Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022

Geldend van 10-06-2022 t/m heden

Intitulé

Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk maken bekend dat zij op 31 mei 2022 het hieronder opgenomen aanwijzingsbesluit bovengrondse inzamelcontainers voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk hebben vastgesteld.

Inwerkingtreding

Het aanwijzingsbesluit wordt van kracht met ingang van de eerste dag na die van deze bekendmaking.

Ter inzage

Het aanwijzingsbesluit met bijbehorende bijlagen ligt vanaf 10 juni 2022 tot en met 21 juli 2022 voor een ieder ter inzage op het stadhuis van de gemeente Harderwijk. U kunt tijdens openingstijden de stukken inzien in de stadswinkel van het stadhuis, Havendam 56 te Harderwijk. De openingstijden staan vermeld op de website van de gemeente www.harderwijk.nl.

Ook vindt u bovengenoemd aanwijzingsbesluit met bijbehorende stukken direct onder de navolgende beroepsclausule.

Beroepsclausule 

Tegen het besluit kan binnen zes weken na bekendmaking beroep worden aangetekend. Als u het niet eens bent met dit besluit dan kunt u tegen dit besluit een beroepschrift indienen bij Raad van State, Afdeling bestuursrechtspraak, Postbus 20019, 2500 EA, Den Haag. De termijn voor het indienen van beroep is zes weken en start op de dag ná de datum van publicatie van dit besluit.

Het indienen van een beroepschrift schorst de werking van het besluit niet. Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kan een voorlopige voorziening worden gevraagd. Wanneer een voorlopige voorziening wordt aangevraagd treedt het besluit pas in werking nadat de rechter hierover een beslissing is genomen. In spoedeisende zaken kunt u, zodra het beroepschrift is ingediend, een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de voorzieningenrechter van de Raad van State, o.v.v. voorlopige voorzieningen. Houdt u er rekening mee dat aan procedures bij de rechtbank kosten verbonden zijn.

Meer informatie vindt u op www.raadvanstate.nl .

Uw beroepschrift moet in elk geval bevatten:

  • naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres;

  • de datum waarop het beroep wordt ingediend;

  • een omschrijving van het besluit waartegen beroep wordt ingediend (nummer Gemeenteblad);

  • de redenen waarom beroep wordt ingediend.

Als het beroep door iemand anders dan de belanghebbende wordt ingediend, moet een volmacht worden meegestuurd.

Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022

Burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk;

gezien het voorstel aan burgemeester en wethouders van 24 mei 2022,

nummer 22h0000338 / h220054228

gelet op

  • de artikelen 10.21 e.v. van de Wet milieubeheer en de artikelen 8 en 15 van de ‘Afvalstoffenverordening 2006 van de gemeente Harderwijk’;

  • de Richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainer locaties met kenmerk 02430000081821 / 02430000304478, zoals eerder is vastgesteld in het collegebesluit van 25 januari 2022;

  • afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht waarin de uniforme openbare voorbereidingsprocedure is opgenomen, welke procedure van toepassing is op dit besluit;

overwegende dat

  • In juli 2020 de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ heeft vastgesteld. Een van de hierin opgenomen service uitbreidingen betreft het voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad mogelijk maken om de grondstof GFT gescheiden te kunnen aanbieden door het plaatsen van extra bovengrondse GFT containers;

  • de locaties zoals opgenomen in dit aanwijzingsbesluit zijn bepaald conform de Richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse gft-verzamelcontainer locaties met kenmerk 02430000081821 / 02430000304478, zoals eerder is vastgesteld in collegebesluit van 25 januari 2022;

  • het college gedurende zes weken het ontwerp aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad, met hierop de aangewezen locaties voor de plaatsing van bovengrondse inzamelcontainers, ter inzage heeft gelegd;

  • binnen deze termijn 13 zienswijzen zijn ingediend die betrekking hebben op 11 locaties;

  • het college de zienswijzen die zijn ingediend naar aanleiding van het ontwerpbesluit inhoudelijk heeft beantwoord in de Zienswijzennota die als bijlage bij dit besluit is gevoegd;

  • na de vaststelling en bekendmaking van de definitieve locaties, de aannemer van de gunnende partij (Kliko BV) in overleg met de gemeente en inzamelaar start met het plaatsen van de inzamelvoorzieningen, wat naar verwachting 3 weken in beslag neemt.

A. Locaties (70) waar geen zienswijzen op zijn ingediend en die zijn behouden:

BINNENSTAD

CO1 Zoutkeetstraat

CO3 Rabbistraat

CO5 Kerkplein

CO6 Klooster

CO7 Plantage

CO8 Plantage

DE SYPEL

SY01 Maltezerlaan

DRIELANDEN

DR1 Drielandendreef

DR2 Drielandendreef

DR3 Torenbergerhout (kleine wijziging i.o.m. corporatie)

DR4 Tonselsedreef

DR5 Tonselsehof

DR6 Tonselsedreef

DR7 Oldenallerhout

DR10 Triasgracht

DR11 Triasgracht (achterkant)

DR12 Operadreef

DR13 Operadreef

DR14 Operadreef

DR15 Operadreef

DR16 Bazuinpad

DR17 Fagotdreef

DR18 Dixielanddreef (van 1 naar 2 locaties i.o.m. bewoners)

DR19 Mozartdreef

DR20 Bachdreef

DR21 Bachdreef

DR22 Bachdreef

FRANKRIJK

FR01 Krommekamp

FR02 Krommekamp

FR03 Broeklaan

FR04 Kortekamp

FR06 Bokkekamp

FR07 Nieuwe Grensweg

FRIESEGRACHT

FG01 Houtkamp

FG02 Selhorsthof

FG03 Touwbaan

FG04 Selhorstweg

HIERDEN

HI01 De Allee

STADSDENNEN

SD01 Simon Vestdijkstraat

SD02 Simon Vestdijkstraat

SD03 Albertingk Thijmlaan

SD05 Vondellaan

SD06 Brederolaan

SD07 Van Harenstraat

SD08 Annie MG Schmidtlaan

SD10 P.C. Boutenslaan

SD11 P.C. Boutenslaan

SD12 P.C. Boutenslaan

STADSWEIDEN

SW01 Kievitmeen

SW02 Klaproosmeen

SW03 Hoefbladmeen

SW04 Voorste Wei

SW05 Hoefbladmeen

SW06 Helmbloemmeen

SW07 Westrak

SW08 Westrak

SW09 Stortemelk

SW11 Lauwers

SW12 Breewijd

SW14 Kruithuis

SW15 Wethouder Jansenlaan

SW17 Stationslaan

SW18 Plantage

SW19 Sint Janshof

STATIONSOMGEVING

ST01 Stationsplein

ST02 Stationsplein

ZEEBUURT

ZE01Mandenmakerstraat

ZE02 Burgemeester de Meesterstraat

ZE03 Scheepssingel

ZE04 Hogeweg (kleine wijziging i.o.m. bewoners)

B1. Locaties (6) waar wel zienswijzen op zijn ingediend, maar waar de beoordeling niet tot een wijziging heeft geleid ten opzichte van het ontwerpbesluit.

BINNENSTAD

C02 Molenstraat

C04 Bongerdsteeg

C09 Doelenstraat

FRANKRIJK

FR05 Eendekamp

STADSDENNEN

SD09 P.C. Boutenslaan

STADSWEIDEN

SW10 Marsdiep

B2. Locaties (3) waar zienswijzen op zijn ingediend en waar de beoordeling leidt tot een kleine fysieke verschuiving ten opzichte van het ontwerpbesluit. De wijziging leidt niet tot nieuwe belanghebbenden waardoor de locaties definitief kunnen worden vastgesteld:

BUITENGEBIED

BU01 Paviljoenplein

DRIELANDEN

DR08a Oldenallerhout

SD04 Hofdijkstraat

C. Locaties (2) waar zienswijzen op zijn ingediend en waar nader onderzoek voor gewenst is; de betreffende locaties blijven tijdelijk in de wacht en worden daarom vooralsnog niet definitief aangewezen:

SLINGERBOS

SB01 Jan van Nassaupark

SB02 Jan van Nassaupark

D. Locaties (3) die vervallen ten opzichte van het ontwerpbesluit:

DRIELANDEN

DR09 Saxofoondreef

STADSWEIDEN

SW13 Roos- en Doornhof

SW16 Wethouder Jansenlaan

Besluiten:

  • 1.

    De Zienswijzennota die als bijlage deel uitmaakt van dit besluit, vast te stellen;

  • 2.

    79 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers (hierboven genoemd onder A en B) vast te stellen zoals aangeduid in het locatieplan (bestaande uit een aanwijsblad per locatie) dat deel uitmaakt van dit besluit;

  • 3.

    2 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers met code nummer SB01 en SB02, nader te onderzoeken om te bepalen of tot definitieve aanwijzing ervan kan worden overgegaan;

  • 4.

    3 locaties voor bovengrondse gft verzamelcontainers met code nummer DR09, SW13 en SW16, te laten vervallen;

  • 5.

    Dit aanwijzingsbesluit bekend te maken via de hiervoor bestemde kanalen;

Dit besluit wordt aangehaald als “Definitief aanwijzingsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad Harderwijk en Hierden d.d. 31 mei 2022.”

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van Burgemeester en Wethouders van Harderwijk d.d. 31 mei 2022.

Hoogachtend,

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN HARDERWIJK,

de secretaris,

de heer J.P. Wassens

de burgemeester

de heer H.J. van Schaik

Bijlage 1b . Afbeelding GFT-verzamelcontainer

Toelichting:

Let op: het uiteindelijke Harderwijkse model is in productie met de specifieke wensen van Harderwijk.

Het onderstaande model is het Harderwijkse model, alleen dan in de kleurstelling RAL 9005 (zwart) voor de behuizing, met een RVS inwerpklep en RVS gft logo (zie universele logo aanduiding hieronder). De inwerpklep is de laagste inwerphoogte van alle gedemonstreerde modellen in het aanbestedingstraject. Dit bevordert de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker. Op basis van ervaringen in andere gemeenten is de inwerpklep bewust klein van formaat, zodat alleen groente-, fruit-, en kleine hoeveelheden tuinafval er in gedaan kunnen worden.

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

Bijlage 2. Zienswijzennota

Gevolgde procedure

Het ontwerp aanwijzingsbesluit heeft gedurende een periode van 6 weken (van 11 februari tot 25 maart 2022) ter inzage gelegen en is op de voorgeschreven wijze kenbaar bekend gemaakt.

Reacties konden schriftelijk en mondeling kenbaar worden gemaakt. Er is 1 mondelinge zienswijze afgenomen.

Naast tientallen telefonische gesprekken en e-mailberichten heeft de gemeente gesprekken gevoerd met onder andere Verenigingen van Eigenaren, twee lokale woningbouwcorporaties en een eigenaar van een appartementencomplex in het buitengebied, waar het een locatie betrof op particuliere grond.

Ten slotte zijn er 2 bespreekavonden georganiseerd waarvoor bewoners een afspraak konden maken voor een 1-op-1 gesprek van 15 minuten. Hiervan hebben 10 bewoners/leden van VvE en/of vertegenwoordigers van appartementencomplexen gebruik gemaakt.

Uiteindelijk zijn er in totaal 13 officiële zienswijzen ingediend die betrekking hebben op 11 locaties.

Hieronder zijn alle zienswijzen samengevat en voorzien van een gemeentelijke reactie. Hierbij wordt aangegeven of de zienswijze aanleiding geeft tot het doen van aanpassingen. Het college weegt de ontvangen zienswijzen mee in haar definitieve besluit. Het besluit wordt bekendgemaakt. In de bekendmaking wordt aangegeven welke mogelijkheden er zijn voor het instellen van beroep. Alle indieners van een zienswijze worden na besluitvorming hierover schriftelijk geïnformeerd.

In verband met de bescherming van de persoonsgegevens zijn de zienswijzen in deze nota geanonimiseerd.

nr.

Reg.

Datum

Locatie code

Vorm

zienswijze

Samenvatting zienswijze

Gemeentelijke overweging/beoordeling

Gevolg/Besluit

1

11-3-2022

BU01

formulier website

De gemeente wordt verzocht de voorgestelde alternatieve locatie te gebruiken; links naast de ondergrondse restafval-container op een bestaande verharding en het ontwerpbesluit dienovereenkomstig aan te passen.

Met indiener is vanaf het begin contact geweest over de locatie-bepaling van de bovengrondse gft voorziening. Het voorstel links van de huidige ondergrondse voorziening is afwijkend van het voorstel van de eigenaar van het pand; zij wil graag de gft voorziening achter het bestaande muurtje naast de losse kliko's voor papier.

Na onderling overleg is besloten dat vooraf van de plaatsing de locatie gezamenlijk bepaald wordt in de nabijheid van de bestaande ondergrondse restafvalcontainer. Dit is belangrijk voor zowel de gebruiker (het gemak en gebruiksvriendelijkheid) als voor de inzamelaar (efficiëntie). Hierdoor is gehoor gegeven aan de zienswijzen van zowel de bewoners als de eigenaar.

Gewijzigde locatie, geen nieuw besluit nodig.

Afstand tussen conceptlocatie en eventuele nieuwe locatie is minimaal, waardoor er voor de gemeente geen sprake is van een nieuwe locatie, maar een kleine verschuiving ten opzichte van de conceptlocatie. Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig. 

2

14-3-2022

BU01

brief

zie nummer 1 ; zelfde locatie, eigenaar heeft gelijk luidende zienswijze ingediend als bewoner(s).

Zie voor overweging en beoordeling het antwoord bij nr. 1.

Gewijzigde locatie, geen nieuw besluit nodig.

Afstand tussen conceptlocatie en eventuele nieuwe locatie is minimaal, waardoor er voor de gemeente geen sprake is van een nieuwe locatie, maar een kleine verschuiving ten opzichte van de conceptlocatie. Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig.

3

14-2-2022

C02

formulier website

Het plan met de voorgenomen locaties is zeer slecht doordacht. [1] Op dit moment is het niet aantrekkelijk om afval te scheiden, hoewel het voor de binnenstadbewoners op deze manier wel veel duurder gaat worden. In de hele binnenstad is niet één GFT container te vinden, er komt een vrij klein aantal aan de buitenrand van de binnenstad. [2] Dat betekent dat iedereen die in het centrum woont eerst door de halve binnenstad moet lopen met z'n emmertje (een plastic zak is geen optie) met GFT-afval op zoek naar een GFT container. Bij de afvalcontainer waar ik mijn afval in moet doen is geen plek voor een GFT container. Ik vind het dan ook geen probleem om iets verder te lopen met mijn afval, maar een halve stad door vind ik niet normaal en al zeker niet aantrekkelijk.[3] Er zijn genoeg containers voor restafval, waarbij ook meer dan genoeg ruimte is voor een GFT container. [ALT 1] Er kan een GFT container geplaatst worden naast de Xenos in de Schoenmakerstraat , wat in mijn ogen een zeer goede plek is, omdat het makkelijk en snel bereikbaar is voor veel mensen uit de binnenstad. [ALT 2] Verder is ook nog een plek bij de containers in de

St. Annastraat en genoeg plek bij de containers op de [ALT 3] Vuldersbrink aan de achterkant van supermarkt Vomar (t.o. Bakkerij van Dongen).

  • 1.

    [1] De Binnenstad is een bijzonder deelgebied van Harderwijk vanwege de historische ruimtelijke ordening en bebouwing. Een aantal bewoners heeft een eigen gft voorziening in de vorm van een minicontainer. De overige bewoners wonen of boven winkels of hebben een klein perceel of woonachtig in een appartement. Dit betekent dat er vanuit wordt gegaan bij het opstellen van dit locatieplan de binnenstad bewoners relatief weinig gft en etensresten zullen hebben. Ook door de compactheid van de binnenstad zijn de loopafstanden te overzien en blijven deze binnen een redelijke afstand van tot aan dichtstbijzijnde gft verzamelcontainer.

  • 1.

    [2] Vanwege de beperkte inhoud van de inwerpklep (15 liter) kan de inwoner met een kleine biozak gft-afval wegbrengen.

  • 2.

    [3] Het is niet mogelijk en wenselijk vanuit de inzameling als vanuit de welstand bij elke restafvalcontainer een gft voorziening te plaatsen. OP sommige plekken kan het gewoonweg niet qua ruimte.

[Alt 1] De locatie naast de Xenos is niet mogelijk en wenselijk vanuit inzameling en welstand. Daarbij komt ook dat de inzameling van gft voorzieningen zoveel mogelijk buiten het kernwinkel gebied gehouden wordt, vanwege winkelend publiek en vervuiling.

[ALT 2] en [ALT 3] is door de gemeente onderzocht en is uitgekomen dat er 2 gft verzamelcontainers geplaatst gaan worden als nieuwe locaties bij de Vuldersbrink, nabij de bestaande ondergrondse inzamelvoorzieningen.

De nieuwe locaties moeten door het college aangewezen worden, waardoor hier de juridische procedure doorlopen moet worden. Het college neemt hierover een nieuw besluit.

C02 blijft ongewijzigd.

Wel worden in de binnenstad 2 nieuwe locaties met 3 bovengrondse gft verzamelcontainers nieuw aangewezen. Hiervoor wordt een nieuwe procedure opgestart. 

4

14-2-2022

C04

formulier website

De bewoners in de directe omgeving van de container zijn het niet eens met de gekozen plaats. Zij ervaren al behoorlijk veel overlast van de ondergrondse container zoals stank overlast zwerfvuil ernaast en in de groenstrook en je hoort het gewoon als de mensen de container dicht doen. Zij zijn dan ook van mening dat het met de komst van de gft container alleen maar erger gaat worden , met de overlast . Dus nog meer stank en zwerf afval. Volgens mij kan de container ook prima staan op de strook tegen de witte muur, net naast de deur die daar zit aan de andere kant van de parkeer-/binnenplaats.

De locatie is voor de gebruikers en de inzameldienst in deze omgeving beter dan het voorgestelde alternatief. De aangewezen locatie wordt direct naast de huidige ondergrondse voorziening geplaatst en is een bovengrondse voorziening, die wekelijks geledigd zal gaan worden. Hierdoor zal de stankoverlast beperkt zijn, mede ook doordat de voorziening in de schaduw staat. De container heeft een kleine inwerpklep met een rubberen demping

voor het tegen gaan van geluidsoverlast. Alternatief is geen betere plek vanwege een extra inzamellocatie creëren voor de inzamelaar (niet efficiënt). Daarentegen is er te weinig plek voor een goede toegankelijkheid voor minder valide en slecht ter been zijnde gebruikers.

Locatie blijft ongewijzigd.

5

4-3-2022

C09

formulier website

Het bezwaar tegen de locatie is dat de dichtstbijzijnde gftcontainer C09 is. Dit is een stuk verder van het huis van de indiener dan de afvalcontainer die staat op de

Vuldersbrink achter de Vomar. De voorgestelde locatie van de gft-container is te ver weg, omdat gft-afval niet zo makkelijk mee te nemen is. De voorkeur is een gftcontainer bij de containers van het (reguliere) restafval (op de Vuldersbrink). Mocht er op die locatie te weinig ruimte zijn (wat wordt betwijfeld) gaat de voorkeur uit naar wissel van de gft-containers in de plaats van de glascontainers. Ook omdat glas makkelijker is te verzamelen (omdat het niet gaat stinken) en daarom ook eenvoudiger is mee te nemen naar een locatie die wat verder weg is.

De dichtstbijzijnde gft conceptlocatie is ongeveer 140 meter van het adres van de indiener van deze zienswijze. In de afgelopen periode zijn meerdere bewoners rondom Vuldersbrink met alternatieven gekomen.

Uit nader onderzoek op de locatie aan de Vuldersbrink nabij de bestaande ondergrondse afval inzamelcontainers, blijkt dat hier ruimte is voor 2 gft verzamelcontainers.

De nieuwe locaties moeten door het college aangewezen worden, waardoor hier de juridische procedure doorlopen moet worden. Het college neemt hierover een nieuwe besluit.

De locatie C09 blijft ongewijzigd.

2 Gft verzamelcontainers zullen op de locatie aan de Vuldersbrink nabij de bestaande ondergrondse inzamelvoorzieningen voorgesteld worden aan het college.

Deze gft verzamelcontainers zullen met de Harderwijkse afvalpas geopend kunnen worden. Hiervoor wordt een nieuwe procedure opgestart.

6

14-2-2022

DR08a

formulier website

De locatie is naar menig van de indiener ongelukkig gekozen. Ik wil voor deze container twee andere locaties voorstellen (zie de bijlage).

In de alternatieven gaat de indiener uit van het feit dat er een nieuwe ondergrondse container wordt geplaatst (er wordt gebruik gemaakt van een kopie van de zuil van de ondergrondse inzamelcontainer); dit is niet correct. Het betreft een bovengrondse voorziening met een oppervlakte van iets minder dan 1 m2.

Alternatief is gelijk aan de conceptlocatie zoals die nu voor ligt; waarschijnlijk door afbeelding en aanduiding-ster niet helemaal duidelijk geweest.

Door andere inwoner van hetzelfde complex is een alternatief aangereikt naast de bestaande papiercontainer op de kopse kant van het appartementencomplex; dit is bij nader inzien een beter alternatief en heeft ook de voorkeur van de gemeente.

Gewijzigde locatie, geen nieuw besluit nodig.

Afstand tussen conceptlocatie en nieuwe locatie is minimaal, namelijk ongeveer 20 meter, waardoor er voor de gemeente geen sprake is van een nieuwe locatie, maar een kleine verschuiving ten opzichte van de conceptlocatie. Hierdoor is deze locatie wel gewijzigd, maar is geen nieuw besluit nodig. 

7

8-3-2022

FR05

formulier website

Het is prima dat er een gft container komt. Maar indiener is bang [1] dat het ten koste van de parkeergelegenheid gaat. De parkeerplekken hier zijn meestal bezet wanneer de mensen vanuit werk weer thuis zijn. Mijn [ALT] voorstel zou zijn om de gft container ‘achter’ de papier container te plaatsen. Dus in de gemeente groenstrook bij het speeltuintje. De (kraan)wagen die de container komt legen heeft genoeg reikwijdte om te kunnen legen. Mocht dat niet zo zijn kunnen de plekken van de papier container en de gft container wellicht verwisseld worden.

Er gaat met het plaatsen van een bovengrondse gft verzamelcontainer geen parkeerplaats verloren. De aangewezen locatie en het voorstel van de indiener zijn aan elkaar gelijk. Waarschijnlijk een misverstand door onduidelijke uitleg en/of locatie anders ingeschat. Daarnaast gaat het hier om een bovengrondse container, waar geen kraanwagen voor aan te pas komt. Er wordt een gft minicontainer van 240 liter geleegd en weer teruggeplaatst.

Locatie blijft ongewijzigd.

8

17-2-2022

Algemeen binnenstad

formulier website

Mijn verzoek is om de kleinbehuisden en kleine huishoudens mee te nemen in de overwegingen. Daarnaast is uw inventarisatie van de gestapelde bouw niet compleet. Het betreft Kleine Oosterwijck 15 en Vischmarkt 23 en 25. Bezwaarlijk is de loopafstand van omgeving Vischmarkt naar de dichtstbijzijnde geplande gft verzamelcontainer. Mijn voorstel is om een gft verzamelcontainer te plaatsen naast de huidige ondergrondse afvalcontainers op de Vischmarkt.

Het plan gaat over uitbreiding van gft voorzieningen bij hoog- en inderdaad gestapelde bouw EN voor de bewoners van de binnenstad. Onder de laatste groep worden ook de inwoners van de binnenstad bedoeld die klein behuisd zijn qua perceeloppervlakte. Enkele bewoners hebben wel een gft minicontainer aan huis en deze voorziening blijft ook bestaan. Uw alternatieve locatie op de Vischmarkt is ook bij ons in beeld gekomen tijdens de ter inzage liggingsperiode. De gemeente gaat hier een nieuwe locatie voorstellen in lijn met de bestaande twee ondergrondse voorzieningen, dus een bovengrondse gft verzamelcontainer die alleen te bedienen is met de Harderwijkse afvalpas, dit om vervuiling tegen te gaan.

De nieuwe locatie moet door het college aangewezen worden, waardoor hier de juridische procedure doorlopen moet worden. Het college neemt hierover een nieuwe besluit.

Extra locatie aan de

Vischmarkt wordt voorgelegd aan het college. Hiervoor wordt een nieuwe procedure opgestart.

9

11-2-2022

SB01 / SB02

formulier website

[1] De bezwaren richten zich voornamelijk op de invloed die het plaatsen van bovengrondse containers hebben op het beeldbepalend karakter van ons gemeentelijke monument, de voormalige Jan van Nassaukazerne. [2] Mogelijke andere nadelen die worden voorzien zijn stank en eventuele overlast van ongedierte en ongewenste vogels. Deze overlast is nog niet te overzien omdat de bovengrondse containers nog niet geplaatst zijn. [3] Wij zien heel veel mogelijke nadelen en vinden dus dat bovengrondse containers geen wenselijk optie is voor de inzameling van GFT-afval op ons complex. [Alternatief] Per ingang zijn dit: 2 containers voor restafval, 1 container voor papier en 1 container voor glas. In de oplossing die wij voorstaan, kan per ingang één van de

restafvalcontainers gebruikt worden voor GFT. Daarmee blijft ons inziens meer dan voldoende capaciteit beschikbaar. Door deze optie te implementeren voldoen wij ook aan de eisen voor afvalscheiding. [4] Tenslotte is medegedeeld dat op ons park veel ouderen, 60/70plussers wonen. Deze ouderen willen ín lijn met het overheidsbeleid zo lang en zo goed mogelijk zelfstandig blijven wonen. De indieners onderschrijven de berichtgeving in de pers dat het voor veel ouderen niet goed mogelijk is om eenmaal per 2 weken met een grote zak afval naar een van de containers te lopen.

Ouderen doen dat vanwege lichamelijk ongemakken graag in kleine hoeveelheden en bieden daarom dus vaker (vaak zelfs dagelijks) afval aan. Met het door u gevoerde beleid is dit onmogelijk, zonder dat dit met een aanzienlijke verhoging van de kosten voor hen gepaard gaat. In die zin hebben de indieners sterk de indruk dat bij de beleidsbepalers voorbijgegaan is aan de belangen van een grote groep kiezers in deze gemeente.

De zienswijze en de interne afweging leiden er toe dat de gemeente in overleg met de indieners van de zienswijze en de inzameldienst in overleg gaat om te onderzoeken wat de beste oplossing is voor deze 2 locaties op het terrein van Jan van Nassaupark. Hierdoor zullen deze voorgestelde locaties tijdelijk in de wacht worden gezet tot er een gezamenlijke oplossing is voor het inzamelen van gft op of nabij de betreffende locatie.

Nader onderzoek uitvoeren en in overleg met alle betrokkenen (met name bewoners en inzamelaar) tot een nieuw ontwerpaanwijzingsbesluit komen.

10

3-3-2022

SD04

brief

De bewoners zijn het niet eens met het voornemen, omdat de plaats van de container gelegen is op een plaats die recht tegenover de achteringang van het flatgebouw ligt. De te verwachte stank uit deze container zal voor veel overlast gaan zorgen. [ALT] Een beter en geaccepteerde plaats is enkele tientallen meters verwijderd van de ingang van de flat en is gelegen in of nabij de groenstrook aan de Vondellaan ter hoogte van het flatgebouw.

Het bezwaarschrift wordt gelezen en behandeld als een zienswijze, zoals de procedure ook aangeeft.

Door medebewoners is dezelfde alternatieve locatie aangewezen als door de indieners.

Het alternatief vinden wij na intern onderzoek en in overleg met de inzamelaar een betere locatie en gaan deze dan ook voorleggen als definitieve locatie aan het college.

Gewijzigde locatie, geen nieuw besluit nodig.

Afstand tussen conceptlocatie en nieuwe locatie is minimaal, namelijk kleiner dan 50 meter, waardoor er voor de gemeente geen sprake is van een nieuwe locatie, maar een kleine verschuiving ten opzichte van de conceptlocatie.

Door de verschuiving zijn er geen nieuwe gebruikers/belanghebbenden.

11

22-3-2022

SD04

brief

De door u bepaalde locatie betreft plaatsing van de GFT container tegenover de flat, in het midden en nabij de ondergrondse containers voor het restafval. In verband met stank- èn dumpoverlast in combinatie met de stand van de zon en de wind richting onze flat hebben wij een andere locatie voor genoemde container in gedachten. Er

zijn 2 alternatieve plaatsen voor de Gft-container aangereikt door de indiener.

Vanwege het gemak voor de gebruiker door voorzieningen bij elkaar te plaatsen, is de conceptlocatie nabij de bestaande afvalvoorzieningen gekozen.

Mede door het aanreiken van uw alternatieven en na intern onderzoek en

in ogenschouw nemende de

locatiecriteria, is uw alternatief voorkeur 2, zoals aangegeven in de bijlage van uw zienswijze, een betere locatie dan de conceptlocatie SD04.

Gewijzigde locatie, geen nieuw besluit nodig.

Afstand tussen conceptlocatie en nieuwe locatie is minimaal, namelijk kleiner dan 50 meter, waardoor er voor de gemeente geen sprake is van een nieuwe locatie, maar een kleine verschuiving ten opzichte van de conceptlocatie.

Door de verschuiving zijn er geen nieuwe gebruikers/belanghebbenden.

12

15-2-2022

SD09

Brief

Indiener is heel erg geschrokken van de brief over de plaatsing van gft bakken. De indiener woont recht tegenover de bestaande ondergrondse inzamelbakken. Hier wordt in de zomer veel geuroverlast van ondervonden, de gft komt recht tegen over de keuken! Alternatief is Newtonweg tegenover de flat bij de rotonde. Hier heeft niemand last van de (extra) stank!

De nieuwe gft-voorziening komt verder weg van de woning/keuken van indiener dan de bestaande restafvalcontainer. De geur van de nieuwe voorziening is zeer beperkt door de dichte inwerpklep en het feit dat de container elke week geleegd zal worden.

Het voorgestelde alternatief aan de Newtonweg is geen betere optie. De afstand tot de woningen is dan te ver weg. De relatie met het appartementencomplex verdwijnt daarmee en dit vinden wij niet gebruiksvriendelijk.

Locatie blijft ongewijzigd.

13

14-2-2022

SW10

formulier website

De locatie zoals die in het ontwerpbesluit staat, lijkt onpraktisch. Het bevindt zich namelijk aan de rand van de Marsdiep, terwijl er voldoende ruimte is in een van de twee leegstaande vakken naast de restafvalcontainers. Deze containers bevinden zich meer centraal in de buurt. Als de gft-container daarnaast geplaatst wordt, kunnen wij tegelijkertijd restafval en gft-afval wegbrengen. Het zal de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid verhogen.

De leegstaande vakken moeten vrij van obstakels blijven voor het ledigen van de restafvalcontainers. Deze kunnen niet gebruikt worden voor het plaatsen van een bovengrondse gft verzamelcontainer. 

Locatie blijft ongewijzigd.

Richtlijn voor de locatiebepaling van GFT-verzamelcontainers.

Deze richtlijn is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van nieuwe GFT-verzamelcontainers. Een GFT-verzamelcontainer in een metalen behuizing voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.

De richtlijn is gedeeltelijk tot stand gekomen door de landelijke richtlijnen die door andere gemeenten al eerder zijn gebruikt en informatie afkomstig van de NVRD.

Bij het bepalen van de locaties voor de GFT-verzamelcontainers worden verscheidene uitgangspunten gehanteerd. Om de afweging tussen de belangen zorgvuldig, consistent en transparant te maken zijn de gehanteerde uitgangspunten neergelegd in deze richtlijn. Dit draag bij aan een zorgvuldige belangenafweging. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individuele belang. De richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainers is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van de nieuwe GFT-verzamelcontainer.

De richtlijn geeft o.a. regels omtrent verkeersveiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de locatie voor zowel de gebruiker als de inzamelaar.

De GFT-verzamelcontainer is een reguliere GFT-minicontainer in een metalen behuizing. Deze is bestemd voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.

Het betreft hier nadrukkelijk een richtlijn. Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. Indien er concessies moeten worden gedaan om in niet optimale situaties toch een gft verzamelcontainer te kunnen plaatsen, kan het college besluiten om hiervan af te wijken en te kiezen voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing.

Het algemeen belang

Het algemeen belang is dat er een optimale verdeling van de locaties van de GFT-verzamelcontainers is, zodat er sprake is van een logisch, kostenefficiënt en samenhangend netwerk waarvan de betreffende bewoners van hoogbouw, stapelbouw en binnenstad gebruik kunnen maken.

De locaties van de GFT-verzamelcontainers worden zo bepaald, dat een bewoner de mogelijkheid heeft om het gft-afval op meerdere, voor de bewoner voor de hand liggende, logische locaties in een bovengrondse GFT-verzamelcontainer met voldoende te deponeren. Dit gebeurt niet alleen door op meerdere locaties GFT-verzamelcontainers te plaatsen, maar ook door de bewoner, waar technisch en uit capaciteitsoverwegingen mogelijk, de mogelijkheid te bieden om op een locatie van zijn/haar voorkeur het gft-afval aan te bieden.

Het aantal GFT-verzamelcontainers en de frequentie van leging beïnvloedt de kosten van aanschaf, onderhoud en het legen van de containers. Omdat de totale kosten van de inzameling van huishoudelijk gftafval de hoogte van de afvalstoffenheffing bepalen, is een kostenefficiënt systeem van belang.

De GFT-verzamelcontainers op de verschillende locaties vormen een samenhangend netwerk: het niet aanbrengen van een container op een locatie heeft invloed op de potentiële gebruikers van de beoogde locatie. Zij moeten hun gft-afval naar een andere, mogelijk voor hen minder gunstige, locatie brengen.

Het individuele belang

Het individueel belang is, dat de aanwezigheid, het gebruik en het legen van de GFT-verzamelcontainers zo min mogelijk hinder geeft voor de aanwonenden.

Bij de afweging wordt onder andere rekening gehouden met:

  • de plaats van de container ten opzichte van een woonhuis of bedrijf: niet direct voor/bij een deur, raam of onder een raam van een woonhuis of bedrijf;

  • de afstand tussen de container en de gevel van het woonhuis of bedrijf, deze is bij voorkeur 5 meter of meer;

  • de eigendomsgrenzen.

De lokale situatie

Er zijn veel lokale factoren die bepalen of een locatie meer of minder geschikt is:

  • de fysieke mogelijkheid om een GFT-verzamelcontainer te plaatsen;

  • de beschikbare werkruimte voor het inzamelvoertuig;

  • de veiligheid en doorstroming;

  • de bescherming van het milieu;

  • de kwaliteit van de openbare ruimte;

  • het voorkomen van schade aan andere objecten.

Locatie-richtlijnen

  • 1.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zoveel mogelijk in de nabijheid van bestaande inzamelvoorzieningen geplaatst.

  • 2.

    Bij het bepalen van de locatie van een GFT-verzamelcontainer wordt zoveel als mogelijk rekening gehouden met een zo kort mogelijke loopafstand vanaf seniorenwoningen.

  • 3.

    Bij het bepalen van de locatie van een GFT-verzamelcontainer in de binnenstad wordt zo veel mogelijk rekening gehouden met de loopafstand met dien verstande dat de locatiekeuze beperkt is vanwege de ruimtelijke indeling. In de binnenstad zullen de locaties grotendeels aan de randen worden gesitueerd.

  • 4.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zodanig geplaatst dat er geen belemmering van de verkeersveiligheid ontstaat (zichthinder).

  • 5.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zodanig geplaatst dat voetgangers, al dan niet met een rolstoel, rollator, scootmobiel of kinderwagen, niet worden belemmerd bij het gebruik van het trottoir.

  • 6.

    De GFT-verzamelcontainer wordt zodanig geplaatst dat voldoende ruimte is om de hierin geplaatste minicontainer eenvoudig en op een veilige manier uit de GFT-verzamelcontainer te halen.

  • 7.

    Het plaatsen van GFT-verzamelcontainer op bestaande parkeerplaatsen en openbaar groen wordt zoveel mogelijk voorkomen.

  • 8.

    De locatie moet goed bereikbaar zijn voor een inzamelvoertuig.

  • 9.

    Bij plaatsing van meerdere GFT-verzamelcontainer op een locatie worden deze bij voorkeur ‘in rij’ gezet.

  • 10.

    De afstand tussen een GFT-verzamelcontainer en de rijweg is bij voorkeur niet meer dan vijftien meter.

  • 11.

    Voor het plaatsen van GFT-verzamelcontainer is het in principe niet noodzakelijk te graven. Indien desondanks tijdens de plaatsing blijkt dat een kabel of leiding aanwezig is waardoor het plaatsen van de GFT-verzamelcontainer niet mogelijk is, wordt een afweging gemaakt tussen een alternatieve locatie voor de GFT-verzamelcontainer of het verleggen van de kabels en leidingen.

  • 12.

    Het aantal gebruikers/huishoudens voor 1 GFT-verzamelcontainer (240ltr) ligt tussen minimaal 5 en maximaal 30 huishoudens. In bijzondere gevallen kan hiervan afgeweken worden. Denk hierbij aan de ruimtelijk indeling van de binnenstad.

Voorstel aan college

Nummer: h220054228

Datum: 24 mei 2022

Opsteller: Eric van der Schans en Koen van Loon

Portefeuillehouder: Wethouder Van Bijsteren

Onderwerp: Uitbreiding GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, stapelbouw en binnenstad VANG

Het college van B&W besluit:

  • 1.

    De Zienswijzennota inzake het ontwerp aanwijzingsbesluit Uitbreiding bovengrondse GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad zoals ter inzage gelegd vanaf 11 februari 2022 vast te stellen;

  • 2.

    Het aanwijzingsbesluit Uitbreiding bovengrondse GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad VANG vast te stellen.

Inleiding

In juli 2020 heeft de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ vastgesteld. Hiermee is gekozen voor een nieuw beleid voor huishoudelijke afval voor Harderwijk en Hierden, waarmee een andere opbouw van de afvalstoffenheffing is geïntroduceerd en waarbij is gekozen om hetzelfde inzamelsysteem (nascheiding van PMD uit restafval en bronscheiding van andere grondstoffen) te behouden en het serviceniveau uit te breiden.

Een van die service uitbreidingen is op de grondstof gft (Groente, Fruit en Tuinafval) voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad. Een belangrijk uitgangspunt daarvoor is gelijke kansen voor alle inwoners om afval te scheiden door uitbreiding van tussen GFT-verzamelcontainer voor bewoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad en bewoners van de laagbouwwoningen via minicontainers aan huis.

Het gft is in Nederland goed te recyclen naar compost en draagt bij de duurzaamheidsdoelstellingen. Daarnaast vermijd je hiermee hoge verwerkingskosten voor restafval. Het faciliteren van inzamelvoorzieningen en het draagvlak creëren bij de inwoners tot het scheiden van afval is een taak van de gemeente met als doel op weg te zijn naar een duurzame gemeente Harderwijk.

Kader

De Duurzaamheidsvisie is uitgewerkt in 4 beleidspijlers; energietransitie, biodiversiteit, klimaatadaptatie en circulariteit. Onder de pijler circulariteit wordt ingezet op scheiden van afvalstromen, het recyclen van de daarvoor geschikte grondstoffen en wordt gericht op het sluiten van de grondstofketens. Ook het beleid met betrekking tot de inzameling van huishoudelijk afval valt onder de pijler circulariteit.

VANG-strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ bepaalt mede de invulling van het nieuwe beleid voor scheiden van huishoudelijk afval. Onderdeel is beter en meer gft afval gescheiden in te zamelen en dit op een milieubewuste wijze te verwerken. Door uitbreiding van de GFT-verzamelcontainers is Harderwijk een stap dichterbij een circulaire stad.

In aanloop naar het raadsbesluit in juli 2020 is op 25 april 2018 een motie aangenomen om de inzameling van gft in de binnenstad en bij hoog- en gestapelde bouw integraal te betrekken bij VANG (20180425 Motie VVD HA D66 PvdA GB SGP VANG).

Op 25 januari 2022 heeft het college het ‘Ontwerp-aanwijsbesluit bovengrondse verzamelcontainer locaties voor gft afval afkomstig van bewoners hoogbouw, gestapelde bouw en van de binnenstad’ genomen. Hierin zijn de ontwerplocaties vastgelegd. Dit document met de bijbehorende stukken heeft, conform de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure zoals beschreven in de Algemene wet Bestuursrecht (Awb) voor een periode van 6 weken ter inzage gelegen. Binnen de terinzageleggingstermijn zijn zienswijzen ontvangen. Een deel van deze zienswijzen is aanleiding geweest om het aanwijzingsbesluit aan te passen. Kortheidshalve wordt verwezen naar bijgevoegd aanwijzingsbesluit en zienswijzennota

Het juridisch kader wordt gevormd door de Algemene wet bestuursrecht (Awb), Wet milieubeheer (artikel 10.21 Wm en verder), de Afvalstoffenverordening en de Inspraakverordening.

Beoogd effect

  • Uitvoering geven aan de VANG-strategie, vallend onder de pijler circulariteit van de Duurzaamheidsvisie.

  • De hoeveelheid restafval terug te brengen naar 30 kg per inwoner in 2025. De afvalstoffenheffing voor inwoners beheersbaar te houden. Het principe van de vervuiler betaalt rechtvaardig voor iedereen door te voeren, met een vast tarief en variabel tarief voor restafval op basis volume/frequentie.

  • Gelijke kansen voor alle inwoners om afval te scheiden door uitbreiding van de GFT-verzamelcontainers voor inwoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad bewoners.

  • De toekomstige gebruikers betrekken bij de locaties van de GFT-verzamelcontainers.

Argumenten

  • 1.

    Voor de inhoudelijke argumenten, het financiële en juridische kader en het doorlopen proces wordt verwezen naar het ontwerp-aanwijzingsbesluit van 25 januari 2022, met registratienummer 02430000081821 / 02430000266834.

Communicatie

Het aanwijzingsbesluit wordt bekendgemaakt in het Elektronisch Gemeenteblad.

De gekozen locaties voor de bovengrondse gft verzamelcontainers zijn in de buurt van hoog- en gestapelde bouw en verspreid door de binnenstad. De bewoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad ontvangen een toelichting en nadere informatie waarom de gft containers er zijn, hoe het gebruik van de gft verzamelcontainers werkt, welk afval in de gft-container hoort en waarom gft afval scheiden belangrijk is. Naar aanleiding van dit besluit wordt een persbericht aan de lokale media verzonden.

Bijlagen

  • 1.

    Definitief aanwijzingsbesluit

  • 2.

    Definitief locatieplan bestaande uit een aanwijsblad per locatie; plattegrond met de locatie-aanduiding van de gft-verzamelcontainer en afbeelding/foto van de locatie.

  • 3.

    Zienswijzennota

Voorstel aan college

Nummer: 02430000081821

Datum: 12 januari 2022

Opsteller: E. van der Schans / E.J. Roza

Portefeuillehouder: Wethouder Van Bijsteren

Onderwerp: Uitbreiding GFT-verzamelcontainers voor hoogbouw, stapelbouw en binnenstad VANG

Het college van B&W besluit:

  • 3.

    vast te stellen de Richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainer locaties voor een zorgvuldige, consistente en transparante besluitvorming, zie bijlage 1.

  • 4.

    in te stemmen met het ontwerpbesluit tot aanwijzing van de locaties voor bovengrondse GFT-verzamelcontainers bij hoogbouw, stapelbouw en binnenstad, zoals aangegeven in de bij het ontwerpbesluit behorende bijlage 2.

  • 5.

    het ontwerpbesluit met de bijbehorende stukken conform de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure, zoals beschreven in de Algemene wet bestuursrecht (Awb), voor een periode van 6 weken ter inzage te leggen.

  • 6.

    dit besluit ter kennisname te brengen aan de gemeenteraad.

Inleiding

In juli 2020 heeft de gemeenteraad de VANG strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ vastgesteld. Hiermee is gekozen voor een nieuw beleid voor huishoudelijke afval voor Harderwijk en Hierden, waarmee een andere opbouw van de afvalstoffenheffing is geïntroduceerd en waarbij is gekozen om hetzelfde inzamelsysteem (nascheiding van PMD uit restafval en bronscheiding van andere grondstoffen) te behouden en het serviceniveau uit te breiden.

Een van die service uitbreidingen is op de grondstof gft (Groente, Fruit en Tuinafval) voor bewoners van hoogbouw, stapelbouw en de binnenstad. Een belangrijk uitgangspunt daarvoor is gelijke kansen voor alle inwoners om afval te scheiden door uitbreiding van tussen GFT-verzamelcontainer voor bewoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad en bewoners van de laagbouwwoningen via minicontainers aan huis.

Het gft is in Nederland goed te recyclen naar compost en draagt bij de duurzaamheidsdoelstellingen. Daarnaast vermijd je hiermee hoge verwerkingskosten voor restafval. Het faciliteren van inzamelvoorzieningen en het draagvlak creëren bij de inwoners tot het scheiden van afval is een taak van de gemeente met als doel op weg te zijn naar een duurzame gemeente Harderwijk.

Kader

De Duurzaamheidsvisie is uitgewerkt in 4 beleidspijlers; energietransitie, biodiversiteit, klimaatadaptatie en circulariteit. Onder de pijler circulariteit wordt ingezet op scheiden van afvalstromen, het recyclen van de daarvoor geschikte grondstoffen en wordt gericht op het sluiten van de grondstofketens. Ook het beleid met betrekking tot de inzameling van huishoudelijk afval valt onder de pijler circulariteit.

VANG-strategie ‘Harderwijk op weg naar een circulaire stad’ bepaalt mede de invulling van het nieuwe beleid voor scheiden van huishoudelijk afval. Onderdeel is beter en meer gft afval gescheiden in te zamelen en dit op een milieubewuste wijze te verwerken. Door uitbreiding van de GFT-verzamelcontainers is Harderwijk een stap dichterbij een circulaire stad.

In aanloop naar het raadsbesluit in juli 2020 is op 25 april 2018 een motie aangenomen om de inzameling van gft in de binnenstad en bij hoog- en gestapelde bouw integraal te betrekken bij VANG (20180425 Motie VVD HA D66 PvdA GB SGP VANG)..

Het juridisch kader wordt gevormd door de Algemene wet bestuursrecht (Awb), Wet milieubeheer (artikel 10.21 Wm en verder), de Afvalstoffenverordening en de Inspraakverordening.

Alternatieven

  • 1.

    De GFT-verzamelcontainers te plaatsen zonder collegebesluit, waardoor bewoners geen rechtsmiddelen kunnen aanwenden tegen de locaties en dus niet kunnen participeren in het tot stand komen hiervan.

  • 2.

    De keuze van het college om meteen een definitief besluit te nemen over de locaties (aanwijzingsbesluit), waardoor inwoners slechts een bezwaar in kunnen dienen, zonder voorafgaande participatie omtrent de locaties.

Geadviseerd wordt niet voor een van beide alternatieven te kiezen, omdat hiermee de bewoners niet voldoende betrokken worden in gehele proces om te komen tot goede locatiekeuze. Dit draagt niet bij aan het draagvlak onder de betreffende bewoners voor het scheiden van gft-afval. En is tevens in strijd met onze inspraakverordening.

Beoogd effect

  • Uitvoering geven aan de VANG-strategie, vallend onder de pijler circulariteit van de Duurzaamheidsvisie.

  • De hoeveelheid restafval terug te brengen naar 30 kg per inwoner in 2025. De afvalstoffenheffing voor inwoners beheersbaar te houden. Het principe van de vervuiler betaalt rechtvaardig voor iedereen door te voeren, met een vast tarief en variabel tarief voor restafval op basis volume/frequentie.

  • Gelijke kansen voor alle inwoners om afval te scheiden door uitbreiding van de GFT-verzamelcontainers voor inwoners van hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad bewoners.

  • De toekomstige gebruikers betrekken bij de locaties van de GFT-verzamelcontainers.

Argumenten

  • 1.

    Het vaststellen van de richtlijn voor de locatiebepaling van de bovengrondse GFT-verzamelcontainers zorgt voor een zorgvuldig, consistent en transparant afwegingskader.

Bij het bepalen van de locaties voor de GFT-verzamelcontainers worden verscheidene uitgangspunten gehanteerd. Om de afweging tussen de belangen zorgvuldig, consistent en transparant te maken zijn de gehanteerde uitgangspunten neergelegd in deze richtlijn. Dit draag bij aan een zorgvuldige belangenafweging. Daarbij gaat het algemeen belang boven het individuele belang. De richtlijn voor de locatiebepaling van bovengrondse GFT-verzamelcontainers is bepalend voor het beoordelen van een locatie op zijn geschiktheid voor het plaatsen van de nieuwe GFT-verzamelcontainer.

De richtlijn geeft o.a. regels omtrent verkeersveiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de locatie voor zowel de gebruiker als de inzamelaar.

De GFT-verzamelcontainer is reguliere GFT-minicontainer in een metalen behuizing. Deze is bestemd voor inzameling van groente-, fruit- en tuinafval bij huishoudens wonende in hoogbouw, stapelbouw en binnenstad van de gemeente.

Het betreft hier nadrukkelijk een richtlijn. Bij de afweging worden alle genoemde criteria betrokken. Soms zal blijken dat niet aan alle criteria gelijktijdig voldaan kan worden en dat er weinig speelruimte is voor alternatieve locaties. Indien er concessies moeten worden gedaan om in niet optimale situaties toch een gft verzamelcontainer te kunnen plaatsen, kan het college besluiten om hiervan af te wijken en te kiezen voor de meest optimale of meest aanvaardbare oplossing. Zie verder bijlage 1.

Bij de totstandkoming van de ontwerplocaties (zie bijlage 2) zijn de locaties beoordeeld door wijkmanagers en –beheerders. Tevens heeft de adviseur Verkeer alle locaties beoordeeld. Tenslotte is voor de binnenstad de adviseur Monumenten geraadpleegd en heeft hij de locaties afgestemd met de welstand.

  • 2.

    Het bepalen van de locaties voor de bovengrondse GFT-verzamelcontainers vereist een zorgvuldige, transparante en consistente werkwijze en besluitvormingsprocedure, waarbij we belanghebbenden betrekken.

Het juridisch kader word gevormd door:

a. Wet milieubeheer (10.21 Wm en verder) verplicht de gemeente tot het inzamelen van huishoudelijk afval. Bij en krachtens de Wet milieubeheer zijn regels gesteld met betrekking tot de wijze waarop de gemeente invulling moet geven aan deze verplichting. De inzameling van huishoudelijk afval waaronder gft-afval via bovengrondse inzamelvoorzieningen valt hieronder.

b. Afvalstoffenverordening. Op grond van de Wet milieubeheer moet iedere gemeente een Afvalstoffenverordening vaststellen (10.23 WM). In deze verordening wordt o.a. vastgelegd binnen de randvoorwaarden zoals gesteld bij de Wet milieubeheer op welke wijze het huishoudelijk afval wordt ingezameld en ter inzameling wordt aangeboden.

Het college neemt de richtlijn voor de locatiebepaling van GFT-verzamelcontainers in acht zoals opgenomen in de bijgevoegde bijlage 1 in dit besluit voor het vaststellen van de locaties van bovengrondse GFT-verzamelcontainers.

c. Algemene wet bestuursrecht (Awb) en Inspraakverordening. Voor het plaatsen van bovengrondse GFT-verzamelcontainers wordt een ontwerplocatieplan opgesteld. Dit ontwerplocatieplan wordt door het college vastgesteld in een Ontwerpbesluit. Dit is een Besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

De Algemene wet bestuursrecht biedt conform afdeling 3.4 de Uniforme Openbare Voorbereidingsprocedure de mogelijkheid tot het indienen van een zienswijze en beroep.

Conform deze afdeling wordt een zienswijze op het Ontwerpbesluit bij de gemeente ingediend. De locatiekeuzen dienen daartoe de status van Ontwerpbesluit te hebben. De gemeente handelt de zienswijze af door het Ontwerpbesluit hierop aan te passen in het definitieve Besluit of door de zienswijze gemotiveerd af te wijzen.

Deze procedure past goed bij de aard van en de werkwijze waarop de locatiekeuzen voor bovengrondse GFT-verzamelcontainers tot stand komen; interactie via bespreekmomenten met inwoners (vooraf gemaakte afspraak voor een 1-op-1 gesprek met de gemeente), hoeveelheid locaties en belanghebbenden en beschikbare tijd.

Besluitvorming met betrekking tot de bepaling van locaties voor bovengrondse GFT-verzamelcontainers vindt daarom plaats conform afd. 3:4 van de Algemene wet bestuursrecht.

In bijlage 3 behorende bij dit besluit is meer achtergrondinformatie over de te volgen procedure en het proces.

Omgevingswet

In de huidige Afvalstoffenverordening en concept verordening Fysieke leefomgeving is een hoofdstuk beschreven over de bescherming van het milieu, met inbegrip van een doelmatig beheer van afvalstoffen.

Het college heeft de bevoegdheid tot nadere regels te stellen over de wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen worden ingezameld, en dus ook de inzamelmethode van gft.

Door het plaatsen van bovengrondse GFT-verzamelcontainers vindt er een verandering plaats in de fysieke leefomgeving.

Financiën

Met het raadsbesluit aangaande de VANG-strategie heeft de gemeenteraad € 300.000,- krediet beschikbaar gesteld. Dit is het financiële kader.

Duurzaamheid

Met het steeds schaarser worden van grondstoffen en de effecten die het delven van grondstoffen hebben op natuur en milieu, wordt de urgentie om de lineaire economie om te vormen naar een circulaire economie steeds groter. Ook in het scheiden en recyclen van het huishoudelijk afval valt nog veel winst te behalen. Specifiek in dit geval is het scheiden van gft-afval uit restafval. Het gft-afval is in Nederland goed te recyclen naar compost. Daarnaast vermijd je hiermee hoge verwerkingskosten voor restafval. Het faciliteren van inzamelvoorzieningen en het draagvlak creëren bij de inwoners tot het scheiden van afval is een taak van de gemeente met als doel op weg te zijn naar een duurzame gemeente Harderwijk.

Communicatie

De campagne over de nieuwe manier van betalen voor afval en tegelijkertijd wijzen op weg te zijn naar een duurzame gemeente is vorig jaar gestart. Onderdeel hierin is de uitbreiding van de gft-inzameling voor hoogbouw, gestapelde bouw en binnenstad. Uiting van de campagne verloopt via de bestaande kanalen.

Daarnaast zijn de andere communicatiemiddelen die ingezet worden een persbericht (zie bijlage) naar aanleiding van dit besluit, brief naar alle betrokken bewoners over de locaties van de gft verzamelcontainers en de mogelijkheid voor een 1-op-1 een gesprek aan te gaan over en specifieke locatie tijdens een bespreek avond op afspraak (dit in verband met de coronamaatregelen).

Uitvoering en tijdspad

Nadat alle procedure stappen zijn doorlopen (zie voor meer achtergrond info bijlage 3) zijn voor de uitvoering de volgende maatregelen reeds uitgevoerd of worden nog uitgevoerd:

  • Voor het aanschaffen van de GFT-verzamelcontainers is een aanbestedingstraject doorlopen. Hierbij is expliciet aandacht besteed aan de toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker (inclusief door minder-valide/oudere bewoners). Daarnaast is er rekening gehouden met de beeldkwaliteit en de bestaande afvalcontainers. Op basis van ervaringen in andere gemeenten is de inwerpklep bewust klein van formaat, zodat alleen groente-, fruit-, en kleine hoeveelheden tuinafval er in gedaan kunnen worden.

  • De gegunde leverancier is gestart met de productie van het aantal benodigde gft-verzamelcontainers. Daarna zal de leverancier de verzamelcontainers op de vastgestelde locaties plaatsen.

  • Er is gekozen om de GFT-verzamelcontainers in de binnenstad te voorzien van een toegangscontrole met de afvalpas. De voornaamste reden is dat de binnenstadbewoners gebruik gaan maken van deze voorziening en niet het winkelend publiek of de toeristen die de binnenstad bezoeken, wat hoogstwaarschijnlijk kan leiden tot vervuiling van de gft afvalstroom.

    Op een aantal locaties buiten de binnenstad zal ook een toegangscontrole geplaatst worden, dit nabij een winkelstrip en/of winkels met daarboven appartementen.

    De overige GFT-verzamelcontainers nabij hoogbouw en gestapelde bouw zijn vrij toegankelijk.

Tijdspad proces

De activiteiten zijn onderling van elkaar afhankelijk. Eventuele tijdswinst of –vertraging heeft invloed op de volgende stap.

afbeelding binnen de regeling

De toelichting en wat elke activiteit inhoudt is terug te vinden in bijlage 3.

Evaluatie

Jaarlijks worden de scheidingsresultaten gemonitord. Op basis van de monitoring krijgen wij onder andere inzicht of er voldoende en kwalitatief gft-afval gescheiden is. Als blijkt dat eventuele vervolgacties en/of extra maatregelen, zoals meer voorzieningen bijplaatsen, alle verzamelcontainers met toegangscontrole uitvoeren, extra communicatie en/of handhaving zal dit opgepakt en afgestemd worden met eventueel een bestuurlijke besluitvorming.

Bijlagen

  • 1.

    Richtlijn voor de locatiebepaling van GFT-verzamelcontainers.

  • 2.

    Ontwerp locatieplan bestaande uit:

    • a.

      overzichtsplattegrond met de voorgestelde gft-inzamellocaties;

    • b.

      aanwijsblad per locatie; plattegrond met de locatie-aanduiding van de gft-verzamelcontainer en afbeelding/foto van de locatie.

  • 3.

    Toelichting proces

  • 4.

    Afbeelding GFT-verzamelcontainer

Bijlage 1a. Aanwijsblad per locatie

1. Binnenstad

C01 – Zoutkeetstraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C02 – Molenstraat / Scheepssingel

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C03 - Rabbistraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C04 – Bongerdsteeg

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C05 - Kerkplein

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C06 - Klooster parkeerplein

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C07 - Plantage (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C08 - Plantage (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

C09 - Doelenstraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

2. Buitengebied

BU01 – Paviljoenplein

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

3. De Sypel

SY01 – Maltezerlaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

4. Drielanden

DR01 Drielandendreef (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR02 Drielandendreef (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR03 Torenbergerhout

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR04 Tonselsedreef

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR05 Tonselsedreef (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR06 Tonselsedreef (3)

afbeelding binnen de regeling \

afbeelding binnen de regeling

DR07 Oldenallerhout (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR08 Oldenallerhout (2)

Locatie 1

afbeelding binnen de regeling

Locatie 2

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR10 Triasplein

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR11 Triasgracht

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR12 Operadreef (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR13 Operadreef (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR14 Operadreef (3)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR15 Operadreef (4)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR16 Bazuinpad

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR17 Fagotdreef

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR 18 Dixielanddreef

Locatie 1

afbeelding binnen de regeling

Locatie 2

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR19 Mozartdreef

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR20 Bachdreef (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR21 Bachdreef (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

DR22 Bachdreef (3)

Locatie 1

afbeelding binnen de regeling

Locatie 2

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

5. Frankrijk

FR01 Krommekamp (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FR02 Krommekamp (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FR03 Broeklaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FR04 Kortekamp

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FR05 Eendekamp

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FR06 - Bokkekamp

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FR07 – Nieuwe Grensweg

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

6. Friesegracht

FG01 – Houtkamp

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FG02 - Selhorsthof

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FG03 – Touwbaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

FG04 - Selhorstweg

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

7. Hierden

HI01 - De Allee

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

10. Stadsdennen

SD01 - Simon Vestdijkstraat (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD02 - Simon Vestdijkstraat (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD03 - Albertingk Thijmlaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD04 - Hofdijkstraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD05 – Vondellaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD06 - Tesselschadelaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD07 - Van Harenstraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD08 - Annie M.G. Schmidtlaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD09 - P.C. Boutenslaan (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD10 - P.C. Boutenslaan (3)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD11 – P.C. Boutenslaan (4)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SD12 - P.C. Boutenslaan (5)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

11. Stadsweiden

SW01 - Kievitmeen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW02 – Klaproosmeen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW03 – Hoefbladmeen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW04 - Voorste Wei

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW05 - Hoefbladmeen / Drift

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW06 - Helmbloemmeen

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW07 - Westrak (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW08 - Westrak (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW09 – Stortemelk

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW10 - Marsdiep

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW11 - Lauwers

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW12 - Breewijd

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW14 - Kruithuis

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW15 - Wethouder Jansenlaan (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW17 - Stationslaan

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW18 - Plantage

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

SW19 - Sint Janshof

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

12. Stationsomgeving

ST01 - Stationsplein (1)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

ST02 - Stationsplein (2)

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

16. Zeebuurt

ZE01 – Mandenmakerstraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

ZE02 - Burg. De Meesterstraat

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

ZE03 – Scheepssingel

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling

ZE04 – Hogeweg

afbeelding binnen de regeling

afbeelding binnen de regeling