Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678919
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678919/1
Beleidvisie Externe Veiligheid Gemeenten Hoeksche Waard Deel 3: Werkprogramma
Geldend van 02-07-2022 t/m heden
Intitulé
Beleidvisie Externe Veiligheid Gemeenten Hoeksche Waard Deel 3: Werkprogramma[Op 6 oktober 2020 heeft het college van burgemeester en wethouders deze regeling opnieuw geldend verklaard voor het grondgebied gemeenten Hoeksche Waard. Dit besluit is bekendgemaakt op 4 december 2020 in Gemeenteblad 2020, 319684.]
1. Inleiding
In het werkprogramma is beschreven hoe de acties uit het basisdocument in uitvoering worden gebracht. Het werkprogramma wordt jaarlijks geëvalueerd en op basis van voortschrijdend inzicht opnieuw vastgesteld. Het document is concreet voor wat betreft taken, menskracht en middelen voor de jaren 2014 tot en met 2017.
1.1 De systematiek van het werkprogramma
De actiepunten uit het basisdocument staan vermeld in het werkprogramma. Daarmee zijn ze opgenomen in een breder kader, omdat het werkprogramma haar systematiek ontleent aan het meerjarenperspectief van de provincie Zuid-Holland. Hierin zijn voor de periode tot en met 20152018 concrete doelstellingen geformuleerd op het gebied van externe veiligheid. Deze kunnen uitgesplitst worden een negen thema's, te weten:
1. Risico-inventarisatie
De risicogegevens van bedrijven, transportroutes en kwetsbare objecten zijn blijvend actueel, volledig, betrouwbaar en laagdrempelig beschikbaar op de (digitale) grootschalige gemeentelijke of provinciale basiskaart voor intern en extern gebruik.
2. Vergunningverlening & handhaving
Alle vergunningen zijn met betrekking tot externe veiligheid (EV) actueel. Er bestaat een eenduidige werkwijze met betrekking tot het vastleggen van EV in het vergunningverleningproces (al dan niet via de omgevingsvergunning). Handhavers en vergunningverleners zijn opgeleid en hebben kennis van EV.
3. Transport
Het (transito)vervoer van gevaarlijke stoffen is bekend, sluitend gereguleerd en geborgd en vindt op zodanige wijze plaats dat woonkernen zo veel mogelijk worden gemeden. Voor zover transport van gevaarlijke stoffen door woonkernen plaatsvindt, gebeurt dit over daartoe vrijgegeven wegen (routering) en zorgen de hulpdiensten voor adequate hulpverlening. Er zijn geen plaatsgebonden risico knelpunten meer.
4. Beleidsvisie
De gemeente en de provincie beschikken voor het hele grondgebied over een structuurvisie of beleidsvisie externe veiligheid ten aanzien van het transport en het gebruik van gevaarlijke stoffen bij bedrijven.
5. Ruimtelijke ordening
In alle ruimtelijke plannen is externe veiligheid opgenomen. De benodigde kennis en werkwijze voor integratie van externe veiligheid in ruimtelijke plannen is geborgd in de ambtelijke organisaties.
6. Groepsrisico
Alle facetten van het groepsrisico zijn volledig bekend bij en worden gedragen door de betreffende bevoegde gezagen in Zuid-Holland - zowel bestuurlijk als ambtelijk - en bij de regionale brandweren.
Op deze wijze is inhoud te geven aan verantwoorde risico’s en veilige ruimte.
7. Sanering
Na 2010 zijn er geen saneringssituaties meer in Brabant en heeft ieder bevoegd gezag uitvoering gegeven aan het vastgestelde saneringsprogramma. Alle saneringssituaties als gevolg van het Vuurwerkbesluit en het Besluit externe veiligheid inrichtingen (in het bijzonder LPG-tankstations, ammoniakkoelinstallaties en PGS-15 opslagbedrijven) zijn gesaneerd.
8. Risicocommunicatie
Alle gemeenten hebben een goed functionerende aanpak van risicocommunicatie, die zowel bestuurlijk als ambtelijk goed verankerd is in de organisatie. Ze hebben risicocommunicatie-trajecten in gang gezet en nemen risicocommunicatie als structureel onderdeel in hun jaarprogramma's op. Burgers kunnen op eenvoudige wijze zelf informatie over risico's, effecten en handelingsperspectieven vinden.
9. Organisatorische versterking & professionalisering
Het borgen van de structurele uitvoering en handhaving van het externe veiligheidsbeleid door een adequate personeelsformatie, met voldoende kennis bij alle betrokken partijen en verankering van de samenwerking tussen deze partijen.
Op al deze gebieden willen de gemeenten van de Hoeksche Waard een kwaliteitsslag maken om de externe veiligheid (EV) structureel te verankeren in haar organisatie. Hierbij wordt zoveel mogelijk aangesloten bij de meerjarenperspectieven van de provincie Zuid-Holland (2015-2018). Qua systematiek wordt aangesloten eerdere monitoringsinstrumenten die opgebouwd zijn aan de hand van bovengenoemde negen EV-thema's. Hiermee is voor de gemeenten van de Hoeksche Waard de gemeenten van de Hoeksche Waard inzichtelijk gemaakt wat goed gaat en welke taken extra aandacht behoeven.
1.2 De financiële consequenties
De benodigde menskracht om de taken op het gebied van externe veiligheid uit te voeren en de beschreven ambities waar te maken, kan deels gefinancierd worden door de middelen die het Rijk beschikbaar heeft gesteld via de provinciale programmafinanciering.
Dit budget is afhankelijk van de risicosituatie in een gemeente. Deze indeling is gebaseerd op het aantal BRZO-bedrijven, LPG-tankstations en overige risicovolle bedrijven per gemeente. Een gemeente behoort tot zwaardere categorie wanneer er bijzondere knelpunten aanwezig zijn in verband met de aanwezigheid van risicovolle bedrijven, ondergrondse buisleidingen en/of het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg, het spoor of het water.
Voor toekomstige subsidies is het van belang om te beschikken over externe veiligheidsbeleid.
In de gemeenten van de Hoeksche Waard wordt hierin voorzien met de onderhavige beleidsvisie. Ondermeer het ontvangen subsidiebedrag wordt ingezet voor externe ondersteuning door bijvoorbeeld de Omgevingsdienst. Voor het overige wordt de subsidie ingezet voor menskracht binnen de eigen organisatie.
1.3 Het werkprogramma
In bijlage 1 staat een overzicht van de taken die op het gebied van externe veiligheid worden uitgevoerd in de periode tot en met 2017.
Ondertekening
Bijlage 1: werkprogramma uitgewerkt
Werkprogramma externe veiligheid gemeenten Hoeksche Waard
Van uit Basisdocument externe veiligheid (gemeenten Hoeksche Waard) |
|
|
|
|
Financiering |
|
Actiepunt |
Omschrijving |
Prioriteit (hoog, normaal) |
||||
|
|
|
|
|||
Actie 1: |
Opstellen werkproces check actualiteit RRGS. Deze actie loopt reeds onder bestaande Programma EV |
Normaal |
x |
|
O |
Programma Veiligheid |
Actie 2: |
Opstellen werkproces check actualiteit ISOR. |
Normaal |
x |
|
G |
|
Actie 3: |
Opstellen werkproces check actueel houden signaleringskaart. Deze actie loopt reeds onder bestaand Programma EV/Programma Databeheer |
Normaal |
|
x |
O |
Programma Veiligheid |
Actie 4: |
Aangeven hoe de onderlinge afstemming tussen (locale) hulpdiensten en de hen ter beschikking staande middelen kan worden geoptimaliseerd. |
Hoog |
|
x |
G i.s.m. V |
|
Actie 5: |
Het maken van een format voor een veiligheidsparagraaf in de (omgevings)vergunning en verantwoording groepsrisico met verwijzing naar het vastgestelde beleidsvisie externe veiligheid. Hierin kunnen eventueel standaard tekstdelen (t.a.v. beleid/regelgeving/verantwoording GR worden opgenomen). |
Normaal |
|
x |
O i.s.m. G/V |
input OZHZ: Financiering nader af te stemmen |
Actie 6: |
Specifieke gevolgen nieuwe regelgeving transportroutes voor Hoeksche Waard (Wet Basisnet, Bevt en komend uitvoeringsbesluit). Onderzoeken wat de specifieke consequenties zijn voor de Hoeksche Waard (Basisnetafstanden, Plasbrandaandachtsgebieden). Naar aanleiding hiervan bestemmingsplannen mogelijk actualiseren. |
Normaal |
|
x |
G i.s.m. O/V |
Input OZHZ wordt gefinancierd uit Programma Veiligheid |
Actie 7: |
Nader onderzoek of de routering voldoet of dat er lokaal optimalisatie aangebracht dient te worden |
Hoog |
|
x |
G i.s.m. O |
Loopt |
Actie 8: |
Volgen van de ontwikkelingen met betrekking tot het dossier ondergrondse buisleidingen |
Normaal |
|
x |
G i.s.m. O |
Deels uit programma Veiligheid, deels nader af te stemmen (vervolg casestudy buisleidingen) |
Actie 9: |
In kaart brengen van de ondergrondse leidingen (hogedruk aardgas-, brandstof- en overige stoffen) in de Hoeksche Waard (Casestudie 2014) |
Hoog |
|
x |
O i.s.m. G |
Afgerond |
Actie 10: |
Actualisatie bestemmingsplannen n.a.v. vaststellen beleidsvisie EV. Onderzoeken of de vigerende bestemmingsplannen adequaat zijn (Zijn PR 10-6 contouren van risicovolle bedrijven, transportroutes gevaarlijke stoffen en ondergrondse buisleidingen opgenomen meegenomen in de bestemmingsplannen (incl plankaarten)). Onderzoek dient antwoord te geven op de vraag of er (latente) saneringssituaties zijn? Ofwel: Laten vigerende bestemmingsplannen kwetsbare objecten toe binnen de PR 10-6 en PAG-risicocontouren (= latente saneringssituaties)? |
Hoog |
x |
|
G |
|
Actie 11: |
Het maken van een format voor een veiligheidsparagraaf in de ruimtelijke plannen en verantwoording groepsrisico met verwijzing naar de vastgestelde beleidsvisie. Hierin kunnen eventueel standaard tekstdelen (t.a.v. beleid/regelgeving/verantwoording GR worden opgenomen). |
Hoog |
|
x |
G i.s.m. O/V |
input OZHZ: Financiering nader af te stemmen |
Actie 12: |
Opstellen kaart waarop duidelijk gemarkeerd is welke gebiedstypen waar gelegen zijn |
Hoog |
|
x |
G i.s.m. RO |
Input OZHZ wordt zo mogelijk gefinancierd uit Programma Veiligheid |
Actie 13: |
Overzicht geven van knelpunten en of aandachtspunten die kunnen optreden door de gebiedsgerichte beleidskeuzen in de beleidsvisie en de vigerende situatie of toekomstsituatie |
Hoog |
|
x |
G |
|
Actie 14: |
Aandacht besteden aan externe veiligheid in toekomstige leefbaarheidenquêtes door Veiligheidsregio. Hiermee wordt inzicht verkregen in de subjectieve beleving van externe veiligheid |
Normaal |
|
x |
V |
|
Actie 15: |
Opstellen van een risicocommunicatieplan waarin aandacht wordt besteed aan de omgang met de verschillende soorten risico’s |
Hoog |
|
x |
G |
|
Actie 16: |
Vaststellen externe veiligheidsbeleid (doorlopen procedure; o.a. voorleggen College van B&W en gemeenteraad). Kenbaar maken binnen gemeentelijke organisatie. |
Hoog |
|
x |
G |
|
Actie 17: |
Actualisatie gemeentelijke werkprocedures/-processen n.a.v. vastgestelde beleidsvisie externe veiligheid: - Toepassen EV beleid bij RO procedures inclusief een behandelprotocol voor de verantwoording van het groepsrisico (mogelijk kan dit worden ingevuld door een herziening van het EV-protocol); - Toepassen EV beleid bij omgevingsvergunningen inclusief een behandelprotocol voor de verantwoording van het groepsrisico |
Hoog |
|
x |
G i.s.m. O/V |
Input OZHZ wordt zo mogelijk gefinancierd uit Programma Veiligheid |
Actie 18: |
Vastleggen werkwijze waarop realisatie van maatregelen op grond waarvan in ruimtelijk besluit of omgevingsvergunning het (toegenomen) groepsrisico acceptabel wordt geacht, wordt geborgd |
Normaal |
|
x |
G |
|
Actie 19: |
Onderzoek of aanpassen bestaand handhavingsregime aan nieuwe externe veiligheidsbeleid noodzakelijk is (R.O.) |
Normaal |
|
x |
G (RO) |
Nader af te stemmen |
Actie 20: |
Check actualiteit aanvalsplannen en bereikbaarheidskaart en indien nodig aanpassen |
Normaal |
|
x |
V |
|
Actie 21: |
Evalueren en aanpassen uitvoeringsprogramma (1x evalueren en 1x aanpassen per jaar) |
Normaal |
x |
|
G |
|
Subtotaal |
||||||
Totaal |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl