Beleidsregels geluidsnormen en toezicht bij evenementen Purmerend

Geldend van 01-07-2022 t/m heden

Intitulé

Beleidsregels geluidsnormen en toezicht bij evenementen Purmerend

De burgemeester van de gemeente Purmerend,

Gelet op artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021 en artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht,

overwegende dat het wenselijk is om de bestaande beleidsregels over evenementen te actualiseren en harmoniseren,

gelezen het voorstel van 24 mei 2022,

B E S L U I T:

De navolgende Beleidsregels geluidsnormen en toezicht bij evenementen Purmerend vast te stellen.

Aanleiding

Binnen de gemeente Purmerend vinden op jaarbasis ongeveer 50 evenementen plaats waarbij sprake is van muziek in de buitenlucht. De grotere evenementen vinden met name plaats in de binnenstad van Purmerend, het Leeghwaterpark, het evenemententerrein aan de Purmerenderweg en het centrum van Middenbeemster.

Om uitvoering te geven aan zijn bevoegdheid in het kader van de openbare orde en veiligheid (het voorkomen, bestrijden van wanordelijkheden, geweld, ongeregeldheden in de publieke ruimte en de openbare gezondheid/volksgezondheid) kan de burgemeester via evenementenvergunningen (op grond van artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021) geluidsnormen stellen en deze handhaven.

De meeste gemeenten beschikken over uitgangspunten voor geluid bij buitenevenementen. Dergelijke uitgangspunten zijn vanuit meerdere invalshoeken zinvol. Enerzijds kunnen er zaken in worden opgenomen waarmee overlast voor de omgeving wordt beperkt en anderzijds kunnen zaken worden vastgelegd die gehoorschade bij bezoekers moeten voorkomen.

Gehoorschade ontstaat bij langere blootstellingstijd aan geluidniveaus boven 80 dB(A). Uiteindelijk kan lawaaidoofheid het gevolg zijn. Tijdens evenementen met muziek ligt het geluidsniveau vrijwel altijd boven de 80 dB(A).

Met deze beleidsregels worden de overlastsituaties zoveel mogelijk voorkomen. Dit gebeurt door het stellen van regels en het uitoefenen van toezicht daarop.

Waarom nieuwe regels?

De voormalige gemeente Beemster en Purmerend zijn gefuseerd. Met deze nieuwe beleidsregels wordt de ‘Nota operationele richtlijn vergunningverlening en handhaving van geluidsnormen bij buitenevenementen 2016’, vastgesteld op 13 mei 2016 en die op 4 januari 2022 is bekrachtigd en van toepassing is verklaard voor het gehele grondgebied van de gemeente Purmerend geharmoniseerd en op Beemster aangepast. Voor de duidelijkheid zal het beleid voortaan ‘’Beleidsregels geluidsnormen en toezicht bij evenementen Purmerend’’ heten.

Bovendien is de behoefte aan nieuwe regels ontstaan omdat de huidige werkwijze niet kostenefficiënt is. Bij sommige evenementen leert de ervaring dat de geluidnormen worden nageleefd. Bij deze evenementen hoeft minder intensief toezicht gehouden te worden. Hiertoe wordt binnen deze beleidsregels een nieuwe strategie voor toezicht voor het meten van geluid bij evenementen gehanteerd.

Richtlijn geluid bij evenementen

Uitgangspunten

Door uitgangspunten vast te stellen voor geluid bij evenementen wordt een kader gecreëerd ten behoeve van de vergunningverlening en wordt de rechtsgelijkheid en duidelijkheid voor aanvragers en omwonenden bevorderd. Daarnaast biedt het een handvat voor toezicht en handhaving en daarmee ook voor het voorkomen van (geluid)overlast.

In deze uitgangspunten zouden tenminste de volgende zaken moeten worden geregeld:

  • maximaal toegestane geluidsniveaus;

    (Daarbij is het wenselijk dat ook normen worden opgelegd voor muziekgeluid met lagere frequenties en dus veel bastonen (normering in dB(C)). De bastonen van muziek dragen veel verder dan de hogere tonen en zorgen dientengevolge ook voor meer overlast voor omwonenden);

  • verplichte informatievoorziening aan evenementenbezoekers;

  • aanbieden van betaalbare goeddempende gehoorbescherming tijdens evenementen.

Soorten evenementen/verschillende voorschriften

In de bijlage bij deze beleidsregels zijn voorschriften opgenomen zoals deze in de evenementenvergunning zullen worden opgenomen. Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen buitenevenementen met een geluidsniveau tot 80 dB(A) of 95 dB(C), een geluidsniveau tot 90 dB(A) of 105 dB(C) en buitenevenementen met een geluidsniveau tot 96 dB(A) of 111 dB(C).

Bij buitenevenementen met een geluidsniveau van meer dan 80 dB(A) wordt vereist dat er aanvullende maatregelen worden genomen. Ook deze maatregelen worden in de vergunning opgenomen. Het betreft dan voorlichting aan bezoekers over het voorkomen van gehoorschade of het aanhouden van een veilige afstand tussen de speakers en het publiek.

Om de juiste voorschriften in de evenementenvergunning te kunnen opnemen, moeten aanvragers in het aanvraagformulier duidelijk aangeven welk geluidsniveau zij willen hanteren bij het evenement. Het aanvraagformulier voor een vergunning wordt zodanig ingericht dat de benodigde gegevens voor het stellen van de juiste regels beschikbaar zijn.

Naleving bij buitenevenementen met muziek

Tafel van elf (zie voor een toelichting op dit begrip de geldende Nota VTH Purmerend)

De aanvragers van een vergunning voor een buitenevenement worden, zoals onderstaand ook nader wordt toegelicht, betrokken bij de besluitvorming. De kennis van de regels met betrekking tot de geluidsnorm is door het voortijdig informeren groot. De acceptatie van de opgelegde geluidsnorm is niet groot, de geluidsnorm wordt te laag gevonden. De kans dat een overtreding geconstateerd wordt, is erg groot, aangezien een toezichthouder op een evenementen aanwezig is en meerdere malen geluidsmetingen verricht. Echter, de sanctiekans is erg klein. Er worden tot op heden geen sancties opgelegd aan de aanvrager, omdat een nadere invulling van de handhaving ontbreekt. De aanvrager van de vergunning zal overigens ook de vergunninghouder zijn. De vergunning wordt namelijk verstrekt aan de aanvrager. Dit maakt de aanvrager tot een zogenaamde 'calculerende burger'. De bedoeling met deze toevoeging aan de beleidsregels is om handen en voeten te geven aan de handhaving en naleving te vergroten.

Gesprekken met de evenementencoördinator

In de voorbereiding tot een evenement vinden diverse gesprekken tussen de aanvrager en de evenementencoördinator plaats. In deze gesprekken wordt onder andere het aspect geluid meegenomen. Aan elke aanvrager van een muziekevenement vanaf 90 dB(A) of 105 dB(C) wordt een afschrift verstrekt

van deze beleidsregels. Deze beleidsregels worden aan elke aanvrager mondeling toegelicht zodat elke aanvrager op de hoogte is van de consequenties bij geluidsovertredingen en het belang van de geluidsnormen. De aanvrager wordt in ieder geval op het volgende gewezen:

  • De aanvrager dient de ingehuurde geluidstechnici en artiesten zelf op de hoogte te stellen van de geldende geluidsnormen en sancties.

  • De bezoekers dienen voorafgaand en tijdens het evenement te worden voorgelicht inzake geluid.

  • De afstand van het publiek tot de speakers dient bij 90 dB(A) en 105 dB(C) en hoger minimaal twee meter te zijn. Als de afstand niet haalbaar is, moeten er waarschuwingen op of bij de speakers worden aangebracht;

  • Er wordt betaalbare goeddempende gehoorbescherming beschikbaar gesteld.

Deze gesprekken dienen een preventieve werking te hebben. Het doel is de aanvrager zo volledig mogelijk informeren en draagvlak te creëren voor het belang van de geldende geluidnormen.

Geluid inregelen bij evenementen

Bij aangewezen evenementen (zie kopje toezichtstrategie) zijn een of meerdere toezichthouders van het team Toezicht en Handhaving aanwezig (er zijn medewerkers van de gemeente Purmerend aangewezen als toezichthouder op basis van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021). Wanneer bij een evenement de muziek wordt ingeregeld en de soundcheck wordt gedaan, is de toezichthouder al aanwezig. Er gaat een preventieve werking van deze aanwezigheid uit doordat de toezichthouder actief in contact treedt met zowel de aanvrager (indien aanwezig) als de geluidstechnici die zich met de muziek bezighouden. Het doel is om door middel van betrokkenheid en het continu informeren bewustwording te kweken van de geldende geluidnormen en daarmee het naleefgedrag te vergroten. Er worden geluidmetingen uitgevoerd tijdens de soundcheck waarvan de uitkomst wordt teruggekoppeld aan de aanvrager (indien aanwezig) en de geluidstechnici. Indien nodig worden er aanpassingen verricht.

Opties strategieën

Zoals reeds aangegeven, worden buitenevenementen in drie categorieën verdeeld. Dit biedt ook mogelijkheden voor het maken van keuzes omtrent het in te zetten toezicht. De mogelijke keuzes voor wat betreft het toezicht worden onderverdeeld in drie opties die allen binnen de huidige toezichtcapaciteit kunnen worden uitgevoerd:

  • 1.

    Toezicht op de geluidniveaus bij elk buitenevenement met daartoe een juridisch geschikte geluidmeter, waardoor handhaving mogelijk is wanneer daar aanleiding toe bestaat.

  • 2.

    In de evenementenvergunningen de organisatie van het buitenevenement verplicht stellen zelf het geluidniveau bij het buitenevenement te monitoren en de gegevens van de monitoring aan de gemeente te overleggen.

  • Bij evenementen met een geluidniveau tot 90 dB (A) of 105 dB(C) steekproefsgewijs toezicht houden op de toegestane geluidniveaus. Bij evenementen met een geluidniveau tot 96 dB(A) of 111 dB(C) altijd toezicht houden op de toegestane geluidniveaus met daartoe juridisch geschikte geluidsmeter, zodat handhaving mogelijk is wanneer daar aanleiding toe bestaat.

  • 3.

    In de evenementenvergunningen de organisatie van het buitenevenement verplicht stellen zelf het geluidniveau bij het evenement te monitoren en de gegevens van de monitoring aan de gemeente te overleggen. Bij evenementen risicogericht toezicht houden op de geluidniveaus met een daartoe juridisch geschikte geluidmeter. Handhaving is dan mogelijk wanneer daar aanleiding toe bestaat.

Overweging

Het heeft de voorkeur om alleen bij bepaalde evenementen, zoals nieuwe, grotere evenementen en evenementen waar in het verleden overtredingen zijn geconstateerd, toezicht te houden. Met andere woorden, risicogericht toezicht houden. Na het vaststellen van de evenementenkalender aan het begin van het jaar, zal bepaald worden bij welke evenementen door de toezichthouders toezicht gehouden zal worden. Bij andere evenementen kunnen de BOA’s eventueel indicatieve metingen uitvoeren. In de voorschriften van de evenementenvergunningen wordt opgenomen dat de organisatie zelf het geluidniveau monitort, door een geluidmeter te plaatsen op een representatief punt met de optie de resultaten ‘realtime’ te evalueren. Dit betekent dat de verantwoordelijkheid voor het naleven van de normen verschuift naar de organisator.

Bovenstaande afweging leidt tot de keuze voor optie 3 voor wat betreft toezicht en handhaving vanuit de gemeente.

Gekozen strategie

Er is voor optie 3 gekozen als toezichtstrategie.

Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend

Handhaven in Purmerend gebeurt in stappen zoals omschreven in de geldende Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend.

Purmerend maakt in beginsel gebruik van een 3-stappenplan. Dat wil zeggen dat er na een waarschuwing een voornemen last onder dwangsom volgt en daarna de daadwerkelijke sanctie wordt opgelegd. Echter, indien er een overtreding wordt geconstateerd bij evenementen wordt er slechts gebruik gemaakt van 1 stap. Omdat er sprake is van 1 stap zal het ontbreken van het horen zoals bedoeld in de Algemene wet bestuursrecht in sommige gevallen moeten worden hersteld in een eventuele bezwaarprocedure. Dit heeft te maken met de tijdelijkheid van het evenement, het directe effect van de overtreding op de bezoekers en de (on)mogelijkheid om de aanvrager te kunnen spreken ten tijde van het evenement. De sanctie wordt gelijk opgelegd, behoudens gevallen van spoedeisendheid, wordt er wel een redelijke termijn gegund (dit wordt ook wel de begunstigingstermijn genoemd) waarbinnen de overtreding kan worden hersteld of ongedaan gemaakt.

