Criteria voor aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie gemeente Ameland

Geldend van 01-06-2022 t/m heden

Intitulé

Criteria voor aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie gemeente Ameland

Artikel 1. Algemene criteria

  • a.

    De locatie ligt binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Ameland.

  • b.

    Op de locatie zal het burgerlijk huwelijk voorafgaan aan het kerkelijk huwelijk.

  • c.

    De huwelijken worden uitsluitend voltrokken in openbaarheid.

  • d.

    De locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking voor iedereen, ook mindervaliden, vrij toegankelijk.

  • e.

    De locatie beschikt over een overdekte en omsloten ruimte. De huwelijksvoltrekking in de open lucht wordt toegestaan mits deze openluchtruimte aan de overdekte locatie is gekoppeld en omsloten is.

  • f.

    De locatie is beschikbaar vanaf een half uur voor c.q. na de huwelijksplechtigheid.

  • g.

    Voor de huwelijksvoltrekking op een boot geldt dat de boot voor de huwelijksvoltrekking voor een ieder vrij bereikbaar en toegankelijk dient te zijn en daarom dertig minuten voor aanvang van de plechtigheid aangemeerd is aan de opstapplaats/ligplaats binnen de gemeente Ameland. Tijdens de huwelijksvoltrekking is de boot aangemeerd.

  • h.

    De locatie is naar algemene maatstaven aanvaardbaar en voldoet aan de normen van goede smaak.

  • i.

    Vermenging met commerciële activiteiten is niet toegestaan.

  • j.

    De eigenaar/beheerder geeft de mogelijkheid tot het sluiten van huwelijk of de registratie van een partnerschap en discrimineert niet naar geslacht, sekse en/of godsdienst.

  • k.

    De veiligheid van de aanwezigen plus omgeving dient gewaarborgd te zijn.

  • l.

    Bij de aanwijzing van een locatie moet de rechtsgelijkheid en rechtszekerheid in acht worden genomen.

Artikel 2. Logistieke criteria

  • a.

    De trouwlocatie is voldoende verlicht en verwarmd en beschikt over een kleedruimte voor de ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • b.

    De locatie moet voorzien zijn van voldoende meubilair en een spreektafel.

  • c.

    De trouwlocatie beschikt over goede en voldoende sanitaire voorzieningen.

  • d.

    Bij de trouwlocatie moeten voldoende parkeerfaciliteiten aanwezig zijn. De aankomst en het vertrek van het bruidspaar en het gevolg mag het verkeer niet hinderen.

  • e.

    De beheerder/eigenaar of één van de medewerkers van de huwelijkslocatie moet gedurende de huwelijksvoltrekking ‘stand-by’ zijn als gastvrouw/gastheer en als aanspreekpunt voor de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand.

Artikel 3. Specifieke criteria

  • a.

    De locatie heeft een permanent karakter en beschikt over een gemeentelijk (BAG) adres.

  • b.

    De gemeente voert de agenda van de huwelijksvoltrekkingen en wijst de trouwambtenaren aan.

  • c.

    De eigenaar/beheerder van de locatie moet voldoen aan alle van toepassing zijnde regelgeving (bijv. Bouwbesluit, bouwverordening en APV).

  • d.

    De locatiebeheerder/-eigenaar/-gebruiker moet schriftelijk verklaren in te stemmen met de aanwijzing van de locatie als trouwlocatie.

  • e.

    De verantwoordelijkheid voor de benodigde vergunningen en/of verzekeringen ligt bij de locatiebeheerder/-eigenaar/-gebruiker.

  • f.

    De locatiebeheerder/-eigenaar/-gebruiker moet medewerking verlenen aan een vooronderzoek van een medewerker van de gemeente.

Artikel 4. Overige criteria

  • a.

    De eigenaar/beheerder vrijwaart de gemeente van eventuele schadeaanspraken wanneer de locatie niet, niet tijdig of niet volledig beschikbaar is voor het bruidspaar.

  • b.

    De gemeente is niet aansprakelijk voor, gedurende en na de huwelijksvoltrekking ontstane schade of letsel aan personen of goederen waaronder tevens begrepen de trouwlocatie of haar inrichting.

  • c.

    Het verzoek om een locatie als huwelijkslocatie aan te wijzen wordt uiterlijk vier weken voor de huwelijksdatum schriftelijk ingediend.

  • d.

    Voor het vastleggen in de huwelijksagenda wordt gebruik gemaakt van een speciaal formulier dat zes weken vóór de datum van de huwelijksvoltrekking moet zijn overgelegd aan de beheerder van de huwelijksagenda.

  • e.

    De gemeente wordt gevrijwaard van problemen de zich zouden kunnen voordoen op het gebied van toegankelijkheid en schade (tenzij veroorzaakt door (b)abs) en dat voor de inrichting en de brandveiligheid van het gebouw de eigenaar van het gebouw verantwoordelijk is.

  • f.

    Voor wat betreft de toepassing is het college bevoegd om af te wijken van deze beleidsregels, vooral wanneer deze voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregels te dienen doelen.

Artikel 5. Slotbepaling

  • a.

    Deze beleidsregels treden in werking op 1 juni 2022.

  • b.

    Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels ‘Criteria voor aanwijzing van een eenmalige trouwlocatie gemeente Ameland’.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van Ameland van

17 mei 2022.

De burgemeester De secretaris-directeur

Leo Pieter Stoel Iwan Valk