Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2022

Geldend van 14-07-2023 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 16-08-2022

Intitulé

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2022

Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van gemeente Vijfheerenlanden in de vergadering van 16 augustus 2022,

Op grond van de Algemene Subsidie Verordening gemeente Vijfheerenlanden 2020 stelt het college de volgende Nadere regels vast,

Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2022

ARTIKEL 1 DEFINITIES

  • 1. budgetsubsidie: een subsidie aan een organisatie die een of meerdere beroepskrachten in dienst heeft:

    • a.

      ter uitvoering van activiteiten gericht op het realiseren van vooraf bepaalde resultaten, die zodanig van belang worden geacht dat die activiteiten naar aard en omvang kunnen worden beïnvloed, waarbij een resultaatgericht gericht afspraken kader (RAK) met de instelling wordt afgesloten.

  • 2. resultaat of outcome: de aanwijsbare verandering dan wel de gerealiseerde baat die een (of meerdere) diensten bij inwoners teweeg brengt, of een maatschappelijke baat oplevert. Het resultaat betreft de effectiviteit van een dienst, interventie of activiteit: wat levert het concreet op voor zowel de inwoners (individueel) als de Vijfheerenlandse samenleving in zijn geheel (collectief).

  • 3. sociaal domein (uit sociaal maatschappelijke agenda, SMA 2020 ): inspanningen die worden verricht rond werk, participatie en zelfredzaamheid, zorg en jeugd.

  • 4. sociaal maatschappelijke agenda 2020 (SMA): integrale beleidsagenda voor het (hele) sociaal domein die ontschotting en samenwerking bevordert;

  • 5. subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies voor bepaalde activiteiten (artikel 4:22 Awb).

ARTIKEL 2 REIKWIJDTE

  • 1. Deze Nadere regels zijn van toepassing op aanvragen voor een budgetsubsidie waarvan de activiteiten en daarmee de resultaten effect hebben op het sociaal domein en de in artikel 3 genoemde activiteiten.

ARTIKEL 3 SUBSIDIABELE ACTIVITEITEN

  • 1. Activiteiten die in aanmerking komen voor subsidie behoren tot de volgende werksoorten sociaal domein:

    • a.

      bibliotheekwerk;

    • b.

      welzijnswerk;

    • c.

      maatschappelijk werk;

    • d.

      ondersteuning van mantelzorgers en van vrijwilligers;

    • e.

      ondersteuning door ggz deskundigen;

    • f.

      ondersteuning door wijkverpleegkundigen;

    • g.

      ondersteuning van jongeren van 14-27 jaar;

    • h.

      vluchtelingenwerk;

    • i.

      vrijwillige schuldhulpverlening;

    • j.

      ondersteuning van minimagezinnen.

ARTIKEL 4 SUBSIDIECRITERIA

  • 1. De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komt in aanmerking voor verlening als deze waar mogelijk evidenced based is en/of gebaseerd op goede voorbeelden uit het land en;

    • a.

      aantoonbaar bijdraagt aan de realisatie van één of meer van de volgende maatschappelijke opgaven uit de sociaal maatschappelijke agenda (SMA) 2020:

      • a.

        Meedoen

      • b.

        Vitaliteit

      • c.

        Voor jezelf zorgen

      • d.

        Leven lang ontwikkelen.

  • 2. De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd draagt aantoonbaar bij aan de realisatie van één of meer van de volgende doelen, die bovengenoemde opgaven concretiseren:

    • meedoen

      • a.

        inwoners zetten hun talenten in voor zichzelf en de samenleving op een manier die bij hen past;

      • b.

        inwoners doen mee naar vermogen in de samenleving;

    • vitaliteit

      • a.

        inwoners beschikken over voldoende veerkracht om tegenslagen (zoals life events) op te vangen;

      • b.

        inwoners bewegen meer en hebben een gezonde leefstijl, waardoor zij gezond blijven;

      • c.

        inwoners ervaren een positieve gezondheid.

    • voor je zelf zorgen

      • a.

        ieder kind groeit op in een veilige omgeving, zoveel als mogelijk in gezinsverband;

      • b.

        inwoners die dat nodig hebben krijgen passende ondersteuning en zorg. Zo snel, licht en kortdurend als mogelijk en zo zwaar als noodzakelijk;

      • c.

        door inzet van preventie en vroeg-signalering wordt zwaardere zorg voorkomen.

    • leven lang ontwikkelen

      • a.

        er is een doorgaande leerlijn voor iedereen, waardoor inwoners blijven deelnemen aan de samenleving;

      • b.

        ouders dragen de verantwoordelijkheid voor en hebben de opvoedvaardigheden die nodig zijn om hun kinderen een gezonde en stabiele basis te bieden en ze op te laten groeien tot zelfredzame volwassenen;

      • c.

        het is de norm om leven lang te blijven ontwikkelen waardoor inwoners sterker staan in het leven.

  • 3. De activiteit waarvoor subsidie wordt aangevraagd komt in aanmerking voor verlening als deze concreet invulling geeft aan de volgende 11 uitgangspunten uit de SMA:

    • a.

      inwoners staan centraal;

    • b.

      keuzevrijheid van inwoners wordt gerespecteerd;

    • c.

      ondersteuning is dicht bij de leefwereld van de inwoners georganiseerd;

    • d.

      activiteiten dragen bij aan een veilige buurt en thuis;

    • e.

      er is sprake van een inclusieve samenleving;

    • f.

      preventie staat voorop;

    • g.

      er wordt zonder schotten samengewerkt;

    • h.

      samenwerking is op basis van strategisch partnerschap;

    • i.

      er wordt gewerkt volgens de bedoeling;

    • j.

      normaliseren is de norm;

    • k.

      goede voorbeelden uit het land worden optimaal gebruikt.

ARTIKEL 5 AANVULLENDE SUBSIDIECRITERIA

  • 1. In samenspraak tussen gemeente en maatschappelijk partners wordt bepaald welke meetlat (indicator) ingezet wordt om resultaten zichtbaar te maken.

  • 2. Voor subsidie ten behoeve van vluchtelingenwerk geldt dat bij de taakstelling voor de huisvesting van inburgeringsplichtige statushouders, de eventuele huisvesting van extra statushouders bovenop de taakstelling en de huisvesting van gezinsmigranten het beschikbaar gestelde (rijks)budget en aantallen leidend zijn.

  • 3. Voor de subsidie bibliotheekwerk geldt dat aan de volgende twee vereisten moet worden voldaan:

    • a.

      De bibliotheek is erkend conform de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen (Wsob);

    • b.

      De bibliotheek participeert in de samenwerkingsovereenkomst bibliotheekwerk gemeenten Houten, IJsselstein en Vijfheerenlanden (die als doel heeft het regionaal waarborgen van bibliotheekwerk).

ARTIKEL 6 SUBSIDIEPLAFOND EN VERDEELREGELS

  • 1. Bij het verdelen van subsidies wordt per werksoort een plafond vastgesteld. Deze werksoorten en plafonds staan in bijgaande overzichtsstaat.

  • 2. Alle subsidieaanvragen worden door de gemeente getoetst aan criteria uit artikel 4 en 5, waarbij het subsidieplafond de bovengrens is. Daarbij geldt het volgende:

    • a.

      Aanvragen voor structurele subsidie - voor jaarlijks terugkerende reguliere activiteiten - worden in behandeling genomen op basis van de subsidiering over 2022 en binnen de vastgestelde subsidieplafonds zoals verwerkt in bijgaande overzichtsstaat;

    • b.

      Aanvragen om éénmalige subsidie worden in behandeling genomen en beoordeeld op het beschikbaar zijn van budget dat niet valt binnen het genoemde plafond uit lid 1.

ARTIKEL 7 BEVOORSCHOTTING EN INDEXERING

  • 1. Bevoorschotting vindt plaats conform onderstaande verdeling:

    • a.

      bedragen onder de 50.000,- in 1 termijn

    • b.

      bedragen tot 100.000,- in 2 termijnen

    • c.

      bedragen boven de 100.000,- in 4 termijnen.

  • 2. Indexering van de subsidiebedragen vindt maximaal plaats op basis van de Overheidsbijdrage in de Arbeidskostenontwikkeling (OVA) systematiek:

    • a.

      het prognose OVA-percentage zoals het Centraal Economisch Plan (CEP) dat meldt wordt gebruikt voor de verlening. Specifiek: het percentage genoemd medio maart van het jaar van aanvragen;

    • b.

      het definitieve OVA-percentage zoals CEP dat meldt wordt gebruikt voor een eventuele bijstelling neerwaarts of opwaarts. Specifiek: het percentage genoemd medio maart van het jaar van uitvoeren;

    • c.

      de OVA-correctie wordt toegepast in het jaar volgend op het jaar van uitvoeren, in combinatie met het prognose OVA-percentage voor het nieuwe subsidiejaar.

ARTIKEL 8 VOORTGANG EN VERANTWOORDING

In het resultaatgericht afsprakenkader (RAK), dat onderdeel uitmaakt van de verleningsbeschikking, worden op basis van de aanvraag in overleg afspraken geconcretiseerd, ten behoeve van de voortgang, verantwoording en vaststelling.

  • 1.

    De voortgang wordt ambtelijk minimaal 2 x per kalenderjaar besproken en het verslag daarvan wordt gearchiveerd.

  • 2.

    De voortgang wordt bestuurlijk minimaal 1 x per kalenderjaar besproken en het verslag daarvan wordt gearchiveerd.

  • 3.

    In het verzoek tot vaststelling wordt concreet ingegaan op de in artikel 5 genoemde activiteiten en criteria (vergelijking aanvraag en bijdrage aan resultaat).

  • 4.

    Het verzoek tot vaststelling leidt tot een vaststellingsbeschikking.

ARTIKEL 9 INTREKKING OUDE NADERE REGELS

  • 1. De Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2021 worden bij inwerkingtreding van deze Nadere regels ingetrokken.

ARTIKEL 10 OVERGANGSBEPALINGEN

  • 1. De bepalingen van deze Nadere regels gelden voor subsidieaanvragen die worden ingediend voor kalenderjaar 2023 en latere subsidiejaren.

  • 2. In afwijking van het bepaalde in de Nadere regels artikel 10 lid 1 kunnen voor subsidiabele activiteit Nadere regels artikel 3 lid 1 sub j ondersteuning voor minimagezinnen subsidieaanvragen ingediend worden voor kalenderjaar 2022 en latere subsidiejaren.

  • 3. In afwijking van het bepaalde in artikel 13 ASV, conform artikel 13 lid 5 ASV geldt voor subsidiabele activiteit Nadere regels artikel 3 lid 1 sub j ondersteuning voor minimagezinnen dat vóór 1 december van elk jaar volgend op het jaar van subsidieverlening een verzoek tot vaststelling van de subsidie ingediend wordt.

  • 4. Op subsidies die voor de inwerkingtreding van deze Nadere regels zijn verleend, blijven de bepalingen van toepassing zoals opgenomen in de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2020 respectievelijk 2021.

ARTIKEL 11 SLOTBEPALINGEN

  • 1. Deze Nadere regels treden in werking één dag na de bekendmaking.

  • 2. Deze Nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2022.

Ondertekening

Bijlage 1 Overzichtsstaat structurele budgetsubsidies Sociaal Domein

Overzichtsstaat structurele budgetsubsidies Sociaal Domein

 
 

dienend als subsidieplafond 2023 en behorende bij de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2022

 
 
 

werksoort

omschrijving

subsidieplafond 2023 per werksoort is maximaal: bedrag 2022 inclusief prognose OVA-indexering CEP mrt 2023 icm correctie definitieve OVA 2023. Wordt dus 3,87 OVA plus 2,70 correctie maakt 6,57 %

 
 
 

bibliotheekwerk

 
 

stichting Bibliotheek Lek en IJssel

De bibliotheekwet (wet stelsel openbare bibliotheek voorzieningen, Wsob) is in 2020 geevalueerd en heeft o.a. geleid tot een bibliotheek conveant 2020-2023 tussen rijk, provincies en gemeenten. De afspraken uit dit convenant zijn gericht op het versterken van een gespreid en toegankelijk lokaal netwerk en het bijdragen aan maatschappelijke opgaven. Drie belangrijke opgaven zijn: bestrijden van laaggeletterdheid, bevorderen van digitale inclusie en stimuleren van persoonlijke ontwikkeling. De bibliotheek ontvangt hiervoor structueel een exploitatie subsidie, inclusief huisvestingskosten.

1.126.785

algemeen welzijns werk

 
 

stichting BindkrachtVHL

Welzijnsactiviteiten met als focus welzijnscoaching, financien en administratie, mantelzorg en vrijwilligerswerk.

1.372.991 € 

 
 

stichting MEE Plus/ AV

Welzijnsactiviteiten gericht op het via collectief cursusaanbod ondersteunen van: mantelzorgers bij zorgvragers met een complexe problematiek en van mantelzorgers in complexe mantelzorgsituaties.

34.825 € 

welzijnswerk vrijwilligers voorzieningen

 

Handje Helpen

Welzijnsactiviteiten gericht op het koppelen van stagiaires van scholen (met zorgopleidingen) en van vrijwilligers aan zorgvragers en mantelzorgers in Vijfheerenlanden

58.200 € 

maatschappelijk werk

 
 

stichting Vivenz/ de Sociale Basis

Maatschappelijke dienstverlening als reguliere inzet in sociaal team door (school)maatschappelijk werkers en thuisbegeleiders.

824.606 € 

 
 
 

stichting MEE UGV

Maatschappelijke dienstverlening als reguliere inzet in sociaal team door maatschappelijk werkers, met name ten behoeve van mensen met een licht verstandelijke beperking.

300.313 € 

 
 
 

stichting MEE UGV

Een bedrag van maximaal € 45.500,- (obv nacalculatie, géén indexering) is beschikbaar voor voorzieningen als Onafhankelijke Client Ondersteuning.

45.500 € 

 
 
 

stichting Diaconaal Maatschappelijk Werk Alblasserwaard Vijfheerenlanden

Inzet van maatschappelijk werkers, verbonden aan sociaal team.

35.929 € 

vrijwillige schuldhulpverlening

 

Maatje VHL

Hulp bij problematische financiële schulden en bijdragen aan financiële zelfredzaamheid.

167.743 € 

vluchtelingen werk

 

stichting Vluchtelingen Werk Zuidwest-Nederland

De subsidiëring ten behoeve van VluchtelingenWerk kent zes onderdelen: basisdienstverlening, maatschappelijke begeleiding (integratie in de breedste zin van het woord), coaching vestiging, aanvullende dienstverlening (Eurowijzer, financiële zelfredzaamheid, jobcoaching, ouderschapsondersteuning en andere noodzakelijke ondersteuning), het aanbieden van het Participatieverklaringstraject en het verzorgen van de praktijkuren van de leerroute zelfredzaalheid (Z-route) . Gemeente Gorinchem is contactgemeente en penvoerder voor de subsidieaanvraag en –afhandeling voor de arbeidsmarktregio Gorinchem waar gemeente Vijfheerenlanden onderdeel van uitmaakt.

zie artikel 5 lid 2 van de Nadere regels budgetsubsidies Sociaal Domein gemeente Vijfheerenlanden 2023

wijk-verpleegkundigen

 

stichting Rivas

Inzet in sociaal team van wijkverpleegkundige S1: zorgtaken, vroegsignalering en preventie, verbinding medisch en sociaal domein.

55.076 € 

ggz-deskundigheid

 

Yulius voor Geestelijke Gezondheid

Inzet in sociaal team: ondersteuning collega's sociaal team, bieden van kortdurende ggz ondersteuning vanuit sociaal team, zonodig juiste toeleiding naar gespecialiseerde zorg.

56.549 € 

 
 
 

Yulius voor Geestelijke Gezondheid

Inzet in GGZ Inloopvoorziening Leerdam: impuls voor maatschappelijke participatie, gericht op meedoen naar kunnen en vermogen, aansluitend op lokale voorzieningen, in verbinding met initiatieven gericht op het versterken van het netwerk, aandacht voor structuur bieden.

65.723 € 

 
 
 

Lister

Inzet in GGZ Inloopvoorziening Vianen: impuls voor maatschappelijke participatie, gericht op meedoen naar kunnen en vermogen, aansluitend op lokale voorzieningen, in verbinding met initiatieven gericht op het versterken van het netwerk, aandacht voor structuur bieden.

5.832 € 

ondersteuning van jongeren

 

stichting OOK voor jou

Coaching van jongeren van 14-27 jaar.

27.101 € 

ondersteuning minimagezinnen

 

stichting Leergeld AV

Uitvoering van een CultuurlijkVHL-pas voor minimagezinnen, aanvulling op het bestaande minima voorzieningenniveau

102.666 € 

 

totaal exclusief budget vluchtelingenwerk

4.279.839 €