Praktijk

In de praktijk zal dit als volgt verlopen. Tijdens een evenement vindt een overschrijding plaats van de geluidnormen uit de vergunning. Overschrijdingen van 1 (bij metingen vanaf 15 minuten) of 2 (bij metingen vanaf 2 minuten) dB(A) krijgen geen vervolg, gelet op de meetonnauwkeurigheid. Bij metingen met een overschrijding van 2 of 3 dB(A) of meer is er sprake van een overtreding. De huidige metingen bedragen 2 minuten. Dit wordt gelijk gecommuniceerd naar de geluidstechnici. Nu kunnen er twee wegen bewandeld worden, of de technici passen de geluidsafstellingen direct aan zodat er geen sprake meer is van een overtreding, of de technici passen niets aan en aan de aanvrager wordt een last onder dwangsom dan wel in het uiterste geval last onder bestuursdwang (stilleggen muziek evenement) opgelegd. Bij de eerste optie blijft het oplossen buiten het handhavingstraject en wordt er gezamenlijk een oplossing bereikt. Dit heeft de voorkeur. Bij de tweede optie wordt de sanctiestrategie uit de voorgenoemde Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving Purmerend gevolgd.

Keuze last onder dwangsom / last onder bestuursdwang

De keuze voor een last onder dwangsom dan wel een last onder bestuursdwang (stilleggen muziek evenement) berust onder andere op de volgende (niet-limitatieve) afwegingen:

  • ernst van de overtreding (hoe ernstiger de overtreding, hoe passender een last onder bestuursdwang is);

  • openbare orde en veiligheid (een last onder bestuursdwang kan voor en onder de bezoekers onrust veroorzaken waardoor de openbare orde en veiligheid in het geding komen);

  • de (on)mogelijkheid tot het ongedaan maken van de overtreding (indien het onmogelijk is om de overtreding ongedaan te maken, is het stilleggen van het evenement de enige mogelijkheid om de overtreding te beëindigen);

  • schade en overlast voor de omgeving.

Mandaat en beslissingsbevoegdheid

De bovengenoemde afweging wordt gemaakt door de toezichthouder. Indien er een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang wordt opgelegd wordt dit gedaan in overleg met de teammanager van het team Toezicht en Handhaving. Deze is bevoegd tot het, in mandaat van de burgemeester, beslissen.

Indien de manager beslist tot het opleggen van een last onder dwangsom of last onder bestuursdwang dan wordt deze beslissing (voorgetekend besluit met invulvelden) door de toezichthouder uitgereikt aan de aanvrager. De manager stelt de burgemeester op de hoogte.

Spoedeisende bestuursdwang

In het geval van een spoedeisendheid waarbij direct tot bestuursdwang dient te worden overgegaan zonder een last af te kunnen wachten is de toezichthouder bevoegd tot het opleggen en toepassen van bestuursdwang (stilleggen muziek evenement). Bij overtredingen van de geluidsnormen uit een evenementenvergunning wordt een dusdanige spoedeisendheid niet snel verwacht en aangenomen. Deze beslissing dient zo spoedig mogelijk achteraf op schrift te worden gesteld. De toezichthouder informeert zo snel mogelijk de afdelings- dan wel teammanager. Deze informeert de burgemeester.

Herhaling voorkomen met een last onder dwangsom

Indien er sprake is van herhaalde overtredingen in de voorgaande jaren van de geluidsnormen bij een evenement kan er voor gekozen worden om het evenement niet meer te vergunnen. Daarnaast kan er voor worden gekozen om een last onder dwangsom op te leggen om de herhaling te voorkomen. Dat kan alleen als er wordt voldaan aan een aantal criteria. Het moet bijvoorbeeld gaan om hetzelfde voorschrift dat wordt overtreden. Bij het opleggen van een last onder dwangsom om herhaling te voorkomen wordt de dwangsom gelijk verbeurd bij het constateren van een overtreding.

Sanctiebedrag last onder dwangsom en begunstigingstermijn

Grondslag overtreding: Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021, de voorschriften uit de evenementenvergunning en de Algemene wet bestuursrecht.

  • Begunstigingstermijn last onder dwangsom: ½ uur (de begunstigingstermijn is gebaseerd op de tijd die het kost om de overtreding ongedaan te maken en de impact van de overtreding op de (bescherming van de) bezoekers).

  • Hoogte dwangsom: Euro 500,-- per tijdseenheid van een ½ uur tot een maximum van Euro 2500,-- voor de gehele evenementperiode. Indien een evenement meerdere dagen duurt zoals Reuring, per dag (van 00:00 tot 24:00 uur).

  • Verbeuring: per geconstateerde overtreding door middel van een geluidsmeting.

Sanctiestrategie eigen organisatie en andere overheden

Het komt voor dat de gemeente zelf een evenementenvergunning aanvraagt. In de geldende Nota VTH staat vermeld dat bij overtredingen van de eigen organisatie gerefereerd wordt aan de voorbeeldfunctie die de gemeente heeft. Veelal zal het niet mogelijk zijn om een waarschuwingsbrief te verzenden. Zoals hierboven is vermeld, wordt de burgemeester altijd op de hoogte gesteld van overtredingen. Het management, de directie en/of het bestuur zorgen ervoor dat passende maatregelen worden genomen om de overtreding te beëindigen, deze in de toekomst te voorkomen en zo nodig de schade te herstellen.

De politie als handhaver

Buiten kantoortijden en in het weekend is de toezichthouder op de ingeplande evenementen aanwezig. De toezichthouder verricht dan geluidsmetingen. De politie treedt in beginsel niet bestuursrechtelijk op tegen overtredingen op het gebied van geluid. De politie is wel gemandateerd om bestuursdwang op te leggen en toe te passen in spoedeisende gevallen (stilleggen muziek evenement). Dit gebeurt alleen indien de toezichthouder niet aanwezig is op het evenement en directe spoed vereist is.

De politie als ondersteuning

Wanneer de toezichthouder besluit over te gaan tot het toepassen van spoedeisende bestuursdwang (stilleggen muziek evenement), ondersteunt de politie. Dit in het kader van hun taak 'openbare orde en veiligheid'. De politie wordt onmiddellijk op de hoogte gesteld indien er spoedeisende bestuursdwang wordt toegepast. Zo mogelijk vindt er vooraf kort overleg plaats met het aanspreekpunt van de politie.

Overgangsbepaling

Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze beleidsregels een aanvraag of melding overeenkomstig artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2021, is ingediend en voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze beleidsregels niet op de aanvraag is beslist, wordt daarop de overeenkomstige regels van de onderhavige beleidsregels toegepast.

Inwerkingtreding en intrekking oude beleidsregels

Deze beleidsregels treden na bekendmaking in werking op 1 juli 2022. Op die dag wordt de Nota operationele richtlijn vergunningverlening en handhaving van geluidsnormen bij buitenevenementen 2016 (registratienummer 1282887) ingetrokken.

Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als ‘’Beleidsregels geluidsnormen en toezicht bij evenementen Purmerend’’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d. 24 mei 2022

Purmerend,

de burgemeester van Purmerend,

D. Bijl

Bijlage Geluidsvoorschriften

Artikel 1

Definities:

  • Beeldbepalend evenement: een groter, in het oog springend evenement.

  • Buitenevenement: hetgeen is vermeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Purmerend 2021, artikel 2:24 lid 1 en lid 2 onder d; feest betreft een barbecue, straatfeest of een daarmee gelijk te stellen evenement in de open lucht.

  • dB(A): geluidsniveau in decibellen, gemeten met een genormeerd filter dat corrigeert voor het menselijk gehoor.

  • dB(C): geluidsniveau in decibellen, gemeten met een genormeerd filter dat speciaal geschikt is voor hoge geluidsniveaus in lage frequenties (bass-tonen).

  • Geluidsniveau: het equivalent geluidsniveau LAeq in dB(A) en dB(C) gemeten over een periode van 2 minuten op minimaal 2 meter voor de speakers (bij voorkeur in front of house of een ander door de toezichthouder bepaald representatief punt) volgens de Handleiding meten en rekenen Industrielawaai 1999.

  • Handleiding meten en rekenen Industrielawaai 1999: deze handleiding geeft richtlijnen en aanwijzingen voor het meten en berekenen van het geluid.

  • Versterkte muziek: muziek ten gehore gebracht, hetzij live-geproduceerd, hetzij afgespeeld van een geluidsdrager, waarvan de geluidssterkte kan worden gevarieerd langs mechanische of elektronische weg.

Artikel 2

Buitenevenementen met een gewenst equivalent geluidsniveau tot 80 dB(A) en/of 95 dB(C):

  • a)

    Het geluidsniveau van de speakers mag maximaal 80 dB(A) en/of 95dB(C)bedragen op een afstand van minimaal 2 meter van de speakers (bij voorkeur in front of house of op een ander door de toezichthouder bepaald representatief punt).

  • b)

    De organisatie van het buitenevenement is verplicht het geluidsniveau tijdens het evenement zelf te monitoren en de gegevens van de monitoring aan de gemeente te overleggen. De organisatie dient hiervoor een geluidsmeter te plaatsen op een representatief punt waarbij de geluidssterkte realtime door de gemeente is te zien.

Artikel 3

Buitenevenementen met een gewenst equivalent geluidsniveau tot 90 dB(A) en/of 105 dB(C):

  • a)

    Het geluidsniveau van de speakers mag maximaal 90 dB(A) en/of 105 dB(C) bedragen op een afstand van minimaal 2 meter van de speakers (bij voorkeur in front of house of op een ander door de toezichthouder bepaald representatief punt).

  • b)

    De organisatie van het buitenevenement is verplicht het geluidsniveau tijdens het evenement zelf te monitoren en de gegevens van de monitoring aan de gemeente te overleggen. De organisatie dient hiervoor een geluidsmeter te plaatsen op een representatief punt waarbij de geluidssterkte realtime door de gemeente is te zien.

  • c)

    Bij een geluidsniveau tot 90 dB(A) en/of 105 dB(C) dient de organisatie de bezoekers voorafgaand aan en tijdens het buitenevenement op een duidelijke manier voor te lichten. De voorlichting moet bevatten het te verwachte geluidsniveau, de risico’s op gehoorschade en de mogelijke maatregelen om gehoorschade te voorkomen (beschikbaar stellen van betaalbare goed dempende gehoorbescherming).

  • d)

    De afstand van het publiek tot de speakers bij geluidsniveaus tot 90 dB(A) en 105 dB(C) is op een veilige afstand (minimaal 2 meter) waarbij er indien de afstand niet haalbaar is, er waarschuwingen op of bij de speakers worden aangebracht om afstand te bewaren.

  • e)

    Het (toekomstig) personeel op de evenementenlocaties dient op de hoogte te zijn van deze beleidsregels en daarin gestelde geluidsnormering, de risico's op gehoorschade en de beschermende maatregelen.

Artikel 4

Beeldbepalende buitenevenementen met een gewenst equivalent geluidsniveau van maximaal 96 dB(A) en/of 111 dB(C):

  • a.

    het geluidsniveau van de speakers mag maximaal 96 dB(A) en/of 111dB(C) bedragen op een afstand van minimaal 2 meter van de speakers (bij voorkeur in front of house of een ander door de toezichthouder bepaald representatief punt).

  • b.

    De organisatie van het evenement is verplicht het geluidsniveau tijdens het evenement zelf te monitoren en de gegevens van de monitoring aan de gemeente te overleggen. De organisatie dient hiervoor een geluidsmeter te plaatsen op een representatief punt waarbij de geluidssterkte realtime door de gemeente is te zien.

  • c.

    Bij een geluidsniveau tot 96 dB(A) en 111 dB(C) dient de organisatie de bezoekers voorafgaand aan en tijdens het evenement op een duidelijke manier voor te lichten.

  • De voorlichting moet bevatten het te verwachte geluidsniveau, de risico’s op gehoorschade en de mogelijke maatregelen om gehoorschade te voorkomen (beschikbaar stellen van betaalbare goed dempende gehoorbescherming).

  • d.

    De afstand van het publiek tot de speakers bij geluidsniveaus tot 96 dB(A) en 111 dB(C) is op een veilige afstand (minimaal 2 meter) waarbij er indien de afstand niet haalbaar is, waarschuwingen op of bij de speakers worden aangebracht om afstand te bewaren.

  • e.

    Het (toekomstig) personeel op de evenementenlocaties dient op de hoogte te zijn van deze beleidsregels en daarin gestelde geluidsnormering, de risico's op gehoorschade en de beschermende maatregelen.