Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR680356
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR680356/1
Bomenbeleidsplan
Geldend van 10-06-2016 t/m heden
Intitulé
BomenbeleidsplanSamenvatting
Bomen dragen bij aan een aantrekkelijke en groene leefomgeving en zijn daarmee van
grote waarde voor de gemeente Hilvarenbeek. De levensduur en hun imposante
verschijning maken het van algemeen belang goed bomenbeleid te formuleren.
Het in stand houden van bomen is een taak van de gemeente Hilvarenbeek. Een
belangrijke basis voor het beheer van het bomenbestand is een degelijk beleid voor
zowel gemeentelijke als particuliere bomen.
Door waardevolle bomen en boomstructuren aan te wijzen vereenvoudigt de procedure
rondom het al dan niet verstrekken van kapvergunningen. De daadwerkelijke
bescherming van waardevolle bomen komt daarmee binnen bereik.
Om de kapaanvragen efficiënter en effectiever te laten verlopen gaat de gemeente
werken met een ‘waardevolle bomenlijst’ die alle waardevolle bomen in Hilvarenbeek
omvat, zowel particulier als gemeentelijke bomen. De beleidsnotitie omschrijft wanneer
een boom in aanmerking komt voor een plaats op de waardevolle bomenlijst. Deze lijst
wordt elke vijf jaar herzien en opnieuw vastgesteld door het gemeentebestuur.
De gemeente komt particulieren tegemoet van wie bomen in de waardevolle bomenlijst
komen door de VTA (‘Visual Tree Assessment’)-inspectie over te nemen.
Voor het kappen van waardevolle bomen is te allen tijde een kapvergunning nodig. Deze
wordt alleen bij zwaarwegende argumenten verleend en gaat standaard gepaard met
een herplantverplichting. Alle overige gemeentelijke bomen zijn vergunningplichtig.
In de Algemeen Plaatselijke Verordening gemeente Hilvarenbeek 2014 (APV 2014) wordt
de omschrijving van een boom gegeven:
“een houtachtig, opgaand gewas, zowel levend als afgestorven, met een dwarsdoorsnede
van de stam van minimaal 20 centimeter op 1,3 meter hoogte boven het maaiveld. In
geval van meerstammigheid geldt de omtrek van de dikste stam. In afwijking van het
hiervoor gestelde kan de dwarsdoorsnede kleiner zijn dan 20 cm op 1,3 meter boven het
maaiveld, indien sprake is van een houtopstand in het kader van een herplant of
instandhoudingsplicht als bedoeld in artikel 14:11f “
Meerwaarde van bomen
De openbare ruimte is dynamisch. Van tijd tot tijd vinden er veranderingen plaats door
herinrichting van wegen, renovaties, nieuwbouw etc. Bomen hebben een relatief lange
levenscyclus en kunnen daardoor een obstakel vormen in een snel veranderende omgeving.
Daarom lijkt het soms de beste optie om de boom te vervangen. Maar er zijn voldoende
redenen voor het behoud van volwassen bomen.
De boom vervult namelijk zijn functie optimaal in de volwassen fase. Daarnaast zijn de
kosten voor een volwassen boom wat betreft onderhoud en aanplant het meest efficiënt.
Een boom moet, ook in een bebouwde omgeving, vijftig tot tachtig jaar oud kunnen worden.
Uitgangspunt van het bomenbeleid is dan ook om bomen op een kostenefficiënte wijze hun
volwassen status te laten bereiken.
Bomenbeleid
Zorgplicht
De gemeente Hilvarenbeek is verantwoordelijk en aansprakelijk voor de veiligheid van de
bomen waar de gemeente eigenaar van is. Van de particuliere bomen die zijn
aangemerkt als ‘waardevol’ verzorgt de gemeente de VTA. De eigenaar van een boom is
en blijft zelf verantwoordelijk. Zowel de particuliere als gemeentelijke waardevolle
bomen zijn opgenomen in de lijst waardevolle bomen. De gemeente heeft voor al
gemeentelijke bomen een zorgplicht, zoals vastgelegd in de 6:162 lid 2 BW. Deze
zorgplicht houdt in dat de eigenaar – de gemeente of een particuliere eigenaar – in
beginsel niet aansprakelijk is voor de schade veroorzaakt door bomen, behalve als wordt
aangetoond dat de boomeigenaar nalatig is geweest in het uitvoeren van zijn
zorgplichten.
Er zijn drie vormen van zorgplicht. De Algemene zorgplicht bestaat eruit dat er in ieder
geval sprake moet zijn van regulier en regelmatig onderhoud, alsmede uitwendige
controle op gebreken van de boom. Afhankelijk van leeftijd, omvang en groeiplaats
hebben we het dan over vijfjaarlijkse tot jaarlijkse controles.
Wanneer de boom op een plaats staat waarbij te voorzien is dat er bij omvallen of
afbreken van takken aanzienlijke schade kan ontstaan is er sprake van verhoogde
zorgplicht. Voorbeelden zijn bomen langs autosnelwegen, drukke pleinen of straten,
zoals de grote eiken langs de Diessenseweg, de lindebomen langs de Vrijthof en de
acacia’s in de Acacialaan.
De derde vorm is de onderzoeksplicht. Als aan een boom een gebrek wordt
geconstateerd, dan is nader onderzoek nodig. Bijvoorbeeld als er grote holten in de
boom zitten of een schimmel zich uit in de vorm van een zwam. Ook als de
boomeigenaar weet dat bij een bepaald type boom een ziekte heerst, bijvoorbeeld de
kastanjebloedingsziekte, kan nader onderzoek nodig zijn.
De zorgplicht verplicht de gemeente Hilvarenbeek om de bomen te (laten) onderhouden
en periodiek te (laten) controleren op mogelijke gebreken en deze te registreren. De
frequentie van onderhoud staat niet omschreven in de zorgplicht.
De gemeente Hilvarenbeek hanteert een verdeling als omschreven in de VTA (zie 6.2).
Het is alleen verplicht om de geconstateerde gebreken die uit de periodieke controle
naar voren zijn gekomen weg te nemen door middel van onderhoud. Dit als doel om de
risico’s te minimaliseren en de kans op (letsel)schade te voorkomen. De zorgplicht is
alleen maar van toepassing op bomen.
VTA-inspectie
VTA of Visual Tree Assessment is een methode om de veiligheid van bomen te
onderzoeken. Volgens deze methode kunnen interne gebreken ontdekt worden aan de
hand van signalen aan de buitenkant van de boom. Een boomveiligheidscontroleur voert
een visuele inspectie uit. Hierbij wordt gelet op onder andere de aanwezigheid van
schimmels, groeigedrag, zichtbare rottingen en holten, oude en nieuwe wonden, etc. Als
er geen uitwendige tekens zijn van potentiële gebreken, dan beperkt het onderzoek zich
tot deze fase. De resultaten worden vastgelegd in een beheerssysteem.
Vooruitlopend op de VTA heeft de eigen dienst alle bomen geïnventariseerd. Daarvoor
hebben we alle bomen ondergebracht bij Digitree. Digitree is een universeel
inventarisatietool voor zowel boominspecties als -inventarisaties. Tot 2013 waren de
boomgegevens opgenomen in MI2 groen. Ondertussen zijn alle bomen geregistreerd in
het systeem van Digitree. Vanuit dit systeem kan de gemeente ook voldoen aan de
zorgplicht.
Met behulp van de nu uitgevoerde inventarisatie worden de bomen in verschillende
categorieën onderverdeeld en op basis daarvan wordt de frequentie voor de VTA
bepaald. De frequentie is afhankelijk van onder andere de groeiplaats, gebruiksdruk,
grootte en conditie van de boom.
Dit levert de volgende verdeling op:
Als er echter uitwendige tekens zijn van gebreken, dan is er sprake van een verhoogde
gevaarzetting en dienen de bomen vaker gecontroleerd te worden. Locaties met een
verhoogd risico zijn onder andere belangrijke verkeerswegen of wijkontsluitingswegen,
winkelcentra, bejaardenwoningen en speeltuinen.
De controle wordt dan op basis van onderstaande tabel uitgevoerd.
Daarnaast kunnen bomen aangemerkt worden als attentieboom of risicoboom.
Attentiebomen zijn bomen met een zichtbaar gebrek, dat echter op dat moment nog
geen aanleiding geeft voor een verhoogd risico. Voorbeelden zijn een verminderde
vitaliteit, stamschades en dergelijke. Dit kan echter op korte termijn veranderen
waardoor voortaan jaarlijks controle moet plaatsvinden.
Risicobomen hebben een zichtbaar gebrek met een verhoogd risico. Bijvoorbeeld
afgebroken of afgestorven takken, holten en of zwamaantastingen. Afhankelijk van het
gebrek zal er op korte danwel langere termijn vervolgactie noodzakelijk zijn.
Als uit de VTA afwijkingen bij bomen wordt geconstateerd is de gemeente verplicht deze
bomen nader te laten onderzoeken of moet de gemeente gerichte maatregelen nemen
om het geconstateerde gevaar weg te nemen. Voor het nader onderzoek wordt een
gespecialiseerd bedrijf ingeschakeld.
Snoeien
Bomen worden aangeplant om aan een bepaald eindbeeld te gaan voldoen.
Kort na het aanplanten start het snoeien. Dit is steeds bedoeld om de gewenste takvrije
stamlengte te bereiken. De takvrije stamlengte is afhankelijk van de minimaal vereiste
doorrijhoogte. Takken die in de doorrijdbare ruimte hangen geven kans op
(letsel)schade). De vereiste doorrijhoogte verschilt per type weg:
• Autowegen 4,6 m
• Overige wegen en straten 4,2 m
• Voet en fietspaden 2,5 m
De vereiste doorrijhoogte is niet gelijk aan de gewenste takvrije stamlengte. Er moet
rekening worden gehouden dat takken op latere leeftijd gaan doorbuigen. De mate van
doorbuigen verschilt tussen boomsoorten. Straat- en laanbomen krijgen daarom meestal
een takvrije stamlengte van 5 tot 8 m.
Om de gewenste takvrije stamlengte te bereiken is een regelmatige snoei gewenst van
de tijdelijke kroon, zodat de boom naar een veilige, blijvende kroon wordt geholpen. In
de periode tussen aanplant en volwasfase dienen regelmatig takken uit de tijdelijke
kroon verwijderd te worden om de boom op te kronen tot een blijvende kroon met
voldoende takvrije stam.
Wanneer te laat wordt begonnen met snoeien zijn de takken in de tijdelijke kroon reeds
dik en geven grote wonden na snoei. Grote wonden kan een boom moeilijk overgroeien,
zijn ontsierend en verminderen de stevigheid van de stam met als gevolg meer kans op
stambreuk.
We onderscheiden diverse vormen van snoei. In bijlage 5 worden de meest
voorkomende kort besproken.
Kapbeleid (APV)
Een belangrijk onderdeel van de bescherming van het bomenbestand is een degelijk
kapbeleid voor zowel de gemeentelijke als particuliere bomen. De gemeente
Hilvarenbeek heeft voor de bescherming en instandhouding van het bestaande
boombestand het kapbeleid opgenomen in de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening
gemeente Hilvarenbeek 2010). Afdeling 3 gaat over het bewaren van houtopstanden.
Een kapaanvraag die binnenkomt wordt beoordeeld door de gemeente aan de hand van
een checklist. Een vergunning kan geweigerd worden op basis van redenen aangegeven
in de APV onder artikel 4:11c.
Afhankelijk van de interpretatie van de beoordeling wordt een kapvergunning wel of niet
afgegeven. Daardoor is er veel ruimte voor discussie en bezwaar. De beoordeling van de
kapaanvragen kan objectiever.
Nu is voor alle bomen met een stamdiameter van meer dan 20 cm een kapvergunning
noodzakelijk. Daar is veel tijd mee gemoeid. Het beschermen van waardevolle bomen
komt hierdoor in de knel. Met het aanwijzen van waardevolle bomen en boomstructuren
wordt de kapverordening vereenvoudigd en kan meer aandacht gaan naar de
bescherming van de waardevolle bomen.
Alle bomen die niet op de waardevolle bomenlijst zijn opgenomen zijn in principe
kapvergunningsvrij. Dit betekent dat voor bomen die op de lijst staan een kapvergunning
moet worden aangevraagd. Gemeentelijke bomen zijn altijd vergunningplichtig. Bij
verlening zal altijd een herplant opgelegd worden. Bomen die in dit kader herplant
worden, zijn ook vergunningplichtig.
Waardevolle bomen
Particuliere bomen kunnen worden opgenomen in de op te stellen waardevolle
bomenlijst. Deze bomen krijgen zo extra bescherming. Om te bepalen of een boom
waardevol is of niet zijn criteria gehanteerd. Deze houden rekening met herkomst, vorm,
grootte, levensverwachting, zeldzaamheid, ecologie, cultuurhistorie, relatie met de
omgeving en de zichtbaarheid.
Voor particuliere bomen zijn twee hoofd- en zes sub-criteria vastgesteld. Om als
particuliere boom aangemerkt te worden als waardevolle boom moet aan de beide
hoofdcriteria en minimaal een sub-criterium voldaan worden.
De hoofdcriteria waaraan voldaan moet worden zijn:
1. de boom moet een goede conditie hebben en dus een lange levensverwachting en;
2. de boom moet zich op zijn of haar standplaats volledig kunnen ontwikkelen.
De sub-criteria zijn:
1. de boom moet karakteristiek zijn in relatie tot zijn standplaats;
2. de boom moet beeldbepalend zijn voor zijn omgeving;
3. de boom is bijzonder vanwege uiterlijk, omvang of hoogte;
4. de boom maakt deel uit van de ecologische infrastructuur of ecologisch waardevol
gebied;
5. de boom heeft cultuurhistorische waarde;
6. de boom heeft een monumentaal karakter.
Inwoners zelf kunnen ook bomen aandragen voor de waardevolle bomenlijst. In dat
geval zal worden getoetst aan de vastgestelde criteria.
Criteria waardevolle bomenlijst
Voor het opstellen van een waardevolle bomenlijst is het noodzakelijk dat criteria zijn
vastgelegd. Ten einde discussie te voorkomen moeten deze criteria helder en duidelijk
zijn. Alle bomen worden op basis van deze criteria beoordeeld. Per criterium is een
klasse-indeling gemaakt. Per klasse worden punten toegekend. Dit zijn landelijk gangbare
criteria.
Herkomst
Oude, van oorsprong inheemse soorten (zoals gewone es of zomereik of zwarte els)
vertegenwoordigen zowel landschappelijk als ecologisch een hogere waarde dan soorten
die niet van oorsprong in Nederland voorkomen.
Duurzaamheid
Duurzame boomsoorten (als beuk, paardenkastanje, en linde) krijgen een hogere
waardering dan niet duurzame boomsoorten (als populier, sierkers, berk en wilg).
Een duurzame boomsoort is herkenbaar aan zijn lange levensduur. Het zijn soorten die
traag groeien en daardoor pas over een lange termijn hun uiteindelijke, vaak
kenmerkende vorm krijgen. Doordat de bomen zo’n lange levensduur hebben zijn ze
vaak bepalend voor het beeld omdat ze al generaties lang in het straatbeeld staan.
Leeftijd
Naast de herkomst bepaalt de leeftijd van een boom de relatie met de omgeving. Hoe
ouder de boom hoe meer de boom een markeringspunt is voor die plek. De
verschijningsvorm van de boom wordt naarmate de boom ouder wordt ook imposanter
en karakteristieker. Daarom krijgen bomen naarmate ze ouder worden meer punten
toebedeeld. Uitzonderingen op de regel zijn gedenk/herdenkingsbomen. Deze worden
apart beoordeeld.
Vorm
Bomen kunnen in allerlei vormen worden gesnoeid. In de gemeente Hilvarenbeek komen
ook diverse lei- en knotbomen voor. Vrij uitgroeiende bomen zijn en worden helemaal
niet gesnoeid en kunnen dan ook uitgroeien tot de natuurlijke habitus. In een bebouwde
omgeving komen deze echter nagenoeg niet voor.
Boomgrootte
De visuele waarde van een boom wordt voornamelijk bepaald door de omvang van de
stam en de kroon. Bomen die groter worden dan 15 meter zijn bomen van de eerste
grootte. Als de boom tussen de 10 en 15 meter hoog wordt is deze van de tweede
grootte. Kleiner dan 10 meter dan spreken we van een boom van de derde grootte.
Levensverwachting
Alleen voor bomen die nog een voldoende levensverwachting hebben is het zinvol deze
te beschermen via de bomenlijst. De levensverwachting wordt bepaald door de actuele
conditie en de standplaatsfactoren. Om de beoordeling praktisch te houden is enkel
aangegeven of de levensverwachting van de boom nog minimaal 10 jaar is.
Zeldzaamheid
Soorten die in Nederland zeldzaam zijn hebben een grotere betekenis dan algemeen
voorkomende bomen. De aanduiding van zeldzaamheid in de Nederlandse Dendrologie
(‘Boomkunde’) is voor de beoordeling van het voorkomen in Nederland bepalend. De
Nederlandse Dendrologie is een geïllustreerde handleiding bij het bepalen van de in
Nederland voorkomende soorten en variëteiten van gekweekte houtgewassen.
Ecologie
In principe vertegenwoordigt elke boom in onze cultuuromgeving een ecologische
waarde. Een boom kan ook een rol spelen voor andere organismen. Er is voor gekozen
om de bomen te beoordelen op visueel waarneembare kenmerken zoals holten, nesten,
etc. Bij waarneming van deze kenmerken is er sprake van een ecologische functie.
Cultuurhistorie
Bomen kunnen een duidelijk cultuurhistorisch onderdeel vormen met de omgeving, zoals
bijvoorbeeld oude beeldbepalende bomen op begraafplaatsen en of kerkterreinen. Ook
gedenkbomen of de geboden linde zijn van cultuurhistorische waarde.
Relatie met de omgeving
Bomen kunnen een relatie hebben met de omgeving waardoor ze onlosmakelijk met een
bepaald element zijn verbonden. Bijvoorbeeld knotbomen langs een watergang, of
bomen die een begraafplaats markeren of de bomen nabij de sluis te Haghorst.
Zichtbaarheid
Het behouden van waardevolle bomen is met name gericht op het behouden van
beeldbepalende en dus zichtbare bomen.
(tabel)
Maximaal zijn er 31 punten te behalen. Om in aanmerking te komen voor de waardevolle
bomenlijst moet een boom minimaal 15 punten behalen.
Om het groene karakter van de gemeente Hilvarenbeek in de toekomst te waarborgen
staan ook toekomstige waardevolle bomen op een lijst. De zogenaamde B-lijst bevat de
bomen met een score tussen de 13 en de 15 punten. Ook hiervoor dient een
kapvergunning aangevraagd te worden.
Bescherming waardevolle bomen
Om de waardevolle bomenlijst te gaan gebruiken moet deze allereerst vastgesteld
worden door de het college. Daarna is het van belang dat de bomenlijst actueel blijft.
Nadat het bomenbeleidsplan door de gemeenteraad, maar voordat de waardevolle
bomenlijst door het college is vastgesteld, worden de burgers geïnformeerd over de
verandering.
Dit kan door een informatief artikel in de plaatselijke Hilverbode en via de gemeentelijke
website. Ook worden de stukken ter inzage gelegd op het gemeentehuis. Daarna kan de
waardevolle bomenlijst worden opgesteld aan de hand van de criteria opgenomen in het
beleidsplan. De bewoners met een waardevolle boom worden aangeschreven. Om
burgers en met name de eigenaren van waardevolle bomen de gelegenheid te geven te
reageren op de waardevolle bomenlijst vindt een inspraakprocedure plaats over de
ontwerplijst. Bewoners kunnen bezwaar maken, zowel tegen het plaatsen op de lijst als
tegen het niet plaatsen op de lijst. De beoordeling vindt plaats aan de hand van de
opgestelde criteria. Na de bezwarenprocedure zal de definitieve lijst in een
Raadsinformatiebrief worden gedeeld met de gemeenteraad.
De waardevolle bomenlijst is onderhevig aan veranderingen (nieuwe aanplant van
herdenkingsbomen, afsterven van oude bomen, calamiteiten, illegale kap en dergelijke).
Om te voorkomen dat bij elke wijziging de lijst opnieuw moet worden vastgesteld door
het college is het beter een herbeoordeling te doen om de 5 jaar.
Hierbij worden de volgende stappen doorlopen:
alle bomen op de waardevolle bomenlijst worden beoordeeld;
bomen die de burgers opgegeven hebben als waardevol worden beoordeeld;
na deze beoordeling worden eigenaren van nieuwe waardevolle bomen
aangeschreven en worden deze gepubliceerd zodat burgers bezwaar kunnen maken.
De uiteindelijke lijst wordt daarna opnieuw door het college vastgesteld en ter
kennisname aan de raad gebracht.
Als vorm van dienstverlening biedt de gemeente aan de VTA-inspectie van alle
waardevolle bomen uit te voeren. Dit ontslaat de particulier echter niet van zijn/haar
zorgplicht. De boomeigenaar blijft te allen tijde verantwoordelijk voor zijn/haar bomen.
Het opnemen van waardevolle bomen aan de hand van de criteria leidt tot een goed
onderbouwde bomenlijst, waarbij kritisch en objectief bepaald is of een boom waardevol
is. Voor het kappen van deze bomen is een kapvergunning nodig. Deze vergunning zal
alleen bij zwaarwegende argumenten worden verleend. Argumenten als schade door
wortelopdruk, beperkte toetreding van licht, allergische reactie door stuifmeel, overlast
door blad-/vruchtval, ingroei van wortels in de riolering, vochtprobleem of het ontstaan
van zaailingen zijn in beginsel onvoldoende. Alleen wanneer de onveilige situatie of de
schade niet door uitvoering van andere maatregelen kan worden verbeterd wordt de
afweging gemaakt toch een kapvergunning af te geven.
De zwaarwegende redenen zijn veiligheid, schade en vitaliteit en ziekten. Een combinatie
van diverse factoren waardoor het woongenot wordt aangetast kan ook een reden zijn
voor het afgeven van een kapvergunning.
Veiligheid
Wanneer een waardevolle boom een onveilige situatie veroorzaakt, moet allereerst de
vraag worden gesteld of het de boom is die zorgt voor de onveilige situatie of dat er
sprake is van een calamiteit?
Gevaarlijke situaties zijn situaties waarbij de veiligheid van omwonenden of passanten in
het gedrang komt of kan gaan komen. In deze situaties is het altijd noodzakelijk door de
gemeentelijke boomveiligheidscontroleur nader onderzoek te laten doen of de onveilige
situatie wel door de boom wordt veroorzaakt. Afhankelijk van dit onderzoek kunnen
maatregelen getroffen worden om de onveilige situatie op te heffen. Dit kunnen zowel
bovengrondse als ondergrondse maatregelen zijn. Wanneer maatregelen geen oplossing
bieden of onmogelijk zijn, is kap de laatste optie.
Een calamiteit die levensbedreigende situaties of situaties waarbij ongevallen kunnen
ontstaan kan aanleiding zijn voor directe kap. Dit om de veiligheid van omwonenden of
passanten te waarborgen. Voorbeelden van calamiteiten zijn blikseminslag en
stormschade.
Schade
Wanneer een waardevolle boom ernstige schade aan bijvoorbeeld een gebouw aanricht,
kan dit in enkele gevallen leiden tot een kapvergunning. Bij elke kapaanvraag moet
herleid worden of het schadegeval daadwerkelijk veroorzaakt wordt door de
waardevolle boom. Voorbeelden van schadegevallen zijn ingroei van wortels in de
fundering, waardoor scheuren en of verzakkingen ontstaan. Als maatregelen zoals
wortelsnoei en wortelscherm geen oplossing bieden of wanneer meer schade wordt
aangericht aan de boom of het gebouw is het verwijderen van de boom de laatste optie.
Vitaliteit en ziekten
Plantenziekten kunnen leiden tot afgifte van een kapvergunning voor waardevolle
bomen. Vooral bij besmettelijke ziekten is het vaak verplicht een aangetaste boom te
verwijderen om verdere besmetting te voorkomen. Bij elke kapaanvraag die te herleiden
is naar een plantenziekte is het noodzakelijk dat een boomdeskundige vaststelt of er
daadwerkelijk sprake is van een ziekte die het verlenen van een kapvergunning
noodzakelijk maakt.
Herplant
Een kapvergunning zal niet meer zo vaak worden verleend. Als het voorkomt gaat het in
alle gevallen om een waardevolle boom of een in potentie waardevolle boom. Een
herplantverplichting wordt daarom standaard opgelegd bij het afgeven van een
kapvergunning. De wijze waarop de herplant wordt uitgevoerd wordt in overleg met de
aanvrager bepaald door de groenbeheerder van de gemeente Hilvarenbeek. Hij/zij
bepaalt aan de hand van het voorgeschreven beleid de soortkeuze, locatie en maat van
de terug te planten bomen en zorgt er daarbij voor dat de nieuwe aanplant past binnen
de gemeentelijke (groen)visie. Er wordt herplant opgelegd van bomen met een minimale
maat van 18-20 cm stamomtrek.
Handhaving
In dit bomenbeleid zijn tal van regels en verplichtingen opgenomen om het
bomenbestand voor de toekomst te behouden. Het gaat hierbij om regels en
voorschriften voor boomeigenaren en regels en voorschriften voor derden. Wanneer
geen is op naleving van de opgestelde regels is de kans groot dat de regelgeving
vervaagt en van naleving nauwelijks meer sprake is. Handhaving is dan ook een
belangrijk onderdeel van de gemeentelijke taak.
herplantverplichting
Een herplantverplichting als onderdeel van de kapvergunning behoudt het karakter
van de locatie. De wijze waarop de herplantplicht wordt uitgevoerd is flexibel. De
soortkeuze, locatie en maat wordt bepaald door de gemeente. Deze herplant dient te
passen binnen de gemeentelijke (groen)visie.
kappen zonder vergunning.
Voor bomen op de waardevolle bomenlijst wordt in principe geen kapvergunning
verleend. Wanneer een waardevolle boom is gekapt zonder vergunning is dit illegale
kap. De gemeente zal bij illegale kap sancties opleggen. Van een financiële
compensatie voor illegaal gekapte bomen kan een preventieve werking uitgaan.
Wanneer de boom wel gekapt wordt, moet vooraf de geldelijke waarde bekend zijn.
Daarvan is namelijk de compensatie afhankelijk.
De geldelijke waarde, ook wel vervangingswaarde genoemd, wordt berekend
volgens de rekenmethode NVTB (Nederlandse Vereniging van Taxateurs van Bomen).
De hoogte van de boomwaarde wordt berekend uit de kosten die gemaakt moeten
worden om de betrokken boom op dezelfde locatie te vervangen. Bij grote c.q.
oudere bomen zal de waarde bestaan uit de kosten van het herplanten en de kosten
van het beheer en onderhoud tot de betreffende boom op gelijkwaardige wijze de
functie vervult van de oude boom.
Het opleggen van een financiële compensatie is echter alleen juridisch afgedekt als
het compensatiebedrag gestort wordt in een bomenfonds. Hiervoor zal binnen de
begroting een aparte post worden opgenomen.
Dit bomenfonds mag uitsluitend gebruikt worden voor aanplant van nieuwe (niet
geplande) houtopstanden (zie bomen en wet).
Bij illegale kap geldt tevens dat naast de financiële compensatie ook een
herplantplicht wordt opgelegd voor de gekapte boom.
Naast illegale kap heeft de gemeente ook te maken met schadegevallen rondom
bomen. Niet alleen door autoverkeer, maar ook door vervolgschade als gevolg van
bouwactiviteiten kunnen schades aan de boom ontstaan. De gemeente draait in dit
geval vaak op voor de herstelkosten. Ook blijft de gemeente aansprakelijk voor
vervolgschade door bijvoorbeeld dood hout. In dergelijke gevallen wordt ook de
NVTB gehanteerd om de schade te bepalen en te kunnen verhalen. Het schadebedrag
wordt dan, minus de herstelkosten, in het bomenfonds gestort.
opzet schadeverhaling.
Schadebepaling en taxatie van bomen vereist kennis en ervaring. In geval van een
geschil kan de gemeente voor een rechtbank haar motivatie dienen uit te leggen.
Taxateurs die zijn geregistreerd bij de NVTB worden geacht vakbekwaam te zijn en
kunnen als experts optreden bij geschillen.
Binnen de gemeente Hilvarenbeek ontbreekt deze expertise. Om die reden dienen
taxaties te worden uitgevoerd door een geregistreerd lid van de NVTB, waardoor de
gemeente is gewaarborgd van vakbekwame mensen die werken volgens de laatste
richtlijnen. Zowel de opname als de rapportage kan door een dergelijke taxateur
worden verzorgd.
Bomenbeleidsplan
Gemeente Hilvarenbeek
Ruimte afdeling Openbare Werken
K. Cattenstart
2016
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl