Beleidsregels evenementen Purmerend

Geldend van 01-07-2022 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels evenementen Purmerend

De burgemeester van de gemeente Purmerend,

Gelet op artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

overwegende dat het wenselijk is om de bestaande beleidsregels over evenementen te actualiseren en harmoniseren,

gelezen het voorstel van 24 mei 2022,

B E S L U I T:

De navolgende Beleidsregels evenementen Purmerend vast te stellen.

Doelstelling

Evenementen zijn van belang voor de bezoekers, de organisatoren, de gemeente en de politie. Ten eerste biedt een evenement het publiek de mogelijkheid om de vrije tijd aangenaam door te brengen. Er is gelegenheid om op informele wijze anderen te ontmoeten en gezamenlijk te genieten van georganiseerde gebeurtenissen met amusementswaarde. Die recreatieve functie heeft het evenement voor alle bezoekers. Zowel voor de eigen inwoners als voor de mensen van buiten de gemeente.

Ten tweede kan een evenement voor bewoners de leefbaarheid onderstrepen. De ontmoetingsmogelijkheid en de gezamenlijke ervaring dragen bij aan het gemeenschapsgevoel van het individu en aan zijn betrokkenheid bij de gemeente. Ook het gezamenlijk beleven van een evenement behoort hiertoe. Voorbeelden hiervan zijn de Beemsterfeestweek, Sinterklaasintocht, Reuring en nazomerfeesten. Traditioneel wordt in de laatste week van juli de Beemsterfeestweek georganiseerd, gevolgd door de Zondagmarkt op de eerste zondag in september.

De organisatoren zijn globaal te verdelen in twee groepen. Er zijn organisatoren die een commercieel evenement organiseren en er zijn organisatoren die een niet-commercieel evenement organiseren. Organisatoren van een niet-commercieel evenement streven door middel van hun evenement onder andere naar naamsbekendheid voor een maatschappelijk doel. Organisatoren die een commercieel evenement organiseren hebben primair een commercieel doel.

Voor de gemeente zijn evenementen van belang omdat evenementen van maatschappelijk belang zijn en zij ook van betekenis kunnen zijn voor de promotie van de gemeente en het imago van de gemeente.

Enerzijds kan een evenement publiciteit genereren in de media, hetgeen positief kan werken op de naamsbekendheid van de gemeente en een bijdrage levert aan het imago onder een brede bevolkingsgroep. Anderzijds zullen bezoekers door hun directe ervaringen tijdens een evenement zich ook een beeld vormen van de gemeente. Tenslotte dient de burgemeester als bevoegd gezag op grond van de relevante wet- en regelgeving voor evenementen een besluit te nemen.

De primaire doelstellingen van het evenementenbeleid zijn:

  • 1.

    Het formuleren van beleid ten aanzien van evenementen die vanuit een particulier initiatief binnen de stad Purmerend en het grondgebied van Beemster gehouden worden;

  • 2.

    Het in stand houden van de relatie tussen de gemeente enerzijds en de evenementenorganisatoren en andere externe organisaties op het gebied van evenementen anderzijds, opdat de kwaliteit van evenementen gewaarborgd is c.q. verbeterd wordt, maar ook rekening gehouden wordt met de leefomgeving;

  • 3.

    Het verbeteren van de dienstverlening;

  • 4.

    De zorg voor openbare orde en veiligheid;

  • 5.

    Een consequente handhaving van regelgeving en beleid ten aanzien van evenementen.

Artikel 1. Wettelijk kader

Als wordt gekeken naar de invloed van evenementen op de woon- en leefomgeving, kunnen evenementen in twee soorten onderverdeeld worden: vergunningplichtige en meldingplichtige evenementen.

Evenement

In artikel 2:24 van de Apv is bepaald dat onder een evenement wordt verstaan: elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

  • a.

    bioscoop- en theatervoorstellingen die worden georganiseerd in een gebouw overeenkomstig de bestemming van dit gebouw;

  • b.

    markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder g, van de Gemeentewet en artikel 5:22 Apv;

  • c.

    kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

  • d.

    het in een inrichting in de zin van de Drank- en Horecawet (lees: Alcoholwet) gelegenheid geven tot dansen;

  • e.

    betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

  • f.

    activiteiten als bedoeld in de artikelen 2:9 en 2:39 van de Apv;

  • g.

    sportwedstrijden, niet zijnde vechtsportevenementen als bedoeld in het tweede lid, onder f.

  • h.

    activiteiten, niet zijnde door de burgemeester aangewezen vechtsportevenementen, in een gebouw of op een terrein overeenkomstig de bestemming van dat gebouw of terrein.

Onder evenement wordt mede verstaan:

  • a.

    een herdenkingsplechtigheid;

  • b.

    een braderie;

  • c.

    een optocht op de weg, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van de Apv;

  • d.

    een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

  • e.

    een straatfeest of buurtbarbecue;

  • f.

    een door de burgemeester aangewezen categorie vechtsportwedstrijden of -gala’s.

  • g.

    een markt in de openbare ruimte waar hoofdzakelijk tweedehands en incourante goederen worden verhandeld of diensten worden aangeboden.

Vergunningplichtig of meldingplichtig

Artikel 2:25 van de Apv bepaalt dat het verboden is zonder of in afwijking van een vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, als de organisator ten minste 14 dagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester. Onder een klein evenement wordt verstaan een eendaags evenement waarbij:

  • a)

    het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan 150 personen;

  • b)

    de activiteiten plaatsvinden tussen 08.00 uur en 23.00 uur en op zondag tussen 13.00 en 23.00 uur;

  • c)

    de activiteiten niet plaatsvinden op de rijbaan, (brom)fietspad of anderszins een belemmering vormen voor het verkeer en de hulpdiensten;

  • d)

    met betrekking tot het plaatsen van objecten geldt dat:

    • 1.

      slechts kleine objecten worden geplaatst van minder dan 25m2 en het totaal van de objecten tezamen niet meer dan 50m2 bedraagt;

    • 2.

      een strook van de weg van tenminste 3,5 meter obstakelvrij wordt gehouden voor hulpdiensten;

    • 3.

      er geen tent geplaatst wordt waarvoor een gebruiksmelding is vereist; en

    • 4.

      er een contactpersoon aanwezig en bereikbaar is tijdens het evenement.

Gebruiksmelding

Tot slot is relevant dat bij de indiening van de vergunningaanvraag de gegevens, bedoeld in artikel 2.3 van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen, worden aangeleverd voor zover voor het evenement een gebruiksmelding zou moeten worden gedaan op grond van artikel 2.1, eerste lid, van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Dit is bepaald in artikel 2:25 lid 2 van de Apv.

Zondagsrust

Op grond van artikel 4 van de Zondagswet is het verboden om op zondag voor 13 uur ‘’openbare vermakelijkheden te houden, daartoe gelegenheid te geven of daaraan deel te nemen’’. De burgemeester kan ontheffing verlenen van dit verbod.

Artikel 2. Evenemententerreinen

In de bestemmingsplannen is aangegeven op welke wijze grond mag worden gebruikt. In de bestemmingsplannen is dan ook te zien op welke gronden in de gemeente Purmerend een evenement of evenemententerrein ruimtelijk aanvaardbaar is. Zo hebben bijvoorbeeld het Leeghwaterpark en het terrein aan de Purmerenderweg de functie aanduiding evenemententerrein, wat inhoudt dat deze terreinen structureel voor evenementen gebruikt kunnen worden. Ten aanzien van deze twee evenemententerreinen geldt dat deze terreinen voor evenementen en voor de tijdelijke huisvesting/stalling van kermisexploitanten gedurende een kermis en dagen van op- en afbouw in de gemeente gebruikt mogen worden. Verder geldt voor deze twee evenemententerreinen dat:

  • a)

    ten aanzien van het maximaal aantal evenementen per jaar, het maximum aantal dagen per evenement, het maximum aantal bezoekers en de eindtijden geldt hetgeen opgenomen in de “Beleidsregels evenementen” of de opvolger of vervanger hiervan;

  • b)

    ten aanzien van de geluidsnormen wordt voldaan aan de geluidsnormen zoals opgenomen in de “Nota operationele richtlijn vergunningverlening en handhaving van geluidsnormen bij buitenevenementen 2016” of de opvolger of vervanger hiervan.

Voor specifieke locaties, zoals de Koemarkt, de Schapenmarkt, diverse andere locaties in de binnenstad van Purmerend en in de Middenbeemster (bijvoorbeeld de Rijperweg ter hoogte van de kruising met de Middenweg) geldt dat deze gronden de bestemming ‘’Verkeer’’ hebben en dat deze gronden gebruikt mogen worden voor het houden van evenementen.

Voor alle overige locaties die organisatoren eenmalig/niet structureel willen gebruiken voor het houden van een evenement dient overleg met de gemeente plaats te vinden.

Voor de twee evenemententerreinen (Purmerenderweg en Leeghwaterpark) en voor de Koemarkt gelden er specifieke beleidsregels, te weten:

Artikel 2.1 Purmerenderweg

Het evenemententerrein is gelegen aan de Purmerenderweg in de gemeente Purmerend en heeft een oppervlakte van ongeveer 8500m2, met daarnaast een openbaar parkeerterrein van ongeveer 2000m2. Rondom het terrein is een hekwerk geplaatst en zijn stroomvoorzieningen, wateraansluitingen en riolering aanwezig. Op dit terrein is geen openbare verlichting aanwezig.

  • 1.

    Ten einde de mogelijke overlast voor de woonomgeving te beperken, is het aantal vergunningen dat verleend kan worden voor evenementen op dit terrein aan een maximum van 12 per kalenderjaar gebonden, onder de voorwaarden dat:

    • a.

      50% van de betreffende evenementen voor 21.00 uur eindigen en 50% van de betreffende evenementen voor 23.00 uur eindigen;

    • b.

      de (eventuele) geluidsniveaus voldoen aan de wettelijke normen en het vigerende geluidsbeleid van de gemeente voor evenementen;

    • c.

      er in twee opeenvolgende weekenden geen evenementen mogen plaatsvinden, tenzij de betreffende evenementen naar het oordeel van de burgemeester niet overlastgevend zijn.

  • 2.

    Een evenementenvergunning wordt verleend voor het gebruik van het terrein voor een maximale duur van 4 dagen, exclusief op- en afbouw van het evenement.

  • 3.

    Onder evenementen zoals gemeld in lid 1 wordt niet verstaan het gebruik van het evenemententerrein als onderdeel van een evenementenvergunning afgegeven voor een locatie elders dan het terrein aan de Purmerenderweg, zoals de stalling van woonwagens van de kermis, het parkeren van voertuigen tijdens wedstrijden bij Wherevogels of Burggolf.

Artikel 2.2 Leeghwaterpark

Teneinde de mogelijke overlast voor de woonomgeving te beperken, vindt de vergunningverlening voor evenementen op het evenemententerrein Leeghwaterpark plaats onder de voorwaarde dat:

  • 1.

    Er in twee opeenvolgende weekenden geen evenementen mogen plaatsvinden, tenzij de betreffende evenementen naar het oordeel van de burgemeester niet overlastgevend zijn.

  • 2.

    De (eventuele) geluidsniveaus voldoen aan de wettelijke normen en het vigerende geluidsbeleid van de gemeente voor evenementen.

Artikel 2.3 Koemarkt

De Koemarkt is gelegen in de binnenstad van Purmerend in de directe nabijheid van horeca en woningen. De Koemarkt is een rechthoekig plein bestaande uit een binnenterrein omringd met pleinterrassen (en bij wijze van proef winterterrassen), calamiteitenroute en gevelterrassen. Vlakbij dit plein is een vierkant open parkeerterrein (hier stond parkeergarage ’t Lammetje), waar geparkeerd wordt maar dat gebruikt kan worden als evenementenlocatie.

  • 1.

    De Koemarkt is onderverdeeld in twee terreinen:

    • a.

      Het binnenterrein tussen de pleinterrassen;

    • b.

      Het binnenterrein inclusief de pleinterrassen en/of nabijgelegen parkeerterrein.

  • 2.

    Teneinde de mogelijke overlast voor de horecaondernemers en woonomgeving te beperken, worden evenementenvergunningen voor het terrein onder artikel 1 lid b alleen afgegeven voor beeldbepalende evenementen zoals: kermis, Reuring, nazomerfeesten, Purmerend wenst elkaar, TROS muziekfeest, Sinterklaasintocht en Poortersfeesten. De burgemeester weegt hierbij de volgende belangen af:

    • a.

      Belang van de ondernemer: de horecaondernemer die een terrasvergunning heeft aangevraagd en verkregen, heeft de exploitatie daarvan in zijn bedrijfsvoering opgenomen;

    • b.

      Belang van de organisator van het evenement: de organisator kan niet vrijelijk beschikken over de totale ruimte die een plein biedt. Enerzijds loopt hij tegen terrassen en bijvoorbeeld standplaatsen aan, anderzijds worden aanvalsroutes voor de hulpdiensten aangegeven die vrijgelaten moeten worden;

    • c.

      Belang voor de stad Purmerend: de inwoners van Purmerend hebben baat bij evenementen. De stad verlevendigt en krijgt uitstraling naar buiten;

    • d.

      Belang van de veiligheidspartners: de veiligheidspartners verenigd in het Veiligheids Overleg Evenementen (VOE) zetten zich in voor een veilig en ordentelijk verloop van het evenement.

  • 3.

    De gemeente informeert de horeca ondernemers op de Koemarkt over evenementen waarbij het pleinterras en winterterras moet worden weggehaald.

  • 4.

    Bij de vergunningverlening van een evenement op de Koemarkt wordt rekening gehouden met het open karakter van het plein.

Artikel 3. Evenementenkalender

  • 1. In het derde kwartaal van elk kalenderjaar worden organisatoren via de website en via een publicatie in een plaatselijke krant opgeroepen om evenementen aan te melden voor het aankomende jaar. Voor vergunningplichtige evenementen is men verplicht melding te doen vóór 25 oktober.

  • 2. De evenementenkalender wordt voor 1 januari vastgesteld door de burgemeester, na advisering van het VOE. Dit betekent dat de data vastgesteld worden voor de aangemelde evenementen.

  • 3. De gemeente streeft naar een goede spreiding van evenementen over het jaar, de locaties en in type evenement.

  • 4. De gemeente houdt zoveel mogelijk rekening met de belangen van omwonenden en ondernemers.

  • 5. Bij een dubbele aanvraag voor een evenementenlocatie of datum geldt de volgende procedure:

    • a.

      Eerder gehouden evenementen hebben voorrang ten opzichte van nieuwe evenementen. Hierbij geldt als voorwaarde dat de gemeente een positieve ervaring heeft met de organisatoren en het evenement.

    • b.

      Bij dubbele aanmeldingen zal de evenementencoördinator proberen met beide aanvragers tot een oplossing te komen;

    • c.

      Lukt dit niet, dan volgt een adviesaanvraag aan het VOE;

    • d.

      Het VOE brengt een inhoudelijk gemotiveerd advies uit aan de burgemeester;

    • e.

      De burgemeester besluit.

  • 6. Bij een aanmelding na 25 oktober zal de evenementencoördinator toetsen of het evenement binnen de evenementenkalender en de evenementenvisie past.

  • 7. Er wordt bij voorkeur slechts één evenementenvergunning afgegeven per locatie.

  • 8. Bij het uitblijven van betaling van eventuele schoonmaak- of herstelkosten van een voorgaande editie wordt de organisator geen toestemming gegeven om toekomstige evenementen te houden op de weg.

Artikel 4. Type evenement

  • 1. De gemeente Purmerend maakt vanwege de afrekening van precario en gemeentelijke diensten onderscheid in commerciële en niet-commerciële evenementen. Deze worden als volgt gedefinieerd:

    • a.

      Commerciële evenementen hebben een beoogde doelstelling om individueel, persoonlijk of groepswinst te genereren of zijn bedrijfsmatig van aard of worden mede ontplooid door commerciële bedrijven. Hieronder vallen ook promotionele activiteiten.

    • b.

      Niet commerciële evenementen hebben een beoogde doelstelling van sociaal pedagogische, sportieve, charitatieve of culturele aard en hebben geen commercieel winstoogmerk, zijn niet bedrijfsmatig van aard en worden niet door commerciële bedrijven mede ontplooid.

  • 2. Het organiseren van een evenement, van welke aard of omvang ook, brengt in meer of mindere mate risico’s met zich mee. Dit kunnen risico’s zijn op het gebied van openbare orde, brandveiligheid, verkeer en vervoer en volksgezondheid. Om te zorgen dat een evenement ook daadwerkelijk een feestelijke gebeurtenis blijft is aandacht voor de veiligheid noodzakelijk.

    Daarnaast vragen grootschalige evenementen en/of evenementen met (verhoogde) veiligheidsaandacht om de inzet van extra capaciteit van de hulpverleningsdiensten. Daarom worden evenementen vanwege de te verwachtten benodigde veiligheidsmaatregelen ingedeeld in risicocategorieën. Deze worden als volgt gedefinieerd:

    • a.

      Regulier evenement

      Evenementen waarbij op voorhand geen hulpdiensten nodig zijn en waarbij geen tot weinig risico's te verwachten zijn (bijvoorbeeld een markt, braderie e.d.).

    • b.

      Evenement met verhoogde aandacht

      Evenementen met gevolgen voor de lokale verkeerssituatie (afsluitingen/omleidingen) en met een verhoogd risico. De aanwezigheid van beveiligers zijn dan vereist (richtsnoer: 1 gecertificeerde beveiliger op 400 - 600 bezoekers), paraatheid van hulpdiensten is gewenst of noodzakelijk. Vereisten: draaiboek, situatietekening (1:1000) en veiligheidsplan.

    • c.

      Risico-evenement

      Het publiek, de aard van het evenement en/of de ruimte vereisen inzet van beveiliging (richtsnoer: 1 gecertificeerde beveiliger op 200 - 399 bezoekers) en tot aanwezigheid van hulpdiensten. Vereisten: draaiboek, situatietekening (1:1000) en veiligheidsplan.

Artikel 5. Coördinatie

  • 1. Bij vergunningplichtige evenementen kan de evenementencoördinator de organisator uitnodigen voor een intakegesprek.

  • 2. De evenementencoördinator legt alle vergunningaanvragen ter advisering voor aan het veiligheidsoverleg evenementen (VOE).

  • 3. Evenementen die vallen in de risico categorie B en C zijn verplicht daarnaast een veiligheidsplan, draaiboek en situatietekening aan te leveren en dienen aanwezig te zijn bij een te houden Multidisciplinair overleg.

  • 4. Bij grootschalige evenementen waarbij geen ervaring of relatie met de organisator bestaat kan het college van Burgemeester en Wethouders een waarborgsom vaststellen. Hierbij zullen zij afgaan op het advies van de coördinator openbare buitenruimte.

Artikel 5a. Weigeringsgronden

Aanvragen voor evenementen worden door de burgemeester getoetst op een aantal aspecten om na te gaan of de benodigde vergunningen en ontheffingen kunnen worden verleend. Dit gaat om de algemene weigeringsgronden van artikel 1:8 van de Apv en daarnaast specifieke weigeringsgronden genoemd in artikel 2:25 lid 7. Dit wordt hieronder uitgewerkt. Verder is relevant dat de vergunning geweigerd kan worden als de aanvraag voor het evenement minder dan 14 weken voor de beoogde datum van het evenement is ingediend en daardoor een behoorlijke behandeling van de aanvraag niet mogelijk is.

Ook kan de burgemeester binnen 10 dagen na ontvangst van de melding kan besluiten een klein evenement te verbieden, als er aanleiding is te vermoeden dat daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

  • 1.

    Openbare orde

    De burgemeester is belast met de handhaving van de openbare orde. Indien er redelijkerwijze niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om verstoringen van de openbare orde te voorkomen, kan worden besloten om de vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 2.

    Openbare veiligheid

    Evenementen kunnen nadelige gevolgen hebben voor de veiligheid van deelnemers, toeschouwers en andere betrokkenen. Er wordt beoordeeld in hoeverre de getroffen maatregelen de veiligheid van personen en goederen voldoende waarborgen. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om de veiligheid te waarborgen kan worden besloten om de vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 3.

    Volksgezondheid

    Om de gezondheid van deelnemers, toeschouwers en andere betrokkenen bij een evenement te waarborgen wordt de aanvraag onder andere beoordeeld op de risico’s die gepaard gaan met het gebruik van stimulerende en verslavende middelen, algemene hygiënische zaken, sanitaire- en drinkwatervoorzieningen, medische voorzieningen, voedsel- en drankverstrekking etc. Indien er niet voldoende maatregelen kunnen worden getroffen om de volksgezondheid te kunnen waarborgen kan worden besloten om vergunning voor het voorgenomen evenement te weigeren.

  • 4.

    Bescherming van het milieu

    Onder de bescherming van het milieu kunnen diverse onderwerpen vallen, waaronder de toestand van het milieu, zoals lucht, water, natuur, biologische diversiteit en de bodem, maar ook geluid, flora en fauna en de menselijke leefomstandigheden. De evenementenvergunning kan in verband hiermee geweigerd worden. De beoordeling hiervan betreft bij iedere aanvraag maatwerk.

  • 5.

    Slecht levensgedrag organisator of aanvrager vergunning vechtsportevenement

    Bij de invulling van het vereiste ‘’geen slecht levensgedrag’’ komt de burgemeester beoordelingsruimte toe. Wanneer aan een aanvrager wordt tegengeworpen dat hij in enig opzicht van slecht levensgedrag is, wordt dit per geval door de burgemeester onderbouwd en zal van geval tot geval verschillen welke feiten en/of omstandigheden aanleiding geven tot tegenwerping van het levensgedrag van de aanvrager.

  • 6.

    Evenement niet vóór 25 oktober van voorgaand jaar aangemeld

    De gemeente streeft naar een gedifferentieerd aanbod van evenementen. Hiermee wordt gedoeld op de spreiding en diversiteit in het aanbod van evenementen. Daarom wordt ook een evenementenkalender opgesteld. Als een evenement niet vóór 25 oktober van het voorgaand jaar is aangemeld, moet gekeken worden in hoeverre het evenement past binnen het gespreide en gedifferentieerde aanbod van de dan al vastgestelde evenementenkalender. Als blijkt dat dit niet past, kan de vergunningaanvraag worden geweigerd.

Artikel 6. Faciliteren

Naast de ondersteuning in de vorm van een geldelijk bedrag kunnen evenementen organisatoren ook materiële ondersteuning verkrijgen. De gemeente stelt een webpagina beschikbaar waarop men subsidie kan aanvragen.

  • 1.

    De gemeente kan diensten en materialen onder speciale voorwaarden tegen betaling beschikbaar stellen.

  • 2.

    De burgemeester kan besluiten de huur van diensten en materialen niet in rekening te brengen aan niet-commerciële organisaties.

Artikel 7. Communicatie

De volgende regels zijn geldend met betrekking tot de omgeving:

  • 1.

    De organisator is verplicht de omgeving te informeren over het evenement middels bewonersbrieven;

  • 2.

    De gemeente kan besluiten om de organisator hier in te ondersteunen indien er een gemeentelijk belang (te denken valt aan verkeersmaatregelen, parkeerproblemen of het verwijderen van terrassen etc.) is;

  • 3.

    Het verspreidingsgebied zal in samenspraak met de gemeente worden bepaald.

Artikel 8. Verkeer, vervoer en bereikbaarheid

Evenementen kunnen door hun omvang veel invloed hebben op het verkeer. Daarom is het belangrijk vooraf na te denken over de aan- en afvoer van bezoekers, om zo de overlast voor bewoners, bedrijven en overige verkeersgebruikers zo veel mogelijk in te perken.

  • 1.

    Het (tijdelijk) afsluiten van wegen voor een evenement moet worden aangevraagd in de evenementenvergunning. De bereikbaarheidscoördinator bepaalt of dit mogelijk is. Hierbij wordt een afweging gemaakt tussen geplande werkzaamheden, de locatie en de daarmee gemoeid gaande belangen, het type weg dat de organisator wil afsluiten en de verkeersveiligheid en/of doorstroming.

    • a.

      De zorg voor de realisatie van wegafzettingen ligt bij de organisator van het evenement zelf.

    • b.

      Indien de organisator dranghekken en/of verkeersborden nodig heeft ten behoeve van zijn evenement, dan hij men hier zelf zorg voor te dragen. Hiervoor kan contact worden opgenomen met een gespecialiseerd verhuurbedrijf.

  • 2.

    Met betrekking tot verkeersregelaars geldt het volgende:

    • a.

      De bereikbaarheidscoördinator bepaalt in samenspraak met de politie het aantal in te zetten verkeersregelaars tijdens het evenement.

    • b.

      De burgemeester dient de verkeersregelaars formeel als verkeersregelaar aan te stellen (aanstellingsbesluit). Daarvoor moeten de verkeersregelaars een instructie van de politie hebben gehad.

    • c.

      Uiterlijk 1 week voor het evenement dient men bij de burgemeester een opgave te verstrekken van de verkeersregelaars die worden ingezet.

  • 3.

    De gemeente ziet graag dat bezoekers per fiets of te voet naar een evenement komen. De organisator dient na te denken over de bezoekersstromen en parkeergelegenheden. Tijdens een eerste gesprek met de gemeente zal besproken worden welke maatregelen getroffen moeten worden. Dit betreft telkens maatwerk. De gemaakte kosten zoals genoemd in de paragraaf Verkeer, vervoer en bereikbaarheid zijn voor rekening van de organisator.

Artikel 9. Braderieën en markten

  • 1. Het aantal braderieën per winkelcentrum en op de Koemarkt is vastgesteld op maximaal vier per kalenderjaar. De aanvraag dient met goedkeuring van de belangenvereniging zoals de winkeliersvereniging of Stichting Koemarkt ingediend te worden.

  • 2. Het aantal markten is niet aan een maximum gebonden maar dient tevens met goedkeuring van de belangenvereniging te worden aangevraagd.

Artikel 10. Vrijmarkten

Op Koningsdag en op Bevrijdingsdag worden er vrijmarkten gehouden. De volgende beleidsregels zijn van toepassing:

  • 1.

    Tijdens een vrijmarkt is de verkoop van partijgoederen (detailhandel) niet toegestaan.

  • 2.

    De gemeente zal een aanvraag indienen voor een evenementenvergunning voor de vrijmarkt tijdens Koningsdag in het Leeghwaterpark en de binnenstad van Purmerend. Tenzij door een externe organisatie al een vergunning wordt aangevraagd, zal de gemeente ook een aanvraag indienen voor een evenementenvergunning voor de vrijmarkt in Park de Driegang op Bevrijdingsdag.

  • 3.

    Vanwege veiligheidsoverwegingen zijn dieren (met uitzondering van honden die deel uitmaken van het gezin) niet toegestaan.

  • 4.

    Het is alleen toegestaan om met een vergunning versterkte muziek buiten ten gehore te brengen.

Daarnaast gelden de volgende beleidsregels specifiek voor Koningsdag:

  • 1.

    De gemeente respecteert de reguliere ontheffingen op grond van de Alcoholwet. Er worden geen aparte ontheffingen vergeven.

  • 2.

    Voor aanbieders van eten en drinken die structureel (bedrijfsmatig) op markten en evenementen staan, geldt dat de (hoofd)verkoop van etenswaren en frisdranken uitsluitend is toegestaan aan professionele handelaren (maximaal 1 per woonadres) indien zij toestemming van de vergunninghouder heeft door middel van een pachtsysteem. Voor het pachtsysteem gelden de volgende beleidsregels, te weten:

    • a.

      Er zijn maximaal drie standplaatsen beschikbaar voor de verkoop van etenswaren en frisdranken in de binnenstad;

    • b.

      Voor het gehele Leeghwaterpark geldt dat er maximaal 12 standplaatsen beschikbaar zijn. Hiervan zijn er 10 beschikbaar voor de verkoop van etenswaren en frisdranken en 2 voor klein vermaak.

  • 3.

    In aanvulling op het bepaalde in het tweede lid, geldt dat particulieren (niet bedrijfsmatig) ook als bijverkoop eten en drinken mogen verkopen, met uitzondering van de verkoop of het gratis weggeven van bederfelijke producten zoals vlees, vis of zuivel en alcoholische dranken, en mits zij zich houden aan de regels van de Warenwet, waaronder het Warenbesluit hygiëne van levensmiddelen en het Warenbesluit Bereiding en behandeling van levensmiddelen. Bovendien is bakken en braden niet toegestaan.

  • 4.

    Het terrassenbeleid is onverkort van toepassing, met de volgende aanvullingen:

    • a.

      De horecabedrijven in het vrijmarktgebied waarvan de ondernemer in het bezit is van een geldige alcoholwetvergunning mogen een geveltap plaatsen;

    • b.

      Het uitbreiden van het gevelterras of het plaatsen van een tappunt buiten het gevelterras is uitsluitend na overleg en toestemming van de gemeente toegestaan.

Specifieke beleidsregels Bevrijdingsdag:

  • 1.

    De gemeente respecteert de reguliere ontheffingen op grond van de Alcoholwet. Er worden geen aparte ontheffingen vergeven.

  • 2.

    Er worden geen vergunningen afgegeven voor de verkoop van etenswaren en frisdranken.

Artikel 11. Circus

Met betrekking tot circussen gaat de gemeente Purmerend uit van vrije marktwerking. De gestelde eisen hebben betrekking op de kwaliteit van het aanbod. Ten aanzien van de vergunningverlening geldt het volgende:

  • 1.

    Circussen moeten zich houden aan de landelijke regelgeving met betrekking tot dierenwelzijn. In de evenementenvergunning kunnen daarnaast aanvullende voorwaarden worden opgenomen.

  • 2.

    Het evenemententerrein aan de Purmerenderweg is geschikt voor het houden van circussen. Een andere locatie zal specifiek moeten worden aangevraagd.

  • 3.

    In de stad Purmerend kunnen jaarlijks maximaal twee circussen worden gehouden, behoudens het kerstcircus.

  • 4.

    In Beemster kunnen jaarlijks maximaal twee circussen worden gehouden. In beginsel is het ijsbaanterrein in Middenbeemster hier geschikt voor.

  • 5.

    Tussen het houden van circussen in hetzelfde jaar dient minimaal twaalf weken te zitten. In aanvulling op deze regel geldt dat er in de stad Purmerend en in het gebied Beemster niet gelijktijdig een circus plaatsvindt.

  • 6.

    Er wordt rekening gehouden met de beleidsregels van het evenemententerrein.

  • 7.

    Circussen moeten aangemeld worden op de evenementenkalender, zoals bedoeld in artikel 3. Bij dubbele aanvragen of meer aanvragen dan het maximum aantal toegestane circussen, wordt maatwerk geleverd.

  • 8.

    Gedurende de kermisperiode is het afgeven van een evenementenvergunning voor circussen op het evenemententerrein niet mogelijk in verband met de beschikbaarheid van dit terrein.

Artikel 12 Overgangsbepaling

Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag of melding overeenkomstig artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021, is ingediend en voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze beleidsregels niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop de overeenkomstige regels van de onderhavige beleidsregels toegepast.

Artikel 13 Inwerkingtreding en intrekking oude beleidsregels

Deze beleidsregels treden na bekendmaking in werking op 1 juli 2022. Op die dag worden de Beleidsregels evenementen (vastgesteld op 19 september 2013) ingetrokken.

Artikel 14 Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als “Beleidsregels evenementen Purmerend”.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 24 mei 2022

Purmerend,

de burgemeester van Purmerend,

D. Bijl