Besluit gegevensverstrekking gemeente Ommen

Geldend van 26-07-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2022

Intitulé

Besluit gegevensverstrekking gemeente Ommen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ommen,

Gelet op artikel 67, tweede lid, onderdeel b, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen, artikel 67, tweede lid, onderdeel b, van de Invorderingswet 1990, en artikel 2:5 Algemene wet bestuursrecht;

Besluit:

Vast te stellen het ‘Besluit gegevensverstrekking gemeente Ommen’

Artikel 1 Geen geheimhoudingsplicht

Artikel 2 Publiekrechtelijke taken gemeente Ommen

  • a.

    Gegevens die noodzakelijk zijn voor het voorbereiden of vaststellen van belastingverordeningen, begroting en rekening.

  • b.

    Gegevens die noodzakelijk zijn voor de interne controle en accountantscontrole.

  • c.

    Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede gebouwenregistratie als bedoeld in de Wet basisregistraties adressen en gebouwen.

  • d.

    Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede geografische objectadministratie als bedoeld in de Wet basisregistratie grootschalige topografie.

  • e.

    Gegevens die noodzakelijk zijn voor het verlenen van de tegemoetkoming op grond van de Verordening compensatieregeling OZB maatschappelijke objecten gemeente Ommen.

Artikel 3 Publiekrechtelijke taken overige bestuursorganen

  • a.

    [ gereserveerd ]

Artikel 4 Inwerkingtreding en citeertitel

  • a.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • b.

    Dit besluit wordt aangehaald als ‘Besluit gegevensverstrekking gemeente Ommen’

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 15 maart 2022

Ondertekening

secretaris,

J.W.H. Blaauw

mr. ds. J.M. Vroomen

burgemeester

Toelichting

Algemeen

De ambtenaar belast met de heffing en invordering van de gemeente Ommen beschikken door hun taakuitoefening over veel gegevens die ook voor andere publiekrechtelijke taken van bestuursorganen relevant kunnen zijn. De ambtenaar belast met de heffing en invordering mogen gegevens die hen bekend zijn geworden als gevolg van een strikte (fiscale) geheimhoudingsplicht niet zonder meer gebruiken voor andere doeleinden en ook niet zomaar verstrekken aan andere bestuursorganen.

Een belangrijke voorwaarde voor het verstrekken van gegevens aan andere bestuursorganen is dat dit geschiedt binnen het wettelijke kader van artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen en de Invorderingswet 1990. Het college kan voor bepaalde publiekrechtelijke taken bepalen dat de (fiscale)geheimhoudingsplicht niet geldt. Bij het bepalen daarvan moet het college rekening houden dat gegevensverstrekking te allen tijde in overeenstemming dient te zijn met de beginselen van proportionaliteit (het doel van de gegevensverstrekking moet in redelijke verhouding zijn met het belang van geheimhouding) en subsidiariteit (het doel van gegevensverstrekking moet niet op een andere, minder ingrijpende manier kunnen worden bereikt). Bij het verstrekken van gegevens op grond van dit besluit worden nooit meer gegevens verstrekt dan waarom gevraagd wordt.

Dit besluit bevat een overzicht van de bestuursorganen aan wie de ambtenaar belast met de heffing of de invordering structureel gegevens verstrekken. Per bestuursorgaan of afdeling is vastgelegd voor welke publiekrechtelijke taak de verstrekking van gegevens noodzakelijk is. Het besluit bevat een artikelsgewijs overzicht van welke gegevens verstrekt worden per publiekrechtelijke taak.

In andere gevallen, waarin gegevensverstrekking (nog) niet van structurele aard is, kan om ontheffing als bedoeld in artikel 67, derde lid van de Algemene wet inzake de rijksbelastingen en Invorderingswet 1990 verzocht worden. Een ontheffing is in de volgende situaties denkbaar (ontleend aan Kamerstukken II, 2005-2006, 30 322, nr. 3, p. 19):

  • -

    voor gegevensverstrekkingen aan belastingplichtigen zelf voor zover de verstrekking niet noodzakelijk is voor de heffing of invordering (op grond van het eerste lid van artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen bestaat in die situatie geen geheimhoudingsplicht) en voor zover de verstrekking in artikel 67, tweede lid, onderdeel c, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen niet is uitgezonderd van de geheimhoudingsplicht. Dit gaat bij het Rijk bijvoorbeeld over verklaringen over inkomen, vermogen en de eventuele afwezigheid van belastingschulden van de belastingplichtige. Bij de lokale belastingheffing doet zich dit minder voor, maar gedacht zou kunnen worden aan verklaringen dat bepaalde aanslagen zijn voldaan;

  • -

    voor gegevensverstrekkingen die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van een publiekrechtelijke taak, maar waarbij dit (nog) niet is opgenomen in dit besluit. In dat geval wordt dit besluit na de ad hoc ontheffing aangepast indien het een structurele verstrekking is;

  • -

    voor incidentele of onvoorziene gevallen waarin gegevensverstrekking gewenst is, bijvoorbeeld vanwege een groot maatschappelijk belang.

Aanhef

De ambtenaar belast met de heffing en de invordering zijn gehouden aan een (strikte) geheimhoudingsverplichting. Slechts onder bepaalde voorwaarden mogen gegevens verstrekt worden aan andere bestuursorganen. Voor belastinggegevens zijn de regels met betrekking tot geheimhouding opgenomen in artikel 67 van de Algemene wet inzake de rijksbelastingen en artikel 67 van de Invorderingswet 1990.

Artikelsgewijze toelichting

Artikel 1: Geen geheimhoudingsplicht

Dit artikel bepaalt dat enkel gegevens verstrekt worden aan bestuursorganen die genoemd worden in dit besluit. Aan die bestuursorganen worden uitsluitend gegevens verstrekt voor de doeleinden die zijn genoemd in dit besluit. Gegevens kunnen enkel verstrekt worden indien deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de publiekrechtelijke taak. Bij de beoordeling van de noodzaak van het verstrekken van gegevens dient per verzoek rekening gehouden te worden met de beginselen van proportionaliteit en subsidiariteit.

Uit dit artikel volgt dat gegevens uitsluitend worden verstrekt op verzoek.

Het verstrekken van gegevens gebeurt op een passende beveiligde wijze. Dit betekent dat er passende technische en organisatorische maatregelen zijn getroffen om de gegevens te beveiligen, alvorens deze te verstrekken.

Artikel 2: Publiekrechtelijke taken gemeente Ommen

In dit artikel zijn publiekrechtelijke taken opgenomen waarvoor gegevens verstrekt kunnen worden. Dit betreffen publiekrechtelijke taken van de gemeente Ommen.

Artikel 2, onderdeel a: Gegevens die noodzakelijk zijn voor het voorbereiden of vaststellen van belastingverordeningen, begroting en rekening.

De gemeente moet jaarlijks een belastingverordening, begroting en rekening vaststellen. Om de begroting, rekening of tarieven vast te stellen zijn gegevens over bijvoorbeeld de begrote of gerealiseerde belastingopbrengsten noodzakelijk. Dit zijn gegevens waarover enkel de ambtenaar belast met de heffing of de invordering beschikt. In beginsel verstrekt de ambtenaar belast met de heffing of de invordering enkel kengetallen en/of totaalcijfers. Dat wil zeggen cijfers die niet tot een persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object zijn te herleiden. In incidentele gevallen zijn gegevens noodzakelijk die wel tot een persoon, belastingplichtige, belastingschuldige of object zijn te herleiden. Hierbij kan gedacht worden aan een situatie dat een belastingplichtige een dermate groot aandeel heeft in de totale opbrengsten van een belastingsoort dat meer gegevens noodzakelijk zijn. Denk hierbij aan een situatie dat deze belastingplichtige kenbaar maakt dat zij haar activiteiten in het volgende belastingjaar drastisch gaat inperken of haar activiteiten staakt. Dit heeft gevolgen voor de begrote belastingopbrengst voor dat belastingjaar waarop de gemeente moet anticiperen.

Artikel 2, onderdeel b: Gegevens die noodzakelijk zijn voor de interne controle en accountantscontrole

Een bestuursorgaan dient jaarlijks een interne controle en accountantscontrole uit te (laten) voeren. Een onderdeel van de interne controle en accountantscontrole zijn de belastingprocessen. De interne controller en de accountant dienen te kunnen beschikken over de gegevens die zij op juistheid moeten controleren.

Artikel 2, onderdeel c: Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede gebouwenregistratie als bedoeld in de Wet basisregistraties adressen en gebouwen

De gemeente is bronhouder van de basisregistraties adressen en gebouwen (BAG) en de basisregistratie grootschalige topografie (BGT). De ambtenaar belast met de heffing is bronhouder van de basisregistratie WOZ. Er bestaat samenhang tussen deze basisregistratie. Over het realiseren van samenhang tussen deze basisregistratie schrijft de Waarderingskamer in de Waarderingsinstructie 2017, pagina 83:

“De uitvoering van de Wet WOZ vergt het verwerken van grote hoeveelheden informatie. De WOZ-administratie moet immers steeds een actuele weergave zijn van de werkelijkheid. Diverse basisregistraties uit het stelsel van basisregistraties leveren mutaties die verwerkt moeten worden in de WOZ-administratie en/of signalen over veranderingen in de werkelijkheid die naar verwachting moeten leiden tot mutaties in de WOZ-administratie. Basisregistraties die mutaties leveren die verwerkt moeten worden in de WOZ-administratie of die signalen leveren voor de bijhouding van de WOZ-administratie zijn in ieder geval de Basisregistratie Personen, het Handelsregister, de Basisregistratie Kadaster, de Basisregistraties Adressen en Gebouwen en de Basisregistratie Grootschalige Topografie.

Het gebruik van informatie uit basisregistraties is voor overheden verplicht. Deze verplichting betreft dus ook het gebruik van de genoemde basisregistraties bij de uitvoering van de Wet WOZ en de koppeling van de WOZ-administratie (Basisregistratie WOZ) aan deze basisregistraties.

Om te waarborgen dat de informatie uit deze basisregistraties op een adequate, consistente en doelmatige wijze wordt gebruikt en verwerkt, is het belangrijk dat de aansluiting van de WOZ-uitvoering en de WOZ-administratie op deze basisregistraties regelmatig wordt beoordeeld door de gemeente.

De aansluiting van de WOZ-administratie en WOZ-uitvoering op andere basisregistraties is overigens geen eenrichtingsverkeer, waarbij de WOZ-uitvoering uitsluitend gebruiker is. Bij koppeling van gegevens, bij verwerking van mutaties en bij uitvoering van WOZ-controles heeft men de plicht de andere basisregistratie te melden, wanneer er mogelijk sprake is van een onjuistheid (terugmelding bij gerede twijfel). En waar de WOZ-uitvoering gebruik maakt van signalen uit andere basisregistraties over mogelijke WOZ-relevante mutaties, leveren de diverse WOZ-activiteiten ook signalen die van belang zijn voor de bijhouding van andere basisregistraties zoals de BAG en de BGT.”

Om te waarborgen dat de informatie uit deze basisregistraties op een adequate, consistente en doelmatige wijze wordt gebruikt is het noodzakelijk dat de ambtenaar belast met de heffing, als bronhouder van de WOZ, gegevens uitwisselt met de gemeenten als bronhouder van de BAG en BGT.

De ambtenaar belast met de heffing verstrekt voor dit doel aan de gemeenten: adres, postcode, objectsoort, objectsoort omschrijving, objectsoort code, kadastraal perceel, wozobjectnummer, bouwjaar, bouwlaag, ontsluiting, objectonderdelen, inhoud, oppervlakte, gebruikscode.

Artikel 2, onderdeel d: Gegevens die noodzakelijk zijn in het belang van een goede geografische objectadministratie als bedoeld in de Wet basisregistratie grootschalige topografie.

Zie de toelichting bij artikel 2 onder c.

Artikel 2, onderdeel e: Gegevens die noodzakelijk zijn voor het verlenen van de tegemoetkoming op grond van de Verordening compensatieregeling OZB maatschappelijke objecten gemeente Ommen

De raad heeft in de Verordening compensatieregeling OZB maatschappelijke objecten gemeente Ommen bepaald dat vrijwilligersorganisaties ter compensatie van de OZB-aanslag die aan deze organisaties wordt opgelegd als eigenaar en/of gebruiker van een maatschappelijk object een tegemoetkoming kunnen krijgen. De tegemoetkoming bedraagt een percentage van de OZB-aanslag voor het eigenaars- en/of gebruikersgedeelte. De ambtenaar belast met de heffing verstrekt voor dit doeleinde de WOZ-waarden en OZB-aanslagbedragen voor de maatschappelijke objecten waarvan de gemeente Ommen aangeeft dat die onder het bereik van deze regeling vallen.

Artikel 3: Publiekrechtelijke taken overige bestuursorganen

Op dit moment zijn er geen gegevens die uitsluitend voor een publiekrechtelijke taak van een ander bestuursorgaan dan binnen de gemeente Ommen worden verstrekt. Met dit artikel is ruimte gereserveerd voor toekomstige verzoeken zodat er geen omnummering hoeft plaats te vinden.

Artikel 4: Inwerkingtreding en citeertitel

Dit artikel bepaalt dat dit besluit pas in werking treedt na bekendmaking. Het besluit wordt aangehaald als ‘Besluit gegevensverstrekking gemeente Ommen’.