Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR676781
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR676781/1
Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Venlo 2022
Geldend van 19-05-2022 t/m heden
Intitulé
Nadere regels gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Venlo 2022Burgemeester en wethouders van de gemeente Venlo;
gezien het voorstel van 17 mei 2022;
gelet op:
artikel 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP);
de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG);
artikel 156 van de Gemeentewet;
mede gelet op:
artikel 1, 2 en 3 van de Verordening Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Venlo 2021;
besluiten:
vast te stellen de Nadere Regels Gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Venlo 2022 (Nadere regels gegevensverstrekking BRP Venlo 2022).
Artikel 1 Verstrekkingen aan de organen van de gemeente
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze nadere regels
- 2.
De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in de daarvoor bestemde autorisatietabel in bijlage 2.
Artikel 2 Verstrekkingen aan derden
- 1.
Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;
- a.
deze derde is aangewezen in bijlage 3 of 4 van deze nadere regels;
- b.
het verzoek schriftelijk is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;
- c.
het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,
- d.
het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de Wet BRP
- a.
- 2.
De in bijlage 3 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.
- 3.
De in bijlage 4 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
- 4.
Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op dit verzoek:
- a.
de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;
- b.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;
- c.
voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts)persoon met winstoogmerk betreft;
- d.
de derde betreft een niet-Nederlandse overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige soorten van derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);
- e.
de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;
- f.
het verzoek betreft een commercieel belang;
- g.
het verzoek betreft incassowerkzaamheden;
- h.
het doel betreft een reünie;
- i.
het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;
- j.
het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;
- k.
het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens en de wijk-buurtcode in de basisregistratie personen;
- l.
het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek;
- m.
de verschuldigde leges of administratiekosten zijn niet voldaan.
- a.
Artikel 3 Het gebruik van de verstrekte gegevens
- 1.
De ontvanger van de gegevens treft de nodige voorzieningen ten einde te verzekeren dat de verwerking en het gebruik van de verstrekte gegevens uitsluitend geschiedt ten behoeve van de doeleinden waarvoor de gegevens zijn verstrekt.
- 2.
De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt.
- 3.
De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.
- 4.
De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.
Artikel 4 Overige bepalingen
- 1.
De Informatiebeheerder BRP actualiseert zo nodig bijlagen 1 en 2 van deze nadere regels.
- 2.
Het college van burgemeester en wethouders stelt jaarlijks de in lid 1 genoemde bijlagen vast.
- 3.
De Informatiebeheerder BRP laat minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regels onderzoeken door de Kwaliteitsadviseur Informatievoorziening.
- 4.
De Informatiebeheerder BRP rapporteert over het in lid 2 genoemde onderzoek, in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP, aan het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze nadere regels treden in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.
- 2.
Deze nadere regels kunnen worden aangehaald als: Nadere regels gegevensverstrekking BRP Venlo 2022.
Ondertekening
Venlo, 17 mei 2022
Burgemeester en wethouders van Venlo
de secretaris, de burgemeester
Twan Beurskens, Antoin Scholten
Toelichting nadere regels gegevensverstrekking
Alle overheidsorganen, waaronder de gemeenten en haar organisatieonderdelen, zijn verplicht om bij de verwerking van persoonsgegevens, de basisgegevens uit de Basisregistratie Personen (BRP) te betrekken. Burgers hoeven niet meer de bij de basisregistratie bekende gegevens opnieuw te verstrekken bij contact met de overheid.
De Wet BRP verplicht het gemeentebestuur kaders te stellen voor het verstrekken van gegevens uit de basisregistratie personen aan derden. De wetgever laat het aan het inzicht van het gemeentebestuur over, om dit voor het intern gebruik van gegevens te doen.
Informatievoorziening, waaronder persoonsinformatie, heeft zich ontwikkeld tot een volwaardig bedrijfsmiddel, waarvan de gemeentelijke dienstverlening en bedrijfsvoering volledig afhankelijk zijn geworden. Vanuit dat belang, is het noodzakelijk dat het gemeentebestuur meer in het algemeen kaders stelt voor beleid, organisatie en beheer van de informatievoorziening, waarvan de persoonsinformatievoorziening deel uitmaakt. De onderhavige nadere regels voorzien in een nadere invulling aan de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan de organen van de gemeente Venlo.
Bevoegdheid college burgemeester en wethouders
De gemeenteraad heeft op 26 mei 2021 in de “Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Venlo 2021” besloten de regeling van verstrekkingen aan derden en aan organen van de gemeente Venlo over te laten aan het college van burgemeester en wethouders. De regeling van de verstrekkingen aan derden heeft de raad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van zijn bevoegdheid genoemd in artikel 156 Gemeentewet.
Gegevensverstrekking aan derden
Deze regels voorzien ook in de aanwijzing van door derden verrichte werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente Venlo. En van de categorieën van derden die dergelijke werkzaamheden verrichten ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt. De gemeente Venlo voldoet daarmee aan de vereisten van de Wet BRP.
Distributie van persoonsgegevens
De medewerkers van de gemeente Venlo raadplegen of gebruiken persoonsgegevens van personen via de basisregistratie personen. Dit kan via rechtstreekse inzage in de BRP, ook worden via de Makelaarsuite BRP-gegevens verstrekt aan aangesloten applicaties.
Organen van de gemeente mogen alleen gebruik maken van persoonsgegevens zoals vermeld in de autorisatietabel in bijlage 2. In de autorisatietabel zijn voor wat betreft de basisregistratie personen dezelfde gegevens opgenomen als in het autorisatiebesluit van de minister. De medewerkers kunnen voor de uitvoering van hun taken voor alle personen die geregistreerd zijn in de basisregistratie personen dezelfde GBA-V/BRP-gegevens inzien en gebruiken.
Begripsbepalingen
De begrippen uit de Wet BRP die relevant zijn voor de inhoud van deze regeling, zijn integraal overgenomen uit artikel 1.1 van de Wet BRP. Het betreft de volgende begrippen:
- •
Basisregistratie: Juridisch gezien is sprake van één basisregistratie personen, die vooralsnog bestaat uit centrale door het rijk beheerde en lokale door de gemeente Venlo beheerde voorziening.
- •
Ingeschrevene: Een persoon van wie een persoonslijst is opgenomen in de BRP. Dat kunnen personen zijn die niet in Nederland woonachtig zijn, maar wel een relatie hebben met de Nederlandse overheid.
- •
Ingezetene: De ingeschrevene die zijn woonplaats heeft in de gemeente Venlo.
- •
Derde: Een derde is elke natuurlijk persoon, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed.
Artikelsgewijze toelichting
.
Artikel 1. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente
Dit artikel regelt de verstrekking van persoonsgegevens van inwoners van de gemeente Venlo aan medewerkers en/of teams van de gemeente Venlo. De wijze van verstrekken aan deze organen wordt geregeld in bijlage 1. De gegevens die worden verstrekt aan de organen zijn vermeld in de autorisatietabel in bijlage 2.
De term ‘overheidsorgaan’ sluit aan bij de bepaling en terminologie in de wet BRP: ‘overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente’. In deze regels worden hiermee de in het organisatiebesluit van de gemeente Venlo vastgestelde teams, bedoeld.
Rechtstreekse toegang tot de basisregistratie personen
Met rechtstreekse toegang wordt gedoeld op de mogelijkheid dat geautoriseerden als raadpleger de beschikking krijgen over een inzage mogelijkheid. Hiermee kunnen zij rechtstreeks de persoonsgegevens bekijken die zij nodig hebben voor de uitvoering van hun taken (ad hoc verstrekking). De medewerker krijgt toegang, nadat hij/zij een geheimhoudingsverklaring heeft ondertekend als onderdeel van zijn autorisatieaanvraag. De mogelijkheid om persoonsgegevens te wijzigen, te corrigeren, te actualiseren of te muteren is hiervan uitdrukkelijk uitgesloten.
De minister van BZK verstrekt de gemeente, voor de uitvoering van haar publiekrechtelijke taken, gegevens van personen die wel in de basisregistratie zijn ingeschreven, maar niet in de gemeente Venlo woonachtig zijn. Deze systematische verstrekking van gegevens aan de gemeente is gebaseerd op een autorisatiebesluit van de minister van BZK voor de gemeente Venlo op grond van artikel 3.2 Wet BRP.
Zolang de Wet BRP door de gemeente Venlo wordt uitgevoerd met behulp van de systemen die zij al gebruikten onder het regime van de wet GBA, is er met betrekking tot de eigen inwoners nog geen sprake van systematische verstrekking van persoonsgegevens door de minister van BZK. De gemeente Venlo beschikt immers nog over de persoonsgegevens van haar eigen inwoners.
Voor het gebruik van gegevens van personen die in de BRP zijn ingeschreven, maar niet in Venlo woonachtig zijn, dient de gemeente Venlo het autorisatiebesluit van de minister van BZK in acht te nemen. In dat besluit zijn de taken beschreven waarvoor gegevens kunnen worden verstrekt.
Artikel 2. Gegevensverstrekking aan derden
Derden die werkzaamheden verrichten met gewichtig maatschappelijk belang
De wetgever heeft de verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen aan een groot aantal derden al voorzien in de Wet BRP. Desondanks kunnen er lokale maatschappelijke belangen zijn, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van werkzaamheden met een maatschappelijk belang dat samenvalt met een gemeentebelang is de gemeenteraad bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Venlo.
De verantwoordelijkheid voor de bepaling hiervan is door de gemeenteraad gedelegeerd aan burgemeester en wethouders op grond van artikel 156 Gemeentewet.
Voor de aanwijzing van de werkzaamheden dienen burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt te nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:
- •
die samenhangen met een overheidstaak;
- •
gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid;
- •
waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie personen gerechtvaardigd is.
Derden met schriftelijke toestemming
Naast de toegestane verstrekking van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijk en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.
Beperkte set aan gegevens
Op grond van artikel 3.9, lid 4 van de Wet BRP kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner, de eerdere echtgenoot of geregistreerd partner, het al dan niet gebruiken van de geslachtsnaam van de echtgenoot/geregistreerd partner of de eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.
Bovendien worden de gegevens alleen verstrekt wanneer de gegevens niet op een andere manier verzameld kunnen worden. Bijvoorbeeld door betrokkene zelf door middel van een oproep op internet of via een flyer.
Geheimhouding
Verstrekking blijft achterwege indien de betrokkene op grond van artikel 3.21 Wet BRP heeft verzocht om verstrekkingsbeperking/geheimhouding.
Artikel 3 Het gebruik van de verstrekte gegevens
Gegevens mogen slechts worden verstrekt als die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de gemeentelijke of wettelijke taak van de betreffende organen (zie artikel 3.8 lid 2 Wet BRP). In dit artikel staan de verplichtingen voor de ontvanger van de gegevens, over het gebruik van de gegevens.
Artikel 4 Overige bepalingen
De informatiebeheerder mag bijlagen 1 en 2 actualiseren. Het college stelt jaarlijks de geactualiseerde bijlagen vast.
Dit artikel regelt verder het toezicht op de uitvoering van de nadere regels. De Informatiebeheerder BRP laat minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regels onderzoeken door de Kwaliteitsadviseur Informatievoorziening en rapporteert hierover aan het college. Deze rapportage bevat een geactualiseerd overzicht van de applicaties met koppelingen aan de BRP en de voor inzage geautoriseerde functies. De rapportage wordt gecombineerd met de zogeheten zelfevaluatie BRP die eveneens eens per jaar aan het college wordt voorgelegd.
Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel
De nadere regels treden in werking op de dag na de dag van de bekendmaking ervan.
Bijlage 1 Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 lid 1 van de Nadere regels gegevensverstrekking BRP Vnelo 2022.
Deze bijlage behoort bij artikel 1 van de ‘Nadere regels gegevensverstrekking basisregistratie personen Venlo 2022’ en bevat een opgave van de binnengemeentelijke overheidsorganen en de taken die deze uitvoeren waarvoor gegevens uit de BRP kunnen worden verstrekt.
Verstrekking kan op de volgende wijzen:
- a
systematische verstrekkingen: verstrekking op basis van besluit van minister van BZK;
- b
incidentele verstrekkingen: verstrekking voor een specifiek, eenmalig doel;
- c
spontane verstrekkingen: verstrekkingen, die plaatsvinden bij bepaalde gebeurtenissen, bijvoorbeeld bij adreswijziging of overlijden.
- d
selectie verstrekkingen: eenmalige of periodieke (bulk)verstrekking aan de hand van vooraf gedefinieerde selectiecriteria
- e
ad-hoc verstrekkingen: op basis van een ad-hoc vraag van een gebruiker: deze krijgt op basis van een (vooraf vastgesteld type) vraag een (eveneens vooraf vastgesteld type) antwoord.
- f
rechtstreekse inzage: rechtstreekse inzage in de BRP.
Organisatie onderdeel |
Taak |
Doelomschrijving |
Categorie(ën) van betrokkenen |
Rechtmatige grondslag |
Ad-hoc verstrekking |
Spontane verstrekking |
Selectie |
Levenszaken |
Taken team Levenszaken |
Taken team Levenszaken: o.a. beheer BRP, Kieswet, optie, naturalisatie, lijkbezorging, reisdocumenten, rijbewijzen, aanvragen verklaringen omtrent gedrag, verkiezingen |
Ingezetenen van de gemeente Venlo |
Betreffende wetgeving Via rechtstreekse inzage |
x |
|
x |
Levenszaken |
Burgerlijke stand |
Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van werkzaamheden t.b.v. de burgerlijke stand. Registreren gegevens, verstrekken van afschriften/uittreksels en verklaringen. |
Personen waarvan gegevens noodzakelijk zijn voor het correct uitvoeren van werkzaamheden t.b.v. de burgerlijke stand. |
Artikelen 16a, 18, 24 en 24a Boek 1 Burgerlijk Wetboek Via rechtstreekse inzage |
x |
|
|
Concernstaf |
Koninklijke Onderscheidingen Publiekrechtelijke taak |
Beoordelen en verwerken van de aanvragen voor een koninklijke onderscheiding. |
Ingezetenen van de gemeente Venlo waarvoor een koninklijke onderscheiding is aangevraagd. |
Reglement op de Orde van de Nederlandse Leeuw en de Orde van Oranje-Nassau |
x |
|
|
Communicatie |
Uitnodigingen bijzondere gelegenheden |
Controle van persoonsgegevens voor uitnodiging van personen voor bijzondere gelegenheden (personen met een koninklijke onderscheiding Veteranendag). |
Inwoners die aan de criteria voldoen voor een uitnodiging |
Lokale taak |
x |
|
|
Secretariaat en Ondersteuning |
60-, 65- en 70-jarig huwelijk 100-jarigen Binnengemeentelijke taak |
Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek. De informatie wordt tevens doorgegeven aan de Dienst Koninklijk Huis, alsmede aan het Kabinet van de Commissaris van de Koning van Limburg |
Ingezetenen die 60, 65, of 70 jaar gehuwd zijn en personen die 100 jaar worden. Het betreft uitsluitend ingezetenen van de gemeente Venlo. |
Lokale taak |
x |
|
|
Concernstaf |
Onderzoek |
Het onderzoeken van de mening, houding of gedrag van inwoners ten aanzien van beleidsonderwerpen in de gemeente |
Ingezetenen die worden uitgenodigd deel te nemen aan een onderzoek ten behoeve van beleidsvorming, beleidsuitvoering of beleidsevaluatie. |
Lokaal beleid |
x |
|
x |
Veiligheid en Wijkgericht Werken |
Vergunningen drank- en horecawet (inclusief integriteitscontrole) Landelijke wettelijke taak |
Behandelen vergunningen drank- en horeca |
Exploitanten en leidinggevenden van een horeca/slijtersbedrijf die een drank/ horecavergunning hebben aangevraagd. Minderjarige kinderen van exploitanten of leidinggevenden van een horeca of slijtersbedrijf. |
Art. 3 Drank- en horecawet Wet Bibob |
x |
x |
|
Veiligheid en Wijkgericht Werken |
Vergunningen kansspelen Landelijke wettelijke taak |
Behandelen vergunningen kansspelen |
Personen die een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen aanvragen. Leidinggevenden van een inrichting waarin een of meerdere speelautomaten aanwezig zijn. |
Artikel 30b van de Wet op de kansspelen. |
x |
x |
|
Maatschappe-lijke opgaven |
Maatschappelijke ondersteuning /WMO Binnengemeentelijke taak |
Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen |
Ingezetenen die een aanvraag hebben ingediend of in aanmerking komen voor een WMO-voorziening |
WMO |
x |
x |
|
Rechtmatig-heid Sociaal Domein |
Uitkeringen werk en bijstand Landelijk wettelijke taak |
Behandelen aanvragen, toekennen uitkeringen Het terugvorderen en verhalen van kosten van uitkeringen voortvloeiend uit de Participatiewet. Het opleggen van boetes en maatregelen in verband met overtredingen van regelgeving op het gebied van de Participatiewet. Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude |
Ingezetenen die een aanvraag hebben ingediend. Ingezetenen die een betalingsverplichting hebben tegenover de gemeente, personen die een boete opgelegd hebben gekregen en personen van wie gegevens nodig zijn in het fraudeonderzoek voortvloeiend uit de Participatiewet. |
Art. 18a,58,60 en 61 t/m62i van de Participatiewet Art. 25 IOAW Art. 25 IOAZ Art. 1.72 (wet kinderopvang) Art. 35 PW (Bijzondere Bijstand) |
x |
x |
|
Realisatie en Beheer Openbare Ruimte |
Gehandicaptenpar-keerkaart Landelijke wettelijke taak |
Behandelen aanvragen gehandicaptenpar-keerkaarten |
Ingezetenen die een gehandicapten-parkeerkaart hebben aangevraagd of aan wie deze is verleend. |
Art. 49 en 53 Besluit administratieve bepalingen wegverkeer |
x |
x |
|
Administratie |
Gemeentelijke financiële administratie Invordering Landelijke wettelijke taak |
Het opleggen van gemeentelijke heffingen en publiekrechtelijke vorderingen. Invorderingsadmini-stratie lokale belastingen en leges |
Ingezetenen aan wie een vordering gezonden moet worden |
|
x |
x |
|
Burgemeester |
Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (BOPZ) Landelijke wettelijke taak |
Opname personen in psychiatrisch ziekenhuis, op de hoogte stellen van wettelijk vertegenwoordiger of naaste familie, inlichten van de inspecteur van het Staatstoezicht op de volksgezondheid en de officier van justitie. |
Ingezetenen die in bewaring zijn gesteld. Echtgenoten, wettelijke vertegenwoordiger of naaste familie van de persoon die in bewaring is gesteld. |
Wet BOPZ |
x |
|
|
Veiligheid en Wijkgericht Werken |
Crisisbeheersing en rampenbestrijding Binnengemeentelijke wettelijke taak |
Alarmering bij rampen en calamiteiten en registratie slachtoffers en relaties |
Een ingezetene die slachtoffer is van een ramp en van wie gegevens moeten worden opgenomen. |
Wet veiligheidsregio’s |
x |
|
|
Buitendienst en Beheer Sportexploita-tie |
Begraafplaatsadministratie |
Beheer, gebruik begraafplaats en heffing grafrechten |
Overledenen en rechthebbenden |
Beheerverorde-ning begraafplaats |
x |
|
|
Bouwen en Milieu |
Omgevingsvergunningen Landelijke wettelijke taak |
Behandelen aanvragen van vergunningen en meldingen op het terrein van bouwen, ruimte, natuur, monumenten en milieu. |
Personen die een aanvraag om een omgevingsvergunning hebben ingediend, personen aan wie een dergelijke vergunning is verleend of die een gebruiksmelding hebben gedaan. |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, Woningwet, Huisvestingswet, besluit brandveilig gebruik bouwwerken, Wet milieubeheer, APV |
x |
|
|
Toezicht en Handhaving |
Omgevingswet |
Handhaving omgevingswet |
Personen van wie gegevens nodig zijn bij de handhaving van de Omgevingswet |
Omgevingswet |
x |
|
|
Veiligheid en Wijkgericht Werken |
Winkeltijden Gemeentelijke wettelijke taak |
Behandelen aanvragen winkeltijden |
Personen aan wie een ontheffing op grond van de Winkeltijden is verleend of die een ontheffing hebben aangevraagd. |
Winkeltijdenwet en -verordening |
x |
|
|
Publieke Informatie-voorziening |
Gevonden en verloren voorwerpen Binnengemeentelijke taak |
Afhandelen aangiften van gevonden en verloren voorwerpen. Al het mogelijke doen om de rechtmatige eigenaar te traceren. |
Personen van wie wordt vermoed dat hij de eigenaar is van een gevonden voorwerp, De vinder van een voorwerp. |
Boek 5 BW/Besluit gevonden voorwerpen |
x |
|
|
Personeel en Organisatie |
Pensioenen raadsleden en wethouders Landelijke wettelijke taak. |
Behandelen van aanvragen en registratie van pensioenen aan wethouders en raadsleden. |
Raadsleden, wethouders en hun gerelateerden. |
Voor wethouders gelden de artikelen 138, 140, 142 en 143 van de Algemene pensioenwet politieke ambtsdragers en de verordening rechtspositie raadsleden en wethouders Gemeente Venlo |
x |
|
|
Werk |
Leerlingenvervoer |
Vergoeding kosten leerlingenvervoer, regelen van vervoer en leerplichtadministratie. |
Leerplichtigen en ouders/verzor-gers. |
Wet op het primair onderwijs, leerplichtwet, wet op het voortgezet onderwijs |
x |
|
|
Maatschappe-lijke opgaven |
Jeugdzorg Landelijke wettelijke taak |
De gemeente draagt zorg voor de verlening van hulp aan Jeugdigen als bedoeld in artikel 1.1 en 1.3 van de Jeugdwet. |
Een jeugdige, en de ouder of wettelijk vertegenwoordiger hiervan |
Artikel 1.1, 1.3, 2.3, eerste lid tot en met het derde lid, en artikel 2.4, tweede lid van de Jeugdwet |
x |
|
|
Veiligheid en Wijkgericht Werken |
De handhaving openbare ruimte door gemeentelijke buitengewoon opsporingsambtenaren. |
Het opsporen van strafbare feiten, voor zover de opsporingsambtenaar daartoe door de gemeente is aangewezen. Het werkgebied betreft bv. hondenbeleid, verkeersveiligheid, afval, milieu |
Personen van wie gegevens nodig zijn voor de opsporing van strafbare feiten, gepleegd in openbare ruimten. Personen die een bestuurlijke strafbeschikking krijgen opgelegd. Verdachten die door de gemeentelijke opsporingsambtenaren worden verbaliseerd. |
Besluit van de Minister van Justitie tot aanwijzing van buitengewoon opsporingsambtenaar van de gemeente. Aanwijzingsbe-sluit Toezichthouder van het gemeentebestuur. |
x |
|
|
Veiligheid en Wijkgericht Werken |
APV |
Behandelen aanvragen APV |
Personen die op grond van de APV een aanvraag of melding doen of moeten doen. |
Gemeentewet Algemene Plaatselijke Verordening |
x |
|
|
Realisatie en Beheer Openbare Ruimte |
Parkeren |
Behandelen aanvragen parkeervergunningen |
Aanvrager parkeervergun-ning |
Wegenverkeers-wetgeving Parkeer-verordening |
x |
|
|
Communicatie en Gemeente-archief |
Dispensatie niet-openbare archiefstukken |
Verzoek openbaarmaking van archiefstuk mogelijk te maken en gegevens van persoon in archief verifiëren of deze is overleden |
Ingezetene ingeschrevene |
Archiefwet |
x |
|
|
Werk |
Sociale werkvoorziening |
Het verzoek is gericht op het verkrijgen van gegevens over een persoon die werkzaam is in de sociale werkvoorziening van de gemeente. |
Ingezetenen die gebruik maken de sociale werkvoorziening |
Hoofdstuk 2 van de Wet Sociale Werkvoorziening en waarvoor de gemeente een uitkering ontvangt als bedoeld in artikel 19, tweede lid, van de Wet sociale werkvoorziening. |
x |
|
x |
Werk |
RMC regionale meld- en handhavings-coördinatie |
Het verkrijgen van gegevens over een persoon die tussen de 17 en 23 jaar is, die zonder startkwalificatie, dat wil zeggen zonder een diploma van een bepaald niveau, is gestopt met zijn opleiding en die door de gemeente gevolgd wordt of zal gaan Controle op absoluut en relatief schoolverzuim van leerplichtige jongeren en voorkomen vroegtijdig schoolverlating |
Ingezetene |
Artikelen 118h van de Wet op het voortgezet onderwijs, artikel 8.3.2 van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel 162b van de Wet op de expertisecentra |
x |
|
x |
Meerdere teams, afhankelijk van wetgeving. |
Aanschrijven zakelijke gerechtigden op verzoek |
De gemeente verzoekt slechts gegevens over een persoon die zakelijk gerechtigde is op een onroerende zaak, ten aanzien waarvan de gemeente een publieke taak, en die daarover door de gemeente moet worden aangeschreven. |
Ingezetene/ingeschrevene |
de Woningwet, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, de Wet voorkeursrecht gemeenten, de Wet ruimtelijke ordening, de Wet bodembescher-ming, de Huisvestingswet, de Opiumwet, de Waterwet, de Erfgoedwet, de Monumentenwet, de Gemeentewet, de Wet bijzondere maatregelen grootstedelijke problematiek, de Wegenverkeers-wet, de Wegenwet, de Wet Natuurbescher-ming, de Wet milieubeheer, de Onteigeningswet en de Leegstandwet. |
x |
|
x |
Maatschap-pelijke partici-patie en gezondheid |
Peutermonitor |
Monitoren 0-4 jarigen |
0-4 jarige ingezetenen van de gemeente Venlo |
Artikel 5 en 14 Wet Publieke Gezondheid Artikel 166, 167a en 168 Wet Primair Onderwijs |
|
|
x |
Informatiemanagement |
Beleidsontwikkeling |
Statistische gegevens over de bevolking van de gemeente Venlo te zien in een dashboard. Bestemd voor beleidsevaluatie en -ontwikkeling (Datawarehouse) |
Ingezetenen van de gemeente Venlo (A-nummer, NAW, geboortedatum, geslachtsaan-duiding, huwelijks-gegevens, verblijfplaats-historie, land van herkomst) |
Art. 3.13 Wet BRP en art. 44 Besluit BRP |
|
|
x |
Informatiemanagement |
Functioneel beheer |
Binnengemeentelijke datadistributie voor de toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente |
Ingezetenen van de gemeente Venlo |
Ondersteuning publiekrechtelijke taken |
x |
|
x |
Bijlage 2 Autorisatietabel als bedoeld in artikel 1 lid 2 van de Nadere regels gegevensverstrekking BRP Venlo 2022
Deze bijlage (autorisatietabel) bevat een overzicht van welke gegevens uit de BRP verstrekt kunnen worden voor de taken als genoemd in bijlage 1.
Voor verstrekkingen aan de Makelaarsuite wordt aangesloten bij besluit van BZK: Autorisaties van gemeente Venlo van 19 september 2019, kenmerk 2019-0000428786. Gegevens die verstrekt worden aan de Makelaarsuite worden alleen verstrekt ingevolge artikel 3, 5 en 6 van dit besluit en alleen de gegevens die genoemd worden in de bijlagen 2 tot en met 24b van dit besluit mogen alleen op grond van de taken behorende bij de bijlagen worden verstrekt aan de afnemer via de Makelaarsuite.
Bijlage 3 Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van de Nadere Regels gegevensverstrekking BRP Venlo 2022.
Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, aan een derde met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overlegd.
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van deze nadere regels.
Er worden in géén enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: de burger heeft om geheimhouding verzocht.
Derde |
Doel |
Beperking |
Wijze |
Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Rechtspersoon zonder winstoogmerk, die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed |
Persoonlijk, niet commercieel doel |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Bijlage 4 Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van de Nadere Regels gegevensverstrekking BRP Venlo 2022
Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.
- *
Een derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.
- *
Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van de Nadere Regels.
- *
Er worden in geen enkel geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Dat wil zeggen: als de burger om geheimhouding heeft verzocht.
Categorie derde BRP |
Gewichtig maatschappelijk belang BRP |
Beperking |
Wijze |
Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar |
Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf |
Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP staan ingeschreven; |
Incidenteel, ad-hoc na deugdelijke identificatie |
Niet-gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria |
Het achterhalen van rechthebbenden van een graf of (bijgezette) urn; of hun rechtsopvolgers, op- en herbegraven overledenen |
Alleen naam- en adresgegevens |
Incidenteel, ad-hoc |
Woningcorporaties |
Eerlijke verdeling van sociale woonruimte en tegengaan woonfraude. |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres |
Incidenteel, ad-hoc |
Uitvaartverzorgers |
Uitvaart en/of aangifte van overlijden verzorgen van personen die in het buitenland zijn overleden, maar in Venlo ingeschreven staan, dan wel voor het transport van het stoffelijk overschot naar Nederland |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Briefadresgever: Moveoo |
Begeleiding en inschrijving brp van hun cliënten (dak- en thuislozen, verslaafden) met een briefadres bij deze instelling |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Stichting Ambulante FIOM |
Het opsporen van personen in het kader van de werkzaamheden op het terrein van de maatschappelijke zorg, bedoeld in artikel 2, onderdeel d, van de Kaderwet VWS-subsidies |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres. |
Incidenteel, ad-hoc |
Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis |
Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres. |
Incidenteel, ad-hoc |
Veilig Thuis |
Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 |
Betreft een met naam genoemd persoon of adres. |
Incidenteel, ad-hoc |
Nederlandse instelling of organisatie t.b.v. jeugdhulp, jeugdzorg en/of jeugdbescherming |
In verband met: -aanvragen voogdij over een minderjarige; -verlenging ondertoezichtstelling (OTS); -(verlenging) uithuisplaatsing. |
Betreft een met naam genoemd persoon |
Incidenteel, ad-hoc |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl