Regeling vervallen per 31-03-2023

Subsidieregeling Ondersteuning innovatieve bedrijven unmanned systems sector UMV (deelproject 2.1 EFRO project Unmanned Valley)

Geldend van 29-04-2022 t/m 30-03-2023

Intitulé

Subsidieregeling Ondersteuning innovatieve bedrijven unmanned systems sector UMV (deelproject 2.1 EFRO project Unmanned Valley)

De ‘Subsidieregeling Ondersteuning innovatieve bedrijven unmanned systems sector UMV’ is gebaseerd op de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018 (hierna: ASV 2018).

Waar geen aanvullende regels zijn gegeven, is de ASV 2018 onverkort van toepassing.

Burgemeester en wethouders van Katwijk;

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die direct leiden tot het uitvoeren van de deelprojecten zoals opgenomen in het EFRO-project ‘Fieldlab Unmanned Valley Valkenburg’, deelproject 2.1 Innovatie ondersteuning (AGVV art. 28), waar de gemeente Katwijk aan deelneemt;

deze activiteiten op termijn leiden tot een succesvol ecosysteem met bijbehorende infrastructuur, campus en fieldlab voor innovatie op het gebied van unmanned technologie, autonome systemen en sensoren;

het beoogde eindresultaat van de regeling bedrijven, onderzoeks- en kennisinstellingen en overheden in staat stelt om op Europees niveau voorop te blijven lopen op het gebied van innovatie in robotica en onbemande systemen;

een toevoeging van ca. 230 fte per eind 2023 aan de (kennisintensieve) werkgelegenheid van de gemeente Katwijk bewerkstelligt.

gelet op artikel 2, tweede lid en artikel 4 ASV 2018 besluiten vast te stellen de volgende regeling: ‘Subsidieregeling Ondersteuning innovatieve bedrijven unmanned systems sector UMV’.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling en bijlage wordt verstaan onder:

  • a.

    AGVV: Algemene Groepsvrijstellingsverordening, verordening (EU) nr. 651/2014 van de Commissie van 17 juni 2014 waarbij bepaalde categorieën steun op grond van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag met de interne markt verenigbaar worden verklaard (PbEU L 127), dan wel later daarvoor in de plaats tredende Europese regelgeving;

  • b.

    ASV 2018: de Algemene subsidieverordening gemeente Katwijk 2018;

  • c.

    Unmanned systems: Technologie en diensten die samenhangen met onbemande systemen (drones) en aanverwante technologieën als sensortechnologie, big data analysis, smart systems en security;

  • d.

    Startende onderneming: Een bedrijf dat jonger is dan 5 jaar en behoort tot het kleinbedrijf (minder dan 50 werknemers, een netto-jaaromzet van hoogstens € 10 miljoen of een balanstotaal kleiner of gelijk aan € 10 miljoen);

  • e.

    De-minimisverordening: verordening (EU) nr. 1407/2013 van de Commissie van 18 december 2013 betreffende de toepassing van de artikelen 107 en 108 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie op de-minimissteun (PbEU L 352).

Artikel 2 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen

Subsidie op grond van deze regeling kan worden verstrekt voor:

  • 1.

    innovatie, onderzoek en testen op het gebied van unmanned- en sensorbased systems.

  • 2.

    Innovatie-ondersteunende diensten zoals gedefinieerd in artikel 2 van de AGVV (definitie 95): het verschaffen van kantoorruimte, databanken, bibliotheken, marktonderzoek, laboratoria, diensten in verband met kwaliteitslabels, testen en certificatie met het oog op de ontwikkeling van doeltreffendere producten, procedés of diensten.

    Hierbij valt te denken aan het gebruik van faciliteiten zoals indoor en outdoor testruimte, vergaderruimte, trainingsruimte en kantoorruimte voor innovatieontwikkeling.

Artikel 3 Weigeringsgronden

Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 en 9 van de ASV 2018 kan de subsidie in de volgende gevallen geweigerd worden:

  • a)

    Indien een onderneming al subsidie heeft ontvangen op grond van deze regeling.

  • b)

    Subsidiabele activiteiten die zijn gestart voordat er een beschikking van de gemeente is ontvangen, kunnen niet voor subsidie in aanmerking komen.

  • c)

    Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht kan het college een aanvraag voor subsidie weigeren indien de activiteiten van de aanvrager niet of niet in overwegende mate gericht zijn op de unmanned systems sector (onbemande systemen (drones) en aanverwante technologieën als sensortechnologie, big data analysis, smart systems en security).

  • d)

    Indien het bedrijf niet het voornemen heeft de activiteiten op het voormalige Vliegkamp Valkenburg uit te voeren, blijkens het projectplan.

  • e)

    Indien niet aan de minimale vereisten van de volgende criteria wordt voldaan. Deze zijn uitgewerkt in bijlage 1 behorende bij deze regeling. Het gaat hierbij onder meer om de kwaliteit van de onderneming, impact die bereikt wordt middels de subsidie, professionaliteit van de implementatie en de mate van de aansluiting op het ecosysteem van Valkenburg.

Artikel 4 Doelgroep

Subsidie op grond van deze regeling wordt uitsluitend verstrekt aan startende ondernemingen, behorend tot de unmanned systems sector. Een onderneming kan slechts eenmaal in aanmerking komen voor een subsidie op grond van deze regeling.

Artikel 5 Procedurebepalingen

  • a) Een aanvraag om subsidie op grond van deze subsidieregeling dient door ons te zijn ontvangen uiterlijk 4 weken voor het begin van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd.

  • b) De subsidieperiode loopt van 1 mei 2021 tot 31 maart 2023. Aanvragen die na de sluitingsdatum binnenkomen, zullen niet meer in behandeling worden genomen.

  • c) Binnen 6 weken na de aanvraag, krijgt de indiener uitsluitsel over de aanvraag.

De projectplannen worden beoordeeld op kwaliteit van de onderneming en onderdeel van de unmanned systems sector, impact die bereikt wordt middels de subsidie, professionaliteit van de implementatie en mate van aansluiting op het lokale ecosysteem op Valkenburg (zie bijlage 1).

De inhoud van projectplannen dienen verder:

  • Aan te sluiten bij het ecosysteem van Unmanned Valley

  • Gerelateerd te zijn aan ontwikkeling van (drone)techniek of -diensten (bv softwareontwikkeling, inspectie met drones, etc.).

In bijlage 1 is een leidraad voor de uitwerking van het projectplan opgenomen.

Artikel 6 Berekening en betaling van de subsidie

De subsidie bedraagt maximaal 25.000,- euro voor innovatieve activiteiten genoemd in artikel 2 van deze regeling. De hoogte van de subsidie is afhankelijk van de kosten van de activiteiten beschreven in het projectplan (zie bijlage 1, deel II Minimaal verplichte inhoud projectplan).

In deze regeling is minimaal 25 procent cofinanciering vereist. Een getekende cofinancieringsverklaring is onderdeel van de aanvraag.

Het subsidiebedrag wordt in twee gelijke delen overgemaakt; binnen 4 weken na positieve beschikking wordt de subsidie verleend. Binnen 4 weken na goedkeuring van de eindrapportage vergezeld van een aanvraag tot subsidievaststelling wordt de subsidie vastgesteld. De eindrapportage omvat een inhoudelijke en financiële verantwoording over de besteding van de subsidie. De gemeente kan aan de hand van deze rapportage besluiten de subsidie niet vast stellen, het tweede deel van de subsidie aan te houden of niet te verstrekken of het eerste deel terug te vorderen.

Artikel 7 Subsidieplafond

Er kan niet meer subsidie worden verleend dan het budget toelaat, zijnde 300.000,- euro. Het beschikbare budget van de gemeente wordt verdeeld op basis van een tender binnen de in artikel 5 genoemde periode.

Artikel 8 Verdeling van het subsidieplafond

  • 1. Indien honorering van alle aanvragen die voor subsidie in aanmerking komen en die niet worden geweigerd op grond van artikel 8 of 9 van de ASV 2018 of artikel 2, 3 of 4 van deze regeling, zou leiden tot een overschrijding van het subsidieplafond, rangschikken wij de aanvragen op een prioriteitenlijst.

  • 2. De volgorde op deze lijst wordt in aflopend gewicht bepaald door de volgende criteria (zie voor een uitwerking hiervan bijlage 1):

    • a.

      Kwaliteit van het projectplan (25 punten)

    • b.

      Kwaliteit van de onderneming en positionering van de onderneming binnen de unmanned systems sector, zoals afzetmarkt, groei, concurrentiepositie (20 punten)

    • c.

      Aantal arbeidsplaatsen verwacht op einddatum subsidieregeling 30 juni 2023 (15 punten)

    • d.

      Impact die bereikt wordt middels de subsidie (15 punten)

    • e.

      Mate van aansluiting op het lokale ecosysteem op Valkenburg (15 punten)

    • f.

      Professionaliteit van de implementatie (10 punten)

  • 3. De aanvragen worden door ons gehonoreerd naar de volgorde op de prioriteitenlijst.

Artikel 9 De aanvraag

De subsidie kan worden aangevraagd door het invullen van het aanvraagformulier. Dit formulier is op te vragen bij de stichting Unmanned Valley (e-mail: info@unmannedvalley.nl). Het ingevulde formulier wordt samen met een projectplan met bijbehorende begroting ingediend waarin ze onder meer aangeven:

  • 1.

    Wat hun huidige werkzaamheden zijn;

  • 2.

    Korte en lange termijn doelen waarvoor ze ondersteuning nodig hebben en hoe ze dat gaan implementeren.

Het projectplan van aanpak bevat ten minste:

  • o

    Doelen en resultaten welke met die activiteiten worden nagestreefd en hoe de activiteiten daaraan bijdragen.

  • o

    Beschrijving van de huidige activiteiten.

  • o

    Beschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd met kostenoverzicht.

In bijlage 1 deel II Minimaal verplichte inhoud projectplan is een nadere uitwerking opgenomen van de onderwerpen die in het projectplan terug dienen te komen.

Alleen een compleet aanvraagformulier inclusief projectplan wordt in behandeling genomen.

Artikel 10 Slotbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op 1 mei 2021.

  • 2. Deze regeling vervalt op 31 maart 2023.

  • 3. De regeling wordt aangehaald als ‘Subsidieregeling Ondersteuning innovatieve bedrijven unmanned systems sector UMV’.

Ondertekening

Bijlage 1: Nadere uitwerking beoordelingscriteria en verplichte onderdelen projectplan

Behorende bij ‘Subsidieregeling Ondersteuning innovatieve bedrijven unmanned systems sector UMV’

Deze bijlage bestaat uit twee onderdelen:

  • I.

    Een nadere uitwerking van de criteria genoemd in artikel 5 en 8 uit de subsidieregeling

  • II.

    Minmaal verplichte inhoud projectplan

Deel I: Uitwerking criteria

De subsidieaanvragen beoordelen we op basis van een aantal criteria. Hierna is de uitwerking van deze criteria opgenomen:

  • a)

    Kwaliteit van het projectplan. Dit wordt bepaald door de volledigheid en kwaliteit van de uitwerking van de in deel II van deze regeling opgenomen projectplanonderdelen. De kwaliteit wordt bepaald door de consistentie van het plan en de mate van praktische uitvoerbaarheid en haalbaarheid van de activiteiten. De maximale score voor dit onderdeel is 25 punten.

  • b)

    Kwaliteit van de onderneming. We kijken hierbij naar de strategie van de onderneming, het aantal jaren en soort ervaring van het management, de positionering van de onderneming binnen de Unmanned systems sector, de concurrentiepositie en de verwachte groei. De maximale score voor dit onderdeel is 20 punten.

  • c)

    Aantal arbeidsplaatsen. We vragen in het projectplan hiervoor het huidige aantal FTE op te nemen en de prognose in FTE over 5 jaar. De maximale score voor dit onderdeel is 15 punten.

  • d)

    Impact die bereikt wordt middels de subsidie. De score voor dit onderdeel is maximaal 15 punten en deze bepalen we aan de hand van drie onderdelen uit het projectplan: De businesscase (bijlage 2), het onderdeel “meerwaarde” en het onderdeel “communicatie”

  • e)

    Mate van aansluiting op het lokale ecosysteem op Valkenburg. De score (maximaal 15 punten) op dit onderdeel bepalen we aan de hand van wat er in het projectplan onder “introductie” is vermeld en de mate van aanvulling op de bedrijven die reeds aanwezig zijn binnen het Unmanned Valley ecosysteem.

  • f)

    Professionaliteit van de implementatie. De professionaliteit bepalen we op basis van de uitwerking van de projectplanonderdelen “activiteiten” en “projectorganisatie”. De maximale score op dit punt is 10 punten.

In totaal zijn er maximaal 100 punten te verdienen. Indien projectplannen gelijkwaardig zijn, of de beoordelaars meer behoefte aan een toelichting hebben, bestaat de mogelijkheid dat we de aanvrager(s) vragen hun project te pitchen aan het management van Unmanned Valley.

Deel II: Minimaal verplichte inhoud projectplan

Minimaal verplichte inhoud Projectplan...............................................

Inhoudsopgave................................................................................

Introductie.......................................................................................

Context...........................................................................................

Aanleiding........................................................................................

Doelstelling......................................................................................

Meerwaarde.....................................................................................

Activiteiten.......................................................................................

Projectorganisatie.............................................................................

Administratieve organisatie................................................................

Communicatie..................................................................................

Wet- en regelgeving..........................................................................

Ruimtelijke ordening.........................................................................

Aansluiting bij programmadoelstellingen.............................................

Uitstraling........................................................................................

Bijlagen...........................................................................................

  • 1.

    kostenbegroting

  • 2.

    businesscase

  • 3.

    verklaring als bedoeld in de de-minimisverordening (de-minimisverklaring)

Introductie

Geef een korte introductie van uw organisatie. Denk daarbij aan zaken als activiteiten, financiële omvang, aantal werknemers, rechtsvorm, het management etc.

Context

Beschrijf de context van uw organisatie.

Aanleiding

Beschrijf de aanleiding van het project.

Doelstelling

Beschrijf de doelstelling(en) van het project.

Meerwaarde

Beschrijf de meerwaarde van het product of service. Ga o.a. in op de behoefte vanuit de markt en de meerwaarde ten opzichte van bestaande producten en services. Onderbouw deze meerwaarde zo nodig door middel van onderzoek- en haalbaarheidsstudies. In dit projectplan dient in ieder geval een omgevingsanalyse opgenomen te worden van het project t.o.v. vergelijkbare ontwikkelingen. Ook dient in het projectplan een score op economisch effect van het project te worden opgenomen.

Activiteiten

Beschrijf:

  • welke projectactiviteiten worden uitgevoerd;

  • wat deze activiteiten opleveren in termen van (deel)resultaten;

  • wie verantwoordelijk is voor de uitvoering en het resultaat;

  • waar en wanneer deze activiteiten worden uitgevoerd (locatie en fasering);

  • hoeveel de projectactiviteiten kosten.

Een kostenbegroting met toelichting dient als separate bijlage bij het subsidieaanvraagformulier te worden meegezonden (het format hiervoor is onderdeel van het aanvraagformulier).

Projectorganisatie

Geef een beknopte beschrijving van de projectorganisatie (structuur, functionarissen, overlegvormen etc.).

Administratieve organisatie

Geef een beknopte beschrijving van de administratieve organisatie.

Besteed hierbij minimaal aandacht aan de wijze waarop de projectadministratie wordt ingericht en hoe de financiën worden geregeld.

Communicatie

Geef een beknopte beschrijving van de voorgenomen communicatieactiviteiten en –uitingen.

Houd hierbij rekening met de vereisten ten aanzien van voorlichting en publiciteit.

Wet- en regelgeving

Geef aan of er toestemming van de overheid nodig is inzake bijvoorbeeld het milieu. Indien deze benodigd is geef aan wat de actuele status hiervan is en indien van toepassing wanneer u verwacht dat deze toestemming verleend zal worden. (Vermeld altijd of de Vogel- en Habitatrichtlijn, de

Kaderrichtlijn Water, de Kaderrichtlijn Afval of een Milieu Effect Rapportage van toepassing is)

Ruimtelijke ordening

Geef aan of er toestemming van de overheid nodig is inzake ruimtelijke ordening. Indien deze benodigd is geef aan wat de actuele status hiervan is en indien van toepassing wanneer u verwacht dat deze toestemming verleend zal worden.

Aansluiting bij programmadoelstellingen

Geef aan hoe het project aansluit bij de doelstellingen van de innovatiesubsidie.

Vermeld het aantal arbeidsplaatsen dat eind 2023 en eind 2028 zullen zijn gecreëerd.

Uitstraling

Geef aan op welke wijze het project ten goede komt aan de gemeente Katwijk en omgeving.

Bijlagen

  • 1.

    kostenbegroting (is onderdeel van het aanvraagformulier)

    Geef per kostensoort (personeel, kosten derden, huur, afschrijvingen, etc.) per jaar een specificatie waaruit blijkt voor welke activiteit(en) de kosten gemaakt worden.

    Indien er loonkosten aan het project worden toegerekend, dient een onderbouwing van het uurtarief / de uurtarieven te worden gegeven. Indien indirecte kosten (overhead) onderdeel zijn van het uurtarief dient deze component toegelicht te worden middels een berekening en motivatie waaruit blijkt dat dit project gerelateerde kosten zijn.

    In deze regeling is 25 procent cofinanciering vereist. Indien u in aanmerking wilt komen voor het maximale bedrag aan subsidie van 25.000 euro zal de kostenbegroting minimaal 31.250 euro dienen te bedragen.

  • 2.

    businesscase

    In de bijlage met businesscase zien we graag de volgende elementen terug:

    • Wat zijn de omzet en marge vooruitzichten na afloop van de subsidie?

    • In welke markt gaat het ontwikkelde product verkocht worden? Hoe groot is die markt, wat zijn de groeicijfers? Kan een marktvraag en concrete interesse worden aangetoond?

    • Kan de marktkennis aangetoond worden?

    • Wie opereren er nog meer op de doelmarkt? Concurrerende producten, prijsstellingen en de voor- en nadelen t.o.v. het te ontwikkelen product.

    • Wie gaat de producten naar de markt brengen? Wat voor omzet hebben zij in het verleden in deze markt behaald? Zijn er voorafgaand strategische partnerschappen nodig om het product naar de markt te brengen?

    • Hoe vernieuwend is de gekozen aanpak?

    • Wat zijn de commerciële risico’s en externe factoren? Wat is de aanpak om deze te hanteren?

    • Hoe ziet de groei van omzet en aantal medewerkers eruit?

    • Hoe is het Intellectueel Eigendom geregeld?

    • Heeft uw organisatie voldoende financiële draagkracht om ná uitvoering van het project de businesscase te realiseren?

  • 3.

    Verklaring als bedoeld in de de-minimisverordening (de-minimisverklaring)

    Zie aanvraagformulier.