Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR677604
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR677604/2
Mandaatregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2022
Geldend van 09-07-2024 t/m heden met terugwerkende kracht vanaf 01-01-2024
Intitulé
Mandaatregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2022Het dagelijks bestuur en de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, ieder voorzover het zijn bevoegdheden betreft;
overwegende, dat het in het belang van een vlotte afdoening is de behandeling van een aantal zaken onder hun verantwoordelijkheid te mandateren aan een ambtenaar;
dat dergelijke maatregelen tevens bijdragen tot een vermindering van de werkdruk van het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
gelet op afdeling 10.1.1 Algemene wet bestuursrecht, artikel 33 tot en met 33d Wet gemeenschappelijke regelingen, de Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2010 en het Delegatiebesluit VNOG 2018;
BESLUITEN:
De Mandaatregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2022 vast te stellen:
Artikel 1 Definities
In deze voorschriften wordt verstaan onder:
a. mandaat: de bevoegdheid om namens het dagelijks bestuur c.q. de voorzitter besluiten te nemen en overige handelingen te verrichten zoals beschreven in artikel 2;
b. gemandateerde: de functionaris, aan wie uitoefening van een aan het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter toegekende bevoegdheid wordt gemandateerd;
c. ondergemandateerde: de functionaris, aan wie door een gemandateerde ondermandaat is verleend. Waar in deze voorschriften wordt gesproken van gemandateerde dient daaronder tevens de ondergemandateerde te worden begrepen, tenzij anders in bepaald;
d. het dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
e. de voorzitter: de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
f. Budgethoudersregeling: de door het dagelijks bestuur vastgestelde regeling waarin is vastgelegd op welke functionarissen bevoegd zijn de budgetten te beheren.
Artikel 2 Mandaatregister
Het dagelijks bestuur en de voorzitter verlenen mandaat voor de bevoegdheden die zijn genoemd in het bij deze regeling behorende Mandaatregister aan de in dit register genoemde functionarissen.
Artikel 3 Reikwijdte van het mandaat
1. Onder het mandaat valt het beslissings-, uitvoerings- en ondertekeningsmandaat, tenzij anders is aangegeven.
2. Voor zover het mandaat ziet op het nemen van besluiten, heeft het mandaat ook betrekking op de voorbereidingsprocedures en de administratieve afhandeling daarvan.
3. In deze regeling valt onder het begrip mandaat niet alleen de bevoegdheid om in naam van het dagelijks bestuur c.q de voorzitter besluiten te nemen zoals bedoeld in artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht, maar ook de volmacht tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen namens het dagelijks bestuur en de machtiging tot verrichting van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn, voor zover deze verband houden met de uitvoering van de in de gemeenschappelijke regeling genoemde taken en bevoegdheden.
4. Het bepaalde inzake mandaat is van overeenkomstige toepassing op ondermandaat.
Artikel 4 Ondermandaat
1. De gemandateerde is bevoegd ondergemandateerden aan te wijzen.
2. De in het eerste lid genoemde aanwijzing geschiedt schriftelijk en wordt door de gemandateerde ter kennis gebracht van het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter. In de aanwijzing wordt aangegeven welke bevoegdheden de ondergemandateerde mag uitoefenen.
Artikel 5 Uitzondering van mandaat
1. Van het mandaat wordt geen gebruik gemaakt indien
a. het besluit wordt genomen met gebruik van een hardheidsclausule;
b. er geen toereikend budget beschikbaar is;
c. uit het te nemen besluit financiële consequenties kunnen voortvloeien waarin niet is voorzien;
d. de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid de persoon, de functie of enig ander belang van de gemandateerde zelf betreft.
2. De gemandateerde neemt bij de uitoefening van bevoegdheden in acht het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke overheden of zelfstandige bestuursorganen, de door het algemeen bestuur of het dagelijks bestuur vastgestelde beleidskaders alsmede de in het overzicht opgenomen specifieke voorschriften.
Artikel 6 Nadere instructies
1. Het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter is bevoegd aan de gemandateerde nadere instructies te geven.
2. Het dagelijks bestuur respectievelijk de voorzitter is te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheden zelf uit te oefenen.
Artikel 7 Afwezigheid van de gemandateerde
1. In geval van afwezigheid van de gemandateerde worden de aan hem gemandateerde bevoegdheden uitgeoefend door diens plaatsvervanger.
2. Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door een plaatsvervanger, dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door gebruikmaking van de letters “plv.”, gevolgd door functie en eigen naam.
Artikel 8 Plaatsvervanging algemeen directeur
1. De algemeen directeur voorziet in zijn eigen vervanging. Deze vervanging geldt voor alle rollen die de algemeen directeur vervult: secretaris, commandant brandweer en WOR-bestuurder.
2. De vervanging van de algemeen directeur gebeurt door een afdelingshoofd, niet zijnde een interim-afdelingshoofd of andere tijdelijke vervangingsconstructie, tenzij het dagelijks bestuur anders bepaalt.
3. De vervanging van de directeur voor de GHOR-taken gebeurt conform de reguliere vervangingsregeling van de VNOG.
Artikel 9 Bevoegdheden en instructies plaatsvervangend directeur
1. De plaatsvervangend directeur is bevoegd de taken en verantwoordelijkheden van de algemeen directeur uit te oefenen bij diens kortdurende afwezigheid als gevolg van verlof of anderszins voorziene afwezigheid, ziekte dan wel onvoorziene omstandigheden.
2. De algemeen directeur kan instructies stellen aan de uitoefening van diens taken en verantwoordelijkheden door de plaatsvervangend directeur. De instructies worden schriftelijk vastgelegd.
3. Indien een bevoegdheid is uitgeoefend door de plaatsvervangend directeur dan dient dit in de ondertekening tot uitdrukking te worden gebracht door de gebruikmaking van de toevoeging “plv.”, gevolgd door functie en eigen naam.
Artikel 10 Administratiefrechtelijke voorziening
Indien tegen een krachtens mandaat genomen besluit een administratiefrechtelijke voorziening openstaat, wordt daarvan in de betreffende stukken kennis gegeven onder vermelding van de instantie tot welke men zich kan richten.
Artikel 11 Ondertekening
Indien een bevoegdheid krachtens mandaat wordt uitgeoefend, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
Namens het dagelijks bestuur / de voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland;
(naam, functie en handtekening van de gemandateerde).
Artikel 12 Intrekking
De ‘Mandaatregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2018’, vastgesteld door het dagelijks bestuur op 15 februari 2018 en de ‘Eerste wijziging Mandaatregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2018’, vastgesteld door het dagelijks bestuur op 20 september 2018 worden ingetrokken.
Artikel 13 Inwerkingtreding en citeertitel
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag van bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2022.
2. Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Mandaatregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2022’.
Het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland,
De voorzitter van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland,
A.J.M. Heerts
Apeldoorn, 19 mei 2022
Mandaatregister VNOG 2022
Grondslag/ naam van de regeling |
Omschrijving van de bevoegdheid |
Mandaterend orgaan |
Mandaat aan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden / Begrenzing |
Algemeen |
Het opschorten danwel verdagen van beslistermijnen indien een regeling in die mogelijkheid voorziet |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Met uitzondering van de betreffende bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (zie betreffende paragraaf). |
|
Het zenden van (individuele) ontvangstbevestigingen |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Met uitzondering van de betreffende bepalingen in de Algemene wet bestuursrecht (zie betreffende paragraaf). |
||
Het verstrekken van informatie |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Betreft informatie niet zijnde een bestuurlijke aangelegenheid en niet zijnde operationele informatie tijdens een incident (onder meer het verstrekken van inlichtingen aan ambtelijke instanties, het doen van opgaven voor de statistiek en het verstrekken van wettelijk vereiste opgaven). |
||
De uitvoering van besluiten |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het besluiten op verzoeken aan de regio tot het verlenen van facilitaire medewerking |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het aangaan en ondertekenen van convenanten en andere vormen van samenwerkings-afspraken, waarmee verplichtingen voor de VNOG worden aangegaan |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Onder dit mandaat zijn niet begrepen het convenant als bedoeld in artikel 19 Wet veiligheidsregio’s en de afspraken als bedoeld in artikel 34 Wet veiligheidsregio’s (zie paragraaf Wet veiligheidsregio’s/Wet Gemeenschappelijke regelingen van dit register). |
||
Juridisch |
|||||
Algemene Verordening Gegevens-bescherming (AVG) |
Alle beslissingen in het kader van de uitvoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
De Functionaris Gegevensbescherming (FG) beschikt op grond van de AVG over zelfstandige bevoegdheden. Deze zijn geen onderdeel van dit mandaat. |
|
Algemene wet bestuursrecht (Awb) (algemeen) |
Het verlangen van een schriftelijke machtiging vertegenwoordiging (2:1) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
||
Het door- of terugzenden van geschriften kennelijk bestemd voor een ander bestuursorgaan (2:3) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het aanvragen, wijzigen en opzeggen van eHerkenning (2:15 jo 5, lid 1., onder f Algemene verordening gegevensbescherming) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
geen ondermandaat toegestaan |
Bij de uitoefening van het mandaat wordt voorafgaand advies gevraagd aan de Security Board. eHerkenning wordt slechts aangevraagd bij door de Rijksoverheid erkende leveranciers. De te gebruiken eHerkenning heeft een betrouwbaarheids-niveau overeenkomstig de daaraan gestelde eisen op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en de Baseline Informatieveiligheid Overheid (BIO). |
|
Ambtelijke voorbereidingen in het kader van de uniforme openbare voorbereidings-procedure (afd. 3.4, m.u.v. artikel 3:18) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
De bekendmaking en mededeling van beschikkingen en besluiten (3:41, 3:42, 3:43) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
De uitgifte van legitimatie-bewijzen eigen personeel (5:12) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het horen in het kader van en het afdoen van klachten op grond van de Algemene wet bestuursrecht (9:10 en 9:11 juncto de Klachtenregeling VNOG |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Mandaat geldt niet indien de klacht de algemeen directeur betreft. |
||
Het horen in het kader van en het afdoen van klachten, niet zijnde klaagschriften of personele klachten, bedoeld in de Klachtenregeling VNOG |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Mandaat geldt niet indien de klacht de algemeen directeur betreft. |
||
Algemene wet bestuursrecht (Awb) (bestuursrechte-lijke procedures) |
Het zenden van een ontvangstbevestiging op een bezwaarschrift (6:14) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
||
Het doorzenden van bezwaarschriften (6:15) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het stellen van een termijn om de gronden van bezwaar aan te vullen en gegevens aan te vullen (6:6) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het bepalen van dag, tijd en locatie van de hoorzitting en het horen (7:2) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het verdaging en verder uitstel besluit op bezwaar (7:10, leden 2, 3, 4 en 5) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het besluiten op een verzoekschrift om rechtstreeks beroep (7:1a) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
De beslissing op bezwaar (7:11 en 7:12) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Mandaat geldt niet: a. indien de gemandateerde zelf het primaire besluit heeft genomen; b. bij besluiten, waarbij het advies van de commissie bezwaarschriften niet wordt opgevolgd. |
||
De vertegenwoordiging ter zitting van het dagelijks bestuur in bestuursrechtelijke procedures |
voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Archiefwet |
Het in ontvangst nemen van aangetekende stukken, deurwaardersexploiten, expressestukken etc. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Het afgeven van ontvangstbevestigingen voor ontvangen stukken |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het "overeenkomstig het origineel" waarmerken van stukken met uitzondering van stukken die zich ingevolge de Archiefwet in de officiële archief-bewaarplaats bevinden |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
De vernietiging van archiefbescheiden |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Burgerlijk wetboek (algemeen) |
Beslissen op aansprakelijk-stellingen door derden. |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Voor zover niet overgedragen aan verzekeraar op grond van contractuele afspraken. |
|
Aansprakelijkstellingen door derden ter behandeling en afdoening doorzenden naar van toepassing zijnde verzekeraar van de VNOG |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Aansprakelijk stellen van derden voor schade aan de VNOG |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het doorgeven van mutaties in verzekerde objecten aan verzekeringsmaatschappijen |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het treffen van een vertrekregeling via een vaststellingsovereenkomst (7:900) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Mandaat is beperkt door de vastgestelde kaders in relatie tot vertrekregelingen vanuit het dagelijks bestuur. |
||
Handelsregisterwet 2007 |
Het doen van opgave voor de eerste inschrijving dan wel het doen van vervolg opgave(n) oftewel wijziging(en) na de eerste inschrijving in het Handelsregister bij de Kamer van Koophandel (art. 18, leden 1, 2, 5 en 6) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Wet Administratief-rechtelijke handhaving van verkeers-voorschriften (Wet Mulder) |
Het maken van bezwaar en beroep in het kader van de ‘Wet Mulder’ tegen beschikkingen vanwege verkeersovertredingen die zijn begaan bij het rijden met dienstvoertuigen met prio 1. |
voorzitter |
algemeen directeur |
||
Wet gemeen schappelijke regelingen |
Het besluiten tot en ondertekenen van privaatrechtelijke rechtshandelingen van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (artikel 33b) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur Chief Information Security Officer (CISO) |
Besluiten tot het aangaan, wijzigen, verlengen, opzeggen, ontbinden en vernietigen van overeenkomsten binnen de door het bestuur beschikbaar gestelde budgetten. Hiertoe behoort tevens het voeren van aanbestedingsprocedures. Het vaststellen van de aanbestedingskalender voor wat betreft een nationale dan wel Europese aanbesteding is voorbehouden aan het dagelijks bestuur. Met inachtneming van het Inkoopbeleid VNOG en de vigerende Budgethoudersregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. In deze regeling zijn de grensbedragen opgenomen. Het mandaat voor de CISO geldt in geval van ernstige beveiligingsincidenten of -risico’s met betrekking tot informatieveiligheid. |
|
Het verwerven en vervreemden van onroerende zaken, alsmede het vestigen, wijzigen en beëindigen van beperkte zakelijke rechten, kwalitatieve verplichtingen, zowel ten behoeve van als ten laste van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (art. 33b) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het besluiten namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaar-procedures, of administratief beroepsprocedures te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders beslist (art. 33b) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Het namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur besluiten tot voeging als benadeelde partij in strafzaken en tot het voeren van bestuursrechtelijke en civielrechtelijke rechtsgedingen, zowel eisend als verwerend, alle (rechts)handelingen in verband daarmee te verrichten, alsmede namens het openbaar lichaam, het dagelijks bestuur of het algemeen bestuur bezwaar maken of (hoger) beroep dan wel ander rechtsmiddel in te stellen. |
||
Het nemen van conservatoire maatregelen en doen wat nodig is ter voorkoming van verjaring of verlies van recht of bezit (art. 33b) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het openbaar lichaam in rechte vertegenwoordigen (art. 33d) |
voorzitter |
algemeen directeur |
Vertegenwoordiging van het openbaar lichaam in strafzaken als benadeelde partij (voeging), in bestuursrechtelijke en civiel-rechtelijke rechtsgedingen, het nemen van conservatoire en executoriale maatregelen daaronder begrepen. Het omvat eveneens een mandaat voor het vertegenwoordigen als bedoeld in artikel 11, vierde lid, Wet veiligheidsregio’s. |
||
Het openbaar lichaam buiten rechte vertegenwoordigen (art. 33d) |
voorzitter |
algemeen directeur |
Dit mandaat omvat eveneens een mandaat voor het vertegenwoordigen als bedoeld in artikel 11, vierde lid Wet veiligheidsregio’s. |
||
Het openbaar lichaam in en buiten rechte vertegenwoordigen (art. 33d) inzake Vereniging van Eigenaren (VvE) aangelegenheden |
voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Wet openbaarheid van bestuur (Wob)/ Wet open overheid (Woo)/ Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who) |
Het besluiten op verzoeken om informatie, inclusief het doorsturen van verzoeken, het verdagen en het opschorten (art. 4, 6 en 7 Wob, 4.1, 4.2, 4.2a, 4.3, 4.4. tweede en derde lid, 5.5, 5.6 en 5.7 Woo en art. 3 en 4 Who) en het vragen om zienswijzen bij derde-belanghebbende (art. 4:8 Awb) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Geen ondermandaat toegestaan voor artikel 5.6 Woo. |
|
Het aanwijzen van een of meerdere Woo-contactpersonen (artikel 4.7 Woo) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Geen ondermandaat toegestaan |
||
Wetboek van Strafvordering |
Het doen van aangifte bij de politie van (poging tot) diefstal, vernieling en beschadiging, braak, inbraak, valsheid in geschriften, bedreiging, belediging en mishandeling van medewerkers |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Financieel |
|||||
Het herverdelen van budgetten binnen vastgestelde programma’s |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Het budgetrecht berust bij het algemeen bestuur. Het dagelijks bestuur is bevoegd om binnen programma’s een herverdeling van budgetten toe te passen. Door mandaat te verlenen wordt administratieve last vermeden. Zodoende is het mogelijk om op managementniveau budgetten binnen een programma daar in te zetten waar nodig, om de beoogde doelstellingen te behalen. |
||
Het doen van uitgaven binnen de begroting en vastgestelde budgetten en aangaan van financiële verplichtingen |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
De grensbedragen zijn opgenomen in de vigerende Budgethoudersregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland. |
||
Het indienen van aanvragen om subsidie in het kader van subsidieregelingen en het verwerven ervan |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het bij de belastingdienst aanvragen van een vrijstelling op grond van de Wet op de belasting van personenauto’s en motorrijwielen, Wet op de motorijtuigenbelasting, alsmede de Wet op de omzetbelasting. |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het doen van belastingaangiftes |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Instellen van incassoprocedures in geval van wanbetaling |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Uitvoeringsbevoegdheid met betrekking tot verordeningen ex artikelen 212 en 213 Gemeentewet juncto artikel 35, zesde lid, Wet gemeenschappelijke regelingen) en daarmee samenhangende regelingen |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Dit onderdeel heeft eveneens betrekking op de uitvoering van het vigerende Treasurystatuut. |
||
Verlenen van opdracht tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden door de accountant (artikel 6 Controleverordening) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het corrigeren van door de accountant geconstateerde afwijkingen (artikel 7, eerste lid, tweede volzin, Controleverordening) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Personeel |
|||||
Beroepsmedewerkers |
|||||
Arbeidsvoorwaarden-regeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (CAR/UWO) |
Rechtspositionele beslissingen inclusief financiële verplichtingen die daaruit voortvloeien |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Betreft alle bepalingen van de CAR/ UWO, aanvullende rechtspositie en regelingen. Het mandaat geldt indien formatie bestaat voor de omvang en duur, en binnen de begroting budget beschikbaar is voor de financiële gevolgen van de beslissing. |
|
Het vaststellen van de beoordeling van medewerkers. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Medewerkers opgeven voor opleidingen in het kader van verplichte ontwikkelingsscholing |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Alle rechtshandelingen ter uitvoering van reeds genomen rechtspositionele beslissingen. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Beslissen op verzoeken voor bijzonder/ uitzonderlijk verlof |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het afhandelen van loonbeslag |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Vrijwilligers |
|||||
Arbeidsvoor-waardenregeling Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland (CAR/UWO) |
Rechtspositionele beslissingen inclusief financiële verplichtingen die daaruit voortvloeien |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Betreft hoofdstuk 19 van de CAR/UWO, aanvullende rechtspositie en regelingen. |
|
Medewerkers opgeven voor opleidingen in het kader van verplichte (bij-)scholing en nascholing. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Aanwijzen in specialismen (valt onder tewerkstelling) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het afhandelen van loonbeslag |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Overige regelingen voor het personeel (beroeps en vrijwillig) |
De aanwijzing chauffeur voorrangsvoertuig en dienstvoertuigen |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Met inachtneming van de Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen Brandweer en Brancherichtlijn Optische en geluidssignalen Spoedeisende medische hulpverlening. |
|||||
Afsluiten en verstrekken van voorschotten |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het uitzetten van vacatures |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Het mandaat geldt indien formatie bestaat voor de omvang en duur, en binnen de begroting budget beschikbaar is voor de financiële gevolgen van de beslissing. |
||
Het aanvragen van een koninklijke onderscheiding |
Voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het inhuren van tijdelijk personeel. |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Het intern detacheren van medewerkers. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het aangaan van stage- en detacheringsovereenkomsten |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Beslissen op aansprakelijkstellingen door medewerkers |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Betreft de artikelen 15:1:23 en 19:28 van de CAR/UWO en daarmee samenhangende bovenregionale regelingen. |
||
Het toepassen van de hardheidsclausule bij het beslissen op aansprakelijkstellingen door medewerkers |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Geen ondermandaat toegestaan |
De hardheidsclausule kan enkel in uitzonderlijke gevallen worden toegepast, in gevallen waarin de verzekering en/of een regeling geen dekking biedt |
|
Het bepalen of sprake is van een ongeval in en door de dienst |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Betreft artikel 7:1, eerste lid, sub d van de CAR/UWO. |
||
Het melden van arbeidsongevallen (artikel 9 Arbeidsomstandighedenwet) |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
|||
Verordening Jeugdbrandweer Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland 2020 |
Het verlenen van ontheffing voor de jaarlijkse contributie (artikel 9, zesde lid) en voor de jaarlijkse éénmalige ouderlijke bijdrage (artikel 9, achtste lid) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Wet op de Ondernemingsraden (WOR) |
Het, tezamen met de ondernemingsraad, een of meerdere groepen van personen als in de onderneming werkzame c.q. niet langer als in de onderneming werkzame personen aanmerken (6, vierde lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
|
Het kenbaar maken van het standpunt op het door de ondernemingsraad vast te stellen reglement (8, eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het kennis nemen van de uitslag van de verkiezingen voor de ondernemingsraad (11, eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het kennis nemen van het genomen ontslag door leden van de ondernemingsraad (12, vierde lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het kennis nemen van de agenda van de vergadering van de ondernemingsraad, het verslag van de vergadering en het jaarverslag (14, tweede lid, sub f en sub h) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. Het jaarverslag wordt ter kennis gebracht aan het dagelijks bestuur. |
||
Het kennis nemen van het voornemen van de ondernemingsraad om een commissie in te stellen (15, eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het toestaan van gebruik van voorzieningen (17, eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het aanmelden van onderwerpen voor de overlegvergadering (23a, vierde lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het uitnodigen van deskundigen voor het bijwonen van de overlegvergadering (23a, zesde lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het goedkeuren van het verslag van de overlegvergadering (23a, vierde lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het aanwijzen van een overlegpartner voor de onderdeel-commissie Concern (23c) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het doen van mededelingen over de voorbereiding van onderwerpen waarvoor advies of instemming geldt (24, eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het tijdig aan de onder-nemingsraad en aan de commissies verstrekken van alle inlichtingen en gegevens, redelijkerwijs nodig voor de vervulling van hun taak (31,eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het verstrekken van gegevens, doen van prognoses en het beschikbaar stellen van meerjarenplan c.q. begroting (financiële informatie: 31a, leden 1, 6 en 7) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het verstrekken van genoemde gegevens (sociale informatie: 31b) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het meedelen van het voornemen tot het verstrekken van een adviesopdracht (31c) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het vertegenwoordigen van de ondernemer in algemene geschillen, als genoemd in dit artikel (36, eerste lid) |
dagelijks bestuur |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
De informatieverstrekking aan betrokkene(n) en derden (33 tot en met 42) |
dagelijks bestuur voorzitter |
WOR- Bestuurder |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Mandaten voor wettelijke- en niet-wettelijke taken Wet Veiligheidsregio’s (Wvr)/Gemeenschappelijke regeling VNOG 2010 |
|||||
Algemeen |
Het vaststellen van het kwaliteitszorgsysteem (artikel 23 Wvr) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Het bevelen dat een inrichting die behoort tot een krachtens artikel 17 Wet veiligheidsregio’s aangewezen categorie niet in werking gesteld of gehouden wordt (artikel 48, tweede lid, Wvr) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het openbaar maken van gegevens (artikel 49 Wvr) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het aanwijzen van toezichthouders (artikel 61 Wvr) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Risicobeheersing |
Het adviseren van het bevoegd gezag inzake (brand)veiligheids-aspecten en GHOR-aspecten ten aanzien van: a. omgevings-vergunningen op grond van de Woningwet; b. evenementen-vergunningen; c. beslissingen op grond van de Omgevingswet en de vier onderliggende AMvB’s Besluit bouwwerken leefomgeving ((Bbl), Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl), Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) en het Omgevingsbesluit (vervallen); d. beslissingen op grond van het Bouwbesluit 2012 (SCL-locatie art. 6:40 en/of 4.229 Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl); e. beslissingen op grond van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BBGBOP); f. overige beslissingen op grond van gemeentelijke verordeningen, onder andere op grond van artikel 10 jo artikel 25, eerste lid, sub e, Wet veiligheidsregio’s, Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, algemene plaatselijke verordening etc. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
||
Het adviseren van de colleges van burgemeester en wethouders inzake de brandweerzorg |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het adviseren van andere overheden en organisaties op het gebied van de brandpreventie, brandbestrijding en het voorkomen, beperken en bestrijden van ongevallen met gevaarlijke stoffen |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Beslissingen met betrekking tot of verband houdend met bestuursdwang en dwangsom, ter handhaving van de informatieplicht zoals bedoeld in artikel 31 Wet veiligheidsregio’s juncto artikel 63 Wet veiligheidsregio’s juncto artikelen 5:24, 5:25, zesde lid, 5:31, 5:32, 5:32b, 5:34 Algemene wet bestuursrecht. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Voorafgaand informeren van burgemeester en wethouders van de gemeente waarin de inrichting is gelegen |
||
Het adviseren van het bevoegd gezag over het ontwerp van een beschikking waarbij een maatwerkvoorschrift wordt gesteld (artikel 2.2.3, derde lid, Vuurwerkbesluit) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het adviseren van het bevoegd gezag over het ontwerp van een beschikking waarbij een maatwerkvoorschrift wordt gesteld (paragraaf 3.2.10 artikel 3.30-3.32 Bal) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Betreft het opslaan, herverpakken en bewerken vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik |
||
Het adviseren van gedeputeerde staten inzake brandveiligheids-aspecten ten aanzien van vuurwerkontbrandingen en –opslag (artikel 3B3a, zesde lid, sub c, Vuurwerkbesluit) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het indienen van zienswijzen met betrekking tot de kerninstrumenten van de Omgevingswet |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Het indienen van zienswijzen geschiedt met inachtneming van een door het afdelingshoofd Risico- en crisisbeheersing vast te stellen handelingsperspec-tief. |
||
Het beoordelen van veiligheidsrapporten die bij het coördinerend bevoegd gezag zijn binnengekomen en naar de VNOG zijn doorgezonden (Paragraaf 3.3.1 artikel 3.50 Bal)) |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Het voorbereiden van beslissingen tot het aanwijzen van inrichtingen als bedrijfs-brandweerplichtig op grond van in artikel 31 Wet veiligheidsregio’s juncto hoofdstuk 7 Besluit veiligheidsregio’s, daaronder in ieder geval begrepen: a. Het opvragen van een bedrijfsbrandweerrapportage zoals bedoeld in artikel 7.2, eerste lid, Besluit veiligheids-regio’s; b. De handelingen zoals bedoeld in artikel 7.2, leden 3 en 4, alsmede 7.3, leden 2 en 4, Besluit veiligheidsregio’s. |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
GHOR |
Het maken van schriftelijke afspraken met de Regionale Ambulancevoorziening en de in die regio werkzame instellingen, zorgaanbieders en diensten, bedoeld in het eerste lid van artikel 33 Wvr, over de inzet van die instellingen, zorgaanbieders en diensten bij de uitvoering van hun taak en op de voorbereiding daarop (artikel 33 Wvr). |
dagelijks bestuur voorzitter |
directeur publieke gezondheid |
||
Het in overleg treden met een instelling of zorgaanbieder als bedoeld in artikel 33, eerste lid, Wet veiligheidsregio’s indien de uitvoering van de geneeskundige hulpverlening of de voorbereiding daarop naar het oordeel van het bestuur van de Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland tekort schiet. |
dagelijks bestuur |
directeur publieke gezondheid |
|||
Materieel |
Het beheren van gemeenschappelijk materieel |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
||
Het aanvragen en overschrijven van kentekens voor motorvoertuigen bij de Rijksdienst voor het wegverkeer |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
|||
Regionaal brandmeldsysteem |
Het sluiten van overeenkomsten met betrekking tot aansluitingen op het regionaal brand-meldsysteem |
dagelijks bestuur voorzitter |
algemeen directeur |
Omvat eveneens het wijzigen en opzeggen van overeenkomsten inzake het regionaal brandmeldsysteem. |
|
Het wijzigen van de voorwaarden tot aansluiting op het Regionaal brandmeldsysteem |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Geen ondermandaat toegestaan. |
||
Het beheren van het Regionaal brandmeldsysteem |
dagelijks bestuur |
algemeen directeur |
Ondertekening
De secretaris De voorzitter
Drs. D.G.L. Kransen A.J.M. Heerts
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl