Beleidsnota Evenementen Gemeente Tholen 2009

Geldend van 01-10-2009 t/m heden

Intitulé

Beleidsnota Evenementen Gemeente Tholen 2009

Samenvatting

Evenementen zijn goede promotie voor de gemeente Tholen en dragen bij aan de leefbaarheid van kernen. Evenementen kunnen echter ook zorgen voor overlast. De laatste jaren is er sprake van een toename van het aantal evenementen binnen de gemeente Tholen.

Deze nota is een leidraad voor een goed evenementenklimaat binnen de gemeente Tholen. Hiervoor is een aantal uitgangspunten opgesteld:

  • Stimulering van initiatieven van gemeentelijke niet-commerciële organisaties

  • Waarborging van de openbare orde en veiligheid

  • Vereenvoudiging van regelgeving (deregulering)

Aan de hand van deze uitgangspunten voor evenementen is een aantal beleidskeuzes gemaakt:

  • Er wordt een onderscheid gemaakt in meldings- en vergunningsplichtige evenementen. Aan de hand van het te produceren geluidsvolume, de duur, de tijden en het aantal bezoekers wordt aan het evenement een kwalificatie toegekend:

    Kenmerken evenement

    Meldingsplichtig

    Vergunningsplichtig

    Aantal bezoekers

    0 t/m 49

    50 of meer

    Tijden

    08:00 - 23:00

    08:00 - 01

    Muziek en versterkt geluid

    09:00 - 21

    09:00 - 24:00

    Verkeersmaatregelen nodig

    Geen verkeersmaatregelen nodig

    Verkeersmaatregelen nodig

    Belemmering van hulpdiensten

    Geen belemmering

    Belemmering

    Parkeren bezoekers

    Mogelijk binnen bestaande parkeergelegenheden

    Niet mogelijk binnen bestaande parkeergelegenheden

    Geluidsoverlast

    Maximaal 65 dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel

    Meer dan 65 dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel

    Zwerfvuil

    Geen

    Risico op zwerfvuil

    Gebruik dieren

    Niet

    Wel

    Stank

    Geen risico op stankoverlast

    Risico op stankoverlast

    Vuurwerk

    Geen

    Vuurwerk

    Duur

    1 dag

    Meerdere dagen

  • Meldingsplichtige evenementen zijn niet regelvrij, er gelden algemene en zo nodig aanvullende regels voor;

  • Per evenement wordt een balans gezocht tussen het voor het evenement benodigde (muziek)geluidsvolume (in dB(A) en de overlast voor omwonenden;

  • Omdat de duur van een evenement bepalend is voor de mate van overlast die men ervaart, mogen evenementen maximaal drie dagen achtereen plaatsvinden;

  • Op dezelfde locatie mag na een evenement 3 weken geen ander evenement worden georganiseerd;

  • De administratieve lasten op het gebied van aanvraagformulieren, vergunningen en voorschriften worden waar mogelijk verminderd.

Hoofdstuk 1. Aanleiding, doelstelling en probleemstelling

1.1 Aanleiding: toename evenementen binnen de gemeente Tholen

In de gemeente Tholen worden allerlei activiteiten georganiseerd die onder de noemer evenement geschaard kunnen worden. Tijdens deze evenementen kan overlast ontstaan voor derden, of kan de veiligheid worden aangetast door bijvoorbeeld het veranderen van een verkeersituatie. Om ervoor te zorgen dat deze en andere belangen niet worden geschaad, is in het kader van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning nodig.

De laatste jaren worden steeds meer en steeds grotere evenementen georganiseerd. Tegelijkertijd streeft de gemeente Tholen ernaar om de administratieve lasten voor de inwoners waar mogelijk te verminderen. Daarom wordt bezien of er voor bepaalde kleinere evenementen een administratieve lastenverlichting kan worden bewerkstelligd.

Doelstelling

Het doel van het evenementenbeleid is het ontwikkelen van een methode om de juiste regels voor het juiste evenement te kunnen bepalen.

Daarnaast moet een heldere werkwijze worden geschetst met daarin procedures, voorschriften en bepalingen over controle en handhaving. Uitgangspunten hierbij zijn:

  • 1.

    Evenementen kunnen een bijdrage leveren aan de leefbaarheid van de kernen en de toeristische uitstraling van de gemeente Tholen.

  • 2.

    Bij het organiseren van evenementen is het belangrijk de openbare orde en de veiligheid te waarborgen en overlast te beperken.

  • 3.

    Het huidige niveau in aantal evenementen is het uitgangspunt, mits voldoende gespreid in tijd en locatie.

  • 4.

    Het organiseren van evenementen laat de gemeente Tholen primair over aan particulier initiatief. Daarom vereenvoudigt de gemeente waar mogelijk de regelgeving voor evenementen.

  • 5.

    Communicatie met organisatoren staat voorop, vooral in de voorbereiding en bij de controle.

1.2 Probleemstelling

Welke regels moeten worden gesteld om te komen tot een regeling die de belangen van inwoners en de gemeente waarborgt, zonder de organisatoren met overbodige administratieve lasten te belasten. Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet een antwoord worden gevonden op de volgende (sub)vragen:

  • Welke regels zijn er?

  • Welke belangen zijn er?

  • Welke administratieve lasten zijn er?

Hoofdstuk 2 Situatie op Tholen

De regels

Eind 2008 zijn de regels uit de APV aangepast door de gemeenteraad. De regels omtrent evenementen zijn opgenomen in artikel 2:24 en 2:25 van de APV.

Afdeling 7- EVENEMENTEN

Artikel 2.24 - Begripsbepaling

  • 1. In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 van deze verordening;

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:39 van deze verordening.

  • 2. Onder evenement wordt mede verstaan:

    • a.

      een herdenkingsplechtigheid;

    • b.

      een braderie;

    • c.

      een optocht, niet zijnde een betoging als bedoeld in artikel 2:3 van deze verordening, op de weg;

    • d.

      een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg;

    • e.

      een klein evenement.

  • 3. Onder klein evenement wordt in ieder geval verstaan een straatfeest of buurtbarbecue op een dag, of andere door de burgemeester aan te wijzen kleine evenementen.

Artikel 2.25 - Evenement

  • 1. Het is verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.

  • 2. Geen vergunning is vereist voor een klein evenement, indien:

    • a.

      het aantal aanwezigen niet meer bedraagt dan het door de burgemeester vastgestelde aantal personen;

    • b.

      het evenement tussen de aangewezen tijdstippen plaatsvindt;

    • c.

      geen muziek ten gehore wordt gebracht voor of na de door de burgemeester aangewezen tijdstippen;

    • d.

      het evenement niet plaatsvindt op de rijbaan, (brom)fietspad of parkeerplaats of anderszins een belemmering vormt voor het verkeer en de hulpdiensten;

    • e.

      slechts kleine objecten worden geplaatst met een oppervlakte van minder dan 10 m2 per object;

    • f.

      er een organisator is;

    • g.

      de organisator binnen een door de burgemeester vast te stellen aantal werkdagen voorafgaand aan het evenement daarvan melding heeft gedaan aan de burgemeester.

  • 3. De burgemeester kan binnen de door hem bepaalde termijn na ontvangst van de melding besluiten het organiseren van een evenement als bedoeld in het tweede lid te verbieden, indien daardoor de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt.

  • 4. Het verbod van het eerste lid geldt niet voor een wedstrijd op of aan de weg, voor zover in het geregeld onderwerp wordt voorzien door artikel 10 juncto 148, van de Wegenverkeerswet 1994.

Artikel 2.26 - Ordeverstoring

Het is verboden bij een evenement de orde te verstoren.

Hoofdstuk 3 Uitwerking kaders uit artikelen 2:24 en 2:25 APV

De kaders die de gemeenteraad heeft gesteld moeten worden uitgewerkt tot een concreet, duidelijk beleid aan de hand waarvan beslissingen kunnen worden genomen.

3.1 Begripsbepalingen (Wat is een evenement?)

In de APV is een evenement als volgt gedefinieerd:

Artikel 2.24 - Begripsbepaling

  • 1. In deze afdeling wordt onder evenement verstaan elke voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak, met uitzondering van:

    • a.

      bioscoopvoorstellingen;

    • b.

      markten als bedoeld in artikel 160, eerste lid, onder h, van de Gemeentewet en artikel 5:22 (snuffelmarkten) van deze verordening;

    • c.

      kansspelen als bedoeld in de Wet op de kansspelen;

    • d.

      het in een inrichting in de zin van de Drank en Horecawet gelegenheid geven tot dansen;

    • e.

      betogingen, samenkomsten en vergaderingen als bedoeld in de Wet openbare manifestaties;

    • f.

      activiteiten als bedoeld in artikel 2:39 (speelgelegenheden)van deze verordening.

  • De wijze waarop dit artikel is geformuleerd maakt dat alle voor het publiek toegankelijke activiteiten ter vermaak onder de noemer evenement vallen. Met uitzondering van de 6 bovengenoemde activiteiten. Echter, wanneer na het invullen van de beslisboom (bijlage 1) blijkt dat het evenement meldingsplichtig is, hoeven de organisatoren GEEN vergunning aan te vragen. Organisatoren van kleine evenementen als bedoeld in artikel 2:25, lid 2, hoeven enkel melding te doen van het evenement. Wel dienen zij zich te houden aan de algemene voorschriften die gesteld worden voor het houden van een evenement. Deze kunnen bij de gemeente worden opgevraagd en worden verstrekt bij het meldingsformulier.

Artikel 2:25 - Evenement

Het eerste lid is een algemene vergunningplicht. Deze vergunning moet door de organisator worden aangevraagd. Bij het beoordelen van een aanvraag wordt gekeken of de vergunning al dan niet geweigerd moet worden aan de hand van de in artikel 1:8 APV genoemde criteria:

  • 1.

    Openbare orde;

  • 2.

    Openbare Veiligheid;

  • 3.

    Volksgezondheid;

  • 4.

    Bescherming van het milieu

In het tweede lid van artikel 2:25 APV is bepaald dat voor kleinere evenementen de vergunningplicht niet geldt, mits aan een aantal voorwaarden is voldaan. Deze worden genoemd in onderdelen a t/m g. Voor deze categorie geldt in dat geval een meldingsplicht.

Onderdeel a:

Het aantal bezoekers is een criterium waarmee met enige terughoudendheid moet worden omgesprongen. In gevallen waarin dat nodig is, moet van de beleidsregel kunnen worden afgeweken en kunnen worden volstaan bij een meldingsplicht. De vraag is bij welk aantal bezoekers de veiligheid, de gezondheid, het milieu en de openbare orde worden aangetast. Bij het ene evenement is dat bij 50 mensen, maar bij het andere evenement bij 75. Deze beoordeling wordt door de burgemeester gemaakt.

Hier zijn geen kengetallen voor. Er is een inschatting gemaakt bij welk aantal bezoekers één van de vier belangen in het gedrang komt. In dit geval is dit veiligheid. Vanuit brandveiligheidsoogpunt moest in het verleden een gebruiksvergunning worden aangevraagd wanneer men meer dan 49 personen op een locatie herbergde. Deze vergunning is tegenwoordig vervangen door een meldingsplicht. De maatregelen die men moet treffen zijn echter nog steeds vereist. Dit geeft aan dat er bij meer dan 49 bezoekers extra maatregelen getroffen moeten worden om de veiligheid te garanderen. Het moeten treffen van extra veiligheidsmaatregelen is een indicatie van een grens tussen een klein en een groter evenement. Het is echter mogelijk dat door andere omstandigheden een evenement met meer dan 49 bezoekers geen gevaar voor de veiligheid zal oproepen en andersom.

Een voorbeeld is een evenement dat niet op 1 plaats wordt gehouden. Daar is minder brandgevaar of gevaar dat er iets op 1 locatie gebeurt omdat er veel mensen tegelijkertijd aanwezig zijn.

Bij evenementen met meer dan 49 personen wordt door de burgemeester per geval besloten of een vergunning benodigd is of niet.

Onderdeel b:

Om 23:00 wordt de nachtrust geacht te beginnen. Bij evenementen die tot later dan 23:00 duren is een vergunning benodigd.

Onderdeel c:

Om 21:00 wordt de avondrust geacht te beginnen. Om dezelfde reden is collecteren en venten na 21 verboden. Indien een evenement tot 21:00 muziek of versterkt geluid ten gehore brengt, maar erna niet meer en de maximale geluidsbelasting op de dichtstbijzijnde gevel is maximaal 65 dB(A), dan kan worden volstaan met een melding.

Onderdeel d:

Evenementen op de rijbaan kunnen zorgen voor gevaarzetting. Dit hoeft echter niet altijd het geval te zijn. Op het moment dat de verkeerssituatie hetzelfde blijft als normaal, is er geen sprake van extra gevaarzetting door het evenement. Op het moment dat er verkeersmaatregelen getroffen moeten worden die de verkeerssituatie veranderen, zoals het afsluiten van doorgaande wegen of 1-•et plaatsen van gevaarlijke voorwerpen op de weg, moeten deze maatregelen worden getoetst en door het college worden doorgevoerd. Op het trottoir moet minimaal 1,50 meter doorloopruimte voor voetgangers beschikbaar zijn.

Onderdeel e:

Het plaatsen van grote voorwerpen is vaak in strijd met welstand en zorgt voor overlast. Bij voorwerpen van minder dan 10 m2 wordt dit geacht niet het geval te zijn. Wanneer enkel voorwerpen van minder dan 10 m2 worden neergezet, waarbij geen gevaarzetting voor het verkeer in het leven wordt geroepen kan worden volstaan met een melding.

Onderdeel f:

Zowel de gemeente als derden moeten iemand kunnen aanspreken die verantwoordelijk is voor het evenement. Dit kan zowel een natuurlijk als een rechtspersoon zijn.

Onderdeel g:

De gemeente heeft er belang bij om tijdig op de hoogte te zijn van een initiatief dat zich afspeelt in de buitenlucht. Dit initiatief moet beoordeeld kunnen worden. Meldingsplichtige evenementen dienen tenminste 5 werkdagen voordat het evenement wordt gehouden aan de burgemeester te worden gemeld.

Het derde lid biedt de burgemeester de mogelijkheid om evenementen te verbieden. Er kan aanleiding zijn om het organiseren van een klein evenement te verbieden. Dit is alleen mogelijk, als de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komt. De criteria van de Dienstenrichtlijn zijn namelijk van toepassing op een melding, omdat de Dienstenrichtlijn een melding beschouwt als een vergunning

3.2 Kwalificering meldingsplichtig evenement

Via onderstaand schema kunnen evenementen worden gekwalificeerd. Indien gewenst kunnen de criteria beperkt worden tot de eerder genoemde duurt volume, tijden en aantallen bezoekers.

Kenmerken evenement

Meldingsplichtig

Vergunningsplichtig

Aantal bezoekers

0 t/m 49

50 of meer

Tijden

08:00 - 23:00

08:00 - 01:00

Muziek en versterkt geluid

09:00 - 21:00

09:00 - 24:00

Verkeersmaatregelen nodig

Geen verkeersmaatregelen nodig

Verkeersmaatregelen nodig

Belemmering van hulpdiensten

Geen belemmering

Belemmering

Parkeren bezoekers

Mogelijk binnen bestaande parkeergelegenheden

Niet mogelijk binnen bestaande parkeergelegenheden

Geluidsoverlast

Maximaal 65 dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel

Meer dan 65 dB(A) op de dichtstbijzijnde gevel

Zwerfvuil

Geen

Risico o zwerfvuil

Gebruik dieren

Niet

Wel

Stank

Geen risico op stankoverlast

Risico op stankoverlast

Vuurwerk

Geen

Vuurwerk

Duur

1 dag

Meerdere dagen

3.3 Algemene uitgangspunten vergunningsplichtige evenementen

Er gelden algemene uitgangspunten voor evenementen, zoals:

  • Een minimum rustperiode tussen twee grote evenementen van drie weken op één locatie. De frequentie, niet slechts de intensiteit, van het aantal evenementen blijkt van grote invloed te zijn op de ervaren hinder;

  • Een verbod voor het organiseren van een groot evenement, als in een andere kern ook een groot evenement plaatsvindt. De beschikbare hulpdiensten zijn van dien omvang dat de openbare orde en (brand)veiligheid niet op meerdere locaties tegelijk kan worden gegarandeerd naast de reguliere ordehandhaving. Daarom is besloten slechts 1 groot evenement tegelijk toe te staan.

  • De maximale duur van een evenement van 3 dagen;

3.4 Aanmelden voor evenementenkalender

In verband met de inzet van politie en de planning van evenementen, worden jaarlijks in oktober de gegevens verzameld voor het daarop volgende jaar. Evenementen die dan aangemeld zijn worden op de kalender geplaatst en ingepland. In september wordt geëvalueerd of dit proces goed is verlopen. Een evenement dient zo vroeg mogelijk op de evenementenkalender geplaatst te worden, zodat de gemeente de mogelijke gevolgen in kaart kan brengen. Vooral voor de wat grotere evenementen is dit van belang. De jaarlijks terugkerende evenementen hebben voorrang op basis van de zogenaamde anciënniteit. Dat betekent dat zij voor die periode "verworven rechten" hebben.

3.5 Het aanvragen van een evenementenvergunning.

Er gelden regels voor de termijn waarbinnen aanvragen voor een evenement moeten zijn ingediend. De regel in de gemeente Tholen is 8 weken voordat het evenement plaatsvindt. Voor een evenementenvergunning dienen leges te worden betaald. Bij jaarlijks terugkerende evenementen waarbij de situatie ongewijzigd is gebleven, kan worden volstaan met het invullen van het voorblad.

3.6 Algemene en bijzondere regels bij evenementen

Algemene regels

Bij het houden van evenementen, zowel bij de kleinere vergunningvrije evenementen als de vergunningsplichtige evenementen gelden altijd een aantal algemene regels.

Algemene regels bij evenementen

  • 1.

    Maatregelen dienen te worden getroffen zodat hulpverlenende voertuigen van de brandweer, de politie en/of ambulances te allen tijde vrije doorgang hebben. Hierbij dient een vrije ruimte in acht te worden genomen van 3,50 meter breed en 4,20 meter hoog;

  • 2.

    Er moet voor gezorgd worden dat het parkeren van de auto's geen problemen veroorzaakt. Op- en afritten dienen vrij gehouden te worden;

  • 3.

    Voor het plaatsen van kramen en attractiestands mag geen verharding worden opgebroken;

  • 4.

    Er dient een EHBO post met gekwalificeerde bemensing aanwezig te zijn;

  • 5.

    Op het traject of de locatie dienen borden te worden geplaatst die verwijzen naar de EHBO-post;

  • 6.

    Er moeten voldoende sanitaire voorzieningen beschikbaar zijn voor de bezoekers;

  • 7.

    De in gebruik genomen openbare plaatsen dienen na afloop van afval gereinigd te worden; bij niet nakoming van dit voorschrift zullen de schoonmaakkosten op de organisator worden verhaald;

  • 8.

    Bij het gebruik van een geluidsinstallatie dient deze zodanig te worden afgesteld dat omwonenden daarvan geen hinder ondervinden. De geluidsbelasting op de gevel van het dichtstbijzijnde geluidgevoelige object mag bij kleine, meldingsplichtige evenementen maximaal 65dba zijn. Bij vergunningsplichtige evenementen mag deze belasting maximaal 75 dB(A) zijn, tenzij in de vergunning toestemming wordt gegeven voor een hoger volume;

  • 9.

    Alcoholische dranken mogen niet vanuit de kramen worden verkocht dan wel als prijs aan het publiek worden verstrekt, tenzij daarvoor door de gemeente vergunning is afgegeven;

  • 10.

    De organisatoren dienen in het bezit te zijn van eventuele andere benodigde vergunningen op het gebied van (brand)veiligheid of melding te hebben gedaan van het evenement. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer J.M. Steijn, te bereiken onder telefoonnummer (0166) 668301;

  • 11.

    Bevelen of aanwijzingen van de politie, gegeven in het belang van de openbare orde of de verkeersveiligheid, dienen stipt en onverwijld te worden opgevolgd;

  • 12.

    De organisator en deelnemers aan het evenement zijn verplicht de redelijkerwijs mogelijke maatregelen te nemen ten einde te voorkomen dat de gemeente Tholen, dan wel derden ten gevolge van het gebruik maken van de vergunning schade lijden;

  • 13.

    Indien zich voor en/of na het evenement dranghekken op de openbare weg bevinden, dienen deze gebundeld en onlosmakelijk aan elkaar verbonden te zijn;

  • 14.

    Indien er gebruik wordt gemaakt van elektriciteitskabels c.q. waterleidingen, dienen deze zodanig te zijn afgeschermd, dat deze geen gevaar kunnen opleveren voor voetgangers;

  • 15.

    Op het wegdek mogen geen strepen of andere tekens met kalk, verf of dergelijke worden aangebracht;

  • 16.

    Het is niet toegestaan in de nabijheid van kerken gebruik te maken van een geluidsinstallatie gedurende de tijden dat in deze kerken diensten plaatsvinden.

Daarnaast kan de burgemeester in de vergunning nadere regels stellen met betrekking tot een aantal zaken:

  • In het belang van de zedelijkheid en/of gezondheid tijdens evenementen,

  • Op grond van de wegenverkeerswetgeving geldt een specifieke procedure ingeval van verkeersmaatregelen moeten worden genomen. Burgemeester en wethouders nemen hiervoor een verkeersbesluit dat wordt gepubliceerd om belanghebbenden en bewoners op de hoogte te brengen van verkeersmaatregelen;

  • Teneinde de veiligheid tijdens een evenement te waarborgen kan de burgemeester eisen stellen aan het aantal toezichthouders en/of beveiligers;

  • De burgemeester kan algemene en specifieke brandveiligheidseisen stellen;

3.6 Controle, toezicht en handhaving

  • Handhaving van overtredingen gebeurt zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk;

  • Bij bestuursrechtelijke handhaving geldt per soort overtreding een specifieke handhavingsactie. Indien nodig wordt spoedeisende bestuursdwang toegepast, wat kan leiden tot geheel of gedeeltelijke stillegging van een evenement;

  • Bij het toezicht en de handhaving op evenementen met verstrekt geluid. wordt uitgegaan van en gewerkt met het bronvolume. De afdeling vergunningverlening en handhaving geeft in de vergunning een maximaal bronvolume. Dit bronvolume kan tijdens het inregelen van de apparatuur nog worden aangepast indien blijkt dat het volume tot te grote hinder voor de omgeving zal leiden. De versterker wordt indien nodig na het inregelen verzegeld door de toezichthouder.

Ondertekening

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Tholen d.d. 14 juli 2009.

de secretaris,

w.g. S. Nieuwkoop

de burgemeester

w.g. W. Nuis

Bijlage 1 Beslisboom vergunnings- of meldingsplicht

afbeelding binnen de regeling