Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende regels inzake parkeervergunning bedrijven (Nieuw stelsel parkeervergunningen bedrijven Stadshart)

Geldend van 01-01-2008 t/m heden

Intitulé

Besluit van het college van de gemeente Lelystad houdende regels inzake parkeervergunning bedrijven (Nieuw stelsel parkeervergunningen bedrijven Stadshart)

Nr. B07-15509-9

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lelystad

gelet op artikel 4:81 e.v. Algemene wet bestuursrecht:

BESLUIT

De navolgende beleidsregel vast et stellen:

Nieuw stelsel parkeervergunningen bedrijven Stadshart

Nota: 'Nieuw stelsel bedrijvenvergunningen 2008

1. Inleiding

Aanleiding en doel

Door de raad is besloten de regeling ten behoeve van abonnementen af te schaffen en te koppelen aan een nieuwe regeling voor parkeervergunningen voor bedrijven. Dit besluit maakt onderdeel uit van de Exploitatie Parkeren Stadshart zoals deze is behandeld in de raadsvergadering van 23 juni 2005.

De aanleiding hiervoor is het beter kunnen sturen van het parkeerbeleid ten aanzien van bedrijven gevestigd in het Stadshart. Hierdoor ontstaat een betere toedeling van de parkeervoorzieningen aan de verschillende doelgroepen die gebruik maken van het Stadshart. De nieuwe regeling voor vergunningen voor bedrijven zal beter aansluiten bij de exploitatie van het product parkeren zoals ook is verwoord in het Raadsvoorstel Exploitatie Parkeren Stadshart.

Huidige regeling

Op dit moment staan er abonnementen en vergunningen ter beschikking voor de werknemers en eigenaren van bedrijven die zijn gevestigd binnen het Stadshart. Wanneer men wil parkeren in het gebied waar betaald parkeren van kracht is, dan kan een vergunning worden aangevraagd. Met deze vergunning kan geparkeerd worden in de aangegeven parkeervoorzieningen. Per bedrijf kunnen er op dit moment twee vergunningen worden aangevraagd. De prijs van een vergunning voor bedrijven bedraagt€ 9,08 per jaar. De abonnementen worden met name aanvullend gebruikt door werknemers van bedrijven en organisaties gevestigd in het Stadshart. Deze kosten€ 200,- per jaar, en kunnen per bedrijf onbeperkt worden aangevraagd.

Het huidige stelsel biedt geen mogelijkheden om het parkeerbeleid te sturen. De prijzen van de vergunningen sluiten niet aan bij de kosten van het stelsel en bij de investeringen die worden gedaan in de parkeervoorzieningen binnen het stadshart. Er is geen goede verhouding tussen tarieven betaald parkeren en tarieven vergunningen.

2. Opbouw nieuw stelsel

Uitgangspunten

De uitgangspunten voor het nieuwe stelsel van parkeervergunningen zijn gericht op meer sturing op het parkeerbeleid, aansluiting bij de Exploitatie Parkeren Stadshart en het realiseren van een overgang tussen huidige en nieuwe regeling. De uitgangspunten worden hieronder omschreven.

2.1 Sturing parkeerbeleid

Het nieuwe stelsel dient de mogelijkheid te bieden om aan de hand van de regels voor vergunningenuitgifte te sturen in het gebruik van de beschikbare parkeerplaatsen. De basis hiervoor ligt in de parkeerexploitatie en de hieraan verbonden parkeerbalans. In de balans is de vraag en het aanbod naar parkeerplaatsen opgenomen. Hierbij is zowel de huidige als toekomstige balans berekend. Voor vraag en aanbod naar parkeerplaatsen is uitgegaan van het Programma Stadshart en de normen zoals deze zijn opgenomen in het Masterplan Stadshart. De balans is dynamisch, de wijzigingen in vraag en aanbod worden periodiek aangepast aan gewijzigde planvorming zodat zonodig plannen bijgesteld kunnen worden.

Bovendien wordt door periodieke tellingen van het gebruik van de parkeervoorzieningen de balans getoetst.

Thans is er op basis van de parkeerbalans nog ruimte tussen vraag en aanbod. In de Exploitatie Parkeren Stadshart is voor de toekomst geen rekening gehouden met een onbeperkte uitgifte van vergunningen aan bedrijven.

Het huidige gebruik van abonnementen en vergunningen past binnen de balans. In het nieuwe stelsel worden de abonnementen afgeschaft en zal een maximum gesteld worden aan het aantal uit te geven vergunningen. Dit wordt afhankelijk gesteld van de ruimte die de parkeerbalans biedt.

2.2 Aansluiting Exploitatie Parkeren Stadshart

In de Exploitatie Parkeren Stadshart van juni 2005 zijn de volgende tarieven gehanteerd:

afbeelding binnen de regeling

De in de exploitatie opgenomen tarieven zijn tot stand gekomen op basis van de volgende elementen:

  • de kosten van het stelsel (administratie-, materiaal- en handhavingskosten);

  • een vergelijking met andere steden (zie bijlage 1);

  • de investeringen in de parkeervoorzieningen in het Stadshart zoals opgenomen in de Exploitatie Parkeren Stadshart.

De huidige tarieven die worden gehanteerd voor abonnementen en vergunningen missen de aansluiting met de 3 genoemde elementen. Vooral bij de tarieven voor vergunningen bestaat een grote discrepantie tussen het huidige gehanteerde tarief en het in juni 2005 voorgestelde tarief. Bij de invoering van het nieuwe stelsel voor bedrijvenvergunningen is een staffel in de tarieven gewenst.

2.3 Aansluiting regeling abonnementen

De huidige regeling laat een onbeperkt gebruik toe van abonnementen. D9or veel werknemers van bedrijven in het Stadshart wordt gebruik gemaakt van de abonnementen. In het nieuwe stelsel wordt het aantal vergunningen dat wordt uitgegeven per bedrijf gehanteerd zodat het gebruik van abonnementen voor een deel hierin is meegenomen. Wel wordt het gebruik gekoppeld aan het werken binnen het Stadshart.

3. Het nieuwe stelsel

In deze paragraaf is het nieuwe stelsel voor parkeervergunningen voor bedrijven opgenomen met in achtneming van de hiervoor o_mschreven uitgangspunten.

In twee situaties komt men in aanmerking voor een parkeervergunning voor bedrijven:

A) Men werkt in het gebied waar betaald parkeren geldt. Aangetoond moet worden dat het voor de uitoefening van het beroep noodzakelijk is om in dat gebied een motorvoertuig te parkeren. Per adres worden maximaal twee vergunningen verleend.

B) Men werkt in het gebied maar beschikt al over het maximale aantal vergunningen of men kan niet aantonen dat het voor de uitoefening van het beroep noodzakelijk is in het gebied een motorvoertuig te parkeren. Aan deze vergunning worden de volgende restricties verbonden.

  • De norm voor het toekennen van de vergunning is 1 vergunning op de 5 werknemers.

  • De vergunningen worden verstrekt op basis van beschikbaarheid van parkeerplaatsen,

Binnen de parkeervergunningen genoemd onder A en B is nog verschil aangebracht in de omvang van de geldigheid van de vergunning.

  • a.

    geldig van maandag t/m vrijdag van 09:00 - 18:00 uur

  • b.

    geldig gedurende de algemene openingstijden van de winkels

Voor de tarieven stellen we voor dat er een staffel wordt gehanteerd die recht doet aan een groeitarief ten aanzien van de huidige vergunningen, maar ook aansluit bij de tarieven die voor de abonnementen worden gehanteerd.

We komen dan tot de volgende tarievenwijziging voor bedrijvenvergunningen in 2008:

afbeelding binnen de regeling

Voor het jaar 2009 betekent dit:

afbeelding binnen de regeling

Het is ook mogelijk een bedrijvenvergunning voor een half jaar aan te schaffen voor de helft van het tarief.

Mantelzorgvergunning

Indien een bewoner afhankelijk is van mantelzorg (niet-beroepsmatige onbetaalde zorg), dan kan de bewoner een mantelzorgvergunning aanvragen. De mantelzorgvergunning is bedoeld voor mantelzorgverleners. De vergunning is een jaar geldig en dîent na een jaar opnieuw aangevraagd te worden.

De kosten voor deze mantelzorgvergunning bedragen € 30,-- per jaar.

Zorgvergunningen

De volgende bevolkingsgroepen komen in aanmerking voor een zorgvergunning:

  • als huisarts

  • als verloskundige

  • als psychiater

  • als logopedist

  • als therapeut (fysio-, caesar- of mensendieck)

  • in de thuiszorg

  • bij Tafeltje Dekje.

Om in aanmerking te kunnen komen voor een zorgvergunning diensten, moet een directie of bestuur, of een zelfstandig werkend arts de aanvraag indienen. De vergunning wordt verleend op naam van de instelling of zelfstandig arts. In dat laatste geval komt de vergunning op het kenteken te staan. Een instelling krijgt maximaal het aantal vergunningen als er verzorgers tegelijkertijd in een gebied werkzaam zijn.

De kosten voor deze zorgvergunning bedragen€ 30,-- per jaar.

4. Uitvoering

4.1 Ontheffingen

Naast de vergunningen bestaat een regeling voor ontheffingen. Het verkrijgen van een tijdelijke ontheffing is mogelijk voor het parkeren in het Stadshart ten behoeve van het verrichten van werkzaamheden of voor het leveren van goederen buiten de venstertijden De regeling voor ontheffingen blijft ongewijzigd bestaan.

4.2 Communicatie

In het voortraject is dit voorstel besproken met de afdeling mobiliteit, de Klankbordgroep Stadshart en de Kamer van Koophandel.

De bedrijven in het Stadshart dienen tijdig te worden geïnformeerd over het nieuwe stelsel bedrijvenvergunningen. Zij dienen immers nieuwe vergunningen aan te vragen en zich bekend te maken met de nieuwe regelingen. Naast communicatie via het Stadsbulletin van de gemeente worden de houders van abonnementen en vergunningen schriftelijk op de hoogte gebracht van de wijzigingen.

4.3 Aanpassing parkeerverordening en inwerkingtreding nieuwe regeling

De Parkeerverordening 2005 zal aangepast worden aan de voorgestelde regeling. De huidige regeling treedt in werking na de vaststelling en publicatie van de nieuwe aangepaste parkeerverordening.

Gezien het te volgen communicatietraject is het voorstel om de inwerkingtreding per 1 januari 2008 te laten plaatsvinden.

afbeelding binnen de regeling

Ondertekening

Lelystad, 18 september 2009

Het college van de gemeente Lelystad

De secretaris, de burgemeester

Bijlage 1: Voorbeelden