Beleidsregel noodopvang asielzoekers gemeente Arnhem

Geldend van 05-09-2013 t/m heden

Intitulé

Beleidsregel noodopvang asielzoekers gemeente Arnhem

Inleiding

Een asielzoeker is iemand die om uiteenlopende redenen zijn land van herkomst heeft verlaten en

asiel (bescherming) heeft aangevraagd. Er is nog niet vastgesteld of hij voldoet aan de vereisten voor

een verblijfsvergunning asiel. Asielzoekers behoren tot de verantwoordelijkheid van het Rijk voor

opvang en leefgeld. De meesten van hen verblijven dan ook in een Asielzoekerscentrum (AZC).

Toch verblijven er ook asielzoekers in de gemeente Arnhem; zij zijn uitgeprocedeerd of wonen bij

familie of vrienden. Gemeentelijke verantwoordelijkheid voor die groep begint daar waar

medemenselijkheid en schrijnendheid aan de orde zijn. Vooral wanneer dit wordt veroorzaakt door

buiten de persoon gelegen factoren. In 2004 kregen gemeenten in toenemende mate te maken met

het effect van een stringenter vreemdelingenbeleid. Veel “uitgeprocedeerden” werden uit de opvang

gezet zonder dat er daadwerkelijk werd uitgezet. Zo belandden zij op de (gemeentelijke) straat. Vanuit

humanitaire overwegingen en om overlast tegen te gaan, heeft de gemeente Arnhem ervoor gekozen

om voor asielzoekers die voldoen aan een aantal criteria, tijdelijk noodopvang te regelen.

De gemeente Arnhem heeft deze taak opgedragen aan Stichting Noodopvang Arnhem (NOA).

Doelgroepen

De Stichting Noodopvang Arnhem (NOA), mag niet iedereen opvangen.

De volgende doelgroepen komen in aanmerking voor opvang:

  • 1.

    Asielzoekers die een herhaald verzoek tot verblijf hebben ingediend, waarvan de inschatting is

  • gemaakt dat dit verzoek kansrijk is.

  • 2.

    Uitgeprocedeerde asielzoekers die wel meewerken aan hun terugkeer, maar die feitelijk (nog)

  • niet verwijderbaar zijn omdat zij, buiten hun schuld, (nog) niet over de benodigde bescheiden

  • beschikken. Hierbij geldt als voorwaarde dat betrokkene bereid is om inspanningen te

  • verrichten gericht op vertrek of op een realistisch perspectief voor opvang in de reguliere

  • voorzieningen

  • 3.

    Asielzoekers die rechtmatig in Nederland verblijven, maar buiten hun schuld geen recht

  • hebben op opvang.

  • 4.

    Asielzoekers wier opvang medisch noodzakelijk is, indien geen alternatieve opvang

  • beschikbaar is en betrokkene nog niet eerder van de NOA-opvang gebruik heeft gemaakt (het

indienen van een medische procedure geeft niet direct recht op opvang).

Naast bovengenoemde doelgroepen is het in zeer bijzondere gevallen, en in overleg met de

gemeente Arnhem, mogelijk om asielzoekers tijdelijk op te vangen die niet vallen binnen de al

genoemde doelgroepen, maar waarbij er wel sprake is van een dringende humanitaire noodzaak voor

opvang.

Toelatingscriteria

Voor opvang gelden de volgende criteria:

  • 1.

    De asielzoekers die opgevangen worden dienen een binding te hebben met Arnhem.

  • 2.

    De opvang wordt verleend voor maximaal zes maanden. Deze termijn kan worden verlengd

  • met maximaal zes maanden indien wordt gewacht op de uitspraak van een instantie, die

  • buiten schuld van de asielzoeker nog niet gegeven is, waarvan de verwachting is dat die

  • positief zal zijn en binnen afzienbare termijn ter beschikking komt en de betrokken asielzoeker

  • zonder opvang in een humanitaire noodsituatie komt.

  • 3.

    De betrokkene dient bereid te zijn om inspanningen te verrichten gericht op een realistisch

perspectief voor opvang in de reguliere voorzieningen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de collegevergadering van 27 augustus 2013

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

de secretaris, de burgemeester,

De burgemeester van Arnhem,