Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678302
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678302/1
Beleidsregel Huishoudelijke ondersteuning
Geldend van 01-07-2022 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel Huishoudelijke ondersteuningBurgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
gelet op artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Overbetuwe 2018 ;
b e s l u i t e n:
vast te stellen de
Beleidsregel Huishoudelijke ondersteuninggemeente Overbetuwe 2022
Algemeen
Deze beleidsregel is een verdere uitwerking van de regels zoals opgenomen in de Verordening maatschappelijke ondersteuning. Met deze beleidsregel wordt een afwegingskader geformuleerd of en onder welke voorwaarden welke vorm van huishoudelijke ondersteuning kan worden ingezet.
Huishoudelijke ondersteuning wordt geboden aan inwoners die onvoldoende in staat zijn op eigen kracht, met gebruikelijke hulp, mantelzorg of met hulp van andere personen uit het sociaal netwerk een schoon en leefbaar huis te realiseren. De hoogte van de ondersteuning wordt bepaald door de mate van beperking, de wijze waarop degene met zijn beperking om gaat en de mate van leerbaarheid. Maar ook andere aspecten zijn van belang, zoals de grootte van de woning en de gezinssamenstelling.
De huishoudelijke ondersteuning kent een algemene voorziening en een maatwerkvoorziening. De algemene voorziening is voorliggend op de maatwerkvoorziening.
Hoofdstuk 1 Huishoudelijke ondersteuning als algemene voorziening
Artikel 1 Taken
Deze huishoudelijke ondersteuning kan bestaan uit het uitvoeren van de volgende taken:
- 1.
Lichte huishoudelijke taken: bed opmaken, stoffen, afwassen, kamers opruimen.
- 2.
Zware huishoudelijke taken: stofzuigen, schrobben, soppen van sanitair en keuken, dweilen, bedden verschonen, opruimen huisvuil.
- 3.
Beschikken over een schone was (wassen en drogen)
- 4.
Beschikken over en opruimen van boodschappen.
- 5.
Verzorgen van maaltijden: bereiden broodmaaltijden en opwarmen en klaarzetten van de warme maaltijden.
De boodschappendienst en diensten als ‘tafeltje- dekje’ zijn voorliggend. Zijn deze voorzieningen aanwezig én betaalbaar voor de inwoner, dan worden ze niet geïndiceerd. Indien een inwoner ivm een minimuminkomen deze kosten niet kan betalen, worden de meerkosten vergoed via de bijzondere bijstand.
Artikel 2 Voorwaarden algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning
-
1. Deze voorziening wordt verleend tussen tot maximaal 180 min. per week.
-
2. Voor deze ondersteuning komt in aanmerking:
- a.
een inwoner van de gemeente Overbetuwe.
- b.
een inwoner met dusdanige beperkingen dat degene niet (meer) in staat is het huis schoon en leefbaar te houden;
- c.
de inwoner kan geen beroep doen op naasten van 18 jaar en ouder die tot de huiselijke kring behoren;
- d.
de inwoner heeft geen Wlz indicatie;
- e.
de inwoner woont zelfstandig;
- f.
de inwoner is in staat zelf regie te voeren: bewaren van overzicht, het organiseren van het dagelijks leven en aansturen van de hulp;
- a.
-
3. Doelgroep en maximale periode van ondersteuning:
- a.
een inwoner van 75 jaar en ouder ontvangt de ondersteuning zolang dit nodig en/of voldoende is.
- b.
een inwoner van 18- 74 jaar met fysieke en/of beperkingen in de sociale redzaamheid ontvangt de ondersteuning zolang dit nodig en/of voldoende is.
- c.
een overbelaste mantelzorger ontvangt eenmalig maximaal 6 maanden ondersteuning.
- d.
een inwoner die revalideert of transferzorg nodig heeft na een ziekenhuisopname ontvangt maximaal 3 maanden ondersteuning.
- a.
Artikel 3 Toegang tot de huishoudelijke ondersteuning als algemene voorziening
-
1. De inwoner met een ondersteuningsvraag voor huishoudelijke ondersteuning neemt rechtstreeks contact op met de zorgaanbieder van voorkeur. De inwoner kan de contactgegevens bij de gemeente opvragen. Informatie over zorgaanbieders en de voorwaarden zijn ook op de website van de gemeente te vinden.
-
2. De inwoner maakt zelf een afspraak met de zorgaanbieder.
-
3. De zorgaanbieder controleert of de inwoner tot de doelgroep behoort, onderzoekt wat de ondersteuningsbehoefte is en hoeveel uur ondersteuning nodig is.
-
4. Als blijkt dat de inwoner tot de doelgroep behoort, dan wordt gestart met een algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning.
-
5. Als blijkt dat de inwoner meer ondersteuning nodig heeft dan 180 minuten per week dan kan de inwoner een melding doen voor een aanvraag maatwerkvoorziening huishoudelijke ondersteuning.
Artikel 4 Schriftelijke overeenkomst
-
1. De zorgaanbieder maakt met de inwoner afspraken over de dienstverlening. De afspraken legt de aanbieder vast in een schriftelijke overeenkomst. Daarin is minimaal opgenomen:
- a.
wat de inwoner en zijn netwerk zelf kan doen;
- b.
tot welke doelgroep de inwoner behoort;
- c.
aantal uren, frequentie, duur en soort taken.
- a.
-
2. Wijzigingen tekent de zorgaanbieder na overleg met de inwoner in de overeenkomst aan.
-
3. De gemeente ontvangt van de zorgaanbieder een kopie van de overeenkomst en eventuele wijzigingen.
Hoofdstuk 2 Huishoudelijke ondersteuning als maatwerkvoorziening
Artikel 5 Taken
Naast de taken zoals onder hoofdstuk 1 vermeld, wordt ook aandacht besteed aan:
- 1.
Het activeren van de inwoner zodat degene zijn eigen huishouden kan blijven voeren;
- 2.
Het stimuleren van de zelfraadzaamheid via advies, informatie en voorlichting;
- 3.
Het aanleren van huishoudelijke taken;
- 4.
Het organiseren en structureren van dagelijkse huishoudelijke taken;
- 5.
Het gedeeltelijk overnemen van huishoudelijke taken als activeren en aanleren niet mogelijk is.
Artikel 6 Voorwaarden voor huishoudelijke ondersteuning als maatwerkvoorziening
-
1. Als gebruikelijke hulp, sociaal netwerk, mantelzorg of algemene voorzieningen niet of onvoldoende aanwezig zijn voor een schoon en leefbaar huis.
-
2. Als een inwoner zodanig fysieke en of psychische beperkingen heeft, dat degene langdurig (langer dan 6 weken) niet in staat is het huishouden te doen;
-
3. Als een inwoner niet zelf de regie kan voeren en ondersteuning/ sturing nodig heeft bij de uitvoering van huishoudelijke taken.
-
4. Als de algemene voorziening huishoudelijke ondersteuning niet passend is.
Artikel 7 Voorliggende voorziening
-
1. Samen met de inwoner kan gekeken worden of er geen voorliggende en eerstelijnsvoorzieningen zijn om de cliënt fysiek sterker en mentaal weerbaarder te maken met de inzet van bijvoorbeeld fysio- of ergotherapie. Ook de inzet van vrijwilligerswerk kan ingezet worden als dit passend is.
-
2. De boodschappendienst en diensten als ‘tafeltje- dekje’ zijn voorliggend. Zijn deze voorzieningen aanwezig én betaalbaar voor de inwoner, dan worden ze niet geïndiceerd. Indien een inwoner ivm een minimuminkomen deze kosten niet kan betalen, worden de meerkosten vergoed via de bijzondere bijstand.
Artikel 8 Extra ondersteuning
De extra ondersteuning kan nodig zijn indien de inwoner ernstige fysieke dan wel psychische aandoeningen heeft en zijn vastgesteld door een arts en sprake is:
- •
Van meer dan gebruikelijke vervuiling en extra hygiëne;
- •
Dat dit tot problemen leidt bij de persoonlijke verzorging, begeleiding en opvoeding van kinderen tot 12 jaar: Hiervoor geldt dat het om een tijdelijke maatregel gaat tot dat een structurele oplossing is gevonden.
Artikel 9 Ondersteuningsplan
-
1. De aanbieder stelt samen met de inwoner een ondersteuningsplan op, waarin in ieder geval de volgende zaken zijn opgenomen:
- •
Het doel van de ondersteuning;
- •
De taken, aantal minuten, hoe vaak en hoe lang de ondersteuning nodig is.
- •
-
2. Aanbieder en gemeente evalueren op gezette tijden de verdere aanpak, in ieder geval voor afloop van de toewijzing.
Hoofdstuk 3 Combi-ondersteuning thuis (COT)
Deze vorm van ondersteuning is een combinatie van huishoudelijke ondersteuning en begeleiding.
Artikel 10 Taken
Naast de taken zoals vermeld onder hoofdstuk 1 en 2 worden ook nog de volgende taken uitgevoerd:
- 1.
Zelfverzorging: het verzorgen van de inwoner en andere gezinsleden (ook kinderen). Het gaat hier om de hulp daarbij, bijvoorbeeld een maaltijd klaarzetten en een po legen. Het gaat niet om activiteiten die onder de Zvw/Wlz- functie "persoonlijke verzorging " vallen (daarvan is sprake als de behoefte eraan verband houdt met de behoefte aan geneeskundige zorg of een hoog risico daarop);
- 2.
Het organiseren van het dagelijks leven, zoals weekstructuur, dagplanning, organiseren van belangrijke afspraken;
- 3.
Het begeleiden en ondersteunen bij (administratieve) handelingen, zijnde geen financiële handelingen, zoals bankzaken, overschrijvingen of zaken met Digi-D;
- 4.
Toe leiden naar financiële ondersteuning wanneer nodig;
- 5.
Contacten aangaan met het netwerk;
- 6.
Begeleiden en stimuleren naar algemene en voorliggende voorzieningen, bijvoorbeeld naar een buurt- of inloophuis.
Artikel 11 Voorwaarden
-
1. De aanvrager is ouder dan 18 jaar en er is sprake van zware en/of complexe problematiek.
-
2. Er sprake is van het ontbreken van een gestructureerd huishouden en regie over het dagelijks leven door verminderde sociale redzaamheid, gedragsproblemen en/of psychische stoornis.
-
3. Voor diegenen voor wie de huishoudelijke ondersteuning als maatwerkvoorziening niet passend is.
Artikel 12 Voorliggende voorziening
-
1. Samen met de inwoner kan gekeken worden of er voorliggende en eerstelijnsvoorzieningen zijn om de cliënt fysiek sterker en mentaal weerbaarder te maken met de inzet van bijv fysio- of ergotherapie. Ook de inzet van vrijwilligerswerk kan ingezet worden als dit passend is.
-
2. De boodschappendienst en diensten als ‘tafeltje- dekje’ zijn voorliggend. Zijn deze voorzieningen aanwezig én betaalbaar voor de inwoner, dan worden ze niet geïndiceerd. Indien een inwoner ivm een minimuminkomen deze kosten niet kan betalen, worden de meerkosten vergoed via de bijzondere bijstand.
Artikel 13 Extra ondersteuning
De extra ondersteuning kan nodig zijn indien de inwoner ernstige fysieke dan wel psychische aandoeningen heeft en deze zijn vastgesteld door een arts. Dit kan leiden tot:
- •
Meer dan gebruikelijke vervuiling en extra hygiëne;
- •
Kindzorg voor kinderen tot 12 jaar: persoonlijke verzorging, begeleiding en opvoedingsactiviteiten. Hiervoor geldt dat het om een tijdelijke maatregel gaat tot dat een structurele oplossing is gevonden.
Artikel 14 Ondersteuningsplan
-
1. De aanbieder stelt samen met de inwoner een ondersteuningsplan op, waarin in ieder geval de volgende zaken zijn opgenomen:
- •
Het doel van de ondersteuning;
- •
De taken, aantal minuten, hoe vaak en hoe lang de ondersteuning nodig is.
- •
-
2. Aanbieder en lokale toegang evalueren periodiek de verdere aanpak, in ieder geval voor afloop van de toewijzing.
Hoofdstuk 4 Normenkader
Artikel 15 Normenkader
Voor de indicatiestelling, zoals bedoeld in hoofdstuk 2 en 3 wordt onderstaand normenkader gehanteerd. Daarbij dient te worden opgemerkt dat de tijdnormering een indicatie is. Er wordt altijd een afweging gemaakt op basis van individuele casus. Als er, op basis van uitzondering, reden is om af te wijken, kan dat, mits onderbouwd.
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Boodschappen |
|||
Lijstje maken + bestellen |
10 |
1x p/wk |
|
Boodschappen inkopen |
40 |
1x p/wk |
|
Boodschappen opruimen |
10 |
1x p/wk |
|
Totaal |
60 |
|
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Broodmaaltijd |
|||
Smeren |
5 |
1 x per dag |
|
Klaarzetten/ tafel dekken |
2 |
1 x per dag |
|
Koffie/ thee zetten |
3 |
1 x per dag |
|
Afwassen of in-/ uitruimen vaatwasmachine |
5 |
1 x per dag 7 x p/wk |
|
Totaal |
15 |
|
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Warme maaltijd |
|||
Bereiden koken |
20 |
1 x per dag |
|
Opwarmen |
10 |
1 x per dag |
|
Klaarzetten/ tafel dekken |
5 |
1 x per dag |
|
Afwassen of in/uitruimen vaatwasmachine |
5 |
1 x per dag 7 x p/wk |
|
Totaal |
30 |
|
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Licht huishoudelijk werk |
|||
Stof afnemen hoog/laag |
15 |
1 x p/wk |
|
Stof afnemen heuphoogte |
15 |
1 x p/wk |
|
Opruimen |
15 |
1 x p/wk |
|
Afwassen/ afwasmachine vullen/legen |
5 |
1 x dag 7x p/wk |
|
Bed opmaken (rechttrekken en terugslaan) |
5 |
1 x p/wk |
|
Overige taken en uitloop vaste taken |
5 |
1 x p/wk |
|
Totaal |
60 |
|
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Zwaar huishoudelijk werk |
|||
Stofzuigen |
15 |
1 x p/wk |
|
Badkamer schoonmaken |
15 |
1 x p/wk |
|
Keuken schoonmaken |
15 |
1 x p/wk |
|
Toilet schoonmaken |
10 |
1 x p/wk |
|
Bedden verschonen |
5 |
1 x p/wk |
|
Ramen lappen |
15 |
1 x p/wk |
|
Dweilen |
10 |
1 x p/wk |
|
Overige taken en uitloop vaste taken |
5 |
1 x p/wk |
|
Totaal |
90 |
|
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Wasverzorging |
|||
Wasgoed sorteren |
2 |
1 x p/wk |
|
Wasgoed in wasmachine plaatsen |
3 |
1 x p/wk |
|
Wasgoed uit wasmachine halen |
5 |
1 x p/wk |
|
Wasgoed in /uit droger halen |
5 |
1 x p/wk |
|
Wasgoed opvouwen |
15 |
1 x p/wk |
|
Wasgoed strijken |
20 |
1 x p/wk |
|
Wasgoed opruimen |
10 |
1 x p/wk |
|
Totaal |
60 |
|
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Verzorging kinderen |
|||
Naar bed brengen/uit bed halen, per keer per kind |
10 |
Maximale duur voor opvang is 3 maanden |
|
Wassen en kleden, per dag per kind |
30 |
||
Eten en/of drinken, per broodmaaltijd |
20 |
||
Eten en/of drinken, per warme maaltijd |
25 |
||
Babyvoeding: flesje of borstvoeding, per keer per kind |
20 |
||
Luier verschonen |
10 |
||
Naar school, crèche brengen, halen, per keer |
15 |
Activiteit |
Minuten |
Frequentie |
Meer factor en toelichting |
Dagelijkse organisatie van het huishouden |
|||
Organisatie van huishoudelijke activiteiten plannen en beheren van middelen m.b.t. het huishouden |
30 |
1 x p/wk |
|
Totaal |
30 |
|
Hoofdstuk 5 Slotbepalingen
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze beleidsregel treedt in werking per 1 juli 2022.
De voor deze datum toegekende maatwerkvoorzieningen die vanaf de inwerkingtreding van deze beleidsregel onder de Algemene voorziening vallen worden pas beëindigd wanneer de zorgaanbieder en de inwoner de overeenkomst zoals genoemd in artikel 4 hebben opgesteld.
Artikel 17 Citeertitel
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel Huishoudelijke ondersteuning gemeente Overbetuwe 2022.
.
Ondertekening
Aldus besloten op 1 maart 2022
Burgemeester en wethouders,
de gemeentesecretaris
P.J.E. Breukers
de burgemeester,
R.P. Hoytink-Roubos
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl