Regeling vervallen per 24-12-2022

Reglement van Orde Referendumcommissie Provincie Limburg 2022

Geldend van 16-04-2022 t/m 23-12-2022

Intitulé

Reglement van Orde Referendumcommissie Provincie Limburg 2022

Provinciale Staten van Limburg;

Gezien het voorstel van het Presidium van 25 maart 2022;

besluiten:

Het Reglement van Orde Referendumcommissie Provincie Limburg 2022 vast te stellen waarbij tegelijkertijd het Reglement van Orde Referendumcommissie Provincie Limburg 2021 wordt ingetrokken.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    referendumverordening / de verordening: Referendumverordening Provincie Limburg 2020;

  • b.

    referendum: volksstemming waarbij kiesgerechtigden zich uitspreken over een besluit van Provinciale Staten als bedoeld in de Referendumverordening provincie Limburg 2020;

  • c.

    commissie: de referendumcommissie ingesteld op grond van artikel 81 van de Provinciewet juncto artikel 9 van de Referendumverordening provincie Limburg 2020;

  • d.

    voorzitter: de voorzitter van de referendumcommissie of diens vervanger;

  • e.

    lid: een lid van de referendumcommissie;

  • f.

    griffier: de griffier van Provinciale Staten van Limburg;

  • g.

    commissiegriffier: een of meerdere door de griffier aan te wijzen functionarissen die de commissie als zodanig ondersteunen;

  • h.

    Staten: Provinciale Staten van Limburg.

Artikel 2 Taken en bevoegdheden commissie

  • 1. De referendumcommissie heeft de bevoegdheid te beslissen over:

    • de vraag of sprake is van een besluit dat voldoet aan het bepaalde in artikel 2 en 3 van de verordening;

    • het houden van een referendum, waaronder het bepalen van de geldigheid van het inleidend en het definitief verzoek. Deze bevoegdheid laat onverlet dat Provinciale Staten in voorkomend geval met toepassing van artikel 7, eerste lid van de verordening kunnen besluiten om geen referendum te houden.

  • 2. De referendumcommissie heeft tot taak

    • a.

      Provinciale Staten te adviseren over:

      • stemprocedure en de datum van het te houden referendum;

      • de stembiljetten;

      • de verstrekking van het budget ten behoeve van het referendum;

    • b.

      toezicht te houden op:

      • de uitvoering van deze verordening;

      • het objectieve of neutrale karakter van de door de provincie te verstrekken voorlichting over het referendum;

    • c.

      klachten te behandelen in het kader van de toezichttaak, genoemd onder b van dit artikel.

    • d.

      binnen 6 maanden na de dag waarop het referendum wordt gehouden dan wel binnen 6 maanden nadat duidelijk is dat er geen referendum plaatsvindt, een evaluatie uit te brengen over het referendumproces.

  • 3. De referendumcommissie kan op eigen initiatief advies uitbrengen over aanpassingen van de verordening, over de bij referenda en referendumverzoeken te volgen procedure en over alle overige zaken die het referendum betreffen en die zij van belang acht.

  • 4. De referendumcommissie vergadert in het openbaar.

  • 5. De adviezen en besluiten van de referendumcommissie zijn openbaar.

  • 6. Stukken waarop door de commissie geheimhouding is opgelegd, kunnen door Provinciale Staten, onder inachtneming van deze geheimhouding worden ingezien.

  • 7. De referendumcommissie brengt binnen 6 maanden na de dag waarop het referendum wordt gehouden dan wel binnen 6 maanden nadat duidelijk is dat er geen referendum plaatsvindt, een evaluatie uit over het referendumproces.

Artikel 3 De voorzitter

  • 1. De voorzitter is belast met:

    • a.

      het tijdig bijeenroepen van de vergaderingen van de referendumcommissie;

    • b.

      het leiden van de vergaderingen van de commissie;

    • c.

      het doen naleven van dit reglement;

    • d.

      het woordvoerderschap van de referendumcommissie;

    • e.

      het budgethouderschap van de referendumcommissie;

    • f.

      het handhaven van de orde bij vergaderingen van de commissie.

  • 2. Bij verhindering van de voorzitter neemt diens vervanger de taken van de voorzitter over.

Artikel 4 Ondersteuning

  • 1. De commissie wordt bijgestaan door een commissiegriffier.

  • 2. De commissiegriffier staat de commissie bij de uitvoering van haar taken terzijde, onder meer door zorg te dragen voor de agendaplanning, het bewaken van actiepunten, de verslaglegging, het opstellen van andere stukken en de vorming van dossiers.

  • 3. De commissiegriffier neemt geen deel aan stemmingen.

  • 4. De commissiegriffier heeft een adviserende rol.

Artikel 5 Ondertekening

  • 1. De stukken van de commissie worden ondertekend door de voorzitter.

  • 2. De voorzitter kan de overige leden en de commissiegriffier machtigen bepaalde stukken namens hem te ondertekenen.

Artikel 6 Deskundigen

  • 1. De voorzitter is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij ambtenaren en andere deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de vergadering te verschijnen.

Artikel 7 Oproep en agenda

  • 1. De commissie vergadert zo veel zij nodig acht voor een goede uitoefening van haar taak.

  • 2. Ten minste drie dagen voor een vergadering ontvangen de leden een digitaal verstuurde uitnodiging onder vermelding van dag, tijdstip en plaats van de vergadering.

  • 3. De uitnodiging bevat de voorlopige agenda en de bijbehorende stukken.

  • 4. Indien noodzakelijk kan de voorzitter besluiten om de dag voorafgaand aan de vergadering een aanvullende agenda en stukken toe te sturen.

  • 5. Bij aanvang van de vergadering stelt de commissie de agenda, al dan niet gewijzigd, vast.

Artikel 8 Aanwezigheid en afwezigheid leden

  • 1. Een lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, laat dit zo spoedig mogelijk voor aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier weten.

  • 2. De commissie vergadert slechts als ten minste drie leden, waaronder de voorzitter, aanwezig zijn. Indien het vereiste aantal leden niet aanwezig is, belegt de voorzitter binnen één week een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvan terstond schriftelijk in kennis. In deze tweede vergadering kunnen adviezen en besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden. De aanwezigheid van de voorzitter is wel vereist.

Artikel 9 Beraadslaging en besluitvorming

  • 1. De vergaderingen van de commissie zijn openbaar.

  • 2. De adviezen en besluiten van de commissie zijn openbaar.

  • 3. In spoedeisende gevallen kan door de commissie ook buiten een vergadering een advies worden opgesteld of besluit worden genomen, mits alle commissieleden in de gelegenheid zijn gesteld via e-mail of mondeling, hun mening te uiten. De voorzitter maakt in de eerstvolgende vergadering melding van de ingekomen reacties.

  • 4. De commissie kan besluiten, deskundigen, aan de beraadslagingen van de commissie deel te laten nemen. Derden hebben geen stemrecht.

  • 5. Adviezen en besluiten van de commissie worden genomen bij meerderheid van stemmen. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.

  • 6. Leden van de commissie kunnen een minderheidsstandpunt laten aantekenen, maar de commissie treedt in haar conclusies, als eenheid naar buiten.

Artikel 10 Verslaglegging

  • 1. De commissiegriffier stelt van de vergadering een besluitenlijst op.

  • 2. De besluitenlijst wordt na vaststelling in een volgende vergadering door de voorzitter en de commissiegriffier ondertekend.

  • 3. De besluitenlijsten van openbare vergaderingen worden na vaststelling op verzoek aan derden beschikbaar gesteld.

Artikel 11 Slotbepaling en inwerkingtreding

  • 1. In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van dit reglement, beslist Provinciale Staten.

Artikel 12 inwerkingtreding en citeertitel

Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie in het Provinciaal Blad.

Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement van Orde Referendumcommissie Provincie Limburg 2022’.

Ondertekening

Behoort bij besluit P-22-009 van Provinciale Staten van Limburg d.d. 8 april 2022.

Provinciale Staten voornoemd

de voorzitter,

de heer E.G.M. Roemer

de plv. griffier,

de heer S.F.P. van den Bighelaar MSc