Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR677775
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR677775/1
Mandaatregeling griffie gemeente Gulpen-Wittem 2022
Geldend van 14-06-2022 t/m heden
Intitulé
Mandaatregeling griffie gemeente Gulpen-Wittem 2022- -
het college van de gemeente Gulpen-Wittem, de burgemeester van de gemeente Gulpen-Wittem, de gemeenteraad en de werkgeverscommissie, ieder voor zover zij daartoe bevoegd zijn;
- -
overwegende dat uit oogpunt van doelmatigheid en legaliteit het verlenen van mandaat, volmacht en machtiging voor de uitoefening van diverse bevoegdheden gewenst is;
Besluit
De Mandaatregeling griffie Gulpen-Wittem 2022 vast te stellen.
Artikel 1. Begripsbepalingen
In het kader van deze regeling wordt onder de hieronder omschreven begrippen verstaan:
- a.
Raad: de gemeenteraad van de gemeente Gulpen-Wittem.
- b.
College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gulpen-Wittem.
- c.
Burgemeester: de burgemeester van de gemeente Gulpen-Wittem.
- d.
Fractievoorzittersoverleg (FVK): de door de raad ingestelde commissie als bedoeld in artikel 2 van het Reglement van orde van de raad.
- e.
Werkgeverscommissie: de door de raad ingestelde bestuurscommissie als bedoeld in artikel 4 van het Reglement van orde van de raad.
- f.
Griffier: de ambtenaar als bedoeld in artikel 107 van de Gemeentewet.
- g.
Plaatsvervangend griffier: de plaatsvervanger van de griffier, zoals bedoeld in artikel 107d van de Gemeentewet.
- h.
Functionaris: medewerkers van de griffie die hiërarchisch onder de griffier vallen, inclusief de plaatsvervangend griffier.
- i.
Mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen;
- j.
Gemandateerde: degene aan wie mandaat is verleend;
- k.
Mandaatgever: degene die het mandaat verleent;
- l.
Volmacht: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- m.
Volmachtgever: degene die de volmacht geeft;
- n.
Gevolmachtigde: degene aan wie de volmacht is verleend;
- o.
Machtiging: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- p.
Machtigingverlener: degene die de machtiging verleent;
- q.
Gemachtigde: degene aan wie machtiging is verleend;
- r.
Bijlage: de bij dit besluit behorende bijlage waarin de verleende mandaten, volmachten en machtigingen zijn opgenomen.
Artikel 2. Mandaat
-
1. Mandaat is in deze regeling de verzamelnaam voor:
- a.
mandaat (zijnde een bestuursrechtelijk besluit);
- b.
machtiging (een bestuursrechtelijke handeling niet zijnde een besluit) en;
- c.
volmacht (een privaatrechtelijke rechtshandeling).
- a.
-
2. De uitoefening van de bevoegdheden, aangeduid in de bijlage bij dit besluit, wordt gemandateerd, aan de daarin genoemde functionaris.
-
3. De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen (artikel 10:7 Awb).
-
4. De mandaatgever kan het mandaat ten alle tijde intrekken, een algemeen mandaat wordt schriftelijk ingetrokken (artikel 10:8 Awb).
Artikel 3. Griffier
-
1. Aan de griffier worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.
-
2. De griffier is gemachtigd tot uitvoering van de aan hem bij of krachtens de (Gemeente)wet dan wel anderszins opgedragen taken en verantwoordelijkheden zoals omschreven in de door de raad vastgestelde Instructie Griffier, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van de raad.
Artikel 4. Functionarissen
-
1. Elke functionaris is gemachtigd tot het uitvoeren van besluiten van de raad en tot het namens de gemeente voeren van correspondentie, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken.
-
2. In de bijlage behorende bij dit besluit wordt aangegeven aan welke door een functionaris beklede functie, welke bevoegdheid wordt verbonden.
-
3. Een aan een functionaris verleend mandaat geldt tevens voor de griffier.
-
4. De functionaris volgt bij de uitoefening van een hem of haar toekomende bevoegdheid/ mandaat, de door de griffier verstrekte aanwijzingen en instructies.
-
5. In geval van afwezigheid van de functionaris, aan wie bij of krachtens deze regeling bevoegdheden zijn toegekend, worden deze uitgeoefend door de griffier.
-
6. Als een bevoegdheid is gemandateerd aan de griffier, wordt deze bij diens afwezigheid uitgeoefend door de plaatsvervangend griffier
Artikel 5. Inwerkingtreding
-
1. Dit besluit wordt algemeen bekend gemaakt.
-
2. Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking van dit besluit.
-
3. Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatregeling griffie gemeente Gulpen-Wittem 2022.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders, gehouden op dinsdag 12 april 2022,
de secretaris,
J.G.A. Kusters MCM.
de burgemeester,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens.
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van donderdag 2 juni 2022,
de raadsgriffier,
mr. R. Reichrath.
de voorzitter,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens.
Aldus besloten,
De burgemeester,
ing. N.H.C. Ramaekers-Rutjens.
Bijlage 1: overzicht mandaten als bedoeld in de Mandaatregeling Griffie gemeente Gulpen-Wittem
Nr. |
Omschrijving bevoegdheid |
Mandaat |
|
Algemeen |
|
1 |
|
|
2 |
|
|
3 |
|
|
|
Algemene wet bestuursrecht (Awb) |
|
4 |
Doorzenden van een geschrift aan een ander bestuursorgaan en doen van mededeling (artikel 2:3 Awb) |
|
5 |
Bekendmaking besluiten aan geadresseerde en aanvrager (artikel 3:41 Awb) |
|
6 |
Vertegenwoordiging van gemeente of raad en innemen van standpunten bij voeren van bestuurlijke, civielrechtelijke en fiscale procedures, inclusief indiening verweerschriften, conclusies, re- en dupliek en op procedure betrekking hebbende stukken, opstellen notitie ten behoeve van de behandeling van een bezwaarschrift door de bezwaarschriftencommissie, het indienen van een verweerschrift, beroepschrift en opstellen van een pleitnota in procedures bij de in de algemene machtiging opgenomen (rechtelijke) instanties alsmede het indienen van nadere reacties en verstrekken aanvullende informatie aan deze instanties. |
|
7 |
|
|
8 |
|
|
|
Wet openbaarheid van bestuur (Wob) / Wet open overheid (Woo) |
|
9 |
Verdagen van de beslissing op een Wob/Woo-verzoek, voor zover het een verzoek betreft gericht op stukken of ander materiaal dat gegevens bevat, dat bij de raad berust. |
|
10 |
Verstrekken van informatie op grond van de Wob/Woo, voor zover deze informatie bij de raad berust. |
|
11 |
Het, na afstemming met het FVO, nemen van een beslissing op een ingediend Wob/Woo-verzoek, voor zover het een verzoek betreft gericht op stukken of ander materiaal dat gegevens bevat, dat bij de raad berust. |
|
|
Overeenkomsten en facturen |
|
12 |
Aangaan en ondertekenen van overeenkomsten die een waarde vertegenwoordigen van maximaal € 50.000,- mits daarvoor budget beschikbaar is. |
|
13 |
Aangaan en ondertekenen van overeenkomsten die een waarde vertegenwoordigen van maximaal € 500,- mits daarvoor budget beschikbaar is. |
|
14 |
Fiatteren facturen aangaande overeenkomsten die een waarde vertegenwoordigen van meer dan € 500,-. |
|
15 |
Fiatteren facturen aangaande overeenkomsten die een waarde vertegenwoordigen tot € 500,-. |
|
|
Werkgeverstaken raad |
|
16 |
Alle besluiten betreffende het aangaan, wijzigen en beëindigen van de arbeidsovereenkomst met de op de griffie werkzame ambtenaren. De bevoegdheid tot aanwijzing van de griffier blijft bij de gemeenteraad (art. 107 Gemeentewet). |
|
17 |
De uitoefening van het werkgeverschap ten aanzien van de griffier. |
|
18 |
De uitoefening van het werkgeverschap ten aanzien van de bij de griffie werkzame ambtenaren. |
|
19 |
Het accorderen en ondertekenen van declaraties van de griffier. |
|
20 |
Het vertegenwoordigen van de raad ter zake het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst van de griffier.Reeds genomen besluit burgemeester, d.d. 19 december 2019 |
|
21 |
Het vertegenwoordigen van de raad ter zake het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst betreffende de medewerkers van de griffie, met uitzondering van de griffier zelf. Reeds genomen besluit burgemeester, d.d. 19 december 2019 |
|
|
Overig |
|
22 |
Het, na afstemming met het FVO, nemen van een besluit ter voorkoming verbeuren dwangsom op basis wet dwangsom bij niet tijdig beslissen. |
|
23 |
Controle van het verslag en het uitbrengen van een advies aan het FVO over de verantwoorde uitgaven, reserve en eventuele verrekening. |
|
24 |
Vaststellen van de bedragen van de uitgaven, reserve en eventuele verrekening op basis van de vigerende Verordening op de fractieverantwoording. |
|
25 |
De uitvoering van de Verordening op de fractieondersteuning |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl