Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678462
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678462/1
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Zeist 2022
Geldend van 28-06-2022 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Zeist 2022Burgemeester en wethouders van Zeist
Gelet op artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op de artikelen 1.61, eerste lid, 1.65, eerste lid, 1.66 en 1.72, eerste lid Wet kinderopvang;
besluiten:
de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Zeist 2022 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Algemeen
Artikel 1 Toepassing
Deze beleidsregels zijn van toepassing op de handhaving naar aanleiding van een overtreding van de bij of krachtens de Wet kinderopvang gestelde regelgeving.
Artikel 2 Vormen van handhaving
Bij het uitvoeren van het handhavingsbeleid heeft het college de volgende mogelijkheden:
- a.
herstelsanctie;
- b.
bestraffende sanctie.
Artikel 3 Kwaliteitseisen
-
1. De kwaliteitseisen, waar aan voldaan moet worden, staan genoemd in de Wet kinderopvang en alle onderliggende regelgeving.
-
2. De toezichthouder kinderopvang onderzoekt de naleving van deze kwaliteitseisen en legt de bevindingen vast in een inspectierapport.
-
3. In deze Beleidsregels Handhaving Wet kinderopvang gemeente Zeist 2022 wordt uitgegaan van deze kwaliteitseisen.
-
4. In het afwegingsoverzicht worden per domein de kwaliteitseisen geclusterd weergegeven en voorzien van een prioritering en bepaling van de hoogte van de bestuurlijke boete in geval van een overtreding. Het afwegingsoverzicht is als bijlage aan deze beleidsregels toegevoegd.
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
Artikel 4 Herstelsancties
-
1. Indien gebleken is dat een houder van een kindercentrum, een gastouderbureau of een voorziening voor gastouderopvang niet voldoet aan één of meer kwaliteitseisen van de Wet kinderopvang en alle daaruit voortvloeiende regelgeving, start het college in beginsel een herstellend traject. Dit traject is gericht op beëindiging van de overtreding(-en) en voorkoming van herhaling van de overtreding(-en).
-
2. Bij het uitvoeren van het herstellend traject hanteert het college de volgende stappen:
- a.
stap 1: waarschuwing
- b.
stap 2: aanwijzing
- c.
stap 3: last onder dwangsom/last onder bestuursdwang
- d.
stap 4: exploitatieverbod
- e.
stap 5: intrekken van toestemming tot exploitatie en intrekken van de registratie uit het landelijk register kinderopvang
- a.
-
3. Indien de aard van de overtreding hiertoe aanleiding geeft, kan het college besluiten om een bepaalde stap of bepaalde stappen van het herstellende traject over te slaan dan wel meerdere keren toe te passen. Hierin wordt rekening gehouden met een eventueel herstelaanbod dat al door de inspecteur tijdens het inspectieproces is toegekend. Indien dit herstelaanbod niet opgevolgd is, kan dit worden aangemerkt als een verzwarende omstandigheid en kan na overweging de waarschuwing worden overgeslagen.
-
4. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.
-
5. Bij het opleggen van een aanwijzing gelden de volgende hersteltermijnen:
- a.
prioriteit hoog: maximaal 0-4 weken;
- b.
prioriteit midden: maximaal 0-4 maanden;
- c.
prioriteit laag:maximaal 0-6 maanden.
- a.
-
Deze termijnen worden eveneens gehanteerd als begunstigingstermijn indien ervoor gekozen wordt om een last onder dwangsom / last onder bestuursdwang in te zetten.
Artikel 5 Intrekken toestemming tot exploitatie
Indien niet (langer) wordt voldaan aan de definities van de Wet kinderopvang voor wat betreft de geregistreerde voorziening (dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang) wordt de gegeven toestemming tot exploitatie ingetrokken door middel van een beschikking overeenkomstig artikel 1.46 lid 5 en 6 Wet kinderopvang. Aansluitend wordt de registratie verwijderd uit het landelijk register kinderopvang.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Artikel 6 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
Het college kan een bestuurlijke boete opleggen bij overtredingen.
Artikel 7 Hoogte bestuurlijke boete
-
1. Bij de berekening van de bestuurlijke boete als bedoeld in artikel 1.72, eerste lid van de Wet kinderopvang wordt voor alle overtredingen het boetebedrag dat is neergelegd in het afwegingsoverzicht als uitgangspunt gehanteerd.
-
2. In afwijking van het vorige lid, geldt voor voorzieningen voor gastouderopvang als uitgangspunt dat het boetebedrag zoals neergelegd in het afwegingsoverzicht met 0,5 kan worden vermenigvuldigd.
Artikel 8 Recidive
Bij de vaststelling van de boete kan het college besluiten om bij recidive het bedrag te verhogen:
- a.
1,5 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien een door een bestuurlijke boete te handhaven overtreding plaatsvindt binnen een periode van twee jaar nadat een eerdere overtreding van dezelfde wettelijke norm heeft plaatsgevonden waarvoor eveneens een bestuurlijke boete was opgelegd;
- b.
2 maal het onder artikel 7 bepaalde boetebedrag indien er sprake is van een derde of volgende overtreding van dezelfde wettelijke norm binnen een periode van twee jaar nadat de daaraan voorafgaande overtreding zich heeft voorgedaan waarvoor eveneens een bestuurlijke boete was opgelegd;.
Artikel 9 Matiging
-
1. Het college kan besluiten om de bestuurlijke boete te matigen, indien de belanghebbende aannemelijk maakt dat op grond van
- -
de ernst van de overtreding
- -
de mate van verwijtbaarheid
- -
de omstandigheden waaronder de overtreding is begaan of
- -
de omstandigheden waarin de overtreder verkeert,
- -
-
boeteoplegging volgens deze beleidsregels handhaving onevenredig is.
-
2. Van een situatie als bedoeld in het vorige lid kan in beginsel slechts sprake zijn, indien sprake is van bijzondere omstandigheden waarin bij de vaststelling van deze beleidsregels niet is voorzien.
Artikel 10 Samenloop
De totale bij boetebeschikking op te leggen boete bestaat, ingeval er sprake is van meerdere overtredingen, uit de som van de per overtreding berekende boetebedragen.
Artikel 11 Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Zeist 2022”.
Artikel 12 Inwerkingtreding
De “Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang gemeente Zeist 2022” treden in werking de dag volgend op de bekendmaking. Tegelijkertijd worden de “Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen Zeist” ingetrokken.
Ondertekening
Bijlage: Afwegingsoverzicht
Begripsomschrijvingen
In dit afwegingsmodel wordt verstaan onder:
Awb: |
Algemene wet bestuursrecht; |
Besluit go: |
Besluit kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang; |
Besluit ko: |
Besluit kwaliteit kinderopvang; |
Besluit registers: |
Besluit landelijk register kinderopvang, register buitenlandse kinderopvang en personenregister kinderopvang; |
Besluit ve: |
Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie; |
bso: |
kindercentrum voor buitenschoolse opvang; |
dag: |
kindercentrum voor dagopvang; |
gob: |
gastouderbureau; |
lrk: |
landelijk register kinderopvang; |
onverwijld: |
maximaal 4 weken bij een wijziging als bedoeld in artikel 1.47, lid 1, Wko; |
prk: |
personenregister kinderopvang; |
Regeling ehbo: |
Regeling aanwijzing geregistreerde certificaten voor kinderopvang inzake met goed […] afgesloten onderricht verlenen van eerste hulp aan kinderen; |
Regeling go: |
Regeling kwaliteit gastouderbureaus, gastouders en voorzieningen voor gastouderopvang; |
Regeling Wko: |
Regeling Wet kinderopvang; |
ve: |
voorschoolse educatie; |
vgo: |
voorziening voor gastouderopvang; |
vog: |
verklaring omtrent het gedrag; |
Wko: |
Wet kinderopvang. |
HOOFDSTUK 1. KINDERCENTRA VOOR DAG- EN BUITENSCHOOLSE OPVANG
Registratie, wijzigingen en administratie
1.1.1 Registratie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.45, lid 3 (dag, bso) |
Hoog |
€ 20.750 |
1.1.2 Wijzigingen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.47, lid 1 (dag, bso) Besluit lrk 7, lid 2 en 5, lid 1 en 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 1.000 |
1.1.3 Administratie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.52, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 500 per overeenkomst |
|
Regeling Wko 11, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 8.000 |
|
Regeling Wko 11, lid 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 500 per onderdeel |
1.2 Pedagogisch klimaat
1.2.1 Pedagogisch beleid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 3, lid 1 (dag), 12, lid 1 (bso) Besluit ve 4a, lid 2 (ve) |
Hoog Hoog |
€ 3.000 € 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 3, lid 2 en 3 (dag), 12, lid 2 en 3 (bso) Besluit ve 4a, lid 1 (ve) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Besluit ve 4a, lid 2 (ve) |
Gemiddeld |
€ 2.000 |
1.2.2 Pedagogische praktijk |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.49, lid 1 en 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 2 (dag), 11 (bso) |
Hoog |
€ 10.000 |
1.2.3 Voorschoolse educatie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Besluit ve 2 (ve) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Besluit ve 5 (ve) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.3 Personeel en groepen
1.3.1 Verklaring omtrent het gedrag en personenregister kinderopvang |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 3 en 4 en 1.48d, lid 2 en 3 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 per persoon |
|
Wko 1.50, lid 6 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 7 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 8 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.3.2 Opleidingseisen en eisen aan de inzet van beroepskrachten in opleidingen stagiairs |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 6, lid 1 en 3 (dag), 15, lid 1 en 3 (bso) Regeling Wko 7, lid 1 en 2 (dag), 9a, lid 1 en 3 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (bso) Besluit ko 15, lid 1 (bso) Regeling Wko 9a, lid 1 en 2 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Besluit ve 4, lid 1, 2, 3 en 3a (ve) Regeling Wko 10c (ve) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Regeling Wko 9 (dag) 9c (bso) |
Hoog Hoog |
€ 1.000 €3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 8 (dag), 16, lid 7 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Besluit ve 4, lid 4 (ve) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€ 1.000 € 500 per onderdeel |
1.3.3 Aantal beroepskrachten |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 1, 2, 4 en 7 (dag), 16, lid 1, 2 en 4 (bso) Besluit ve 3, lid 1 (ve) |
Hoog |
€ 5.000 (dag) € 2.500 (bso) |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 3, lid 4 (dag), 12, lid 4 (bso) |
Gemiddeld |
€ 500 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 5 (dag), 16, lid 5 (bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 7, lid 6 (dag), 16, lid 6 (bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
1.3.4 Inzet pedagogisch beleidsmedewerkers |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 Besluit ko 8, lid 1 en 2 (dag), 17, lid 1 en 2 (bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 Besluit ko 8, lid 3 (dag), 17, lid 3 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 1.000 € 2.000 |
1.3.5 Stabiliteit van de opvang voor kinderen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 9, lid 1 (dag), 18, lid 1 (bso) Besluit ve 3, lid 2 (ve) |
Hoog |
€ 4.000 (dag) € 2.000 (bso) € 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag) Besluit ko 9, lid 3 (dag) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag) Besluit ko 9, lid 4 (dag) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag) Besluit ko 9, lid 6 (dag) |
Gemiddeld |
€ 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 9, lid 11 (dag), 18, lid 5 (bso) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€ 1.000 € 500 |
1.3.6 Gebruik van de voorgeschreven voertaal |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.55, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.55, lid 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
1.4 Veiligheid en gezondheid
1.4.1 Veiligheids- en gezondheidsbeleid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 1 (dag), 13, lid 1 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 3.000 € 2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 2 (dag), 13, lid 2 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 3.000 €2.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 3, 4 (dag), 13, lid 3 (bso) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 4, lid 5 (dag), 13, lid 4 (bso) Regeling Wko 8 (dag), 9b (bso) Regeling ehbo 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.4.2 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.51a, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51a, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 5, lid 1 en 2 (dag), 14, lid 1 en 2 (bso) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.51a, lid 4 (dag, bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.51b, lid 1 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51b, lid 2 (dag, bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51b, lid 5 en1.51c, lid 3 (dag, bso) |
Hoog |
€ 2.000 |
1.5 Accommodatie
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 1 (dag), 19, lid 1 (bso) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 2 (dag), 19, lid 2 (bso) |
Hoog Hoog |
€ 2.000 per groep € 3.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 3 (dag), 19, lid 3 (bso) |
Hoog Gemiddeld |
€ 2.000 € 1.000 |
|
Wko 1.50, lid 1 (dag, bso) Besluit ko 10, lid 4 (dag) |
Hoog |
€ 3.000 |
1.6 Ouderrecht
1.6.1 Informatie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.54, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.54, lid 2 en 3 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
1.6.2 Oudercommissie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.58, lid 1 en 2 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 3 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 4, 5 en 6 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.59, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 500 |
|
Wko 1.59, lid 2, 3, 4 en 5 (dag, bso) |
Laag |
€ 500 |
1.6.3 Klachten en geschillen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.57b, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 2 (dag, bso) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€1.000 € 500 per onderdeel |
|
Wko 1.57b, lid 3 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 4 (dag, bso) Regeling Wko 11h (dag, bso) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 5 en 6 (dag, bso) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 8 (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57c, lid 1 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57c, lid 2 (dag, bso) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
1.7 Overig
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.65, lid 5 (dag, bso) Awb 5:20 (dag, bso) |
Hoog |
€ 4.150 |
|
Wko 1.66 (dag, bso) |
Hoog |
€ 20.750 |
HOOFDSTUK 2. GASTOUDERBUREAUS EN VOORZIENINGEN VOOR GASTOUDEROPVANG
2.1 Registratie, wijzigingen en administratie
2.1.1 Registratie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.45, lid 3 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 20.750 |
2.1.2 Wijzigingen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.47, lid 1 (gob) Besluit lrk 7, lid 2 en 5, lid 1 en 2 (gob) |
Hoog |
€ 1.000 |
2.1.3 Administratie |
|||
|
Wko 1.56, lid 4 (gob) Regeling Wko 11b en 11e (gob) |
Gemiddeld |
€ 500 per overeenkomst |
|
Regeling Wko 11, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 8.000 |
|
Regeling Wko 11, lid 2 en 3 (gob) Besluit go 7, lid 4 (gob) |
Hoog |
€ 500 per onderdeel |
2.2 Pedagogisch klimaat
2.2.1 Pedagogisch beleid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Besluit go 11, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 12a, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Regeling go 12a, lid 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 16 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
2.2.2 Pedagogische praktijk |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.49, lid 4 onder a en 1.56, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 10.000 |
|
Wko 1.49, lid 3 en 1.56b, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 1.000 |
2.3 Personeel en eisen aan gastouder
2.3.1 Verklaring omtrent het gedrag en personenregister kinderopvang |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.56, lid 3 en 1,50, lid 3 en 4 (gob), 1.56b, lid 3 (vgo) en 1.48d, lid 2 (gob, vgo) en 3 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 per persoon |
|
Wko 1.56, lid 3 en1.50, lid 6 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56, lid 3 en 1.50, lid 7 en 1.56b, lid 5 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56, lid 3 en1.50, lid 8 (gob) en 1.56b, lid 7 (vgo) |
Hoog |
€ 3.000 |
2.3.2 Deskundigheid gastouder |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) en 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 13, lid 1 onder a en 2 (vgo) Regeling Wko 10, lid 1 en 2, 10a, lid 1 en 2, 10b, lid 1 en 2 (vgo) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 13, lid 1 onder b en 3 (vgo) Regeling Wko 10d (vgo) Regeling ehbo 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
2.3.3 Gebruik van de voorgeschreven voertaal |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.55, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.55, lid 2 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 2.000 |
2.4 Accommodatie
2.4.1 Eisen aan ruimtes |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder a (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder b (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder c (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder d (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 15, lid 1 (vgo) Regeling go 14, lid 1 onder a (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 14, lid 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 per vgo |
2.4.2 Groepssamenstelling |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 14, lid 1 (vgo) Regeling go 13, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11b, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
2.5 Veiligheid en gezondheid
2.5.1 Risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.51 (gob) Besluit go 7, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51 (gob) Besluit go 7, lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.51 (gob) Besluit go 7, lid 3 en 5 (gob) Regeling go 11, lid 1, 3 en 4 (gob, vgo) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 12, lid 1 (vgo) Regeling go 11, lid 2 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
|
Besluit go 7, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Besluit go 12, lid 1 (vgo) Regeling go 11, lid 1 (vgo) |
Gemiddeld |
€ 100 |
2.5.2 Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.51a, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51a, lid 1 (gob) Besluit go 8, lid 1 en 2(gob) |
Gemiddeld |
€ 500 per onderdeel |
|
Wko 1.51a, lid 4 (gob) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.51b, lid 1 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51b, lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 |
|
Wko 1.51c, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.51c, lid 2 (vgo) |
Hoog |
€ 300 |
|
Wko 1.51b, lid 5 en1.51c, lid 3 (gob) |
Hoog |
€ 2.000 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
2.5.3 Bereikbaarheid gastouder en achterwacht |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 12, lid 2 (vgo) |
Gemiddeld |
€ 100 |
|
Wko 1.56b, lid 1 (vgo) Besluit go 12, lid 2 (vgo) Regeling go 12 (vgo) |
Hoog |
€ 200 |
2.6 Ouderrecht
2.6.1 Informatie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.54a, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.54a, lid 2 en 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
2.6.2 Oudercommissie |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.58, lid 1 en 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.58, lid 4, 5 en 6 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.59, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 500 |
|
Wko 1.59, lid 2, 3, 4 en 5 (gob) |
Laag |
€ 500 |
2.6.3 Klachten en geschillen |
|||
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.57b, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 2 (gob) |
Gemiddeld Gemiddeld |
€ 1.000 € 500 per onderdeel |
|
Wko 1.57b, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57b, lid 4 (gob) Regeling Wko 11h (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 5 en 6 (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57b, lid 8 (gob) |
Laag |
€ 500 |
|
Wko 1.57c, lid 1 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
|
Wko 1.57c, lid 2 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
2.7 Kwaliteit gastouderbureau en zorgplicht
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.49, lid 4 onder b (gob) |
Hoog |
€ 1.000 per vgo |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11a, lid 1 onder a, b, c, d en lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 1.000 per gesprek |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11a, lid 1 onder e (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 per vgo |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11a, lid 1 onder f (gob) |
Hoog |
€ 1.000 per vgo |
|
Wko 1.56a (gob) |
Laag |
€ 500 per ouder |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11b, lid 2 (gob) |
Hoog |
€ 3.000 per vgo |
|
Wko 1.56, lid 1 (gob) Regeling go 11b, lid 3 (gob) |
Gemiddeld |
€ 1.000 |
Overig
Overtreding |
Artikel |
Prioriteit |
Boetebedrag |
|
Wko 1.65, lid 5 (gob, vgo) Awb 5:20 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 4.150 |
|
Wko 1.66 (gob, vgo) |
Hoog |
€ 20.750 |
Toelichting
Algemene toelichting
Hoofdstuk 2 Herstellend traject
In een herstellend traject zijn verschillende stappen te onderscheiden.
Stap 1: waarschuwing.
Stap 2: aanwijzing (artikel 1.65 eerste lid Wko).
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waarin zich een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau bevindt dat de bij of krachtens artikelen 1.47 lid 1 en 1.48d tot en met 1.59 gegeven voorschriften (de ‘kwaliteitseisen’) niet of in onvoldoende mate naleeft, geeft de houder een schriftelijke aanwijzing.
In een aanwijzing wordt met redenen omkleed aangegeven op welke punten de bedoelde voorschriften niet of in onvoldoende mate worden nageleefd. Ook wordt aangegeven welke maatregelen door de houder binnen de gestelde termijn genomen dienen te worden. De duur van de hersteltermijn is afhankelijk van de prioriteit die is toegekend aan de kwaliteitseis zoals afgeleid kan worden uit het afwegingsoverzicht dat als bijlage is opgenomen.
In geval van een overtreding met de prioriteit hoog, zal de hersteltermijn maximaal 4 weken bedragen. Is er sprake van een overtreding met een gemiddelde of lage prioriteit dan bedraagt de hersteltermijn maximaal respectievelijk 4 of 6 maanden.
Na het verstrijken van de hersteltermijn dient de overtreding duurzaam beëindigd te zijn. Ter controle hiervan kan de handhaver schriftelijke bewijsstukken opvragen dan wel aan de GGD opdracht geven voor een herinspectie. Is de overtreding niet beëindigd, dan wordt een volgende stap ingezet.
Stap 3: last onder dwangsom of last onder bestuursdwang (artikel 125, tweede lid Gemeentewet en artikel 5:32 Awb).
De algemene bestuursdwangbevoegdheid is neergelegd in artikel 125 van de Gemeentewet. In gevallen waarin het bestuursorgaan de mogelijkheid heeft om zelf de overtreding te beëindigen (op kosten van de overtreder) kan een last onder bestuursdwang opgelegd worden.
De bevoegdheid tot het opleggen van een last onder dwangsom is een van de bestuursdwangbevoegdheid afgeleide bevoegdheid; neergelegd in artikel 5:32 Awb.
Een last onder dwangsom wordt opgelegd met als doel herstel van de overtreding en/of voorkoming van herhaling van de overtreding.
De stap last onder dwangsom kan meerdere keren worden genomen voor een geconstateerde overtreding. Indien een eerste last onder dwangsom geen resultaat heeft gehad, kan worden overwogen een nieuwe, hogere last onder dwangsom op te leggen. Dit vereist dan wel een nieuw besluit. Ook kan besloten worden een volgende stap in het herstellend traject te zetten.
De last onder dwangsom kan ook preventief worden opgelegd. Van een preventieve last is sprake als de last wordt opgelegd voordat enige overtreding heeft plaatsgevonden. Hiervoor geldt dat het gevaar van de overtreding klaarblijkelijk dreigt, dat wil zeggen dat de overtreding zich met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal voordoen.
Stap 4: exploitatieverbod (artikel 1.66 Wko).
Het college kan de houder verbieden een kindercentrum, een voorziening voor gastouderopvang of een gastouderbureau in exploitatie te nemen danwel de exploitatie voort te zetten. Dit kan het college onder andere in de volgende gevallen:
- -
zolang de houder een bevel of aanwijzing niet opvolgt en het opleggen van een last onder bestuursdwang niet mogelijk is (eerste lid).
- -
als een kindercentrum, gastouderbureau, voorziening voor gastouderopvang of peuterspeelzaal niet of niet langer aan de kwaliteitseisen voldoet (tweede lid).
Stap 5: het intrekken van de beschikking met toestemming tot exploitatie en het verwijderen van de registratie uit het landelijk register kinderopvang, artikel 1.46 vijfde en zesde lid van de Wko, artikel 1.47a, tweede lid van de Wko en artikel 8, eerste lid van het Besluit landelijk register kinderopvang en register buitenlandse kinderopvang.
Er zijn verschillende gronden waarop het college, in het kader van handhaving, de toestemming tot exploitatie kan intrekken en de registratie van deze voorziening verwijdert uit het register:
- -
indien is gebleken dat de houder niet langer de kinderopvangvoorziening exploiteert;
- -
indien uit een GGD-onderzoek of anderszins is gebleken dat de houder naar verwachting niet dan wel niet langer voldoet aan de bij of krachtens hoofdstuk 1 afdeling 3, paragrafen 2 en 3 Wko gegeven voorschriften;
- -
indien drie maanden na de registratie de exploitatie van de organisatie voor kinderopvang niet daadwerkelijk is aangevangen.
Vanaf het moment dat een voorziening voor kinderopvang de toestemming tot exploitatie is ingetrokken en de registratie van deze voorziening verwijderd is uit het landelijk register kinderopvang, is er geen sprake meer van kinderopvang in de zin van de wet. Voortzetten van de exploitatie leidt tot niet geregistreerde kinderopvang (illegale kinderopvang) en kan leiden tot een bestuurlijke boete of vervolging door het Openbaar Ministerie op basis van overtreding van de Wet Economische Delicten.
Hoofdstuk 3 Bestraffend traject
Een bestraffende sanctie bestraft een overtreding die ‘in het verleden’ begaan is. Er is dus een overtreding geconstateerd en dat feit wordt bestraft. De vorm van een bestraffende sanctie onder de Wet kinderopvang is de bestuurlijke boete (artikel 1.72, eerste lid van de Wko).
In de Beleidsregels handhaving Wet kinderopvang 2022 is neergelegd op welke wijze het college invulling geeft aan zijn beleidsvrijheid.
Het beleid houdt in dat het college in geval van een overtreding met prioriteit hoog, gemiddeld of laag, gebruikt maakt van zijn bevoegdheid en een boete ter hoogte van het in het afwegingsoverzicht genoemde bedrag (met inachtneming van de bepalingen over de boete in deze beleidsregels) kan opleggen.
Uitzondering hierop is de voorziening voor gastouderopvang. Hiervoor geldt dat de hoogte van de boete zoals opgenomen in het afwegingsoverzicht wordt gehalveerd. De achterliggende gedachte hierbij is het bijzondere karakter van deze voorziening.
Als er sprake is van een overtreding zoals genoemd in het afwegingsoverzicht onder “overige overtredingen” dan kan het college eveneens een boete opleggen.
Bij overtredingen met een prioriteit gemiddeld of laag, kan het college besluiten een boete op te leggen. De hoogte van de boete zal met inachtneming van de algemene bepalingen hieromtrent worden bepaald.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 Toepassing
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 2 Vormen van sanctioneren
In dit artikel worden de vormen van handhaving benoemd. Een herstelsanctie is gericht op herstel van een overtreding en/of voorkoming van herhaling. Een bestraffende sanctie is gericht op bestraffen van een begane overtreding. In de Algemene wet bestuursrecht wordt ook wel gesproken over leedtoevoeging.
Artikel 3 Kwaliteitseisen
De kwaliteitseisen waaraan bij of krachtens de Wet kinderopvang voldaan moet worden staan in de wet- en regelgeving. Een volledige opsomming is ook terug te vinden in de door de toezichthouder gebruikte modelrapporten.
Artikel 4 Herstelsancties
Voor een uitgebreide toelichting wordt verwezen naar de algemene toelichting op hoofdstuk 2 hierboven.
Artikel 5 Intrekken toestemming tot exploitatie
Indien een geregistreerde voorziening, te weten dagopvang, buitenschoolse opvang, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang niet meer voldoet aan de definitie hiervan in de Wet kinderopvang, wordt de gegeven toestemming tot exploitatie door middel van een beschikking ingetrokken en zal deze uit het landelijk register kinderopvang worden verwijderd. Dit omdat uitsluitend voorzieningen die aan de definitie voldoen dienen te worden geregistreerd en geëxploiteerd mogen worden. Er zal in dit geval geen herstellend handhavingstraject worden ingezet.
Artikel 6 Gebruik bevoegdheid opleggen bestuurlijke boete
Het opleggen van een bestuurlijke boete is een bevoegdheid van het college. Dit betekent dat het college een bestuurlijke boete op kan leggen, maar daartoe niet verplicht is. Indien het college daartoe overgaat, is hetgeen in deze beleidsregels is bepaald onverkort van toepassing.
Artikel 7 Hoogte bestuurlijke boete
Eerste lid
In de Wet kinderopvang is het maximaal op te leggen boetebedrag aangegeven. Het college heeft derhalve beleidsvrijheid ten aanzien van de hoogte van het op te leggen boetebedrag naar aanleiding van een specifieke overtreding.
Voor overtreding van de kwaliteitseisen geldt dat het college de hoogte van de boetebedragen heeft afgestemd op de prioritering van de overtreding. Een hoge prioritering betekent dat er ook in algemene zin sprake is van een ernstige overtreding, terwijl aan minder ernstige overtredingen een lage(re) prioritering (gemiddeld of laag) is toegekend.
Mede gelet op het in artikel 1.72 van de Wet kinderopvang neergelegde boetemaximum heeft dit geleid tot de volgende verdeling.
Prioritering |
Boetebedrag |
Hoog |
€ 1.000,- tot € 8.000,- |
Gemiddeld |
€ 750,- tot € 3.000,- |
Laag |
Maximaal € 1500,- |
Uitzonderingen hierop zijn:
- •
In geval van overtreding van de artikelen 1.66 en 1.45 is sprake van economische delicten, gesanctioneerd in de Wet op de Economische Delicten. In artikel 1 en 6 van deze wet is bepaald dat deze overtredingen beboet worden met een boete van de vierde categorie. De boetebedragen in onderhavig beleid komen hiermee overeen.
- •
Overtreding van artikel 5:20 Algemene wet bestuursrecht is een strafbaar feit; strafbaar gesteld in artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht: “Hij die opzettelijk niet voldoet aan een bevel of een vordering, krachtens wettelijk voorschrift gedaan door een ambtenaar met de uitoefening van enig toezicht belast of door een ambtenaar belast met of bevoegd verklaard tot het opsporen of onderzoeken van strafbare feiten, alsmede hij die opzettelijk enige handeling, door een van die ambtenaren ondernomen ter uitvoering van enig wettelijk voorschrift, belet, belemmert of verijdelt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie.” Het boetebedrag voor deze overtreding, komt overeen met het in het Wetboek van Strafrecht genoemde bedrag voor overtredingen van de tweede categorie.
Tweede lid
Gezien het bijzondere karakter van de voorziening voor gastouderopvang is ervoor gekozen de hoogte van de op te leggen boete met de helft te verlagen. Dit geldt niet wanneer het een kwaliteitseis is die specifiek alleen aan de gastouder wordt gesteld. In dat geval is de boete al op deze situatie afgestemd.
Het voorgaande laat onverlet dat het college op grond van artikel 5:46, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht gehouden is de hoogte van de bestuurlijke boete af te stemmen op de ernst van de overtreding en de mate waarin deze aan de overtreder kan worden verweten, waarbij het college zo nodig rekening houdt met de omstandigheden waaronder de overtreding is gepleegd. Het college heeft door middel van de prioritering en de aansluiting op de betreffende strafrechtelijke overtredingen de ernst van de overtredingen geobjectiveerd.
Artikel 8 Recidive
Bij recidive treedt strafverzwaring op. Dit artikel bepaalt de hoogte van de strafverzwaring.
In het geval de overtreder de afgelopen twee jaar al eerder is beboet voor eenzelfde overtreding verhoogt het college de boete met 50%.
Daarbij is irrelevant of de in het verleden gepleegde overtreding(en) al dan niet betrekking hadden op hetzelfde kindercentrum, gastouderbureau, peuterspeelzaal of gastouderopvang waarvoor de nieuwe boete wordt opgelegd. Bepalend is of de overtreder als houder al eerder een boete is opgelegd.
Iedere volgende overtreding binnen de periode van twee jaar wordt bestraft met een boete van 2 maal het in het afwegingsoverzicht opgenomen boetebedrag.
Artikel 9 Matiging
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 10 Samenloop
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 11 Citeertitel
Dit artikel spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl