Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR676473
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR676473/1
Beleidsregels studietoeslag gemeente Opmeer
Geldend van 06-05-2022 t/m 13-07-2023 met terugwerkende kracht vanaf 01-04-2022
Intitulé
Beleidsregels studietoeslag gemeente OpmeerHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Opmeer,
Gelet op:
-
Titel 4:3 van de Algemene wet bestuursrecht;
Artikel 36b Participatiewet;
Paragraaf 4a Besluit loonkostensubsidie Participatiewet 2021
Verzamelwet SZW
Overwegende dat:
Het college het noodzakelijk vindt om nadere invulling te geven aan de gestelde criteria in artikel 36b van de Participatiewet en de in de toelichting beschreven met betrekking tot de uitvoering van de individuele studietoeslag;
besluit vast te stellen de navolgende beleidsregels:
Beleidsregels studietoeslag gemeente Opmeer
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze beleidsregels wordt verstaan onder;
- a.
studietoeslag: categoriale bijstand zoals bedoeld in artikel 36b van de Participatiewet
- b.
Wet: Participatiewet
- c.
WML: Wettelijk minimumloon
Alle begrippen die in deze beleidsregels worden gebruikt hebben dezelfde betekenis als in de Participatiewet, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
Artikel 2. Voorwaarden individuele studietoeslag
-
1. Een verzoek voor een individuele studietoeslag wordt ingediend middels een door het college vastgesteld formulier;
-
2. De individuele studietoeslag kan alleen worden verleend als de aanvrager voldoen aan de gestelde voorwaarden zoals omschreven in artikel 36b van de Participatiewe.
-
3. Bij het bepalen van de hoogte van het inkomen wordt een eventuele stagevergoeding vrijgelaten zoals bedoeld in paragraaf 4a, artikel 7b van het Besluit loonkostensubsidie Participatiewet.
Artikel 3 Doelgroep
Wanneer het college niet kan vaststellen of de aanvrager voldoet aan de voorwaarden, wordt er een medisch advies opgevraagd bij een externe partij. Uit het medisch advies moet blijken dat de aanvrager als rechtstreeks gevolg van ziekte of gebrek structureel niet in staat is om naast de studie inkomsten te verwerven. Ook moet blijken voor welke periode hiervan sprake is.
Artikel 4. Toekenning en verstrekking
-
1. De studietoeslag wordt toegekend voor een periode van 12 maanden;
-
2. De studietoeslag vangt aan op de eerste dag dat aan de voorwaarden als bedoeld in artikel 2, lid 2, van deze beleidsregels wordt voldaan, maar niet eerder dan op de datum van het verzoek om een individuele studietoeslag;
-
3. de studietoeslag wordt maandelijks uitbetaald;
-
4. de toeslag stopt zodra betrokkene niet meer voldoet aan de voorwaarden, bijvoorbeeld doordat de studie wordt beëindigd.
Artikel 5 Hoogte van de toeslag
-
1. De hoogten van de studietoeslag bedragen per maand:
Leeftijd
Verhouding jeugd WML t.o.v. regulier WML
Netto bedragen
16 jaar
34,5%
€ 103,50
17 jaar
39,5%
€ 118,50
18 jaar
50%
€ 150,00
19 jaar
60%
€ 180,00
20 jaar
80%
€ 240,00
21 jaar en ouder
100%
€ 300,00
-
2. De bedragen genoemd in lid 1 volgen de bedragen die genoemd worden in paragraaf 4a, artikel 7a van het Besluit loonkostensubsidie Participatiewet 2021.
-
3. De leeftijd op de aanvraagdatum is bepalend voor de hoogte van de studietoeslag.
-
4. De in het eerste lid vermelde bedrag wordt elk jaar per 1 januari aangepast met het percentage waarmee het minimumloon ten opzichte van 1 januari van het voorafgaande jaar is gestegen.
Artikel 6 Citeertitel, inwerkingtreding en overgangsrecht
-
1. Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels studietoeslag gemeente Opmeer.
-
2. Deze beleidsregels treden met terugwerkende kracht per 1 april in werking.
-
3. Voor aanvragen voor de studietoeslag die zijn ingediend vóór inwerkingtreding van deze beleidsregels en waarop het college op een datum na inwerkingtreding beslist geldt dat deze beleidsregels van toepassing zijn, tenzij het oude regime gunstiger is voor belanghebbende.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 12 april 2022,
Het college van burgemeester en wethouders van Opmeer,
M.A.S. Winder
Gemeentesecretaris
G.J. van den Hengel
Burgemeester
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl