingen of overschrijding van het budget;
- d.
volgens extern ingewonnen advies tot voor de gemeente ongunstige gevolgen leidt;
- e.
leidt tot afwijking van een extern ingewonnen advies;
- f.
samenhangt met mandaat aan meerdere medewerkers en daarbij geen onderlinge overeenstemming bestaat.
- a.
Artikel 5 Ondertekeningsmandaat
-
1. Het ondermandaat omvat ook de bevoegdheid tot ondertekening namens het college of de burgemeester.
-
2. De stukken worden als volgt ondertekend:
-
“Namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Terschelling,” gevolgd door ondertekening, naam en functieaanduiding.
-
“Namens de burgemeester van de gemeente Terschelling,” gevolgd door ondertekening, naam en functieaanduiding.
-
3. Onderaan het in ondermandaat genomen besluit wordt de rechtsmiddelenclausule vermeld.
Artikel 6 Slotbepalingen
-
1. Dit ondermandaatbesluit wordt aangehaald als: “Ondermandaatbesluit Wet open overheid en Wet hergebruik overheidsinformatie 2022”.
-
2. De ondermandaatregeling ‘team Juridisch Control gemeente Terschelling 2018’, gepubliceerd in Gemeenteblad nr. 26901, 5 februari 2019, vervalt op de dag waarop het ondermandaatbesluit, bedoeld in lid 1, in werking treedt.
Ondertekening
Aldus besloten op 11 juli 2022.
H.M. de Jong,
secretaris/directeur,
Bijlage: bevoegdheden die zijn ondergemandateerd aan de medewerker juridisch control zoals bedoeld in artikel 2, lid 1 van het ondermandaatbesluit
|
Bevoegdheid |
Grondslag |
|
Wet open overheid |
|
1 |
Beslissen omtrent verzoeken om openbaarmaking van informatie (waaronder doorverwijzing en verlengen beslistermijn) |
Hoofdstuk 4 |
2 |
Uitzonderingen op openbaarmaking van informatie |
Hoofdstuk 5 |
3 |
Last onder dwangsom |
Hoofdstuk 8 |
4 |
Kostenvergoeding vragen voor vervaardiging kopieën documenten |
Hoofdstuk 8 |
|
Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) |
|
1 |
Beslissen omtrent verzoeken om hergebruik |
Hoofdstuk II |
2 |
Ter beschikking stellen van informatie voor hergebruik |
Hoofdstuk III |
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
||
1 |
Verlangen van een schriftelijke machtiging |
Artikel 2:1, lid 2 Awb |
2 |
|
Artikelen 2:3 en 6:15 Awb |
3 |
Buiten behandeling laten van het verzoek |
Artikel 4:5 Awb |
4 |
Verzoek afwijzen met verwijzing naar het eerdere verzoek |
Artikel 4:6 Awb |
5 |
Gelegenheid geven zienswijze bij voorgenomen besluit |
Artikel 4:7 en 4:8 Awb |
6 |
Achterwege laten zienswijze bij voorgenomen besluit |
Artikel 4:11 en 4:12 Awb |
7 |
Ontvangstbevestiging bezwaarschrift |
Artikel 6:14, lid 1 Awb |
8 |
Stukken sturen naar de gemachtigde |
Artikel 6:17 Awb |
9 |
Sowieso afwijzen verzoek rechtstreeks beroep |
Artikel 7:1a, lid 2 Awb |
10 |
Instemmen / afwijzen verzoek rechtstreeks beroep |
Artikel 7:1a, lid 3, 4, 5 en 6 Awb |
11 |
Achterwege laten ter inzage leggen stukken |
Artikel 7:4, lid 5 Awb |
12 |
Meedelen gegevens/feiten, ingekomen nadat hoorzitting is geweest |
artikel 7:9 Awb |
13 |
Verdagen beslistermijn op bezwaar |
Artikel 7:10, lid 3, lid 4 en lid 5 Awb |
14 |
Meedelen dat commissie bezwaarschriften adviseert |
7:13, lid 2 Awb |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl