Reglement Adviescommissie Straatnaamgeving Alblasserdam

Geldend van 01-10-2019 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-10-2019

Intitulé

Reglement Adviescommissie Straatnaamgeving Alblasserdam

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Alblasserdam,

Gelezen het voorstel van de afdeling RMO dd. 15 augustus 2019,

overwegende dat op grond van de Verordening naamgeving en nummering Alblasserdam 2010 een commissie kan worden ingesteld die adviseert met betrekking tot het vaststellen van naamgeving en begrenzing van openbare ruimten en gemeentelijke bouwwerken;

Gelet op artikel 7 van de Verordening naamgeving en nummering Alblasserdam 2010 en artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen

Reglement Adviescommissie Straatnaamgeving Alblasserdam

Artikel 1. De commissie

Het college van burgemeester en wethouders stelt een "Adviescommissie Straatnaamgeving Alblasserdam" in die het college van burgemeester en wethouders adviseert over straatnaamgeving binnen de gemeente Alblasserdam, hierna te noemen de commissie.

Artikel 2. Taak

Tot de taak van de Adviescommissie Straatnaamgeving Alblasserdam behoort het adviseren van het college van burgemeester en wethouders op verzoek of uit eigen beweging over het toekennen van namen aan delen van de openbare ruimte en aan gemeentelijke bouwwerken.

Artikel 3. Samenstelling

De commissie bestaat uit:

  • a.

    een voorzitter;

  • b.

    een adviseur cultuurhistorie, secretaris; deze is geen lid van de Adviescommissie Straatnaamgeving

  • c.

    een lid van de gemeentelijke organisatie;

  • d.

    drie aan de materie verwante burgerleden, waaronder minimaal één lid van de Historische Vereniging West Alblasserwaard.

Artikel 4. Benoeming, zittingsduur en vergoeding

  • 1.

    De leden van de commissie worden benoemd door het college van burgemeester en wethouders voor de duur van vier jaar. De leden zijn herbenoembaar voor nog één zittingsperiode. De leden blijven in functie tot er een geschikte opvolger is gevonden.

  • 2.

    Er treden maximaal twee leden per zittingsperiode af om de continuïteit te kunnen waarborgen.

  • 3.

    Bij tussentijds aftreden van één of meer leden van de commissie kunnen de leden een aanbeveling indienen bij burgemeester en wethouders voor de vervulling van de vacature.

  • 4.

    De leden van de commissie ontvangen een door burgemeester en wethouders te regelen vergoeding.

Artikel 5. Werkwijze en het houden van vergaderingen

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als nodig is.

  • 2.

    Tenminste één week voorafgaand aan een vergadering ontvangt de commissie de uitnodiging en de overige stukken.

  • 3.

    Van de gehouden vergadering wordt een verslag gemaakt door de secretaris.

  • 4.

    De commissie adviseert schriftelijk aan burgemeester en wethouders.

  • 5.

    De commissie adviseert op basis van een meerderheidsstandpunt; de secretaris neemt deel aan de beraadslagingen maar heeft geen stemrecht.

  • 6.

    De commissie vergadert in het openbaar, tenzij vertrouwelijkheid gewenst is.

  • 7.

    De commissie is bevoegd nadere regels te stellen omtrent haar werkwijze, zulks in achtneming van dit reglement.

Artikel 6. Inwerkingtreding en intrekking oude regeling

Het reglement treedt in werking op 1 oktober 2019.

Artikel 7. Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als "Reglement Adviescommissie Straatnaamgeving Alblasserdam"

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 1 oktober 2019

de secretaris, de burgemeester,

S. van Heeren J.G.A. Paans