Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende het vaststellen van een subsidiekader inzake versterking van de basis van een jeugdige (subsidiekader Versterken van de basis)

Geldend van 28-07-2022 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende het vaststellen van een subsidiekader inzake versterking van de basis van een jeugdige (subsidiekader Versterken van de basis)

Collegebesluit

Gelet op artikel 3 van de Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad

BESLUIT:

Het subsidiekader Versterken van de basis, als onderdeel van de Aanpak Sociaal Domein, vast te stellen voor de periode 2023 en 2024.

Een Sterke basis in Lelystad

Subsidiekader 2023 en 2024

Onderdeel van de Aanpak Sociaal Domein – jeugd, gemeente Lelystad

Inhoud

1. Inleiding 4

1.1 Aanleiding 4

1.2 Een Sterke basis voor Lelystad 4

1.3 Actualisatie subsidiekader Een sterke basis 2023-2024 5

1.4 Inzet op samenhang en samenwerking 5

1.5 Leeswijzer 5

2. Versterken van de basis 6

2.1 Inhoudelijke doelstellingen van het subsidiekader 6

2.2 Algemene uitgangspunten 6

2.3 Uitwerking inhoudelijke kaders 7

Opgave 1: Lisa Lelystad, het offline en online platform voor informatie en advies voor opvoed- en opgroeivragen. 7

Inhoudelijk kader opgave 2: Versterken van de ondersteuning in en rondom de kinderopvang, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs 8

Inhoudelijk kader opgave 3: vrij toegankelijke ondersteuning voor kwetsbare gezinnen. 10

3 Subsidieproces 2022 12

3.1 Toepassing van het subsidiekader en afbakening 12

3.2 De doelgroep 12

3.3 De subsidieaanvraag voorwaarden 12

3.4 Budgetverdeling 14

3.5 Aanvraag proces 14

3.6 Verantwoording subsidies proces 15

4 Action Learning: een doorlopende veranderopgave 16

4.1 Overkoepelende beweging jeugdstelsel 16

4.2 Versterken van de basis: samen leren, evalueren en bijstellen 16

4.3 Monitoring en verantwoording 16

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

In 2020 heeft de raad de Aanpak Sociaal Domein vastgesteld. In verband met geconstateerde aandachtspunten in combinatie met grote financiële tekorten binnen het sociaal domein is ingestemd met een fundamentele koerswijziging. Voor de jeugdhulp betekent dit drie maatregelen1 :

  • 1.

    Investeren in een sterke basis als voorliggende voorziening om een groot deel van de ondersteuning op te kunnen vangen.

  • 2.

    Inrichten van een stevige Toegang en Regie voor de jeugdhulp.

  • 3.

    Aangaan van strategisch partnerschap met beperkt aantal aanbieders voor de uitvoering van specialistische jeugdhulp.

Om handen en voeten te geven aan de 1e wijziging, is in 2022 gestart met het traject het Versterken van de basis. Hiervoor is het subsidiekader ‘Een sterke basis voor Lelystad – 2022’ opgesteld. In dit kader zijn 4 inhoudelijke opgaven opgesteld waarmee de basis rondom kinderen en gezinnen wordt versterkt:

  • Opgave 1. Een laagdrempelig informatie- en adviespunt voor opvoed- en opgroeivragen (I&A).

  • Opgave 2. Versterken van de basisondersteuning in en rondom :

    • a.

      voorschoolse voorzieningen,

    • b.

      primair en

    • c.

      voortgezet onderwijs.

  • Opgave 3. Uitbreiding van preventieve en lichte ondersteuning voor kinderen en ouders in de wijk.

  • Opgave 4. Versterken van de vrij toegankelijke ondersteuning voor kwetsbare gezinnen.

Met deze inhoudelijke opgaven wordt invulling gegeven aan preventie: meer opvangen aan de voorkant, zodat er minder beroep wordt gedaan op de specialistische jeugdhulp. Hoewel de vier opgaven nauw met elkaar samenhangen is ervoor gekozen om ze gefaseerd te realiseren. Daarom is in 2022 gestart met opgave 1 en 2a, 2b, 2c en vooruitlopend op de uitwerking van opgave 4 is een pilot gestart. In totaal zijn dus 5 subsidieprojecten gestart.

1.2 Een Sterke basis voor Lelystad

Het doel van een sterke basis is dat kinderen en gezinnen de ondersteuning ontvangen die zij nodig hebben om veilig en gezond op te groeien. Het perspectief van onze inwoners en gezinnen staat altijd centraal.

Met een sterke basis willen we dat jeugdigen veilig en gezond opgroeien en ouders zo zelfstandig mogelijk hun kinderen kunnen opvoeden. Normalisering is hierbij het uitgangspunt, waarbij we ervan uitgaan dat gewone hobbels horen bij het leven.

Onder een sterke basis verstaan we het brede palet van eigen kracht van ouders, het benutten van het eigen netwerk, inzet van vrijwilligers tot vrij toegankelijke preventieve voorzieningen. Hierbij gaat het om de laagdrempelige preventieve ondersteuning die direct toegankelijk is en zonder verwijzing van bijvoorbeeld een (huis)arts of de tussenkomst van de gemeente ingezet kan worden. Om het perspectief van de jeugd te versterken en zoveel mogelijk problemen te voorkomen, is preventie van wezenlijk belang. Preventie is gericht op het vroegtijdig signaleren van risico’s of problemen in alledaagse opgroei- en opvoedproblemen, waardoor escalatie en de inzet van specialistische jeugdhulp voorkomen wordt.

1.3 Actualisatie subsidiekader Een sterke basis 2023-2024

Het versterken van de basis is geen eenmalige actie. Het gaat om een veranderproces van meerdere jaren en vraagt om langdurige uitbreiding van de preventieve voorzieningen. Daarom wordt het subsidiekader uit 2022 geactualiseerd en doorgetrokken in de jaren 2023 en 2024. De verwachting is dat ook na 2024 uitbreiding van preventieve voorzieningen nodig blijft. Daarom zijn extra structurele middelen op de lange termijn noodzakelijk.

In dit subsidiekader ‘Een sterke basis 2023-2024’ scherpen we de inhoudelijke opgaven en doelstellingen aan. Dit doen we op basis van ervaringen die tot nu toe zijn opgedaan en voortschrijdend inzicht.

1.4 Inzet op samenhang en samenwerking

Bij het bieden van ondersteuning, staat het kind en het gezin altijd centraal. De hulpverlening staat ten dienste van het kind en gezin. Daarbij is het van belang dat er een logische samenhang is tussen de verschillende vormen van preventieve ondersteuning aan de jeugdige, het gezin, (voor)school en wijk. We willen hiermee voorkomen dat er versnippering is in hulpaanbod en ouders met onnodig veel hulpverleners te maken krijgen. Hiermee wordt tevens voorkomen dat er een wildgroei ontstaat aan losse interventies en activiteiten. Het is van belang dat er een doorgaande lijn is tussen de leefgebieden en gedurende overstapmomenten in de verschillende ontwikkelingsfasen.

Met dit subsidiekader richten wij ons daarom tot de lokale jeugdpreventie partners die, in samenwerking met het gezin en andere ketenpartners, onderdeel vormen van de basisondersteuning aan Lelystadse kinderen en gezinnen.

Via dit subsidiekader worden partijen uitgedaagd om met elkaar de ondersteuning aan kinderen en gezinnen in Lelystad te verbeteren. Een belangrijk aandachtspunt is namelijk de onderlinge samenwerking en samenhang tussen de verschillende partners. Elke partner voert een stukje van de puzzel uit in de ondersteuning rondom kinderen en gezinnen. Hoe beter deze puzzelstukjes in elkaar grijpen, hoe effectiever de ondersteuning aan kinderen en gezinnen in Lelystad is.

De afgelopen jaren is er al veel opgebouwd door de jeugdpreventie partners en andere partijen zoals de voorschoolse voorzieningen en het onderwijs. De kracht van de inzet zit in het uitvoeren van interventies die elkaar aanvullen en versterken. De gemeente verwacht daarom dat de jeugdpreventie partner aansluit bij de diverse (bestaande) overleggen en ondersteuningsstructuren in het lokale veld.

1.5 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 staat uitgewerkt aan welke inhoudelijke doelstellingen wordt gewerkt om te komen tot een sterke basis. Hoofdstuk 3 gaat in op het subsidieproces en de voorwaarden voor het aanvragen van de incidentele subsidie. In het 4e hoofdstuk wordt omschreven hoe de gemeente samen met de partners de veranderopgave wil aangaan via monitoren, evalueren en bijstellen.

2 Versterken van de basis

2.1 Inhoudelijke doelstellingen van het subsidiekader

Op basis van voortschrijdend inzicht, wordt ervoor gekozen om één van de opgaven te laten vervallen. Het betreft de opgave “Uitbreiding van preventieve en lichte ondersteuning voor kinderen en ouders in de wijk.” Het wijkgericht werken wordt namelijk reeds opgepakt in de andere opgaven. Zo wordt vanuit opgave 1 ontmoetingsgroepen van moeders in de wijk ondersteund. Een ander voorbeeld is dat vanuit opgave 2 wordt ingezet op het versterken van ondersteuning in de wijk, door samen met scholen de krachten op wijkniveau te bundelen en daarmee de ondersteuning aan kinderen en onderwijs in de betreffende wijk te versterken.

Voor de jaren 2023 en 2024 wordt daarom gewerkt aan de volgende 3 inhoudelijke opgaven:

  • Opgave 1. Een laagdrempelig informatie- en adviespunt voor opvoed- en opgroeivragen (I&A).

  • Opgave 2. Versterken van de basisondersteuning in en rondom:

    • a.

      voorschoolse voorzieningen,

    • b.

      primair en

    • c.

      voortgezet onderwijs.

  • Opgave 3. Versterken van de vrij toegankelijke ondersteuning voor kwetsbare gezinnen:

    • a.

      Informele ondersteuning voor kwetsbare gezinnen

    • b.

      Integrale ondersteuning voor kwetsbare gezinnen met een ontregeld en zorgelijk gezinssysteem.

Per opgave is een inhoudelijk kader uitgewerkt. In deze kaders staat wat we willen bereiken. Aan de hand van een gezamenlijk plan van aanpak laten de jeugdpreventie partners zien hoe dit te kunnen bereiken, met welke bijdrage en/of inzet die zij kunnen leveren.

2.2 Algemene uitgangspunten

Er is een aantal uitgangspunten die voor elk subsidie-project van belang zijn. De plannen die de jeugdpreventie partners opstellen, moeten aansluiten bij deze algemene uitgangspunten:

  • 1.

    De jeugdpreventie partners werken vanuit de visie van normaliseren: hobbels in het opvoeden en opgroeien horen bij het leven. Daarbij zijn de jeugdpreventie partners in het handelen gericht op het vergroten van draagkracht in het gezin en eigen netwerk.

  • 2.

    Er wordt altijd gepraat met en niet over ouders/jongeren.

  • 3.

    De jeugdpreventie partners werken vraaggericht: er wordt aangesloten bij de vraag van kinderen, ouders en professionals. Dit geldt ook voor meer casusoverstijgende trends en ontwikkelingen.

  • 4.

    De jeugdpreventie partners maken bij de uitvoering van hun werk gebruik van de GIZ-methodiek.

  • 5.

    Wanneer meerdere partijen in een gezin betrokken zijn, maakt de jeugdpreventie partner met de andere partij en het gezin afspraken over rol, taak en regievoering.

  • 6.

    De jeugdpreventie partners zorgen ervoor dat de hulpvrager binnen een redelijke termijn geholpen wordt, zodat problemen niet escaleren. Wanneer er een wachttijd ontstaat brengt de jeugdpreventie partner de gemeente hiervan op de hoogte.

  • 7.

    De jeugdpreventie partners zetten hun capaciteit efficiënt in, bijvoorbeeld door minder individueel en meer groepsgerichte ondersteuning te bieden waar mogelijk.

  • 8.

    De subsidieprojecten zijn een aanvulling op wat de jeugdpreventie partners in de basis al bieden.

  • 9.

    Daarbij bouwen de jeugdpreventie partners samen met de betrokken onderwijspartners voort op de bestaande structuren binnen de kinderopvang, basisscholen (OT’s) en voortgezet onderwijs (pavo’s en MDO’s) en op bestaande netwerken als Lisa Lelystad.

  • 10.

    Er wordt ingezet op samenhang tussen de verschillende deelprojecten.

2.3 Uitwerking inhoudelijke kaders

Opgave 1: Lisa Lelystad, het offline en online platform voor informatie en advies voor opvoed- en opgroeivragen.

In 2021 hebben Icare jgz, GGD jgz, MEE en MDFlevoland samen Lisa Lelystad opgestart. Lisa Lelystad is het online en offline informatie- en adviespunt waar jeugdigen, ouders en professionals terecht kunnen met vragen over opvoeden en opgroeien. Zo wordt informatie en advies voor ouders, jeugdigen en professionals vindbaar, laagdrempelig en toegankelijk. Een belangrijke pijler van Lisa Lelystad is de LimonadeBrigade, een initiatief voor en door ouders gericht op ontmoeting en uitwisseling tussen mede-opvoeders.

Bij Lisa Lelystad komt informatie over beschikbare preventieve hulp en ondersteuning bij opvoeden en opgroeien samen. Daarnaast blijven de bestaande routes en contactmogelijkheden met de individuele partijen bestaan.

Doelstelling

Lisa Lelystad is een online en offline platform waar ouders, jeugdigen en professionals laagdrempelig geholpen worden met informatie en adviezen over opvoed- en opgroeithema’s

Subdoelen

Uitgangspunten

Te bereiken resultaat

1. Lisa Lelystad is dé online en offline plek waar jeugdigen, ouders en professionals gebruik van maken voor vragen over opvoeden en opgroeien.

2. Lisa Lelystad werkt preventief: jeugdigen, ouders en professionals krijgen hulp bij vragen en beginnende problemen over opvoeden en opgroeien, zodat erger wordt voorkomen.

3. De LimonadeBrigade (onderdeel van Lisa Lelystad) zorgt ervoor dat ouders in hun ouderschap worden versterkt en elkaar als mede-opvoeders ontmoeten.

Lisa Lelystad is de spin in het web tussen de jeugdpreventie partners in Lelystad.

Lisa Lelystad werkt themagericht en speelt met de thema’s in op actuele trends en ontwikkelingen onder jeugdigen, ouders en professionals.

Het thema ‘scheidingen’ inclusief het Scheidingsloket worden vanuit Lisa Lelystad ondersteund.

Lisa Lelystad wordt benaderd en gebruikt door inwoners en professionals.

Professionals in Lelystad benutten de infrastructuur van Lisa Lelystad als spin in het web voor preventieve ondersteuning.

Ouders en jeugdigen kunnen met de verkregen informatie of advies zelfstandig verder.

Ouders en jeugdigen die extra ondersteuning nodig hebben, zijn doorgeleid naar de juiste jeugdpreventie partner, JEL of sociaal wijkteam.

Via de LimonadeBrigade ontmoeten ouders elkaar en vinden zo steun bij mede-opvoeders.

Ouders krijgen zo vroeg mogelijk hulp of advies bij hun zorgen of vragen rondom scheiden.

Inhoudelijk kader opgave 2: Versterken van de ondersteuning in en rondom de kinderopvang, het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs

We werken vanuit de inclusieve gedachte: de leerling gaat in beginsel naar de reguliere opvang, het regulier onderwijs en de ondersteuning sluit daarbij aan. Daarbij willen we een doorgaande lijn in de ondersteuning aan zowel kind op school, de wijk en thuis in het gezin. De jeugdpreventie partners maken actief onderdeel uit van de ondersteuningsstructuur dat op de voorschoolse voorziening of de school aanwezig is. Daar werken de kinderopvang, het onderwijs en de jeugdpreventie partners effectief samen en sluit de ondersteuning aan bij wat er onder jeugdigen in de school speelt. De school kan gebruik maken van de ondersteuning zodra zij zien dat een kind meer nodig heeft dan dat de school zelf en vanuit hun wettelijke taak kan bieden.

Doelstelling

Jeugdigen en gezinnen met vragen over ontwikkeling, opvoeding of omgeving worden vanuit de samenwerking met voorschoolse voorziening of school ondersteund door de jeugdpreventie partners. De ondersteuning is flexibel en past zich aan op de behoeften die er zijn.

2a Versterken ondersteuning in de kinderopvang

Subdoelen

Uitgangspunten

Resultaten

1. Door de extra inzet kunnen zo veel mogelijk kinderen op reguliere opvang blijven.

2. Door de extra inzet van de jeugdpreventie partners wordt vroegtijdig hulp ingezet aan kinderen en ouders in en rondom de kinderopvang die dit nodig hebben.

3. Door de inzet van de jeugdpreventie partners wordt de algehele ondersteuning binnen de voorschoolse ondersteuningsstructuur versterkt

4. Door de extra ondersteuning is er een goede doorgaande lijn naar het onderwijs

Er wordt ingezet op ondersteuning voor kinderen met hulpvragen waar geen passend aanbod voor is.

De betreffende partners maken afspraken met elkaar over de manier waarop ze continuïteit in de ondersteuning borgen.

Beginnende problemen bij kinderen en ouders worden preventief opgepakt. Dit leidt tot het verminderen van zwaardere vormen van hulp.

De inzet verbetert de doorgaande lijn naar het onderwijs.

De medewerkers kinderopvang zijn beter toegerust om ondersteuning te geven aan kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.

2b Versterken ondersteuning in het basisonderwijs

Subdoelen

Uitgangspunten

Te bereiken resultaat

1. Beginnende problemen bij kinderen en ouders worden preventief opgepakt, met als doel dat problemen niet verder escaleren.

2. Ouders worden versterkt in hun opvoedkracht.

3. Leerkrachten worden ondersteund bij de begeleiding van kinderen met een ondersteuningsvraag.

4. Door de inzet van de jeugdpreventie partners wordt de algehele ondersteuning op school- en wijkniveau versterkt.

De jeugdpreventie partners zijn laagdrempelig bereikbaar voor ouders, jeugdigen en professionals in het basisonderwijs.

Waar mogelijk wordt groepsgericht gewerkt, waar nodig wordt er lichte individuele ondersteuning geboden.

De partners benutten de infrastructuur van Lisa Lelystad.

De extra inzet wordt ingezet op een specifieke groep scholen. Gedurende de looptijd wordt gemonitord of er een juiste balans is tussen beschikbare inzet en de gekozen scholen.

Jeugdigen en ouders zijn tijdig geholpen, waardoor beginnende problemen zijn opgelost.

De leerkrachten zijn beter toegerust om ondersteuning te geven aan kinderen met een specifieke ondersteuningsbehoefte.

Er is thematisch gewerkt aan vraagstukken die op casus overstijgend niveau spelen en op brede schaal extra aandacht en inzet vragen.

Door de ervaring met dit project, is een effectieve werkwijze ontwikkeld voor het opzetten van preventieve ondersteuning in/rondom basisscholen op wijkniveau.

2c Versterken ondersteuning in het voortgezet onderwijs

Subdoelen

Uitgangspunten

Te bereiken resultaat

1. Zorgen, problemen en signalen bij jeugdigen worden in een vroeg stadium gesignaleerd en opgepakt, zodat de problematiek niet verder escaleert.

2. De jeugdpreventie partners, samenwerkingsverband VO en onderwijsprofessionals vormen samen de ondersteuningsstructuur binnen een school en zijn hier ook samen verantwoordelijk voor.

3. Door optimaal gebruik te maken van elkaars kennis, capaciteit en inzet, wordt de algehele ondersteuningsstructuur op schoolniveau versterkt.

De jeugdpreventie partners zijn laagdrempelig bereikbaar voor jeugdigen, ouders en professionals in het voortgezet onderwijs.

De jeugdpreventie partners focussen op signalering van problemen in een vroeg stadium en ondersteunen onderwijsprofessionals hierbij.

Waar mogelijk wordt groepsgericht gewerkt, waar nodig wordt er lichte individuele ondersteuning geboden.

De partners benutten de infrastructuur van Lisa Lelystad.

Problemen wordt in een vroeg stadium gesignaleerd door medewerkers van school en jeugdpreventie partners.

Jeugdigen en ouders zijn in een vroeg stadium geholpen, waardoor beginnende problemen worden opgelost.

De jeugdpreventie partners en samenwerkingsverband VOstemmen onderling af wie wat oppakt en werken aanvullend op elkaar.

De PAVO’s zijn goed ingebed in de ondersteuningsstructuur van elke school en bevorderen de samenwerking onderling.

Het is duidelijk voor onderwijsprofessionals wat de jeugdpreventie partners kunnen bieden aan informatie, advies en ondersteuning aan jeugdigen, ouders en schoolprofessionals.

Inhoudelijk kader opgave 3: vrij toegankelijke ondersteuning voor kwetsbare gezinnen.

Sommige gezinnen hebben te maken met aanhoudende en complexe problematiek. Het gaat om gezinnen die op allerlei leefgebieden problemen hebben en waarbij de problematiek langdurig en hardnekkig van aard is. Soms lukt het de gezinnen om even een wankel evenwicht te vinden. Maar bij nieuwe ontwikkelingen is het risico op terugval groot. Andere gezinnen krijgen het niet voor elkaar om, ondanks ondersteuning van verschillende organisaties, in een duurzaam stabielere situatie terecht te komen en leven van crisis naar crisis. Dit leidt tot grote stress en spanning binnen het gezinssysteem. Het gezin raakt ontregeld, de kinderen groeien op in een onveilige situatie. Bij professionals of kennissen die om het gezin heen staan, ontstaan zorgen over de kinderen.

Voor deze gezinnen zoeken we andere vormen van algemeen toegankelijke ondersteuning, in aanvulling op de ondersteuning die al in de basis wordt gegeven. Voor een deel van de gezinnen kan een informeel stut en steun netwerk voldoende uitkomst bieden. Gezinnen waarbij de problematiek ernstig en complex is, hebben andersoortige professionele ondersteuning nodig.

Doelstelling

Gezinnen waarbij sprake is van een langdurig kwetsbaar gezinssysteem, komen met behulp van adequate ondersteuning in een duurzaam stabiele gezinssituatie. Signalen en zorgen over deze gezinnen worden in de basis adequaat opgepakt zodat in eerder stadium wordt gedaan wat nodig is. Crises worden voorkomen en het lukt het gezin om, met de ondersteuning die nodig is of blijft, een positief stabiele gezinssituatie in stand te houden.

Bij sommige gezinnen kan de inzet van een informele steunbron voldoende zijn om een gezondere balans te vinden. Bij andere gezinnen is intensieve en professionele inzet nodig om het tij te keren en te werken aan een duurzaam beter perspectief.

3a Informele ondersteuning voor kwetsbare gezinnen

Subdoelen

Uitgangspunten

Resultaten

1. Door informele ondersteuning houden ouders zo veel mogelijk regie over hun gezin.

2. Door informele ondersteuning worden belemmerende en stress verhogende factoren weggenomen.

3. Door informele ondersteuning wordt de draagkracht en zelfredzaamheid van gezinnen vergroot.

Samen Oplopen en Steunouder is een inhoudelijke aanvulling op HomeStart. Er is geen sprake van een dubbeling.

De informele hulp wordt ingezet zo lang het kan, formele hulp als het nodig is.

De vrijwilligers zijn voldoende toegerust op de benodigde ondersteuning.

Er zijn heldere samenwerkingsafspraken gemaakt rondom de ondersteuning met andere projecten die informele ondersteuning bieden.

Ouders hebben (weer) zoveel mogelijk de regie over hun gezin en geeft aan beter in staat te zijn te functioneren in het normale leven.

De draagkracht en zelfredzaamheid van het gezin vergroot.

3b Integrale ondersteuning voor gezinnen met een kwetsbaar, ontregeld en zorgelijk gezinssysteem.

Subdoelen

Uitgangspunten

Resultaten

1. Escalatie van problemen wordt voorkomen.

2. Ontregelde en onveilige situaties worden met het gezin samen doorbroken.

3. Belemmerende en stress verhogende factoren op de verschillende leefdomeinen worden met inzet van actiegerichte ondersteuning weggenomen.

4. Het gezin krijgt concrete handvatten om op eigen kracht te functioneren en het huishoudsysteem op orde te houden.

De pilot richt zich op het gewone gezinsleven en geeft ruimte voor inzet van actiegerichte ondersteuning met handen uit de mouwen, doen wat nodig is op dat moment.

De ouder(s) werken actief mee om, samen met de beschikbare ondersteuning, te werken aan een duurzaam stabiele situatie.

De professionele houding is om het gezin aan zet te laten zijn en de eigen normen en oordelen te parkeren. Aansluiten bij het gezin staat voorop, met in achtneming van grenzen van veiligheid voor de gezinsleden.

De ondersteuning die wordt geboden is integraal en gericht op het hele gezinssysteem.

De professional coördineert de betrokken hulpverleners in het gezin en pakt waar mogelijk regie.

Er is contact en vertrouwen opgebouwd met het gezin

Problemen op een of meer leefgebieden zijn verholpen

De thuissituatie van de kinderen is voldoende om veilig op te kunnen groeien.

Het gezin ervaart minder stress en geeft aan beter in staat te zijn te functioneren in het normale leven.

3 Subsidieproces 2022

Voor het realiseren van de opgaven wordt gewerkt met een projectsubsidie van twee jaar. Hieronder volgt een toelichting op de toepassing en de voorwaarden van de subsidieaanvraag.

3.1 Toepassing van het subsidiekader en afbakening

Dit subsidiekader is van toepassing op het kalenderjaar 2023 en 2024 en geldt voor de incidentele subsidieaanvragen voor het versterken van de basis, binnen de grenzen van de gemeente Lelystad, voor zover die niet in een andere Lelystadse beleidsregel of subsidieregeling zijn geregeld. Het gaat in beginsel om jeugdigen (in relatie met ouders/verzorgers en de omgeving) in de leeftijd vanaf de conceptie (-9 maanden) tot 18 jaar oud. Een strikte voorwaarde is dat de inzet niet al vanuit een andere subsidie of opdrachtverstrekking wordt ingezet. Deze subsidies staan los van de begrotingssubsidies die de huidige partners ontvangen voor de uitvoering van de jeugdpreventie activiteiten.

Thema’s cq onderwerpen die uitdrukkelijk niet onder het subsidiekader vallen:

  • Specialistische jeugdhulp

  • Passend onderwijs

  • OnderwijsZorgArrangementen

  • Reguliere kinderopvang

  • Sport en cultuur

  • Vrije tijdsactiviteiten

  • Jongerenwerk (aparte aanbesteding)

  • De jeugdgezondheidszorg valt slechts gedeeltelijk onder dit kader. Kortgezegd vallen alleen de preventieve jeugdgezondheidszorginterventies op het gebied van opvoedvaardigheden en sociaal-emotionele ontwikkeling eronder.

3.2 De doelgroep

De doelgroep die subsidie kan aanvragen op basis van dit subsidiekader, betreffen de:

  • a.

    jeugdpreventie partners die reeds subsidietaken uitvoeren in het kader van het preventief jeugdbeleid van de gemeente Lelystad;

  • b.

    kinderopvangorganisaties in Lelystad, en

  • c.

    de samenwerkingsverbanden PO en VO die in Lelystad actief zijn.

3.3 De subsidieaanvraag voorwaarden

Voor het aanvragen van de subsidie is de Algemene subsidieverordening van de gemeente Lelystad en de Algemene wet bestuursrecht van toepassing2. Daarnaast is dit subsidiekader het inhoudelijk kader waarbinnen de subsidieaanvragen moeten passen.

Specifiek stellen wij de volgende voorwaarden voor het aanvragen van subsidie voor het versterken van de basis in 2023-2024:

  • De partijen genoemd onder paragraaf 3.2 dienen samen één aanvraag in per opgave en wijzen daartoe een penvoerder aan.

  • De aanvraag kan betrekking hebben op een van de volgende 6 opgaven:

    • Opgave 1. Lisa Lelystad, het offline en online platform voor informatie en advies voor opvoed- en opgroeivragen.

    • Opgave 2a. Versterken van de basisondersteuning in en rondom voorschoolse voorzieningen.

    • Opgave 2b. Versterken van de basisondersteuning in en rondom het primair onderwijs.

    • Opgave 2c. Versterken van de basisondersteuning in en rondom het voorgezet onderwijs.

    • Opgave 3a. Informele ondersteuning voor kwetsbare gezinnen

    • Opgave 3b. Integrale ondersteuning voor gezinnen met een kwetsbaar, ontregeld en zorgelijk gezinssysteem.

  • De samenstelling van partijen kan per aanvraag verschillen. Het is aan de partijen samen om te bepalen wie gezamenlijk een aanvraag indient per opgave. Echter aanvraag ingediend door een samenwerking waaraan naast een of meerdere partners zoals opgenomen in 3.2. een niet aldaar benoemde partner deelneemt, wordt afgewezen.

  • Er wordt per opgave één subsidie-aanvraag toegekend. Op het moment dat er meerdere subsidie-aanvragen worden ingediend op één opgave, wordt beoordeeld welke aanvraag het meest aan de gestelde voorwaarden in dit subsidiekader voldoet.

  • De subsidieaanvraag gaat vergezeld met een ingevuld format dat als plan van aanpak dient voor het realiseren van de opgave in 2023 en 2024.

  • De aanvraag wordt gedaan via de website van de gemeente Lelystad. Meer informatie daarover is terug te vinden op de pagina subsidies3.

  • Bij goedkeuring ontvangt de penvoerder een subsidie-beschikking voor 2023 en 2024.

  • De gemeente Lelystad verstrekt begin 2023 het voorschot dat betrekking heeft op het 1e jaar, 2023.

  • In Q4 van 2023 dient de penvoerder tussentijdse verantwoording in. Op basis van deze verantwoording stelt de penvoerder een beknopt jaarplan op voor het jaar 2024. Dit jaarplan kan leiden tot herziening van de beschikking. De penvoerder ontvangt begin 2024 het subsidiebedrag voor het 2e uitvoeringsjaar, 2024. Als de beschikking wordt herzien, ontvangt de penvoerder het subsidiebedrag 2024 conform aangepaste beschikking.

  • Op het moment dat de inzet uitbreiding van reguliere taken betreft, kan de aanvraag worden meegenomen als uitbreiding in de begrotingssubsidie aanvraag. Dit betreft de urenuitbreiding van de jeugdpreventie partners voor inzet kernteam Lisa bij opgave 1 en uitbreiding capaciteit GGD jgz/MDF bij opgave 2b. Het is wel de bedoeling dat de betreffende jeugdpreventie partners samen een plan van aanpak uitwerken via het format.

Dit subsidiekader is opgesteld op basis van de verwachtingen over de huidige uitvoering. Vanwege de hervormingen in het sociaal domein, kan blijken dat zaken in de uitvoering toch een andere benadering vragen. Daarom:

  • 1.

    Kan het college, met uitzondering van alinea 3.1, bepalingen uit dit subsidiekader buiten toepassing laten, indien naar het oordeel van het college in bijzondere individuele gevallen de toepassing van de subsidie eisen uit deze regeling leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.

  • 2.

    Toepassing van deze mogelijkheid onder punt 1 wordt gemotiveerd in de subsidiebeschikking.

3.4 Budgetverdeling

Voor het versterken van de basis heeft de raad structureel €500.000,- beschikbaar gesteld. Daarnaast zijn incidentele middelen beschikbaar gesteld, waardoor de projecten zoals gestart in 2022 voortgezet kunnen worden.

Dit leidt tot de volgende subsidie-plafonds per opgave:

Opgave

2023

2024

Opgave 1

€93.000

€93.000

Opgave 2a

€313.000

€313.000

Opgave 2b

€160.000

€160.000

Opgave 2c

€154.000

€154.000

Opgave 3a

€62.000

€74.000

Opgave 3b

€100.000

€100.000

3.5 Aanvraag proces

Voor het indienen van de aanvragen volgen we het volgende tijdspad en deadlines:

afbeelding binnen de regeling

3.6 Verantwoording subsidies proces

De verantwoordingseisen die gelden voor de afgegeven subsidies, worden uitgewerkt in de bijbehorende beschikking.

4 Action Learning: een doorlopende veranderopgave

4.1 Overkoepelende beweging jeugdstelsel

De Aanpak Sociaal Domein gaat uit van een doorlopend lerend systeem, waarbij gaandeweg de trends en ontwikkelingen worden gemonitord voor het ombuigen van maatwerk naar specifieke voorzieningen in de basis. Het versterken van de basis staat niet op zichzelf maar is een onderdeel van de ingezette beweging met de Aanpak Sociaal Domein. De gemeente wil een vorm van overleg organiseren met het brede jeugdveld, om de overkoepelende ontwikkelingen in het jeugdstelsel met elkaar te volgen.

In 2022 wordt elk kwartaal de klankbordgroep sociaal domein georganiseerd. Het is op dit moment de vraag of de huidige inrichting van deze klankbordgroep aansluit bij het doel van het overleg. Daarom zal de functie van de klankbordgroep geëvalueerd worden.

4.2 Versterken van de basis: samen leren, evalueren en bijstellen

Het versterken van de basis is geen eenmalig proces. Het is een verandertraject van meerdere jaren waarbij doorlopend goed gemonitord moet worden of we met elkaar bereiken wat we willen bereiken. Het is tevens een dynamisch proces waarin de opgaves en beoogde resultaten worden aangepast aan de trends, ontwikkelingen en ervaringen die worden waargenomen.

Om de voortgang te kunnen monitoren zijn goede afspraken aan de voorkant nodig over wat zinvol is om te meten en op welke momenten met wie hierover het gesprek kan worden gevoerd. De gemeente vindt het van belang dat de jeugdpreventie partners die uitvoering geven aan de subsidieprojecten, elkaar met regelmaat treffen, want de opgaven hangen met elkaar samen en tegelijkertijd ontstaat verbinding niet automatisch. Dit wil de gemeente als volgt vorm geven:

  • De jeugdpreventie partners die uitvoering geven aan de opgaven komen periodiek bij elkaar om de voortgang, rapportages en evaluaties van de opgaven en het bereiken van de resultaten met elkaar te bespreken. De manier waarop de jeugdpreventie partners dit vorm geven, is aan de partners zelf.

  • Voor de periode 2023 en 2024 wil de gemeente in ieder geval structureel om tafel over de voortgang van de projecten. Daartoe organiseert de gemeente een overleg met de managers van de jeugdpreventiepartners, te weten Icare jgz, GGD jgz, MDFlevoland, Welzijn Lelystad en MEE. In overleg met de kinderopvang en de samenwerkingsverbanden wordt gekeken of en hoe zij hierbij aansluiten. Doel van dit overleg is met elkaar de voortgang van de verschillende projecten te bespreken, in relatie tot de actualiteit en andere zaken zoals de reguliere subsidie activiteiten.

4.3 Monitoring en verantwoording

Tussentijdse en eindrapportages

Ter verantwoording van de project subsidie levert de penvoerder namens de deelnemers tussentijdse rapportages en een eindrapportage aan. De frequentie hangt af van de subsidiehoogte. Dit wordt aangegeven in de betreffende subsidiebeschikking.

De penvoerder levert in ieder geval in Q4 van 2023 een tussentijdse rapportage in. In rapportage vindt verantwoording over de afgelopen periode plaats en wordt een beknopt jaarplan voor 2024 uitgewerkt, op basis waarvan de subsidiebeschikking wel of niet wordt herzien (zie paragraaf 3.2).

In de rapportages staat in ieder geval het volgende:

  • A.

    De voortgang van het project, ten opzichte van het plan van aanpak.

  • B.

    De voorlopige resultaten en in hoeverre de resultaten hebben geleid tot gewenste effecten en daarmee hebben bijgedragen aan het bereiken van de opgaves.

  • C.

    Op welke wijze geleerd kan worden van (het proces om te komen tot) de resultaten en wat verbeterd kan worden om de beoogde opgaves te realiseren.

Vaststellen van de indicatoren

Aan de hand van indicatoren wordt inzicht gegeven in de resultaten, het bereik en de effecten van de interventies met als doel hiervan te leren. Voor elk subsidieproject wordt daarom door de jeugdpreventie partners in het plan van aanpak de indicatoren uitgewerkt.

In het subsidiejaar 2022 heeft de gemeente samen met de jeugdpreventie partners, per opgave afspraken gemaakt over een definitieve set aan indicatoren. Deze indicatoren zijn opgenomen in het plan van aanpak en de subsidiebeschikking 2022. In 2023 en 2024 kunnen deze indicatoren worden aangehouden.

Een extra aanscherping voor de indicatoren is dat voor de subsidieperiode 2023 en 2024 per project in ieder geval de volgende elementen terug komen:

  • Bereik van jeugdigen, ouders en professionals

  • De ondersteuning die is ingezet

  • Effect van de ingezette ondersteuning

  • Doorverwijzingen

  • Wachttijden

  • Cliëntervaring

  • Evaluatie onderlinge samenwerking

Lelystad d.d. 12-07-2022.

Het college van de gemeente Lelystad,

de secretaris, de burgemeester,

Ondertekening


Noot
1

Zie ook: de Aanpak sociaal domein (lelystad.nl)

Noot
2

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Lelystad houdende regels omtrent subsidieverlening (Algemene subsidieverordening gemeente Lelystad) (overheid.nl)

Noot
3

Incidentele subsidies | Gemeente Lelystad