Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR677204
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR677204/1
Ondermandaatbesluit Secretaris-Directeur
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Ondermandaatbesluit Secretaris-DirecteurDe Secretaris-Directeur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier;
overwegende dat het doelmatig is dat de Secretaris-Directeur gebruik maakt van ondermandaat bij de uitoefening van aan hem gemandateerde bevoegdheden;
gelet op afdeling 10.1.1 (Mandaat) van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 6 van de Mandaatregeling Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier 2012, laatstelijk gewijzigd op 16 november 2021, nummer 21.0295254 en het besluit d.d. 16 juni 2012, nummer 12.22774 van de dijkgraaf inhoudende de verlening van machtiging als bedoeld in artikel 95 van de Waterschapswet;
b e s l u i t :
Artikel 1 Ondermandaat
-
1. De Secretaris-Directeur wijst de in de bij dit besluit behorende ondermandatenlijst in de kolom 'Ondermandaat aan' genoemde functionarissen aan als degenen die binnen de grenzen van de aan hun organisatie-onderdeel opgedragen taken de in de in de tabel benoemde bevoegdheden in ondermandaat kunnen uitoefenen.
-
2. Voor een ondermandaat gelden bij de uitoefening van de bevoegdheid de voorwaarden of beperkingen die zijn vermeld in de kolom 'Voorwaarden/beperkingen'.
-
3. Onverminderd het bepaalde in de in het tweede lid bedoelde voorwaarden of beperkingen wordt bij de uitoefening van bevoegdheden het daaromtrent gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen in acht genomen.
Artikel 2 Financiële consequenties
Ten aanzien van de uitoefening van bevoegdheden die financiële consequenties hebben, geldt dat hierin in de begroting van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier moet zijn voorzien. De ondermandatenlijst bevat alleen juridische en geen financiële mandaten. Bij uitoefening van bevoegdheden met financiële consequenties dient een mandaathouder te blijven binnen zijn financiële bevoegdheid.
Artikel 2 Plaatsvervanging
In geval van afwezigheid van functionarissen, aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.
Artikel 3 Ondertekening
-
1. Stukken die krachtens ondermandaat worden afgehandeld worden ondertekend met ‘namens het college van dijkgraaf en hoogheemraden’, gevolgd door de functie van de gemandateerde, aangevuld met ‘voor deze’, gevolgd door de naam en de functie van de ondergemandateerde.
-
2. Het is de ondergemandateerde toegestaan een ondertekening digitaal aan te brengen.
Artikel 4 Informatieplicht
-
1. De ondergemandateerde stelt de mandaatgever in kennis van in ondermandaat genomen besluiten waarvan hij moet aannemen dat kennisneming door het college van dijkgraaf en hoogheemraden, de dijkgraaf of de betrokken portefeuillehouder(s) van belang is.
-
2. De mandaatgever kan zich door de ondergemandateerde laten informeren over in (onder)mandaat genomen besluiten.
Artikel 5 Geen verdere ondermandatering
De ondergemandateerde is niet bevoegd tot het verlenen van ondermandaat.
Artikel 6 Vertegenwoordiging in en buiten rechte
Aan de ondergemandateerden wordt binnen hun taakopdracht volmacht en machtiging verleend tot het vertegenwoordigen van het dagelijks bestuur in en buiten rechte.
Artikel 7 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag van inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Ondertekening
Aldus besloten te Heerhugowaard op 26 april 2022.
De Secretaris-Directeur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier,
M.J. Kuipers
Ondermandatenlijst
behorende bij ondermandaatbesluit d.d. 26 april 2022, nummer 22.0364863 van de Secretaris-Directeur
Nr. |
Bevoegdheid |
Grond- Slag1 |
Mandaat, volmacht en machtiging aan2 |
Beschrijving bevoegdheid ondermandaat |
Ondermandaat aan |
Voorwaarden/beperkingen/ bijzonderheden3 |
18 |
Gegevensbescherming: het nemen van beslissingen en uitoefenen van bevoegdheden in het kader van de Algemene verordening gegevensbescherming |
AVG |
Secretaris-Directeur |
Het verwerken van persoonsgegevens als bedoeld in artikel 4, lid 2 AVG. |
Alle medewerkers |
Het ondermandaat geldt uitsluitend indien het verwerken van persoonsgegevens nodig is voor de taakuitoefening van de betreffende medewerker. Inhuurmedewerkers dienen voorafgaand aan de verwerking van persoonsgegevens waar het hoogheemraadschap verantwoordelijk voor is een geheimhoudingsverklaring te ondertekenen. |
Het vaststellen van de privacyverklaring (art. 12 AVG). |
Functionaris Gegevensbescherming |
|
||||
Het verlengen van de beslistermijn op verzoeken als bedoeld in de artikelen 15 tot en met 22 AVG (art. 13, lid 3 AVG). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer |
||||
Het beslissen op verzoeken om inzage van persoonsgegevens (art. 15 AVG, recht van inzage van betrokkene). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer. |
||||
Het beslissen op verzoeken om rectificatie van de verzoeker betreffende onjuiste persoonsgegevens (art. 16 AVG, recht op rectificatie). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer. |
||||
Het beslissen op verzoeken om persoonsgegevens te verwijderen) (art. 17 AVG, recht op gegevenswissing/recht op vergetelheid). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer. |
||||
Het beslissen op verzoeken om minder persoonsgegevens te verwerken (art. 18 AVG, recht op beperking van de verwerking). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer. |
||||
Het in kennis stellen van de ontvanger van persoonsgegevens van elke rectificatie, wissing van persoonsgegevens of beperking van verwerking van persoonsgegevens (art. 19 AVG, kennisgevingsplicht inzake rectificatie of wissing van persoonsgegevens of verwerkingsbeperking). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij Privacy Officer. |
||||
Het beslissen op verzoeken om persoonsgegevens in overdraagbare vorm te ontvangen (art. 20 AVG, recht op dataportabiliteit). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer. |
||||
Het beslissen op verzoeken om geen gegevens te verwerken (art. 21 AVG, recht van bezwaar). |
|
Voor afdelingsoverstijgende verzoeken wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het afdelingshoofd P&OCF of clusterhoofd P&O. In alle gevallen dient advies ingewonnen te worden bij de Privacy Officer. |
||||
Het besluiten tot het aangaan en ondertekenen van verwerkersovereenkomsten (Art. 28, lid 3, AVG). |
Afdelingshoofden |
De bevoegdheid wordt uitgeoefend door het afdelingshoofd van de afdeling die opdracht geeft voor de verwerking. In geval van afdelingsoverstijgende verwerkingen, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door één afdelingshoofd van de betrokken afdelingen. Daarbij is doorslaggevend welk afdelingshoofd de primaire opdrachtgever is voor de verwerking. In alle gevallen dient advies te worden ingewonnen bij de Information Security Officer of de Privacy Officer. |
||||
Het actueel houden van het register van de verwerkingsactiviteiten (art. 30 AVG). |
Afdelingshoofden |
De bevoegdheid wordt uitgeoefend door het afdelingshoofd van de afdeling die verantwoordelijk is voor de verwerking. In geval van afdelingsoverstijgende verwerkingen, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door één afdelingshoofd van de betrokken afdelingen. Daarbij is doorslaggevend welk afdelingshoofd de primaire opdrachtgever is voor de verwerking. In alle gevallen dient advies te worden ingewonnen bij de Privacy Officer. |
||||
|
Het melden van een inbreuk in verband met persoonsgegevens (datalek) bij de toezichthouder, de Autoriteit Persoonsgegevens (Art. 33 AVG). |
Functionaris Gegevensbescherming |
|
|||
Het meedelen van een inbreuk in verband met persoonsgegevens (datalek) aan de betrokkene(n) (art. 34 AVG). |
Functionaris Gegevensbescherming |
|
||||
Het documenteren van alle inbreuken in verband met de persoonsgegevens art. 33, lid 5 AVG). |
|
Bij afwezigheid van de Privacy Officer en de Information Security Officer, kan de bevoegdheid worden uitgeoefend door de Functionaris Gegevensbescherming. |
||||
Het besluiten tot het uitvoeren van een gegevensbeschermingseffect-beoordeling (Privacy Impact Assessment; PIA) (art. 35 AVG). |
Afdelingshoofden |
In geval van afdelingsoverstijgende verwerkingen, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door één afdelingshoofd van de betrokken afdelingen. Daarbij is doorslaggevend welk afdelingshoofd de primaire opdrachtgever is voor de verwerking. In alle gevallen dient advies te worden ingewonnen bij de Privacy Officer of de Functionaris Gegevensbescherming |
Noot
2Wanneer meerdere personen als (onder)gemandateerden zijn aangewezen geldt dat zij bevoegd zijn voor de organisatieonderdelen die onder hen ressorteren of de beheersobjecten en budgetten die tot hun taak of werkgebied behoren, een en ander behoudens plaatsvervanging of waarneming.
Gebruikte afkortingen organisatie:
P&O Personeel & Organisatie
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl