Aanvulling evenementenbeleid

Geldend van 01-07-2022 t/m heden

Intitulé

Aanvulling evenementenbeleid

De volgende zaken wijzigen of worden aangevuld op het bestaande evenementenbeleid zoals vastgesteld op 3 maart 2008.

► Sluitingstijden evenementen buitengebied

Voor de categorie 2 "belastende evenementen" die gelegen zijn in het buitengebied, te weten het gebied dat valt buiten het gebied dat door plaatsnaamborden als bebouwde kom wordt aangegeven, geldt het volgende:

Eindtijden geluidsproductie

Eindtijden

evenement

Maximale gevelbelasting tijdens geluidsproductie

Zondag tot en met donderdag

23.00 uur

23.30 uur

Tussen 70 en 80 dB(A)

Vrijdag en zaterdag

01.00 uur

01.30 uur

Tussen 70 en 80 dB(A)

De dag voorafgaande aan een

officiële feestdag doorlopend naar de feestdag en 2 januari

01.00 uur

01.30 uur

Tussen 70 en 80 dB(A)

We scharen deze evenementen onder de categorie 2a-evenementen, waarmee deze evenementen zich onderscheiden van de categorie 2-evenementen binnen de bebouwde kom.

► Criteria categorie 3-evenementen

In het evenementenbeleid zijn de categorie 3-evenementen oftewel de bijzondere evenementen specifiek aangewezen. Om ook rekening te houden met de komst van nieuwe grootschalige evenementen en met de situatie dat bestaande evenementen wijzigen qua aard en/of omvang gelden de volgende criteria om als categorie 3-evenement gekwalificeerd te kunnen worden:

  • Er is sprake van evenementen van bijzondere maatschappelijke, historische, sportieve en/of culturele betekenis (ter beoordeling aan de burgemeester) èn

  • Het gaat om evenementen die plaatsvinden buiten de bebouwde kom èn

  • Er is sprake van evenementen die qua aard en/of omvang vragen om maatwerkvoorschriften (bv. op basis van politieadvies).

► Criteria meerjarige evenementenvergunning

Het is mogelijk om als organisatie onder voorwaarden in aanmerking te komen voor een evenementenvergunning die 5 jaar geldig is. Evenementen die minimaal 1 keer zijn gehouden in de gemeente Oost Gelre komen in aanmerking voor een evenementenvergunning voor maximaal 5 jaar indien:

  • De activiteiten van het evenement plaatsvinden op particulier terrein, niet zijnde openbaar toegankelijk terrein èn

  • Geen beslag op de openbare ruimte plaatsvindt èn

  • Geen ingrijpende verkeersmaatregel nodig is èn

  • De activiteiten in de open lucht en/of in één of meerdere feesttent(en) plaatsvinden tussen

  • 07.00 uur en 19.00 uur of in bestaande gebouwen èn

  • De aard van het evenement gelet op veiligheidsaspecten zich niet verzet tegen een meerjarige vergunning.

Als aan alle bovenstaande criteria wordt voldaan kan een organisatie een beroep doen op een evenementenvergunning die maximaal 5 jaar geldig is.

► Invoering laagfrequente geluidsnormen voor evenementen

Voor evenementen zoals beschreven in het evenementenbeleid (niet belastend, belastend en bijzonder)

blijft de dB(A) norm op gevels van woningen of op specifiek bepaalde meetpunten ongewijzigd. Deze normen geven slechts beperkt bescherming tegen laagfrequente geluiden (zoals bastonen). Bij de hinderbeleving van muziekgeluid blijken met name de lage frequenties veelal belangrijk. Ook dragen de lage frequenties in de buitenlucht veelal verder en dringen ze gemakkelijker door de gevels van woningen binnen.

Voor het laagfrequente geluid kan gebruik worden gemaakt van zogenaamde dB(C)-waarden. In dB(C)­ metingen hebben bastonen een aanzienlijk zwaarder gewicht, waardoor een normering in dB(C) geschikt is voor een betere beheersing van het laagfrequent geluid.

Door de verschillen in 'weging' van beide eenheden ligt voor muziekgeluid de dB(C)-waarde getalsmatig hoger dan de bijbehorende dB(A)-waarde. Naast de soort muziek is ook de afstand tussen het meetpunt en het podium van invloed op de verschillen tussen dB(A) en dB(C). Bij een aantal andere gemeenten is proefondervindelijk gebleken dat geluidsnormen in dB(C) nodig zijn die afhankelijk van de muzieksoort 10 tot maximaal 15 dB hoger liggen dan de geluidsnorm in dB(A).

Indien te kleine verschillen tussen de dB(A) en de dB(C)-norm zouden worden gesteld wordt onevenredig afbreuk gedaan aan het typische karakter van de muziek en de beleving bij het publiek. Zijn de verschillen te groot dan zal dit leiden tot extra geluidoverlast (dus klachten) in een grotere omgeving. Met de invoer van dB(C)-normen in de evenementenvergunning worden naar verwachting de omwonenden beter beschermd tegen geluidoverlast vanwege evenementen, zodat de bewoners minder hinder zullen ondervinden van bastonen. Met de dB(C)-norm is het laagfrequent geluid dus beter te beheersen.

Gelet op het voorgaande ga ik over tot de invoering van dB(C)-normen waarbij gekozen wordt voor een verschilwaarde van 13 dB tussen dB(A) en dB(C) (vb. 80 dB(A) = 93 dB(C)). De aanvullende geluidsnormen worden opgenomen in de vergunning die benodigd is om een evenement te kunnen organiseren.

Bovenstaande beleidsuitgangspunten treden in werking met ingang van 1 januari 2012.

Lichtenvoorde, 27-12-2011

Henk Heijman

burgemeester

Ondertekening