Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679258
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR679258/1
Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge - 2022
Geldend van 09-07-2022 t/m heden
Intitulé
Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge - 2022Inhoudsopgave
- 1.
Inleiding
- 2.
Aanvraag- en selectieprocedure
-
Artikel 1. Reikwijdte
-
Artikel 2. Start aanvraag- en selectieprocedure na interessemelding
-
Artikel 3. Openbare aankondiging start aanvraag- en selectieprocedure
-
Artikel 4. Kenbaar maken belangstelling tijdens procedure
-
Artikel 5. Loting
-
Artikel 6. Informatievoorziening na loting
-
Artikel 7. Termijn en werking wachtrij
-
Artikel 8. Uitnodiging indienen aanvraag
-
Artikel 9. Indienen aanvraag(formulier), termijn en eisen
-
Artikel 10. Intakegesprek
-
Artikel 11. Volledigheid en aanvullen
-
Artikel 12. Inhoudelijke toetsing
-
Artikel 13. Bibob toets
-
Artikel 14. Bestaande vergunninghouders
-
Artikel 15. Vervolgprocedure bij niet verlenen aangevraagde vergunning
-
Artikel 16. Vervolgprocedure bij onvoldoende belangstelling
-
Artikel 17. Looptijd vergunning
-
Artikel 18. Legeskosten
-
Artikel 19. Inwerkingtreding
-
Artikel 20. Citeertitel
1 Inleiding
Op grond van het Shishaloungebeleid gemeente Zaanstad - 2022 (hierna: het shishaloungebeleid) is het maximaal drie horecabedrijven toegestaan om binnen de gemeente Zaanstad waterpijpen aan te bieden. Om een horecabedrijf dat het gebruik van waterpijpen aanbiedt te kunnen exploiteren dient de exploitant te beschikken over een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge.
Vanwege het in het shishaloungebeleid opgenomen maximumstelsel bestaat de kans dat het aantal geïnteresseerden groter is dan het aantal voor verlening beschikbare vergunningen. Daarom geldt de horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge als een zogenoemde schaarse vergunning.
Op grond van rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State gelden voor de verdeling van schaarse vergunningen specifieke normen. Zo dient het verdelende bestuursorgaan met het oog op het creëren van een gelijk speelveld voldoende mededingingsruimte te creëren door alle gegadigden gelijke kansen te bieden om in aanmerking te komen voor deze vergunningen. Ook is het verdelende bestuursorgaan verplicht om een passende mate van openbaarheid te verzekeren als het gaat om de wijze waarop de beschikbare schaarse vergunningen worden verdeeld en verleend. De beschikbare schaarse vergunningen gelden tenslotte niet voor onbepaalde tijd, maar hebben een beperkte looptijd c.q. werkingsduur.
Concreet betekent dit dat de burgemeester voorafgaand aan de verdeling en verlening van de beschikbare schaarse horeca-exploitatievergunningen met de aantekening shishalounge duidelijkheid moet bieden over zowel de procedurele behandeling van de in te dienen vergunningaanvragen als over de inhoudelijke beoordelings- en afwegingscriteria op basis waarvan aanvragen worden verleend dan wel geweigerd.
Deze procedure werkt de toe te passen verdelingsmethode op basis van loting nader uit en bevat de procedurele spelregels aan de hand waarvan de burgemeester de beschikbare schaarse horeca-exploitatievergunningen met de aantekening shishalounge zal verdelen.
2 Aanvraag- en selectieprocedure
Artikel 1. Reikwijdte
Onderstaande procedure is van toepassing op de verdeling en verlening op grond van 2:28, vijfde lid, van de Algemene plaatselijke verordening (hierna: APV) van een in de gemeente Zaanstad beschikbare schaarse horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge, zoals omschreven in artikel 2:27, zesde lid, van de APV.
Artikel 2. Start aanvraag- en selectieprocedure na interessemelding
- 1.
De actuele beschikbaarheid van de horeca-exploitatievergunning(en) met de aantekening shishalounge is te raadplegen op de gemeentelijke website (zoekterm: ‘shishalounge’).
- 2.
Er zal, wanneer er één of meer vergunning(en) beschikbaar zijn, pas een aanvraag- en selectieprocedure worden opgestart indien er door ten minste één persoon interesse in een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge is getoond door het doen van een melding via de gemeentelijke website.
Artikel 3 Openbare aankondiging start aanvraag- en selectieprocedure
- 1.
Na ontvangst van de melding als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van deze beleidsregels kondigt de burgemeester de start van de aanvraag- en selectieprocedure aan via de gemeentelijke website en het Zaans Stadsblad.
- 2.
In deze bekendmaking wordt verwezen naar het geldende shishaloungebeleid en deze aanvraag- en selectieprocedure.
Artikel 4. Kenbaar maken belangstelling tijdens procedure
- 1.
Alle gegadigden kunnen hun belangstelling kenbaar maken door indiening van het daartoe op de website van de gemeente Zaanstad beschikbaar gestelde ‘registratieformulier loting voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge’ (hierna: het formulier).
- 2.
Het formulier moet uiterlijk op de in de bekendmaking genoemde datum zijn ingediend via de website van de gemeente Zaanstad.
- 3.
Van iedere gegadigde wordt één inzending geaccepteerd. Men kan zich ook tezamen registreren als gegadigde via één gezamenlijke inzending.
- 4.
De inzending is persoonsgebonden: dit houdt in dat na het winnen van de loting de aanvraag voor de horeca-exploitatievergunning enkel kan worden ingediend door de persoon of groep van personen die zich met het betreffende formulier heeft/hebben aangemeld, deze wordt/worden ook de exploitant(en).
Artikel 5. Loting
- 1.
Uit de gegadigden die tijdig het volledig en correct ingevulde formulier hebben ingediend wordt door middel van een openbare loting de volgorde van behandeling bepaald.
- 2.
De loting als bedoeld in het eerste lid geschiedt door een notaris.
- 3.
Vanuit het zaaksysteem van de gemeente Zaanstad wordt aan de gegadigden die deelnemen aan de loting geautomatiseerd een uniek nummer toegekend. Deze lijst met unieke nummers wordt aan de notaris verstrekt.
- 4.
De notaris trekt de unieke nummers en geeft elk nummer, en daarmee elke gegadigde, een plaats in de rangorde van trekking.
- 5.
De notaris maakt van de loting een proces-verbaal op dat zo spoedig mogelijk aan de burgemeester wordt overgelegd.
- 6.
Het proces-verbaal is gedagtekend en vermeldt de wijze waarop de loting is uitgevoerd, de uitslag en de datum van de loting en is ondertekend door de notaris.
- 7.
De uitslag van de loting wordt in het proces-verbaal vermeld als een lijst met daarop de unieke nummers in de rangorde van trekking.
Artikel 6. Informatievoorziening na loting
De burgemeester informeert, na ontvangst van het in artikel 5, vijfde lid, bedoelde proces-verbaal, per e-mail de gegadigden over hun plaats in de rangorde van trekking.
Artikel 7. Termijn en werking wachtrij
- 1.
De burgemeester houdt een wachtrij in stand.
- 2.
De volgorde van de wachtrij komt overeen met de rangorde van de uitslag van de loting, als bedoeld in artikel 5, zevende lid.
- 3.
Indien een aanvraag uit de wachtrij verder in behandeling wordt genomen, schuift de volgorde van de aanvragen in de wachtrij dienovereenkomstig op en worden de gegadigden die in de wachtrij zijn geplaatst daarover geïnformeerd.
- 4.
Het derde lid is van overeenkomstige toepassing indien een gegadigde te kennen heeft gegeven niet of niet langer van de wachtrij gebruik te willen maken.
- 5.
Na het verlenen van de vergunning worden de gegadigden die in de wachtrij waren geplaatst geïnformeerd dat de vergunning verleend is.
Artikel 8. Uitnodiging indienen aanvraag
- 1.
Afhankelijk van het aantal beschikbaar gekomen horeca-exploitatievergunningen met de aantekening shishalounge zal de eerste gegadigde op de plaatsingslijst, dan wel zullen de eerste twee of drie gegadigden op de lijst worden verzocht een aanvraag in te dienen.
- 2.
Wanneer een aanvraag niet leidt tot vergunningverlening zal op volgorde van plaatsing de volgende gegadigde conform artikel 14, eerste lid, worden geïnformeerd en uitgenodigd een aanvraag voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge in te dienen.
Artikel 9. Indienen aanvraag(formulier), termijn en eisen
- 1.
De gegadigde die is verzocht een aanvraag in te dienen maakt voor het indienen van de aanvraag uitsluitend gebruik van het aanvraagformulier en het daarbij beschikbaar gestelde Bibob-vragenformulier. Deze formulieren worden digitaal toegezonden.
- 2.
Het aanvraagformulier en de daarbij behorende stukken worden uiterlijk acht weken na de datum waarop de uitnodiging om een aanvraag in te dienen is verzonden ingediend. Alleen wanneer de aanvraag tijdig is ontvangen en met inachtneming van deze procedure is ingediend komt deze in aanmerking voor verdere behandeling.
- 3.
Bij de aanvraag worden in ieder geval de volgende bescheiden en bewijsstukken overgelegd:
- a.
De stukken zoals genoemd in artikel 2:28a, tweede lid, van de APV;
- b.
Een nauwkeurige beschrijving van de inrichting met daarin in ieder geval opgenomen:
- -
De oppervlakte van de inrichting;
- -
Een opstellingsplan (plattegrond) met daarin aangegeven waar het aanbieden van het gebruik van waterpijpen plaatsvindt en waar de koolmonoxidemelders zich bevinden;
- -
Het aantal waterpijpen (totaal aanwezig binnen de inrichting).
- -
- a.
Artikel 10. Intakegesprek
- 1.
Gelijktijdig met het toezenden van het aanvraagformulier wordt de beoogd aanvrager uitgenodigd voor een intakegesprek om de aanvraag door te spreken.
- 2.
De aanvrager dient zijn aanvraag bij voorkeur tijdens het intakegesprek in.
Artikel 11. Volledigheid en aanvullen
- 1.
Na ontvangst van de aanvraag zal deze op volledigheid worden beoordeeld. Indien geen volledige aanvraag is ontvangen wordt de aanvrager op grond van artikel 4:5, eerste lid, onder c, van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) in de gelegenheid gesteld om binnen een periode van vier weken de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens. Op verzoek van de aanvrager kan daarnaast eenmalig nog vier weken extra gelegenheid worden gegeven om de aanvraag aan te vullen met de ontbrekende gegevens.
- 2.
Tijdens de periode waarin de ontbrekende gegevens kunnen worden aangevuld wordt de behandeltermijn op grond van artikel 4:15, eerste lid, onder a, van de Awb opgeschort totdat deze gegevens zijn ontvangen.
- 3.
Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld met de ontbrekende gegevens dan zal de aanvraag op grond van artikel 4:5, eerste lid, van de Awb buiten behandeling worden gesteld.
Artikel 12. Inhoudelijke toetsing
- 1.
Enkel een volledige aanvraag wordt inhoudelijk in behandeling genomen.
- 2.
Wanneer er naar aanleiding van de overgelegde bewijsstukken vragen zijn wordt contact opgenomen met de aanvrager.
Artikel 13. Bibob-toets
Overeenkomstig het Bibob-beleid maakt een Bibob-toets onderdeel uit van de vergunningverleningsprocedure voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge.
Artikel 14. Vervolgprocedure bij niet verlenen aangevraagde vergunning
- 1.
Wanneer de aanvraag niet leidt tot het verlenen van een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge dan wordt de eerstvolgende in de wachtrij uitgenodigd een aanvraag in te dienen.
- 2.
Een volgende aanvraag wordt pas in behandeling genomen nadat de bezwaartermijn ongebruikt is verstreken, de bezwaarprocedure is afgerond en/of gedurende de bezwaarfase door de aanvrager een verzoek om een voorlopige voorziening is ingesteld en door de rechter is afgewezen.
- 3.
Deze procedure herhaalt zich totdat er drie horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge zijn verleend of totdat er geen gegadigden meer in de wachtrij zijn. In dat geval wordt de procedure gesloten.
- 4.
Indien de volgende aanvraag, als bedoeld in het tweede lid, heeft geleid tot een onherroepelijk verleende vergunning dan kan een beroepsprocedure van de voorgaande aanvraag tegen afwijzen van zijn aanvraag niet meer leiden tot een andere uitkomst. De vergunning blijft dan van de volgende aanvrager en gaat niet alsnog naar de eerdere aanvrager.
Artikel 15. Bestaande vergunninghouders
- 1.
Indien er sprake is van een situatie waarbij er nog wel vergunningen vrij zijn maar er zich geen gegadigden meer in de wachtrij zoals omschreven in artikel 7 bevinden, krijgen bestaande vergunninghouders de mogelijkheid om nog een vergunning aan te vragen. Daartoe kan voor hen de eis zoals genoemd in artikel 8, tweede lid, van het shishaloungebeleid buiten toepassing worden gelaten.
- 2.
Wanneer er meer bestaande vergunninghouders interesse hebben dan er vergunningen vrij zijn dan wordt tussen hen geloot om de volgorde voor het indienen van een aanvraag te bepalen.
Artikel 16. Vervolgprocedure bij onvoldoende belangstelling
- 1.
Bij blijvende beschikbaarheid van één of meer vergunningen zal pas een geheel nieuwe aanvraag- en selectieprocedure worden gestart nadat ten minste één persoon zijn belangstelling in een vergunning kenbaar heeft gemaakt door het doen van een melding als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van deze beleidsregels.
- 2.
De burgemeester kondigt vervolgens, conform artikel 3 van deze beleidsregels, de start van een nieuwe aanvraag- en selectieprocedure aan via de gemeentelijke website en het Zaans Stadsblad.
Artikel 17. Looptijd vergunning
- 1.
Een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge wordt verleend voor een periode van vijf jaar.
- 2.
Na afloop van deze termijn komt de vergunning opnieuw beschikbaar.
Artikel 18. Legeskosten
Voor iedere aanvraag die op grond van deze procedure in behandeling is genomen is het voor een horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge bepaalde legesbedrag verschuldigd. Het actuele legesbedrag is te vinden in de tarieventabel, behorende bij de op dat moment van kracht zijnde legesverordening.
Artikel 19. Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.
Artikel 20. Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Aanvraag- en selectieprocedure horeca-exploitatievergunning met de aantekening shishalounge – 2022.
Ondertekening
Aldus vastgesteld door de locoburgemeester van de gemeente Zaanstad op 05-07-2022.
H. van der Laan
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl