Reglement van orde collegevergaderingen Westland 2022

Geldend van 24-06-2022 t/m heden

Intitulé

Reglement van orde collegevergaderingen Westland 2022

Het college van burgemeester en wethouders van Westland,

gelet op artikel 52 Gemeentewet,

besluit vast te stellen het Reglement van orde collegevergaderingen Westland 2022:

Artikel 1 Vergaderingen

  • 1. Het college vergadert op dinsdag, inclusief lunch, tot uiterlijk 16.00 uur.

  • 2. De burgemeester roept de vergadering bijeen.

  • 3. Indien een collegelid een vergadering van het college op een andere datum dan genoemd in het eerste lid nodig acht, verzoekt hij de burgemeester onder opgave van redenen deze bijeen te roepen.

  • 4. Tijdens recesperiodes vergadert het college in principe niet. Indien nodig besluit de burgemeester tot het bijeenroepen van de vergadering.

  • 5. De vergaderingen worden gehouden in beslotenheid.

  • 6. Een collegelid zal, indien de onafhankelijke oordeelsvorming over een onderwerp in het geding kan zijn, zich onthouden van deelname aan beraadslaging en besluitvorming over een voorliggend voorstel. Het collegelid verlaat de collegevergadering tijdens de beraadslaging en besluitvorming over dit onderwerp. Dit wordt aangetekend in de verslaglegging.

Artikel 2 Agenda

  • 1. De gemeentesecretaris stelt namens de burgemeester de agenda van de vergadering vast en stelt deze donderdagmiddag digitaal beschikbaar.

  • 2. Na vaststelling van de agenda zijn aanvullingen op de agenda uitsluitend mogelijk indien na overleg tussen de betrokken portefeuillehouder en de burgemeester vast komt te staan dat behandeling geen uitstel duldt.

  • 3. De agenda en de bijbehorende vergaderstukken zijn geheim. In de vergadering worden voorstellen tot opleggen geheimhouding bij afzonderlijke vergaderstukken al dan niet bekrachtigd.

  • 4. Alle vergaderstukken worden in eerste instantie als bespreekstuk geagendeerd. Ieder collegelid kan tot uiterlijk maandag 16.00 uur digitaal aan de gemeentesecretaris laten weten welke bespreekstukken hij wil bespreken.

  • 5. De ter bespreking gevraagde agendapunten worden als bespreekpunten behandeld. De rest wordt als hamerstukken afgedaan.

  • 6. De burgemeester stelt bij aanvang van de vergadering de agenda formeel vast.

Artikel 3 Aanlevering en verzending agenda en vergaderstukken

  • 1. Voor de vergadering zendt de gemeentesecretaris een agenda met de bijbehorende stukken aan de leden van het college.

  • 2. De agenda en vergaderstukken worden in principe digitaal verstrekt, tenzij de aard van een stuk om een andere verzendingswijze vraagt.

  • 3. Namens de portefeuillehouder worden de op dinsdag ter vergadering te behandelen stukken uiterlijk de maandag een week voorafgaand aan de vergadering, vóór 16.00 uur, digitaal aan de gemeentesecretaris aangeboden conform de door de gemeentesecretaris gestelde kwaliteitsvereisten

  • 4. Stukken die te laat zijn of niet blijken te voldoen aan t de kwaliteitsvereisten worden niet geagendeerd.

  • 5. De agenda en vergaderstukken worden naast de collegeleden ook digitaal beschikbaar gesteld aan de gemeentesecretaris, de concerndirecteuren, de woordvoerder van het college en de bestuursadviseurs, en medewerkers aan wie de gemeentesecretaris uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.

  • 6. Voor een collegevergadering op dinsdag vindt digitale verzending van de agenda en de bijbehorende stukken uiterlijk op donderdagmiddag voorafgaand aan de vergadering plaats.

  • 7. Indien behandeling van een stuk geen uitstel duldt, kan conform artikel 2, tweede lid, de gemeentesecretaris op verzoek van de portefeuillehouder toestemming geven het stuk alsnog aan de agenda toe te voegen. Dit stuk wordt, in overeenstemming met de kwaliteitsvereisten uiterlijk op vrijdagmiddag 14.00 uur aangeboden aan de gemeentesecretaris ten behoeve van een tweede en tevens laatste digitale verzending van de agenda en vergaderstukken op vrijdagmiddag, uiterlijk 16.00 uur.

  • 8. Indien het in de vergadering te behandelen stuk ook de termijn van vrijdagmiddag 14.00 niet haalt of niet in overeenstemming is met de kwaliteitsvereisten , kan de portefeuillehouder het stuk, na toestemming van de burgemeester, 10 keer gekopieerd, door de portefeuillehouder onder de arm meenemen in de vergadering en de voorzitter last een leespauze in. Voordat definitief op het stuk besloten wordt, moet het stuk voldoen aan de kwaliteitsvereisten , na de vergadering toetst de gemeentesecretaris hierop.

  • 9. Voor bijeen te roepen vergaderingen anders dan de vergadering op dinsdag bepaalt de burgemeester het tijdstip voor de vaststelling van de agenda en voor de aanlevering en de verzending van de vergaderstukken.

Artikel 4 Parafering

  • 1. Alle ter besluitvorming voorgelegde stukken dienen aantoonbaar voorzien te zijn van:

    • a.

      een korte doch volledige samenvatting van de inhoud;

    • b.

      een paraaf voor akkoord van de portefeuillehouder die het stuk inbrengt;

    • c.

      een paraaf voor akkoord van de concerndirecteur die ambtelijk opdrachtgever is voor het onderwerp;

    • d.

      een paraaf voor akkoord van Concerncontrol;

    • e.

      een digitale versie van het aangeleverde papieren exemplaar;

    • f.

      een overzicht van de t.b.v. besluitvorming gepleegde afstemming;

    • g.

      indien het een geheim stuk betreft: de geheimhoudingsgrond, een onderbouwing voor het opleggen van geheimhouding en eventuele expiratiedatum.

  • 2. Stukken die niet aan deze voorwaarden voldoen, worden niet ter besluitvorming aan het college voorgelegd, tenzij de burgemeester anders beslist.

Artikel 5 Besluitvorming en verslaglegging

  • 1. Tijdens een collegevergadering kan als volgt worden besloten op een voorliggend stuk:

    • a.

      conform: er hoeven geen inhoudelijke wijzigingen op de beslispunten te worden doorgevoerd.

    • b.

      gewijzigd akkoord: er dient geen nadere bespreking plaats te vinden. De beslispunten worden aangepast aan hetgeen is besloten in het college. Wijzigingen in eventuele brieven en raadsvoorstellen worden in mandaat aangepast door de portefeuillehouder in afstemming met de gemeentesecretaris.

    • c.

      aanhouden: er dient nadere bespreking plaats te vinden, al dan niet op basis van gemaakte afspraken. De portefeuillehouder is verantwoordelijk voor het opnieuw agenderen.

    • d.

      ingetrokken: het stuk wordt niet besproken en komt te vervallen.

  • 2. Het college kan van het voorgaande lid afwijken, indien maatwerk nodig is.

  • 3. Indien geen van de leden om stemming vraagt, wordt het besluit geacht met algemene stemmen te zijn aangenomen.

  • 4. Indien een lid van het college bij het nemen van een besluit om stemming vraagt, wordt mondeling gestemd.

  • 5. In het verslag wordt altijd melding gemaakt van een stemming en desgewenst kan een collegelid om een (dubbele) aantekening in het verslag vragen.

  • 6. Stemverhoudingen worden niet in het verslag opgenomen.

  • 7. Bij het nemen van een besluit over een benoeming, voordracht of aanbeveling van personen kan stemming plaatsvinden via gesloten en ongetekende briefjes.

  • 8. De in het vorige lid bedoelde stemming verloopt als volgt:

    • a.

      wanneer bij de eerste stemming niemand de volstrekte meerderheid heeft verkregen, wordt tot een tweede stemming overgegaan;

    • b.

      wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen, vindt een derde stemming plaats tussen de twee personen, die bij de tweede stemming de meeste stemmen hebben gekregen;

    • c.

      hebben meer dan twee personen evenveel stemmen, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben;

    • d.

      Indien bij tussenstemming of bij de derde stemming de stemmen staken, beslist het lot.

  • 9. Het college kan een besluit nemen zonder fysiek bijeen te komen (via mailconsultatie).

  • 10. Van de in het vorige lid genoemde mogelijkheid wordt slechts in zeer incidentele gevallen gebruik gemaakt (bijv. in het geval van uiterste spoed of tijdens een recesperiode).

  • 11. Mailconsultatie vindt plaats na toestemming van de burgemeester en gemeentesecretaris.

  • 12. Het stuk waarover besloten dient te worden moet voldoen aan de kwaliteitsvereisten.

  • 13. Wanneer er in de mailconsultatie geen overeenstemming is dan wel wanneer collegeleden niet in de gelegenheid zijn tot tijdig reageren, besluit de burgemeester over het vervolg van het proces.

  • 14. Stukken waarop door middel van mailconsulatie is besloten worden ter formele bekrachtiging geagendeerd voor de eerstvolgende collegevergadering.

  • 15. De secretaris draagt zorg voor een openbare besluitenlijst en een geheim verslag.

  • 16. De besluitenlijst bevat een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest en een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 17. De besluitenlijst wordt ondertekend door de voorzitter en secretaris.

  • 18. De verslaglegging bevat tenminste:

    • a.

      de namen van de aanwezige leden van het college en andere personen die aan de beraadslaging hebben deelgenomen c.q. daarbij aanwezig zijn geweest;

    • b.

      de namen van de afwezige leden van het college;

    • c.

      een vermelding van de onderwerpen die aan de orde zijn geweest;

    • d.

      een formulering van de door het college genomen besluiten.

  • 19. Het college stelt het verslag en de besluitenlijst in de eerstvolgende collegevergadering vast.

Artikel 6 Proces bestuurlijke stukken rechtstreeks

  • 1. Een collegelid kan geen bestuurlijk stuk verzenden zonder formeel collegebesluit. Uitzonderingen hierop zijn:

    • a.

      Memo’s ter informatie over onderwerpen aan een raadscommissie

    • b.

      uitnodigingen;

    • c.

      aanbieden (doorzenden) stukken van derde;

    • d.

      het schriftelijk beantwoorden van technische vragen uit raadscommissies;

    • e.

      technische toelichting aan raadscommissies.

  • 2. Een dergelijke bericht moet voldoen aan een door de gemeentesecretaris opgestelde kwaliteitsvereisten .

  • 3. Een dergelijk bericht is louter informatief van aard en bevat geen besluiten, beleidswijzigingen of politiek-bestuurlijke gevoeligheden.

  • 4. Een dergelijk bericht is openbaar.

Artikel 7 Nadere regels

  • 1. Het college kan gemotiveerd afwijken van dit reglement.

  • 2. Het besluit om af te wijken van dit reglement wordt opgenomen in het verslag zoals bedoeld in artikel 5, achttiende lid.

  • 3. Het college kan, voor zover wettelijke voorschriften dit niet verhinderen, voorzieningen treffen ten aanzien van onderwerpen, die in dit reglement niet, of niet voldoende, zijn geregeld.

  • 4. Het college beslist over de geschillen omtrent de uitlegging en de toepassing van dit reglement.

Artikel 8 Intrekking oude reglement

Het Reglement van Orde voor de vergaderingen het college van burgemeester en wethouders van Westland (nr. …….) van 14 mei 2014 “Reglement van orde voor de vergaderingen van burgemeester en wethouders gemeente Westland” wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het Gemeenteblad waarin het wordt geplaatst.

Artikel 10 Citeertitel

Dit reglement wordt aangehaald als: Reglement van orde collegevergaderingen Westland 2022.

Ondertekening

Naaldwijk, 25 mei 2022

Het college van burgemeester en wethouders,

de secretaris ,

A.C. Spindler

de burgemeester,

B.R. Arends