Regeling vervallen per 31-12-2026

Nadere regels Vergunning Autodelen

Geldend van 01-06-2022 t/m 30-12-2026

Intitulé

Nadere regels Vergunning Autodelen

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Amersfoort houdende nadere regels omtrent de vergunning autodelen (Nadere regels vergunning autodelen)

Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;

gelezen het raadsbesluit van 22 februari 2022 waarbij de Wijzigingsverordening Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort is vastgesteld (kenmerk en vindplaats gemeenteblad),

gelet op artikel 2:8 van de Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort;

overwegende dat het gewenst is nadere regels te stellen voor het verlenen van vergunningen voor het bedrijfsmatig auto’s op de weg plaatsen ten behoeve van gebruik door derden;

besluit vast te stellen:

Nadere regels Vergunning Autodelen

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze nadere regels wordt verstaan onder:

  • a.

    Verordening: Algemene Plaatselijke Verordening Amersfoort;

  • b.

    motorvoertuig: motorrijtuig als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wegenverkeerswet;

  • c.

    personenauto: voertuig als bedoeld in artikel 1.1 van de Regeling Voertuigen;

  • d.

    bestelauto: motorvoertuig, bestemd voor het vervoer van goederen, waarvan de toegestane maximum massa niet meer bedraagt dan 3500 kg;

  • e.

    deelauto: personenauto of bestelauto waarbij het gebruik wordt gedeeld door meerdere mensen uit meerdere huishoudens en waarbij de deelauto wordt gehuurd van een bedrijf, dan wel dat de deelauto in bezit is van een particulier deelauto-initiatief;

  • f.

    deelautoaanbieder: bedrijf dat deelauto’s aanbiedt.

Artikel 2 Vergunning deelautoaanbieder

  • 1. Het college kan een vergunning verlenen aan een deelautoaanbieder als bedoeld in artikel 2:8, eerste lid van de Verordening voor personenauto’s en bestelauto’s tot een totaal aantal van maximaal 25 auto’s.

  • 2. Na vergunningverlening kan de vergunninghouder een uitbreiding aanvragen op het aantal deelauto’s verbonden aan de vergunning, telkens met een maximum van 25, als:

    • a.

      de vergunninghouder handelt volgens de vergunningvoorschriften;

    • b.

      tussen de datum van plaatsing van de eerder vergunde deelauto’s en de nieuwe vergunningaanvraag minimaal een periode van zes maanden zit;

    • c.

      voor de aanvraag van een vaste parkeerplaats de vergunninghouder aantoont dat de al vergunde deelauto(‘s) op een vaste parkeerplaats die binnen een loopafstand van 250 m van de aangevraagde plaats staat/staan, in de voorgaande zes maanden voldoende gebruikt wordt/worden, te weten per deelauto ten minste door 3 gebruikers en ten minste gemiddeld 100 uur per maand;

    • d.

      voor de aanvraag voor deelauto’s zonder vaste parkeerplaats maar met het verplicht parkeren in een door de vergunninghouder ingestelde zone, de aanvrager aantoont dat het gemiddelde gebruik van de al vergunde deelauto’s in die zone in de voorgaande zes maanden voldoende gebruikt worden, te weten ten minste door 3 gebruikers en ten minste gemiddeld 100 uur per maand;

    • e.

      voor de aanvraag voor deelauto’s zonder vaste parkeerplaats, die niet specifiek in Amersfoort geparkeerd hoeven te worden, toont de aanvrager aan dat er in de voorgaande zes maanden per vergunde deelauto ten minste 3 Amersfoortse gebruikers zijn en dat het gebruik door de Amersfoortse gebruikers per deelauto ten minste gemiddeld 100 uur per maand bedraagt.

  • 3. In afwijking van artikel 1:7 van de Verordening is de vergunning geldig tot en met 31 december 2026.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1. Een aanvrager mag maximaal 1 vergunning aanvragen. Als een groep van verbonden rechtspersonen meerdere handelsnamen gebruikt, wordt deze beschouwd als dezelfde aanvrager.

  • 2. Voor een aanvraag voor een vergunning als bedoeld in artikel 2 moet het door het college vastgestelde aanvraagformulier gebruikt worden.

  • 3. De aanvraag gaat vergezeld van een plan van aanpak waarin in elk geval is opgenomen wanneer de aanvrager de deelauto’s plaatst, hoe de communicatie richting omwonenden plaatsvindt in het geval van vaste parkeerplek en hoe de aanvrager voldoet aan de verplichtingen genoemd in artikel 6.

Artikel 4 Vereisten

Een vergunning kan slechts worden verleend als wordt voldaan aan de volgende vereisten:

  • a.

    de deelauto’s worden zonder vaste parkeerplaats aangeboden;

  • b.

    in afwijking van het eerste lid worden deelauto’s in vergunninggebied A, als bedoeld in de Tarieventabel in de Verordening Parkeerbelastingen Amersfoort op vaste parkeerplaatsen aangeboden;

  • c.

    In afwijking van het eerste lid kunnen deelauto’s in vergunninggebied B, als bedoeld in de Tarieventabel in de Verordening Parkeerbelastingen Amersfoort op vaste parkeerplaatsen worden aangeboden;

  • d.

    In afwijking van het eerste lid kunnen de deelauto’s binnen een loopafstand van 250 meter van de uitgangen van station Amersfoort Centraal, station Amersfoort-Schothorst en station Amersfoort-Vathorst op vaste parkeerplaatsen worden aangeboden;

  • e.

    In afwijking van het eerste lid kan op verzoek van de aanbieder buiten de vergunninggebieden A en B een tijdelijke vaste parkeerplaats worden aangeboden, als de parkeerdruk van het bewonersparkeren binnen een zonefloatinggebied hoger is dan 85%. Zodra die parkeerdruk door welke reden dan ook is gedaald naar 75% of lager, wordt de vaste parkeerplaats opgeheven.

Artikel 5 Weigeringsgronden

In aanvulling op artikel 1:8 en artikel 2:8 van de Verordening wordt een vergunning geweigerd, als niet wordt voldaan aan de vereisten zoals opgenomen in artikel 4.

Artikel 6 Verplichtingen

Aan een vergunning worden in elk geval de volgende verplichtingen verbonden:

  • a.

    de vergunninghouder start uiterlijk binnen 12 weken na vergunningverlening met het aanbieden van voertuigen;

  • b.

    voor deelauto’s zonder door de vergunninghouder ingestelde verplichte parkeerzone in Amersfoort of zonder vaste parkeerplaats in Amersfoort, geldt dat het aantal deelauto’s van de betreffende aanbieder in Amersfoort in een nachtelijke situatie het aantal vergunde deelauto’s met niet meer dan 15% mag overschrijden. Bij overschrijding geldt dat de vergunninghouder het aantal in Amersfoort aanwezige deelauto’s binnen 48 uur moet verminderen tot het maximaal toegestane deelauto’s;

  • c.

    op de deelauto staan contactgegevens van de vergunninghouder duidelijk weergegeven voor het doen van een melding;

  • d.

    de vergunninghouder neemt 24 uur per dag meldingen van gebruikers, inwoners of gemeente aan;

  • e.

    zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen 24 uur na een melding worden defecte deelauto’s gerepareerd of verwijderd;

  • f.

    de vergunninghouder levert de gemeente continue toegang tot actuele data via het CROW-datadashboard en/of CDS-M (City Data Standaard Mobiliteit), dat inzicht geeft in het aanbod, het gebruik van de deelauto’s en de verplaatsingen;

  • g.

    de vergunninghouder levert per kwartaal een rapportage op met daarin in ieder geval opgenomen: gemiddeld aantal ritten, gemiddelde totale ritduur en gemiddelde lengte van de rit, gemiddeld aantal gebruikers per deelauto;

  • h.

    de vergunninghouder werkt mee aan gebruikersonderzoeken die gemeente en vergunninghouder gezamenlijk opstellen;

  • i.

    de kosten voor het inrichten van een vaste parkeerplaats op naam van een exclusieve aanbieder komen ten laste van de vergunninghouder;

  • j.

    de kosten voor het inrichten van een vaste parkeerplaats voor gedeeld gebruik door deelautoaanbieders worden verdeeld over de in dat gebied aanwezige aanbieders;

  • k.

    de vergunninghouder laat zich op termijn informeren over de eventuele aansluiting bij de Mobility Service Provider (MSP), diedoor de gemeente Amersfoort onderzocht wordt, en die mogelijk alle deelmobiliteitaanbieders in de stad gaat ontsluiten.

Artikel 7 Intrekking van de vergunning

In aanvulling op artikel 1:6 van de Verordening kan de vergunning worden ingetrokken als:

  • a.

    blijkt dat de vergunde deelauto’s gemiddeld minder dan 100 uur per maand worden gebruikt en er per deelauto minder dan 3 gebruikers zijn;

  • b.

    de vergunninghouder zich niet houdt aan de wijze van plaatsing die opgenomen is in artikel 4.

Artikel 8 Overgangsbepalingen

Voor de deelauto’s die vóór inwerkingtreding van deze nadere regels in Amersfoort zijn geplaatst, kan eenmalig in één keer een vergunning aangevraagd worden, tot uiterlijk 1 september 2022, waarbij geldt dat:

  • a.

    de bestaande vaste parkeerplaatsen voor deelauto’s buiten vergunninggebied A en B kunnen blijven bestaan tot uiterlijk 1 januari 2026;

  • b.

    vanaf 1 januari 2026 de vaste parkeerplaatsen voor deelauto’s in vergunninggebied A en B niet meer exclusief op naam van de vergunninghouder beschikbaar gesteld worden.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1. Deze nadere regels treden in werking op 1 juni 2022 en vervallen op 31 december 2026.

  • 2. Deze nadere regels worden aangehaald als: Nadere regels vergunning autodelen.

Ondertekening

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering 24 mei 2022

de burgemeester

L.M.M. Bolsius

de secretaris

N.W. Kamphorst

ALGEMENE TOELICHTING

Amersfoort groeit, en het aantal voertuigen en verkeersbewegingen daardoor ook. Dit mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid, veiligheid en openbare ruimte in de stad. Nieuwe mobiliteitsconcepten, zoals deelmobiliteit, stimuleert de gemeente daarom. Daarentegen leggen deelvoertuigen ook een druk op de schaarse openbare ruimte. Daarom heeft de gemeente in de APV een vergunningstelsel voor (micro)deelmobiliteit (deel(bak)fietsen, deelsnor- en -bromfietsen en deelsteps) ingevoerd per 1 januari 2021, zodat deelvoertuigen gereguleerd worden toegelaten. Bij inwerkingtreding van de gewijzigde APV, op 10 maart 2022, is ook voor het plaatsen van deelauto’s een vergunning verplicht. In deze Nadere regels autodelen leggen we de voorwaarden vast waaronder de vergunning voor deelauto’s wordt verleend en welke verplichtingen aan aanbieders worden opgelegd.

Deze Nadere regels Vergunning Autodelen zijn van toepassing voor commerciële aanbieders van deelauto’s. Voor particulier autodelen gelden deze nadere regels niet. Wel zijn er regels voor de parkeervergunning voor particulier autodelen gesteld. Zie voor de voorwaarden in de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 2 Vergunning deelautoaanbieder

  • 1.

    Deelauto’s nemen veel parkeerruimte in. Die ruimte is schaars, ondanks dat deelauto’s naar verwachting na enige tijd voor een verlaging van de parkeerdruk zorgen. Daarom beperken we het aantal auto’s dat per vergunningaanvraag aangevraagd mag worden tot een maximum van 25.

  • 2.

    Als blijkt dat de deelauto’s in voldoende mate gebruikt worden en ook al zijn dat er minder dan het maximale aantal van 25, mag pas na een halfjaar opnieuw een vergunning worden aangevraagd voor extra auto’s (eveneens met een maximum van 25 deelauto’s per aanvraag).

  • 2c/d.

    Voor deelauto’s op vaste parkeerplaatsen of die parkeren in een servicezone van de aanbieder, kijken we bij een uitbreiding op de aanvraag voor extra auto’s dus naar het gebruik van de auto’s die respectievelijk binnen 250 m loopafstand van de nieuwe locatie staan, dan wel in de betreffende servicezone staan. Er wordt gekeken naar het gemiddeld gebruik van de auto’s binnen 250 m loopafstand/de servicezone.

  • 2e.

    Voor auto’s die aangeboden worden volgens het free-floatingprincipe, kijken we naar het gebruik door Amersfoortse inwoners.

  • 3.

    Vergunningen worden verleend met een vaste einddatum van 31 december 2026. In 2026 zullen de Nadere regels Vergunning Autodelen zo nodig aangepast worden. Daarin maken we dan voor de tot dan toe vergunde deelauto’s specifieke afspraken, waaronder een overgangsperiode, mocht blijken dat de aanbieder niet meer kan voldoen aan de eisen/verplichtingen in de vernieuwde Nadere regels.

Artikel 3 Aanvraag

  • 2.

    Een aanvraag wordt gedaan door een aanbieder van deelmobiliteit door gebruik te maken van het aanvraagformulier dat beschikbaar is op de website www.amersfoort.nl/deelvervoer.

  • 3.

    Onderdeel van de aanvraag is het indienen van een plan van aanpak: hierin wordt beschreven – als hij vaste parkeerplaatsen aanvraagt – op welke locaties de aanbieder een vaste parkeerplaats wenst, welke type auto’s de aanbieder gaat plaatsen, de zichtbaarheid van en contactgegevens op de auto’s, wanneer hij de auto’s gaat plaatsen, hoe hij de communicatie naar de omwonenden gaat verzorgen, of er al aansluiting is bij CROW datadashboard en zo niet, op welke termijn dat geregeld kan worden.

Artikel 4 Vereisten

  • a.

    Op dit moment staan de deelauto’s van aanbieders op voornamelijk vaste parkeerplaatsen in Amersfoort. In deze Nadere regels Vergunning Autodelen stappen we deels af van de vaste parkeerplaatsen en gaan we over op een zogeheten free-floating systeem: de deelauto’s mogen in binnen de gemeentegrenzen van Amersfoort geplaatst worden en krijgen geen vaste plek meer toegewezen. Vandaar dat in deze Nadere regels Vergunning Autodelen ook regels zijn opgenomen voor een overgangsperiode voor de huidige deelauto’s in de stad (zie artikel 8). Vanaf inwerkingtreding van deze nadere regels kunnen buiten de parkeervergunninggebieden nieuw aan te vragen deelauto’s alleen nog free-floating worden aangeboden, dus zonder vaste parkeerplaats.

  • Deelauto-aanbieders dienen een parkeervergunning aan te vragen voor deelauto’s in de parkeervergunninggebied A of B. Zie voor de voorwaarden de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort.

  • b.

    Deelauto’s die geplaatst worden in parkeervergunninggebied A, mogen alleen op vaste parkeerplaatsen aangeboden worden. Deelauto-aanbieders dienen een vergunning aan te vragen voor deelauto’s in de parkeervergunninggebied A. Zie voor de voorwaarden de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort. In de aanvraag dient de aanvrager een voorstel te doen voor de vaste parkeerplaats. Deze wordt beoordeeld door de gemeente en bij toekenning zal de gemeente een verkeersbesluit nemen. Zodra deze onherroepelijk is geworden, wordt de parkeerplaats ingericht op kosten van de aanvrager.

  • c.

    In parkeervergunninggebied B heeft free-floating de voorkeur, maar mag de aanbieder ook kiezen voor een vaste parkeerplaats. Een vaste parkeerplaats kan ook in een openbaar toegankelijke garage zijn. Daarvoor gelden de medewerking van en de voorwaarden die een garage-exploitant daaraan stelt. Deelauto-aanbieders dienen een vergunning aan te vragen voor deelauto’s in de parkeervergunninggebied B. Zie voor de voorwaarden de beleidsregel uitgifte parkeervergunningen Amersfoort. In de aanvraag dient de aanvrager een voorstel te doen voor de vaste parkeerplaats. Deze wordt beoordeeld door de gemeente en bij toekenning zal de gemeente een verkeersbesluit nemen. Zodra deze onherroepelijk is geworden, wordt de parkeerplaats ingericht op kosten van de aanvrager.

  • d.

    Aanbieders die deelauto’s aanbieden binnen een loopafstand van 250 meter van de uitgangen van station Amersfoort Centraal, station Amersfoort-Schothorst en station Amersfoort-Vathorst, kunnen een vaste parkeerplaats aanvragen. Ook bij toekomstige door de gemeente aangelegde hubs is een vaste parkeerplaats mogelijk. In de aanvraag dient de aanvrager een voorstel te doen voor de vaste parkeerplaats. Deze wordt beoordeeld door de gemeente en bij toekenning zal de gemeente een verkeersbesluit nemen. Zodra deze onherroepelijk is geworden, wordt de parkeerplaats ingericht op kosten van de aanvrager.

  • e.

    Evenals in de parkeervergunninggebieden kan in de gebieden waar nu (nog) geen parkeerregulering geldt, de parkeerdruk zo hoog zijn dat dat een aanleiding kan zijn om een deelauto met een vaste parkeerplaats aan te bieden. Dit is optioneel. De grens voor de parkeerdruk om een vaste parkeerplaats te kunnen verkrijgen, leggen we op 85%. Hiervoor wordt een nachtelijke telling gedaan om het bewonersparkeren af te zetten tegen de legale parkeercapaciteit. We gaan ervan uit dat de plaatsing van een deelauto leidt tot een lager autobezit in de buurt, waardoor de parkeerdruk daalt. Op het moment dat dat gebeurt en een acceptabel niveau van 75% is bereikt, vervalt de noodzaak van een vaste parkeerplaats, omdat de deelauto altijd binnen een zone geplaatst kan worden. Daarmee wordt het een zonefloating-deelauto.

Artikel 6 Verplichtingen

In dit artikel wordt beschreven welke verplichtingen we stellen aan de vergunning. Het doel van de verplichtingen is om klachten snel af te handelen, de deelautovloot beschikbaar en veilig te houden, gegevens over het gebruik via het CROW-datadashboard en via rapportages met de gemeente te delen en mee te werken aan beleidsmatig (gebruikers)onderzoek.

  • a.

    Er wordt hierbij vanuit gegaan dat binnen 12 weken een verkeersbesluit voor een vaste parkeerplaats in vergunninggebied A of B onherroepelijk is.

  • b.

    We stellen een maximum aan het aantal deelauto’s dat (landelijk) free-floating in de stad Amersfoort aanwezig is, in de nacht. Het is voor te stellen dat wat lastig gestuurd kan worden op het aantal in Amersfoort vergunde free-floating auto’s, die ook in andere steden neergezet kunnen worden. Vandaar dat er een marge wordt aangehouden van maximaal 15%. Zijn er meer dan 15% bovenop het aantal vergunde deelauto’s in de stad, dan moet de vergunninghouder het aantal in Amersfoort aanwezige deelauto’s binnen 48 uur verminderen tot het maximaal toegestane deelauto’s. Mocht in een nachtsituatie dit aantal structureel worden overschreden, dan zal de vergunninghouder hiervoor een extra vergunning moeten aanvragen.

  • f.g.h.

    We verwachten van de vergunninghouder dat er data worden gedeeld, zodat wij op basis daarvan zo mogelijk kunnen sturen op bepaalde (on)gewenste ontwikkelingen en inzicht hebben in het gebruik van de deelauto’s in de stad. Gemeente Amersfoort maakt standaard gebruik van het CROW-datadashboard. Voorwaarde voor de vergunning is daarom dat vergunninghouders een koppeling maken met het CROW-datadashboard.

  • i.

    De kosten voor het inrichten van een vaste parkeerplaats komen ten laste van de vergunninghouder.

  • j.

    Bij vaste parkeerplaatsen voor meerdere vergunninghouders worden de kosten gedeeld.

  • k.

    (Inter)nationaal zijn er ontwikkelingen in het oprichten van MaaS-platforms. Dat onderzoeken wij ook in Amersfoort. Op termijn wil gemeente Amersfoort een serviceplatform ontwikkelen, waar inwoners hun mobiliteit kunnen plannen, reserveren, gebruiken en betalen. Wij wensen dat vergunninghouders aansluiten op het platform, waar een groot potentieel zit aan klanten vanuit nieuw te bouwen woningen in Amersfoort en vanuit de bestaande stad.

Artikel 7 Intrekking van de vergunning

  • a.

    Als de deelauto’s onvoldoende gebruikt worden, kan dit leiden tot intrekking van de vergunning, dan wel van aanpassing van de vergunning met een minder aantal deelauto’s.

Artikel 8 Overgangsbepalingen

Voor de al aanwezige deelauto’s van de aanbieders moet ook een vergunning worden aangevraagd. Deze aanvraag kan uiterlijk 1 september 2022 gedaan worden. Hierbij wordt nog niet gekeken naar het gebruik van de deelauto’s.

  • a.

    Alle huidige vaste parkeerplaatsen die niet in een parkeervergunninggebied liggen, blijven bestaan tot 1 januari 2026. Na die datum worden de vaste parkeerplaatsen in parkeervergunninggebied A en B opgeheven en moeten de betreffende deelauto’s volgens het free-floatingprincipe aangeboden. In overleg met de vergunninghouder worden de vaste plekken in de periode tot 1 januari 2026 verwijderd. Hiervoor wordt tussen deelautoaanbieder en gemeente een uitfaseringsplan opgesteld. . Er vindt geen restitutie plaats op de kosten die eerder betaald zijn voor het inrichten van de vaste parkeerplaatsen. De kosten voor het verwijderen van deze vaste parkeerplaatsen worden niet in rekening gebracht.

  • b.

    De vaste parkeerplaatsen binnen de parkeervergunningzones worden vanaf 1 januari 2026 als algemene parkeerplaats voor deelauto’s aangeboden, en dus niet meer exclusief op naam van de vergunninghouder. Er worden parkeerplaatsen beschikbaar gesteld die worden voorzien van een algemeen deelauto-bord