Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679597
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679597/2
Leidraad Fysieke Leefomgeving
Geldend van 30-11-2022 t/m heden
Intitulé
Leidraad Fysieke LeefomgevingKwaliteit van de openbare ruimte
Inleiding
Leidraad Fysieke Leefomgeving
Voor u ligt de Leidraad Fysieke Leefomgeving, kwaliteit van de openbare ruimte. Het is een overkoepelend document voor de inrichting van de openbare ruimte in Soest met het oog op de kwaliteit, functionaliteit, gebruik en beheerbaarheid. De Leidraad is samengesteld op basis van het bestaande beleid, richtlijnen en normeringen.
De Leidraad zorgt voor een integrale afweging tussen waarden, kwaliteiten en de verschillende functies die zijn te vinden in de openbare ruimte. Het geeft sturing aan verschillende processen voor de ontwikkelingen en initiatieven in de leefomgeving die een relatie of invloed hebben op de directe openbare ruimte.
Doel
Het doel van de Leidraad van Soest is te komen tot een leefbare openbare ruimte die ook beheerbaar is. Deze Leidraad heeft ook als doel om te inspireren tot het maken van een mooie leefomgeving. Het is dan ook geen blauwdruk. Daarmee bevorderen we een interessante, gedifferentieerde en met aandacht vormgegeven openbare ruimte die goed te beheren is: beheerbewust ontwerpen.
De Leidraad sluit aan op de uitgangspunten van de Omgevingswet door te werken vanuit een integrale benadering, de nadruk te leggen op inspiratie en door locatie/specifiek maatwerk mogelijk te maken, zodat kan worden ingespeeld op gebiedskwaliteiten. Op termijn zal de Leidraad naar verwachting in de instrumenten ‘omgevingsvisie’ en/of ‘omgevingsplan’ landen.
Gebruik van de Leidraad
De Leidraad is te gebruiken in alle ontwikkelingen en initiatieven in de leefomgeving die een relatie of invloed hebben op de directe openbare ruimte. De ontwikkelingen kunnen door de gemeente zelf worden geïnitieerd, maar kunnen ook voortkomen uit particuliere initiatieven en/of ontwikkelingen.
Het kan gebruikt worden als naslagwerk, het geeft achtergrondinformatie van beleid, is een toetsingskader.
In de Leidraad is er ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en voortschrijdend inzicht die afwijkend zijn. Voor een specifieke situatie kan bekeken worden wat daar de beste oplossing is, mits deze goed onderbouwd en beargumenteerd is.
De Leidraad zelf geeft na vaststelling geen mogelijkheden voor sancties in welke vorm dan ook. De Leidraad krijgt een formele status als er naar wordt verwezen in contractstukken (b.v. een anterieure overeenkomst).
Afbakening
De Leidraad is geen nieuw beleid, maar een samenvatting van bestaand beleid en procedures. Waar de Leidraad onduidelijk is, wordt verwezen naar het onderliggende beleid.
De Leidraad doet uitspraken over de kwaliteit en inrichting van de openbare ruimte. En de gevolgen / effecten van het particulier terrein op de openbare ruimte. We doen geen uitspraken over de bebouwde percelen, hiervoor zijn andere processen.
Status
De Leidraad is een omschrijving van inzichten van een moment. Deze sluiten aan bij wet- en regelgeving en richtlijnen ten aanzien van ontwerp en materialen. Inzichten en de daaraan verwante (nationale) regelgeving, wijzigen met de tijd. Dit betekent dat geregeld een nieuwe versie wordt uitgegeven. Bij afsluiting van een anterieure/exploitatie overeenkomst, wordt de versie van de Leidraad vastgelegd. Bij wijziging van het contract geldt automatisch de meest recente Leidraad. Het gebruiken van een voorgaande versie kan nimmer als uitgangspunt of discussiepunt worden gebruikt. Als de Leidraad gedurende het project wordt gewijzigd, dient de vigerende versie van de overeenkomst met de gemeente te worden aangehouden.
De status van de Leidraad is daarmee een leidraad. De Leidraad is richtinggevend, niet verplicht, maar zeker niet vrijblijvend.
Actualisering
De Leidraad wordt minimaal 1 keer per jaar geactualiseerd. Hiervoor is een Leidraadregisseur benoemt. De gemeentelijke vakdisciplines zorgen voor de noodzakelijke input. Daarnaast kunnen ook de gebruikers van dit handboek gewenste aanpassingen of ontwikkelingen voorleggen aan de regisseur. Hiermee zorgen wij voor een levend document. De laatste versie van de leidraad is te downloaden via www.soest.nl.
Opbouw van de Leidraad
De Leidraad bestaat uit 3 delen:
- 1.
Het proces.
-
In dit deel worden de processen rondom ruimtelijke ontwikkelingen, die invloed hebben op de openbare ruimte, beschreven. Dit deel is bedoeld als wegwijzer in de verschillende processen voor de ontwikkelingen en initiatieven in de leefomgeving die een relatie of invloed hebben op de directe openbare ruimte.
- 2.
Strategie en uitgangspunten.
-
Dit deel beschrijft de bestaande situatie van de openbare ruimte vanuit het oogpunt van kwaliteit en ruimtelijke samenhang, de wijkkarakteristieken. Daarnaast zijn de stedenbouwkundige normen en aanbevelingen van de verschillende producten aangegeven.
-
Dit deel is bedoeld als naslagwerk en inspiratiebron. “De goudengids” met de spelregels en beleidskaders voor een ieder die zich bezig houdt met de ontwerpen en inrichting van de openbare ruimte.
- 3.
Inrichting en materialen.
-
In dit deel zijn de technische inrichtingseisen en normeringen voor de inriichting van de openbare ruimte opgenomen, alsook de eisen voor materialisatie. Het kunnen harde (wettelijke) eisen zijn, maar ook aanbevelingen. Er is ook ruimte voor keuzevrijheid.
-
Dit deel is bedoeld als leidraad en kader voor eenieder die tot in detail bettrokken is bij de inrichting van de openbare ruimte.
Deel 1 Het proces
Inleiding
Voor u ligt deel 1 ‘Het proces’. In dit deel beschrijven wij de volgende onderdelen:
- -
Samenhang en diversiteit van ruimtelijke initiatieven. Daarbij wordt kort ingegaan op de fasering binnen de verschillende ontwikkelingen (hoofdstuk 1)
- -
De procesbeschrijvingen van de verschillende ruimtelijke initiatieven. Hierbij is aangegeven welke resultaten verwacht worden en wat beslismomenten zijn. Verder wordt inzichtelijk gemaakt welke rol de gemeente speelt en wanneer zij adviseert en toetst (hoofdstuk 2).
Dit deel is bedoeld als wegwijzer in de verschillende processen voor de ontwikkelingen en initiatieven in de leefomgeving die een relatie of invloed hebben op de directe openbare ruimte.
1. Samenhang en diversiteit - projectfasering
De gemeente Soest kent op hoofdlijnen vier verschillende ruimtelijke initiatieven die in meer of mindere mate invloed hebben op de openbare ruimte.
- -
Ruimtelijke ontwikkelingen
-
Het gaat hier om ruimtelijke ontwikkelingen die een stevige ruimtelijke impact
-
hebben op en in de openbare ruimte. Deze ruimtelijke ontwikkelingen zijn onder te
-
verdelen in:
- o
Gemeentelijke ruimtelijke ontwikkelingen;
- o
Externe (private) ruimtelijke ontwikkelingen.
- o
- -
Openbare ruimte
-
Hierbij gaat het om de gemeentelijke initiatieven in de openbare ruimte. Deze zijn onder te verdelen in:
- o
Functionele aanpassingen;
Denk hierbij aan een herinrichting van een straat of een gebied waarbij sprake is van het wijzigen van een functie. Of waarbij aanpassingen in de openbare ruimte effect hebben op bepaalde functies in het gebied.
- o
Beheer en onderhoud;
Dit betreft de opgave die de gemeente heeft in het beheer en onderhoud van haar eigen ‘bestaande’ gebied. Een gebied is versleten en moet worden opgeknapt. Deze initiatieven komen samen in de integrale meerjjarenplanning.
- o
Projectfases
Om een ontwikkeling in goede banen te leiden, hanteren wij een projectfasering en heldere procedures. Per fase wordt de samenhang met de openbare ruimte inzichtelijk gemaakt.
Daarbij worden verbindingen gelegd tussen inrichting, ontwerp en beheer met als doel om ‘tot een leefbare openbare ruimte in Soest te komen’.
Voordelen van een projectfasering zijn:
- -
Duidelijke beslismomenten aan het einde van elke fase (‘go - no go’);
- -
Goed zicht op de voortgang;
- -
Tussentijds toetsen en bijsturen;
- -
Overzicht behouden van het project;
- -
Afronding fases geeft voldoening en nieuw energie;
- -
Projectonderdelen zijn overdraagbaar en uitwisselbaar
Hierna volgt een korte beschrijving van de 6 fases van een project. Vervolgens wordt in hoofdstuk 3 per ruimtelijk initiatief de te volgen procedure per fase helder beschreven.
1. Initiatief fase (waarom)
De initiatief fase is het begin van het project. In deze fase wordt een idee voor een project nader onderzocht en uitgewerkt tot een projectopdracht / startnotitie. Doel van deze fase is te onderzoeken of het project wel haalbaar is. Ook wordt in de initiatief fase het project resultaat gedefinieerd (outcome). De initiatief fase wordt afgesloten met een goedkeuring
2. Definitie fase (wat)
In de definitie fase worden de eisen en wensen die aan een projectresultaat gesteld worden zo goed en compleet mogelijk bepaald. Het gaat erom de resultaatverwachtingen (output / deelresultaten) van betrokken partijen boven water te krijgen. Er vindt een beleidsmatige / strategische toetsing plaats door de betrokkenen van de afdelingen Ruimte en Realisattie. In deze fase is een veldverkenning waardevol. Verder vinden deze fase diverse onderzoeken plaats, waaruit randvoorwaarden en eisen voortvloeien.
Dit alles resulteert in programma van eisen met:
- -
Randvoorwaarden;
- -
Functionele eisen;
- -
Operationele eisen;
- -
Ontwerpbeperkingen;
- -
Financieel kader.
Aan het einde van deze fase wordt - indien van toepassing - ook nagedacht over de wijze van aanbesteding (bv. openbaar, design & construct).
De definitie fase wordt afgesloten met een projectplan. Dit kan bijvoorbeeld een stedenbouwkundigplan, een bestemmingsplan, een plan van aanpak of een globaal inrichtingsplan zijn.
3.Ontwerpfase (hoe)
Met het programma van eisen uit de definitie fase kunnen ontwerpkeuzes worden gemaakt. In de ontwerpfase wordt er een voorlopig ontwerp(en) gemaakt waarmee het projectresultaat bereikt kan worden.
Uit de gemaakte ontwerpen wordt een keuze gemaakt voor het definitief tte realiseren ontwerp (definitief ontwerp). Bij een definitief ontwerp worden uitgangspunten concreter. Hierbij is toetsing op beheerbaarheid belangrijk.
Zowel het voorlopig- als het definitief ontwerp worden getoetst aan de gemaakte afspraken, eisen, randvoorwaarden en criteria. In deze fase wordt een overdrachtsdossier opgemaakt.
Inrichtingsprofielen, zoals opgenomen in deel 3 “Inrichting en materialisattie” van deze Leidraad, gevenveel houvast voor het ontwerp.
Daarna start de voorbereidingsfase. Ook hier geldt dat een ontwerp als het eenmaal is vastgesteld, in een later stadium van het project niet meer gewijzigd mag worden.
4. Voorbereidingsfase (hoe te maken)
In de voorbereidingsfase wordt alles geregeld dat nodig is voor de realisatie van het project. Het bestek met de bestekstekeningen worden gemaakt op basis van het vastgestelde, definitieve ontwerp. Ook worden voor, zover mogelijk, vergunningen aangevraagd, die noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van het werk.
5. Realisatie fase (doen)
In de realisatiefase wordt het project zichtbaar. In deze fase vindt het maken van het projectresultaat plaats. Aan het einde van de realisatiefase wordt het resultaat gecontroleerd aan de hand van het programma van eisen uit de definitie fase en het ontwerp (ontwerpfase).
De regel is dat de eisen en wensen uit de definitie fase worden overgenomen. Als het toch gewenst is of noodzakelijk blijkt dat er wordt afgeweken van de eisen, dan moet direct het proces worden gestopt. De effecten en de risico’s van de afwijkiing moeten inzichtelijk worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld hogere beheerkosten. Op basis van de ingewonnen informatie over de gevolgen van de afwijking wordt beslist off de afwijking wordt toegestaan. In bijlage 1 wordt per type ontwikkeling/proces precies beschreven wat er moet worden gedaan
6. Nazorg- en beheerfase (in stand houden)
Een fase die vaak over het hoofd gezien wordt, maar die erg belangrijk is, is de nazorg- en beheerfase. In de nazorgfase wordt alles geregeld om het projectresultaat daadwerkelijk te evalueren en te borgen. Voorbeelden van activiteiten die in de nazorg plaatsvinden zijn evaluatie van het project, een feestje om het bereikte resultaat te vieren, overdracht naar beheerders en het onderhoud en beheer van het resultaat.
2. De openbare ruimte van Soest inproces
Voor de verschillende vormen van ruimtelijke initiatieven zijn hieronder de processen uitgewerkt.
In deze opzet zijn 6 fases herkenbaar. Per fase is aangegeven wat het resultaat is van de fase en welk besluit de gemeente daarbij neemt. Verder is er per fase aangegeven waar de projectverantwoording ligt, op welke momenten de gemeente adviseert en toetst.
Vanuit de verschillende rollen van de gemeente als projectverantwoordelijjke, beslisser en adviseur/toetser stelt de gemeente per fase een document op met de belangrijkste afspraken, eisen, etc. (intern overdrachtsdocument).
De complete proces-overzichten van de verschillende ontwikkelingen / initiatieven zijn weergegeven in bijlage 2.
Afwijken van de Leidraad en de eisen
Als in de ontwerp, voorbereidende of realisatie fase blijkt dat het wenselijk of noodzakelijk is dat van de eisen van de Leidraad en/of de eisen van het project (opgesteld in de definitie fase) wordt afgeweken, moet hiervoor formeel toestemming worden verkregen. In bijlage 1, Afwijken van de Leidraad / eisen, is hiervoor de procedure omschreven.
Gemeentelijke ruimtelijke ontwikkelingen
Voor deze projecten worden gezien de complexiteit alle fases doorlopen. Om het proces te structureren bewaakt de OGO (OpdrachtGeversOverleg) procesmatig de projecten. De OGO bestaat uit het management van de verschillende gemeentelijke afdelingen. In principe behandeld de OGO geen inhoudelijke vragen, maar stuurt op het proces en de kenmerken van projectmatig werken (toetsing op basis van GOTIK - Geld, Organisatie, Tijd, Informatie en Kwaliteit), hierbij maken zij gebruik van een ‘procesformulier’. Om de continuïteit van de advisering en toetsing te waarborgen, wordt er gewerkt met een ‘overdrachtsdocument toetsing’, die per type product kan verschillen (van B&W- besluit tot formulier). Hierin zijn voorliggende toetsingsbesluiten opgenomen.
Gemeentelijke Ruimtelijke ontwikkelingen
1 |
2 |
3a |
3b |
4 |
5 |
6 |
|
Projectfase |
Initiatief |
Definitie |
Voorontwerp |
Definitief ontwerp |
Voorbereiding |
Realisatie |
Nazorg - beheer |
Resultaat |
Startnotitie/ projectplan |
Stedenbouwkundig programma van eisen |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen Grondverkoop |
||
Project verantwoording |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
Projectcoördinator REA |
Projectcoördinator REA |
Projectcoördinator REA |
Producten |
Projectplan – procesomschrijving Haalbaarheidsstudie Planning Kostenverhaal |
Stedenbouwkundige visie Programma van eisen Globaal inrichtingsplan Onderzoeken |
VO Stedenb.k. plan VO openbare ruimte Onderzoeken Kostenraming |
DO stedenb.k.plan DO openbare ruimte Bestemmingsplan Grondexploitatie Omgevingsvergunningen |
Bestek Bestekstekeningen Beheerplan Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning Verkoop-/koopcontract |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Externe ruimtelijke ontwikkelingen
Deze door externen geïnitieerde projecten zijn qua schaal zeer divers van aard, variërend van een uitbouw tot een plan met 75 woningen. Vaak wordt er met een ‘verzoek om vooroverleg’ vooraf gevraagd om principe-medewerking. Als er wordt ingestemd met een verzoek, kan een bestemmingsplan nodig zijn om het plan mogelijk gemaakt. Bij een kleinere afwijking van het bestemmingsplan kan het ook zijn dat het plan direct met een omgevingsvergunning kan worden vergund.
De fasering bij deze plannen volgt het principe van vooroverleg / bestemmingsplan / omgevingsvergunning. Daarmee krijgt deze ontwikkeling een eigen fasering.
Bij aanvang van een extern project, die in meer of mindere mate invloed heeft op de inrichting of het beheer van de openbare ruimte, worden externe partijen doorverwezen naar de dan geldende Leidraad (via www.soest.nl). In de anterieure- of exploitatieovereenkomst wordt vastgelegd dat de Leidraad van toepassing is. Belangrijk daarbij is te beseffen dat bij langlopende projecten de Leidraad tussentijds kan worden geactualiseerd. Regel daarbij is, dat op het moment van het verlenen van de omgevingsvergunning ‘bouw’, de dan geldende Leidraad van toepassing is en dus rechtsgeldig. Mochten daarna wijzigen worden doorgevoerd, dan zijn die in principe niet van toepassing.
Externe Ruimtelijke ontwikkelingen
Projectfase |
1 Initiatief |
2 Definitie * |
3 Ontwerp * |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Principe besluit vooroverleg bouwplan |
Bestemmingsplan |
Omgevingsvergunning Inrichtingsplan |
Goedkeuring van bestek met bestekstekeningen voor de openbare ruimte |
Oplevering openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording (gemeente) |
RU: Bestemmingsplan jurist |
RU: Bestemmingsplan jurist |
REA (inrichtingsplan) DV (omgevingsvergunning) |
Projectcoördinator REA |
Projectcoördinator REA |
Projectcoördinator REA |
Producten te leveren door ontwikkelaar |
Formulier vooroverleg + tekeningen ogv indieningsvereisten Globaal stedenbouwkundig plan Globaal inrichtingplan O.R. |
Stedenbouwk. Plan Div. onderzoeken Bestemmingsplan met ruimtelijke onderbouwing |
VO / DO inrichting openbare ruimte Aanvraag omgevingsvergunningen |
Concept- en definitief bestek incl tekeningen en berekeningen Planning |
Opleverformulier |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Producten te leveren door gemeente |
Anterieure overeenkomst |
Omgevingsvergunning |
Functionele aanpassingen openbare ruimte
Ook bij aanpassingen van het gemeentelijk areaal die invloed hebben of leiden tot wijzigen van een bepaalde functie is het belangrijk om te werken volgens een vastgesteld proces. Qua grootte kan een dergelijk project gaan om een enkele straat, maar ook om een wijk(je). Het initiatief ligt zowel bij de afdeling Ruimte als bij de afdeling Realisatie.
Functionele aanpassingen openbare ruimte
Projectfase |
1 Initiatief |
2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Startnotitie |
Plan van aanpak |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen |
Opgeleverde openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Product (te leveren) |
Programma van eisen Onderzoeken Aanbestedingsvorm |
Voorontwerp Onderzoeken Kostenraming |
Definitief ontwerp Vergunningen Kostenraming |
Bestek Bestekstekeningen Vergunningen Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Ook bij renovatie of groot onderhoud van het gemeentelijk areaal (wegen, openbaar groen, etc.) is het belangrijk om het proces voor de verschillende fases goed te beschrijven en volgens deze opzet te werken. Het initiatief ligt bij de afdeling Realisatie.
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Projectfase |
1 / 2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Plan van aanpak |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen |
Opgeleverde openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Projectcoordinator REA |
Product (te leveren) |
Programma van eisen Onderzoeken Planning |
Voorontwerp Onderzoeken |
Definitief ontwerp Vergunningen |
Bestek Bestekstekeningen Vergunningen Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Bijlage 1 AFWIJKEN van de Leidraad / eisen
Inleiding
Een te grote verscheidenheid aan ontwerpen, constructiemethoden en materiaalgebruik is vanuit het oogpunt van beheerbaarheid en beheerkosten ongewenst. Aan de andere kant moet een te grote beperking in de vrijheid van ontwerpen, constructiemethoden en materiaalgebruik worden voorkomen. Het visitekaartje van de gemeente is niet gebaat met “eenheidsworst” in de openbare ruimte.
Afwijken is toegestaan
Voor het afwijken van de eisen in de Leidraad of de eisen die gesteld zijn in de definitie fase (programma van eisen) zijn, voor zowel de interne als de externe projecten, drie aparte procedures opgesteld. Afwijken van de eisen is toegestaan, mits de afwijkingen goed onderbouwd / beargumenteerd zijn en tijdig worden besproken en goedgekeurd. Bij afwijkingen kan de ontwikkelaar of ontwerper verplicht worden een beheerplan met meer kosten voor het toekomstig beheer bij het ontwerp te voegen.
Gemeentelijke Ruimtelijke ontwikkelingen
Voor het afwijken van de eisen in de Leidraad van gemeentelijke ruimtelijke ontwikkelingen is de volgende procedure van toepassing:
- 1.
De medewerker meldt de wens tot afwijken van de Leidraad bij de projectleider van de definitie fase.
- 2.
De projectleider bespreekt de wens/melding met het afdelingshoofd Ruimte. Gezamenlijk bepalen zij of derden geraadpleegd moeten worden (bijvoorbeeld om de effecten van de afwijking inzichtelijk te maken, zoals hogere beheerkosten), en/of het college geraadpleegd moet worden.
- 3.
Op basis van de ingewonnen informatie over de gevolgen van de afwijking beslist het afdelingshoofd of de afwijking wordt toegestaan. Indien het college geraadpleegd is, beslist deze of de afwijking wordt toegestaan.
- 4.
De projectleider informeert de medewerker over de beslissing en de eventuele consequenties en voorwaarden.
Externe Ruimtelijke ontwikkelingen
Ook derden/projectontwikkelaars, die een particulier terrein ontwikkelen en waarvan na
gereedkoming de openbare ruimte aan de gemeente wordt overgedragen, dienen zich te
houden aan eisen in de Leidraad. In de overeenkomst worden de volgende zaken
opgenomen:
- 1.
De over te dragen openbare ruimte dient te voldoen aan de eisen in de Leidraad.
- 2.
Het (schets- en definitieve) ontwerpplan, met betrekking tot de over te dragen openbare ruimte, dient goedgekeurd te worden door de afdeling Realisatie van de gemeente Soest.
- 3.
De projectontwikkelaar meldt de wens tot afwijken van de Leidraad bij de projectleider Ruimte. Daarbij wordt een goede onderbouwing / argumentatie aangeleverd. Ook kan de ontwikkelaar of ontwerper verplicht worden een beheerplan met meer kosten voor het toekomstig beheer bij het ontwerp te voegen.
- 4.
De projectleider Ruimte bespreekt de wens/melding met de afdeling Realisatie. Gezamenlijk bepalen zij of derden geraadpleegd moeten worden (bijvoorbeeld om de effecten van de afwijking inzichtelijk te maken, zoals hogere beheerkosten).
- 5.
Op basis van de (ingewonnen) informatie over de gevolgen van de afwijking, bereidt de afdeling Realisatie in samenwerking met de projectleider Ruimte de besluitvorming door het college voor of de afwijking wordt toegestaan.
- 6.
De projectleider Ruimte informeert de projectontwikkelaar over de beslissing en de eventuele consequenties en voorwaarden (bv. t.a.v. kosten).
- 7.
Indien de Leidraad wijzigt tussen het moment van het sluiten van de ontwikkelovereenkomst en oplevering van het openbaar gebied treedt de projectleider Ruimte hierover in overleg met de projectontwikkelaar op initiatief van de afdeling Realisatie.
Overige gemeentelijke initiatieven
Voor het afwijken van de eisen in de Leidraad bij gemeentelijke initiatieven bij functionele
aanpassingen of beheer en onderhoud van de openbare ruimte is de volgende procedure
van toepassing:
- 1.
De medewerker meldt de wens tot afwijken van de eisen bij de projectleider/projectcoördinator van de definitie fase.
- 2.
De projectleider/projectcoördinator bespreekt de wens/melding met zijn/haar teamleider. Gezamenlijk bepalen zij of derden geraadpleegd moeten worden (bijvoorbeeld om de effecten van de afwijking inzichtelijk te maken, zoals hogere beheerkosten), en of het college geraadpleegd moet worden.
- 3.
Op basis van de ingewonnen informatie over de gevolgen van de afwijking beslist het afdelingshoofd of de afwijking wordt toegestaan. Indien het college geraadpleegd is, beslist deze of de afwijking wordt toegestaan.
- 4.
De projectleider/projectcoördinator informeert de medewerker over de beslissing en de eventuele consequenties en voorwaarden.
Bijlage 2 Procesbeschrijving per ontwikkeling / initiatief
Inleiding
Hierna volgende de overzichten van de verschillende processen bij de ontwikkelingen en initiatieven die invloed hebben op de openbare ruimte.
- -
Gemeentelijk ruimtelijke ontwikkelingen;
- -
Externe ruimtelijke ontwikkelingen;
- -
Functionele aanpassingen in de openbare ruimte;
- -
Beheer en onderhoud van de openbare ruimte.
In hoofdstuk 1 ‘Samenhang en diversiteit - projectfasering’ en hoofdstuk 2 ‘De openbare ruimte van Soest in proces’ wordt inhoudelijk ingegaan op deze processen.
Gemeentelijke Ruimtelijke ontwikkelingen
Projectfase |
1 Initiatief |
2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat |
Startnotitie / projectplan |
Stedenbouwkundig programma van eisen |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen Grondverkoop |
||
Projectverantwoording |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Producten |
Projectplan - procesomschrijving Haalbaarheidsstudie Planning Kostenverhaal |
Stedenbouwkundige visie Programma van eisen Globaal inrichtingsplan Onderzoeken Aanbestedingsvorm |
VO Stedenb.k. plan VO openbare ruimte Onderzoeken Kostenraming |
DO stedenb.k.plan DO openbare ruimte Bestemmingsplan Grondexploitatie Omgevingsvergunningen |
Bestek Bestekstekeningen Beheerplan Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning Verkoop-/koopcontract |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Besluitvorming |
|||||||
Besluit |
Projectplan |
Stedenbouwkundige programma van eisen |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
|||
Bevoegd |
College / Raad |
College / Raad |
College |
College |
Stuurgroep |
Stuurgroep |
Stuurgroep |
Aandachtspunten |
Wet en regelgeving Coalitieakkoord Staand beleid Draagvlak |
Wet en regelgeving Coalitieakkoord Staand beleid Afwijkingen van normen Draagvlak |
Voortgang ivm fatale termijnen Programma v eisen Kosten Flexibele bestemming * Omg.vergunning |
Programma van eisen Eerdere besluitvorming Flexibele bestemming * Kosten |
Voortgang Kosten |
Voortgang Kosten |
Voortgang |
Overdracht |
B&W besluit met alle producten |
B&W besluit met alle producten |
B&W besluit met alle producten |
B&W besluit met alle producten |
Overdracht toetsing |
Overdracht toetsing |
|
Advisering |
|||||||
Wie adviseert? |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu (geluid, bodem, lucht) Afval Natuur Landschap Duurzaamheid Planeconomie Volkshuisvesting Planologie (BP) Grondzaken Communicatie |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu (geluid, bodem, lucht) Afval Natuur Landschap Duurzaamheid Planeconomie Volkshuisvesting Planologie (BP) Grondzaken Communicatie |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu (geluid, bodem, lucht) Afval Natuur Landschap Duurzaamheid Planeconomie Volkshuisvesting Planologie (BP) Grondzaken Communicatie |
Stedenbk.plan, BP: - Stedenbouw - Planeconomie - Volkshuisvesting - Planologie (BP) DO openbare ruimte: - Civiel - Groen (beheer) - Water/riool (beheer) - Milieu (geluid, bodem, lucht) - Afval - Duurzaamheid - Grondzaken |
(gebieds) opzichter |
||
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundige norm/Spelregels Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 2: Stedenbouwkundige norm/Spelregels Wijkkarakteristiek Productbladen Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 2: Wijkkarakteristiek Productbladen Deel 3: Beheerbaarheid Inrichtingsprofielen |
Deel 2: Productbladen Deel 3: Inrichtingsprofielen Beheerbaarheid |
Deel 3: Inrichting en materialen |
Deel 3: Inrichting |
Deel 3: Oplevering Revisiegegevens |
* Een flexibele bestemming zorgt ervoor dat er in de uitwerking nog meerdere opties zijn en niet alles vastligt. Omgevingswet zal als gevolg hebben dat er meer flexibel bestemd wordt. Bij toetsing dus niet alleen kijken naar de op dat moment beoogde of als voorbeeld uitgewerkte tekeningen, maar naar regels en verbeelding
Externe Ruimtelijke ontwikkelingen
Projectfase |
1 Initiatief |
2 3 Definitie * Ontwerp * |
4 5 6 Voorbereiding Realisatie Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Principe besluit vooroverleg bouwplan |
Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Inrichtingsplan |
Goedkeuring van bestek Oplevering openbare Overdracht naar beheer met bestekstekeningen ruimte voor de openbare ruimte |
Projectverantwoording (gemeente) |
RU: Bestemmingsplan jurist |
RU: Bestemmingsplan jurist REA (inrichtingsplan) DV (omgevingsvergunning) |
Medewerker REA Medewerker REA Medewerker REA |
Producten te leveren door ontwikkelaar |
Formulier vooroverleg + tekeningen ogv indieningsvereisten Globaal stedenb.k. plan Globaal inrichtingplan O.R. |
Stedenbouwk. plan VO/DO inrichting openbare Div. onderzoeken ruimte Bestemmingsplan met Aanvraag omgevingsverg. ruimtelijke onderbouwing Globaal inrichtingplan O.R. |
Concept- en definitief Opleverformulier Oplevering bestek incl tekeningen en Revisiegegevens berekeningen Certificaten Planning |
Producten te leveren door gemeente |
Anterieure overeenkomst Omgevingsvergunning |
||
Besluitvorming |
|||
Besluit |
Principeakkoord B&W |
Vastgesteld bestemmingsplan Omgevingsvergunning Anterieure overeenkomst Inrichtingsplan |
Goedkeuring op bestek en Procesformulier Procesformulier tekeningen |
Bevoegd |
College danwel TOR**** |
Raad (regulier Teamleider REA bestemmingsplan) of B&W (wijzigingsplan) |
Teamleider REA Teamleider REA Teamleider REA |
Aandachtspunten |
Wet en regelgeving Coalitieakkoord Staand beleid Draagvlak |
Wet en regelgeving Voortgang ivm fatale Coalitieakkoord termijnen omg.vergunning Staand beleid Draagvlak Flexibele bestemming*** |
Programma van eisen Voortgang Voortgang Eerdere besluitvorming |
Overdracht |
B&W besluit |
Bestemmingsplan Overdracht toetsing Anterieure overeenkomst |
Overdracht toetsing Overdracht toetsing Overdracht toetsing |
Advisering |
|||
Wie adviseert? |
Volkshuisvesting Stedenbouw Milieu (bodem, lucht, geluid) Landschap Natuur Water Duurzaamheid Volkshuisvesting Verkeer / Civiel Afval Grondzaken (SL) Zorg (SL) |
Volkshuisvesting Verkeer Stedenbouw Groen Milieu (bodem, lucht, geluid) Water Landschap Natuur Natuur Afval Water Duurzaamheid Volkshuisvesting Verkeer / Civiel Afval Grondzaken (SL) Zorg (SL) |
|
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundige norm Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 2: Deel 3, Inrichting en Stedenbouwkundige norm materialen Wijkkarakteristiek Productbladen Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 3, Inrichting en Deel 3, Inrichting en Deel 3, Inrichting en materialen materialen materialen |
* Bij toepassing van de 'coordinatieregeling' lopen fase 2 en 3 (bestemmingsplan en omgevingsvergunning) gelijk op!!
*** Een flexibele bestemming zorgt ervoor dat er in de uitwerking nog meerdere opties zijn en niet alles vastligt. Omgevingswet zal als gevolg hebben dat er meer flexibel bestemd wordt. Bij toetsing dus niet alleen kijken naar de op dat moment beoogde of als voorbeeld uitgewerkte tekeningen, maar naar regels en verbeelding
**** In het TOR gebeuren vwb vooroverleg 2 zaken:
- 1.
overdracht vooroverleg door DV aan RU (formulier vooroverleg en memo met eerste toets op benodigde procedure en strijd met bestemmingsplan)
- 2.
overdracht advies RU aan DV (voor verzoeken om vooroverleg die uiteindelijk door DV aan B&W worden voorgelegd)
Functionele aanpassingen openbare ruimte
Projectfase |
1 Initiatief |
2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Startnotitie |
Plan van aanpak |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen |
Opgeleverde openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Product (te leveren) |
Programma van eisen Onderzoeken Aanbestedingsvorm |
Voorontwerp Onderzoeken Kostenraming |
Definitief ontwerp Vergunningen Kostenraming |
Bestek Bestekstekeningen Vergunningen Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
|
Besluitvorming |
|||||||
Besluit |
Startnotitie |
Plan van aanpak met progr. v. eisen |
VO |
DO |
|||
Bevoegd |
College |
College |
College |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
|
Aandachtspunten |
Bestuurlijke doelen |
Afwijkingen op norm |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Overdracht |
Adviesnota met startnotitie |
Adviesnota met PvA |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Advisering |
|||||||
Adviserend |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu Afval |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu Afval |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
(Gebieds) opzichter |
(Gebieds) opzichter |
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundig norm |
Deel 2: Stedenbouwkundig norm Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk |
Deel 2: Wijkkarakteristiek Productbladen Deel 3: Beheerbaarheid |
Deel 2: Productbladen Deel 3: Inrichtingsprofielen Beheerbaarheid |
Deel 3: Inrichtingsprofielen Materialisatie Beheerbaarheid |
Uitvoering conform bestek |
Deel 3: Oplevering Revisiegegevens |
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Projectfase |
1 / 2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Plan van aanpak |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen |
Opgeleverde openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Product (te leveren) |
Programma van eisen Onderzoeken Planning Aanbestedingsvorm |
Voorontwerp Onderzoeken |
Definitief ontwerp Vergunningen |
Bestek Bestekstekeningen Vergunningen Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Besluitvorming |
||||||
Besluit |
PvA |
DO |
||||
Bevoegd |
Teamleider |
Teamleider |
College |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
Aandachtspunten |
Afwijkingen op norm |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Overdracht |
Plan van aanpak |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Advisering |
||||||
Adviserend |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu Afval |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
(gebieds) opzichter |
(gebieds) opzichter |
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundig norm Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk |
Deel2: Wijkkarakteristiek Productbladen Deel 3: Beheerbaarheid |
Deel 2: Productbladen Deel 3: Inrichtingsprofielen Beheerbaarheid |
Deel 3: Inrichtingsprofielen Materialisatie Beheerbaarheid |
Uitvoering conform bestek |
Deel 3: Oplevering Revisiegegevens |
Deel 2 Strategie en uitgangspunten
Inleiding
Deel 2 Strategie en uitgangspunten
Voor u ligt deel 2 ‘Strategie en uitgangspunten’ van de Leidraad Fysieke Leefomgeving, kwaliteit van de openbare ruimte. Dit deel beschrijft de bestaande situatie van de openbare ruimte vanuit het oogpunt van kwaliteit en ruimtelijke samenhang. Naast algemene spelregels voor de openbare ruimte (hoofdstuk 1) zijn er voor de verschillende (homogene) wijken de karakteristieken beschreven (hoofdstuk 2). Tot slot worden de uitgangspunten en normen per product aangegeven (hoofdstuk 3).
Gebruik van deel 2 Strategie en uitgangspunten
Dit deel is enerzijds bedoeld als naslagwerk en inspiratiebron. Het zorgt voor een betere bewustwording van de context van de inrichting, de ruimtelijke aspecten en beeldkwaliteitsaspecten. Zo kunnen inrichtingsvoorstellen beter onderbouwd worden. Maar ook kan bijvoorbeeld bewust en beargumenteerd worden afgeweken van de bestaande karakteristieken bij een bijzondere plek.
Daarnaast is dit deel “de goudengids” met de spelregels en beleidskaders voor eenieder die zich bezig houdt met de ontwerpen en inrichting van de openbare ruimte.
De Leidraad Fysieke Leefomgeving
De Leidraad is een overkoepelend document voor de inrichting van de openbare ruimte in Soest met het oog op de kwaliteit, functionaliteit, gebruik en beheerbaarheid. Het geeft structuur aan processen en inhoudelijke keuze voor alle ontwikkelingen en initiatieven die raken aan de openbare ruimte. De Leidraad is samengesteld op basis van het bestaande beleid, richtlijnen en normeringen. De Leidraad zorgt voor een integrale afweging tussen waarden, kwaliteiten en de verschillende functies die zijn te vinden in de openbare ruimte. Het geeft sturing aan verschillende processen voor de ontwikkelingen en initiatieven in de leefomgeving die een relatie of invloed hebben op de directe openbare ruimte.
De Leidraad bestaat uit 3 delen:
- 1.
Het proces.
-
In dit deel worden de verschillende processen bij ruimtelijke ontwikkelingen die invloed hebben op de openbare ruimte beschreven. Dit deel is bedoeld als wegwijzer.
- 2.
Strategie en uitgangspunten.
-
Dit deel ligt nu voor u.
- 3.
Inrichting en materialen.
-
In dit deel zijn de technische inrichtingseisen en normeringen voor de inrichting van de openbare ruimte opgenomen, alsook de eisen voor materialisatie. Het kunnen harde (wettelijke) eisen zijn, maar ook aanbevelingen. Er is ook ruimte voor keuze vrijheid. Dit deel is bedoeld als leidraad en kader voor eenieder die tot in detail betrokken is bij de inrichting van de openbare ruimte.
1. Strategie: spelregels voor de openbare ruimte
In dit hoofdstuk beschrijven wij de algemene uitgangspunten en richtlijnen voor de inrichting van de openbare ruimte, de algemene spelregels. Deze spelregels zijn gebied overstijgend en gelden dus voor heel Soest.
Kwaliteit: Openbare ruimte in Balans
In alle ontwikkelingen ontstaan kansen en bedreigingen voor de kwaliteit van de openbare ruimte in de gemeente Soest. Het is dan ook van wezenlijk belang dat de openbare ruimte is balans is.
Voor een kwalitatief goede inrichting zijn drie aspecten van belang:
- -
Ruimtelijke samenhang en beeldkwaliteit
-
Sluiten bebouwing en openbare ruimte op elkaar aan? Wordt er rekening gehouden met de bestaande ruimtelijke kwaliteiten en sluit het aan op de omgeving? Hier zijn geen harde richtlijnen voor, het gaat om een goed ruimtelijk ontwerp. Soms sluit een intieme openbare ruimte aan bij een bebouwingtype, soms zijn ‘grotere gebaren’ wenselijk. Hierbij gaat het ook om oriëntatie en vooral ‘je prettig voelen’.
-
Ontwerpers, stedenbouwkundigen en (landschaps) architecten moeten dit bewaken.
- -
Schoon, Heel en Veilig
-
De beheerbaarheid van de openbare ruimte. Kan de plek met deze voorgestelde inrichting goed worden onderhouden en beheerd binnen het beschikbare budget, zodat het beoogde beeld/uitstraling en functie gewaarborgd blijft in de toekomst?
- -
Gebruik en functie
-
Kan deze plek worden gebruikt waarvoor hij is bedoeld en functioneert deze goed? Aspecten als verkeersveilig, sociaal veilig, gebruiksmogelijkheid, etc. zijn hierbij belangrijk. In de wijkkarakteristieken staat dit beschreven.
Afstemming
Om een goede balans in de openbare ruimte te krijgen moeten beleid, ontwerp, inrichting, uitvoering en beheer goed op elkaar zijn afgestemd. Goed overleg en afstemming en elkaars taal begrijpen zijn dan essentieel.
We kijken ieder met onze eigen bril en soms kan dit botsen. Soms is er bijvoorbeeld letterlijk te weinig ruimte om aan alle eisen te voldoen op een plek. De kunst is vaak om deze puzzel te bezien als een gezamenlijke uitdaging. Flexibel en creatief denken en vooral goed onderling overleg leidt tot oplossingen waar alle hiervoor genoemde aspecten in zijn afgewogen. Dit betekent vaak dat er concessies gedaan moeten worden. Stelregel is: Maak gezamenlijk, met de juiste mensen aan tafel, duidelijke keuzes in het ontwerp. Koester en versterk de karakteristieken van de openbare ruimte, of wijk bewust en gemotiveerd af.
Algemene spelregels ruimtelijke samenhang en beeldkwaliteit
Ruimtelijke samenhang en beeldkwaliteit lijken voor velen vage en zachte begrippen. Het is niet makkelijk om het uit te drukken in harde cijfers, zoals bij de technische disciplines. Toch gaat het over veel meer dan “is iets mooi of lelijk”. Het is wel degelijk toetsbaar en er zijn een aantal algemene spelregels te noemen. Deze spelregels geven weer hoe ontwerpers naar een inrichtingsvraagstuk kijken. Ze zijn bedoeld om afstemming en een goede argumentatie van plannen te bevorderen.
- -
Bewustwording:
-
Bij ingrepen in de openbare ruimte is bewustzijn van de bestaande ontwerpuitgangspunten en bestaande karakteristieken en kwaliteiten van die plek van belang.
- -
De context:
-
Het is een aanbeveling om een plek eerst in zijn context te bekijken: maakt een plek deel uit van een grotere structuur of type gebied, hoe zijn de verbindingen met de omgeving, hoe ligt de plek in de stad?
- -
Samenhang:
-
Houdt rekening met de samenhang tussen de openbare ruimte en de bebouwing in de directe omgeving.
- -
Balans:
-
De inrichting van de openbare ruimte is meer dan de som van de eisen voor gebruik en beheer. Kortom: er moet een balans zijn in functie, beeldkwaliteit en beheer.
- -
Samenhang en innovatie:
-
Zorg door middel van integrale afstemming voor een goede balans tussen enerzijds uniformiteit, samenhang en continuïteit in inrichting (aansluiten bij bestaande materialen) en anderzijds een afwijkende, innovatieve en verrassende oplossing.
- -
Ontwerp beheerbewust:
-
Een openbare ruimte moet goed te beheren zijn. Blijven alle objecten goed te bereiken (ook machinaal), ontstaan er geen ‘restruimtes’ die snel vervuilen, etc.?
- -
Weloverwogen plaatsing:
-
Door terughoudend en afgewogen om te gaan met het plaatsen van objecten in de openbare ruimte, zal de ruimtelijke kwaliteit van Soest verbeteren en uiteindelijk beter te beheren zijn, op meer manieren te gebruiken zijn en leefbaarder worden. Ook is de openbare ruimte daarmee beter toegankelijk voor blinden en slechtzienden.
- -
Duurzaamheid en milieubelasting:
-
De openbare ruimte moet zo min mogelijk milieubelastend zijn. Gekozen materialen worden getoetst op levenscyclusanalyse in: productie + gebruik / beheer + levensverwachting. Deze benadering wordt afgezet tegen ‘total-cost-of-ownership’ de totale te verwachten kosten.
- -
Integraal ontwerp:
-
Ontwerp is altijd integraal. Ruimte-vragende elementen als lichtmasten, bomen en kabels- en leidingen worden op elkaar afgestemd.
- -
Afwerking:
-
Soest hecht waarde aan een hoog afwerkingsniveau. Dit zorgt ervoor dat de openbare ruimte direct goed in gebruik kan worden genomen.
Algemene spelregels ‘schoon-heel-veilig’
Voor het beheer van de openbare ruimte van Soest zijn kwaliteitsniveaus vastgelegd voor schoon, heel en veilig. Uitgangspunten daarvoor zijn vastgelegd in de volgende notities: ‘Kadernota groenbeheer’ (2007), Groenbeheerplannen per wijk (2008) en ‘Gericht keuzes maken’ Duurzaam groenbeheer (2013).
Veiligheid betreft enerzijds de subjectieve veiligheid, dat wil zeggen de beleving van veiligheid in de openbare ruimte door individuele bewoners en gebruikers. Anderzijds is er de objectieve veiligheid, dat wil zeggen de feitelijke kans om slachtoffer te worden van een gebeurtenis. De veiligheid is daarom ook niet vastgelegd in een kwaliteitsniveau. Factoren die de veiligheid beïnvloeden zijn: (over)zicht (de mate waarin iets zichtbaar is), sociale controle en toezicht (de mate waarin iets gezien wordt), afscherming en het gevoel van onveiligheid.
De gehele gemeente moet ten aanzien van schoon en heel voldoen aan kwaliteit B. Dit betekent het volgende:
Schoon en heel (en veilig) niveau B:
- -
Een redelijk verzorgt straatbeeld;
- -
Er is pleksgewijs onkruid;
- -
Er ligt hier en daar zwerfafval;
- -
Er is regelmatig graffiti, incidenteel op beeldbepalende of opvallende locaties;
- -
Er zijn enige oneffenheden, spoorvorming, openstaande voegen en hoogte verschillen door wortelopdruk;
- -
Bebording is enige mate beschadigd, deuken, roest, stickers;
- -
Straatmeubilair is enigszins besmeurd, beplakt of bevuild door aanslag.
Openbaar gebied of niet
In met name kleinschalige ontwikkelingen kan de vraag worden gesteld of ruimten met een openbaar karakter ook altijd in eigendom van de gemeente moeten blijven. In het verleden is overdracht van eigendom al kleinschalig toegepast bij achterpaden en
binnentuinen. Hier zijn (een groep van) particulieren eigenaar en ze zorgen ook voor het onderhoud. Een ander voordeel is dat er meer gemeenschappelijke eigenaarschap
ontstaat voor die betreffende ruimte.
Bij iets grotere ontwikkelingen (bijvoorbeeld een inbreiding van een stuk of 4 woningen aan een pleintje) zou het eigendom ook aan particulieren kunnen worden gegeven.
Enkele toetsingscriteria hiervoor zijn:
- -
De nieuwe ontwikkeling vormt geen blokkade voor toekomstige ontwikkelingen;
- -
De nieuwe ontwikkeling maakt geen onderdeel uit van gemeentelijke structuren (structureel groen, langzaam verkeer, etc.);
- -
De nieuwe ontwikkeling mag de mate van onderhoud van de overige openbare ruimte niet blokkeren.
Enkele op te leggen randvoorwaarden hiervoor zijn:
- -
De ontwikkelde ruimte moet te allen tijde een openbaar karakter houden;
- -
De inrichting van de ontwikkelde ruimte is conform richtlijnen en normen van de gemeente Soest, zoals beschreven in deze Leidraad;
2. Wijkkarakteristieken
Inleiding
De ruimtelijke structuur van Soest bestaat uit lijnen, gebieden en plekken. De lijnen vormen het netwerk van water en de wegen waarlangs de stad is gegroeid. In het netwerk van de lijnen hebben zich woon-, werk- en winkelgebieden ontwikkeld. Ook zijn er plekken ontstaan die belangrijk zijn voor de identiteit van de stad of een buurt.
Om een goed beeld te krijgen van de ruimtelijke samenhang en de beeldkwaliteit van de verschillende wijken en buurten in Soest, worden in dit hoofdstuk de gebieden met een min of meer homogeen karakter beschreven. Per gebied wordt ingegaan op de volgende
aspecten:
- -
Gebiedskarakteristiek;
- -
Functie;
- -
Kenmerken;
- -
Inrichtingsambitie;
- -
Beheerambitie;
- -
Waarden en kwaliteiten.
De gebiedskarakteristiek wordt beschrijvend weergegeven. Onder de functie staat de functie en eventueel het gebruik van gebied/lijn/plek beschrijven. De kenmerken zijn onderverdeelt in verkeer, cultuurhistorie, wegen, groen en water. De toelichting op de onderdelen inrichtingsambitie, beheerambitie en waarden en kwaliteit is beschreven in bijlage 1.
De beschreven gebieden/lijnen/plekken zijn (zie bijlage 2 voor de verdeling op kaart) :
- -
Oorspronkelijke bebouwing: Kerkepad, omgeving Oude Kerk, Centraal Lint
- -
Winkelgebieden
- -
Hoofdwegenstructuur
- -
Landmarks
- -
Groenstructuur en water
- -
Bedrijventerrein
- -
Wonen jaren 20-50
- -
Wonen jaren 60-70
- -
Wonen fijnmazige structuur (jaren 50 + 80)
- -
Wonen jaren 90-heden
- -
Wonen in Bos
- -
Buitengebied
- -
Kernrandzone Soesterveen
- -
Bos
1. Oorspronkelijke bebouwing
(Kerkepad, omgeving Oude Kerk, Centraal Lint)
Gebiedskarakterstiek:
Dit is de oorsprong van Soest, gelegen langs de oude verbinding Amersfoort-Amsterdam. Deze verbindingswegen liepen over de flanken van de Heuvelrug en hierontstonden flankendorpen, zoals Soest die zich langs het lint verder ontwikkeld. In de wegenstructuur (en deels boomstructuur) is dit lint goed herkenbaar. Het gebied is een Beschermd dorpsgezicht. Vanuit dit lint is er zicht op de enggronden en de Eempolder. De cultuurhistorie van dit gebied is bepalend in de inrichting ten opzichte van functionele invulling (verkeer).
Functie: |
Wonen met restanten van agrarische bedrijven, recreatie en toerisme. |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Gebiedsontsluitingswegen, erftoegangsweg type B en erf. Kerkepad heeft smal profiel en een belangrijke langzaam verkeersfunctie. |
-Cultuurhist: |
Belangrijk cultuurhistorisch karakter dat leidend kan zijn in de inrichting en kan afwijken van de uitgangspunten uit het GVVP. Hierbij dient rekening gehouden te worden met de verkeersveiligheid. |
-Wegen: |
Lange Brinkweg en omgeving is nu klinkerverharding, Kerkepad is nu een asfaltweg. Vanuit cultuurhistorie zou klinkerverharding hier prevaleren |
-Groen: |
Groen is verkeer begeleidend. |
-Water: |
Voldoende waterbergingscapaciteit aanwezig en versterkt cultuurhistorisch karakter |
Inrichting ambitie: Exclusief
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗∗
2. Winkelgebieden
(Winkelpromenade Soestdijk / Soest Zuid / Rademakerstraat / Smitshof / Overhees)
Gebiedskarakteristiek:
Soest heeft twee hoofdwinkelgebieden voor de gemeente: winkelpromenade Soestdijk voor de kern Soest en de Rademakerstraat voor de kern Soesterberg. De wijken hebben een eigen winkelaanbod. De winkelgebieden zijn deels ontstaan langs de hoofdstructuur en in de wijken als wijkvoorziening. De winkelgebieden worden intensief gebruikt om te winkelen, te verblijven en elkaar te ontmoeten. Ze zijn dus bepalend voor de ontmoetingskwaliteit van Soest. Ondanks dat elk winkelgebied zijn eigen inrichting en Winkelaanbod heeft, krijgen ze eenzelfde benadering, omdat centrale functie voor de inwoners hier van groot belang is. Het beleid rondom de winkelgebieden is vastgelegd in het Retailbeleid
Functie: |
Winkelen en ontmoeten. |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Door de winkelgebieden lopen gebiedsontsluitingwegen en erftoegangswegen type A. In de inrichting zijn de doellen vanuit het winkelen en verblijven bepalend boven de verkeersfunctie. Hier dient rekening gehouden te worden met de verkeersveiligheid. |
-Cultuurhist: |
In geval van de van Rademakersstraat en de winkelprom. Soestdijk dient er in het ontwerp rekening gehouden te worden met de cultuurhistorie. |
-Wegen: |
In deze gebieden geldt een hoogwaardige materialisatie als uitgangspunt. |
-Groen: |
Groenstructuren uit de omgeving worden zoveel mogelijk doorgezet. Binnen het verblijfsgebied werken we met groen met hoge sier- en bloeiwaard. |
-Water: |
Voldoende waterbergingscapaciteit is aanwezig. |
Inrichting ambitie: Exclusief
Beheer ambitie: Hoog
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
(waar van toepassing)
3.Hoofdwegenstructuur
Gebiedskarakteristiek:
De hoofdwegenstructuur zorgt voor de verkeersontsluiting in Soest en is uitgevoerd in asfalt. De verkeerstromen worden gescheiden.
De Hoofdstructuur loopt voor een belangrijk deel over oude cultuurhistorische structuren. Daarnaast loopt de hoofdgroenstructuur voor een belangrijk deel over de hoofdwegenstructuur en biedt daarmee mogelijkheden voor ecologische verbindingen.
Een aantal wegen zijn in eigendom en onderhoud bij de provincie (N413 / N237 / N234) en staan op de kaart.
Functie: |
Gebiedsontsluiting weg en ecologische verbinding. |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Gebiedsontsluitingswegen (binnen bebouwde kom) en wegen buiten de bebouwde kom met vrij liggende fietspaden. Kruispunten van inkomende wegen zijn uitgevoerd met overwegend met verkeerslichten. Kruispunten overige wegen zijn, in de meeste gevallen, uitgevoerd met rotondes. |
-Cultuurhist: |
Amersfoortsestaat, Birkstraat, Stadhouderslaan, van Weedestraat en Vredehofstraat zijn belangrijke oude cultuurhistorische lijnen. |
-Wegen: |
Asfaltwegen met een afgestemde breedte. |
-Groen: |
1ste grootte bomen, mits voldoende boven- en ondergrondse groeiruimte. In buitengebied veelal grasbermen. |
-Water: |
De hoofdwegen in het veengebied zullen op de middellange termijn meer overlast van water ondervinden. |
Inrichting ambitie: exclusief
Beheer ambitie: basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
(waar van toepassing)
De volledige verkeersstructuur is opgenomen in bijlage 3.
4. Landmarks
Gebiedskarakteristiek:
Het gaat hier om de bijzondere punten, de landmarks. Dit zijn de Oude kerk, molen, rotondes, begraafplaatsen, monumenten. Gezichtsbepalende punten voor Soest met een sterke uitstraling en hoge kwaliteit.
Functie: |
Branding van Soest, zorgt voor herkenningspunten en bevordert de oriëntatie, recreatie. |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Rotonde is verkeersfunctie van belang en hier is aandacht voor verkeersveiligheid van wezenlijk belang. |
-Cultuurhist: |
Vaak zeer waardevol |
-Wegen: |
Niet van toepassing |
-Groen: |
Hoogwaardig en representatief. |
-Water: |
Niet van toepassing. |
Inrichting ambitie: Exclusief
Beheer ambitie: Hoog
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗
-
(bij rotonde participatie van ondernemers)
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗∗
5. Groenstructuur en water
Gebiedskarakteristiek:
De groenstructuur bestaat uit hoofd- en wijkgroen. Het hoofd- en wijjkgroen in Soest is veelal gekoppeld aan de waterstructuren. Deze groenstructuur is bepalend voor het groene karakter van Soest en voor de ecologie. Met enige regelmaat lopen groenstructuur en langzaam verkeerroutes parallel. In de groenstructuren liggen veel speelvoorzieningen van de wijken. Soester Eng hoort tot dit gebiedstype.
Functie: |
Ecologische, verblijven, recreatie, cultuurhistorisch, aankleding |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
In dit gebied komen erftoegangswegen (type A, B en buitengebied) voor. De wegprofilering voor het betreffende wegtype wordt integraal overgenomen. Waar verkeer en groenambitie net aan conflicterend zijn wordt creatief gekeken om de groenambitie toch in te vullen. |
-Cultuurhist: |
In het veengebied zijn veel oude cultuurhistorische houtwallen en in Soesterberg is de structuur van de Sorties goed herkenbaar (‘Wegh der Weegen’). |
-Wegen: |
Zeer divers, zowel in materialisatie als in breedte. |
-Groen: |
Beplanting overwegend inheems. Bomen zijn de belangrijkste dragers. bestaat waar mogelijk uit een tweezijdige boomstructuur met bomen van de 1e grootte, en zorgt voor de ecologische verbinding Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Keuze is gericht op landschappelijk passende beheergroepen in combinatie met ecologische doelen. |
-Water: |
Veel groenstructuur is gecombineerd met waterpartijen. Kwelwater wordt hiermee goed afgevangen. |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
(waar van toepassing)
6. Bedrijventerreinen
(De Soestdijkse Grachten, Richelleweg, woonwinkelterrein Soesterberg Noord)
Gebiedskarakteristiek:
De reguliere bedrijventerreinen zijn overwegend gericht op regionale functie. Richelleweg heeft door de ligging meer landelijke uitstraling. Op de bedrijventerreinen is een eigen beheerorganisatie actief.
Functie: |
Economische stimulans |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Alle terreinen zijn goed ontsloten door gebiedsontsluiitingswegen. Op het bedrijventerrein gaat het om erftoegangswegen, waarbij rekening wordt gehouden met de toegankelijkheid voor zwaar verkeer. |
-Cultuurhist: |
N.v.t. |
-Wegen: |
Asfaltwegen afgestemd op vrachtverkeer. |
-Groen: |
Groen is functioneel ingericht |
-Water: |
Vaak met groen geïntegreerd. |
Inrichting ambitie: Sober
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗
7. Wonen jaren 20-50
Gebiedskarakteristiek:
Het gaat hier om een uitbreidingen op de oorspronkelijke bebouwing, veelal in en om de Soestereng. De bebouwing bestaat uit rijtjes woningen afgewisseld met vrijstaande woningen. Veel diversiteit in bouwstijl en inrichting van de openbare ruimte. Vaak relatief krappe openbare ruimte.
Functie: |
Wonen |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen type A en B en erf. Regelmatig krapper dan voorgeschreven profiel. Parkeren is vaak een probleem |
-Cultuurhist: |
Eerste uitbreiding op de Eng en op de Zuidflank. Vaak karakteristieke woningen |
-Wegen: |
Elementverhardingswegen met voorkeur voor gebakken materialen. |
-Groen: |
Veel kwarrende bomen en wortelopdruk. Veel postzegelgroen met een hoge gebruiksdruk. De zoektocht is naar minder groen maar kwalitatief beter. |
-Water: |
Voldoende waterbergingscapaciteit aanwezig. |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
8.Wonen jaren 60 en 70
Gebiedskarakteristiek:
De jaren 60-70 wijken zijn ruim opgezette wijken met lineaire structuur en laagbouw wordt afgewisseld met hoogbouw. Tussen en rondom hoogbouw zijn grote groene ruimtes aanwezig, met relatief veel bomen in gras en speelmogelijkheden.
Functie: |
Wonen en gebruiksgroen |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen type A en B zijn goed ontsloten met vaak centraal gelegen parkeerplekken. |
-Cultuurhist: |
CIAM-gedachte is goed herkenbaar. |
-Wegen: |
Erftoegangsweg A vaak asfaltwegen. Overig zijn elementverhardingswegen (betonproduct). |
-Groen: |
Ruim opgezet, bomen en gras. |
-Water: |
Voldoende waterbergingscapaciteit aanwezig, alleen in Smitsveen onvoldoende, maar door aanbrengen van Wadi’s is er wel voldoende waterbergingcapaciteit. |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
Wonen jaren 60 -70
- -
Sociaal veilig ∗∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
9.Wonen fijnmazige structuur (jaren 50 en 80)
Gebiedskarakteristiek:
Woonwijken met bloemkoolachtige structuur uit de jaren 80 (Overhees) en ook de jaren 50 opbouw van de Amerikaanse wijk (Soesterberg) hebben een zeer fijjnmazig, en een onoverzichtelijk structuur. Veel achterkanten grenzen aan het openbaar gebied. De Centrale groene verblijfsruimte ligt midden in de wijk en is gekoppeld aan langzaam verkeersroute.
Functie: |
Wonen en gebruiksgroen |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen types A en B en erf. Structuur is soms onoverzichtelijk. Parkeren is fragmentarisch ingevuld. In Overhees is er deels verhoogde parkeerdruk. |
-Cultuurhist: |
Amerikaanse wijk is uniek in Nederland. |
-Wegen: |
Erftoegangswegen type A en Amerikaanse wijk zijn asfaltwegen. Overige zijn elementverhardingswegen. |
-Groen: |
Naast centrale verblijfsruimte veel snipper groen. Veell heesterbeplanting. |
-Water: |
Overhees is nat, maar in de groengebieden zijn er veel vijverpartijen. |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗
10. Wonen jaren 90 - heden
Gebiedskarakteristiek:
De jaren 90 wijken hebben een strakke inrichting met een duidelijke functies. De openbare ruimte is efficiënt en functioneel ingericht met aandacht voor eigentijds, duurzaamheid en cultuurhistorie.
Functie: |
Wonen |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen type A en B. |
-Cultuurhist: |
Nieuwe ontwikkeling Soesterberg is sterk gericht op cultuurhistorie. |
-Wegen: |
Erftoegangsweg A zijn asfaltwegen, overig zijn elementverhardingswegen. |
-Groen: |
Duidelijke bomenstructuur en functioneel. |
-Water: |
Boerenstreek is nat, maar in groen gebieden zijn er veel vijverpartijen. |
Inrichting ambitie : Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ***
- -
Fysiek veilig **
- -
Technisch veilig **
- -
Toegankelijk***
- -
Gebruiksmogelijkheid ****
- -
Participatiegraad ****
- -
Bewegingsmogelijkheid ****
- -
Cultuurhistorie **
11.Wonen in Bos
Gebiedskarakteristiek:
Deze gebieden kenmerken zich vaak door grotere woningen op ruime kavels in een bosachtige omgeving. De openbare ruimte heeft ook een bosachtig karakter, doordat hier bomen staan in het gras.
Functie: |
Wonen en ecologie. |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen A en B. Voetpaden zijn niet altijd aanwezig, doordat er bredere grasbermen zijn. |
-Cultuurhist: |
Sorties in Soesterberg zijn duidelijk cultuurhistorisch bepaald (‘Wegh de Weegen’). |
-Wegen: |
Erftoegangsweg type A asfaltwegen, overige wegen veel elementverharding. |
-Groen: |
Bomen staan verspreid staand (geen lijnen), er is een grote variëteit. |
-Water: |
Voldoende waterbergingscapaciteit aanwezig. |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
Wonen in bos
- -
Sociaal veilig ∗∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗
12. Buitengebied
Gebiedskarakteristiek:
Polderlandschap van de Eem oostkant van Soest kenmerkt het buitengebied. Het is een open landschap met een karakteristieke lineaire landschappelijke structuur.
Functie: |
Agrarisch, wonen, ecologisch, waterberging (of afvoer), recreatie. |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen buitengebied (60 km). Enkele wegen worden gekenmerkt door een inrijverbod of een spitsafsluiting. Langzaam verkeersroutes naar Amersfoort |
-Cultuurhist: |
Herkenbaar landschap met hakhoutwallen |
-Wegen: |
Asfaltwegen. |
-Groen: |
Verkeersbegeleidende boomstructuur in grasbermen. |
-Water: |
Sloten in veengrond met karakteristiek polderpatroon.. Waterhuishouding hoofdzakelijk ingericht voor landbouw. Hoge grondwaterstand |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Buitengebied
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗
13.Kernrandzone
Gebiedskarakteristiek:
In de kernrandzone o.a. Soesterveen aan de westkant van Soest is de oorspronkelijke structuur van de veenontginning nog herkenbaar. Het gebied heeft een karakteristieke lineaire landschappelijke structuur van oost naar west. De openheid wordt aan de oost en west rand begrensd door bebouwing. Van noord naar zuid bepalen, met name, de kavelbeplanting de ruimtes.
Functie: |
Agrarisch, wonen, ecologisch, water |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen buitengebied (60 km). |
-Cultuurhist: |
Herkenbaar veenontginningslandschap met hakhoutwallen en sloten |
-Wegen: |
Asfaltwegen. |
-Groen: |
Veelal verkeersbegeleidende boomstructuur in grasbermen. |
-Water: |
Evenwijdige sloten langs smalle percelen met de Wieksloot haaks op deze verkaveling. |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
14.Bos
Gebiedskarakteristiek:
Typische bos van de arme zandgronden met waardevolle stuifzandgronden. Hier liggen relatief veel landgoederen. Verder zijn een aantal in dit gebied een aantal toeristische trekpleister gelegen die deels van regionale en deels van nationale betekenis zijn. Dit zijn het Nationaal Militair Museum, openluchttheater Cabrio en landgoed de Paltz
Functie: |
Natuur en ecologie, recreatie en toerisme |
Kenmerken: |
|
-Verkeer: |
Erftoegangswegen buitengebied (60 km). Enkele wegen worden gekenmerkt door een inrijverbod. Meerdere langzaam verkeersroutes met een regionale functie. Mountainbike en paardenroutes zijn ook aanwezig. |
-Cultuurhist: |
Aanwezigheid van veel mooie oude relicten (landgoederen / schapendriften / etc..). |
-Wegen: |
Asfaltwegen, in enkele gevallen elementverhardingen. |
-Groen: |
Geen gecultiveerd groen. |
-Water: |
Enkele geïsoleerde waterpartijen en sprengen, sommige met specifieke ecologische waarde. Infiltratiegebied |
Inrichting ambitie: Standaard
Beheer ambitie: Basis
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig ∗∗
- -
Fysiek veilig ∗∗
- -
Technisch veilig ∗∗
- -
Toegankelijk ∗∗
- -
Gebruiksmogelijkheid ∗∗
- -
Participatiegraad ∗∗∗∗
- -
Bewegingsmogelijkheid ∗∗
- -
Cultuurhistorie ∗∗∗
3. Uitgangspunten en normen per product
Productbladen
In dit hoofdstuk zijn per vakdiscipline productbladen gemaakt met hierin:
- -
algemene uitgangspunten voor het product;
- -
beleidsplannen;
- -
landelijke standaardisaties;
- -
ontwerpuitgangspunten.
De productbladen geven in één oogopslag de belangrijkste uitgangspunten voor het betreffende product.
Het zijn de belangrijkste kaders voor het opstellen van stedenbouwkundige plannen, inrichtingsplannen, etc.
Bomen |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Nutsvoorzieningen |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Openbare verlichting |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Riolering |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie - Leidraad Riolering. - NPR 3218 Buitenriolering onder vrij verval. - Keur Waterschap. - Prov. Grondwaterverordening. - Eisen van het Waterschap. - |
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Grondwerk |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie - Besluit bodemkwaliteit. - Wet bodembescherming. - Standaard RAW Bepalingen 2015. - |
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Afvalbakken |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen - - - |
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten - - |
Afvalinzameling |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Verhardingen |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Groen |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Spelen |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Verkeersvoorzieningen & Straatmeubilair |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Reiniging & Gladheidsbestrijding |
|
Algemene uitgangspunten voor het product
|
Beleidsplannen
|
Landelijke standaardisatie
|
|
Ontwerpuitgangspunten
|
Bijlage 1 Termen en definities
Inrichting ambitie: het streven naar het juiste niveau van inrichting Keuze mogelijkheden:
- -
Exclusief : Chic en bijzonder. Deze inrichting kenmerkt zich door een hoge kwaliteit van ontwerp en materialisatie. Het kostenniveau van aanleg kan tot 25% hoger liggen dan bij standaard.
- -
Standaard : Gebruikelijk en gewoon. Deze inrichting is maatgevend binnen Soest.
Beheer ambitie: het streven naar het juiste niveau van beheer
Keuze mogelijkheden:
- -
Hoog - gebieden waar het beheer belangrijk is, het gebied is spik en span op orde
- -
Basis - het gemiddelde beheer in Soest.
- -
Laag - een bescheiden niveau in beheer.
Waarden en kwaliteiten:
- -
Sociaal veilig - Veilig voelen en zijn van mensen, goederen en informatie. Veiligheid bewerkstelligd via een breed en veelzijdig stelsel. Sociale veiligheid, het figuurlijk begaanbaar houden van de openbare ruimte.
- -
Fysiek veilig - lichamelijke veiligheid.
- -
Technisch veilig - op basis van vakkundige normen.
- -
Toegankelijk - mate waarin iets toegankelijk is.
- -
Gebruiksmogelijkheid - mogelijkheid voor het (meervoudig) gebruik van de openbare ruimte.
- -
Participatiegraad - mate van deelneming en de uitnodigende inrichting hiervan.
- -
Bewegingsmogelijkheid - mogelijkheid om beweging te bevorderen.
- -
Cultuurhistorie - De overblijfselen van de geschiedenis van de door de mens gemaakte en beïnvloede leefomgeving.
Score:
∗∗ er is beperktere aandacht voor deze waarde/kwaliteit, dit gebied vraagt andere aandacht, het minimumniveau wordt altijd door de gemeente gewaarborgd.
∗∗∗ er is een gemiddelde aandacht voor dit onderwerp.
∗∗∗∗ er is een bovengemiddelde aandacht voor deze waarde of kwaliteit, dit gebied heeft kenmerken of wordt gebruikt op een wijze die aansluit bij deze waarde of kwaliteit.
De score van 1 of 5 sterren is niet beschreven, deze kunnen bij een meting worden toegevoegd als een referentieniveau voor de meting.
Bijlage 2 Kaart Wijkkarakteristieken
Bijlage 3 Verkeersstructuur
LFL Bijlage 1 bij deel 2
Gemeentelijke Ruimtelijke ontwikkelingen
Projectfase |
1 Initiatief |
2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat |
Startnotitie / projectplan |
Stedenbouwkundig programma van eisen |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen Grondverkoop |
||
Projectverantwoording |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
OGO (proces) Projectleider Ru (inhoud) |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Producten |
Projectplan - procesomschrijving Haalbaarheidsstudie Planning Kostenverhaal |
Stedenbouwkundige visie Programma van eisen Globaal inrichtingsplan Onderzoeken Aanbestedingsvorm |
VO Stedenb.k. plan VO openbare ruimte Onderzoeken Kostenraming |
DO stedenb.k.plan DO openbare ruimte Bestemmingsplan Grondexploitatie Omgevingsvergunningen |
Bestek Bestekstekeningen Beheerplan Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning Verkoop-/koopcontract |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Besluitvorming |
|||||||
Besluit |
Projectplan |
Stedenbouwkundige programma van eisen |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
|||
Bevoegd |
College / Raad |
College / Raad |
College |
College |
Stuurgroep |
Stuurgroep |
Stuurgroep |
Aandachtspunten |
Wet en regelgeving Coalitieakkoord Staand beleid Draagvlak |
Wet en regelgeving Coalitieakkoord Staand beleid Afwijkingen van normen Draagvlak |
Voortgang ivm fatale termijnen Programma v eisen Kosten Flexibele bestemming * Omg.vergunning |
Programma van eisen Eerdere besluitvorming Flexibele bestemming * Kosten |
Voortgang Kosten |
Voortgang Kosten |
Voortgang |
Overdracht |
B&W besluit met alle producten |
B&W besluit met alle producten |
B&W besluit met alle producten |
B&W besluit met alle producten |
Overdracht toetsing |
Overdracht toetsing |
|
Advisering |
|||||||
Wie adviseert? |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu (geluid, bodem, lucht) Afval Natuur Landschap Duurzaamheid Planeconomie Volkshuisvesting Planologie (BP) Grondzaken Communicatie |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu (geluid, bodem, lucht) Afval Natuur Landschap Duurzaamheid Planeconomie Volkshuisvesting Planologie (BP) Grondzaken Communicatie |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu (geluid, bodem, lucht) Afval Natuur Landschap Duurzaamheid Planeconomie Volkshuisvesting Planologie (BP) Grondzaken Communicatie |
Stedenbk.plan, BP: - Stedenbouw - Planeconomie - Volkshuisvesting - Planologie (BP) DO openbare ruimte: - Civiel - Groen (beheer) - Water/riool (beheer) - Milieu (geluid, bodem, lucht) - Afval - Duurzaamheid - Grondzaken |
(gebieds) opzichter |
||
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundige norm/Spelregels Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 2: Stedenbouwkundige norm/Spelregels Wijkkarakteristiek Productbladen Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 2: Wijkkarakteristiek Productbladen Deel 3: Beheerbaarheid Inrichtingsprofielen |
Deel 2: Productbladen Deel 3: Inrichtingsprofielen Beheerbaarheid |
Deel 3: Inrichting en materialen |
Deel 3: Inrichting |
Deel 3: Oplevering Revisiegegevens |
* Een flexibele bestemming zorgt ervoor dat er in de uitwerking nog meerdere opties zijn en niet alles vastligt. Omgevingswet zal als gevolg hebben dat er meer flexibel bestemd wordt. Bij toetsing dus niet alleen kijken naar de op dat moment beoogde of als voorbeeld uitgewerkte tekeningen, maar naar regels en verbeelding
Externe Ruimtelijke ontwikkelingen
Projectfase |
1 Initiatief |
2 3 Definitie * Ontwerp * |
4 5 6 Voorbereiding Realisatie Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Principe besluit vooroverleg bouwplan |
Bestemmingsplan Omgevingsvergunning Inrichtingsplan |
Goedkeuring van bestek Oplevering openbare Overdracht naar beheer met bestekstekeningen ruimte voor de openbare ruimte |
Projectverantwoording (gemeente) |
RU: Bestemmingsplan jurist |
RU: Bestemmingsplan jurist REA (inrichtingsplan) DV (omgevingsvergunning) |
Medewerker REA Medewerker REA Medewerker REA |
Producten te leveren door ontwikkelaar |
Formulier vooroverleg + tekeningen ogv indieningsvereisten Globaal stedenb.k. plan Globaal inrichtingplan O.R. |
Stedenbouwk. plan VO/DO inrichting openbare Div. onderzoeken ruimte Bestemmingsplan met Aanvraag omgevingsverg. ruimtelijke onderbouwing Globaal inrichtingplan O.R. |
Concept- en definitief Opleverformulier Oplevering bestek incl tekeningen en Revisiegegevens berekeningen Certificaten Planning |
Producten te leveren door gemeente |
Anterieure overeenkomst Omgevingsvergunning |
||
Besluitvorming |
|||
Besluit |
Principeakkoord B&W |
Vastgesteld bestemmingsplan Omgevingsvergunning Anterieure overeenkomst Inrichtingsplan |
Goedkeuring op bestek en Procesformulier Procesformulier tekeningen |
Bevoegd |
College danwel TOR**** |
Raad (regulier Teamleider REA bestemmingsplan) of B&W (wijzigingsplan) |
Teamleider REA Teamleider REA Teamleider REA |
Aandachtspunten |
Wet en regelgeving Coalitieakkoord Staand beleid Draagvlak |
Wet en regelgeving Voortgang ivm fatale Coalitieakkoord termijnen omg.vergunning Staand beleid Draagvlak Flexibele bestemming*** |
Programma van eisen Voortgang Voortgang Eerdere besluitvorming |
Overdracht |
B&W besluit |
Bestemmingsplan Overdracht toetsing Anterieure overeenkomst |
Overdracht toetsing Overdracht toetsing Overdracht toetsing |
Advisering |
|||
Wie adviseert? |
Volkshuisvesting Stedenbouw Milieu (bodem, lucht, geluid) Landschap Natuur Water Duurzaamheid Volkshuisvesting Verkeer / Civiel Afval Grondzaken (SL) Zorg (SL) |
Volkshuisvesting Verkeer Stedenbouw Groen Milieu (bodem, lucht, geluid) Water Landschap Natuur Natuur Afval Water Duurzaamheid Volkshuisvesting Verkeer / Civiel Afval Grondzaken (SL) Zorg (SL) |
|
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundige norm Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 2: Deel 3, Inrichting en Stedenbouwkundige norm materialen Wijkkarakteristiek Productbladen Beleid (gemeentelijk en landelijk) |
Deel 3, Inrichting en Deel 3, Inrichting en Deel 3, Inrichting en materialen materialen materialen |
* Bij toepassing van de 'coordinatieregeling' lopen fase 2 en 3 (bestemmingsplan en omgevingsvergunning) gelijk op!!
*** Een flexibele bestemming zorgt ervoor dat er in de uitwerking nog meerdere opties zijn en niet alles vastligt. Omgevingswet zal als gevolg hebben dat er meer flexibel bestemd wordt. Bij toetsing dus niet alleen kijken naar de op dat moment beoogde of als voorbeeld uitgewerkte tekeningen, maar naar regels en verbeelding
**** In het TOR gebeuren vwb vooroverleg 2 zaken:
- 1.
overdracht vooroverleg door DV aan RU (formulier vooroverleg en memo met eerste toets op benodigde procedure en strijd met bestemmingsplan)
- 2.
overdracht advies RU aan DV (voor verzoeken om vooroverleg die uiteindelijk door DV aan B&W worden voorgelegd)
Functionele aanpassingen openbare ruimte
Projectfase |
1 Initiatief |
2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Startnotitie |
Plan van aanpak |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen |
Opgeleverde openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider Ru (verkeer) Projectleider Rea (groen/water) |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Product (te leveren) |
Programma van eisen Onderzoeken Aanbestedingsvorm |
Voorontwerp Onderzoeken Kostenraming |
Definitief ontwerp Vergunningen Kostenraming |
Bestek Bestekstekeningen Vergunningen Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
|
Besluitvorming |
|||||||
Besluit |
Startnotitie |
Plan van aanpak met progr. v. eisen |
VO |
DO |
|||
Bevoegd |
College |
College |
College |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
|
Aandachtspunten |
Bestuurlijke doelen |
Afwijkingen op norm |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Overdracht |
Adviesnota met startnotitie |
Adviesnota met PvA |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Advisering |
|||||||
Adviserend |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu Afval |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu Afval |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
(Gebieds) opzichter |
(Gebieds) opzichter |
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundig norm |
Deel 2: Stedenbouwkundig norm Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk |
Deel 2: Wijkkarakteristiek Productbladen Deel 3: Beheerbaarheid |
Deel 2: Productbladen Deel 3: Inrichtingsprofielen Beheerbaarheid |
Deel 3: Inrichtingsprofielen Materialisatie Beheerbaarheid |
Uitvoering conform bestek |
Deel 3: Oplevering Revisiegegevens |
Beheer en onderhoud openbare ruimte
Projectfase |
1 / 2 Definitie |
3a Voorontwerp |
3b Definitief ontwerp |
4 Voorbereiding |
5 Realisatie |
6 Nazorg - beheer |
Resultaat (eindproduct per fase) |
Plan van aanpak |
Voorlopig ontwerp |
Definitief ontwerp |
Bestek met bestekstekeningen Omgevings-vergunningen |
Opgeleverde openbare ruimte |
Overdracht naar beheer |
Projectverantwoording |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Projectleider REA |
Product (te leveren) |
Programma van eisen Onderzoeken Planning Aanbestedingsvorm |
Voorontwerp Onderzoeken |
Definitief ontwerp Vergunningen |
Bestek Bestekstekeningen Vergunningen Werkplanning Kostenraming Aanbesteding Opdracht gunning |
Uitvoering |
Oplevering Revisiegegevens Certificaten |
Besluitvorming |
||||||
Besluit |
PvA |
DO |
||||
Bevoegd |
Teamleider |
Teamleider |
College |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
Teamleider REA |
Aandachtspunten |
Afwijkingen op norm |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Programma van eisen/randvoorwaarden Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Voortgang |
Overdracht |
Plan van aanpak |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Overdrachtsdossier |
Advisering |
||||||
Adviserend |
Water (beleid) Verkeer (beleid) Groen (beleid) Stedenbouw Milieu Afval |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
Water/riool (beheer) Verkeer Civiel Groen (beheer) |
(gebieds) opzichter |
(gebieds) opzichter |
Kader Leidraad |
Deel 2: Stedenbouwkundig norm Wijkkarakteristiek Beleid (gemeentelijk en landelijk |
Deel2: Wijkkarakteristiek Productbladen Deel 3: Beheerbaarheid |
Deel 2: Productbladen Deel 3: Inrichtingsprofielen Beheerbaarheid |
Deel 3: Inrichtingsprofielen Materialisatie Beheerbaarheid |
Uitvoering conform bestek |
Deel 3: Oplevering Revisiegegevens |
LFL Bijlage 2 bij deel 2
LFL Bijlage 3 bij deel 2
Deel 3 Inrichting en materialen
[Een deel van de tekst van deze bekendmaking is overeenkomstig artikel 7 lid 2 Bekendmakingswet bekendgemaakt en hier beschikbaar: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/dc-2022-100 .]
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl