Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679911
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679911/1
Beleidsregels Huisvestingsindicatie gemeente Heumen 2022
Geldend van 22-07-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-07-2022
Intitulé
Beleidsregels Huisvestingsindicatie gemeente Heumen 2022Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heumen;
gelet op de artikelen 4:81, eerste lid, 4:83, vierde lid, van de Algemene wet bestuursrecht;
en het bepaalde in de Huisvestingswet en de Huisvestingsverordening gemeente Heumen;
besluit vast te stellen de beleidsregel huisvestingsindicatie gemeente Heumen:
Hoofdstuk 1 Definities, algemene voorwaarden en werkproces
Artikel 1. Definities
1. Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Gemeentewet, de Huisvestingswet 2014, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), de Wet Langdurige zorg (Wlz), de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Huisvestingsverordening gemeente Heumen.
2. Aanvrager : degene die een aanvraag doet voor een huisvestingsindicatie .
3. Huisvestingsindicatie : hiermee wordt verwezen naar het begrip Wmo-indicatie genoemd in de huisvestingsverordening, onder hoofdstuk 1, artikel 1.
Artikel 2. Algemene voorwaarden
1. Levensloopgeschikte woningen zijn bedoeld voor mensen met een fysieke beperking, waarbij is vastgesteld dat zij als gevolg van de fysieke beperkingen zijn aangewezen op een woning als bedoeld in bijlage 2 van de huisvestingsverordening en waarbij tevens
a. is vastgesteld dat verhuizing naar een woning als bedoeld in bijlage 2 van de huisvestingsverordening binnen een jaar noodzakelijk is;
b. is vastgesteld dat de huidige woning niet meer passend/geschikt is voor de aanvrager met zijn/haar beperking dan wel niet meer redelijkerwijs passend/geschikt gemaakt kan worden.
2. De richtlijnen waaraan de levensloopgeschikte woningen moeten voldoen zijn opgenomen in bijlage 2 van de Huisvestingsverordening.
Artikel 3. Werkproces
1. Op basis van persoonlijk gesprek wordt door de gemeente vastgesteld dat de aanvrager fysieke beperkingen heeft die gerelateerd zijn aan huisvesting en die verhuizing naar een levensloopgeschikte of rolstoelgeschikte woning rechtvaardigt;
2. De gemeente verstrekt de huisvestingsindicatie middels een besluit/beschikking, waartegen op grond van de Awb een bezwaar kan worden ingediend;
3. In geval van een afwijzing kan de aanvrager op grond van de Awb in bezwaar gaan bij de gemeente die het besluit heeft afgegeven;
4. De huisvestingsindicatie wordt in de gehele woningmarktregio geaccepteerd;
5. De aanvrager meldt zich zelf aan de hand van de huisvestingsindicatie bij betreffende corporatie, ter registratie;
6. De huisvestingsindicatie wordt door de corporatie geactiveerd door registratie in Entree;
7. De aanvrager reageert zelf op geschikte woningen;
8. Na het accepteren van een woning vervalt de huisvestingsindicatie. Deze is dus éénmalig te gebruiken;
9. Geen huisvestingsindicatie wordt verleend aan de aanvrager waarvan de woning is aangepast of aangepast had kunnen worden op grond van de Wmo en waarbij sindsdien geen sprake is van een wijziging in de situatie.
10. Een huisvestingsindicatie wordt afgegeven voor onbeperkte duur.
Hoofdstuk 2 Slotbepalingen
Artikel 4. Hardheidsclausule, inwerkingtreding en citeertitel
Voor situaties waarin deze beleidsregels niet voorzien wordt verwezen naar de hardheidsclausule zoals opgenomen in art. 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 5. Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 1 juli 2022 en worden bekendgemaakt in het Gemeenteblad dat is te vinden via Officiële publicaties op de website van Overheid.nl.
-
2. Gelijktijdig met de inwerkingtreding van deze beleidsregels worden de Beleidsregels Huisvestingsindicatie gemeente Heumen van 2018 ingetrokken;
-
3. Deze beleidsregel(s) worden aangehaald als: Beleidsregels Huisvestingsindicatie gemeente Heumen 2022.
Aldus vastgesteld op 27 juni 2022, |
||
de gemeentesecretaris, |
de burgemeester, |
|
Dirk van Eeten |
Joerie Minses |
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl