Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR676647
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR676647/1
Mandaatbesluit Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC)
Geldend van 17-05-2022 t/m 25-05-2022 met terugwerkende kracht vanaf 01-09-2015
Intitulé
Mandaatbesluit Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC)Het COLLEGE van BURGEMEESTER en WETHOUDERS van de gemeente Alblasserdam en de BURGEMEESTER van de gemeente Alblasserdam, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en op artikel 4 van de Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten;
overwegende,
- •
dat de gemeente Dordrecht met ingang van 1 januari 2016 een aantal taken uitvoert voor de gemeenten Alblasserdam, Hendrik Ido Ambacht en Sliedrecht op het gebied van de publieksdienstverlening;
- •
dat een deel van die taken al met ingang van 1 september 2015 zal worden uitgevoerd;
- •
dat deze taken worden ondergebracht in het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum (DKCC);
- •
dat de samenwerking in het DKCC is gebaseerd op de Regeling onderlinge samenwerking Drechtstedengemeenten;
- •
dat op grond van artikel 4 van die regeling de opdrachtgevende gemeenten gehouden zijn ervoor zorg te dragen dat Dordrecht/DKCC over de nodige bevoegdheden beschikt om de aan haar opgedragen taken rechtmatig te kunnen uitvoeren;
- •
dat het, om die dienstverlening goed, rechtmatig en efficiënt te laten verlopen, noodzakelijk is om de in dit besluit neergelegde bevoegdheden te mandateren en om volmacht en machtiging te verlenen aan het college van Dordrecht, met de mogelijkheid om daarvan ondermandaat te verlenen;
- •
dat dit mandaatbesluit uit praktische overwegingen op 1 september 2015 in werking treedt maar dat een deel van de bevoegdheden pas met ingang van 1 januari 2016 zal worden uitgeoefend;
b e s l u i t :
vast te stellen het navolgende
Besluit mandaat, volmacht en machtiging tot het uitoefenen van bevoegdheden van de gemeente Alblasserdam door het Drechtstedelijk Klant Contact Centrum
Artikel 1 Definities
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
Alblasserdam: het college van burgemeester en wethouders van Alblasserdam;
- b.
De burgemeester: de burgemeester van Alblasserdam als vertegenwoordiger van de gemeente in en buiten rechte op grond van artikel 171 Gemeentewet;
- c.
het college: het college van burgemeester en wethouders van Dordrecht;
- d.
de gemeente: de gemeente als publiekrechtelijk lichaam alsmede de gemeente als privaatrechtelijke rechtspersoon;
- e.
de raad: de gemeenteraad van Alblasserdam;
- f.
mandaat: de bevoegdheid om namens het college besluiten te nemen;
- g.
Ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om door het bestuursorgaan genomen besluiten namens hem te ondertekenen en bekend te maken.
- h.
volmacht: de bevoegdheid om namens het college privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;
- i.
machtiging: de bevoegdheid om namens het college handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Artikel 2 Mandaat
- 1.
Aan het college wordt mandaat en ondertekeningsmandaat verleend om de in de bijlagen genoemde producten te verstrekken en diensten te verlenen en de daarbij behorende bevoegdheden uit te oefenen.
- 2.
Het college is in het kader van dit besluit uitsluitend bevoegd namens Alblasserdam overeenkomsten aan te gaan voor zover deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de opgedragen taken en binnen de door Alblasserdam beschikbaar gestelde financiële middelen.
- 3.
Aan het college wordt tevens mandaat verleent om namens Alblasserdam verweerschriften, pleitnota's en andere producties in te dienen bij bezwarencommissies en gerechten in het kader van tegen een op grond van dit mandaatbesluit genomen besluit ingediend bezwaarschrift respectievelijk ingesteld (hoger) beroep en om bij de behandeling daarvan het woord te voeren namens Alblasserdam.
- 4.
Het college is bevoegd om van de bevoegdheden die bij dit besluit aan haar zijn toegekend, ondermandaat te verlenen.
- 5.
Het Algemeen mandaatbesluit Dordrecht geldt als het ondermandaatbesluit als bedoeld in het tweede lid.
- 6.
Daartoe door de directeur van het DKCC aangewezen plaatsvervangers oefenen de bevoegdheden uit van de medewerker die zij bij diens afwezigheid vervangen.
Artikel 3 Algemene uitzonderingen van mandaat
- 1.
Correspondentie, die is gericht tot:
- a.
de raad;
- b.
de Koning en andere leden van het Koninklijk Huis;
- c.
de raad van ministers van het Koninkrijk, de ministerraad of een daaruit gevormde onderraad of commissie, ministers en staatssecretarissen;
- d.
de voorzitter van de Eerste of Tweede Kamer der Staten-Generaal of van een uit die Kamer gevormde commissie;
- e.
de vice-president van de Raad van State;
- f.
de president van de Algemene Rekenkamer;
- a.
-
is uitgezonderd van het mandaat.
- 2.
Onverminderd het gestelde in het eerste lid is het mandaat niet van toepassing:
- a.
indien het een aangelegenheid betreft waarover door de raad in een eerder stadium vragen aan het college van Alblasserdam zijn gesteld;
- b.
indien de verantwoordelijke portefeuillehouder beslist dat de aangelegenheid door Alblasserdam moet worden afgedaan. De portefeuillehouder wordt tijdig geïnformeerd over gevoelige kwesties;
- c.
indien de aangelegenheid tot kritische berichtgeving in de media heeft geleid dan wel in verband met de aard van de aangelegenheid redelijkerwijs moet worden aangenomen dat dit zal gebeuren;
- d.
indien de aangelegenheid ingrijpende gevolgen kan hebben voor een groot aantal burgers, bedrijven, verenigingen of belangengroepen van Alblasserdam;
- e.
op het nemen van besluiten op bezwaar.
- a.
Artikel 4 Ondertekening
- 1.
Dit besluit heeft betrekking op de volgende besluiten en documenten:
- a.
Publiekrechtelijke besluiten en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- b.
Privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen en documenten waarin deze worden vastgelegd;
- c.
Officiële standpunten van of namens Alblasserdam en documenten waarin deze worden vastgelegd.
- a.
- 2.
Documenten, bedoeld in het eerste lid, worden opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van Alblasserdam worden als volgt ondertekend:
“het college van burgemeester en wethouders,
namens dezen,
Directeur dienstverlening,
<naam ondertekenaar>”
- 3.
Documenten, anders dan in het eerste lid bedoeld, zoals stukken ter voorbereiding van vergaderingen e.d., kunnen desgewenst door medewerkers van het DKCC worden ondertekend.
- 4.
Ingeval van ondertekeningsmandaat, worden de documenten opgemaakt op briefpapier en in de huisstijl van betreffende gemeente en als volgt ondertekend:
“Overeenkomstig het door <naam bestuursorgaan, naam mandaat verlenende gemeente en datum besluit> genomen besluit”,
Directeur diensverlening
<naam ondertekenaar>
Artikel 5 Volmacht en machtiging
Voor de toepassing van deze regeling en de daarop berustende bepalingen worden met mandaat gelijkgesteld de verlening van:
- a.
Volmacht;
- b.
Machtiging.
Artikel 6 Inwerkingtreding
Dit besluit treedt in werking op de dag na de bekendmaking en werkt terug tot 1 september 2015.
Artikel 7 Citeertitel
Dit besluit wordt aangehaald als "Mandaatbesluit DKCC Alblasserdam".
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de vergadering van 8 september 2015.
Burgemeester en Wethouders van Alblasserdam,
de secretaris de burgemeester
R. van den Berg J. Paans
Bijlage 1 Gemandateerde bevoegdheden
1. Burgerzaken en Burgerlijke Stand
Het verstrekken van alle producten en verlenen van alle diensten die onder de begrippen burgerzaken en burgerlijke stand vallen.
De (in aantal) belangrijkste producten die hieronder vallen zijn:
- a.
Reisdocumenten en rijbewijzen
- b.
Aanvragen en afhalen paspoorten en ID-kaarten, aanvragen en afhalen rijbewijzen.
- c.
Uittreksels en bewijzen
- d.
Uittreksel GBA, Persoonslijst GBA, Gewaarmerkt Kopie, Eigen Verklaring, Attestatie de Vita, Verklaring Omtrent Gedrag, Legalisatie Handtekening, Afschrift akte Burg. Stand
- e.
Burgerlijke Stand
- f.
1ste Inschrijving/hervestiging, Aangifte Geboorte, Erkenning, Echtscheiden, Aangifte Overlijden, Adoptie, Stamboomonderzoek,
- g.
Huwelijken
- h.
Naamgebruik, Ondertrouw, omzetting Huwelijk / Gereg. Partnerschap, Verklaring huwelijksbevoegdheid, Trouwen/partnerregistratie
- i.
Naturalisatie Optie / Nederlander worden via burgemeester
- j.
Adreswijzigingen
Hieronder valt mede het thuisbezorgen paspoorten/rijbewijzen (indien mogelijk)
2. Parkeren
Het nemen van besluiten over aanvragen voor de gehandicaptenparkeerkaart en –plaats.
3. Belastingen
Het bieden van de Frontofficedienstverlening m.b.t. WOZ, Aangifte Hondenbelasting, Betalen Aanslag, OZB, Kwijtschelding, Parkeerbelasting, Betalingsregeling, Overig belastingen. Voor de Backoffice dienstverlening wordt samengewerkt met de huidige Backoffice van de gemeente Alblasserdam.
4. (B)absen
Het aansturen, informeren en organiseren van de werkzaamheden van de (buitengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand. Het benoemen van een babs en locatie voor één dag is gemandateerd. Het benoemen van een (b)abs blijft een lokale bevoegdheid van het college van de gemeente Alblasserdam.
5. Verkiezingen
- a.
Werven, opleiden en indelen van stembureauleden en voorzitters op stembureaus;
- b.
Coördineren bestelling of (eigen) productie van drukwerk verkiezingen (h-a-h-biljetten, stempassen, stembiljetten, turflijsten, processen-verbaal);
- c.
Aanmaken en beheren kiezersregister en leveren kiezersbestand aan drukker
- d.
Verzorgen registratie politieke partijen (alleen bij GR);
- e.
Faciliteren afleggen verklaring van ondersteuning door kiezers;
- f.
Faciliteren aanvraag nieuwe stempas/kiezerspas/volmachten;
- g.
coördineren en uitvoeren dag van de stemming (inclusief controleren p-v en invoeren uitslagen);
- h.
Verzorgen definitieve uitslag;
- i.
Verwerken en archiveren uitslagen (via Dordrecht, ook richting Den Haag).
- j.
Vaststellen locaties stembureaus en inrichting van de stembureaus;
- k.
Coördineren en uitvoeren van materialen stemlokaal en stemkoffer;
6. Melding Openbare Ruimte
Het in behandeling nemen van meldingen openbare ruimte via app, online melding of via callcenter, met koppeling aan Mozaïek.
7. Wabo en APV
Het bieden van de frontofficedienstverlening voor WABO/APV.
8. Ondernemersloket
Het bieden van de frontofficedienstverlening voor ondernemers.
Definitie
- •
Frontoffice-dienstverlening: het beantwoorden van eenvoudige vragen en / of het in behandeling nemen van (aan)vragen via telefoon, web en balie.
- •
Backoffice-dienstverlening: het afhandelen van aanvragen en het beantwoorden van complexe vragen.
Binnen het DKCC valt de backoffice burgerzaken. Buiten het DKCC valt bijvoorbeeld (backoffice) stadsbeheer, vergunning & handhaving en belastingdienst.
Bijlage 2 Detailoverzicht producten/ diensten
Categorie |
Product |
|
Reisdocumenten |
Afhalen reisdocument |
Aanvraag Vluchtelingenpaspoort |
Aanvraag reisdocument |
Aanvraag Vreemdelingenpaspoort |
|
Rijbewijzen |
Afhalen Rijbewijs |
Aanvraag Rijbewijs |
Uittreksels & Bewijzen |
Uittreksel GBA |
Attestatie de Vita |
Persoonslijst GBA |
Verklaring Omtrent Gedrag |
|
Gewaarmerkt Kopie |
Legalisatie Handtekening |
|
Eigen Verklaring |
Afschrift akte Burg. Stand |
|
Verhuizen |
Adreswijziging |
Briefadres |
Vertrek naar buitenland |
Adresonderzoek |
|
Burgerlijke stand |
1ste Inschrijving/hervestiging |
Aangifte Overlijden |
Aangifte Geboorte |
Adoptie |
|
Erkenning Ongeboren Vrucht |
Stamboomonderzoek |
|
Erkenning Kind(eren) |
Geheimhouding persoonsgegevens |
|
Echtscheiding |
||
Burgerlijke stand Huwelijk |
Naamgebruik |
Verklaring Huwelijksbevoegdheid |
Ondertrouw |
Trouwen/partnerregistratie |
|
omzetting Huwelijk / Gereg. Partnerschap |
||
Naturalisatie |
Naturalisatie |
Optie / Nederlander worden via burgemeester |
WABO |
Wabo aanvragen |
Bestemmingsplan (makelaar etc.) |
inzage bouwplan (archief) |
Bestemmingsplan (particulier) |
|
toekenning extra huisnummer (op een bestaand nummer) |
bouwbesluit |
|
onttrekkingsvergunning, onttrekken zelfstandige woonruimte. |
vergunningsplicht/ -vrij |
|
splitsingsvergunning |
inhoudelijk vooroverleg |
|
specifieke vragen over het aanvragen van vergunningen |
inzien bouwplan en vergunning |
|
Bestemmingsplan (midden en klein ondernemer) |
informatievragen publiekrechtelijke beperkingen (WKPB) |
|
APV |
overbrengen explosieven |
Drank- en Horecavergunning: overname/ nieuw |
verklaring van geen bezwaar professioneel vuurwerk |
Drank- en Horecavergunning: wijziging vergunning (toevoegen leidinggevende = geen Bibob) |
|
groot evenement |
Exploitatie (terras) : Overname/ nieuw |
|
evenement (vergunning) |
Exploitatie wijziging vergunning (terras en toevoegen leidinggevende) |
|
evenement (melding) |
Coffeeshop (Exploitatievergunning) |
|
verkoop consumentenvuurwerk |
Seks inrichtingen (Exploitatievergunning) |
|
winkeluitstalling |
Speelautomaten vergunning (Exploitatievergunning) |
|
informatiestandplaats |
Incidentele festiviteiten |
|
demonstratie/ betoging |
Ontheffing openingstijden (eenmalig) |
|
collecte |
Ontheffing openingstijden + veiligheidsplan (onbepaalde tijd) |
|
loterij |
Ontheffing zwakalcoholhoudende dranken |
|
bingo (melding) |
Aanwezigheidsvergunning (gokautomaat) |
|
Belastingen |
WOZ- - |
Kwijtschelding |
Aangifte Hondenbelasting |
Parkeerbelasting |
|
Betalen Aanslag |
Betalingsregeling |
|
OZB |
||
Parkeren |
Bewonersvergunning |
Ontheffing Kampeervoertuig |
Zakelijke vergunning |
Eur. Gehandicaptenkaart |
|
Gehandicaptenparkeerplaats |
Bestelde Abonnement Parkeergarage |
|
Kentekenwijzigingen I.P.P. |
Bestelde Uitrijkaarten |
|
Afspraak Wijzigen Kenteken Parkeervergunning |
Persoonlijke Parkeermeter PIAF |
|
Ontheffing Binnenstad Pollers |
Bezoekerskaart/-vergunning |
|
Verkiezingen |
Organisatie verkiezingen |
Afleggen ondersteuningsverklaring |
verstrekken (vervangende) stempas |
Volmacht |
|
Aanvraag kiezerspas (stemmen elders) |
Kandidaatstelling (m.u.v. Europees parlement) |
|
Aanvraag stemmen per brief |
||
Wonen |
Aan wonen gerelateerde vragen |
|
Voorrangsverklaring |
||
Overig(voornamelijk bij receptie) |
Gevonden en verloren voorwerpen |
Stukken ter inzage (verkeersbesluiten, wet ruimtelijke ordening, monumenten. Digitaal stukken van de omgevingsdienst) |
Ja/nee stickers |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl