Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678042
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR678042/1
Privacy Protocol Ondermijnende Criminaliteit Gemeente Hulst
Geldend van 18-06-2022 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 09-03-2022
Intitulé
Privacy Protocol Ondermijnende Criminaliteit Gemeente HulstHet college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Hulst en de burgemeester van Hulst. Ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
Gelet op het bepaalde in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming;
Overwegende dat:
- -
gemeenten een belangrijke rol hebben in de integrale aanpak van complexe veiligheidsvraagstukken, waaronder criminaliteitsbestrijding;
- -
gemeenten in het kader van de uitvoering van haar taken beschikt over een schat aan informatie die van belang kan zijn voor de criminaliteitsbestrijding;
- -
de aanpak van ondermijning met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy dient plaats te vinden.
BESLUIT:
Vast te stellen Privacy Protocol Ondermijnende Criminalitseit gemeente Hulst:
Artikel 1 Begripsbepaling
- a.
AVG
De Algemene Verordening Gegevens Bescherming;
- b.
Beheerder
Draagt zorg voor het dagelijks beheer van de verwerking, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten;
- c.
Betrokkene
Degene op wie een persoonsgegeven betrekking heeft;
- d.
Bestand
Als bedoeld in artikel 4 aanhef en onder 6 van de AVG;
- e.
Casusoverleg
Een gemeentelijk casusoverleg dat op het signaaloverleg en het vervolgonderzoek kan volgen. Cluster veiligheid voert de regie over het gemeentelijk casusoverleg waarbinnen een plan van aanpak wordt opgesteld. Dit is de start van fase 3 van het protocol;
- f.
Functionaris Gegevensbescherming
Functionaris als genoemd in de AVG, belast met het toezicht op de naleving van dit protocol;
- g.
Gelegenheidsstructuren
Een gelegenheid en/of een opeenstapeling van gelegenheden welke zich voordoen in de bestuurlijke, maatschappelijke en zakelijke omgeving die faciliterend werken voor het plegen van bestuursrechtelijk of strafrechtelijk of civielrechtelijk te sanctioneren gedragingen en waarin personen samenwerken die deze gedragingen faciliteren;
- h.
Hit
Als van een persoon signaal-relevante gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk onderdeel voorkomen, is sprake van een ‘hit’: de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden dan wel maatschappelijke bedreigingen;
- i.
Melders
Personen en organisaties die een melding doen/een signaal afgeven van mogelijke ondermijning;
- j.
Niet-actieve omgeving
Een omgeving waarin niet actieve data wordt opgeslagen, zoals een archiefomgeving, zodat de niet-actieve data weggehaald kan worden uit de actieve omgeving;
- k.
Ondermijnende criminaliteit
Er is geen exacte definitie van ondermijning te geven. Grofweg betekent het de vermenging van de onderwereld en de bovenwereld, de sluipende bedreiging van de integriteit van het openbaar bestuur, overheidsambtenaren en bedrijfsleven, bedreigde bestuurders en ambtenaren, afpersingspraktijken, de innesteling van criminele fenomenen in buurten en woonwijken of het ontstaan van ‘vrijplaatsen’. Het is een maatschappelijk probleem waar de gemeente dus ook mee te maken heeft;
- l.
Plan van aanpak
Door een gemeentelijk onderdeel of in gezamenlijkheid van gemeentelijke onderdelen schrijven van een plan van aanpak ten behoeve van de uitvoering van de op van toepassing zijnde wettelijke instrumenten om ondermijnende criminaliteit te doen staken;
- m.
Privacy Officer
Functionaris belast met privacy taken in de gemeente Hulst;
- n.
Privacyprotocol RIEC
Het Privacy protocol behorende tot en deel uitmakende van het RIEC-convenant;
- o.
Taskforce RIEC Brabant - Zeeland
Regionaal Informatie en Expertise Centrum Brabant - Zeeland. Taskforce RIEC Brabant - Zeeland positioneert zich als partner, die intelligence, expertise, innovatie en uitvoering (actie) met elkaar verbindt. Taskforce RIEC Brabant - Zeeland bundelt krachten door samen te werken met bestuurders, overheidsdiensten, ondernemers en inwoners in Brabant en Zeeland om samen ondermijnende criminaliteit te bestrijden of te voorkomen;
- p.
RIEC-convenant
Het Convenant ten behoeve van de Bestuurlijke en Geïntegreerde Aanpak Georganiseerde Criminaliteit, Bestrijding Handhavingsknelpunten en Bevordering Integriteitsbeoordelingen;
- q.
Signaal
Aanwijzing(-en) van één of meerdere professionals en/of burgers dat bepaalde handelingen, gedragingen en/of situaties mogelijk verband kunnen houden met (verschijningsvormen van) ondermijnende activiteiten. Met een signaal wordt ook bedoeld: (een cluster van) signalen of een (cluster van) melding(-en) die zien op een zelfde ondermijnende activiteit, Bijlage 1 bevat een nadere concretisering van wat een signaal kan inhouden;
- r.
Signaaloverleg
Overleg na tweede weging van signaal van de desbetreffende gemeentelijke onderdelen die een hit op een signaal hebben;
- s.
Verwerkingsverantwoordelijk
De verwerkingsverantwoordelijke als bedoeld in artikel 4 lid 7 van de AVG;
- t.
De wet
De Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 Doel aanpak ondermijnende criminaliteit
Het doel van deze aanpak is om binnen het grondgebied van de gemeente Hulst door middel van samenwerking:
- a.
ondermijnende criminaliteit te signaleren en te analyseren;
- b.
voorkomen dat de overheid ondermijnende criminaliteit (onbewust) faciliteert;
- c.
vroegtijdig kunnen signaleren en interveniëren middels een bestuurlijke aanpak;
- d.
voorkomen van onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen veroorzaakt door criminele activiteiten.
Tevens draagt een goede informatiepositie van gemeente bij aan de voorfase van de RIEC-samenwerking en is een volgende stap in onze bestuurlijke aanpak.
Artikel 3 Doel van protocol
De bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit dient met inachtneming van wet- en regelgeving op het gebied van privacy plaats te vinden. Dit protocol biedt handvatten voor de analyse die steeds moet worden gemaakt. Daarnaast biedt dit protocol inzicht in de wijze waarop gemeente Hulst bij deze aanpak persoonsgegevens verwerkt waarbij bovenmatig gebruik van gegevens wordt voorkomen en wordt toegespitst op de noodzaak van ondermijning binnen de grenzen van de gemeente.
Artikel 4 Verwerkingsverantwoordelijke
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Hulst zijn ieder voor zich verwerkingsverantwoordelijke voor verwerkingen van de persoonsgegevens die plaatsvinden binnen de gemeente en waarvoor zij als verwerkingsverantwoordelijke zijn zoals aangemerkt in het Verwerkingsregister van gemeente Hulst.
Artikel 5 Privacy Officer
De Privacy Officer:
- a.
Adviseert de verwerkingsverantwoordelijke over de inhoud van het onderhavig protocol en haar bijlagen;
- b.
Stemt het advies als bedoeld in lid 1 van dit artikel af met de functionaris gegevensbescherming;
- c.
Voert de Privacy Checks uit die beschreven staan in deze procesbeschrijving.
Artikel 6 Grondslag voor de verwerking
De grondslag voor de gegevensverwerking in het kader van de bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit is vooralsnog niet gelegen in een formeel wettelijke taak, maar in de bestuurlijke opdracht van het kabinet om tot een versterking van de aanpak van de ondermijnde criminaliteit te komen. Voor haar activiteiten is de georganiseerde criminaliteit aangewezen op lokale infrastructuren en faciliteiten. De bestuurlijke aanpak ondermijnende criminaliteit Hulst biedt een belangrijk instrument om op lokaal niveau in te grijpen, om de veiligheid, leefbaarheid en het behoud van de democratische rechtsstaat te waarborgen
Artikel 7 De verwerkte persoonsgegevens
- a.
Van de melders worden uitsluitend de in het signaal opgenomen persoonsgegevens verwerkt ten behoeve van communicatie met de melder, indien de melder hiervoor toestemming geeft.
- b.
Van de personen over wie wordt gemeld, worden gegevens verwerkt zoals benoemd in de Bijlage 2 ‘categorieën van verwerkte gegevens’ behorend bij dit protocol. De verwerking van de gegevens worden uitgevoerd via een geautomatiseerd proces. De gegevens worden in een beschermd bestand verwerkt of bewaard.
- c.
De in het tweede lid bedoelde persoonsgegevens worden gebruikt voor:
- i.
afhandeling van het signaal, of
- ii.
het (mono- of multidisciplinair) oppakken van het signaal binnen de eigen kaders door de gemeentelijke onderdelen, of;
- iii.
de verdere aanpak van ondermijning onder regie van het cluster Veiligheid, of;
- iv.
het verstrekken van het signaal aan Taskforce RIEC.
- i.
Artikel 8 Categorieën van ontvangers
Voor zover noodzakelijk voor de genoemde doelen, kunnen gegevens (signaal en aanvullingen uit open bronnen, (zie Bijlage 2 categorieën van verwerkte gegevens) worden vertrekt aan:
- a.
gemeentelijke onderdelen ten behoeve van signaalverrijking of het opstellen van een plan van aanpak, of de voorkoming en bestrijding van ondermijning bij de uitvoering van hun wettelijke taak, of; voor zover deze gegevens voor een welbepaald omschreven doel worden verwerkt, of;
- b.
aan een of meerdere partners die deelnemen aan de RIEC-samenwerking.
Artikel 9 Beheer en toegang
- a.
Het cluster veiligheid van de gemeente Hulst is beheerder. Zij dragen zorg voor het dagelijks beheer van de verwerking, waaronder de beveiliging van de persoonsgegevens, de informatieverstrekking aan betrokkene en de afhandeling van de door betrokkene uitgeoefende rechten.
- b.
Het feitelijk beheer van de verwerking van persoonsgegevens en feitelijke naleving van de informatieplicht is opgedragen aan de het cluster veiligheid (AOV).
- c.
Uitsluitend cluster veiligheid (AOV) en de administratieve ondersteuner hebben toegang tot het bestand.
Artikel 10 Beveiliging van persoonsgegevens
De beheerder draagt zorg voor passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies of tegen enige vorm van onrechtmatige verwerking. Hiertoe behoren in ieder geval:
- a.
Vastgesteld beveiligingsbeleid dat ook is geïmplementeerd;
- b.
Fysieke maatregelen voor toegangsbeveiliging inclusief organisatorische controle;
- c.
Logische toegangscontrole (wachtwoord of pincode).
Artikel 11 Bewaartermijn
- a.
De gegevens worden:
- i.
Gedurende een jaar in een niet-actieve omgeving bewaard indien fase 1 en/of 2 van het protocol niet tot verdere aanpak van het signaal leidt;
- ii.
Gedurende vijf jaar in een actieve omgeving bewaard indien een signaal in een gemeentelijk casusoverleg resulteert na de laatste verwerking.
- i.
- b.
Op basis van een nieuw signaal kunnen de bewaarde persoonsgegevens ten behoeve van het nieuwe signaal worden geraadpleegd dan wel verwerkt en is het protocol van toepassing op de nieuwe verwerking.
- c.
De gegevens worden verwijderd binnen één maand na beëindiging van de bewaartermijn.
- d.
De opgenomen gegevens kunnen voor evaluatie dan wel wetenschappelijk onderzoek in niet tot individuele personen herleidbare vorm bewaard blijven.
Artikel 12 Informatieplicht
- a.
De informatieverplichting zoals bedoeld in artikel 14 van de AVG kan niet van toepassing zijn op de verwerking van persoonsgegevens van Betrokkene, als het achterwege laten van het informeren van Betrokkene noodzakelijk is ter waarborging van:
- i.
de nationale veiligheid;
- ii.
de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;
- iii.
gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;
- iv.
het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of;
- v.
de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.
- i.
- b.
Het cluster veiligheid legt de motivatie voor het niet voldoen aan de informatieplicht op grond van lid 1 van dit artikel schriftelijk vast en legt vast wanneer zij verwacht dat betrokkene wel geïnformeerd kan worden, alsook van welke omstandigheden dit afhankelijk is, hoe periodiek wordt getoetst of deze omstandigheden nog aanwezig zijn en hoe dan wel wanneer betrokkene geïnformeerd zal worden.
- c.
De organisatieonderdelen voldoen aan de informatieverplichting zoals bedoeld in artikel 14 AVG overeenkomstig de informatieverplichting die van toepassing zijn op de reguliere uitvoeringspraktijk.
Artikel 13 Rechten van betrokkenen
- a.
Een betrokkene heeft het recht om inzage te verzoeken in zijn gegevens en het gebruik daarvan door de gemeente.
- b.
De betrokkene kan de gemeente verzoeken de gegevens te verbeteren, aan te vullen, te verwijderen of af te schermen, indien de gegevens feitelijk onjuist, onvolledig of niet ter zake dienend zijn voor het doel van de verwerking.
- c.
Een betrokkene heeft het recht bezwaar te maken tegen de verwerking van zijn persoonsgegevens in verband met zijn bijzondere persoonlijke omstandigheden.
- d.
De verzoeken als bedoeld in de leden 1 en 2 van dit artikel, alsmede het bezwaar als bedoeld onder 3 kunnen worden ingediend bij de Privacy Officer. Deze reageert binnen 1 maand op de verzoeken of het bezwaar genoemd in dit artikel.
- e.
Op de schriftelijke besluiten die de verantwoordelijke neemt op verzoeken op grond van de leden 2, 3 en 4 van dit artikel kan de betrokkene bezwaar aantekenen.
- f.
De gemeente zal betrokkene op eerste verzoek nadere informatie toezenden over zijn rechten en de mogelijkheden deze uit te oefenen.
- g.
Het bovenvermelde kan buiten toepassing worden gelaten voor zover dit noodzakelijk is in het belang van:
- i.
de nationale veiligheid;
- ii.
de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en vervolging van strafbare feiten;
- iii.
gewichtige economische en financiële belangen van de staat en andere openbare lichamen;
- iv.
het toezicht op de naleving van wettelijke voorschriften die zijn gesteld ten behoeve van de belangen, bedoeld onder b en c, of;
- v.
de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.
- i.
Artikel 14 Bijlagen
De bij dit Protocol gevoegde bijlagen maken deel uit van dit Protocol.
Artikel 15 Looptijd en evaluatie
-
1. Dit Protocol geldt voor 2 jaar, met stilzwijgende verlenging van telkens 1 jaar.
-
2. De verwerking van persoonsgegevens waarop dit Protocol van toepassing is, zal jaarlijks worden geëvalueerd. Eventuele wijzigingen zullen door de verwerkingsverantwoordelijken vastgesteld worden.
Artikel 16 Datum inwerkingtreding
Dit protocol treedt in werking na vaststelling van het document door het College van Burgemeester en Wethouders van gemeente Hulst en de burgemeester van de gemeente Hulst.
Artikel 17 Citeertitel
Dit protocol kan worden aangehaald als: “Privacyprotocol Ondermijnende Criminaliteit Gemeente Hulst 2022”
Ondertekening
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Hulst op 8 maart 2022
de secretaris,
de burgemeester,
De burgemeester van de gemeente Hulst op 8 maart 2022
de burgemeester,
Procesbeschrijving aanpak ondermijning
1. Inleiding
De sluimerende aanwezigheid van georganiseerde criminaliteit en bijbehorende ondermijnende activiteiten leiden tot aantasting van de leefbaarheid in de wijken en heeft ernstige gevolgen voor de samenleving op het gebied van veiligheid en maatschappelijke integriteit. Door de verwevenheid van onder- en bovenwereld, hetgeen kenmerkend is voor ondermijnende activiteiten, is het ook mogelijk dat gemeente Hulst deze onbewust faciliteert middels subsidies, vergunningen, uitkeringen etc. Dit leidt tot aantasting van de integriteit van de overheid. Hierdoor ontstaan malafide economische machtsposities binnen de samenleving die zijn opgebouwd met op ondermijnende wijze vergaard kapitaal. Gemeente, politie en andere ketenpartners werken samen bij de integrale aanpak van criminaliteitsbestrijding. Om criminaliteit zo effectief mogelijk te kunnen bestrijden en daardoor de veiligheid te vergroten is het nodig dat gemeenten, politie en andere partijen informatie met elkaar delen en de onderlinge uitwisseling goed geregeld hebben.
2. Signaalfunctie
De gemeente Hulst ontvangt soms signalen van ondermijnende activiteiten die niet of niet direct passen binnen een ondermijnend criminaliteitsverband en daardoor niet direct onder de criteria van het RIEC-samenwerkingsverband vallen, maar wel relevant zijn voor de gemeentelijke taakuitvoering. De gemeente is veelal een toegangspoort voor burgers en organisaties om meldingen te doen van onrechtmatige zaken en heeft de gemeente hierdoor een belangrijke signaalfunctie. Via haar organisatiestructuur heeft de gemeente veelal ook goed zicht op de lokale (sociale) structuren.
Op basis van haar wettelijke taken en bevoegdheden beschikt de gemeente over informatie die ondermijnende activiteiten goed in kaart kan brengen.
De gemeente heeft ook verschillende bestuursrechtelijke instrumenten die haar in staat stellen om, in samenhang met de kennis van de fysieke en sociale omgeving van de wijken, barrières op te werpen tegen ondermijnende activiteiten en zodoende deze te voorkomen dan wel te verminderen. Voor een effectieve aanpak van deze ondermijnende activiteiten (en mogelijk georganiseerde criminaliteit) is een ge-integreerde bestuurlijke aanpak binnen de gemeente een noodzakelijk vereiste. De signalen, afkomstig van burgers en organisaties, dienen als input voor het signaleren van ondermijnende en mogelijk georganiseerde criminaliteit.
3. Indicatoren en werkwijze signaalanalyse
Voor de beoordeling van een signaal is van belang wat het signaal inhoudt. Een signaal wordt bij intake beoordeeld op grond van een aantal kenmerken en indicatoren. De signaalanalyse is nader uitgewerkt in bijlage 1 van dit protocol ‘Checklist ten behoeve van beoordelingskader Ondermijning’. De beoordeling van een signaal vindt plaats binnen het kader ‘ondermijnende criminaliteit’. In aanvulling hierop is tenminste sprake van één van de indicatoren ‘situationele en lokale verankering’. Daarna wordt gekeken naar de indicatoren ‘signalering’, die nader uitgewerkt zijn in een lijst met ‘red flags’.
4. Fases van dit protocol
Het proces van het signaleren en aanpakken van signalen van ondermijnende activiteiten verloopt met het oog op proportionaliteit en subsidiariteit in een viertal fasen. Afbeelding 1 geeft dit proces weer. Het proces wordt in de volgende paragrafen verder uitgelegd.
Afbeelding 1 De vier fasen van de aanpak van een signaal.
Fase 1 Ontvangst & Intake van het signaal
Fase 1 heeft betrekking op het beoordelen van signalen van burgers en professionals op onrechtmatigheden en maatschappelijke bedreigingen. Een signaal kan op verschillende manieren binnenkomen zoals via een telefonische melding, een schriftelijke (vaak digitale) melding van een burger of professional of een melding via Meld Misdaad Anoniem. Het signaal wordt na intake beoordeeld door het cluster veiligheid aan de hand van informatie uit openbare bronnen zoals de Kamer van Koophandel, het Kadaster en internet om vast te stellen of een signaal voldoende is voor de verder aanpak ondermijning (bijlage 2). De volgende indicatoren zijn hierbij leidend:
- 1.
kan het signaal gekwalificeerd worden als ondermijning;
- 2.
is het een gemeentelijke taak of bevoegdheid van gemeente Hulst. Hiervoor wordt bijlage 2 van het model privacy protocol binnengemeentelijke gegevensdeling geraadpleegd;
- 3.
is het binnen het grondgebied van Gemeente Hulst. In het geval van een object dient het object binnen de gemeentegrenzen te liggen. In geval van een subject dient het subject woonachtig te zijn binnen de gemeentegrenzen.
De signaalanalyse is nader uitgewerkt in bijlage 1 van dit protocol: Zodra is vastgelegd dat er sprake is van een ondermijningssignaal, start fase 2.
Weging signaal en vervolgstap in fase 1
- 1.
Het cluster veiligheid beoordeelt het signaal aan de hand van de genoemde indicatoren en de checklist in bijlage 1;
- 2.
Indien er na deze weging geen sprake is van ondermijnende of criminele activiteiten dan wordt het signaal:
- a.
bewaard en na verloop van de bewaartermijn van 1 jaar vernietigd of;
- b.
doorgezet naar een gemeentelijk onderdeel (onderdelen) of zo nodig doorverwezen naar een andere gemeente of instantie;
- c.
doorgezet naar het RIEC-samenwerkingsverband.
- a.
-
Indien er na deze weging wel sprake is van vermoeden van ondermijnende of criminele activiteiten dan treedt fase 2 in werking.
Fase 2 Zwaarte signaal
In fase 2 van het protocol weegt de gemeente de zwaarte van het signaal en beoordeelt waar het signaal het beste kan worden afgehandeld. De beoordeling van de zwaarte van de signalen gaat op basis van de volgende criteria:
- 1.
Is het signaal voldoende concreet
- 2.
Is het signaal van recente datum
- 3.
Heeft het signaal betrekking op een onderwerp waarbij bijzondere aandacht vereist is.
Weging signaal en vervolgstap in fase 2
- 1.
Het cluster veiligheid beoordeelt of het signaal op basis van bovenstaande criteria zwaar genoeg is om daar een nadere analyse op te verrichten;
- 2.
Indien er na deze weging geen sprake is van ondermijnende of criminele activiteiten dan wordt het signaal bewaard en na verloop van de bewaartermijn van 1 jaar vernietigd;
Indien er na deze weging wel sprake is van vermoeden van ondermijnende of criminele activiteiten dan treedt fase 3 in werking.
Fase 3 Bronnenonderzoek
Privacy Check
Fase 3 start met een Privacy Check door de Privacy Officer (PO). De PO bepaald of en zo ja welke gemeentelijke bronnen naar aanleiding van het concrete signaal kunnen worden geraadpleegd. En vervolgens bepaald de PO na raadpleging van de betrokken gemeentelijke bronnen door middel van een hit/no hit-vraag, welke gegevens relevant zijn voor het signaal. Onderdeel van de hit/no hit-check is de beoordeling of het om voor het signaal relevante informatie gaat.
Bronnenonderzoek
Nadat duidelijk is welke bronnen mogen worden geraadpleegd, vind het brononderzoek plaats. Dit gebeurt door controle op gerelateerd gebruik van gemeentelijke voorzieningen. Er moet sprake zijn van voor het signaal relevante informatie. Als van een persoon bepaalde voor het signaal relevante gegevens in een bronbestand van een gemeentelijk onderdeel voorkomen, is sprake van een ‘hit’: de betrokken persoon/bepaalde info is bekend binnen de gemeente in het kader van onrechtmatigheden dan wel maatschappelijke bedreigingen. Als er geen hit is dan wordt verder geen actie ondernomen: het signaal wordt (versleuteld) bewaard in een niet-actieve omgeving. Na een jaar wordt het signaal vernietigd. De analyse in dit signaaloverleg leidt tot:
- 1.
Een mono- of multidisciplinaire aanpak door één gemeentelijk onderdeel of meerdere samenwerkende gemeentelijke onderdelen: er hoeft geen ondermijnende activiteit te zijn, de regie en uitvoering liggen bij desbetreffende gemeentelijke onderdeel/onderdelen op grond van de daarvoor bedoelde wettelijke bevoegdheid;
- 2.
Het gemeentelijk casusoverleg met betrokken afgevaardigden van de desbetreffende gemeentelijke onderdelen waar sprake is van een relevante hit en waarbij de regie bij het ondermijningsteam ligt. Het vormt de start van fase 4;
- 3.
Doorgeleiding naar het RIEC-samenwerkingsverband, omdat er sprake is van georganiseerde criminaliteitsverband waarvoor de partners in het RIEC benodigd zijn.
Weging signaal en vervolgstappen fase 3
De Privacy Officer checkt welke gemeentelijke bronnen geraadpleegd mogen worden. Het cluster veiligheid beoordeelt het signaal met de aanvullingen aan de hand van de relevante gemeentelijke bronnen door middel van een ‘hit’-check bij de relevante gemeentelijke onderdelen. Op basis van deze analyse beslist het cluster veiligheid of een signaal voor een signaaloverleg dient te worden geagendeerd.
Informeren betrokkene
- 1.
Indien een signaal geagendeerd wordt voor een gemeentelijk casusoverleg ondermijning, dan informeert het cluster veiligheid de betrokkene over wie is gemeld indien dit noodzakelijk is volgens de AVG. Hij verstrekt hierbij de navolgende informatie:
- a.
De identiteit van de verwerkingsverantwoordelijke en de doeleinden van de verwerking.
- b.
Nadere informatie die nodig is om tegenover de betrokkene een behoorlijke en zorgvuldige verwerking te waarborgen.
- a.
- 2.
De verwerkingsverantwoordelijke laat voor voorkoming van strafbare feiten, in ieder geval op grond van artikel 23 lid 1 sub d, van de Algemene Verordening Gegevensbescherming de informatieverstrekking achterwege voor zover dit noodzakelijk is.
- 3.
Zodra de belangen als genoemd in het tweede lid informatie verstrekking niet langer in de weg staan, draagt de verwerkingsverantwoordelijke zorg dat de vereiste informatie alsnog aan betrokkene wordt verstrekt.
Fase 4 Plan van aanpak
Privacy Check
Fase 4 begint met een privacy Check die wordt uitgevoerd door de Privacy Officer. De Privacy Officer stelt vast:
- 1.
of en zo ja, welke van de in de fases 1 t/m 3 verzamelde gegevens mogen worden gedeeld ten behoeve van de vaststelling van de verdere aanpak; en
- 2.
welke binnengemeentelijke gegevensuitwisseling nodig is voor het verwezenlijken van die aanpak en of dat toelaatbaar is.
Plan van aanpak
In deze fase vindt een gemeentelijk casusoverleg plaats ten behoeve van het ontwikkelen van een plan van aanpak en wordt een casus gemonitord op voortgang en afgesloten. Het cluster Veiligheid bewaakt dit proces. Na afronding wordt een casus afgesloten of volgt doorgeleiding naar het RIEC-samenwerkingsverband. Mogelijk kan informatie uit een casus leiden tot een nieuw signaal en wordt het protocol opnieuw gevolgd. Hiervoor gelden dezelfde bewaartermijnen.
Weging signaal: het gemeentelijk casusoverleg in fase 4
- 1.
Het cluster Veiligheid overlegt, afhankelijk van het advies van de Privacy Officer, met de relevante gemeentelijke onderdelen ten behoeve van het ontwikkelen van een plan van aanpak.
- 2.
Het cluster Veiligheid en betrokken gemeentelijke onderdelen bepalen gezamenlijk het plan van aanpak en stellen deze vast.
- 3.
De betrokken gemeentelijke onderdelen geven vervolgens vorm aan de uitvoering.
- 4.
Het cluster Veiligheid monitort de casus en overlegt om de stand van zaken te bespreken en daar waar nodig bij te sturen.
Afsluiten casus en bewaartermijn
Na afronden van het plan van aanpak wordt de casus afgesloten. Het dossier van de casus wordt na sluiting gedurende vijf jaar vanaf de laatste verwerking in een actieve omgeving bewaard. Daarna wordt het dossier een jaar bewaard in een niet-actieve omgeving die slechts bij een match (door het systeem kan worden geactiveerd.
5. Evaluatie van dit protocol
Na vaststelling zal dit protocol jaarlijks geëvalueerd worden. De evaluatie wordt ook besproken met de Functionaris Gegevensbescherming. Indien werkprocessen of wet- en regelgeving worden aangepast en/of sprake is van nieuwe verschijningsvormen van ondermijning, kan dit van invloed zijn op de rechtmatigheid van de verwerkingen van persoonsgegevens en dit kan leiden tot aanpassing van het protocol.
Bijlage 1: Checklist ten behoeve van beoordelingskader ondermijning
Aan de hand van onderstaande checklist wordt stapsgewijs beoordeeld of het signaal betrekking heeft op ondermijning. De checklist is afhankelijk van maatschappelijke ontwikkelingen en kan daarom niet als limitatief worden beschouwd. Vanzelfsprekend kan de checklist worden aangepast al naar gelang de eigen gemeentelijke praktijk en ervaringen. De ontvangst van een signaal door het cluster veiligheid vormt het startpunt voor het protocol. Er wordt tot uitgangspunt genomen dat het delen van signalen met de regisseur ondermijning op rechtmatige wijze geschiedt. Vanzelfsprekend zal een verstrekker van een signaal wel steeds moeten vaststellen of die verstrekking in lijn is met de privacyregelgeving.
Stap 1:
Het signaal heeft betrekking op een dan wel meer van de volgende categorieën personen.
Openbare inrichtingen
- 1.
Pandeigenaar
- 2.
Verhuurder
- 3.
Huurder/pachter
- 4.
Exploitant
- 5.
Beheerder/Leidinggevende
- 6.
Tussenpersoon
- 7.
Geldschieters
Georganiseerde hennepteelt/drugs(-handel)
- 1.
Huis/Pandeigenaar
- 2.
Verhuurder
- 3.
Huurder
- 4.
Tussenpersoon (verhuurmakelaar, evt. andere vormen?)
Mensenhandel, -smokkel en uitbuiting (o.a. illegale prostitutie)
- 1.
Huis/pandeigenaar
- 2.
Verhuurder
- 3.
Huurder
- 4.
Eigenaar (illegale) seksinrichting
- 5.
Eigenaar (illegale) massagesalon
- 6.
Exploitant van een vergunde seksinrichting
- 7.
Beheerder van een vergunde seksinrichting
- 8.
illegaal werkende prostituee (dwz zonder vergunning)
Fraude in de vastgoedsector
- 1.
Huis/pandeigenaar
- 2.
Verhuurder
- 3.
Huurder
- 4.
Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen?)
- 5.
stichting, vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)
Misbruik in de vastgoedsector
- 1.
Huis/pandeigenaar
- 2.
Verhuurder
- 3.
Huurder
- 4.
Tussenpersoon (verhuurmakelaar, andere vormen?)
- 5.
Stichting of vereniging of andere ondernemingsvorm (of bestuurders hiervan)
Fraude en/of witwassen en daaraan gerelateerde vormen of andere vormen van financieel-economische criminaliteit
(o.a. ook illegaal gokken/heling/underground banking)
- 1.
Ontvanger/begunstigde uitkering vanuit de gemeente
- 2.
Ontvanger/begunstigde subsidie vanuit de gemeente
- 3.
Andersoortige begunstigende beschikking vanuit de gemeente
- 4.
Een tussenpersoon/gemachtigde met betrekking tot zorg
- 5.
Pandeigenaar
Overig
- 1.
overige faciliteerders die ondermijnende of criminele activiteiten mogelijk maken en/of (on)bewust in stand houden;
- 2.
en/of personen die een rol spelen bij een regionaal thema of een handhavingsknelpunt zoals:
- a.
Outlaw Motorcycle Gangs (OMG’s): leden van OMG’s;
- b.
Woonwagencentra: eigenaren woonwagens, huurders, bewoners;
- c.
Windhappers (personen met veel geld en geen inkomen dan wel personen van wie de levensstijl niet past bij het bekende inkomen);
- d.
Harddrugs.
- a.
Stap 2:
Het signaal kan een van onderstaande kenmerken omvatten:
Kader/begripsbepaling ‘ondermijnende criminaliteit’ |
|
Aantasting van instituten die zich richten op legale perspectieven en de werking van het samenlevingssysteem borgen en sturen |
|
Aantasting van de gezagspositie van bestuur, politie en/of andere overheidsorganen |
|
Aantasting of latente c.q. mogelijke aantasting van de openbare orde en veiligheid |
|
Ontwrichting of latente c.q. mogelijke ontwrichting van de maatschappelijke, politieke en/of economische structuren |
|
Onrechtmatigheden, maatschappelijke bedreigingen en/of georganiseerde criminaliteit |
In aanvulling is tenminste sprake van één van onderstaande locatie-, persoons- en/of bedrijfsgebonden indicatoren binnen het grondgebied van gemeente.
Indicator ‘situationele en lokale verankering’ |
|
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteit bevorderende condities) in de bestuurlijke omgeving (wet en regelgeving; toezicht en handhaving) |
|
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteit bevorderende condities) in de (sociaal-)maatschappelijke omgeving (fysieke omgevingskenmerken, maatschappelijke ontwikkelingen, sociale relaties of netwerken, informele controle) |
|
Gelegenheidsstructuren (of criminaliteit bevorderende condities) in de zakelijke / economische omgeving (beroepen, branches, marktpartijen). |
|
Processen, procedures, instructies en/of structuren binnen (een) (publieke) organisatie(s) die het mogelijk maakt (on-)bewust te faciliteren |
|
Bij de gelegenheidsstructuren is een locatie (zoals een pand of bedrijf/onderneming), een persoon, een groep, een familie en/of netwerk (meerdere personen die samenwerken) betrokken |
Stap 3:
En kan tenminste sprake zijn van één van onderstaande indicatoren, hetgeen nader uitgewerkt is in de bijbehorende lijst met ‘red flags’.
Indicator ‘signalering’ |
|
Incongruenties (omstandigheden en gedragingen); feit dat indicaties niet goed bij elkaar passen, niet goed overeenstemmen in aard, omvang en intensiteit |
|
Malafide en/of criminele activiteiten, hinder en/of overlast |
|
Veelal systematisch en structureel gepleegd |
|
Latent aanwezig |
|
Complex |
Lijst met ‘red flags’
Algemeen |
|
Loverboys: minderjarigen (< 18 jaar) |
|
Financiëring |
T.a.v. partijen
T.a.v. kredietdossiers
T.a.v. de taxatie
T.a.v. verstrekking hypotheek en bouwdepot
T.a.v. transport hypotheekakte
T.a.v. transport hypotheekakte
T.a.v. financierende partijen
T.a.v. financiering zelf
T.a.v. geldstroom
T.a.v. ongebruikelijke geldstroom
|
Koop/verkoop |
T.a.v. partijen
T.a.v. transport vastgoed
T.a.v. financiële afwikkeling
Algemeen
|
Gebruik/exploitatie van een pand |
Algemeen
T.a.v. gebruik pand voor mensenhandel
|
Bijlage 2: Categorieën van verwerkte gegevens
Van de personen over wie wordt gemeld, kunnen onderstaande gegevens, afhankelijk van de inhoud van de melding/signaal worden verwerkt. In opsomming is opgesplitst in fase 1 en 2 van het Privacy Protocol.
Fase 1 open bronnen raadplegen, bijvoorbeeld:
- 1.
De melding en de daarin opgenomen persoonsgegevens zoals naam, adres, beroep etc.
- 2.
Of er sprake is van ondermijning:
- a.
eventuele aanwijzingen voor ondermijning uit het onderzoek,
- b.
het eventuele vervolg dat aan het onderzoek wordt gegeven
- a.
- 3.
Informatie uit de Kamer van Koophandel
- 4.
Informatie uit het Kadaster
- 5.
Bestemmingsplannen
- 6.
Informatie over erfpacht
- 7.
Informatie afkomstig van het internet (zijn niet per definitie openbaar). In fase 2 van het Privacy Protocol kunnen in aanvulling op gegevens uit fase 1 onderstaande gegevens worden verwerkt, afhankelijk van de melding en of relevante casusinformatie:
Fase 2 gesloten bronnen raadplegen, bijvoorbeeld:
- 1.
Informatie uit de basisregistratie Adressen en Gebouwen
- 2.
Informatie uit de basisregistratie personen
- 3.
Informatie uit VIS over vergunningen horeca, intrekkingsbesluiten
- 4.
Informatie uit systemen van W&I over uitkeringen, subsidies, andersoortige beschikkingen
- 5.
Informatie uit systemen van MO over uitkeringen, subsidies, andersoortige beschikkingen (gesloten bron)
- 6.
Informatie uit systemen van SO over subsidies, andersoortige beschikkingen (gesloten bron)
- 7.
Informatie uit systemen van SB over andersoortige beschikkingen (bv parkeervergunning, bestuurlijke
- 8.
Boetes Drank- en Horecawet) (gesloten bron)
Bijlage 3: Analyse van de ruimte voor binnengemeentelijke gegevensuitwisseling in relevante wet- en regelgeving
Het model privacy protocol – Handleiding binnengemeentelijke gegevensuitwisseling ten behoeve van de bestrijding van ondermijning – opgesteld door de landsadvocaat, bevat een analyse van de ruimte voor binnengemeentelijke gegevensuitwisseling in relevante wet- en regelgeving. Gemeente Hulst zal op basis van bijlage 3 van het model privacy protocol bekijken welke mogelijkheden er zijn om op basis van wettelijke taken en bevoegdheden die zij heeft, binnengemeentelijk gegevens uit te wisselen om ondermijning aan te pakken. De volgende wet- en regelgeving wordt behandeld in het protocol en kan als grondslag dienen voor binnengemeentelijke gegevensdeling:
- 1.
APV/Openbare orde-bevoegdheden
- 2.
Wet politiegegevens
- 3.
Alcoholwet
- 4.
Huisvestingswet
- 5.
Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek
- 6.
Woningwet
- 7.
Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur
- 8.
Algemene wet inzake rijksbelastingen
- 9.
Invorderingswet 1990
- 10.
Wet basisregistratie personen
- 11.
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
- 12.
Participatiewet
- 13.
Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
- 14.
Jeugdwet
- 15.
Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl