Subsidieregeling Sociaal Domein en Cultuur 2023

Geldend van 01-05-2022 t/m heden

Intitulé

Subsidieregeling Sociaal Domein en Cultuur 2023

Inleiding

Voor u ligt de subsidieregeling Sociaal Domein en Cultuur 2023, behorend bij het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022, “Versterken van Veerkracht” en de Cultuurnota Bruisen-binden-boeien. De regeling is een aanvulling op de Algemene Subsidieverordening Lansingerland 2018. Op basis van de subsidieregeling kunnen maatschappelijke en culturele organisaties en inwoners subsidie aanvragen voor het verrichten van activiteiten die bijdragen aan de doelen die zijn opgenomen in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 van Lansingerland.

DoelstellingsubsidieregelingSamenleving

De subsidieregeling Samenleving geeft het inhoudelijk kader waarbinnen organisaties en inwoners een subsidie kunnen aanvragen. Dit kader heeft een tweeledige functie:

  • De subsidieregeling geeft richtlijnen aan de aanvrager. Aanvragers van subsidie kunnen in dit document zien wat voor activiteiten in aanmerking komen voor subsidie en aan welke voorwaarden de subsidieaanvraag moet voldoen. Het is voor aanvragers van subsidie belangrijk om in hun subsidieaanvraag goed uit te leggen waarom zij denken in aanmerking te komen voor een subsidie.

  • De subsidieregeling biedt een transparant toetsingskader bij de gemeentelijke beoordeling van subsidieaanvragen en de verdeling van de middelen. Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces.

Leeswijzervoordeaanvrager

Deze subsidieregeling is als volgt opgebouwd:

Hoofdstuk 1 geeft een beschrijving van de kaders van voor deze subsidieregeling: de Algemene subsidieverordening (procedureel), het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 (inhoudelijk) en de financiële kaders. Hoofdstuk 2 beschrijft de procedure van aanvraag tot vaststelling van subsidie. In hoofdstuk 3 staan de voorwaarden waaraan moet worden voldaan wanneer een subsidie wordt aangevraagd. In deze hoofdstukken leest de aanvrager ook terug hoe het proces eruitziet bij een meerjarensubsidie en wat de voorwaarden zijn om voor een meerjarensubsidie in aanmerking te komen.

De hoofdstukken 4 tot en met 7 zijn inhoudelijke hoofdstukken. De activiteit waar u een subsidie voor aanvraagt, moet bijdragen aan de hoofddoelen van het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota Bruisen – binden – boeien. Deze doelen maken we concreter in deze hoofdstukken.

Binnen het hoofddoel Samenleving (hoofdstuk 4) richten we ons zowel op het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid (met activiteiten als het bibliotheekwerk, cultuureducatie en -participatie en de antidiscriminatievoorziening) als op het versterken en ondersteunen van het netwerk van de inwoner (mantelzorgers, vrijwilligers en professionals).

De hoofddoelen Jeugd (hoofdstuk 5), Volwassenen (hoofdstuk 6) en Ouderen (hoofdstuk 7) bestaan uit drie onderdelen:

  • 1.

    Touwtjes in handen (om de eigen kracht van inwoners te stimuleren)

  • 2.

    Op tijd erbij (preventie)

  • 3.

    Passende hulp en ondersteuning

Bij de leeftijdsgroepen staat omschreven waar de inzet een bijdrage aan moet leveren (subdoelen). In de verschillende hoofdstukken en paragrafen staat benoemd welke activiteiten een bijdrage aan deze subdoelen leveren en daarmee in aanmerking komen voor een subsidie.

Nieuwe initiatieven

De genoemde mogelijkheden geven een duidelijke richting. Mits de budgetten het toelaten, staat we open voor andere activiteiten die een bijdrage leveren aan onze doelen..

 

Hoofddoel

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren? (subdoelen)

H4

Samenleving

De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren

  • A.

    Inwoners dragen bij aan de energieke samenleving

A1. Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid

A2. Het versterken van de sociale structuur middels het toegankelijk maken en presenteren van kunst en cultuur

A3. Het ontwikkelen van kennis op het gebied van kunst en cultuur

  • B.

    Inwoners dragen bij aan het sociaal welbevinden van hun omgeving

B1. Het vergroten van de vrijwillige inzet

B2. Het versterken van de omgeving

B3. Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers

H5

Jeugd

0-23 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners

  • A.

    Touwtjes zelf in handen

A1. Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau

A2. Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden

A3. Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen

A4. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl

A5. Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

A6. Het ontwikkelen van vaardigheden om een zelfstandig huishouden te voeren

  • B.

    Op tijd erbij!

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

  • C.

    Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

H6

Volwassenen

18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids-/ maatschappelijke participatie

  • A.

    Touwtjes zelf in handen

A1. Het bewaken van gezondheidsaspecten

  • B.

    Op tijd erbij!

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

B2. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen

  • C.

    Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

H7

Ouderen

Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo lang mogelijk zelfstandig thuis.

De activiteiten geven uitvoering aan het actieplan Langer Thuis in Lansingerland (2020)

  • A.

    Touwtjes zelf in handen

A1. Langer thuis, algemeen

A2. Fit en gezond

A3. Betrokkenheid en ertoe doen

A4. Wonen en woonomgeving

  • B.

    Op tijd erbij!

B1. Voorkomen van sociaal isolement

B2. Ketenaanpak

  • C.

    Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

1 De kaders

De kaders van de subsidieregeling zijn de algemene subsidieverordening Lansingerland 2018, de Samenlevingsvisie met daaruit volgende beleidsnota’s en de financiële kaders. In dit hoofdstuk gaan we in op deze kaders.

1.1 Procedureel kader: Algemene Subsidieverordening Lansingerland 2018

De gemeenteraad van Lansingerland heeft op 26 januari 2017 de Algemene subsidieverordening 2018 (ASV 2018) vastgesteld. Een Algemene Subsidieverordening is een aanvulling op de Algemene wet bestuurs-recht (titel 2) en is de hoofdstructuur van het subsidieproces en bevat de kaders en richtlijnen voor het aanvragen, weigeren, verlenen en vaststellen van subsidies op de verschillende beleidsterreinen van de gemeente. De beleidsinhoudelijke elementen worden vervolgens in subsidieregelingen vastgelegd, welke worden vastgesteld door het college. De subsidieregeling voor het sociaal domein is onlosmakelijk verbonden met het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota. De activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd dienen een bijdrage te leveren aan de doelen die in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota Bruisen – binden – boeien staan.

1.2 Inhoudelijk kader: Beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota

De gemeente Lansingerland heeft haar beleid vastgelegd in het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 en de Cultuurnota Bruisen – binden - boeien. Hierin beschrijft de gemeente de ambities ten aanzien van het sociaal en cultureel beleid voor de inwoners van Lansingerland.

In het sociaal beleid vormt de individuele benadering het uitgangspunt en gaat de aandacht voor een belangrijk deel naar inwoners die (tijdelijk) ondersteuning nodig hebben in het dagelijks leven. Daarbij werkt de gemeente graag samen met inwoners en maatschappelijke organisaties die hierin een rol kunnen spelen. Het beleidsplan kent de volgende hoofddoelen:

  • De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren;

  • 0-23 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners;

  • 18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids-/ maatschappelijke participatie

  • Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo zelfstandig als mogelijk functioneren, wonen en participeren.

In de Cultuurnota Bruisen – binden – boeien staat de kracht van kunst en de betekenis van cultuur voor de samenleving door middel van cultuureducatie en cultuurparticipatie centraal.

De verzameling van activiteiten die al onze maatschappelijke partners bieden, leidt tot de Lansingerlandse standaard. In deze subsidieregeling staat welk type activiteiten voor een subsidie in aanmerking komen en waarmee wordt bijgedragen aan deze Lansingerlandse standaard.

1.3 Financieel kader: beschikbare budgetten

De subsidiebudgetten staan verspreid over verschillende begrotingsposten. De subsidiebudgetten zijn nu in de meerjarenbegroting 2023 opgenomen. Bij de voorlopige toekenning van de subsidies in dit najaar wordt altijd vermeld dat de hoogte van de subsidie afhankelijk is van het vaststellen van de begroting.

2 Subsidieproces

Een subsidieproces bestaat globaal uit de volgende zes stappen.

1. Aanvragen

2. Beoordelen

3. Toekennen en beschikken

4. Informeren over voortgang

5. Aanvragen van vaststelling subsidie

6. Vaststellen en beschikken

In dit hoofdstuk wordt een toelichting gegeven bij elk van deze stappen. Voor de volledigheid verwijzen we de aanvrager ook naar de Algemene subsidieverordening 2018 van Lansingerland.

2.1 Aanvragen

Het aanvraagproces ziet er voor u als volgt uit:

  • 1.

    Toets aan de hand van de hand van deze regeling of de activiteit in aanmerking komt voor (meerjaren)subsidie.

  • 2.

    Dien de aanvraag in via de website www.lansingerland.nl door middel van het elektronisch aanvraagformulier. Wanneer meerdere organisaties gezamenlijk één activiteit organiseren, is één organisatie de hoofd-aanvrager. De aanvraag beschrijft hoe de onderlinge verdeling eruitziet.

  • 3.

    Voorzie de aanvraag van de juiste bijlagen: (1) een beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd; (2) de doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten daaraan bijdragen; (3) een begroting van en een dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten en (4) een recent uittreksel van de Kamer van Koophandel.

  • 4.

    Dien de aanvraag in vóór 1 juli 2022.

    NB: aanvragen na 1 juli nemen we niet meer in behandeling.

2.2 Beoordelen

De toetsing en beoordeling door de gemeente loopt als volgt:

  • 1.

    Toets of de aanvraag compleet en juist is ingediend.

  • 2.

    Inhoudelijke beoordeling aan de hand van het aanvraagformulier, het ingediende activiteitenplan en de inhoudelijke criteria.

  • 3.

    Financiële beoordeling op basis van de begroting welk bedrag voor subsidie in aanmerking komt. De hoogte van het subsidiebedrag bepalen we mede op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.

  • 4.

    We houden rekening met de diversiteit in vraag en aanbod en met een verdeling van het aanbod over verschillende doelgroepen.

2.3 Toekennen en beschikken

Dan kan de gemeente overgaan tot het toekennen en beschikken:

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders besluit uiterlijk in december 2022 over de toekenning voor 2023.

    NB: Het college behoudt zich het recht voor om op onderdelen af te wijken van het daarin gestelde kader indien maatschappelijke ontwikkelingen of onvoorziene omstandigheden hiertoe aanleiding geven.

  • 2.

    Bent u het niet eens met het besluit, of is het besluit onduidelijk? Neem altijd eerst contact op met de gemeente. Dit kan voorkomen dat u een bezwaarschrift hoeft te schrijven. Medewerkers van de gemeente nemen samen met u het besluit door. Komt u er samen niet uit, dan kunt u alsnog digitaal of schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij de Gemeente Lansingerland.

  • 3.

    Bij een toekenning ontvangt de organisatie die de subsidie heeft aangevraagd een beschikking. Hierin staat opgenomen welk bedrag u aan subsidie ontvangt en voor welke activiteiten. In de bijlage bij de beschikking worden prestatieafspraken opgenomen: een beschrijving van de onderdelen waaraan de activiteit aan moet voldoen.

  • 4.

    Als het college besluit tot een meerjarensubsidie dan vermelden we dit specifiek in de subsidiebeschikking. Het college bepaalt voor hoeveel jaren een subsidie wordt toegekend en kan afwijken van het aantal jaren dat door de organisatie is aangevraagd.

  • 5.

    Het kan voorkomen dat organisaties voor een deel van hun activiteiten een meerjarensubsidie ontvangen en voor een deel niet. In dat geval ontvangt de organisatie twee beschikkingen: een voor de meerjarig te subsidiëren activiteiten en een voor de overige (jaarlijks) te subsidiëren activiteiten.

  • 6.

    De betaling van het subsidiebedrag vindt jaarlijks plaats in termijnen. Bedragen tot € 2.500 betalen we ineens uit. Bedragen tussen € 2.500 en € 10.000 betalen we uit in twee termijn. Bedragen van meer dan € 10.000 betalen we uit in vier termijnen.

2.4 Informeren over de voortgang

Gedurende het subsidiejaar houdt u ons op de hoogte over de voortgang:

  • 1.

    De organisatie informeert de gemeente over relevante ontwikkelingen binnen de organisatie die mogelijk ook invloed hebben op het verloop van de activiteiten;

  • 2.

    Organisaties die een subsidiebedrag van meer dan € 7.500 ontvangen dienen een tussentijdse verantwoording in op 1 mei en 1 september.

  • 3.

    Met individuele organisaties kunnen, onderbouwd, andere afspraken worden gemaakt. Deze afspraken worden opgenomen in de beschikking.

2.5 Aanvraag tot vaststellen

Het vaststellingsproces ziet er als volgt uit:

  • 1.

    Uiterlijk 1 juni volgend op de periode waarvoor subsidie is toegekend, dient de organisatie een verzoek in om de subsidie vast te stellen. U doet hiermee een verzoek om definitief aanspraak te maken op het aangevraagde subsidiebedrag. Dit doet u door aan te tonen dat de activiteiten zoals deze zijn aangevraagd volledig of gedeeltelijk zijn nagekomen.

  • 2.

    Organisaties die in totaal een subsidiebedrag van maximaal €7.500 ontvangen, vragen we voor 1 juni een verslag van hun activiteiten in het betreffende jaar toe te sturen.

2.6 Vaststellen en beschikken

Dan kan de gemeente overgaan tot het definitief vaststellen van de beschikking:

  • 1.

    Het college neemt het besluit om subsidies volledig of gedeeltelijk toe te kennen. Vervolgens ontvangt u een vaststellingsbeschikking.

3 Voorwaarden

Doelmatigheid en rechtmatigheid zijn twee belangrijke uitgangspunten die de gemeente hanteert in het gehele subsidieproces. Om die reden geldt voor alle aanvragers van subsidies een aantal algemene eisen. Daarnaast stellen we eisen aan de activiteiten waarvoor een subsidie wordt aangevraagd. Wanneer een organisatie of activiteit niet of onvoldoende aan de voorwaarden voldoet, vormt dit een grond om de subsidieaanvraag te weigeren.

3.1 Subsidieaanvraag

Bij de aanvraag van een subsidie voor een activiteit worden zowel de organisatie als de activiteit getoetst aan een aantal voorwaarden.

Voorwaarden aan de organisatie

Naast de algemene eisen aan organisaties (opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene Subsidieverordening 2018) gelden onderstaande eisen specifiek voor organisaties binnen het sociaal domein. Deze zijn veelal opgesteld overeenkomstig geldende wet- en regelgeving. Wanneer een organisatie een aanvraag indient, verwachten wij van organisaties aan deze eisen te voldoen.

  • De organisatie biedt activiteiten gericht op de inwoners van Lansingerland.

  • De professionele- of vrijwilligersorganisatie die activiteiten uitvoert door en voor kwetsbare groepen zoals kinderen tot 18 jaar of voor volwassenen met een verstandelijke beperking moet een VOG kunnen overleggen voor hun bestuursleden en hun medewerkers die de activiteiten door en voor kinderen uitvoeren.

  • De professionele organisatie die werkt met beroepskrachten heeft de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling ingevoerd voor de gehele organisatie. De vrijwilligersorganisatie is op de hoogte van de meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling en weet hoe ze moeten handelen bij signalen van kindermishandeling of huiselijk geweld.

  • Als er zorgen zijn om een ongezonde en onveilige ontwikkeling bij kinderen tot 23 jaar, maken de professionals die activiteiten uitvoeren gebruik van de verwijsindex SISA (Samenwerkings Instrument Sluitende Aanpak).

  • De activiteiten van een professionele organisatie voldoen aan wet- en regelgeving die passend is bij de betreffende branche (denk hierbij aan cao’s en kwaliteitscertificering).

  • De professional beschikt over deskundigheid die gebruikelijk is in het vakgebied, met eventueel aanvullende scholingen.

  • De organisatie voldoet aan de Wet normering topinkomens (1 januari 2013).

  • De organisatie voldoet aan de eisen gesteld in de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en zet zich in voor een veilige uitwisseling van persoonsgegevens. De organisatie werkt hiervoor met de overeenkomst omtrent persoonsgegeven van de gemeente Lansingerland en meldt datalekken bij het Meldloket datalekken Autoriteit Persoonsgegevens.

  • Organisaties die een subsidie ontvangen, melden calamiteiten bij de betreffende toezichthouder (zie paragraaf 3.3).

  • Van organisaties die meer dan € 200.000 aan subsidie ontvangen, verwachten wij een bijdrage in sociaal werkgeverschap. Aan de hand van uw voorstel voor ‘social return on investment (SRoI) 1 , gaan wij met u in gesprek over de concrete uitvoering.

Voorwaarden aan de activiteit

Een subsidieaanvraag toetsen wij aan de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zijn opgenomen in de Algemene Subsidieverordening 2018 (artikel 11, Weigerings-, intrekkings- en terugvorderingsgronden). Daarnaast hebben we voorwaarden geformuleerd voor subsidies behorend bij de beleidsplannen. Binnen deze regeling vallen alleen subsidies voor activiteiten die een bijdrage leveren aan de doelen die hierin zijn opgenomen.

Om dat te kunnen beoordelen vragen wij organisaties bij het indienen van een subsidieaanvraag om een toelichting bij de onderstaande elementen:

  • 1.

    Aanleiding: aan welke vraag komt de activiteit tegemoet (bij nieuwe activiteiten aantoonbaar maken en bij reeds bestaande activiteiten toelichten waar een eventuele toename van het aangevraagd bedrag op gebaseerd is).

  • 2.

    Kwalitatieve omschrijving van de beoogde doelgroep.

  • 3.

    Kwantitatieve omschrijving van de beoogde doelgroep (op jaarbasis en per training/ bijeenkomst/etc.).

  • 4.

    De wijze waarop de doelgroep wordt bereikt.

  • 5.

    Het beoogd resultaat.

  • 6.

    Toelichting waarom aangeboden activiteit een effectieve wijze is om resultaat te bereiken.

  • 7.

    Toelichting waarom aangeboden activiteit een efficiënte wijze is om resultaat te bereiken.

  • 8.

    Beschrijving van de samenwerking met andere partijen in Lansingerland.

  • 9.

    Beschrijving van de wijze waarop wordt omgegaan met klachten en hoe de mate van tevredenheid wordt gemeten.

  • 10.

    Uitgewerkt financieel plaatje per activiteit:

    • -

      Uit het financieel overzicht wordt duidelijk uit welke componenten de kostprijs per activiteit bestaat en hoe de verdeling van deze elementen over de kostenprijs is (personele kosten, training/scholing, PR, huisvesting, etc.).

    • -

      Voor organisaties die meer dan € 7.500 aan subsidie ontvangen, eisen wij daarnaast een kosten- en dekkingsoverzicht van de organisatie.

  • 11.

    Een toelichting bij de aanvullende voorwaarden benoemd bij de specifieke activiteiten (zie het gebied voorwaarden bij de activiteiten onder de hoofdstukken 4 tot en met 7).

Ten slotte vragen we onze subsidiepartners om:

  • -

    de activiteiten (zeker voor jongeren) te laten plaats vinden in een rookvrije omgeving;

  • -

    bij activiteiten zoveel mogelijk de gezonde keuzes voor voeding en beweging te stimuleren.

Aanvullende voorwaarden bij een meerjarensubsidie

Voor het aanvragen van een meerjarensubsidie gelden onderstaande aanvullende voorwaarden:

  • 1.

    Voor een meerjarensubsidie komen alleen de activiteiten in aanmerking waarvoor geen beleidswijzigingen worden voorzien.

  • 2.

    Aanvullend op hetgeen in de artikelen 7 en 8 van de ASV 2018 is opgenomen overlegt de aanvrager een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven (art. 7, lid 2b) dan wel een begroting en dekkingsplan (art. 8, lid 2c) over de gehele periode waarover wordt aangevraagd.

3.2 Subsidieverantwoording

Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen tot en met € 7.500 per jaar

Organisaties die maximaal €7.500 aan subsidie ontvangen, dienen geen aanvraag tot vaststelling in. Wel verwachten wij een inhoudelijk activiteitenverslag, waarin staat beschreven in hoeverre uitvoering is gegeven aan de activiteit waarvoor de subsidie is verleend en of dat hierbij de beoogde doelgroep aanwezig was.

Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 7.500 per jaar

Voor de organisaties die meer dan € 7.500 aan subsidie ontvangen wordt bij de aanvraag tot vaststelling een verslag verwacht met de volgende informatie:

  • 1.

    Is de activiteit tegemoetgekomen aan de vraag?

  • 2.

    Kwalitatieve omschrijving van de bereikte doelgroep.

  • 3.

    Kwantitatieve omschrijving van de bereikte doelgroep (op jaarbasis en per training/ bijeenkomst/etc.).

  • 4.

    Beschrijving van wijze waarop de doelgroep is bereikt.

  • 5.

    Het bereikte resultaat.

  • 6.

    De samenwerking met andere partijen in Lansingerland.

  • 7.

    Inzicht in klachten/tevredenheid.

  • 8.

    Uitgewerkt financieel plaatje per activiteit.

Organisaties die een subsidiebedrag ontvangen van meer dan € 50.000 per jaar

De organisaties die meer dan € 50.000 ontvangen in één jaar leveren naast de bovengenoemde gegevens ook uitgebreide jaarstukken en een accountantsverklaring in.

3.3 Protocol Melding van calamiteiten

We voegen een verwijzing naar het Protocol Melding van Calamiteiten toe aan deze subsidieregeling. We brengen hiermee bij de organisaties de wettelijke plicht onder de aandacht om calamiteiten te melden. Dit geldt voor alle organisaties die taken uitvoeren die onder de Wmo 2015 en Jeugdwet vallen. De hoogte van de verstrekte subsidie en de locatie van de activiteiten spelen geen rol.

Organisaties die een subsidie ontvangen, melden calamiteiten bij de betreffende toezichthouder:

  • Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp worden gemeld aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd via het Meldformulier Meldingen Jeugd op de website van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd.

  • Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen worden gemeld aan de GGD Haaglanden via het Meldingsformulier Wmo Toezicht op de website van de GGD Haaglanden.

Wanneer er sprake is van een verhoogd risico op agressie worden er voldoende maatregelen genomen om de risico’s zo objectief mogelijk in te schatten en de veiligheid van andere jeugdigen, personeel en de maatschappij zo goed mogelijk te waarborgen.

Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van jeugdhulp

  • 1.

    Het vermoeden dat er een onnatuurlijke dood heeft plaatsgevonden.

  • 2.

    Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een kind of jongere in de gezinssituatie waardoor acuut ingrijpen van buiten nodig is.

  • 3.

    Ernstige mishandeling of zwaar (blijvend) letsel van een jeugdige in een instelling door een medewerker van de instelling of een andere jeugdige.

  • 4.

    Ernstig geweld (zwaar letsel) tegen medewerkers van een instelling, die met jeugdigen en hun ouders/verzorgers werken, door de jeugdige of ouder/verzorger.

  • 5.

    Overige situaties met mogelijk grote maatschappelijke impact of onrust tot gevolg: ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag door jeugdigen, ouders, professionals of verzorgers.

  • 6.

    Overige situaties rond een jeugdige tot 23 jaar die (kunnen) leiden tot (landelijke/ regionale/ stedelijke) media-aandacht.

  • 7.

    Vermissing:

    • a.

      Jeugdige is niet binnen 24 uur teruggekeerd in de gesloten instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    • b.

      Er heeft zich een incident voorgedaan tijdens de vermissing (jeugdige is betrokken bij of slachtoffer van een (seksueel) misdrijf.

    • c.

      De jeugdige is jonger dan 13 jaar.

Calamiteiten die betrekking hebben op de kwaliteit van overige algemene voorzieningen

  • 1.

    Het overlijden van een cliënt;

  • 2.

    Het overlijden van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt;

  • 3.

    Ernstig en/of blijvend lichamelijk en psychisch letsel van een cliënt of van een ander als gevolg van het handelen van een cliënt;

  • 4.

    Ernstig grensoverschrijdend gedrag: fysiek, psychisch en/of seksueel door en jegens cliënten, door hulpverleners, ouders of verzorgers;

  • 5.

    Vermissing van een cliënt;

    • a.

      Volwassene is niet binnen 24 uur teruggekeerd in een instelling en een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving.

    • b.

      Volwassene is onverwacht verdwenen en het is onbekend waar hij/zij nu is, waarbij de afwezigheid afwijkend is ten opzichte van het normale gedrag en het in het belang van de vermiste persoon is dat deze wordt gevonden.

  • 6.

    Fysiek, psychisch en/of seksueel grensoverschrijdend gedrag bij verstrekking van een voorziening (jegens een cliënt door een beroepskracht of een andere cliënt).

4 Samenleving

Hoofddoel 1

De samenleving is in staat om inwoners zo gezond, veilig en zelfstandig als mogelijk te laten participeren

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

  • A.

    Inwoners dragen bij aan de energieke samenleving

A1. Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid

A2. Het versterken van de sociale structuur middels het toegankelijk maken en presenteren van kunst en cultuur

A3. Het ontwikkelen van kennis op het gebied van kunst en cultuur

  • B.

    Inwoners dragen bij aan het sociaal welbevinden van hun omgeving

B1. Het vergroten van de vrijwillige inzet

B2. Het versterken van de omgeving

B3. Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers

4.1 Energieke samenleving

Samenleving A1

Het verhogen van de onderlinge betrokkenheid en leefbaarheid

1. Advisering door inwoners

Omschrijving activiteit

Activiteiten gericht op het vanuit georganiseerd verband verstrekken van advies aan het college van B&W aangaande beleidsontwikkeling met een relatie tot het sociaal domein.

Voorwaarden

Verordening sociaal domein, artikel 3:9, lid 1.

Budget

De hoogte van de subsidie wordt vastgesteld in overleg met de gemeente, op basis van artikel 3:9 van de verordening sociaal domein.

2. Buurtbemiddeling

Omschrijving activiteit

  • Het bieden van buurtbemiddeling met geschoolde vrijwilligers voor 25 – 50 zaken per jaar op basis van de bewezen effectieve interventie bij problemen tussen buren die overal in Nederland wordt gebruikt.

  • Buurtbemiddeling legt de verantwoordelijkheid voor conflicten aantoonbaar terug waar deze hoort: in de buurt en helpt op deskundige wijze de problemen op te lossen. Het zet burgers in hun kracht en voorkomt escalatie en verergering van sociale problematiek in een wijk.

  • De buurtbemiddeling die de gemeente subsidieert, richt zich met name op de vrije sector en koopwoningen.

Voorwaarden

  • Vanuit Buurtbemiddeling wordt samengewerkt met partijen als buurt-toezicht, wijkagenten en maatschappelijk werk.

  • Er worden evaluatiegesprekken gehouden met de burger en vrijwilliger en de input wordt gebruikt om de kwaliteit en aanbod te verbeteren of uit te breiden.

Budget

Voor de buurtbemiddeling in de vrije sector en koopwoningen stelt de gemeente de subsidie vast op basis van 25-50 zaken per jaar en de daarvoor benodigde professionele coördinatie en scholing van vrijwilligers. Voor de bemiddeling in de sector sociale huur verloopt de financiering via 3B Wonen. Dat betekent dat er voor Buurtbemiddeling sprake is van gemengde financiering. Uitgangspunt daarbij is dat de gemeente hetzelfde bedrag bekostigt als 3B Wonen voor de totale opdracht.

3. Antidiscriminatievoorziening

Omschrijving activiteit

Toegang tot een laagdrempelige voorziening ter behandeling van klachten over discriminatie. Inwoners kunnen per post, elektronisch, telefonisch en persoonlijk een klacht indienen over discriminatie.

Het gaat om de volgende taken:

  • Het verlenen van onafhankelijke bijstand aan personen bij de afwikkeling van hun klachten door:

    • Het bieden van eerste ondersteuning bij klachten;

    • Het verstrekken van informatie en – waar nodig – van advies over mogelijk door de klager te ondernemen stappen.

  • Het registreren van de klachten;

  • Het opstellen van de rapportage aan de minister;

  • Het beantwoorden van vragen van inwoners over discriminatie.

Voorwaarden

De activiteit moet voldoen aan de Wet gemeentelijke antidiscriminatie-voorzieningen (WGA), het Besluit gemeentelijke antidiscriminatievoorziening en de gemeentelijke Verordening Antidiscriminatievoorziening.

Budget

Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie. De subsidie wordt berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een subsidieaanvraag. De hoogte van de subsidie kan nooit meer bedragen dan de door de gemeente van het Rijk ontvangen vergoeding voor een Anti Discriminatie Voorziening op basis van de WGA.

4. Bibliotheekwerk

Omschrijving activiteit

Het vervullen van een bibliotheekfunctie gericht op het:

  • ter beschikking stellen van kennis en informatie;

  • bieden van mogelijkheden voor ontwikkeling en educatie;

  • bevorderen van het lezen en het laten kennismaken met literatuur;

  • organiseren van ontmoeting en debat;

  • laten kennismaken met kunst en cultuur.

Voorwaarden

Ten aanzien van het bibliotheekwerk gelden de bepalingen van de Bibliotheekwet. Inhoudelijke voorwaarden worden nader uitgewerkt in de Beleidsnota Bibliotheekwerk Lansingerland.

Jaarlijks wordt een samenwerkings-/uitvoeringsovereenkomst aangegaan tussen drie partijen (gemeente Lansingerland, gemeente Pijnacker Nooddorp en de Bibliotheek Oostland). Deze uitvoeringsovereenkomst wordt uiterlijk vastgesteld op 31 december van het jaar voorafgaand aan het subsidiejaar en ondertekend door de drie genoemde partijen. De uitvoeringsovereenkomst bevat een nadere uitwerking van de inhoudelijke voorwaarden die door de betrokken gemeenten zijn vastgelegd in hun beleidskader (Beleidsnota Bibliotheekwerk Lansingerland en Subsidiebeleidskader Pijnacker Nooddorp) en de vertaling daarvan in de voor het betreffende jaar geldende prestatieafspraken met beide gemeenten en de onderlinge afstemming daarvan.

Budget

Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie, namelijk de Stichting Bibliotheek Oostland.

Samenleving A2

Het versterken van de sociale structuur middels het toegankelijk maken en presenteren van kunst en cultuur (cultuurparticipatie)

1. Toegankelijk maken van kunst en cultuur

Omschrijving activiteit

Laagdrempelige recreatieve culturele en kunst activiteiten in groepsverband waar inwoners aan kunnen deelnemen.

Inwoners zijn in de gelegenheid om kunst en cultuur te ervaren, elkaar te ontmoeten en hun sociale netwerk duurzaam uit te breiden. Betrokkenheid en verbinding staan centraal.

Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties.

Voorwaarden

De activiteiten zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van het sociale netwerk middels kunst en cultuur. Daarnaast dragen zij middels ontmoeting bij het vergroten van de sociale cohesie in de gemeente.

Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van cultuureducatie:

  • zijn laagdrempelig;

  • richten zich op de ontplooiing/talenten van hun leden/deelnemers;

  • zetten waar mogelijk vrijwilligers in;

  • heffen een contributie of deelnemersbijdrage;

  • zetten per deelnemer op jaarbasis bij benadering € 50,00 subsidie in.

De activiteiten op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie:

  • worden georganiseerd in groepsverband;

  • hebben de vorm van een lesprogramma of een aanvulling hierop;

  • worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd;

  • bereiken minstens 20 deelnemers tot 18 jaar uit Lansingerland;

  • worden afgerond met een eindoptreden of tentoonstelling;

Voor professionele organisaties geldt dat:

  • lessen worden verzorgd door professionele vakkrachten;

  • zij werken vanuit een educatieve leerlijn voor de deelnemers.

Budget

Reële bijdrage per organisatie en/of activiteit.

2. Presenteren van kunst en cultuur

Omschrijving activiteit

Laagdrempelige recreatieve culturele en kunst presentaties waar inwoners aan kunnen deelnemen in hun vrije tijd om cultuur te ervaren en beleven.

Inwoners zijn in de gelegenheid om kunst en cultuur te ervaren, elkaar te ontmoeten en hun sociale netwerk uit te breiden. Betrokkenheid, samenwerking en inspiratie staan centraal.

Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties.

Voorwaarden

De activiteiten zijn gericht op het opbouwen en onderhouden van het sociale netwerk middels kunst en cultuur. Daarnaast verrijken de activiteiten de kennis van de deelnemers, dragen zij bij aan behoud en ontwikkeling van creativiteit en inspiratie en dragen zij middels ontmoeting bij het vergroten van de sociale cohesie.

Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van cultuureducatie:

  • zijn laagdrempelig;

  • richten zich op de ontplooiing/talenten van hun leden/deelnemers;

  • zetten waar mogelijk vrijwilligers in;

  • heffen een contributie of deelnemersbijdrage;

  • zetten per deelnemer op jaarbasis bij benadering € 50,00 subsidie in.

De activiteiten op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie:

  • worden georganiseerd in groepsverband;

  • hebben de vorm van een lesprogramma of een aanvulling hierop;

  • worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd;

  • bereiken minstens 20 deelnemers tot 18 jaar uit Lansingerland;

  • worden afgerond met een eindoptreden of tentoonstelling;

Voor professionele organisaties geldt dat:

  • lessen worden verzorgd door professionele vakkrachten;

  • zij werken vanuit een educatieve leerlijn voor de deelnemers.

Budget

Reële bijdrage per activiteit.

Samenleving A3

Het ontwikkelen van kennis op het gebied van kunst en cultuur (cultuureducatie)

1. Kennisontwikkeling op het gebied van kunst en cultuur

Omschrijving activiteit

De organisatie draagt bij aan de ondersteuning en ontwikkeling van scholen en culturele instellingen bij het geven van kwalitatief cultuuronderwijs.

De activiteiten zijn gericht op implementatie, verdieping en borging van cultuureducatie in het (basis)onderwijs middels culturele leerlijnen. Specifiek richt de organisatie zich op het ondersteunen van het (basis)onderwijs op het gebied van kunst en cultuur door deskundigheidsbevordering van leerkrachten via vraaggericht trainingen, lessen, co-teaching, inspiratie en scholing en het bevorderen van de samenwerking tussen scholen en culturele aanbieders.

Voorwaarden

De organisatie richt zich op de doelstellingen van het programma Cultuureducatie met Kwaliteit. Het programma heeft als doel: goed cultuuronderwijs op elke school en voor ieder kind.

Het doel wordt bereikt door de volgende samenhangende punten:

  • een inhoudelijke basis te bieden met lesontwikkeling en doorlopende leerlijnen;

  • deskundigheid van leraren en educatief medewerkers van cultuurinstellingen te verbeteren;

  • instrumenten voor de beoordeling van leerlingen aan te reiken, zoals bijvoorbeeld portfolio’s;

  • duurzame samenwerking tussen scholen en culturele instellingen te stimuleren.

Door middel van de stimulering van goed cultuuronderwijs voor ieder kind draagt de organisatie bij aan de ontwikkeling van jonge mensen tot kritische volwassenen met creatieve vaardigheden, een brede blik op de wereld en kennis van 21ste-eeuwse vaardigheden zoals verbeeldingskracht, waarnemingsvermogen en communicatieve vaardigheden.

Budget

Er is sprake van slechts één door de gemeente te subsidiëren organisatie, namelijk de Cultuurtrein via Bibliotheek Oostland.

Het budget is gekoppeld aan de Rijksbijdrage voor de regeling Cultuur met Kwaliteit. De matching van de regeling Cultuureducatie met Kwaliteit is voor vier jaar (2021-2024) vastgesteld op maximaal € 50.000.

2. Cultuurdeelname voor de jeugd

Omschrijving activiteit

Laagdrempelige recreatieve culturele en kunst activiteiten waar jeugdige inwoners tot 18 jaar aan kunnen deelnemen.

Jeugdige inwoners tot 18 jaar zijn in de gelegenheid om kunst en cultuur te ervaren en talenten te ontwikkelen. Bij de ontwikkeling van talenten en vaardigheden staat sociale ontmoeting, ontwikkeling en inspiratie centraal.

Deze activiteiten kunnen plaatsvinden in een accommodatie of in de buitenruimte en georganiseerd worden door vrijwilligersorganisaties zoals verenigingen, professionele organisaties en in samenwerking tussen organisaties.

Voorwaarden

De kunst en cultuur activiteiten zijn gericht op jeugdigen tot 18 jaar.

Organisaties die zich bezighouden met activiteiten op het gebied van cultuureducatie:

  • zijn laagdrempelig;

  • richten zich op de ontplooiing/talenten van hun leden/deelnemers;

  • zetten waar mogelijk vrijwilligers in;

  • heffen een contributie of deelnemersbijdrage;

  • zetten per deelnemer op jaarbasis bij benadering € 50,00 subsidie in.

De activiteiten op het gebied van cultuureducatie en cultuurparticipatie:

  • worden georganiseerd in groepsverband;

  • hebben de vorm van een lesprogramma of een aanvulling hierop;

  • worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd;

  • bereiken minstens 20 deelnemers tot 18 jaar uit Lansingerland;

  • worden afgerond met een eindoptreden of tentoonstelling;

Voor professionele organisaties geldt dat:

  • lessen worden verzorgd door professionele vakkrachten;

  • zij werken vanuit een educatieve leerlijn voor de deelnemers.

Budget

Reële bijdrage per activiteit.

4.2 Sociaal welbevinden

Samenleving B1

Het vergroten van de vrijwillige inzet

  • 1. Een informatiepunt voor vrijwilligers (en voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt)

Omschrijving activiteit

Een informatiepunt voor vrijwilligers moet zich in ieder geval richten op:

(1) Coördinatie en afstemming

  • Coördinerende rol in het veld;

  • Het uitvoeren van bemiddelingen en matches tussen organisaties en vrijwilligers;

  • Inzet op duurzame en flexibele relaties met vrijwilligers.

(2) Bekendheid en promotie

  • Coördinatie van de lokale activiteiten van NL Doet;

  • Ondersteuning van de gemeentelijke vrijwilligersprijs;

  • Faciliteren presentatie vrijwilligersorganisaties op lokale markten en braderieën;

  • Onderhouden en verbreden netwerk.

(3) Informatie, advies en ondersteuning

  • Digitale informatievoorziening;

  • Onderhoud klankborden met vertegenwoordigers uit verschillende aandachtgebieden;

  • Ondersteuning van organisaties bij het werven van vrijwilligers;

  • Ondersteuning van vrijwilligers bij het vinden van passend vrijwilligerswerk;

  • Bieden van consult aan vrijwilligersorganisaties, bijvoorbeeld financiële en administratieve zaken.

(4) Deskundigheidsbevordering

  • Individuele en groepsgerichte deskundigheidsbevordering voor vrijwilligers en vrijwilligersorganisaties.

(5) Innovatie en ontwikkeling

  • Signaleren en inzetten op nieuwe, specifieke doelgroepen en ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het kader van de decentralisaties/versterken eigen kracht;

  • Extra aandacht voor de ondersteuning van (potentiële) vrijwilligers met een verminderde zelfredzaamheid en mensen met enige afstand tot de arbeidsmarkt;

  • Inzet van een innovatief instrumentarium ten behoeve van inkomsten- en vrijwilligerswerving voor vrijwilligersorganisaties;

  • Gebruik erkende/onderbouwde methodes en interventies.

Voorwaarden

De activiteit informatiepunt voor vrijwilligers moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • het aanbod van diensten en cursussen sluit aantoonbaar aan op de ondersteuningsbehoefte van vrijwilligers (organisaties);

  • het aanbod leidt tot een toename van het aantal vrijwilligers en verbreding van de doelgroep;

  • uit de aanvraag blijkt welk resultaat met het aanbod behaald wordt;

  • het aanbod sluit aan bij de nieuwe doelgroepen en ontwikkelingen in vrijwilligerswerk als gevolg van de decentralisaties;

  • er is aantoonbare samenwerking met vertegenwoordigers uit verschillende aandachtgebieden en met het informatiepunt voor mantelzorgers;

  • de organisatie staat open voor nieuwe producten en diensten;

  • het gebruik van digitale mogelijkheden (bij voorkeur interactieve tools) voor de beantwoording van vragen van organisaties en vrijwilligers en bij de werving van vrijwilligers;

  • de communicatie uitingen zijn voor heel Lansingerland;

  • de aanvrager heeft een nauwe binding met de Lansingerlandse samenleving;

  • bij de uitvoering van taken worden zoveel mogelijk vrijwilligers ingezet;

  • de aanvrager biedt de ruimte om het aanbod nader af te stemmen op de speerpunten van de gemeente op het gebied van vrijwilligers.

Budget

Subsidiering wordt gedaan aan één informatiepunt.

Samenleving B2

Het versterken van de omgeving

1. Een informatiepunt voor mantelzorgers en verzorgers van kinderen met een handicap of beperking

Omschrijving activiteit

Een informatiepunt mantelzorgers en verzorgers voor moet zich in ieder geval richten op:

(1) Coördinatie en afstemming van

  • het ondersteuningsaanbod voor mantelzorgers en verzorgers in Lansingerland;

  • het onderhouden en verbreden van het netwerk van aanbieders van mantelzorgondersteuning.

(2) Bekendheid en promotie

  • Vergroten van de zichtbaarheid en de bekendheid van ondersteuningsmogelijkheden voor mantelzorgers en verzorgers;

  • Het organiseren van de jaarlijkse mantelzorgdag.

(3) Informatie, advies en ondersteuning

  • Het aanbieden van informatie, advies en ondersteuning van mantelzorgers en verzorgers, onder andere gericht op het voorkomen van overbelasting.

(4) Deskundigheidsbevordering

  • Het bieden van deskundigheidsbevordering voor mantelzorgers en verzorgers.

(5) Innovatie en ontwikkeling

  • Inzet op een vernieuwend ondersteuningsaanbod, mede voor de nieuwe doelgroepen waar de gemeente voor verantwoordelijk is;

  • Gebruik van erkende/onderbouwde methodes en interventies.

Voorwaarden

Het steunpunt is laagdrempelig, bereikbaar tijdens kantooruren, zowel telefonisch als digitaal.

Het steunpunt werkt met evidence-based methodieken.

Het steunpunt wordt bezet door ten minste één professional.

Budget

Subsidiering wordt gedaan aan één steunpunt mantelzorg.

  • 2. Bijeenkomsten en trainingen om de omgeving te versterken

Omschrijving activiteit

  • a.

    EHBO- en reanimatiescholing

    Cursussen die zich richten op het inzetten van eerste hulp bij een ongeluk of een hartstilstand.

  • b.

    Informatieve bijeenkomsten (cafés)

    Reguliere thematische bijeenkomsten gericht op: informatie geven, lotgenoten-contact en respijtzorg, zoals een alzheimercafé, een NAH (niet aangeboren hersenletsel)- café en autisme café.

  • c.

    Informatieve trainingen

    De trainingen zijn voor vrijwilligers, mantelzorgers en professionals in de omgeving van de inwoner. De trainingen zijn gericht op het vergroten van de deskundigheid op het gebied van signaleren en terugdringen van depressies, sociaal isolement en overgewicht. Daarnaast betreffen het trainingen voor mantelzorgers gericht op het omgaan met de problematiek van de naaste.

Voorwaarden

De activiteiten zijn gericht op het verstrekken van informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen. Aanvullend gelden de volgende voorwaarden:

  • a.

    EHBO- en reanimatiescholing

    • In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraadrichtlijn van minimaal 80% per activiteit.

    • De EHBO vereniging is betrokken bij de samenleving, wat zich uit in voorlichting op scholen en aanwezigheid bij evenementen.

  • b. en c.

    Informatieve bijeenkomsten (cafés) en trainingen

    • De informatieve trainingen en lotgenotencafés richten zich zowel op het aantrekken van nieuwe deelnemers als op ondersteuning van reeds bekende deelnemers;

    • Bijeenkomsten zijn georganiseerd door vrijwilligers, waar nodig met behulp van een professionele organisatie;

    • Indien evidence-based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt.

Budget

  • a.

    EHBO- en reanimatiescholing

    • Voor activiteiten die inzetten op scholing gericht op het verlenen van eerste hulp bij een ongeluk of een hartstilstand geldt een richtlijn van een subsidiebijdrage van €100 per cursus, zowel voor nieuwe leden als voor bestaande leden.

  • b. en c.

    Informatieve bijeenkomsten (cafés) en trainingen

    • Voor de informatieve bijeenkomsten vraagt één partij namens de andere samenwerkende partijen een aanvraag in. De richtprijs is €600,00 per bijeenkomst met een frequentie van maximaal 10 per jaar.

    • Uurtarief van de professional is maximaal € 85.

3. Begeleiding en ondersteuning door geschoolde vrijwilligers of professionals

Omschrijving activiteit

Individuele of groepsgesprekken waarin mantelzorgers worden ondersteund in de zorg voor hun naaste.

Voorwaarden

Het betreft kortdurende begeleiding (maximaal 5 gesprekken).

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal € 85.

Samenleving B3

Het ontlasten van ouders/verzorgers en mantelzorgers

1. Hulp door vrijwilligers

Omschrijving activiteit

De activiteiten worden verricht in en om het huis en zijn gericht op het voorkomen van overbelasting, zoals bijvoorbeeld hulp bij praktische zaken, oppashulp, palliatieve zorg of respijtzorg.

De hulp biedt een lichte steun aan inwoner om zelfstandigheid te behouden of te versterken. Denk hierbij aan:

  • hulp bij alledaagse klussen in en om het huis (boodschappendiensten);

  • hulp bij eenvoudige administratie;

  • hulp bij het vinden en onderhouden van sociale contacten;

  • hulp bij vrije tijdsbesteding, oppassen, speelhulp of gastgezin.

Voorwaarden

  • Voor deze activiteiten betaalt de inwoner een passende deelnemersbijdrage;

  • Bij voorkeur vinden de activiteiten niet eenmalig plaats, maar wordt de activiteit op regelmatige basis herhaald;

  • De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

Budget

Reële bijdrage per activiteit.

5 Jeugd

Hoofddoel 2

 

0-18 jarigen ontwikkelen zich veilig en gezond tot zelfredzame inwoners

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

  • A.

    Touwtjes zelf in handen

A1. Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau

A2. Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden

A3. Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen

A4. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl

A5. Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

A6. Het ontwikkelen van vaardigheden om een zelfstandig huishouden te voeren

  • B.

    Op tijd erbij

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

  • C.

    Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

5.1 Touwtjes zelf in handen

Jeugd A1

Het bevorderen, beschermen en beveiligen van de gezondheid en de lichamelijk en geestelijke ontwikkeling, zowel individueel als op populatieniveau

1. Jeugdgezondheidszorg

Omschrijving activiteit

De taken van CJG Rijnmond die voortvloeien uit het basistakenpakket Jeugdgezondheidszorg van de Wet publieke gezondheid.

Voorwaarden

  • De organisatie voldoet aan de kwaliteitseisen HKZ.

  • De organisatie werkt met het ernsttaxatie-model.

  • De organisatie voert het Rijksvaccinatieprogramma uit.

  • De uitvoering van het basistakenpakket wordt door één organisatie uitgevoerd. De keuze voor de uitvoeringsorganisatie gaat in overleg met de regiogemeenten Rijnmond. Dit omdat de gemeente Lansingerland samenwerkingsafspraken heeft die voortvloeien uit de Gemeenschappelijke Regeling GGD-RR en de Raad voor het Publiek Belang.

Budget

Het budget wordt vastgesteld conform de prijs van het basistakenpakket, waarover afspraken worden gemaakt in de Raad voor het Publiek Belang.

Jeugd A2

Het ontwikkelen van opvoedingsvaardigheden

1. Bijeenkomsten, trainingen, trajecten

Omschrijving activiteit

Activiteiten die onderdeel zijn van het Aanvullend preventief pakket Jeugdgezondheidszorg, zoals bijvoorbeeld thema- en voorlichtingsbijeenkomsten, prenataal huisbezoek, stevig ouderschap, videohometraining.

Voorwaarden

  • Het aanbod vloeit voort uit de ervaringen en trends gesignaleerd door de aanbieder van jeugdgezondheidszorg.

  • Het aanbod vindt plaats in overleg met de gemeente. De gemeente maakt uiteindelijk de keuze welke interventies uit het APP worden ingezet en hoeveel wordt afgenomen

Budget

  • Reële prijs per activiteit.

Jeugd A3

Het ontwikkelen van vaardigheden om relaties aan te gaan en een netwerk op te bouwen

Vrijetijdsactiviteiten

Omschrijving activiteit

Recreatieve en educatieve buitenschoolse activiteiten gericht op ontmoeting, recreatie waar jongeren hun sociale netwerk uit te breiden. Deze activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden.

Het betreft activiteiten georganiseerd door scoutingorganisaties, activiteiten die in de schoolvakanties vallen en ontmoetingsactiviteiten die gedurende het jaar in een ontmoetingsruimte en/of buitenruimte worden georganiseerd.

Let op: Reguliere sportactiviteiten uitgevoerd door bij het NOC*NSF aangesloten sportorganisaties komen niet in aanmerking.

Voorwaarden

  • Scouting

  • De activiteiten worden georganiseerd en uitgevoerd door vrijwilligers.

  • De activiteiten vinden minimaal één keer per week plaats gedurende minimaal 39 weken per kalenderjaar.

  • De activiteiten worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd.

  • Vakantieactiviteiten

  • De activiteiten worden in de schoolvakanties georganiseerd voor jongeren tot 18 jaar en uitgevoerd door vrijwilligers.

  • De activiteiten worden in de gemeente Lansingerland georganiseerd.

Ontmoetingsactiviteiten

  • De activiteiten zijn recreatief en/of educatief van karakter en gericht op het elkaar kunnen ontmoeten zowel in de buitenruimte als in een ontmoetings-ruimte.

  • De activiteiten worden met, voor en door jongeren georganiseerd, daarbij ondersteund door vrijwilligers.

  • De activiteiten vinden minimaal één keer per week plaats gedurende minimaal 39 weken per jaar.

  • Aan een activiteit wordt minimaal door 25 unieke jongeren tot 18 jaar deelgenomen.

Budget

  • a.

    Scouting

    Vast bedrag per bij Scouting Nederland ingeschreven lid tot 18 jaar van € 25,00 tot een maximum van € 4.000,00 per organisatie. Als peildatum wordt 1 april 2018 aangehouden.

  • b.

    Vakantieactiviteiten

    • Vast bedrag van maximaal € 500,00 per dag bij een deelname van minimaal 50 tot 250 jongeren tot 18 jaar.

    • Vast bedrag van maximaal € 1.000,00 per dag bij een deelname van 250 of meer jongeren tot 18 jaar.

  • c.

    Ontmoetingsactiviteiten

    Een subsidie zal worden berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een aanvraag van een organisatie. De hoogte van het te verlenen bedrag wordt mede bepaald op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.

Het maximum toe te kennen subsidie bedraagt € 4.000,00 per organisatie.

Jeugd A4

Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl

1. Bijeenkomsten, advies en trainingen

Omschrijving activiteit

Activiteit is gericht op de ontwikkeling en bevordering van een gezonde leefstijl, zoals voeding, beweging en middelengebruik.

Voorwaarden

  • De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Jeugdwet, Wmo en Wpg vallen.

  • De activiteit kan in groepsverband of individueel aangeboden worden.

  • De voorkeur gaat uit naar een evidence- (of experience-based) activiteit.

  • In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraadrichtlijn van minimaal 80% per activiteit.

  • Organisaties die gemeentebreed samenwerken en daarmee kostenefficiency behalen, worden bij verkozen boven andere organisaties.

Budget

  • Reële prijs per activiteit.

Jeugd A5

Het ontwikkelen van talenten en taalkundige vaardigheden

1. Peuteropvang

Omschrijving activiteit

Het aanbieden van gesubsidieerde peuteropvang aan de gemeentelijke doelgroepkinderen. Een peuter valt binnen de gemeentelijke doelgroep als:

  • de ouders/ verzorgers geen recht hebben op kinderopvangtoeslag.

Voorwaarden

Voor de gesubsidieerde peuteropvang gelden de volgende voorwaarden:

  • 2 dagdelen per week, maximaal 8 uur per week;

  • Maximaal 40 weken per jaar;

  • Maximaal uurtarief is gelijk aan het landelijk gehanteerd maximale uurtarief;

  • De opvanglocatie hanteert dezelfde opvangtijden voor de gesubsidieerde doelgroeppeuters als voor de peuters die recht hebben op kinderopvang-toeslag en van hetzelfde aanbod gebruik maken.

  • De opvanglocatie beoordeelt het gezinsinkomen op basis van een inkomensverklaring van de belastingdienst of een vergelijkbaar alternatief.

  • Het gesubsidieerde aanbod is alleen toegankelijk voor gemeentelijke doelgroep peuters, woonachtig in de gemeente Lansingerland, in de leeftijd van 2 tot het moment dat zij uitstromen naar de basisschool.

  • De opvanglocatie is gevestigd in Lansingerland.

  • De opvanglocatie is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang.

  • De opvanglocatie stelt voor (in ieder geval de gesubsidieerde) gemeentelijke doelgroep peuters het door de gemeente vastgestelde overdrachtsformulier op dat wordt overgedragen aan het basisonderwijs.

  • De opvanglocatie moet aantonen dat er voldoende behoefte is aan het gesubsidieerde aanbod, afgezet tegen de prognoses van de gemeente.

  • De hoogte van het subsidiebedrag per aanbieder wordt als volgt berekend: Het subsidiebedrag is gelijk aan verschil tussen het fiscaal maximum zoals vastgesteld door het Rijk en de inkomensafhankelijke ouderbijdrage voor de (geschatte) gemeentelijke doelgroepkinderen voor gesubsidieerde peuteropvang.

Budget

De gemeenteraad stelt jaarlijks een maximaal subsidiebedrag vast voor peuter-opvang. Dit bedrag vormt het subsidieplafond voor het toekennen van de subsidiebedragen voor peuteropvang. Het totale bedrag voor 2023 bedraagt: € 304.141. Als het totale aangevraagde subsidiebedrag, van alle organisaties gezamenlijk, hoger is dan het beschikbare budget, wordt er per locatie bekeken of een lager aantal subsidieplekken wordt gesubsidieerd. Hierbij wordt onder andere gekeken naar het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen het jaar ervoor, de bevolkingssamenstelling van de wijk waarin de locatie zich bevindt en de gemeentelijke prognoses per kern.

Het toegekende subsidiebedrag is afhankelijk van het aantal gemeentelijke doelgroepkinderen, het gezinsinkomen, het gehanteerde uurtarief en het aantal uur per week dat wordt aangeboden, rekening houdend met de hierboven vermelde voorwaarden.

Jeugd A6

Het ontwikkelen van vaardigheden om een zelfstandig huishouden te voeren

1. Begeleiding en ondersteuning door vrijwilligers

Omschrijving activiteit

De hulp biedt een lichte steun aan kinderen, jongeren en hun ouders om hun zelfstandigheid te behouden of te versterken.

Voorwaarden

  • De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing.

  • De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner.

  • De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd. De aanbieder zorgt voor tijdige doorverwijzing of toeleiding.

  • Indien evidence-based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt.

  • Betaalde inzet is aanvullend op vrijwillige inzet, bijvoorbeeld ten behoeve van de coördinatie.

Budget

  • Reële prijs per activiteit.

  • Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteunings-vragen.

  • Uitgangspunt is dat een inwoner gedurende maximaal een jaar wordt ondersteund door een vrijwilliger.

5.2 Op tijd erbij!

Jeugd B1

Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

1. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals: professioneel jongerenwerk

Omschrijving activiteit

De activiteiten van het professioneel jongerenwerk zijn gericht op het ondersteunen en begeleiden van individuele en groepen jongeren. De vorm is vooral coachend, signalerend en daarmee te onderscheiden van hulpverlening. Jongeren die extra ondersteuning nodig hebben worden actief verwezen naar (jeugdhulp) voorzieningen. Het jongerenwerk heeft daarin een signalerende en verwijzende functie.

Voorwaarden

  • Het jongerenwerk levert een bijdrage aan het voorkomen en oplossen van maatschappelijke of door jongeren zelf ervaren problemen door signalering en doorverwijzing.

  • De jongerenwerkers verlenen zelf geen hulp maar begeleiden jongeren naar de instanties die hulp kunnen bieden.

  • Het jongerenwerk levert een bijdrage aan de groepsaanpak van overlast gevende jongeren. Deze bijdrage bestaat uit: deelname aan de werkgroepen groepsaanpak jeugd, bemiddeling tussen jongeren en de buurt, het begeleiden van jongeren naar alternatieve vrijetijdsbesteding of, waar nodig, het begeleiden van jongeren naar hulp.

  • De organisatie werkt outreachend en resultaatgericht.

  • Het jongerenwerk zoekt aansluiting en samenwerking met het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG), onderwijsinstellingen, politie en andere organisaties waar jongeren in beeld zijn.

  • De organisatie registreert en kan achteraf verantwoorden wat het aantal jongeren is dat wordt bereikt met het jongerenwerk, op welke manier deze jongeren geholpen en doorverwezen zijn en met welk resultaat.

Budget

Een subsidie zal worden berekend en toegekend op basis van een begroting en activiteitenplan in een aanvraag van een organisatie. De hoogte van het te verlenen bedrag wordt mede bepaald op basis van de mate waarin de aanvraag aan de voorwaarden voldoet en het uiteindelijk beschikbare budget.

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

5.3 Passende hulp en ondersteuning

Jeugd C1

Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

1. Toegang

Omschrijving activiteit

De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie.

De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:

  • Coördinatie

  • Uitvoering toegang: brede uitvraag en ondersteuningsplan

  • Informatie- en adviesfunctie

  • Communicatie

Voorwaarden

Toegang 0-18 jaar wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken.

Budget

Het budget wordt vastgesteld na afstemming met CJG Rijnmond

1. Advies, begeleiding of ondersteuning door professional

Omschrijving activiteit

Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen (artikel 1.1.1 – 1 Wmo)

Voorwaarden

De organisatie profileert zich met onafhankelijke cliëntondersteuning voor een brede doelgroep.

De organisatie levert geen maatwerk begeleiding.

Budget

De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

Jeugd C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

1. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers

Omschrijving activiteit

Vormen van lichte en/of kortdurende ondersteuning die erop gericht is gezinnen weer te begeleiden naar zelfredzaamheid.

Voorwaarden

  • De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing;

  • De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner;

  • De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd;

  • De aanbieder zorgt voor tijdige doorverwijzing of toeleiding;

  • Indien evidence-based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt;

  • Betaalde inzet is aanvullend op vrijwillige inzet, ten behoeve van de coördinatie.

Budget

  • Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteunings-vragen;

  • Uitgangspunt is dat een inwoner gedurende maximaal een jaar wordt ondersteund door een vrijwilliger;

  • De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

1. Advies, begeleiding of ondersteuning door professional

Omschrijving activiteit

Expertise op het gebied van opgroeien en opvoeden waar kinderen/jongeren en hun ouders in Lansingerland gebruik van kunnen maken.

Voorwaarden

De professional beschikt over deskundigheid die gebruikelijk is in het vakgebied, met eventueel aanvullende scholingen.

Budget

  • De activiteiten worden afgenomen bij een professionele organisatie, op basis van het aantal verwachte informatie- en adviesvragen.

  • De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

1. Activiteiten in het kader van het bestrijden van onderwijsachterstanden

Omschrijving activiteit

  • Het verlagen van de ouderbijdrage voor doelgroepkinderen Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) voor deelname aan een VVE-programma. Een peuter valt binnen de gemeentelijke VVE-doelgroep als de peuter een indicatie voor voorschoolse educatie heeft gekregen van het Centrum voor Jeugd en Gezin.

  • Extra kosten voor het aanbieden voorschoolse educatie, aangeboden op een peuteropvang (kortdurende opvang ter voorbereiding op het basisonderwijs);

  • Overige activiteiten, gericht op het bestrijden van onderwijsachterstanden en het stimuleren van de ouderbetrokkenheid van de doelgroep.

  • (een deel van de) kosten voor de inzet van een pedagogisch beleidsmedewerker in de voorschoolse educatie (VE).

Voorwaarden

  • De voorwaarden voor de eerste 2 dagdelen voor VVE-peuters zijn gelijk aan de voorwaarden voor het aanvragen van gesubsidieerde peuteropvang.

  • Het VVE-aanbod is alleen toegankelijk voor gemeentelijke doelgroep peuters, woonachtig in de gemeente Lansingerland, in de leeftijd van 2 jaar tot het moment dat zij uitstromen naar de basisschool.

  • Aanbieders VVE-peuteropvang maken een keuze voor het volgende aanvullende vve-aanbod:

    • 1.

      5 dagdelen van maximaal 3,5 uur per dagdeel. Subsidie wordt verstrekt voor een aanvullend aanbod van maximaal 10,5 uur per week.

    • 2.

      4 dagdelen van maximaal 4 uur per dagdeel. Subsidie wordt verstrekt voor een aanvullend aanbod van maximaal 8 uur per week.

Overige voorwaarden:

  • De activiteiten moeten voldoen aan alle eisen, vastgelegd in de relevante Wet- en regelgeving voor onderwijsachterstanden/ VVE.

  • De activiteiten zijn gericht op de, door het college vastgestelde, doelgroep voor voor- en vroegschoolse educatie.

  • De instellingen nemen actief deel aan het VVE-overleg en werken samen met de overige betrokken organisaties.

  • De voorschoolse voorzieningen stellen voor elk doelgroepkind het vastgestelde overdrachtsformulier op dat wordt overgedragen aan het basisonderwijs.

  • De voorschoolse voorziening zorgt voor een warme overdracht naar het basisonderwijs.

  • De voorschoolse voorzieningen hebben een ouderbeleid waarin de activiteiten ten aanzien van de ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie voor de ouders van doelgroepkinderen VVE staat beschreven.

  • De instellingen hebben beleid ten aanzien van de kwaliteitsbewaking van de aangeboden VVE activiteiten.

Budget

Jaarlijks ontvangt de gemeente een Rijksbijdrage voor onderwijsachterstanden. Dit bedrag vormt het subsidieplafond voor het toekennen van de subsidiebedragen voor onderwijsachterstanden. Indien het totale aangevraagde bedrag aan subsidie voor dit doel hoger is dan de Rijksbijdrage, hanteren wij de onderstaande prioritering, waarbij activiteit 1 als eerste wordt toegekend.

Het verlagen van de ouderbijdrage: voor doelgroepkinderen VVE wordt de kostprijs van maximaal 3 dagdelen VVE gesubsidieerd, mits zij per week minimaal 4 dagdelen van 4 uur of maximaal 5 dagdelen van 3,5 uur een VVE aanbod volgen. Dit wordt als volgt berekend: aantal doelgroeppeuters x aantal uur per week x kostprijs.

  • Extra kosten aanbieden VVE: Voor een VVE groep op een peuteropvang of kinderdagverblijf wordt het subsidiebedrag in overleg met de aanbieders bepaald en kijken we naar de mogelijkheden om de omslag te maken van een bedrag per groep naar een extra subsidiebedrag per kind.

  • De aanvullende activiteiten: De hoogte van het subsidiebedrag is afhankelijk van de beschikbare middelen en de beoordeling van de aanvraag.

6 Volwassenen

Hoofddoel 3

 
 

18-67 jarigen zijn financieel en zorgzelfstandig door arbeids- / maatschappelijke participatie

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

  • A.

    Touwtjes zelf in handen

A1. Bewaken van gezondheidsaspecten

  • B.

    Op tijd erbij

B1. Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

B2. Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen

  • C.

    Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

6.1 Touwtjes zelf in handen

Volwassenen A1

Bewaken van gezondheidsaspecten

6.2 Op tijd erbij!

Volwassenen B1

Tijdig signaleren en toeleiden naar passende ondersteuning

1. Trainingen en bijeenkomsten

Omschrijving activiteit

  • Bijeenkomsten gericht op laagdrempelige informatie en advies over een gezonde leefstijl voor een brede doelgroep

  • Cursussen die zich richten op:

    • -

      Het bevorderen van zelf- en samenredzaamheid.

    • -

      Het voorkomen van ongewenste leefsituaties van de deelnemer of van personen voor wie de deelnemer de zorg heeft

    • -

      Onder deze categorie vallen activiteiten die uitval door depressie en sociaal isolement terugdringen

  • Te denken valt aan bijeenkomsten gericht op fysieke en mentale fitheid.

Voorwaarden

  • De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen.

  • In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

  • Organisaties die gemeentebreed samenwerken en daarmee kostenefficiency behalen, worden bij verkozen boven de andere organisatie.

Budget

  • Reële prijs per activiteit

Volwassenen B2

Het ontwikkelen van een gezonde leefstijl voor risicogroepen

1. Trainingen en bijeenkomsten

Omschrijving activiteit

  • Bijeenkomsten gericht op laagdrempelige informatie en advies over een gezonde leefstijl voor een brede doelgroep

  • Te denken valt aan bijeenkomsten gericht op fysieke en mentale fitheid.

Voorwaarden

  • De activiteit geeft informatie over onderwerpen die onder de verantwoordelijkheid van de Wmo, jeugdwet en Wpg vallen.

  • In de aanvraag wordt het minimale/maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training gegeven en er is een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

  • Organisaties die gemeentebreed samenwerken en daarmee efficiency behalen, worden bij onvoldoende budget verkozen boven de andere organisatie.

Budget

  • Reële prijs per activiteit

6.3 Passende hulp en ondersteuning

Volwassenen C1

Laagdrempelige en integrale vraagverheldering zorgt voor passende interventie

1. Toegang

Omschrijving activiteit

De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie.

De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:

  • Coördinatie

  • Uitvoering toegang: brede uitvraag en ondersteuningsplan

  • Informatie- en adviesfunctie

  • Communicatie

Voorwaarden

Toegang 18-67 jaar wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken.

Budget

Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager.

2. Advies, begeleiding of ondersteuning door professional

Omschrijving activiteit

Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen (artikel 1.1.1 – 1 Wmo)

Voorwaarden

De organisatie profileert zich met onafhankelijke cliëntondersteuning voor een brede doelgroep.

De organisatie levert geen maatwerk begeleiding.

Budget

De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

Volwassenen C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

1. Hulp door vrijwilligers

Omschrijving activiteit

De hulp biedt een lichte steun aan inwoner om zelfstandigheid te behouden of te versterken. Denk hierbij aan:

  • hulp bij alledaagse klussen in en om het huis (boodschappendiensten);

  • hulp bij eenvoudige administratie;

  • hulp bij het vinden en onderhouden van sociale contacten.

Voorwaarden

We gaan ervan uit dat voor deze activiteiten een passende deelnemersbijdrage wordt gevraagd aan de inwoner.

Bij voorkeur vinden de activiteiten niet eenmalig plaats, maar wordt de activiteit op regelmatige basis herhaald.

Budget

Reële bijdrage per activiteit

2. Kledingbank

Omschrijving activiteit

Het verstrekken van kleding aan Lansingerlandse inwoners met een laag inkomen.

Voorwaarden

  • De kledingbank richt zich op Lansingerlandse inwoners met een laag inkomen (maximaal 130% van het minimuminkomen). Deze inwoners kunnen, middels een gestandaardiseerde verwijzing, naar de kledingbank worden verwezen door één van de toegangspartijen, Vluchtelingenwerk, de Voedselbank of de gemeente.

  • Iedere deelnemer moet jaarlijks een nieuwe verwijzing overhandigen voor gebruik van de kledingbank.

  • De organisatie stelt duidelijke kaders voor gebruik van de kledingbank. Hierbij kijken ze onder andere naar het maximaal aantal keer per jaar dat de inwoner gebruik kan maken van de kledingbank en het maximaal aantal kledingstukken dat per jaar kan worden verstrekt. Dit specificeren ze naar doelgroep (jeugd, volwassenen, ouderen).

  • De deelnemer betaalt een eigen bijdrage voor inschrijving bij en/of deelname aan de kledingbank. Deze eigen bijdrage is passend bij de kaders voor deelname.

  • De organisatie voert een duidelijke registratie van de deelnemers, en rapporteert in het eindverslag aan de gemeente ten minste:

    • o

      Het aantal unieke deelnemers, uitgesplitst naar doelgroep (jeugd, volwassenen, ouderen).

    • o

      Het aantal verwijzingen, uitgesplitst per verwijzer.

  • De organisatie onderzoekt de mogelijkheden om andere, noodzakelijke middelen te verstrekken. Hierbij kan bijvoorbeeld worden gedacht een (medische) hulpmiddelen.

Budget

Reële prijs per activiteit

3. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers

Omschrijving activiteit

Hulp of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers waardoor minder zelfredzame inwoners zo zelfredzaam mogelijk kunnen wonen, leven en participeren. Voorbeelden:

  • Begeleiding of ondersteuning bij het vinden van werk

  • Begeleiding of ondersteuning bij het vinden van sociale contacten

  • Begeleiding of ondersteuning bij (financiële) administratie of beginnende schuldenproblematiek

  • Begeleiding of ondersteuning bij het inrichten van de dag

  • Initiatieven gericht op armoedebestrijding of schuldpreventie voor met name ZZP’ers

  • Begeleiding of ondersteuning op en onderweg

Voorwaarden

  • De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing.

  • De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner.

  • De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd. Indien nodig verwijst de aanbieder tijdige door naar meer passende aanbieders.

  • Indien evidence-based methodieken voor handen zijn, wordt hier zoveel mogelijk gebruik van gemaakt.

  • De aanbieder van begeleiding/ondersteuning aan asielgerechtigden heeft een goede samenwerkingsrelatie met landelijke organisaties (zoals het COA en de IND) en lokale aanbieders (zoals de toegangspartijen).

Budget

  • Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteuningsvragen.

  • De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

4. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

Onder deze activiteit valt onder meer het (kortdurend) advies en cliëntbegeleiding aan volwassenen.

Voorwaarden

  • De professional staat naast de inwoner, zoekt uit wat nodig is en moedigt de inwoner aan om zelf te teugels in handen te nemen en te zoeken naar een oplossing;

  • De hulp richt zich op inwoners met een combinatie van materiële en psychosociale problemen. In afstemming met de coördinator Sluitende Aanpak kan de hulp zich richten op juridische vraagstukken;

  • De aanvraag geeft een indicatie van:

    • o

      aantallen korte trajecten (tot 10 uur);

    • o

      aantallen middellange trajecten (tot 10 tot 25 uur);

    • o

      aantallen trajecten van meer 25 uur.

  • De organisatie geeft bij de verantwoording inzicht in de leefgebieden waar inwoners een hulpvraag op hebben en op de resultaten van de inzet.

Budget

De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

Volwassenen C3

Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

1. Vrij toegankelijke dagbesteding

Omschrijving activiteit

Dagbesteding voor minder zelfredzame inwoners

Voorwaarden

  • De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing.

  • Professionele inzet is aanvullend op vrijwillige inzet, bijvoorbeeld ten behoeve van coördinatie.

  • De dagbesteding wordt lokaal georganiseerd, tenzij er aantoonbare redenen zijn om dat niet te doen.

  • De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner.

  • De individuele voortgang wordt frequent gemonitord/geëvalueerd. De aanbieder zorgt voor tijdige doorverwijzing of toeleiding.

Budget

  • Reële prijs per activiteit/per inwoner

2.Een laagdrempelige inloop/opvang voor kwetsbare doelgroepen

Omschrijving activiteit

Een ontmoetingsmogelijkheid voor inwoners met (langdurige) psychische, psychiatrische en psychosociale problemen. De inloop is gericht op het structureren van dagelijkse bezigheden van gebruikers van de inloop.

Voorwaarden

  • Tijdens de inloop is een GGZ-professional aanwezig. Ter ondersteuning zijn vrijwilligers betrokken;

  • De inloop vindt tenminste 32 uur per week plaats gedurende het hele jaar;

  • De GGZ inloop heeft een calamiteitenprotocol om de veiligheid te waarborgen;

  • De professional monitort/evalueert frequent de individuele voortgang en zorgt indien nodig voor tijdige doorverwijzing of toeleiding;

  • Bij signalering wordt gewerkt met methodieken die aantoonbaar tot resultaten leiden.

Budget

Subsidiering wordt gedaan aan één aanbieder

Volwassenen C4

Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

  • a.

    Bemoeizorg

    De activiteit is gericht op de volwassen inwoners die benodigde zorg mijden.

    • De inspanningen ten behoeve van de zorgmijder richten zich op:

    • het verbeteren van de woon- en leefsituatie;

    • het voorkomen van maatschappelijke teloorgang;

    • het versterken van de signalering en het toeleiden naar passende ondersteuning.

  • b.

    Begeleiding Huiselijk geweld

    Hulpverleningstrajecten voor volwassenen en kinderen die met huiselijke geweld en kindermishandeling te maken hebben. De activiteit is gericht op het voorkomen van (herhaling van) huiselijk geweld en kindermishandeling.

Voorwaarden

Voor zowel bemoeizorg als voor begeleidingstrajecten bij huiselijk geweld/ ouderenmishandeling geldt dat:

  • de ondersteuning wordt ingezet met instemming van de coördinator Sluitende Aanpak;

  • de ondersteuning is gericht op het gehele systeem (één huishouden, één plan);

  • intensief wordt samengewerkt met het lokaal team Sluitende Aanpak en/of het lokaal team Huiselijk Geweld (de aanbieder van begeleidingstrajecten Huiselijk Geweld is een vaste deelnemer in het lokaal team Huiselijk Geweld).

  • in de verantwoording een onderscheid wordt gemaakt in trajectduur.

Budget

De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

7 Ouderen

Hoofddoel 4

 
 

Inwoners van 67 jaar en ouder blijven zo lang mogelijk zelfstandig thuis. 

De activiteiten geven uitvoering aan het actieplan Langer thuis in Lansingerland.

Onderdelen

Waar moet de inzet een bijdrage aan leveren?

  • A.

    Touwtjes zelf in handen

A1. Langer thuis algemeen

A2. Fit en gezond 

A3. Betrokkenheid en ertoe doen

A4. Wonen en woonomgeving

  • B.

    Op tijd erbij

B1. Voorkomen van sociaal isolement

B2. Ketenaanpak

  • C.

    Passende hulp en ondersteuning

C1. Laagdrempelige en integrale vraagverheldering

C2. Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

C3. Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

C4. Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

7.1 Touwtjes zelf in handen

Ouderen A1

Langer thuis algemeen

1. Informatiebijeenkomsten

Omschrijving activiteit

Groepsbijeenkomsten gericht op het bieden van informatie en advies over de thema’s uit het actieplan Langer thuis in Lansingerland

Voorwaarden

De activiteit geeft informatie over onderwerpen die bijdragen aan:

  • -

    Gezondheid, voeding & functiebehoud

  • -

    Digitaal & financieel fit

  • -

    Participatie & zelforganisatie

  • -

    Zingeving & eenzaamheid

  • -

    Geschikte woningen & nieuwe woonvormen

  • -

    Aantrekkelijke woonomgeving & veilige woonomgeving

We subsidiëren maximaal één bijeenkomst per maand.

De organisatie geeft aan hoe zij ouderen met een laag inkomen betrekken.

Budget

Subsidiëring op basis van een all-in prijs per bijeenkomst, waaraan de deelnemers een evenredig deel bijdragen.

Ouderen A2

Fit en gezond

Het betreft activiteiten in het kader van gezondheid & functiebehoud en financieel & digitaal fit

1. Cursussen en trainingen

Omschrijving activiteit

  • Cursussen en trainingen die zich richten op:

    • o

      Fysieke en mentale fitheid een gezonde leefstijl

    • o

      Functiebehoud/ valpreventie

    • o

      Financiële fitheid

    • o

      Digitale fitheid

Voorwaarden

  • Uit de aanvraag blijkt het minimale en maximale aantal deelnemers per bijeenkomst/cursus/training

  • De organisatie geeft aan hoe zij ouderen met een laag inkomen betrekken

  • We gaan uit van een bezettingsgraad van minimaal 80% per activiteit.

Budget

De kostprijs van (professionele) inzet, inclusief overhead en huisvesting, bepalen we op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

De deelnemers betalen een reële bijdrage.

2. Beweegactiviteiten buiten verenigingsverband

Omschrijving activiteit

Beweegactiviteiten in groepsverband voor inwoners die geen aansluiting vinden binnen het verenigingsleven. De activiteiten kunnen zowel in een locatie als in de buitenruimte plaatsvinden.

Voorwaarden

  • De activiteit wordt opgezet en uitgevoerd in samenwerking met één of meer niet-sportspecifieke organisaties, zoals Sport MEE, Welzijn Lansingerland, huisartsen, fysiotherapeuten of gezondheidscentra;

  • De activiteit staat onder deskundige begeleiding;

  • In geval van een situatie als een valincident is adequaat handelen gegarandeerd;

  • De activiteiten vinden minimaal één keer per week plaats;

  • De activiteiten vinden plaats in de gemeente Lansingerland;

  • De organisatie geeft aan hoe zij ouderen met een laag inkomen betrekken.

Budget

Deelnemers betalen een passende bijdrage.

Ouderen A3

Betrokkenheid en ertoe doen

1. Sociale activiteiten buiten verenigingsverband

Omschrijving activiteit

Sociale groepsactiviteiten voor inwoners die geen aansluiting vinden binnen het verenigingsleven.

2. Seniorproof maken van vrijetijdsactiviteiten

Omschrijving activiteit

Activiteiten gericht op de werving van deelnemers 67+ en/of aanpassingen gericht op het vergroten en behouden van de (sociale) toegankelijkheid van vrijetijdsactiviteiten voor 67+.

Voorwaarden

  • a.

    De activiteit geeft bekendheid aan en nodigt uit tot deelname aan vrijetijdsactiviteiten* door ouderen en/of

  • b.

    De activiteit vergroot en behoudt de toegankelijkheid van vrijetijdsactiviteiten* door ouderen

*Reguliere sportactiviteiten komen niet in aanmerking.

Budget

Een maximale bijdrage van € 500 in de kosten voor:

  • a.

    ledenwerving en/of

  • b.

    het vergroten en/of behouden van de toegankelijkheid van de activiteiten.

Let op! Voor de activiteit zelf is geen subsidie beschikbaar.

3. Activiteiten in het kader van zingeving

Omschrijving activiteit

Groepsactiviteiten gericht op het thema zingeving. We denken aan een serie van ongeveer vijf groepsgesprekken onder leiding van een gespreksleider.

Voorwaarden

De gesprekken bieden handvatten aan de deelnemers om de gespreksgroep zelfstandig voort te zetten.

Budget

De kostprijs van (professionele) inzet, inclusief overhead en huisvesting, bepalen we op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

De deelnemers betalen een reële bijdrage

4. Hulp door vrijwilligers

Omschrijving activiteit

De hulp biedt een lichte steun aan inwoner om zelfstandigheid te behouden of te versterken.

Ouderen A4

Wonen en woonomgeving

1. Ondersteuning bij zelforganisatie in de buurt

 

Omschrijving activiteit

Het ondersteunen /faciliteren / aanjagen van zelforganisatie in de wijk voor en door vitale ouderen.

Voorwaarden

Deze ondersteuning is bedoeld voor maximaal drie kleine inwonerinitiatieven: twee in Berkel Noord en één initiatief Bleiswijk centrum, als vervolg op de inwonerbijeenkomst Berkel Noord en Parelduiken in Bleiswijk.

Budget

De kostprijs voor de ondersteuning bepalen we op basis van de benodigde inzet van de professional. Daarnaast is een klein budget beschikbaar voor materiaalkosten.

7.2 Op tijd erbij!

Ouderen B1

Voorkomen van sociaal isolement

1. activiteiten ter bestrijding van eenzaamheid

 

Omschrijving activiteit

Groepsactiviteit gericht op het vergroten van het sociale netwerk en de bestrijding van eenzaamheid.

Voorwaarden

De activiteit richt zich specifiek op ouderen met een klein netwerk, die moeite hebben om aansluiting te vinden met leeftijdgenoten;

De activiteit staat onder leiding van een deskundige;

De activiteit is gebaseerd op een evidence-based methode;

Uit de aanvraag blijkt de minimale en maximale groepsgrootte van de activiteit.

Budget

De kostprijs voor de ondersteuning bepalen we op basis van de benodigde inzet van de professional.

Ouderen B2

Ketenaanpak

1. Coördinatie van de aanpak eenzaamheid

 

Omschrijving activiteit

Het coördineren en afstemmen van de lokale activiteiten rondom het thema eenzaamheid.

Voorwaarden

De organisatie geeft invulling aan de volgende activiteiten:

  • -

    Voortzetting van de Werkgroep Samen aan zet;

  • -

    Het onderhouden van de contacten met partners in de aanpak van eenzaamheid;

  • -

    Het initiëren/ aanjagen van nieuwe initiatieven;

  • -

    Het bijhouden van ontwikkelingen op het gebied van de aanpak eenzaamheid;

  • -

    Coördinatie van de invulling van de Week van de Eenzaamheid in Lansingerland.

Budget

Kostprijs op basis van de benodigde inzet.

2. Coördinatie van de Dementieketen Lansingerland

 

Omschrijving activiteit

Het coördineren en afstemmen van de activiteiten van de partners uit de Dementieketen Lansingerland.

Voorwaarden

De organisatie geeft invulling aan de volgende activiteiten:

  • -

    Voortzetting van de Stuurgroep en de projectgroep van de Dementieketen Lansingerland;

  • -

    Het onderhouden van contacten met partners in de keten, waaronder het organiseren van de jaarlijkse netwerkbijeenkomst;

  • -

    Het bijhouden van de ontwikkelingen op het gebied van dementie;

  • -

    Coördinatie van de invulling van Wereldalzheimerdag in Lansingerland.

Budget

Kostprijs op basis van de benodigde inzet.

7.3 Passende hulp en ondersteuning

Ouderen C1

Laagdrempelige en integrale vraagverheldering

1. Toegang

Omschrijving activiteit

De organisatie zorgt voor een laagdrempelige, integrale toegang waarin een vraagverheldering plaatsvindt en toeleiding naar een passende interventie.

De organisatie voert de volgende taken uit binnen deze activiteit:

  • Coördinatie

  • Uitvoering toegang: brede uitvraag en ondersteuningsplan

  • Informatie- en adviesfunctie

  • Communicatie

Voorwaarden

Toegang 67+ wordt uitgevoerd op basis van de met de gemeente overeengekomen werkwijze en afspraken.

Budget

Het budget wordt vastgesteld na afstemming met de aanvrager.

2. Onafhankelijke cliëntondersteuning

Omschrijving activiteit

Onafhankelijke cliëntondersteuning met informatie, advies en algemene ondersteuning die bijdraagt aan het versterken van de zelfredzaamheid en participatie en het verkrijgen van een zo integraal mogelijke dienstverlening op het gebied van maatschappelijke ondersteuning, preventieve zorg, zorg. Jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen (artikel 1.1.1 – 1 Wmo)

Voorwaarden

De organisatie profileert zich met onafhankelijke cliëntondersteuning voor een brede doelgroep.

De organisatie levert geen maatwerkbegeleiding.

Budget

De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

Ouderen C2

Laagdrempelige en/of kortdurende inzet

1. Begeleiding of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers

Omschrijving activiteit

Hulp of ondersteuning door geschoolde vrijwilligers waardoor minder zelfredzame inwoners zo zelfredzaam mogelijk kunnen wonen, leven en participeren. Voorbeelden:

  • Begeleiding of ondersteuning bij het vinden van sociale contacten.

  • Begeleiding of ondersteuning bij (financiële) administratie of beginnende schuldenproblematiek.

Voorwaarden

  • De vrijwilligers zijn deskundig, wat zich uit in recente en relevante scholing.

  • De aanbieder doet vooraf een lichte toets om na te gaan of dit passende ondersteuning is voor de inwoner.

  • De organisatie draagt zorg voor de monitoring van de individuele voortgang en zorgt indien nodig voor tijdige doorverwijzing of toeleiding.

  • De organisatie maakt zoveel mogelijk gebruik van evidence-based methodieken.

Budget

  • Verdeling vindt plaats op basis van het aantal verwachte ondersteunings-vragen.

  • De inzet van betaalde coördinator en de kosten voor overhead moeten in verhouding staan tot de aard van de activiteiten, het aantal bereikte inwoners en vrijwilligers.

2. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

Onder deze activiteit valt onder meer het (kortdurend) ouderenadvies en cliëntbegeleiding aan ouderen.

Voorwaarden

  • De professional staat naast de inwoner, zoekt uit wat nodig is en moedigt de inwoner aan om zelf te teugels in handen te nemen en te zoeken naar een oplossing;

  • De hulp richt zich op inwoners met een combinatie van materiële en psychosociale problemen;

  • De aanvraag geeft een indicatie van:

    • o

      aantallen korte trajecten (tot 10 uur);

    • o

      aantallen middellange trajecten (tot 10 tot 20 uur);

    • o

      aantallen trajecten van meer 20 uur.

  • De organisatie geeft bij de verantwoording inzicht in de leefgebieden waar inwoners een hulpvraag op hebben en op de resultaten van de inzet.

Budget

De uurprijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied en betreft maximaal € 85.

Ouderen C3

Doorlopende ondersteuning of een eenmalige interventie

1. Vrij toegankelijke dagbesteding

Omschrijving activiteit

Dagbesteding voor kwetsbare ouderen

Ouderen C4

Langdurige, gespecialiseerde of intensieve ondersteuning

1. Advies, begeleiding en ondersteuning door professionals

Omschrijving activiteit

  • a.

    Bemoeizorg

    De activiteit is gericht op ouderen die benodigde zorg mijden. De inspanningen ten behoeve van de zorgmijder richten zich op:

    • het verbeteren van de woon- en leefsituatie;

    • het voorkomen van maatschappelijke teloorgang;

    • het versterken van de signalering en het toeleiden naar passende ondersteuning.

  • b.

    Begeleiding Huiselijk geweld/ouderenmishandeling

    Hulpverleningstrajecten voor ouderen die met huiselijk geweld te maken hebben. De activiteit is gericht op het voorkomen van (herhaling van) huiselijk geweld en ouderenmishandeling.

Voorwaarden

Voor zowel bemoeizorg als voor begeleidingstrajecten bij huiselijk geweld/ ouderenmishandeling geldt dat:

  • de ondersteuning wordt ingezet met instemming van de coördinator Sluitende Aanpak;

  • de ondersteuning is gericht op het gehele systeem (één huishouden, één plan);

  • intensief wordt samengewerkt met het lokaal team Sluitende Aanpak en/of het lokaal team Huiselijk Geweld (de aanbieder van begeleidingstrajecten Huiselijk Geweld is een vaste deelnemer in het lokaal team Huiselijk Geweld).

  • In de verantwoording een onderscheid wordt gemaakt in trajectduur.

Budget

De prijs (inclusief overhead en huisvesting) wordt bepaald op basis van de benodigde deskundigheid in het betreffende vakgebied.

Ondertekening


Noot
1

Social return on investment staat voor het gebruikmaken van de rol van opdrachtgever door de gemeente om sociale doelstellingen te verwezenlijken, zoals het creëren van werkplekken voor (laagopgeleide) werklozen en leerlingen.